
1

PUBLIC ACCESS  2004 : 1
 Nyhetsbrev om radio, TV, internet och andra medier

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet –
17 januari 2004

Amerikansk reklam-tv kan vara en utdöende dinosaur
Reklamfinansierade tv-stationer har hittills klarat sig förvånansvärt bra ekonomiskt trots en fragmenti-
sering av publiken och en schizofren lokal annonsmarknad.  Men kommer man att även klara sig när
den fruktade digitala videospelaren (DVR) slår igenom?  En DVR t.ex. TiVo kan spela in automatsikt
på hårddisk och dessutom sortera bort reklamavbrotten. Detta beräknar man att 60 % av DVR-tittare
också gör. Wall Street-analytikerna SG Cowen menar i en rapport att de tv-bolag som inte inser detta i
tid riskerar mycket. När hälften av alla hushåll har en DVR blir en tv-station ”bara en pinne i marken”
eftersom den enda intäktskällan är reklamen säger vice ordförande Garth Ancier i Warner Brothers.
Vid årsskiftet hade endast tre procent av de amerikanska tv-hushållen – 1.548.000 -  en DVR, men allt
som priserna faller och satellit/kabeloperatörer marknadsför DVR ofta kombinerade med boxarna så
räknar man med en kraftig ökning i likhet med annan konsumentvänlig ny teknik. Prognosen är 23,6
miljoner DVR-abonnenter i USA 2007.  (Variety)

Även andra bör få  BBC:s licenspengar
Licenspengarna till BBC borde fördelas också till andra tv-stationer. Det föreslår Lord Braggs, chef
för Granadas kultur- och nöjesproduktioner, som anser att det inte längre går att motivera att alla
pengar ska gå till BBC. Idag är publiken mer fragmenterad och det finns många som aldrig tittar på
BBC. (The Guardian)

Öppna Kanalens nya svenska webbplats är nu ute på
nätet. På http://www.oppnakanalen.se  finns de
svenska sidorna i ny form och professionell design.
Det finns direktlänkar till alla som är medlemmar i
Riksförbundet vilket gör det enkelt för alla att hitta
Sveriges Öppna Kanaler. Här kommer också nyheter
om verksamheten att fortlöpande publiceras. En por-
talen med ett diskussionsforum öppnas också. Den
skall fungera som en mötesplats för de som är intres-
serade av svensk public access och Öppna Kanaler i
media. Som tidigare finns den internationella delen
med bl.a. länkar till public access-kanaler i hela värl-
den följdriktigt på http://www.openchannel.se

Det nya året är här och projekt plattform har kört
igång en del av årets aktiviteter. 24 januari startar den
regionala konferensen "Lokal-TV ett regionalt samar-
bete" i Västerås. Deltagare från Västerås, Norrköping,
Eskilstuna, Avesta, Örebro, Uppsala, Gävle, Borlänge
och Falun kommer att deltaga.

Bland gästföreläsarna har vi Birgitta Ivarson från
Radio- och TV-verket och Christer Hederström från
Kulturdepartementet. Under konferensen kommer
frågor om digital-tv och regionala samarbeten att
diskuteras. Liknande konferenser kommer att hållas
på andra orter, vi har planerat en konferens i Västsve-
rige som bl.a. täcker in Uddevalla, Lysekil, Göteborg
och Skövde.

Det kommer också att hållas en konferens i Södra
Sverige och en i Stockholmsområdet. Vi tittar också
på hur vi skulle kunna lägga en konferens i Norra
Sverige. De orter som har ett tv-förordnande från
RTVV får gärna kontakta oss och komma med tips om
hur och var vi kan lägga konferenserna.

Det kommer också att hållas en lokal konferens i
Skövde 19 februari. Den lokala konferensen är mer
fokuserad på hur kommun, skolväsende, föreningsliv
och landsting kan nyttja en lokal Öppen Kanal. Denna
lokala konferens är den första i en serie på tio. Vill du
att vi skall hålla en lokal konferens på din ort så kon-
takta oss. Det är först till kvarn som gäller. Kostnader
för lokalhyra, kaffe, marknadsföring etc står projekt
plattform för. E-posta till
mathias.persson@oppnakanalen.se om ni vill föreslå
en lokal konferens eller har frågor till projekt plattform.



2

Tv-avgiften via skattsedeln skulle spara 53 milj kr i Danmark
En utredning kommer under 2004 att komma med ett förslag om hur framtidens tv-avgift skall betalas.
Danmark Radios generaldirektör Christian S. Nissen säger att 53 miljoner kr är otroligt billigt och att
man får mycket för pengarna.  Nissen vill inte ha en finansiering av public service via skatten eftersom
den nuvarande metoden är oberoende av politiska vindar.  (TV-Nyt)

Spanska staten hjälper public service-bolag med ekonomin
Den spanska regeringen, med premiärminister José Maria Aznar i spetsen, lovar att gå in och ta hand
om public service-bolaget RTVE:s gigantiska skuld på över 8 miljarder dollar. Som det mesta i den
spanska mediebranschen har detta först och främst ett politiskt motiv. Spanien har ett val som väntar i
mars och Aznars Popular Party lovade RTVE vid sitt tillträde år 1996 att beakta den redan då växande
skulden. (Variety)

