
PUBLIC ACCESS   2004 : 8
 Nyhetsbrev om radio, TV, internet och andra medier

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet –
7 november 2004

Redaktör: Lisa Hederström

Bland rubrikerna:

• Statens stöd behövs för digital närradio
• DRM-sändningar startar i Sverige
• DRM och DAB i samma låda
• Ny teknik kan ge billigare nordisk tv
• Tv via bredband möjligt genom stadsnät
• Krav på ökat stöd för icke-kommersiell

lokal radio och tv
• Stor närradiosatsning för gotländsk ung-

dom
• Klassisk Studentradio upphör
• Moderater vill lägga ner närradion
• Samtliga närradioorganisationer positiva

till utredningsförslag
• Ogg testas nu som radioformat på nätet
• Filmskapare och TV4 inleder rättsprocess
• Utförsäljningen av danska TV2
• Privatiseringen av italiensk public service

påbörjad
• Kinesisk tv lanseras i Latinamerika
• TV-journalist sparkad efter kritik mot

arbetsgivarens propaganda

• Chef för skandalomsusat tv-bolag kan
tvingas avgå

• Ny arabisk kanal tar upp konkurrensen
om de unga tittarna

• Enorma nedskärningar på BBC drabbar
anställda hårt

• TV-reklam minne blott när ny teknik tar
över

• Förlust för TV4, stabilt för Kanal 5
• Mobil får ännu vassare kamera
• Ny snabb DVD-brännare samspelar med

DV
• Pressfriheten i världens länder rankad
• Media- och telekombranschen spenderar

rekordsummor på lobbying
• När medborgarna levererar nyheterna
• Kan reklamförbud motverka barnfetma?
• Webbtips: Gratis kortutbildning i Digital

Video
• Gästkommentar: Too Little, Too Late

DRM-sändningar startar i Sverige
I nyhetsbrevet nr 7 kunde man läsa en del om den digitala kort- och mellanvågen (DRM).  1 december
2004 startar SR Radio Sweden provsändningar tillsammans med det svenska företaget Coding och Tera-
com på en DRM-sändare i Hörby. Sändningarna sker på frekvensområdet 7 eller 9 MHz och riktas dagtid
mot norr (Stockholm) och kvällstid mot Centraleuropa där de flesta DRM-mottagare f.n. finns. Program-
men är på engelska och tyska samt från SR Sverige (en kanal som administreras av Radio Sweden och f.n.
sänds på DAB och på internet).

DRM och DAB i samma låda
Det är i Tyskland som intresset för DRM är som störst. Här finns tio DRM-sändare och hälften av de cirka
1.000 DRM-mottagare som hittills sålts i världen.  Idag är mottagarna fortfarande dyra ca 700 euro, men
nästa höst räknar man att DRM-mottagare kommer på bred front och kommer att kosta 100-150 euro. Man



2

tror också att många mottagare kommer att kunna användas för såväl traditionell analog FM som för DAB
och DRM. Pure som säljer DAB-mottagare för glatta livet på den brittiska marknaden säger att man inom
kort tänker släppa ut en DAB/DRM-mottagare.

Projektet fortsätter arbetet med att utbilda, kommunicera och utveckla icke-kommersiell media. Samtalen med aktö-
rer och engagerade från lokala tv-stationer i Sverige har varit mycket givande under året. Många idéer och exempel
på hur bra lokal-tv-verksamhet kan fungera har samlats in från olika delar av landet. Men plattformen skall även
studera hur liknade verksamhet fungerar i våra grannländer.

12-14 november är det konferens i Berlin på området Media och språk. Den öppna kanalen i Berlin står som värd och
kommer att visa upp en del av sin verksamhet www.okb.de .

Projekt plattform deltar i Videoforum 2004 i Tammerfors 20-21 november. Detta är en årlig konferens som hålls av
Förbundet Finlandssvensk Lokal-TV www.lokaltv.org . På konferensen kommer att diskuteras hur ett gemensamt
distributions- och sändningssystem skall utvecklas i Finland. Plattform, som utvecklar ett liknande system i Sverige,
skall se om det finns möjligheter att få systemen att samverka.

