
1

PUBLIC ACCESS  2005 : 7
 Nyhetsbrev om radio, TV, internet och andra medier

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet –

15 augusti 2005
8:e årgången

Innehåll
• Ledare: Ett Sverige utan lokalradio och lokal-tv
• Ny teknik hotar japansk tv-reklam
• Högupplöst tv rycker allt närmare i Europa
• Tveksam framtid för etersänd tv i Tyskland
• Samma digibox för flera mottagare
• Amerikanska TV-bolagen: övergång till

digital-tv 2009
• Tvivel på tidsplanen för digital-tv i Australien
• Japanska regeringen vill subventionera över-

gången
• Tidtabell för fortsatt övergång till digital-tv
• Digital-tv-kommissionen vill informera för

21 miljoner
• EU-moped stör digital-TV
• Com hem köper kabel-tv-bolag i Östergötland
• Expressen levererar tv-nyheter till

Lokal-tv Nätverket
• Tsunamidrabbade länder har inte råd att se

fotbolls-VM
• Över en miljon hushåll licensvägrar nu i Japan
• Tysk public service-tv drabbas av

korruptionsskandaler
• Konservativ tidningskoncern tar över tv-kanal
• TV-striden i Latinamerika
• Afrikansk tv-kanal startar i USA
• EU vill reglera webb-tv
• 155 arabiska satellit-tv kanaler
• Ny religiös tv-kanal skall återupprätta nationell

identitet
• Bakslag för MTG
• France Telecom hjälpte terroristorganisation

att sända
• Största mediebolaget tar över femte brittiska

kanalen
• Ökad vinst för TV4
• Radikale vill  också påverka dansk mediepolitik.

Finansiering av public service i Danmark:
• Politisk stöd för avgiftsfinansiering av delar av

Danmarks Radio
• Inget gehör för tv-licens för tv-tittande på dator

• Blir barn dumma av tv ?
•   En motpol till mediekonglomeratens television
• Tv-publiken kan föreslå rivning av

fula byggnader
• Snap... Send... Sell!

Sälj dina nallebilder till media
• Genombrott för DAB i Danmark

• Rumänien nu också med DAB
• BBC digitalradio förlorar lyssnare
• DMB blir europeisk standard
• Ny kortvågsstation med DRM på Madagaskar
• Osäker framtid för satellitradio i USA
• Domstol tvingar regeringen göra en

frekvensöversyn
• Politikerföraktet i polska medier
• Högerextrema Radio Holger anklagas för rasism
• Elva lokalradiostationer förlorar

sändningstillståndet
• Radiostation används i raketkrig
• Radiokonferens: kan bli slutet för etermonopol
• Radiostation för barn startar i Tyskland
• Nytta och nöje i Sollefteå närradio
• Pridefestivalen hade egen radiostation
• Marks Närradio polisanmäls
• Bärbara radioprogram en fullträff i Danmark
• iPod ger rekordvinst för  Apple
• Podcasting Station: en sökbar podcast-katalog
• Upphovsrättstariff om podcasting klart i Holland
• Nytt webbhotell gör det enkelt att sända webbra-

dio
• Reklamradion i  3G-mobilen
• Oljekris tvingar Indonesien att spara in på

radio och tv
• Folkomröstning om public service
• Lagförslag ett hot mot dansk lokal radio och tv

TEMA  Public service
• Tveksamhet kring en medieavgift och nej till

sponsring
• SVT:s kanalprofilering kritiseras
• Kommersiellt finansierad public service svårt i

digitala marknätet
• Långtgående konsekvenser för demokratin
• Utbildningsradion bör ta sig an invandrargrupper
• Sveriges Radio och närradion måste samarbeta

lokalt

• Digitalkameror tar över helt
• Stillbildskamera för bredbild
• Äntligen hårddiskvideokameror
• Undervisning via mobiltelefonen på Gotland
• Nallar över hela världen
• Kan någon svara Vodafone ?
• Pinsamma SMS kan återkallas
• Webbtips:  Radio och tv-kitsch



2

Ledare:
Ett Sverige utan lokal radio och lokal tv – har vi råd med det?

Idag saknar vi stort sett en lokalt förankrad lokalradio i Sverige. Sveriges Radios ”lokalradio” är en länsradio. Den
”privata lokalradion” (PLR) är en i praktiken rikstäckande centralt formaterad musikradio ägd av ett fåtal medie-
koncerner. Närradion styrs av ett anarkistiskt tillståndssystem och saknar samhällets stöd för att bedriva en
verksamhet som når ut. SR har idag ett de facto monopol på radiojournalistiken.
Var finns det lokala radion som vi alla hoppades skulle kunna bli ett alternativ till Sveriges Radio och lokalpressen
när närradion etablerades på 80-talet och PLR på 90-talet ?

Situationen inom lokal tv är lika omöjlig. Trots de ursprungliga ambitionerna med att låta ett 50-tal lokala tv-
kanaler blomma i det digitala marknätet finns idag i stort sett inga lokala aktörer i etern. Ett rikstäckande (!)
”lokal-TV-nätverk” har lagt beslag på marknätets enda lokala utrymme i större delen av landet där de flesta bor.
De lokala och regionala aktörer, som nu börjar inse möjligheterna att ta kommandot över en egen kanal i sin
stad eller sitt län, är utestängda. Vid sidan av SVT och TV4 är det statligt ägda marknätet i övrigt fullstoppat med
amerikanska kanaler som bl.a. erbjuder sådana journalistiska höjdare som FoxNews. Dessa finns även i de pri-
vatägda kabelnäten, men där finns dessutom en mångfald av nordiska, europeiska och utomeuropeiska kanaler
samt lokala kanaler.
Var finns en riktig lokal-tv som via etern kan nå och engagera alla medborgare i  närområdet?    

Lokalt förankrade aktörer - såväl kommersiella som icke-kommersiella – måste få utrymme att sända lokalradio
och lokal-tv. Det lokala kulturen, det lokala näringslivet och den lokala demokratin måste ges eterutrymme.
Nuvarande lagstiftning och tillståndsgivning innebär ett växande hot mot yttrandefriheten.

television
Ny teknik hotar japansk tv-reklam
Tv-reklamen förlorar alltmer sitt värde i och
med den snabbt växande användningen av
DVD/hårddiskspelare som klarar att spela in
mer än 200 timmar analoga program eller hela
veckans program. Ny teknik har också under-
lättat snabbspolning eller överhoppning av 15-
sekundersblock – genomsnittstiden för en re-
klamsnutt. Enligt Nomura Research Institute
hoppar 23,4 procent över all reklam när de
tittar på inspelade tv-program och mer än
hälften ignorerar 80 procent av reklamen. In-
stitutet beräknar att förlusten av reklamintäkter
p.g.a. detta blir 481 miljoner dollar 2005. De
kommersiella tv-bolagen som oroas av detta
betraktar nu reklamsnuttar och program som en
kombinerad produkt och menar att de som
hoppar över reklam på detta sätt bryter upp-
hovsrättslagen. 28 augusti är utropat som "TV
Commercial Day" i ett försök att få tittarna att
inse fördelarna med reklam. (Asia-Pacific
Broadcasting Union)

Högupplöst tv rycker allt närmare i Europa
HDTV är mer än tidigare på tapeten och blir
ett stort nummer på kommande IFA-mässan i
Berlin (2-7 september). Marknadsexperter
betraktar HDTV som en drivkraft för växling-
en till digital-tv i Europa särskilt som de tillhö-
rande platta bredbildskärmarna (16:9) har bli-
vit så populära. Europas ledande betal-tv-bolag
räknar med att starta HDTV-kanaler via Astra-

satelliten inom 11-13 månader. Premiere sän-
der redan en demonstrationstrailer över satel-
liten med klara färger och bra ljud som ger en
försmak av de kommande tre dygnet runt
HDTV-kanalerna med film, sport och doku-
mentärer.  Astra HD-demonstrationskanalen är
tillgänglig dygnet runt i hela Europa för de
som har rätt utrustning. Premiere HD har offi-
ciell premiär i november 2005 och man plane-
rar att sända samtliga 64 matcher från fotbolls-
VM i Tyskland i HDTV. - Premiere HD kan
ses på frekvensen 12.410 GHz; vertical, SR
27.5; FEC 3/4Och man använder den ny kom-
pressionsstandarden MPEG 4/H.264 och DVB-
S2.  De nya HDTV-mottagarna som skall
komma på marknaden innan premiären kom-
mer att kunna ta emot även de vanliga forma-
ten 720p och 1080i.