BBC sätter press på sig själv
I Storbritannien efterfrågas öppet förslag på hur BBC, som hamnade i konflikt med regeringen i sam-
band med Irakkriget, bör finansieras och organiseras. Efter David Kellys självmord har BBC kritise-
rats hårt av regeringen och ifrågasatts för sin påstridiga rapportering angående Kellys inverkan på
Tony Blairs agerande. Regeringen har emellertid hävdat att Kelly-affären inte kommer att påverka
innehållet i BBC:s nästa kontrakt och inte heller kanalens oberoende. För att föregå den kritik som
väntas bli framförd i domare Huttons rapport, har BBC redan tagit steg mot strängare riktlinjer och
organisering. BBC låter också meddela att kanalen förbjudit sina medarbetare att skriva tidnings-
kolumner – även det som ett led i kanalens anpassning till kritiken efter Kellys självmord. Ingen an-
ställd får längre uttala sig utanför BBC:s produktioner om vare sig aktuella händelser eller andra
stridsfrågor. (Reuters)

Nya regler för ägande av norska medier
Den norska regeringen vill ändra reglerna för medieägande. En av anledningarna till att frågan har
aktualiserats är TV2-ledningens uttalande om ett innehållssamarbete med radiokanalen Kanal 24. I ett
förslag utökas ägarbegränsningen från 33 till 40 procent, men samtidigt ska parallellt ägande i tidning-
ar, TV och radio inte vara möjligt till lika stor andel. Om Schibsted tar 40 procents kontroll i tidnings-
branschen blir koncernen tvungen att hålla sig under 20 procent på TV-marknaden och i princip helt
hålla sig borta från radioområdet. - Det kommer inte på tal att ändra redan etablerade ägandeformer,
säger dock Roy Kristiansen på Kultur- och kyrkodepartementet. De regionala ägarbegränsningarna
kommer dock att vara långt mer liberala än de nationella. Och på loka nivå implementeras de egentli-
gen inte alls. Propositionen kommer att läggas fram i stortinget i vår.  (NTB/Stavanger Aftenblad)

Franskt public service-stöd godkänt
EU-kommissionen har beslutat att den franska regeringens stöd till public service-kanalerna France 2
och France 3 är i sin ordning. Frågan aktualiserades efter att kanalen TF1 anklagade regeringen för att
lämna ut ett orimligt stort stöd. Kommissionen ska nu även undersöka stödet till danska TV2 efter
klagomål från TV Danmark. (Mediawatch)

Krafttag mot våld i amerikanska barnprogram
Den amerikanska skolministern, Charles Clarke, efterfrågar mer kraftfulla åtgärder mot våldsamma
barnprogram. Dessa får de yngsta att tro att våld är acceptabelt, menar Clarke som vill ändra på den
passiva attityden att tv-våld inte har någon påverkan. Han kritiserar också programmen för att sakna
bildande och sociala effekter: - Barnprogram bör vara bildande i den vida meningen; jag syftar då
inte på att de ska lära ut matte, utan tillföra något av social betydelse, säger Clarke. Att motarbeta
mobbning kan annars bli svårt. Han anser också att tv-bolagen borde undersöka kopplingen mellan tv-
våld och mobbning. (BBC News)

Sämre kvalitet en farhåga när analog tv blir digital
Enligt en undersökning med namnet ”Attitudes to Digital Television” från det brittiska handels- och
näringsdepartementet, är 13 procent av de brittiska tv-tittarna negativa till bytet från analog till digital
tv. Denna tittargrupp uttrycker tvivel vad det gäller kvaliteten på programmen i det brokiga kanalutbu-
det. I princip anses detta som ett större bekymmer än installation och kostnader för skiftet. I undersök-



3

ningen varnas regeringen för att gå alltför hårt fram i övergången till digital-tv innan år 2010; det finns
en risk att oppositionen kommer att hårdna. (MediaScan)

Ny lag banar ytterligare väg för Berlusconi
Den italienska regeringen beslutade 23 december att genomföra en lag som ska rädda en av Silvio
Berlusconis tv-kanaler från att tvingas lämna marknätet och istället sändas via satellit. President Carlo
Azeglio Ciampi avslog först en kontroversiell proposition som om den röstas igenom kommer att gyn-
na Berlusconis företag Fininvest i vilket bland annat tv-bolaget Mediaset ingår. Presidenten lät propo-
sitionen gå tillbaka till parlamentet för ytterligare bearbetning. Detta var första gången som Ciampi
avfärdat ett lagförslag av andra anledningar än ekonomiska. Lagförslaget innebär uppluckrade gränser
för ägande och annonsintäkter och banar väg för viss privatisering av statliga RAI. Den italienska re-
geringen motiverar lagen med att den för in friskt blod på den italienska mediemarknaden och tillåter
den hittills så skyddade medieindustrin att förhålla sig till utländsk konkurrens också. För Mediaset
innebär den 750 miljoner euro extra i inkomst. Lagen har också kritiserats från europeiskt håll. Men
med regeringens nya dekret lyckas Berlusconi i alla fall kringgå presidentens avvisande. (AP)