Det börjar bli dags att planera inför våren 2005, detta gäller speciellt verksamheter som sysslar med utbildning. Pro-
jekt plattform söker nu fyra lokala TV-stationer som, tillsammans med något studieförbund, skulle vilja starta en stu-
diecirkelverksamhet under våren 2005. Projektet stödjer verksamheten med 10.000 kr på villkor att ett studieförbund
stödjer verksamheten med minst samma belopp. Pengarna skall främst användas för investeringar i teknik som be-
hövs till studiecirkeln. Sista ansökningsdagen är den 3 december 2005. Utbildningsplan, material och information
finns hos Mathias Persson på projekt plattform. mathias.persson@oppnakanalen.se telefon 040-23 75 75.

Mathias Persson och Mikael Pettersén                                                                                 www.oppnakanalen.se

Digitala medier
Statens stöd behövs för digital närradio
I sitt remissvar på Digitalradiokommitténs slutbetänkande konstaterar Närradions riksorganisation (NRO),
bl.a. att utredningen har klargjort  att närradion måste komma med i det nya digitala landskapet och att ett
antal lagparagrafer därför måste ändras. NRO delar helt utredningens synpunkter. NRO påtalar risken att
politiker och samhället kommer att glömma bort närradions situation – just för att den är resurssvag. NRO
menar att närradion i Sverige, med sin mångfald och sitt ideella engagemang, har en viktig del i framti-
dens digitala radiolandskap. En av poängerna med DAB-radion är ju just att den kan erbjuda fler kana-
ler/stationer till allmänheten. Innehållet i kanalerna blir därför allt mer viktigt när alla snart i princip kan
lyssna på allt via olika plattformar. Ska denna mångfald bli verklighet måste sannolikt fler än SR och pri-
vata kommersiella radiostationer få chans att nyttja plattformarna/kanalerna.

Ska också den "lilla" människan få göra sin röst hörd eller bli uppmärksammad i samhället, så måste också
samhället ge praktiska möjligheter för alla att sända rundradio även framöver. Egen radio, som inte speg-
las via andra främmande reportrar/journalister. Staten/regeringen/riksdagen måste redan nu ge tydliga
signaler om på vilket sätt man tänker ta ansvar för att närradion ska överleva in i den digitala radioverk-
ligheten. NRO föreslår att närradion med ett statligt stöd snarast möjligt får möjlighet att på vissa orter



3

pröva och lära sig den digitala radion. Det bör ske dels i ett storstadsområde, dels i ett glesbygdsområde.
Då skulle närradioaktörerna kunna utveckla och lära sig mer om tekniken och mer om det sannolikt nöd-
vändiga samarbetet med andra radioaktörer i det digitala nätet. Dessa aktörer skulle då också bli medvetna
om närradiodelen.

Ny teknik kan ge billigare nordisk tv
Nordiska rådets Kultur- och utbildningsutskott har inte gett upp hoppet om att nordisk tv ska sändas mer
över de olika ländernas gränser. I ett tal på Nordiska rådets session i Stockholm sa Ragnar Erlandsson,
som varit med i en arbetsgrupp med uppdrag att sammanställa en rapport om nordiskt TV-samarbete, att
den politiska viljan inte får släckas ner av den nya tekniken utan istället göra den till ett instrument som
kan göra förmedlingen billigare. För just kostnaden är en av de största orsakerna till att de nordiska län-
derna inte kommit någon vart i att ta del av varandras kanaler trots att frågan har diskuterats i mer än tio
år. (Ålands radio/TV)

Digitala kanalerna får övertaget
Den digitala televisionen har visat på rekordsiffror när det gäller antalet tittare under årets andra kvartal.
Med ett konsekvent tittartapp för kanaler som BBC1 och ITV. Särskilt hårt drabbat av det digitala överta-
get var dock BBC2. Ledande bland de digitala alternativen är Sky Sports och Sky Movies medan
E4 håller kvar sitt grepp, delvis tack vare sin bevakning av Big Brother. (Media Guardian)

Tv via bredband möjligt genom stadsnät
Ett nytt avtal kommer att möjliggöra för stadsnät att erbjuda tv via bredband. Avtalet innebär bland annat
att konsumenterna ska kunna välja bland flera tv-leverantörer. Stadsnät i fem städer har nu tecknat avtal
med Canal Digital och Viasat. Båda företagen planerar att börja sända i näten under 2005. Inledningsvis
innebär avtalen att 36.000 hushåll kan få tv via bredband. Enligt Robert Kjellberg, vd på Mälarenergi
Stadsnät AB, finns det mellan 15 och 20 stadsnät runt om i landet som har liknande konstruktioner och
kan vara intresserade av att teckna det nya avtalet. (Dagens media)