Tveksam framtid för etersänd tv i Tyskland
Analog nedsläckning är något man talar om
idag, men ingen förväntar sig annat än att di-
gitala marksändningar tar över.  Delstaten
Brandenburg planerar dock public service-
bolaget Rundfunk Berlin-Brandenburg att slå
av sina analoga sändare senast 2007 och inte
ersätta de områden som blir utan etersignalen
med att utöka de digitala sändarräckvidden
från DVB-T sändarna i Berlin. Tittarna hänvi-
sas istället till satellitmottagning. Enligt RBB
berörs endast 15.000 hushåll och förändringen
kan genomföras sedan kravet på public service
att etersända (vare sig analogt eller digitalt)
tagits bort. Marksänd tv är nu nästan utdöd på



3

tyska landsbygden sedan kostsamma sändarsy-
stem inte anses vara berättigade för att nå idag
mellan 0,2 och 5 procent av befolkningen. I
norra Hesse och i Leipzig-Halle-Erfurt-
områdena kommer enbart public service-
kanaler att vara tillgängliga via marksänd di-
gital-tv. Alla försök att få de kommersiella
stationerna med har misslyckats. De är nöjda
med satellit- och kabeldistribution. (Radio
Netherlands)

Samma digibox för flera mottagare
Det finns ingen digitalbox på marknaden som
klarar av flera tv-apparater, men ett företag i
Motala håller nu på att testa en ny produkt som
kan ta emot digitala tv-sändningar för upp till
åtta tv-apparater samtidigt. I dagsläget finns
ingen digitalbox för flera tv-apparater samti-
digt, utan en box för varje apparat behövs.
Företaget A2B i Motala håller på att ta fram en
ny multibox som fungerar som en central
mottagare för flera apparater i samma hushåll,
uppger. Boxen väntas dock kosta lika mycket
som fyra vanliga boxar, cirka 3000 kronor.
Med multiboxen kommer det också gå att spela
in från en annan kanal än den man tittar på, en
funktion som inte finns med dagens digital-
boxar. För den som även vill kunna se betalka-
naler kommer det att krävas en vanlig digital-
box som installeras mellan multiboxen och tv-
apparaten. (Norrköpings Tidningar)

Amerikanska TV-bolagen går med på
övergång till digital-tv 2009
TV-bolagen har gått med på att överge sina
analoga kanaler och starta digital sändningar
2009 meddelar USA Today.  Edward Fritz,
chef för Radio- och tv-bolagens förbund NAB,
har sagt till Senatens handelskommitté att
Broadcasters accept that Congress will imple-
ment a 2009 date for the end of analogue
broadcasting. Man uttrycker dock farhågor för
att många hushåll med analoga mottagare, som
idag tar emot enbart etersändning, kommer att
få svarta skärmar 2009. TV-bolagen tror att
övergången kommer att ta decennier eftersom
endast 5 miljoner hushåll hittills har köpt digi-
tal utrustning (Asia-Pacific Broadcasting Uni-
on)

Tvivel på tidsplanen för
digital-tv i Australien
Pressen ökar på regeringen att skjuta upp över-
gången till digital-tv 2008 på grund av dålig
försäljning av boxar och kringutrustning. Ord-
förande i den parlamentariska kommittén för
digital-tv Jackie Kelly (lib) tvivlar enligt tid-

ningen The Sunday Age. Får vi på våra skrid-
skor så klarar vi detta 2010 säger hon. Endast
5-9 procent av hushållen kan idag ta emot di-
gital-tv och fortfarande köper hushållen 1,5
miljoner analoga mottagare per år.

Japanska regeringen vill subventionera
övergången
Inrikes- och kommunikationsminister Taro
Aso har sagt att regeringen överväger att ge
ekonomiskt stöd till tv-företag utanför de tre
storstäderna Tokyo, Osaka och Nagoya. Hans
ministerium vill att DTT skall finnas i samtliga
47 residensstäderna i slutet av 2006. (Kyodo
News)

Tidtabell för fortsatt övergång till digital-tv
Regeringen har fattat beslut om de återstående
delarna av övergången från analog till digital
tv i Sverige. Den första etappen av övergången
inleds hösten 2005 då de analoga tv-
sändningarna upphör på Gotland 19 september,
i Gävle 10 oktober och i Motala 21 november.
Den fortsatta övergången från analoga till di-
gitala TV-sändningar påbörjas i februari 2006
och de återstående fyra etapperna ska vara
genomförd i hela Sverige under oktober 2007.
Mer info på www.digitaltvovergangen.se

Digital-tv-kommissionen vill informera
Sverige för 21 miljoner
Digital-tv-kommissionen önskar över 20 mil-
joner kronor i informationsbudget för 2006. I
budgetframställan ingår inte ökade kostnader
för kansliet som kommissionen ändå räknar
med. Kommissionen vill ha en tredjedel av
2006 års budget redan under hösten 2005 för
att kunna förbereda arbetet. Under 2005 räknar
kommissionen med att 150.000 hushåll infor-
meras till en kostnad på 5 miljoner kronor.
Kommande etapper under 2006 innebär att
1.700.000 hushåll ska informeras. (Dagens
Media)

EU-moped stör digital-TV
Varje gång EU-mopeder kör förbi Ronnie
Nilssons hem fryser TV-bilden och ljudet för-
svinner, skriver Norrköpings Tidningar. Det är
mopedens oisolerade generator som stör sig-
nalerna på Nilssons digital-tv-box från Boxer.

Com hem köper kabel-tv-bolag i
Östergötland
Kabeloperatören Com hem köper kabel-tv-
bolaget Visit i Linköping. Säljare är Anders
Lundmark och Lars Henrik Friman, som där-
med får pengar att plöja ned i sina lokal-tv-



4

planer där mediekonsulten Lars Weiss finns
med på ett hörn. Vi vill fokusera på att starta
lokal-tv-kanalerna och då blir det för spretigt
att ha en stor kabeloperatör i Östergötland
också. Holdingbolaget får in likviden som vi
kan använda till att utveckla lokalkanalerna.
På köpet får Com hem 10.000 kabel-tv-kunder
och 5.000 bredbandskunder. Lokal-TV Nät-
verket i Sverige driver sedan tio år kanalen
Nollettan i Norrköping och Linköping. Prov-
sändningar i Malmö har kommit igång och i
september startar sändningarna i Stock-
holm/Mälardalen via marksända nätet. (Dagens
Media)  Lokal-tv-nätverket har nu också fått
regionalt sändningstillstånd för Västra Göta-
land och skall här liksom i övriga regioner
bedriva som man själv säger ”rikstäckande
lokal-tv”.

Expressen levererar tv-nyheter till
Lokal-tv Nätverket
Mycket talar för att Expressens tv-redaktion
ska användas till att leverera nyhetsprogram åt
bolaget Lokal-TV Nätverket i Sverige AB.
Lokal-TV Nätverket, har tidigare deklarerat att
det söker en stark nyhetsleverantör till de olika
regionala tv-kanalerna. Expressen har idag
stora redaktioner i både Malmö, Göteborg och
Stockholm genom Kvällsposten, GT och hu-
vudtidningen Expressen. (Dagens Media)

Tsunamidrabbade länder har inte råd
att se fotbolls-VM
Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU) har
uppmanat internationella fotbollsförbundet
Fifa att använda sitt inflytande för att Maldi-
verna och Sri Lanka skall kunna tv-sända från
fotbolls-VM nästa år. ABU befarar att länderna
inte kommer att ha råd att betala för de mycket
höga sändningsrättigheterna  för Asien, som
har sålts till amerikanska ESPN/Star. Utveck-
lingen är katastrofal för dessa länder som ju
drabbats hårt av tsunamin. Exempelvis fick TV
Maldiverna betala 2.000 procent mer för rät-
tigheterna för fotbolls-EM 2004 än man gjorde
två år tidigare för fotbolls-VM.(Asia-Pacific
Broadcasting Union)

Över en miljon hushåll licensvägrar
nu i Japan
Hushållen protest mot förskingringskandalen i
japanska public serviceföretaget NHK fortsät-
ter och i slutet av juli hade 1.171.000 hushåll
vägrat betala tv-licensen. Om inte dessa betal-
ningar kommer in riskerar NHK att förlora 6-
10 miljarder yen av årsbudgeten. (Asahi Shim-
bun)  Hushållen har laglig skyldighet att betala

licensen, men det finns inga sanktioner för de
som vägrar.