Arte och 3Sat slås samman
I Tyskland protesterar nu dokumentärmakare mot planerna att slå samman den fransk-tyska kulturka-
nalen Arte med tysk-australiensisk-schweiziska kanalen 3Sat. Enligt dokumentärfilmarnas gemen-
samma organisation AG Dok kommer en sådan sammanslagning förändra förutsättningarna på mark-
naden avsevärt. Det finns andra sätt att spara pengar på, protesterar man. Till exempel genom att spen-
dera mindre på dyra rättigheter till sportevenemang. (Variety)

Digital hälsokanal till engelsmännens tjänst
I Storbritannien lanseras i sommar en ny interaktiv digital-tv-service som ska informera och underlätta
för tittarna i deras hälsospörsmål. Det är den statliga hälsomyndigheten som satsat 15 miljoner pund i
så kallad NHS Digital TV som sänds via Sky Digital. (MediaScan)

Ny MTV-kanal för homosexuella
MTV Networks överväger att starta en kanal för homosexuella, en grupp i vilken det finns en lukrativ
tittarskara resonerar MTV. Stationen ska finnas i kabelutbudet och finansieras genom reklam.
(Berlinske Tidene)

Lokal-TV snart på Gotland
Radio- och TV-verket har föreslagit att företaget Kenbi Media ska få tillstånd att börja sända digital-
TV på Gotland. Tanken är att sändningarna ska finansieras via reklam, och via betalkort.
Radio- och tv-verkets generaldirektör Björn Rosén säger att den TV-reklam som lönar sig bäst är den
regionala, så därför tror han att Gotland har goda möjligheter, trots att befolkningen inte är så stor. Det
finns ju också en intensiv turistsommar som borde kunna locka annonsörer, tror Björn Rosén. (SR)
Anm.  Det finns 57.000 invånare och 22.000 hushåll på ön, men på sommaren kommer cirka 700.000
turister.

Ny dansk tv-station för förståndshandikappade
Århus i Danmark får en ny icke-kommersiell tv-station under vinter. Sær-TV är namnet på stationen
som framför allt vänder sig till förståndshandikappade och deras anhöriga.  Stationen BUT har ansökt
om utökad sändningstid, från 30 minuter i veckan till det dubbla, men detta har lokala radio- och tv-
nämnden i Århus ännu inte tagit något beslut om. Lokal-tv-stationen IMN i Århus har meddelat att
verksamheten upphör från och med sista februari förra året. Sedan tidigare finns liknande tv-kanaler i
Köpenhamn och Esbjerg. Se http://www.tv-glad.dk

Irakisk tv tappar tittare
I Irak finns det över 100 dagstidningar och ett par dussin politiska partier. Detta är emellertid inte
märkbart i det lättsamma utbud som den statliga televisionen, Iraqi Media Network (IMN), idag står
för. Nyhetsuppläsaren Shameen Rassam lämnade landet 1990 och har nu återvänt för att leda arbetet
med att ändra på det. IMN når idag endast 12 procent av den irakiska befolkningen, samtidigt som



4

pan-arabiska kanaler som Al Jazeera och Al Arabiya vinner alltmer mark. Det statliga tv-bolaget i Irak
står fortfarande under kontroll av den provisoriska koalitionsmyndigheten, CPA. (Reuters)

Kabul Television under nytt ledarskap
I Afghanistan har den nationella televisionen fått en ny chef efter att ha varit under Norra alliansens
ledning. Norra alliansens tv-chef förbjöd bland annat program där det förekommer kvinnor som sjung-
er eller dansar. Tidigare chefen Mohammad Ishaq har ersatts med Ghulam Hassan Hazrati, som tidiga-
re arbetat för den nationella radion. Oppositionen har kritiserat Norra alliansen för att använda tv-
kanalen för att framföra sina egna ståndpunkter. Hazrati betraktas som vän till information- och kul-
turminister Sayed Raheen Makhdooms och ingår i den grupp under regeringen som arbetar för att be-
gränsa det konservativa Norra alliansens inflytande. (Reuters)

Motstridigheter fördröjer koreansk digital-tv
I Sydkorea har övergången till digital-tv i andra städer än i huvudstaden avstannat tills vidare på grund
av en konflikt om huruvida övergången ska följa den amerikanska eller europeiska standarden. Redan
1997 påbörjades övergången enligt den amerikanska modellen i Seoul, vilken regeringen också vill
hålla fast vid. Men de marksända tv-bolagen KBS, SBS, MBS och EBS föredrar den europeiska. Re-
geringen vill också undvika de extra kostnaderna som ett systembyte skulle innebära och nu hoppas
man att tv-bolagen lanserar sin digitala service så snart som möjligt.

Digital-tv en besvikelse för Nokia
Nokia drar ner sin tillverkning inom digital-tv och säger upp cirka 140 anställda. Orsaken är dålig
tillväxt och hård priskonkurrens. Världsmarknaden för digital-tv har utvecklat sig betydligt saktare än
väntat särskilt i den stora marknaderna säger Nokia. (iMarkedet.no)

RADIOPRISET 2004
Var med på festligheterna för hela radiobranschen;
public service, privata lokalradion och närradion.