TV och radio
Krav på ökat stöd för icke-kommersiell lokal radio och tv
En mediakoalition med flera organisationer, som leds av Consumer Federation of America och Brennan
Center for Justice vid juridiska fakulteten på New York University, har uppvaktat mediemyndigheten FCC
och krävt att myndigheten skall vidta åtgärder för  i flera steg stärka den lokala förankringen i radio och
tv.  Man vill att
• fler sändningstillstånd ges till icke-vinstutdelande lokalstationer,
• ett regelsystem utvecklas så att kommersiella kanaler tillhandahåller lokala grupper och medieprodu-

center sändningstid och utrustning,
• ny initiativ tas för att öka kraven på etnisk mångfald för de som söker sändningstillstånd,
• metoder utvecklas för att stödja icke-vinstutdelande lokala medier inklusive en "localism and diversi-

ty" fond som finansieras delvis av avgifter på sändningstillstånden. (Broadcasting&Cable),

JUST RADIO - Stor närradiosatsning för gotländsk ungdom
Föreningen GUFF "Gotlands ungdom för framtiden" har fått 600.000 kronor i stöd från Allmänna arvs-
fonden till ett projekt med ungdomsradio på Gotland. Projektet Just Radio 89.2 syftar till att genom närra-
diosändningar erbjuda ett icke-kommersiellt alternativ i etern med bland annat musik från gotländska
rockband, som aldrig annars får chansen att höras. Runt radiostationen kommer det att bedrivas gratis
kursverksamhet i ljudteknik, redaktionellt arbete, kreativt idéarbete, marknadsföring, grafisk formgivning
av logotyper etc. Ett av delmålen med projektet är att ungdomarna får en praktisk utbildning som de kan
använda i ett fortsatt yrkesliv.



4

Projektet kommer också att "leda till alternativ drogfri sysselsättning för ett 100-tal gotlandsungdomar"
heter det i beslutsunderlaget. – Pengarna kanske inte kan kallas för oväntade, men vi har jobbat länge för
att få dem och vi är otroligt glada över beslutet, säger Nina Littorin. Den första utrustningen har burits in
på Ungdomens Hus i Visby och i december börjar man med provsändningar och utbildningen av ungdo-
marna. – I januari hoppas jag vi kan sända dygnet runt. I och med detta tas åter närradiofrekvensen 89,2
MHz på Gotland i bruk efter att ha legat i träda efter ett misslyckat kommersiellt äventyr. Kontakt: Nina
Littorin telefon 070-268 29 61.

Klassisk Studentradio upphör
Stockholms universitets studentkår har att beslutat upphöra med att finansiera studentradion. Studion i
Frescati har redan avvecklats. De som arbetat med studentradion hyser dock hopp om att komma igen med
egen finansiering. Studentradion hos KTH (Rocket FM), Handelshögskolan och Journalisthögskolan fort-
sätter dock sina sändningar över Stockholm Närradio 95.3 MHz.

Moderater vill lägga ner närradion
I en riksdagsmotion går tre moderater emot förslaget om skärpta anknytningskrav. I de fall då det på grund
av begränsat frekvensutrymme är tillåtet att föreskriva tillståndskrav bör sändningstillstånden fördelas på
ett sätt som minimerar statens möjlighet att styra genom krav på ägarformer och programinnehåll och i
stället gynna dem som har ett utbud som kan förväntas nå en bred publik skriver motionärerna. De pekar
på auktionsförfarandet som ett sådant sätt. Detta förslag skulle innebära att närradion upphör eftersom
föreningslivet och andra icke-kommersiella intressenter inte har resurser att delta i ett auktionsförfarande.
Dessutom har det aldrig varit syftet med närradion att nå en bred publik. Utskottets majoritet d.v.s. samtli-
ga övriga sex partier i konstitutionsutskottet avslår dock motionen.

