
 

 
 

 
PUBLIC ACCESS  2005 : 8 

 Nyhetsbrev om radio, TV, internet och andra medier 
- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 

 
4 september 2005 

www.publicaccess.se 
 

 
Innehåll  (10 sidor) 
 

• Ledaren:  
Att ge till de rika och ignorera de fattiga 

• Nya sändningstillstånd för marksänd 
digital-tv krävs 2006 

• TV4 expanderar och skär ner  
• Regeringen anklagas för att vilja stoppa 

lokal-tv 
• Socialdemokrater vill ha regionalt 

förankrad tv 
• Kraftig vinstökning för statliga Teracom  
• Ny tv-kanal i Skellefteå 
• Uppstickarkanal expanderar till Mexico 

och Europa 
• Känd tv-personlighet i kristna högern: 

Döda Chavez! 
• Räckvidd 220 länder. Intelsat köper  

Panamsat  
• Fackförbund: skjut upp digital-tv 
• Grekisk tv-avgift höjs med 30 procent 
• Saddams dotter vill starta tv-kanal 
• Birgersson och staten startar gemensamt 

bolag 
• Ny redaktion gör Mediemagasinet  
• Digitalradio förbereds i Brasilien – men 

utan DAB 
• Nej tack till DAB i Frankrike 
• Danmarks Radio vill stänga FM-nätet 2015 
• Radio Luxembourg är tillbaka 
• Telenor och  BBC i DRM-samarbete  
• Tyska europaradion sänder nu digitalt  
• Ny public service-chef: Radions P1 poli-

tiskt snedvriden 
 

 
• Radio Skellefteå – en populär lokalradio 
• Även reklamradio tvingas stänga i 

Barsebäck 
• Murdoch säljer Sky Radio 
• ”Den kinesiska muren i etern” 

uppgraderas av franskt företag 
• Anklagelse i kongressen: 

Nyhetskanalernas stödjer Bush 
• Bolagsslaktare köper Kanal 5, Canal Plus 

och svensk reklamradio 
• Ny boss för italiensk public service 
• Premiärminister stämmer författare 
• Svenska dagspressen - en lönsam 

bransch 
• Avskaffande av reklamskatten kan gynna 

tidningarna  
• Centern säljer tidningskoncern.  

Blir landets rikaste politiska parti 
• Centertidning får statsstöd och 

spekulerar på börsen 
• DVD-inspelare når biljonbytegränsen  
• Luften förstör dvd-film på två dygn  
• Ljudkassetten närmar sig slutet 
• Svenskarna oroas av våld och sex i media  
• Seminarium om medier i mobilen 
• Rapport:  Minoritetsmedier i Göteborg 
• Ny bok: Reklamens makt  
• Ny studie: Informationsoperationer och 

mediers sårbarhet  
• Citat som vi inte minns: Björn Rosengren

 
 
 

Nyhetsbrevet utkommer två gånger per månad. 
  

Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström  
Redaktionsråd: Lasse Svanberg, Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt  

Teknik & Distribution: Ideosphere  
 

Epost till redaktionen: news@publicaccess.se 
Om abonnemang och annat läs mer på  

www.publicaccess.se 
 
 

 



 2

 
 
Ledaren: Att ge till de rika och ignorera de fattiga 
I detta nyhetsbrev kan vi bl.a. läsa om hur bra det går för dagspressen. Samtidigt visar det sig att presstödet om 
en halv miljard kronor fortsätter att göda dessa flera av dessa företag. Centertidningarna visar sig vara en riktig 
guldkalv; mediemogulerna slåss i dagarna om att köpa en bukett c-lokaltidningar. Utom huvudorganet Skånska 
Dagbladet, som lever gott på statsstödet som ”malmötidning”. Nu när s-tidningarna, trots kraftigt presstöd under 
åren, är så gott som borta utreds presstödets framtid.  
 