Radioakademin och Svensk Radioreklam har i år gått ihop
och ska tillsammans arrangera Stora Radiogalan. Galan går

av stapeln på Restaurang Tyrol i Stockholm 25 mars där vinnarna
av Stora Radiopriset och Stora Radioreklampriset koras.
Radiobranschen tävlar i tretton kategorier därtill kommer
årets hederspris och årets specialpris att delas ut. Anmäl
ditt bidrag till Stora Radiopriset senast 3 februari. För mer
information om tävlingen och för biljett till festen gå in på

http://www.radioakademin.org

Norsk lokalradio utreds
Den norska statliga mediemyndigheten har fått i uppdrag av kulturdepartementet att tillsätta en arbets-
grupp som kommer att utreda ramvillkoren för landets lokalradio. Arbetsgruppen ska bland annat ut-
reda om villkoren i indelningen av koncessionsområdena ska ändras, liksom möjligheten att utvidga
koncessionsområdena kring de större städerna och eventuellt öronmärka vissa frekvenser till kommer-
siella stationer. Det är också meningen att arbetsgruppen ska komma med förslag över hur övergången
till DAB-sändningar kan underlättas och hur mångfald och konkurrens kan utvärderas.  (Radio-Nyt)
Anm: Inom begreppet lokalradio inryms numera också närradio i Norge.

Ny radiokanal på Åland kan nå Sverige och Baltikum
Roy Sandgren, en känd profil från 80-talets kortvågsradio, har fått licens från landskapsstyrelsen på
Åland att bedriva en turist- och nyhetsradiokanal med musik från 40- 50- och 60-talen på mellanvåg.
Idén var från början att sända från en båt utanför Åland, men Sandgren avslöjar att radiostationen även
får tillträde till en studio i land. Radiostationen inleder sina sändningar i början av detta år på frekven-
sen 603 kHz med en effekt av 3 kW.(Radio-Nyt)   Man har fått tillstånd att sända med upp till 300 kW
vilket skulle innebära att man då  i stort sett når hela Mellansverige och Östersjön inklusive Baltikum.



5

Uppsägningar på SBS Radio färre än väntat
Sammanslagna SBS Radio säger upp 24 av sina anställda. Detta är under de 20 till 25 procent som
bolaget tidigare uppskattade skulle behöva gå. - När vi gick in på detaljnivå med respektive avdel-
ningschef visade det sig att det inte var lika många som vi först trodde som vi kunde avvara, säger
ekonomidirektör Tomas Jönsson. Av de ytterligare cirka 25 personer som var visstids- och projektan-
ställda finns dock bara ett fåtal kvar, enligt Tomas Jönsson. Han hävdar också att neddragningarna har
drabbat före detta SBS Radio respektive Bonnier Radio ganska jämnt. På chefsnivå är de flesta kvar
inom bolaget. Någon gång i februari beräknas den nya organisationen vara på plats. Den nye vd:n
Staffan Rosell börjar på SBS Radio 9 februari. (dagensmedia.se)

Teracom säljer sin närradioverksamhet
Teracom har undertecknat ett avtal om att DARUB i Piteå ska överta företagets närradiotjänster som
idag omsätter omkring 5 milj kr.  Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillin-
gen. - Inom radioområdet vill vi fokusera på Sveriges Radio och de kommersiella radiobolagen, säger
Anna Rolén chef för affärsenhet Media på Teracom. Vi vill dock erbjuda närradioföreningarna en så
bra lösning som möjligt. Övergången till DARUB kommer att ske utan att någon utrustning behöver
flyttas, vilket gör att närradioverksamheten kan fortsätta normalt utan avbrott.

Tvist mellan privat närradio och föreningsradion i Gävle
Det har brutit ut en tvist inom närradion i Gävle. Ledningen för närradioföreningen kommer inte över-
ens med folkpartiet liberalerna/Cityradion, som har sändningstillstånd på samma frekvens.  Närradio-
föreningen - med sin ordförande Axel Andersson, tidigare s-riksdagman och Per Falk, sekreterare, i
spetsen - anklagar folkpartiet för att ha svikit sina tidigare ideal genom att förorda kommersiell radio
framför föreningsradio. Enligt Andersson/Falk vägrade Cityradion att släppa ut Finska Klubben och
Seniorradion/PRO i sändning på måndagen - trots att reklamfinansierade Cityradion har nästan hundra
gånger så mycket sändningstid. - De ideal som folkpartiet slogs för - och som dåvarande utbildnings-
minister Jan-Erik Wikström också införde i Sverige vid 1980-talets början - saboteras i dag av samma
organisation i Gävle, konstaterar Axel Andersson och Per Falk. Styrelsen för Gävle Närradioförening
har gett Finska Klubben och Seniorradion mer sändningstid på måndagarna enligt Radio och TV-
verkets bestämmelser. Trots det vägrade ändå Cityradion att släppa fram dem i sändning, något som
Axel Andersson och Per Falk betecknar som ett flagrant brott mot bestämmelserna och de kommer att
anmäla Cityradion till Radio- och TV-verket. (Arbetarbladet)

CITY - populär beteckning inom den privata närradion
Cityradion i Karlskoga, eller Cityradion östra Värmland som man också kallat sig, som tidigare hette
Radio City och dessförinnan City 97 heter numera Media City i Värmland AB och kallar sig Cityradi-
on i Värmland. (Kanon.se)   Det finns också City 93 i Västervik och Pingstkyrkan i Luleå sänder under
beteckningen Radio City o.s.v.  Sedan finns förstås det amerikanskt- och Bonnierägda radionätet Ra-
dio City i den privata "lokalradion".  