Tysk public service-tv drabbas av
korruptionsskandaler
Medarbetare på tre olika public service-bolag
misstänks för mutor och dold reklam. Två tidi-
gare chefer, som har häktas för att tillsammans
ha inkasserat över en halv miljon euro. Det
handlar om s.k. product placement – förtäckt
reklam för produkter i film och andra program.
Mesta pengarna har den nu tidigare sportche-
fen på Hessischer Rundfunk 59-årige Jürgen
Emig dragit in bl.a. genom arrangemang med
sin fru som driver en medieagentur. De andra
public servicebolag som drabbats är östtyska
MDR och Westdeutscher Rundfunk. (TV Nyt)

Konservativ tidningskoncern
tar över tv-kanal
Springerkoncernen, som bland annat äger
dagstidningen Die Welt och under många år
skandalomsusade Bild-Zeitung, får nu också
ett digitalt ben att stå på genom att man köper
tv-bolaget ProSieben Sat1 av en amerikansk
finansman för 25 miljarder kr. Det tyska och
europeiska medielandskapet står inför en all-
deles ny situation genom denna koncentration
av makt till två jättekoncerner; Springer och
Bertelsmann. Tyska journalistförbundet säger
att fusionen är "förödande för åsiktsmångfal-
den i Tyskland". Även politiker inom det libe-
rala partiet FDP talade om ett "ordningspoli-
tiskt syndafall" och från De gröna kom krav på
en statlig utredning av maktkoncentrationen
och dess följder för åsiktsfriheten. Positiva
tongångar hördes där emot från konservativt
håll. Bayerske ministerpresidenten Edmund
Stoiber (CSU) gladde sig åt att den aktuella
tevekanalen nu är i tyska händer och hoppades
på nya jobb. De flesta tyska kommentatorer
tror att den nya mediejätten kommer att satsa
sina pengar internationellt, inte minst i gamla
Östeuropa och Polen där Springer redan har
haft stor framgång med en ny boulevardtid-
ning. Springerkoncernen har en uttalat politisk
agenda och har under decennier motarbetat
socialdemokraterna. Springerkoncernen tryck-
er bl.a. Sveriges i upplaga största tidskrift Vår
Bostad.

Monika Griefahn (SPD), ordförande för den
parlamentariska kommittén för kultur och me-
dia är oroad för den framtida mediamångfalden
i Tyskland. Hon förespråkar som motkraft att
lagreglerade råd skall knytas till kommersiella
radio- och tv-stationer. Framför allt måste vi



5

undvika att skapa förhållanden liknande de
som råder i Italien säger Griefahn. I andra me-
diekoncerner är man lika bekymrade. Förlaget
Holtzbrinck bakom Die Zeit och Handelsblatt
tror att fusionen inte bara skapar makt över
journalistiken, utan även reklammarknaden
som reda Springer har 45 % av. Holtzbrinck
kommer att göra allt för att stoppa fusionen när
konkurrensmyndigheterna behandlar ärendet.
Myndigheterna avser att syna ärendet särskilt
noga eftersom någon sådan här koppling mel-
lan tryckta medier och television inte tidigare
förekommit i Tyskland. Myndigheterna satte
dock inga hinder i vägen när den andra medie-
jätten Bertelsmann, som äger bokförlag och
delar av tidningar som Stern och Spiegel, för
tre år sedan tog över hela mediebolaget RTL.
Detta bolag verkar dock i tio länder och har sitt
huvudkontor i Luxemburg. Hos public service-
bolaget ARD befarar man att koncentrationen
kommer att trissa upp priserna för programin-
köp vilket kan komma att försvaga public ser-
vicekanalernas ställning hos publiken.

Springerkoncernens ledning tror dock att fu-
sionen kommer att gå smidigt. Axel Springers
änka Friede Springer, förlagshusets majoritets-
ägare, dementerar att fusionen syftar till att
skapa ett opinionsskapande maktcentrum. Jag
vill bara säkra framtiden för min mans för-
lagshus säger hon. För att göra detta behöver
vi ett andra ben att stå på. (Dagens Nyheter,
Deutsche Welle) 

TV-striden i Latinamerika
Som tidigare meddelats har regeringarna i Ve-
nezuela, Argentina, Kuba och Uruguay nu
startat det gemensamma tv-bolag, som syftar
till att balansera de amerikanska och europeis-
ka nyhetskanalernas bevakning av Latinameri-
ka. Informationsministern Andres Izarra har nu
lämnat regeringen för att bli chef för Telesur.
Han menar att regeringen inte kommer att ha
något direkt inflytande och att Telesur skall
föra en oberoende policy. President Chavez
kritiker fruktar att Telesur skall bli en megafon
för president Chavez och Kubas Fidel Castro.
Izarra menar dock att Telesur inte kommer att
ha en antiamerikansk agenda ”Det är inte av-
sett att vara emot någon…det är ett integra-
tionsprojekt för Latinamerika”. Han medger
dock att kanalen kommer att ha en anti-
imperialistisk orientering.

I USA befarar man ökad "anti-American. anti-
freedom rhetoric" och kongressen har nu också
gett regeringen klartecken att starta särskilda

radio- och tv-sändningar riktade mot Venezu-
ela. Sedan länge sänder Radio Marti på liknan-
de sätt mot Kuba. Chavez hotar att stoppa
sändningarna med störsändare.  Dagstidningen
Miami Herald har i en ledare starkt motsatt sig
propagandasändningar mot Venezuela. Man
menar att USA inte skall involvera sig i ett
fruktlöst propagandakrig med ”denna andiska
demagog” som därmed för ännu en propagan-
daseger. I Latinamerika kommer detta att be-
traktas som att USA blandar sig i de inrikes
angelägenheterna i ett land som fortfarande har
fullständiga diplomatiska relationer med USA.
För de som vill ha officiell amerikansk infor-
mation finns Voice of America skriver Miami
Herald.

Afrikansk tv-kanal startar i USA
The Africa Channel, är en ny självständig ka-
belkanal i USA som dygnet runt skall visa upp
livet och människorna på hela den afrikanska
kontinenten och räknar med en publik som
består av såväl afroamerikaner som ameri-
kansk publik i allmänhet. Kanalen skall sända
alla sorters program inklusive nyheter. Bland
programleverantörerna finns South African
Broadcasting Corporation (SABC), Summit
TV, M-NET och Endemol. Bakom kanalen,
står kända profiler inom underhållningsindu-
strin och sporten bl.a. förre FN-ambassdören
Andrew Young.
http://www.theafricachannel.com/general.html

EU vill reglera webb-tv
Liksom för TV överväger EU att även för
webb-tv reglera sådant som smak och anstän-
dighet, saklighet och opartiskhet. Samtidigt
planerar man att minska kraven på hur mycket
reklam en kanal får visa. Nuvarande begräns-
ningen om 12 minuter per timme kommer tro-
ligtvis att slopas enligt Times. EU-
kommissionären Viviane Reding kommer att
presentera förslag i samband med att tv-
direktivet Television Without Frontiers omar-
betas. Förslaget har redan mött hård kritik i
Europa bl.a. den brittiska mediemyndigheten
Ofcom som inte anser att regelsystem för radio
och tv skall omfatta Internet.