Närradioorganisationerna positiva till utredningsförslag
Båda riksorganisationerna för närradio – Sveriges Närradioförbund och Närradions Riksorganisation –
liksom Kristna Närradionätverket har spontant ställt sig positiva till huvuddragen i förslagen om föränd-
ringar av närradion i kulturdepartementets utredning om icke-kommersiell lokal radio och tv. Opposition
har däremot kommit från privatpersoner och andra intressen  som idag kontrollerar ”egna” närradiofre-
kvenser i storstadsområden. Förslagen bereds f.n. i regeringskansliet och har ännu inte remissbehandlats.
http://www.ideosphere.se/public

Piratradio tystnar
Radiostationen på ett fartyg som skulle sända från Åland över bl.a. östra Svealand på mellanvåg. Men nu
slutar Pirate 603 AM att sända. Radioprataren Mike Spenser har förklarat för sina lyssnare hur läget är i
konflikten med den före detta samarbetspartnern Roy Sandgren. Men Spenser har inte givit upp hoppet.
Han vill diskutera situationen med den åländska landskapsregeringen och har lämnat in en anhållan om att
få fortsätta sända radio på samma frekvens som nu. Men i väntan på en diskussion med landskapet kom-
mer det alltså att vara tyst på frekvensen. (Ålands radio/TV)

Ogg testas nu som radioformat på nätet
Canadian Broadcasting Corporation testar f.n. strömmande Ogg Vorbis, en helt öppen patentfri ljudkod-
ning. CBC Radio använder normalt Windows Media-format, men nu finns ett alternativ. CBC rekommen-
derar Windowsanvändare att använda Winamp 5 för att lyssna via Ogg. Prova själv på
 http://www.cbc.ca/listen/# (Radio Netherlands)

Radioamatörer får nya frekvenser
Brittiska mediemyndigheten Ofcom och Storbritanniens Radiosällskap (RSGB) har meddelat att allt nu är
klart för användning av kortvågsspektret 7.1 to 7.2 MHz för alla brittiska radioamatörer. (Radio Nether-
lands)



5

Filmskapare och TV4 inleder rättsprocess
Måndagen den 8 november inleds huvudförhandlingarna i den rättstvist som började med att regissörerna
Claes Eriksson och Vilgot Sjöman stämde TV4 för kränkande reklamavbrott i deras filmer. Det är första
gången en sådan här fråga prövas i svensk rätt. Efter att Granskningsnämnden för radio och tv redan friat
TV4 är det nu upp till Stockholms tingsrätt att ta ställning till om reklamavbrotten är att bedöma som
kränkande eller de facto följer överenskommelserna. – Intresset för den här rättegången är oerhört stort,
även internationellt. Hur den svenska domstolen argumenterar kommer att få väldigt stor betydelse, säger
Peter Curman, ordförande för Klys.  – Det är klart att den har betydelse eftersom den handlar om våra
framtida intäktsmöjligheter, säger TV4s informationschef Göran Ellung.  Sammanlagt kräver de båda
regissörerna TV4 på en halv miljon kronor i skadestånd. (Journalisten) Rättegången inleds på måndag 8
november kl. 9.30 i Mediesalen i Stockholms Tingsrätt med bl.a. visning av de två aktuella sändningarna.
http://www.klys.se/process.htm

Utförsäljningen av danska TV2
Det kommer inte att bli något stort mediebolag som tar kontrollen helt över danska TV2; endast strax över
hälften av aktierna är nu till försäljning. För regeringens del innebär detta att det även framdeles finns
utrymme att bestämma över det som är public service i kanalens verksamhet. Och vad det gäller den aktu-
ella köparen måste det råda enlighet redan från början hur kanalens framtida profil ska se ut. Det under-
ströks av kulturminister Brian Mikkelsen på en presskonferens för drygt en vecka sedan. Köparen står för
själva driften av kanalen men staten kommer att ha stort inflytande på innehållet. Kraven på köparen är
många, framför allt förutsätts en politisk obundenhet och att det finns en tydlig avsikt att upprätthålla kva-
liteten på TV2. Osäkert nu om de tidigare spekulanterna Silvio Berlusconi och Robert Murdoch fortfaran-
de är intresserade av det betydligt dyrare public servicevillkoret.