Musiker mot mediekoncentrationen
Tell Us The Truth avslutade sin turné mellan 13 olika amerikanska städer i Washington. Under turnén
har musiker som Dixie Chicks och R.E.M:s Michael Stripe protesterat från scen mot  mediekoncentra-
tionen i USA. Framför allt kritiseras Clear Channel som sedan 1996 har ökat från ursprungliga 40
radiostationer till över 1.200 spridda över landet.  Koncentrationen leder till ett homogeniserat musik-
utbud och begränsar det fria ordet. I en rapport från The Future of Music Coalition anklagas Clear
Channel för censur efter att ha förbjudit bl.a. John Lennons ”Imagine”. Rapparen Boots Riley berättar
att han omöjligen kunde få med sig någon annan musiker i kritiken mot Irakkriget, eftersom de flesta
var rädda att låten i sådana fall skulle bannlysas. (New York Times)



6

Framgångar för brittisk radio
Medan den brittiska tv-marknaden inte haft mer än en procent i omsättning under förra året, har radio-
branschen sett desto större framgångar. Ifjol hade brittisk radio en totalomsättning på sex miljarder
kronor för årets första nio månader, vilket innebär e ökning på 4,4 procent. (Radio-Nyt)

Virgin fick fart på digitalradioförsäljningen
Virgin Radio har spelat en stor roll för att så många DAB-mottagare blivit sålda i Storbritannien. Den
senaste månaden har radiobolaget bedrivit en enorm kampanj för DAB. Varje timme, dygnet runt, har
30.000 lyssnare uppmanats att deltaga i en tävling där 600 apparater delats ut av radiostationen. (Ra-
dio-Nyt)

Kristna högern intar Bagdad
Den amerikanska kortvågsstationen The Fundamental Broadcasting Network (FBN) säger sig redan
intagit etern över Bagdad med ett kristet program. Enligt FBN:s egna webbplats sänder stationen gos-
pel på arabiska tillsammans med bibelläsning och musik. FBN har enligt egen utsago ansökt till den
irakiska regeringen om  permanent sändningstillstånd och fått ansökan godkänd. (Radio Netherlands)

Thailändska muslimer kämpar för sin radiostation
Enligt tidningen Bangkok Post ber muslimska grupper premiärminister Thaksin Shinawatra om hjälp
att stoppa arméns planer på att ta bort den islamiska radiostationen The Foundation for Morality från
etern vid detta årsskifte. Programmet Muslim World får göra avkall på sin sändningstid och frekvens
till förmån för ett privat företag.

Handikappades närradio läggs ned
Nämnden för funktionshindrade i Västerås drog i går in sitt projektbidrag till Folkrörelsernas mediefö-
renings radioprogram för äldre och handikappade. Medieföreningen fick förra året 50.000 kronor av
dåvarande äldre- och handikappnämnden för att dra i gång närradioprogrammet Vår radio, som nu
hotas av nedläggning. Politikerna i nämnden var eniga om att säga nej till fortsatt stöd. - Medieföre-
ningen har fått väldigt mycket pengar för väldigt litet verksamhet, sa Elisabet Fridén (kd), andre vice
ordförande i nämnden. Dessutom har inte de äldre och funktionshindrade engagerats i arbetet med
sändningarna, på det sätt som medieföreningen förutskickade, säger hon. Medieföreningens ordföran-
de Tommy Lindvall tror inte att politikerna förstår hur mycket arbete, inte minst ideellt, som lagts ner
på programmen. - Att vi kom i gång sent beror på att vi inte fick de pengar vi begärde. Dessutom kom
pengarna sent, säger Tommy Lindvall. Även de äldres närradioverksamhet riskerar nedläggning
(VLT)

Kortvåg i tre länder har upphört vid årsskiftet
Nu är det definitivt slut på kortvågssändningarna från Danmark och Norge. Den sista december gjorde
såväl DR som NRK sina sista sändningar till utlandet. (Radio-Nyt) Även irländska public service-
företaget RTÉ har nu upphört med sina dagliga kortvågssändningar.

Hård konkurrens om australiensiska lyssnarna
Redan idag finns det i Australien över 250 kommersiella radiostationer som försöker övertala den 20
miljoner stora befolkningen att lyssna på just dem. Enligt statistik lyssnar varje vecka 80 procent av
befolkningen på de kommersiella kanalerna. Nu hårdnar kampen om de stora vinsterna på  radiomark-
naden efter det att nya FM-licenser köpts upp av ett antal uppstickare. Brittiska Daily Mail och Gene-
ral Trus Groups DMG (som redan äger 60 radiostationer i landet) har redan tagit marknaden med
storm med sina hippa musikstationer. Nu intar också Richard Bransons Virgin Group etern. (Reuters)

Närradion i Hagfors lägger ner
Från och med fredag kommer det att vara helt tyst, säger Curre Larsson, radioprofil från närradioföre-
ningen och en av de som lagt ner många timmar på att sända musikprogram och hålla radion i gång.
Orsakerna är att kostnaderna blivit för höga och att de kommunala bidragen inte räcker till.
(Värmlands Folkblad)