155 arabiska satellit-tv kanaler
Senaste 18 månader har 55 okodade arabiska
satellitkanaler startat och det finns idag totalt
155 kanaler som sänds över Arabsat och Nile-
sat. En del kanaler har ett utbud med hög kva-
litet och påkostat innehåll. Konkurrensen är en
hård press mot de betalkanaler - ART, Orbit
and Showtime - som också sänder över Mel-



6

lersta Östern och Nordafrika. Dessa är dessut-
om drabbade av den stora spridningen av olag-
liga dekodrar. Dessutom erbjuder piratkabel-
distributörer i närområden programpaket för ca
75 kr/månaden. Detta är särskilt vanligt i
Egypten och Libanon. (Al Bawaba/Radio
Netherlands)

Ny religiös tv-kanal skall
återupprätta nationell identitet
En ny satellitkanal som skall sprida den orto-
doxa tron i Ryssland och återuppbygga den
nationella identiteten har startat med den ryska
ortodoxa kyrkans välsignelse. Spas (frälsare)
TV skall sända nyheter, analys och pratshower.
Alexander Dugin en nationalistisk filosof säger
att dagens tv i Ryssland är inriktat endast på
underhållning. Den fräter sönder vårt natio-
nella identitet säger Dugin. Reklam kommer
att sändas, men de bolag som har ordet ”rysk” i
sitt namn får företräde liksom de som visar en
rysk by hellre än en badstrand. Men de som
organiserar Spas TV säger inget om de stora
religiösa minoriteterna i landet bl.a. muslimer.
Vladimir Ilyushenko, religionsexpert i ryska
vetenskapsakademin säger att landet måste
vara på vakt mot att ersätta kristenhet med
nationalistisk ideologi.(Radio Netherlands)

Bakslag för MTG
Senaste siffrorna över hur många som har till-
gång till olika tv-kanaler är ett rejält bakslag
för MTG. SBS-ägda Kanal 5 når numera fler
än MTG:s kassako TV3.Enligt mätföretaget
MMS som visar att Kanal 5 kan ses av 69 pro-
cent av svenskarna medan TV3 bara når 68
procent. Kanal 5 går om TV3 efter att ha ökat
med 2 procentenheter från förra årets mätning
samtidigt som TV3 ökat med bara 1 procent-
enhet. Manfred Aronsson, vd för Kanal 5, sä-
ger att det är första gången som hans kanal når
fler än TV3 sedan båda kanalerna kom med i
marksänd digital-tv. (Svenska Dagbladet)

France Telecom hjälpte terrorist-
anklagad organisation att sända
Simon Wiesenthal Center, en framträdande
judisk lobbygrupp, har hos premiärminister
Dominique de Villepin anklagat France Tele-
com för att hjälpa Al-Manaar television, som
är kanal för Hezbollah i Libanon, att sända via
den spanska satellitkanalen Hispasat till Asien
och Latinamerika. Centret menar att det statli-
ga franska bolaget kan därmed bli medskyldig
till angrepp på judar i dessa delar av världen.
Hezbollah är såväl ett politiskt parti som en
militiagrupp i Libanon och betraktas av en del

europeiska länder och USA som en terroristor-
ganisation.(Radio Netherlands) Det meddelas
nu att France Telecom beslutat slutat sända Al-
Manaar till Asien och Latinamerika.

Största mediebolaget tar över
femte brittiska kanalen
RTL Group, som är Europas största radio- och
tv-bolag, har köpt resterande tredjedel av akti-
erna i den brittiska marksända tv-kanalen Five
för £247.6 miljoner. RTL var ett av de
grundande bolagen av Five 1997. 2004 hade
Five en publikandel om 6,7 %.

Ökad vinst för TV4
TV4 AB höjde vinsten rejält under andra
kvartalet till 153 miljoner kronor, jämfört med
den blygsamma vinsten på 19 miljoner kronor
för motsvarande period i fjol. Samtidigt steg
omsättningen från 628 miljoner kronor i fjol,
till 671 miljoner kronor i år. Vinstlyftet beror
främst på en engångspost på drygt 80 miljoner
kronor, en koncessionsavgift som TV4 fått
tillbaka efter en rättstvist med staten. Men
vinstökningen är stor även om engångsposten
räknas bort. Annonsintäkterna stiger och de
nya kanalerna TV 4 Plus, TV 4 Film och TV
400 har ökat sina intäkter. Dessutom har de
regionala TV-bolagen ökat sin omsättning och
minskat sina förluster. Jag konstaterar att TV
4:s strategi ger ett allt bättre resultat, sade en
nöjd Jan Scherman när delårsrapport en pre-
senterades. Det är en stark annonskonjunktur
och det märks i resultatet. På sikt ska bolaget
bli effektivare. Jag har aviserat tydligt att vi
arbetar med en långtidsplan som kommer att
innehålla ett omfattande effektiviseringsarbete,
säger Scherman. (Svenska Dagbladet)

Radikale vill  också påverka
dansk mediepolitik.
Radikale står f.n. utanför regeringssamarbetet,
men partiets medietalesman Simon Emil Am-
mitzbøll, vill ställa sig bakom en försäljning av
TV2 och vill vara med att utforma nästa me-
dieavtal. För mig är det inte viktigt om TV2 är
offentligt eller privat. Det viktiga är att vi defi-
nierar precisa public servicekrav på kanalen,
så att vi kan ingripa om TV2 utvecklar sig på
ett olyckligt vis. Amittzbolls företrädare på
posten Naser Khader lovade hösten 2004 att
stoppa försäljningen om partierna vann valet.
TV 2 skalt fortsätta som ett statligt aktiebolag.
Allt annat är att spela med kanalens framtid,
sade Khader. Dansk Folkepartis medieordfö-
rande Poul Nødgaard säger att  radikale skal
være hjerteligt velkomne.  Socialdemokrater-



7

nas medieordförande Mogens Jensen avvisar
dock en försäljning av TV 2: Staten skal fortsat
eje TV 2, for kun på den måde kan tv-stationen
forblive en konkurrent til DR på public service,
säger Mogens Jensen, som inte anser att den
inställningen borde utesluta partiet för att delta
i en medieuppgörelse med andra partier.  (TV-
Nyt)

Finansiering av public service i Danmark
- Politisk stöd för avgiftsfinansiering av delar av
Danmarks Radio
Dansk Folkepartis medieordförande Poul
Nødgaard stödjer Venstres Jens Rohdes förslag
om att DR kan införa en slags form av avgifts-
finansiering för vissa tjänster som ligger utan-
för det normala public service-uppdraget. Han
vill gärna ge DR möjlighet att starta nya verk-
samheter. Medietalesmän för socialdemokra-
terna och Radikale är inte heller avvisade, men
Enhedlisten säger nej. (TV-Nyt)
- Inget gehör för tv-licens för tv-tittande på dator
Danmarks Radio har föreslagit att man skall
kunna kräva tv-licens för de hushåll som ser tv
på sin dator eller på sin mobiltelefon. DR räk-
nar med att f.n. ser 10.000 dankar tv på detta
sätt. Men förslaget avvisas av politikerna.
Kulturminister Brian Mikkelsen (K) avvisar
också socialdemokraternas förslag om att alla
hushåll skall betala tv-avgift vare sig de har tv
eller inte. (Ritzau/Jyllands-Posten)

Blir barn dumma av tv?
En rad internationella undersökningar visar att
barn som ser för mycket tv klarar sig sämre i
sin senare utbildning.  Forskare vid Otagouni-
versitetet på Nya Zeeland har studerat tv-
vanorna hos 1.000 barn i åldern 5-15 år och
sedan analyserat de akademiska prestationerna
dessa barn visar som 26-åringar. Som tidskrif-
ten New Scientist redovisar så har barn som
såg minst tv i åldern 5-11 år störst möjlighet att
visa upp en universitetsexamen vid 26 år.  De
13-15-åringar som tillbringade mest tid fram-
för skärmen var däremot överrepresenterade
bland de som lämna skolan i förtid. Men barn i
åldern 3-5 år klarade sig bättre än de som inte
såg tv. Forskarna förklarar detta med att de ser
barnprogram som lägger vikt vid lärandet ex-
empelvis "Sesame Street".
En annan undersökning i Kalifornien har kart-
lagt 400 barns medievanor och testat deras
färdigheter i läsning, skrivning och räkning.
Sämsta resultat har barn som egen tv på sitt
rum, men ingen dator. De bästa resultaten fick
de som hade egen dator, men ingen tv på rum-
met. Resultaten har anpassats till kön och soci-
ala faktorer. (TV-Nyt)