Men försäljningen saknar stöd hos bland annat Socialdemokraterna som fastslagit att den kommer att
stoppas förutsatt att den inte blir av innan ett regeringsskifte. – Liksom folket är partiet orolig för utför-
säljningen leder till att public service kvaliteten kommer att gå förlorad, säger partiets ordförande Morgens
Lykketoft.

Dansk ägare viktigare än priset tycker folket
85 procent av danskarna uppger att de inte vill se en utländsk ägare av TV2. Men därmed saknar försälj-
ningen i sig inte stöd – men det bör absolut vara till en dansk ägare, enligt tidningen Politiken. Murdoch
och Berlusconi göre sig alltså icke besväret om folket får bestämma. Detta är för de flesta betydligt vikiga-
re än vilket pris staten kan få för kanalen. Mikkelsen ställs följaktligen under ytterligare press. Särskilt
eftersom han enligt EU-lagarna inte har rätt att göra sådana prioriteringar.

Potentiella köpare bland nordiska koncerner
Favoriterna bland potentiella köpare är enligt medieforskaren Frands Mortensen: JP/Politikes Hus, Eg-
mont och Orkla. Mortenson har följt debatten om TV2:s framtid alltsedan diskussionerna om försäljningen
påbörjades för ett par år sedan. Han pekar dock på ett antal omständigheter som kan få dessa koncerner att
hålla i sina plånböcker. För det första public servicekontraktet som innebär att den nya ägaren inte kan ta
några avgifter förrän efter år 2013. För det andra innebär den kommersiella digitaliseringen av tv-nätet att
reklamkanaler som TV3 och TV Danmark blir än starkare konkurrenter om tittarna. Och för det tredje är
TV2 nu inblandat i ett flertal olika rättliga processer, både i Danmark och EU, vilka i värsta fall kan leda
till förluster i miljardklass, menar Mortensen.
(TV-Nyt)

Privatiseringen av italiensk public service påbörjad
Enligt den italienska kommunikationsministern Maurizio Gasparri kommer privatiseringen av det statliga
tv-bolaget RAI att påbörjas nästa vår. Regeringen är just nu i färd med att hitta en bank som kan sköta
processen. Till en början kommer 20 procent av RAI vara till försäljning på aktiemarknaden. Utveckling-



6

en kräver emellertid en ändring i medielagen, vilket ska påbörjas i april nästa år. Farhågan är naturligtvis
att Berlusconi kommer att utnyttja privatiseringen i syfte att ytterligare stärka sitt grepp om de störta itali-
enska medierna. (Radio Netherlands)

TV-journalist sparkad efter kritik mot arbetsgivarens propaganda
Den hetsiga upptrappningen inför det amerikanska presidentvalet innefattade även grova vinklingar i me-
dia. Nu har det amerikanska tv-bolaget Sinclair Broadcast Group avskedat chefen för den politiska rap-
porteringen, Jon Lieberman, efter att denne öppet kritiserat kanalens planer på att sända ett Kerryfientligt
program före valet. Den Republikanskägda kanalen hävdar dock att Lieberman tvingats sluta på grund av
att han gått ut i pressen med företagsangelägenheter.  Det för Kerry mycket ofördelaktiga programmet har
av tv-bolagets kallats för ett nyhetsprogram, vilket har fått demokraterna att rasa: – Detta handlar om
vinklad propaganda med det tydliga syftet att påverka valet, säger Lieberman. Han påpekar att detta för
honom inte är en höger- eller vänsterfråga, utan handlar om vad som är acceptabelt i nyhetsbevakningen
så tätt inpå ett val. (The Guardian)

Kinesisk tv lanseras i Latinamerika
Det Taiwanbaserade satellitbolaget ETTV lanserar tre kinesiskspråkiga kanaler som kommer att kunna ses
i sammanlagt 34 länder i Latinamerika. Eastern Multimedia Group som driver kanalerna hoppas att även
utlandsboende kineser i Europa och Afrika i framtiden ska kunna ta emot kanalerna. (Radio Netherlands)

Chef för skandalomsusat tv-bolag kan tvingas avgå
Det japanska mediefackförbundets 8.500 medlemmar har lämnat in en skriftlig begäran om att chefen för
det statliga tv-bolaget NHK, Katsuji Ebisawa, bör avgå. Detta efter att det i juli uppdagades att en före
detta NHK-producent förskingrat omkring 49 miljoner yen, vilket har lett till att många tittare vägrat att
betala tv-licensen. Det här tillsammans med ett par ytterliga skandaler ska ledningen ta ansvar för, menar
förbundet som den 9 november tar definitivt ställning till huruvida Ebisawa bör avgå eller inte. (Radio
Netherlands)