7

Kritiserad start av ny radiostation
En ny nederländsk statlig radiostation, Urban Radio, börjar sända den 1 juni i år och riktar sig framför
allt till den invandrade delen av befolkningen. Den nya radiostationen har redan skapat vissa kontro-
verser eftersom den i princip tar över kommersiella Colorful Radios kabelutrymme. Kommersiella
Radio Federation protesterar och menar att frekvensövertagandet av en statlig radiostation från en
kommersiell är oacceptabel.  (Radio Netherlands)

Överskridna gränser i radioetern
I Ungern finns det ett exempel på så kallad ”hat-radio” av den typ som har avhandlats i en nederländsk
rapport. Tilos Rádió (som ironiskt nog betyder förbjuden radio) visar hur lätt det är att utnyttja etern
och passera gränsen mellan acceptabelt opinionsbildande och hatpropaganda.
Läs mer på http://www.rnw.nl/realradio/dossiers/html/hateradio040108.html

Serbiska inrikesminister i bråk med medier
I Serbien har det pågått en konflikt mellan den ledande och oberoende medieorganisationen, The As-
sociation of Independent Electronic Media, och inrikesministern Dusan Mihajlovic. Inrikesministern
har genom en stämningsansökan försökt tvinga två kritiska medier att publicera kompletterande upp-
gifter gällande beskyllningarna kring hans affärer vid sidan av regeringsarbetet. Medieorganisationen
menar dock att Mihajlovics krav går stick i stäv med deklarationen om allmänhetens rätt till informa-
tion. Oacceptabelt, säger organisationen i ett uttalande, att kräva av media att publicera uppgifter som
är en åsikt snarare än fakta. (AP)

Bredbands-tv nu i Bonniers ägo
Redan i början på detta år börjar bolaget Fasttv.net sända tv i bredbandsnätet. Detta efter att majorite-
ten i bolaget köpts upp av Bonnier Entertainment, där bland annat SF ingår.   - Vi ska utmana kabel-
tv-bolagen med ny teknik, säger Stephan Guiance, vd för Fasttv.net.En av tankarna med affären är att
SF Anytime ska kunna bli en del i Fasttv.nets erbjudande. Fasttv.net ska fungera som en tv-operatör i
ip-nät. Men de ska inte bygga egna nät utan främst använda sig av de stadsnät som redan existerar. För
att se bredbands-tv behövs en set-top-box som påminner om den som behövs för digital-tv. Bolaget
säger sig kunna erbjuda mellan 80 och 90 tv-kanaler från starten. (Resumé)

Webbtipset:  Reklamspottar mot Bush
Nu är den tävling som pågått under hösten om den bästa anti-Bush valreklamspotten avgjord. De 15
finalisternas bidrag finns att beskåda på http://www.bushin30seconds.org  Juryn, där bland annat Mi-
chael Moore och artisten Moby ingår, har utsett en reklamfilm från en dansk reklamare till vinnare.
Samtidigt som Bush håller sitt årliga tal till nationen i slutet av januari, kommer anti-Bushfilmen
"Child`s Pay" att visas på alla nationella TV-kanaler. Nätverket CBS har dock avvisat ”Child’s Pay”
under Super Bowl – världens mest uppmärksammade och dyra reklamtillfälle. CBS visar inte reklam
för intressefrågor heter det. De tillägger att beslutet inte har något att göra med vare sig Super Bowl
eller vad filmen går ut på. MoveOn kommer att försöka övertala CBS igen. Organisationen har köpt
tv-tid för 300.000 dollar på CNN. Pengarna kommer från folks donationer på internet.

MoveOn är den internetbaserade anti-Bushrörelsen som numera samlar nära två miljoner människor.
Ett inslag i MoveOn´s arbete är att samla in pengar till sådant som kan begränsa Bush presidenttid.
Som denna reklamtid på TV. Till tävlingen hade man räknat med att få in några hundra bidrag – istäl-
let fick man in 1.512 stycken 30-sekunderspotar, varav många håller hög klass. (Resume)

Chello tar krafttag mot skräpposten
UPC och chello, Europas ledande bredbandsoperatör av Internet via kabelnät, vidtar nu kraftfulla åt-
gärder för att stoppa spridningen av det växande antalet SPAM-mail som drabbar användarna. Ett nytt
system med SPAM-filter på chellos Europeiska mail-plattform känner av e-mail som kommer från
svartlistade IP-adresser och blockerar dem samtidigt som ett meddelande skickas till avsändaren. Un-
der den fösta dagen som systemet användes fullt ut blockerades ca 7 millioner SPAM-mail, vilket är
mer än hälften av alla e-mail som passerar genom chellos mailservrar i Europa. Som underlag för
svartlistning av IP-adresser använder chello uppgifter från spamcop.net som samlar information från



8

ISP-operatörer och användare över hela världen. När spamcop.net identifierat en SPAM-källa så blir
IP-adressen svartlistad upp till 48 timmar efter det SPAM-aktiviteten upphört.