En motpol till
mediekonglomeratens television
Independent World Television är ett omfattan-
de globalt projekt som syftar till att skapa ett
tv-nätverk som står fritt från kommersiella
intressen och statlig kontroll. Bakom projekt
står många engagerade professionella inom
media främst i Kanada och USA. Paul Jay i
Toronto skapare av den prisbelönta dokumen-
tärfilm Return to Kandahar är IWT:s ordföran-
de: What we need is a network where journa-
lists don't need to worry about the interests of
their ownership, about selling commercials nor
worry about government funding or interferen-
ce säger han.  En stor kampanj planeras 2006
med konserter och andra evenemang i New
York, Los Angeles, Toronto, Vancouver, Lon-
don, Dublin, Berlin, Sydney, New Delhi och
Johannesburg. Man hoppas inspirera en halv
miljon människor att donera cirka $50 var; Tell
the world you have a right to know! Help bu-
ild!  http://www.iwtnews.com/

Tv-publiken kan föreslå rivning av
fula byggnader
Channel4 startar nu tv-serien Demolition, som
ger publiken möjlighet att rösta om vilka
byggnader man vill se rivna. En av kandidater-
na är det för £431 miljoner nyligen byggda
skotska parlamentet Holyrod, som har röstats
fram som en av landets 12 mest avskyvärda
byggnader. (Daily Telegraph)

Snap... Send... Sell!
Sälj dina nallebilder till media
Vid händelser som senast terrordåden i London
publiceras nu allt oftare bilder i media spontant
tagna av allmänheten främst med de nya kame-
ramobilerna som har en tillräckligt bra upplös-
ning. En debatt om de etiska problemen som
ibland uppstår vid publicering av för närgång-
na bilder förs nu också. Detta är sannolikt en
bestående företeelse och nu har en särskild
websajt öppnats för de som vill tjäna pengar på
sina bilder.  På Scoopt kan man som registre-
rad medlem få bilderna publicerade i flera
media. Affärsidén är att upphovsmannen och
bolaget delar intäkten 50-50 och att Scoopt får
globala rättigheter. http://www.scoopt.com/
 



8

radio
Genombrott för DAB i Danmark
De kommersiella radiostationerna Sky Radio
och Radio 100FM har avtalet med Danmarks
Radio om att sända på DAB 1 september. An-
talet sålda DAB-mottagare är nu stort tillräck-
ligt för att det skall bli intressant för kommer-
siella kanaler. 135.000 danskar har nu tillgång
till en DAB-radio (Radio-Nyt)

Rumänien nu också med DAB
Det är ett pilotprojekt i huvudstaden Bukarest
där de tre public servicekanalerna Radio
România Actualitati, Radio Muzical och Ante-
na Bucurestilor samt två privata stationer: Ra-
dio Romantic och ProFM sänds digitalt. Detta
är 20:e europeiska land som tar DAB i bruk.
(Radio-Nyt)

BBC digitalradio förlorar lyssnare
Samtliga fem BBC:s DAB-kanaler har förlorat
lyssnare under andra kvartalet i år trots att
företaget plöjt ner 70 miljoner pund. Under ett
års tid har endast två av de fem kanalerna haft
en ökad publik. BBC Asian Network har mins-
kat mest under året från 493.000 till 440,000.
De andra som minskat är BBC 1Xtra och BBC
Radio Five Live Sports Extra, medan 6Music
och BBC7 ökat. (MediaGuardian)

DMB blir europeisk standard
En europeisk standardiseringsorganisation har
godkänt DMB (Digital Multimedia Broadcas-
ting) som standard för distribution av mobilt
multimediainnehåll och tjänster. DMB gör det
möjligt att sända tv och video till mobiltelefo-
ner samtidigt som man sänder radio och data
via DAB.  (Radio World)

Ny digital kortvågsstation på Madagaskar
I höst börjar World Christian Broadcasting
bygga upp en stor kortvågsstation för $7 mil-
joner på örepubliken Madagaskar. Alaska.
WCB:s ordförande säger att utvidgningen är en
"indication of the company's confidence in the
future of shortwave" och i den nya  digitala
tekniken (DRM). Den nya stationen på Mada-
gaskar kommer att sända till Västeuropa, Kina,
Indien, Indonesien, Sydamerika och Afrika via
tre 100 kW-sändare. I  Anchor Point i Alaska
blir det två 100 kW-sändare. (Radio World)

Osäker framtid för satellitradio i USA
Kagan Research förutspår att 2014 kommer
satellitradion att ha 46 miljoner abonnenter
som ger företagen – XM och Sirius – intäkter

på totalt $7,6 miljarder.  Höga investerings-
kostnader begränsar framtida konkurrens från
tillkommande företag säger Kagan som dock
medger att alternativ teknik kan utmana liksom
att "the appeal of local radio cannot be counted
out". En annat analysföretag Eastlan Resources
ger dock en mer pessimistisk syn på satellitra-
dions framtid. 80% av amerikanerna kommer
sannolikt att fortsätta vara ointresserad av den-
na sorts betalradio via satellit som erbjuder
många reklamfria kanaler för cirka $10 i må-
naden.
Samtidigt börjar biltillverkarnas intresse för att
installera satellitradio i sina bilar minska till
förmån för digitaliserad AM och FM. HD Ra-
dio (IBOC) erbjuds i höst fabriksinstallerade i
alla BMW serie 7-modeller.  (Radio World)

Domstol tvingar regeringen göra
en frekvensöversyn
En domstol i Rotterdam har beordrat den hol-
ländska ministern för ekonomiska affärer att se
över den nuvarande frekvensfördelningen på
FM-bandet för public servicebolagen - Radio
1,2,3, och 4. Det var kommersiella radiobolag
som tog frågan till domstol eftersom man an-
såg att public service fått orättvisa fördelar i
frekvensfördelningen. Bolagens paraplyorgani-
sation VCR säger att public service får
rikstäckning och betalar inga avgifter för sina
sändningstillstånd. De kommersiella bolagen
har hittills betalat 330 miljoner euro, men har
som bäst 70 procent nationell räckvidd. De
höga priset som man betalat för FM-
frekvenserna anses också vara en orsak till att
de privata radioföretagen inte investerat i
DAB-radio. (Radio Netherlands)

Politikerföraktet i polska medier
Polen står inför två viktiga val i höst. Först
parlamentsvalet i september och månaden där-
efter presidentvalet. Trots att många polacker
idag ser fördelarna med den unga liberala de-
mokratin gäspar man åt politiken och politi-
kerna. Många tycker att politiker käbblar för
mycket och skor sig. Och medierna följer efter.
Radio RMF ett av de två stora självständiga
radiobolagen kommer inte att bevaka valen
alls. Våra lyssnare tycker inte alls om politiker
så vi vill inte ge dessa gratisreklam säger ra-
diostationens chef Marek Dworak. Radio RMF
(”Radio Music and Facts”), som var det tidiga-
re sovjetblockets första fria radiostation, star-
tades just för att främja fri information och
demokrati. (The Economist)



9

Högerextrema närradioprogrammet Radio
Holger anklagas för rasism
Radio Holger har sänts åtta timmar i veckan på
90,4 MHz - en av Köpenhamns fem närradio-
kanaler. Kaj Vilhelmsen, som driver radioföre-
ningen Radio Holger och är en känd figur på
yttersta högerkanten, sade nyligen att terrorism
bara kan bekämpas genom att "alla främmande
muslimer drivs ut ur Västeuropa, så att de inte
kan lägga ut några bomber - eller att de fana-
tiska muslimerna utrotas, det vill säga att en
betydande del av de muslimska invandrarna
slås ihjäl". Kaj Vilhelmsen erkänner att han
sagt dessa ting, men nekar till rasism. Det får
avgöras i rätten om hans uttalanden innebär en
överträdelse av rasismparagrafen, säger krimi-
nalinspektör Ove Dahl vid Köpenhamnspoli-
sen. Den statliga radio- och tv-nämndens ord-
förande Martin Geertsen (V) säger till Politi-
ken att han är beredd att dra in sändningstill-
ståndet. Radio Holger har redan förekommit
detta och upphörde med sändningarna 3 au-
gusti.(Radio-Nyt)
Anm. Danmark och Sverige har ett internatio-
nellt unikt tillståndssystem för närradio. Man
ger sändningstillstånd till programproduce-
rande föreningar inte radiostationer.