Ny arabisk kanal tar upp konkurrensen om de unga tittarna
En ny arabisk tv-kanal, ZEN, lanserades nyligen. Kanalen finansieras av Libanons rikaste tv-bolag (Future
TV) och regionens snabbast växande medieaktör, Dubai Media City. Målgruppen är tittare mellan 13 och
35 år; 65 procent av befolkningen i arabvärlden är idag under 25 år. Konkurrensen om denna målgrupp
har hittills mest inkluderat renodlade musikkanaler, vilket gör den nya kanalen ensam i sitt slag med den
uttalade ambitionen att leverera en blandning av nyheter, diskussion, musik, film och mode. Kanalen ska
vara pan-arabisk och baserad i Libanon. Kanalen ZEN har skapats utifrån en attitydundersökning som de
två forskningsinstituten Pan Arab Research Center och Merlin har gjort på unga araber. Resultaten visade
på att dessa unga människors politiska utgångspunkt ser betydligt annorlunda ut än föräldragenerationens.
Det återstår dock att se på vilket sätt denna kanal kommer att skilja sig från konkurrerande ungdomskana-
ler som MTV och amerikanskägda Radio Sawa – i synnerhet med tanke på allas produktion utgår från
amerikanskt material och format. (Radio Netherlands)

Enorma nedskärningar på BBC drabbar anställda hårt
Fackförbundet för BBC:s anställda befarar nu nedskärningar på närmare 22 miljoner pund (motsvarande
fem procent) i produktionen av nyhets- och samhällsprogram – trots att det är i hög grad denna del av
produktionen som är BBC:s kännemärke. Detta är ett led i de allmänna nedskärningarna som den brittiska
regeringen har uppmanat till. För de anställda på BBC kan utvecklingen innebära att hundratals jobb går
förlorade. Nyhetsproduktionen drabbades redan för två år sedan av en minskad budget på 9 m pund, vilket
innebar 150 färre anställningar. BBC tänker sig också vissa besparingar genom att t.ex. minska på utri-
kesmaterial från antingen Reuters eller APTN. (Media Guardian)



7

TV-reklam minne blott när ny teknik tar över
Enligt en prognos som har levererats av Internetexperten Jeff Cole kommer TV-reklamen att försvinna
inom tio år. Detta säger Cole är en tydlig trend och sitt påstående baserar han på vad som sker i USA just
nu när bara fem procent av tittarna sitter kvar framför teven under reklamavbrotten. Många använder tiden
till att gå ut på Internet, något som blir ännu lättare med IP-TV, det vill säga när bredbandssladden kopp-
las direkt till tv:n. (Resumé)

Förlust för TV4, stabilt för Kanal 5
TV4koncernen går liksom förra året med förlust, trots att intäkterna ökar med 27 miljoner kronor. Kanalen
TV4s reklamintäkter ökar 14,1 miljoner kronor under det tredje kvartalet medan sponsringsintäkterna
minskar. - Jag känner en viss tillfredsställelse i att TV4 ser en försiktig ökning av reklamintäkterna. TV4
Plus gjort ett kvartal jag är väldigt nöjd med. Sedan har vi TV4 Film som är årets komet och är Sveriges
största filmkanal, säger TV4:s vd Jan Scherman. De nya kanalerna inom koncernen går bättre, framför allt
gäller detta TV4 Plus. TV4:s lokal-tv har nästan exakt samma intäkter, men har ökat kostnaderna med 5
miljoner kronor.