Mobiltelefoner i Kina ökar kraftigt
Under förra året ökade antalet mobiltelefonabonnenter i Kina med 31 procent, till 269 miljoner. Där-
med är antalet större än för användare av fast telefoni. Denna siffra ökade under år 2003 med 23 pro-
cent. (Nyhetsbyrån Direkt)

TV3 överklagar Stim-dom
Tingsrätten i Stockholm har dömt TV3 att betala 130 miljoner kronor. Detta efter att upphovsrättsor-
ganisationen Stim och TV3 varit oeniga om betalningar för musik som har sänts i kanalen. - Beslutet
är av stor betydelse för TV3 och vi kommer att överklaga domen till Hovrätten, och vi är övertygade
om att vi kommer att vinna, säger MTGs koncernchef Hans-Holger Albrecht i en kommentar. (Dagens
Media)

Big Brother får egna kanaler
25 januari är det premiär för Kanal 5:s dokusåpa Big Brother. Programmet sänds i vår i två egna ka-
naler dygnet runt. Big Brother-kanalerna kan ses av tittare som har digital-tv från UPC, Com hem och
Canal Digital. I den ena av kanalerna visas en hopklippt version av de senaste händelserna. Den andra
visar direktsända bilder i så kallad split screen från Big Brother-huset. (Dagens Media)

DVD-kopiering hotar Hollywood
The Motion Picture Association of America uppskattar att filmbranschen förlorar 3,5 miljarder dollar
per år på piratkopieringen av film. Mellan 350.000 och 400.000 filmer beräknas cirkulera på internet
varje dag. Och detta lär öka, av den allt mer avancerade tekniken att döma. DVD-spelarna blir bättre
och billigare, allt fler människor har tillgång till snabb internetuppkoppling och mjukvara som 321
Studio’s DVD X Copy finns tillgänglig - billigt i affären eller nedladdningsbar på internet. Föreningen
kommer under året att på internet skicka ut 200.000 varningar för vad som kan hända juridiskt när en
film tas från servern.  (Variety)

Dataframgångar prövas på tv-området
Intel planerar att göra samma sak på området digital television som man har gjort på datorområdet.
Företaget väntas presentera en ny generation elektroniska kretsar för digitala teveapparater på Consu-
mer Electronics Show i Las Vegas i början av januari. Enligt tekniker och analytiker kommer de nya
kretsarna att förbättra kvaliteten på storbildsteveapparater och samtidigt bidra till att priserna på dessa
blir lägre. Intels förmåga att integrera bildskärm, tevemottagare och datorelektronik på en och samma
kiselplatta, kommer förmodligen att öppna upp en helt ny marknad för helt nya produkter, en marknad
där plasma-, projektions- och LCD-teveapparater som kostar mellan 3.000 och 10.000 dollar återfinns
idag   Även om Intel inte väntas göra entré på det här området förrän tidigast om ett år, så har Philips
och en rad nystartade företag i USA redan börjat erbjuda komponenter och teveapparater som begag-
nar sig av LCoS-tekniken. http://www.nytimes.com/2003/12/17/technology/17chip.html

Dags för Europas första högupplösta TV-kanal
Det belgiska företaget Alfacam lanserar sin egen HDTV-kanal, Euro 1080. Sändningarna sker per
satellit och ska ha påbörjats i början av januari. Kanalen är tudelad: huvudkanalen kommer att sända
dygnet runt och gratis medan den andra riktar sig till biografer. Med HDTV blir bildkvaliteten betyd-
ligt bättre än vanligt eftersom den sänder flera linjer och pixlar. I USA har den redan funnits ett tag.
Under förra året såldes 2,5 miljoner mottagare och i Japan finns en sådan nu i över 6 miljoner hem.

Tv snart i finländarnas mobiler
Finska Nokia planerar att börja sända tv till mobiltelefoner. I höst kommer de första sändningarna att
ske, till en början till 500 användare i Helsingfors. I Finland finns idag tre markburna nätverk för di-
gital-tv. Ett fjärde nätverk har reserverats för mobil radiodatasändning. Nokia tillhandhåller utrust-
ningen, TeliaSonera och Radiolinja står för tillgången till nätet och programmen kommer från YLE
och ledande kommersiella tv-bolag som MTV3 och Nelonen. (AP)



9

Européer flitigast på fildelning
Europa är nu främst i världen när det gäller fildelning mellan datorer. Detta innebär huvudsakligen
nedladdning av musik och filmer från internet. I oktober använde 9,35 miljoner européer det populära
Kazaa-programmet – jämfört med 8,24 amerikaner. Kazaa övervakas ständigt av medieindustrin som
avgör i vilken utsträckning utbytet av musik, film och video ska tillåtas. Det har på senare tid gjorts
många stämningar runt om i världen. I USA har som bekant också enskilda individer jagats av skivin-
dustrin och av dessa har många härletts till Kazaa. (Reuters)

AOL för samman videospelsfantaster
America Online (AOL) ska lansera en service för dem som ägnar sig åt videospel och vill tävla med
andra. Den nya AOL-servicen fungerar för spel från Sonys Playstation 2. Det finns också planer på att
inkludera Nintendos Game Cube från och med nästa år. (Reuters)

Forum för rättvis tillgång till information
På World Electronic Media Forum i december sade generalsekreterare Kofi Annan i ett tal att männi-
skors rätt till information måste säkerställas av varje lands regering. Det är en sak för en regering att
reglera media, konstaterade Annan i talet, som samtidigt framfördes på en konferens med tv-bolag från
hela världen. – Men sedan går det utför, mot censur och trakassering, sade Annan. Det fyra dagar
långa mötet samlade 360 organisationer från 112 olika länder. Bland dessa saknades de stora ameri-
kanska tv-bolagen, men deltog gjorde den kanadabaserade North American Broadcasters’ Association,
British Broadcasting Corp. och statliga tv-bolag från Frankrike, Ryssland och Japan samt represen-
tanter från flera u-länder. (AP)