I någon form lär presstödet finnas kvar, men kanske det är dags att fråga sig om papperstidningen är det ur 
miljö-, beredskaps- och informationssynpunkt effektivaste lokala mediet särskilt för de nya svenskar som snart 
utgör en femtedel av befolkningen. Den s.k. medieskuggan i våra större städer handlar nämligen inte om 
avsaknaden av lokala dagstidningar (som en del medieforskare envist verkar tro) utan att den icke-kommersiella 
lokala radion och televisionen i dessa områden inte får något som helst stöd av samhället.  
 
Det borde inte vara partipolitiskt kontroversiellt att modernisera radiolagstiftningen och inte heller att använda 
en bråkdel av presstödet för att utveckla en lokalt förankrad radio och tv. Men klarar regeringen av den 
strukturella diskrimineringen i mediepolitiken? 

 

 
 
television 
 
Nya sändningstillstånd krävs 
 för marksänd digital-tv 2006 
Med undantag för public service-kanalerna 
upphör samtliga sändningstillstånd för mark-
sänd digital-tv vid kommande årsskifte. Detta 
innebär att regeringen i höst måste besluta om 
nya sändningstillstånd för alla dessa kanaler 
fr.o.m. 2006 även för de som nyligen fått sina 
tillstånd. Regeringen kan förväntas förnya 
innevarande tillstånd, men har nu också möj-
lighet att öka kvaliteten i utbudet genom att ge 
helt nya aktörer sändningstillstånd.  
 
TV4 expanderar och skär ner  
 
- Kraftiga kostnadsminskningar 
TV4:s nya ägare driver igenom en åtgärdsplan 
som ska sänka bolagets kostnader med 230 
Mkr per år. 150 tjänster försvinner från före-
taget (som idag har 900 anställda) före års-
skiftet. Enligt TV4:s VD Jan Scherman är per-
sonalnedskärningarna nödvändiga för att nå en 
bättre lönsamhet. De resultatförbättringar tv-
bolaget visat i de senaste kvartalsrapporter-na 
är uppenbarligen inte tillräckliga för TV4:s 
storägare riskkapitalbolaget Proventus och 
mediebolagen Bonnier och Schibsted. Det 
finns inga områden på TV4 som inte berörs av 
de här åtgärderna. Vi behöver ta bort 230 Mkr 
i kostnader och de 150 tjänsterna är en del av 
det, säger Jan Scherman som betecknar TV4:s 
ekonomi som alltför skör i dagsläget. TV4 
utlovar bl.a. offensiva programinvesteringar i 
samtliga kanaler. Exakt hur mycket mer pengar 
det blir beror på hur reklamkonjunkturen ut-

vecklar sig, säger Jan Scherman. En ny före-
tagsledning tillsätts för att driva koncer-nens 
strategiska frågor, men den kompletteras med 
en liten operativ affärsledning. 
 (DagensIndustri)  
 
-  Dokumentärkanalen sänds från Finland  
TV4 Fakta lanseras i Sverige 15 september och 
sänder till en början tio timmar om dagen. 
Varje vardagskväll har kanalen ett bestämt 
tema på primetime. Måndagskvällarna ägnas åt 
historia, tisdagarna åt ”crime”. Medicin och 
mänskliga öden är onsdagarnas tema medan 
torsdagarna är vikta för teknik och framtid. 
Dokumentärkanalen kommer att drivas från 
Finland och planen är att sända den i fler 
länder än Sverige. I Finland är den högsta 
tillåtna reklamandelen, räknat per dygn av 
sändningstiden, 15 procent, mot 10 i Sverige. 
Via den finska utsändningen kommer kanalen 
också förbi de regler i Sverige som säger att 
ingen reklam får göras för öl, cider eller 
politiska budskap. En viktig orsak till att vi 
startar kanalen i Finland är att vi vill bli ett 
nordiskt TV-företag. När man sänder över 
flera länder är det självklart att ha kanalen i 
det land som har regler som gäller för de flesta 
länder i Norden, säger TV4s informations-
direktör Göran Ellung (Journalisten). 
   