Elva lokalradiostationer förlorar
sändningstillståndet
Norska Medietilsynet har dragit in elva sänd-
ningstillstånd för lokalradio. Orsaken är att de
inte på utsatt tid inrapporterat sin sändningstid
och inte ens har hört av sig till myndigheten.
Nio av stationerna finns i Nordnorge. De andra
är en liten radiostation i Vest-Telemark och en
norsk-somalisk-förening i Oslo. Det finns 259
lokalradiostationer i Norge och dessa drivs i
ökad grad av stora medieaktörer och av allt
färre lokala initiativtagare. (Nettavisen)

Radiostation används i raketkrig
Enligt säkerhetskällor använder Hamas sin
officiella radiostation Voice of Al Aqsa i Gaza
för att sända instruktioner till terrorister på
fältet som skjuter granater och raketer mot
judiska bosättningar i Gaza. Stationen. som
sänder på 106,7 MHZ och på internet, uppma-
nar rutinmässigt till våld mot Israel. Den bom-
bades av israeliska styrkor våren 2004, men
var snabbt återuppbyggd. (Radio Netherlands)

Radiokonferens kan bli början till slutet
för etermonopol i Mellanöstern
Nästa år blir Jordanien det första arabland som
står värd för den internationella lokalradiokon-
ferensen World Assembly of Community Radio
Broadcasters. Organisatörerna räknar med att

300-400 community broadcasters (icke-
kommersiell lokalradio, närradio) från ett
hundratal länder skall delta.  Satsningen stöds
bl.a. av den jordanska Audio-Visual Commis-
sion som nyligen började ge sändningstillstånd
community radio i landet. Man hoppas att kon-
ferensen skall bli en katalysator för en liknande
utveckling i andra arabländer där idag staten
oftast har etermonopol.  Huvudarrangören är
AMARC som är en internationell organisation
för community radio i mer än 110 länder.
http://www.amarc.org/

Definition av icke-kommersiell lokalradio:
Community radio is defined as having three
aspects: non-profit making, community owner-
ship and control, community participation.
(AMARC Africa and Panos Southern Africa.1998)

Radiostation för barn startar i Tyskland
Den första radiostationen enbart för barn Radio
Teddy 106.8, har startat i Potsdam (huvudstad i
den tyska förbundsstaten Brandenburg). Den
sänder 0600-2100 och riktar sig till de 700.000
barn 3-12 år. som finns inom radiostationens
räckvidd, och deras föräldrar.(Die Welt)

Nytta och nöje i Sollefteå närradio
Närradion över Sollefteå kommun sände i
sommardirekt upp till fem timmar varje dag
från veckolånga stadsfest Nipyran och dess
olika teman. Men radiosändningarna har också
en allvarligare sida.  Närradionätet är numera
utbyggt så att det täcker hela Sollefteå kom-
mun. Något som kan komma väl till pass om
samhället skulle hamna i någon form av kris-
situation. Även om mycket annat slås ut kan
närradion fylla en väldigt viktig funktion som
lokal informationsspridare, säger Nils Berg-
lund från FRO, försvarets frivilliga radioorga-
nisationer.
Han drar paralleller till den orkan som drog
fram över södra Sverige och orsakade stor
förödelse. Även om den vanliga telefonen slås
ut, ledningar slits av och samhällsfunktioner
lamslås kan närradion ändå ofta fungera tack
vare den till stor del trådlösa kommunikatio-
nen. När masten på Flugtjärnshöjden knäcktes
av ismassorna var närradion det enda eterme-
dium som fanns att tillgå, säger Nils Berglund.
FRO ser Nipyran som ett utmärkt tillfälle inte
bara att nå ut till fler lyssnare, visa upp närra-
dion och verksamheten. Det ger också tillfälle
till övning; om skarpa lägen uppstår har man
vana människor som sköter sändningarna.
(Tidningen Ångermanland)



10

Pridefestivalen hade egen radiostation
Under Stockholm Pride som gick av stapeln i
Tantolunden i Stockholm upprättade Gayradi-
on en egen radiostation på 91,8 MHz, som
sände dygnet runt från en studio i Pride Park
och med sändaren på närbelägen höghus. Sta-
tionen kunde höras i hela staden och under
lördagens parad fanns en flygande reporter i
direktsändning med i tåget. Vissa tider sam-
sändes programmen över Gayradions vanliga
frekvens 95,3 MHz (Stockholm Närradio). Se
bildreportage på
http://anders.hultman.nu/album/al/radio/pride-2005

Marks Närradio polisanmäls
Markbygdspartiets Henry Sandahl polisanmä-
ler nu Marks närradioförening, han vill att
polisen utreder eventuell ekonomisk brottslig-
het från närradioföreningens styrelseledamöter.
Om närradion kommer undan med sin bokfö-
ring så vet vi att alla ideella föreningar kan
lägga ner bokföringen säger Henry Sandahl,
som varit kritisk mot att kommunen täcker
skulderna på 140.000 kronor för nedlagda
Marks Närradio. (P4 SR Sjuhärad)

Bärbara radioprogram en fullträff i Danmark
De första två veckorna efter att Danmarks Ra-
dio lanserat sin podtjänst hade nästan 64.000
program blivit nedladdade till mp3-spelarna
och det var markant fler än vad DR hade väntat
sig. I första hand handlar det om P1-program,
men man hoppas kunna utvidga med också
musikprogram från P2, P3 och P4 vilket dock
kräver överenskommelse med upphovsrättsor-
ganisationerna. Programmet Orientering stod
för en hel fjärdedel av andelen nedladdade
program följt av bl.a. P1 Morgen och P1 De-
batt. Det er lytterne, der betaler for program-
merne. Derfor skal de være tilgængelige for så
mange som muligt så let som muligt. Både af
demokratiske og kulturpolitiske grunde. Pod-
casting er simpelthen kulturpolitik i lomme-
format, säger DR:s radiodirektör Leif
Lønsmann.(Radio-Nyt)

iPod ger rekordvinst för  Apple
Ipoden har gett Apple en fyrfaldig vinstökning
och fick aktievärdet att trefaldigas på ett år.
Senaste kvartalet var företagets bäst någonsin
enligt vd Steve Jobs. Enbart under kvartalet har
Apple distribuerat 6,2 miljoner iPods. Detta
har också gett vad analytikerna kallar en
”haloeffekt”. Nöjda iPodägare börjar i ökad
grad intressera sig för Apple datorer. 35% fler
såldes i jämförelse med samma period 2004.
Der nya operativsystemet Tiger har också gått
bättre än någon av de tidigare versionerna av

OS X. Den legala musikförsäljningen via  iTu-
nes Music Service, går också bra. (MediaGu-
ardian)

Podcasting Station:
en sökbar podcast-katalog
Gör det lätt att hitta bland världens podcast-
sändningar. Man kan söka genom att använda
nyckelord och fraser. Gratis att lägga upp sin
egen podcasting-station på webbplatsen
http://www.podcasting-station.com

Upphovsrättstariff om podcasting
klart i Holland
En holländsk upphovsrättsorganisation
BUMA-STEMRA har satt priset de kommer
att debitera de som använder musik i  sina
podcasting-program. De som gör detta i kom-
mersiellt syfte skall betala 13% av nettointäk-
terna med ett minimum om 85 euro per månad.
De som använder musik icke-kommersiellt
skall betala 35 euro. Reaktionen har blivit fi-
entlig. Det står inte klart hur BUMA-STEMRA
har kommit fram till detta vad man ser som ett
alldeles för högt pris för amatörer som pod-
cast-sänder. Alternativet kan vara att lägga
podsändningarna på utländska servrar. (Radio
Netherlands)