SBS Skandinavien, som till 50 procent består av svenska Kanal 5 och i övrigt danska Kanal 5, TV Dan-
mark och TV Norge, ökar däremot lönsamheten. Under årets tre första kvartal hade koncernen en omsätt-
ning på 1 182 mkr, jämfört med förra årets 1 136 mkr. Enligt Manfred Aronsson, vd för svenska Kanal5,
är det främst deras verksamhet som bidrar till vinsten. Kanalen uppges ha en marginal på 30 procent.
Samtidigt har konkurrenten MTG:s TV3 sett sjunkande marginaler på senare tid. - TV3 Skandinavien var
ohyggligt lönsamt under 90-talet. Sedan 2000 är det ombytta roller där SBS Skandinavien är de som tjänar
pengar medan TV3 knappt går runt. (Resumé)

Kanal 5 riskerar musikförbud
Kanal 5 tvingas hädanefter sluta med musik i sina sändningar. Detta efter att förhandlingarna mellan ka-
nalen och Stim har strandat. Kanal 5 har liksom sina konkurrerande kanaler haft ett avtal med Stim sedan
1998. TV4 har förlängt sitt avtal och TV3 förhandlar just nu om att göra detsamma. Men Kanal 5 har allt-
så inte lyckats sluta ett nytt avtal. Upprinnelsen till detta har varit att Kanal 5 när det förra avtalet löpte
mot sitt slut ville sänka ersättningen till Stim. - Om de inte skriver på ett avtal med Stim och fortsätter
sända musik, så begår Kanal 5 en av dom största upphovsrättsintrånget i modern historia, säger Kenth
Muldin, vd för Stim. Kanal 5 menar dock att Stim utnyttjar sin ställning och agerar monopolistiskt genom
oskäliga avtal.

Ny teknik
Mobil får ännu vassare kamera
Samsung lanserar en ny mobil med en kameraoptik som förmodligen faller den mest kräsna i smaken;
upplösningen är på fem megapixel och slutartiden en tusendels sekund. Skärmen är en QVGA TFD-LCD
som visar 16 miljoner färger mot normalt 262.000 färger för de hittills mest avancerade kameramobilerna.
(Ny Teknik)

Ny snabb DVD-brännare samspelar med DV
Med BD-X200 sätter JVC en ny professionell standard för snabb bränning av DVD-R-skivor. Brännaren
är också mycket lätt att använda – det går t.ex. att framställa DVD-skivor från DV-band med en enda
knapptryckning; En unik detalj är att brännaren inte bara har DV-ingång utan också DV-utgång, så att det
går att kopiera en DVD-inspelning direkt till DV eller DVCAM. BD-X200 ger en avsevärt tidsbesparing
jämfört med att bränna DVD-skivor i dator eller konsument-DVD-spelare med inspelning – en original-
DVD med meny tar typiskt 75 min att framställa jämfört med ca 120 min i konsumentspelaren och ca 260
min i datorn. (VIDAB)  http://www.jvcpro.co.uk/prod/item/index_html?item=BD-X200E



8

Övrigt
Mediemyndighet byter namn
Våldsskildringsrådet byter namn till Medierådet och öppnar samtidigt sin nya webbplats
 www.medieradet.se  Förutom namnbytet ligger det från och med nu också i myndighetens uppdrag att
arbeta bredare med barns och ungas mediesituation. Detta i syfte att minska riskerna för skadlig mediepå-
verkan och stärka barn och unga som kritiska mediekonsumenter. Uppdraget omfattar alla rörliga bildme-
dier; film, TV, video, dator- och TV-spel samt Internet.

Pressfriheten i världens länder rankat
Reportrar utan gränser har presenterat sitt tredje årliga världsindex för pressfrihet. Som vanligt är denna
frihet som mest hotad i Östasien med Nordkorea som har den absoluta bottenplaceringen på 167:e plats.
Kina ligger på plats 162. De flesta länder i toppen på listan ligger i Europa med Danmark, Finland, Island,
Holland, Norge, Schweiz och Slovakien på delad första plats. Sverige hamnar på elfte plats denna gång
tillsammans med Tyskland, efter Lettland och Estland. USA hamnar först på 22:a och Italien på 39:e plats.
Läs mer på http://www.rsf.org/article.php3?id_article=11715

Media- och telekombranschen spenderar rekordsummor på lobbying
Media- och telekomindustrin lägger enorma summor på lobbyingverksamhet. Enligt en rapport från The
Center for Public Integrity (CPI) har media- och telekomindustrin spenderat närmare 1,1 miljarder USD
på lobbying sedan 1998. Lobbying i detta sammanhang inbegriper löner och utlägg för interna och externa
lobbyister, kampanjkostnader och resor. För att få ett perspektiv på summan jämförs detta med oljeindu-
strins 396 miljoner dollar under samma period. (Communication Daily)