Dessutom utreds en utbyggnad av flerkanal-
systemet och etablering av nya kanaler i de 
nordiska länderna. TV4 och TV2 Norge startar 
ett bolag, Nordic World, för att sköta försälj-
ningen av företagens egna produk-tioner. Även 
produktioner från MTV3 i Finland säljs genom 
det nya bolaget som har sitt säte i Oslo.  
 



 3

- ”Lokal-tv” centraliseras alltmer 
För att spara 20 miljoner vill TV4 Sverige 
förvandla sju av dagens ”lokala” stationer till 
”satelliter” till större regionala stationer. Som 
huvudorter föreslås Luleå, Uppsala, Norr-
köping, Karlstad, Växjö, Göteborg och 
Malmö/Öresund. 20-25 redaktionella jobb 
försvinner om förslaget genomförs. Samtidigt 
som nedskärningarna ska göras kommer de 
regionala TV-stationernas sändningstid utökas, 
i enlighet med kraven i sändningsavtalet med 
regeringen. Där angavs bland annat att ett 30 
min långt regionalt nyhetsprogram ska pro-
duceras och sändas varje vardag i alla 16 
regionala områden. Vid årsskiftet byter 
Nyhetsmorgon namn till Nyhetsmorgon med 
lokal-tv, och det lokala materialet får en större 
plats i programmet med en egen nyhetshalv-
timme från klockan 9.00 varje vardags-
morgon.  
 
Enligt TV Sverige-ledningens förslag ska dock 
inte alla 16 orter producera ett sådant program. 
Istället blir det huvudorterna som gör de halv-
timmeslånga programmen, medan satellit-
orterna endast ska leverera inslag till program-
men. Men journalistklubben anser att förslaget 
strider mot TV4:s sändningsavtal med staten. 
Journalistförbundets ordförande Agneta 
Lindblom Hulthén säger till Journalisten att 
hon är mycket kritisk till de föreslagna ned-
skärningarna: TV4:s ledning spelar ett högt 
spel. De kan inte vara omedvetna om att de 
fick tillståndet under andra premisser än de 
som nu föreslås gälla. 
 
Regeringen anklagas för 
 att vilja stoppa lokal-tv 
Nedläggning av lokala radio- och tv-nämnder 
och en förenkling av bidragssystemet för icke-
kommersiell lokal programverksamhet är de 
huvudsakliga ändringar i danska radio- och tv-
lagen som föreslås folketinget 5 oktober. 
Kulturministeriets förslag, är en del av medie-
avtalet mellan regeringen och Dansk Folkparti.  
 
Den breda danska floran av lokala tv-stationer, 
som ger folk med samma intressen, lokalområ-
de eller etnisk bakgrund möjlighet att komma 
till tals, kan komma att upphöra. Regeringen 
vil hellere satse på amerikanske tv-serier og 
multinationale mediemoguler skriver intresse-
organisationen Dansk Student TV Forening i 
ett yttrande om förslaget. Detta försämrar 
villkoren för de lokala icke-kommersiella tv-
stationerna de s.k. idébaserade stationerna.  

I förslaget har också skisserats en försäljning 
av de lokala kanalerna till högstbjudande. 
Køberne bliver med garanti ikke studenter-
foreninger, etniske hjemstavnsklubber eller 
små lokalsamfund, men derimod store 
koncerner med amerikanske penge i ryggen. 
Og så må man selv gætte, hvad for noget 
fjernsyn de amerikanske bagmænd ønsker, at 
der skal sendes, säger föreningens ordförande 
Kenneth Wenzel. 
 
Han pekar också på att de små tv-stationerna 
inte kan överleva om de ekonomiska stödet 
reduceras ytterligare. Pengar ur bidragspotten 
för lokalradio och tv har istället gått till att 
ersätta kommersiella radiostationer som 
tvingas byta frekvens, på den Zentropastödda 
medieskolan Station Next och på administra-
tionskostnader för Radio- och tv-nämnden. 
 