Nytt webbhotell gör det enkelt
att sända webbradio
LiveCast UK Ltd erbjuder den som har en
bredbandsanslutning och en PC att för endast
£50 i månaden en webbplats för internetradio
som inkluderar all upphovsrättskostnader. Man
kan spela vilken musik som helst. Man har
startat i augusti efter avtal träffats med Phono-
graphic Performance Ltd och andra upphovs-
rättsorganisationer. LiveCast UK Ltd rälknar
med att redan denna månad ha 600 olika radio-
söändande kunder. http://www.live-cast.co.uk/

Reklamradion i  3G-mobilen
SBS Radio, mobiloperatören Tre och webbra-
dioaktören Nordic Web Radio har inlett ett
samarbete för distribution av privat lokalradio
(PLR) i mobiltelefonen. Samarbetet innebär att
Tres användare kan lyssna på ett urval av PLR-
stationer i mobiltelefonen. Den nya distribu-
tionsplattformen innebär inga förändringar för
SBS annonsörer i dagsläget. - I detta ledet har
vi inga nya annonsformat. Det är bara den
ordinarie reklamen som är i radiokanalerna
som hörs, säger Joakim Jansson, vd på Nordic
Web Radio. Nu kan alltså Tres mobilanvända-
re få tillgång till kanaler som The Voice, Mix
Megapol, Rockklassiker och Radio City i Gö-
teborg och Malmö. (Dagens Media)



11

radio + tv
Oljekris tvingar Indonesien att spara in
på radio och tv
Regeringen har beslutat att samtliga radio och
tv-företag inte får sända mellan kl 01 och 05
varje natt. Det är framförallt den framväxande
oljekrisen som föranlett regeringen till denna
energisparande åtgärd. Många allmänna trans-
portmedel har redan tvingats ställa in p.g.a.
bränslebrist. Det var ett omedelbart beslut som
i första hand gäller i sex månader.

Folkomröstning om public service
Slovenien kommer att 25 hålla en folkomröst-
ning om en ny lag som kritiker säger kommer
att lägga den nationella radion och tv:n under
fast regeringskontroll. Lagen kommer ökar den
politiska kontrollen av public serviceföretaget
RTV Slovenia sägs i ett uttalande av 31 parla-
mentariker i oppositionen från center Liberal
Democratic Party och de tidigare kommunis-
terna Socialdemokraterna, som också begärt
folkomröstningen. Även landets president Ja-
nez Drnovsek har uttryckt farhågor för att la-
gen kan hota landets fria media.

Premiärminister Janez Jansas center-
högerregering ser den nya medielagen som
absolut nödvändig för att som man säger öka
effektiviteten och affärsmässigheten. De nya
lagen innebär bl.a. att parlamentet och reger-
ingen utser de flesta medlemmarna i två nya
styrelser. Idag tas de större besluten i ett 25-
mannaråd där endast fem medlemmar utses av
parlamentet och resten av civila samhället,
etniska minoriteter och anställda. (Radio
Netherlands)

Lagförslag ett hot mot
dansk lokal radio och tv
Största intresseorganisation på området Sam-
menslutningen af Lokale Radio- og Tv-
stationer (SLRTV), ser regeringens förslag om
en ny radio- och tv-lag som ett hot mot den
unika mediestrukturen i Danmark. Hela av-
snittet om lokal radio- och tv-verksamhet före-
slås nämligen tas bort ur lagtexten. Istället
skall området regleras genom kungörelser och
cirkulär. Den demokratiska processen under-
grävs om den för tillfället sittande kulturmi-
nistern skall få fatta besluten. Detta tar bort
lagfästa rättigheter påpekar SLRTV i sitt re-
missvar.  Man menar att de lokala icke-
kommersiella medierna fyller ett tomrum med
public access och lokal public service, som

varken DR/TV2 eller de kommersiella kana-
lerna kan fylla.  SLRTV vill istället att det
skapas utrymme både frekvensmässigt och
ekonomiskt för att dessa medier skall säkras en
plats i det danska medielandskapet. SLRTV
vill behålla de lokala radio- och tv-nämnderna.
Dessutom vill man att de icke-kommersiella
lokala stationerna får en infrastrukturellt stöd
om 100 miljoner Dkr per år.  (Radio-Nyt)

TEMA  Public service
I sommar har remissvaren på de två senaste
public service-utredningarna kommit in. Det är
dock endast ett mindre antal av remissvaren
som tillför nya synpunkter och har andra per-
spektiv än de gängse. Vi rapporterade tidiagre
om Glesbygdsverket som vill utlokalisera en
av SVT:s nyhetsredaktioner från Stockholm.
Här redovisas några fler intressanta remissvar.

Tveksamhet kring en medieavgift och
nej till sponsring
Post- och telestyrelsen är tveksam till den föreslag-
na medieavgiften för innehav av tv-apparat p.g.a.
den snabba tekniska utvecklingen. Exempelvis kan
den som köper en mobiltelefon bli tvingad att er-
lägga en medieavgift.  PTS invänder också mot
ökad användning av pejlingsutrustning för avgifts-
kontroll. De ökade kostnaderna för denna utrust-
ning, som ändå ger osäkra resultat, motsvarar inte
ökade intäkter. Konkurrensverket vill inte att public
service-företagen i någon del skall tillåtas finansiera
sin verksamhet med hjälp av sponsring. Man menar
att sponsring är en viktig finansieringskälla för de
kommersiella programföretagen framför allt är
sporten ett betydande konkurrensmedel. Eftersom
public serviceföretagen i princip är skyddade från
konkurrens vad gäller finansiering bör de inte ges
möjlighet att även söka finansierings genom spons-
ring.
Statskontoret ser ingen anledning till att någon
annan momssats än 25 procent skall utgå om en
medieavgift införs. Orsaken är vikten av konkur-
rensneutralitet mellan public service och de kom-
mersiella bolagen. Statskontoret delar inte utred-
ningens uppfattning att public serviceföretagen och
de kommersiella företagen inte konkurrerar med
varandra.

SVT:s kanalprofilering kritiseras
TV4 anser att utredningen utelämnat en viktig frå-
geställning. Under de senaste åren kan noteras att
SVT har koncentrerat de program som har flest
tittare i SVT1. I SVT2 sänds istället de program
som inte förväntas få så höga tittarsiffror. Detta är
problematiskt då det får till följd att angelägna och
dyra program ses av ytterst få tittare. Det är ett
inom televisionen känt fenomen att program med
bred publik ”spiller” över tittare till mindre breda
program. Således kommer ett smalt program som
följer på ett bredare program att få fler tittare. Man



12

kan på detta sätt till viss del styra publikens tittar-
vanor. Resultatet av SVT:s strategi att renodla
SVT2 som en smal kanal får konsekvensen att de
viktiga program som sänds får en mindre publik än
om båda kanalerna hade integrerats med varandra.
En integrationsstrategi skulle givetvis inte utesluta
att kanalerna ändå kunde profilera sig. Det viktiga
public service-uppdraget riskerar att gå om intet när
programmen inte når ut. SVT2 har förlorat en stor
del av sin publik och är idag endast den femte
största kanalen för personer under 50 år. Att SVT2
numera är en så liten kanal måste tas med i beräk-
ningen då uppfyllandet av SVT:s public service-
uppdrag bedöms eftersom huvuddelen av uppdraget
utförs just av SVT2 skriver TV4.

Kommersiellt finansierad public service
får svårt i digitala marknätet
I samband med att det analoga marknätet släcks ned
minskar värdet av TV4:s ensamrätt att sända an-
nonser i detta nät. Detta innebär att även förutsätt-
ningarna för TV4 att bibehålla en kostsam nyhets-
redaktion och en utbredd lokal rapportering kom-
mer minska. Dessvärre har utredningen inte disku-
terat förutsättningar för att bedriva kommersiellt
finansierad public service efter släckningen av det
analoga marknätet. Det är även olyckligt att utred-
ningen inte beaktat det demokratiska värdet av ett
alternativ till statligt finansierad public service
skriver TV4 AB.