När medborgarna levererar nyheterna
I USA har ett det på senare tid utvecklats en rad lokala nyhetsportaler på internet. ”Community news si-
tes” ger ett underifrånperspektiv på nyheterna genom att låta småstadens invånare själva stå för text och
bild som sedan bearbetas av journalister (Online Journalism Review)

Kan reklamförbud motverka barnfetma?
En ny brittisk rapport som visar på sambandet mellan överviktiga barn och matreklam har lett till ett
gemensamt utspel från Livsmedelverket och Folkhälsoinstitutet. De två statliga myndigheterna planerar nu
att föreslå ett totalt förbud mot reklam för mat som riktas direkt till barn. Förslaget kommer förmodligen
att presenteras för regeringen den 15 januari och har än så länge introducerats i Folkhälsoinstitutets tidning
Inblick. Presentationen visar hur reklam lockar barn att äta mer söta och näringsfattiga produkter, med
hänvisning till den brittiska rapporten. ”Fullt i klass med Socialstyrelsens gamla påbud om att alla med-
borgare ska äta 6-8 brödskivor om dagen”, menar Annonsörföreningens VD Anders Ericson. (Resumé)

Webbtips:
Gratis kortutbildning i Digital Video-produktion ges av BBC på nätet: DV USAGE GUIDES Improve your
understanding of issues around DV production.  Bland tiominuterskurserna kan nämnas Camera Handling
for DV Operators, Shooting Computer Monitors, Improve the sound quality available from consumer DV
cameras, Timecode, Transfers & Logging
http://www.bbctraining.com/onlineCourse.asp?tID=5173&cat=2781

Sveriges Närradioförbund
har fått ny styrelse.  Ny ordförande är Hans Björke (Borlänge) hans.bjorke@spray.se. Vice ordf. är Micke
Boström (Luleå) och kassör Åke Karlsson (Borlänge).



9

Gästkommentar:
Too Little, Too Late
Bushs valseger är ett skrämmande bevis på att de konservativa har nått dominans över informationsflödet till det
amerikanska folket liksom att en välskött kampanj av Demokraterna i princip inte har en chans utan om inte stora
förändringar görs i hur nyhetsmedia fungerar. Valresultatet understryker också kanske det största misslyckandet från
Demokratisk/Liberal sida i amerikansk politik; en vägran att investera i ett system som kan mäta sig med Högerns
potenta mediastruktur. Under det senaste 25 åren har Högern investerat miljarder dollar i en vertikalt integrerad me-
dieapparat. Från tv-nätverket Fox News till extremt konservativa dagstidningar och tidskrifter, radionätverk och
bokförlag till välfinansierade Internetsystem och bloggers på yttersta högerkanten. Genom denna infrastruktur kan de
konservativa spela med valfritt antal ”teman” som omedelbart kan nå tiotals miljoner amerikaner genom en mångfald
kanaler vilkas budskap förstärker varandra i publikens medvetande. Förutom att tvinga de politiska motståndarna på
defensiven skrämmer denna ”Right-Wing Machine” de stora mediernas journalister och nyhetschefer. Dessa lutar sig
bakåt för den de konservativa och gör nästan vad som  helst för att undvika få etiketten “liberal”. Samtidigt upprepar
Liberala organisationer refrängen "We don't do media." (Robert Parry - författare till boken Secrecy & Privilege:
Rise of the Bush Dynasty from Watergate to Iraq)    http://www.consortiumnews.com/2004/110304.html

Detta elektroniska nyhetsbrev har utkommit sedan 1998.
Denna utgåva har distribuerats kostnadsfritt per epost till 2.640 mottagare.

Önskar du inte nyhetsbrevet i fortsättningen så returnera med vändande epost.
Vidarebefordra gärna nyhetsbrevet till någon som du vet är intresserad av dessa frågor.

Tills vidare finansieras nyhetsbrevet genom bidrag och ideella insatser.

Tidigare nyhetsbrev finns på  www.oppnakanalen.se/media

Redaktör: Lisa Hederström
   Ansvarig utgivare: Mathias Persson

Redaktionsråd: Ola Stockfelt & Ted Weisberg
Teknik & Distribution: Ideosphere

Epost till redaktionen:
public.access@chello.se