Socialdemokrater vill ha 
 regionalt förankrad tv 
Partiets medietalesman Mogens Jensen säger 
att man kommer att föreslå att de åtta tv-
stationerna i danska TV2-regionerna får en 
självständig regional digitalkanal. I en mere og 
mere globaliseret verden er det vigtigt med 
regionalt fjernsyn. Og efter kommunalrefor-
men vil der også blive mere fokus på det 
regionale arbejdsmarked, kulturliv og den 
regionale politik, säger Mogens Jensen till 
TV/Midt-vest. Han understryker att regionerna 
skall få en större andel av licensmedlen. Han 
motsätter sig DR:s planer på att producera 
regionala program, men utesluter inte att DR 
efter en privatisering av TV2  kan komma att 
ta över de regionala stationerna.  (TV-Nyt)  
 
Kraftig vinstökning för statliga Teracom  
Halvårsrapporten visar på en resultatför-
bättring på 210 procent. Om två veckor släcks 
det gamla analoga nätet helt på Gotland och 
2008 måste hela Sverige se på digital-tv. Det 
har drivit på både intäkterna och förbättrat 
resultatet för Teracom. Resultatet för utsänd-
ningarna har ökat med 65 procent under första 
halvåret, jämför med samma period förra året. 
- Vi har fått bättre avtal med tv-bolagen och 
kan ta mer betalt än tidigare, säger Christer L 
Lundin, informationschef på Teracom. 
  
Operatören Boxer, som ägs till 70 % av Tera-
com, är en annan guldgruva och ger nu en 
vinst på 43 miljoner kronor till Teracom. En 
förklaring till det goda resultatet är att Tera-
com är ensamt om att sända marksänd digital-
tv vilket också Post- och Telestyrelsen har 



 4

påpekat. Storkunden SVT lever dock under 
lagen om offentlig upphandling. Teracom står 
därmed öppen för konkurrens om att sända 
marksänd digital-tv. (Resume) 
 
Ny tv-kanal i Skellefteå 
Det lokala kabelsändarföretaget Active TV 
gick i graven efter många års verksamhet. Nu 
har istället TV Skellefteå (TVS) har fått lokalt 
sändningstillstånd och har startat medlems-
värvning inför sändningsstart 2006. Man 
samverkar med den lokala radion Radio 
Skellefteå och planerar ett nyhetsblock som 
skall sändas 17.30 och föreningssändningar. På 
sikt hoppas man kunna nå ut till alla hushåll i 
kommunen via marksänd digital-tv. Kontakt: 
Bosse Löfbom 070-6973592. 
 http://www.goldtown.se 
 
Uppstickarkanal expanderar 
 till Mexico och Europa 
Mexikanska tittare kan snart se Telesur den 
satellitkanal som backas upp av Venezuela och 
andra latinamerikanska regeringar, men som 
har mött hårt motstånd av Vita Huset. Telesurs 
chef Aram Aharonian förhandlar just nu med 
mexikanska kabelbolag. Han säger att man 
planera utöka räckvidden även till Storbritan-
nien, Spanien, Italien, Mellersta östern och 
Ryssland. (Radio Netherlands) 
 http://www.telesurtv.net/ 
 
Känd tv-personlighet i kristna högern: 
Döda Chavez! 
En av USA:s mest kända TV-evangelister Pat 
Robertson har i ett program på the Christian 
Broadcast Network föreslagit att amerikanska 
agenter lönnmördar presidenten Hugo Chavez 
för att förhindra att Venezuela blir en plattform 
för kommunistisk infiltration och muslimsk 
extremism. "It's a whole lot cheaper than 
starting a war ... and I don't think any oil 
shipments will stop." sade Robertson. En 
officiell teologisk granskningsgrupp är kritisk 
och anser uttalandet vara "chilling." (Boston 
Globe) 
 