Långtgående konsekvenser för demokratin
Förslagen är politiskt sett närmst oåterkalleliga och
det handlar troligen om det enskilt största maktför-
skjutningen när det gäller förhållandet mellan
statsmakterna och radio-tv i allmänhetens tjänst
skriver Journalisthögskolan vid Göteborgs Univer-
sitet (JMG). Det är avgörande att den utökade själv-
ständigheten för public serviceföretagen samtidigt
utövas under ett större egenansvar, men också
granskas av en från statsmakterna och från pro-
gramföretagen fristående instans. Eftersom pro-
gramföretagen utifrån nuvarande texter i sänd-
ningstillstånd och andra dokument lätt ges tolk-
ningsföreträde bör samtliga de krav och värden som
uppdraget innebär finnas med i sändningstillstån-
den. Dessa bör också struktureras och systematise-
ras på ett bättre sätt. Det blir annars svårt att i fram-
tiden granska utbudet i sin helhet och bedöma om
programföretagen uppfyllt ställda krav skriver
JMG.

Nämnden kan på eget initiativ eller efter anmälan
fälla ett tv-program. Vid allvarliga överträdelser
kan nämnden vända sig till länsrätten och ansökan
om att en särskild avgift skall åläggas programfö-
retaget. Granskningsnämnden har således redan
idag en roll som både åklagare och domare. Det
vore mycket olyckligt om nämnden dessutom skulle
uttala sig om innehållet i programföretagens pro-
gramredovisningar, dvs. hur de har fullföljt sina
uppdrag och om det finns skäl att påtala behov av
förändringar eller förbättringar. Ett sådant uppdrag

skulle allvarligt strida mot Granskningsnämndens
roll som neutral granskningsmyndighet skriver
TV4.

Utbildningsradion bör ta sig an
invandrargrupper
UR kan tillgodose utbildningsbehov som inte på ett
tillfredsställande sätt tillgodoses av det allmänna
utbildningsväsendet skriver JMG. De största beho-
ven finns exempelvis hos den stora andel av be-
folkningen som har invandrarbakgrund. Med ett
sådant uppdrag skulle UR (eller motsvarande) kun-
na spela en liknande roll som de stora bildningsor-
ganisationerna tidigare gjorde för de stora grupper
bland befolkningen som på den tiden stod utanför
möjligheter till utbildning och allmänbildning.

Sveriges Radio och närradion
måste samarbeta lokalt
Närradions Riksorganisation anser i sitt remissvar
att ett samarbete mellan framför allt SR och närra-
dion skulle bidra inte bara till att mångfalden ökar i
SR:s programutbud utan att även minoritetsgrupper
får sin röst hörd. NRO menar att ifråga om bered-
skapsfrågorna skulle närradion kunna vara ett vär-
defullt komplement med lokal anknytning till fram-
för allt SR om ett samarbete kunde etableras. Dessa
samarbeten bör finansieras genom den medieavgift
som föreslås.

Annat
Digitalkameror tar över helt
Liksom skrivmaskinen, grammofonen och
videospelaren går nu fotografisk film mot sin
död i den digitala revolutionen. Storbritanniens
största kedja för foto och hemelektronik Dix-
ons har nu beslutat att helt sluta sälja traditio-
nella 35mm stillbildskameror eftersom efter-
frågan på digitalkameror nu slår ut kameror
med fotofilm med 15:1. Last year we pulled
the plug on video (VHS) recorders, but today's
announcement is, in many ways, a more senti-
mental event. - 35mm cameras were the first
products we ever sold and film processing has
been a part of our lives for several decades.
säger bolagets marknadschef Bryan Magrath.
(Daily Telegraph)

Stillbildskamera för bredbild
Panasonic lanserar digitalkameran LUMIX
DMC-LX1 som har utrustats med en bildsen-
sor i 16:9-format, något tillverkaren säger sig
vara först med i världen. Den har en upplös-
ning på 8,4 megapixel och kameran är utrustad
med ett 4x optiskt zoomobjektiv och en ljus-
stark 2,5-tums LCD-bildskärm. Användaren
ges möjlighet att enkelt växla mellan de tre
bildformaten 16:9, 3:2 och 4:3.  Förutom att ta



13

stillbilder går det även att filma videosekvenser
med en upplösning på 848 x 480 bildpunkter i
det breda bildformatet. LUMIX DMC-LX1
släpps på den svenska marknaden för ca 6 000
kronor.(Uppsnappat)

Äntligen hårddiskvideokameror
Vi har redan vant oss av att behöva film i ka-
meran för stillbildsfoto. Nu slipper vi ladda
även videokameran. JVC har presenterat en ny
serie kameror som saknar inspelningsmedia
som DV-band eller DVD-skiva. Istället handlar
det om en inbyggd hårddisk på 20 eller 30 Gb
som kan spela in upp till sju timmar i DVD-
filmkvalitet. Storleken är som en vanlig mini-
DV-kamera och det finns en 2,5 tums utfällbar
LCD-skärm. Everio GZ-MG20 och GZ-MG30
säljs ännu inte i Sverige.
Se http://www.jvc.com

Undervisning via mobiltelefonen
Komvux på Gotland ska bli först i landet med
att bedriva interaktiva distansutbildningar via
digital-tv och kameramobiltelefoner. I vår
startar utbildningar där lärare och elever kan
kommunicera med varandra - trots att eleven
sitter hemma framför teven. Läraren syns i
direktsändning på teven, och kan se eleverna
via de moderna kameramobilerna, eller 3G-
telefonerna som filmar den man ringer till. De
nya distanskurserna är ett samarbete med Te-
lia, som bland annat bidrar med gratis samtal
för att se hur projektet faller ut, och med Got-
land Interactive Park, som arbetar för att stär-
ka öns ställning när det gäller jobb och utbild-
ning inom interaktiva medier. (SR P4 Gotland)

Nallar över hela världen
Analysföretaget Gartner förutspår att en mil-
jard mobiltelefoner kommer att säljas per år
2009 vilket är en 33 procentig ökning från
innevarande års prognos.  Mycket av försälj-
ningsökningen kommer att ske tack vare en

sjunkande kostnad för nallarna i de framväx-
ande marknaderna. Indien kommer att passera
Kina som världens näst största marknad (efter
USA).

Kan någon svara Vodafone ?
I slutet av juli aviserade France Telecom att
man betalar $7,7 miljarder för 80% av det
tredje spanska mobiltelebolaget Amena. Affä-
ren speglar den stora konsolidationsvågen
inom europeiska telekomsektorn där bolagen
försöker komma i nivå med giganten Vodafone
Group som har hela 165 miljoner abonnenter.
Genom skalfördelar har Vodafone kunnat skä-
ra i utgifterna och sedan låta vinsterna komma
kunderna till del. Vodafone har en marknads-
värde på $167 miljarder och kan vid behov av
kapital sälja sin andel på 45 % i amerikanska
Verizon. France Telecom, spanska Telefonica
och Deutsche Telekom har en formidabel kon-
kurrens i och måste nu finna vägar att bryta ner
sina nationella gränser som styrt deras affärer
så länge. (Business Week)

Pinsamma SMS kan återkallas
Mer än en mobiltelefonanvändare har säkert
skickat SMS som han eller hon önskar aldrig
hade blivit skickade. Samsung har fått patent
på teknik som gör det möjligt att återkalla SMS
med innehåll som man inte vill att mottagaren
ska ta del av. Tekniken går ut på att man
skickar ett nytt SMS till den telefon man har
skickat ett meddelande som man inte vill att
mottagaren ska läsa. Det nya meddelandet kan
radera det tidigare sända meddelandet ur mott-
agartelefonens minne. (Uppsnappat)

Webbtips:
Radio och tv-kitsch
För dig som är intresserad av sovjetiskt propa-
gandakitsch finns en imponerande samling
radio- och tv-bilder av tidskriftsomslag och
affischer på http://images.unas.cz/radio1.htm

Nyhetsbrevet utkommer två gånger per mån (hösten 2005)
 Abonnemangsavgift per år:  300 kr (inkl. 6 % moms)  Utlandet: 33 Euro

upp till 5 epostadressater inom samma domän 1.000 kr, 6-10 adressater 2.000 kr, i övrigt enl. avtal.
 Inbetalas till Ideosphere på plusgiro 40 40 15-0 eller bankgiro 5366-6061

Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström
Redaktionsråd: Lasse Svanberg, Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt

Teknik & Distribution: Ideosphere

Epost till redaktionen: news@publicaccess.se
www.publicaccess.se