UNESCOs medieprojekt väcker gehör hos afrikanska ledare
Under toppmötet i Genève om informationssamhället (WSIS), framförde presidenterna från Senegal,
Mali och Mozambique sina kommentarer gällande UNESCO:s Community Media Centres (CMC)
pilotprojekt. Dessa handlar om att engagera och träna lokala samhällen i datoranvändning, internet och
radio. UNESCO har hittills och framgångsrikt etablerat 50 sådana center i Afrika. Mozambiques pre-
sident Chissano vädjade till företag och NGOs att stödja de tre afrikanska länderna i etablerandet. Läs
mer på www.oneworld.net/article/view/75227/1/

Kritik mot ny fransk lag
I Frankrike har Reportrar Utan Gränser lagt fram ett förslag till Nationalförsamlingen gällande den nya
lagen för digital ekonomi. Organisationen vill att lagen ska ses över så att webbföretag inte kan göras
ansvariga för censurering på internet. Den nya lagen presenterades av den franske näringsministern
Nicole Fontaine. Reportrar Utan Gränser har funnit passager i lagen som väcker oro angående det fria
ordet på internet. – Vi stödjer regleringar på internet men anser att denna lag kan drabba yttrandefri-
heten och den framtida utvecklingen av internet, säger Robert Ménard som är generalsekreterare i
Reportrar Utan Gränser. Ett dilemma är hur lagligheten på webbplatsen ska bedömas. I Frankrike är
det idag bara domare som besitter rätten att avgöra huruvida en webbplats innehåll är lagligt eller inte.
Men beslutet ska tas av företagen, vilket dessa inte har kompetens för. Kritiken mot lagen handlar
också om vad den nya definitionen av e-postkorrespondens innebär för integriteten. Läs hela texten på
http://www.internet.rsf.org

Satellitradio även med kortvågsmottagare
Det amerikanska företaget Eton Corp. som tillverkar och säljer radioapparater ska precis lansera en
mångsidig satellitradio med namnet Eton EM1 XM. Apparaten klarar av såväl AM/FM och XM Sa-
tellit Radio, som kortvågsradio. Läs mer på http://www.grundigradio.com/asp/3CESAwards.asp



10

Svagt stöd för 24-timmarsmyndighet
Enligt många riksdagsledamöter är det kommunala och statliga tjänstemän som bromsar utvecklingen
av 24-timmarsmyndigheten. Dataföretaget Ida Infront har undersökt vad riksdagsledamöterna tycker
om 24-timmarsmyndigheten där viktiga myndighetstjänster görs tillgängliga för medborgarna dygnet
runt. 37,5 procent av riksdagsledamöterna anger att tjänstemännens ointresse var huvudorsak till
att 24-timmarsmyndigheten inte utvecklas längre. Ledamöterna visade lite erfarenhet av, och kunskap
om, informationsteknik i förvaltningen. Det är dock inte bara tjänstemännen som har problem med 24-
timmarsmyndigheten. 86 procent av riksdagsledamöterna kände inte till något land där förvaltning
accepterar elektroniska dokument och signaturer som lika juridiskt giltiga som fysiska. Men i flera år
har Finland, Irland och Kanada godkänt elektroniska signaturer. (Ida Infront/Tjugofyratimmar.info)

Landsdomänen ”nu” kan sjunka i havet
Den lilla självständiga nationen Nieu kan efter en våldsam cyklon, som ödelagd mycket av ön, bli
tvingat att återgå till Nya Zeeländskt styre. Många nieubor har evakuerats till Nya Zeeland.
Det tragiska ödet kan också komma att ha en effekt på över hundra tusen webbsidor i världen, i syn-
nerhet i Skandinavien där ilandsdomänen ”nu” är väl använd. (AP, Säkerhet&Sekretess/MediaScan)

Öppna Kanalernas webbplats väl besökt
Under 2003 hade http://www.openchannel.se i snitt ca 20.000 besök per månad varav hälften från
utlandet. Webbplatsen är den enda som ger en helhetsbilds av den public accesstelevisionen i Sverige
och utomlands.  Nu finns den svenska delen i helt ny design på http://www.oppnakanalen.se

Mycket aktuellt citat
Både välordnade stater och kloka furstar har alltid varit mycket noga med att aldrig driva de stora

till förtvivlan och att tillfredsställa folket och hålla det förnöjt.
(Machiavelli 1469-1527)

Detta elektroniska nyhetsbrev har utkommit sedan 1998.
Denna utgåva har distribuerats kostnadsfritt per epost till 2.280 mottagare.

Önskar du inte nyhetsbrevet i fortsättningen så returnera med vändande epost.
Vidarebefordra gärna nyhetsbrevet till någon som du vet är intresserad av dessa frågor.

Tills vidare finansieras nyhetsbrevet genom bidrag och ideella insatser.

Tidigare nyhetsbrev finns på  www.oppnakanalen.se/media

Redaktör: Lisa Hederström

Ansvarig utgivare: Mathias Persson
Redaktionsråd: Ola Stockfelt & Ted Weisberg

Teknik & Distribution: Ideosphere
Epost till redaktionen:

public.access@chello.se