Räckvidd 220 länder. 
 Intelsat köper  Panamsat  
Intelsat köper Panamsat, världens största dis-
tributör av satellit-tv, för 3,2 miljarder dollar 
och blir världens största kommersiella satellit-
operatör. I och med förvärvet kontrol-lerar 
Intelsat 53 satelliter mot tidigare 28 och kan 
erbjuda täckning i fler än 220 länder. Satellit-
företagen försöker växa för att kunna erbjuda 
tv, bredband och datatjänster i syfte att öka 

sina resultat. Under fjolåret trefaldigades vär-
deringen av satellitföretag i samband med 
fusioner, enligt en samman-ställning av 
Bloomberg News. Efter uppköpet finns bara 
två till stora operatörer  SES Global i 
Luxemburg med 35 satelliter och Eutelsat med 
23. Övriga har tio eller färre antal satel-liter. 
En analytiker skriver i New York Times att det 
finns tre dussin satellitoperatörer på 
världsmarknaden, vilket är alltför många. 
Transoceana och transkontinentala fibernät-
verk kan oftast vara betydligt billigare än 
satellit. För att kunna vidga marknaden måste 
satellitoperatörerna erbjuda sina tjänster till 
utvecklingsländer och inte satsa allt på täck-
ning av de rikaste marknaderna i Nordamerika, 
Europa och delar av Asien. 
 (New York Times)  
   
Brittiskt fackförbund: skjut upp 
 övergången till marksänd digital-tv 
Fackförbundet GMB med 700.000 anslutna 
säger att dess medlemmar i olika delar av 
landet klagar över styrkan, kvaliteten och 
driftsäkerheten för den signal de tar emot 
genom digitalboxen för det marksända nätet – 
Freeview. Signalen är ofta mycket svag. En del 
har tvingats lägga ut £250 för att sätta upp nya 
tv-antenner. Många har retat sig på att innan 
man gick över till Freeview fick veta att 
mottagningen skulle bli perfekt. En del 
medlemmar har återgått till att ta emot de 
analoga sändningarna och en del har istället 
valt alternativen satellit eller kabel även om 
detta kostar mer. Medlemmarna vill nu att 
förbundet begär att regeringen beslutar att det 
analoga nedsläckningen sker först när det finns 
tillräckligt bra signal och kanske inte som 
planerat redan 2008. GMB vill ha flera försök 
innan allt fastställs. http://www.gmb.org.uk 
 
Grekisk tv-avgift höjs 30 procent 
Regeringen föreslår parlamentet att radio- och 
tv-licensen höjs med 12 euro per år. Det stat-
liga ERT som hittills har finansierats med en 
av de lägsta licenserna i Europa (38.80 euro 
per år) ligger numera långt efter de privatägda 
tv-kanalerna i publikräckvidd. Man har även 
för avsikt att skapa tre nya statliga marksända 
digitala tv-kanaler; en för sport, en för film och 
en som sänder program för blinda och döva. 
 
Saddams dotter vill starta tv-kanal 
Raghad, dotter till tidigare presidenten i Irak 
Saddam Hussein, har som avsikt att starta en 
satellitkanal i Jordanien som skall ta upp de 
”positiva” aspekterna i hennes fars liv skriver 



 5

kuwaitiska tidningen Al-Watan, som anses ha 
goda källor.  Kanalen skall sända tolv timmar 
om dygnet och engagera mediefolk som tidiga-
re arbetat inom Ba’thistpartiet.( MENA news 
agency/ BBC Monitoring) 
 
Birgersson och staten startar bolag 
Labs2 och Rymdbolaget startar Space Media 
Network AB för att erbjuda marknadens 
aktörer distribution och stöd för högupp-
lösande video och ip-tv i dagens och 
framtidens bredbandsnät. 
 Tillsammans med det starka intresset för ip-tv 
och HDTV bland slutkonsumenterna kombi-
nerat med den höga svenska bredbands-
utbyggnaden kan SMN uppdragsgivare skapa 
mycket intressanta mediaprodukter. Säger 
Jonas Birgersson, VD på Labs2.   
 
Ny redaktion gör Mediemagasinet  
3 november är SVT:s Mediemagasinet tillbaka 
i rutan. Åtta halvtimmesprogram är planerade 
Ola Sandstig fortsätter som programledare. 
Han ska arbeta med en nästan helt ny 
redaktion:. Ny redaktör för programmet blir 
Lena Laurén. (Journalisten) 
  

 
radio 
 
Digitalradio förbereds i Brasilien 
 – men utan DAB 
26 september startar digitala provsändningar 
via tolv radiostationer. Kommunikations-
minister Hélio Costa har tillkännagett att 
sändare finns i de största städerna inkluderande 
Sao Paulo och Rio de Janeiro. Testerna är 
förberedelse för den definitiva starten för 
digitalradio i landet i början av nästa år.  Både 
det system som används i USA (IBOC) och det 
globala DRM kommer att användas (Dock inte 
DAB). Man beräknar att kostnaden för en 
radiostation att övergå till digitalt 
sändningssystem är US$61,000 - 81,000.  
 
Nej tack till DAB i Frankrike 
Frankrikes fyra största radiobolag – public 
service Radio France och de tre kommersiella 
nätverken NRJ, RTL och Lagardère - har ge-
mensamt avvisat DAB-tekniken eftersom den 
anses föråldrad, ineffektiv och för dyr. Bola-
gen som har tillsammans har mer än 70 % av 
radiolyssning i landet menar att Digital Video 
Broadcasting (DVB-H) och Digitale Radio 
Mondiale (DRM) är de två mest rele-vanta 
digitala sändningsteknikerna. Bolagen pekar på 

den omoderna Mp2-kodningen som kräver en 
hög bitrate för att kunna ge ett bra ljud som ett 
huvudproblem. DRM är här tio gånger effekti-
vare och DVB-H sex gånger effektivare än 
DAB. En typisk radiokanal i god kvalitet an-
vänder för DRM 25 kHz och för DVB-H 39 
kHz medan DAB tar hela 250 kHz. På kost-
nadssidan är skillnaderna ännu mer slående. 
Det är t.ex. 143 gånger billigare för radiosta-
tioner att sända i DVB-H än i DAB.  (Radio-
Nyt) 
 
Danmarks Radio vill stänga 
 FM-nätet 2015  
Paul Samsøe i  Danmarks Radios teknikstab 
föreslår att FM-nätet stängs om tio år. Innan 
dess förväntar sig DR att Danmark får vidgat 
frekvensutrymme i form av ytterligare en mux. 
Dessutom att det får göras försök med kom-
mersiell DAB-radio i L-bandet i köpen-
hamnsområdet som kan täckas med 
sändarräckvidd om 15 km. (Radio-Nyt) 
 
Radio Luxembourg är tillbaka 
Efter en längre tids tester startar 12 september 
välkända Radio Luxembourg åter reguljära 
engelska sändningar på kort- och mellanvåg, 
men nu digitalt (DRM).  Man kan redan höra 
program via webbradio på 
 www.radioluxembourg.co.uk  
 
Telenor och  BBC i DRM-samarbete  
Norges motsvarighet till Teracom Telenor-
ägda Norkring har träffat avtal med BBC 
World Service om digitala kortvågssändningar 
med DRM från sändarstationen i Kvists∅y i 
Norge till Centraleuropa. For us this as an 
exciting partnership with one of the world's 
leading broadcasters. The BBC is a driving 
force within DRM, and contributes to set the 
standard for the future role of shortwave, säger 
marknadschefen för Norkring, Per Maltun.  
 
Tyska europaradion nu digitalt  
Deutschlandradio har nu slutgiltigt övergått 
från analoga till digitala sändningar (DRM) för 
sin långvågssändare i Zehlendorf på 177 kHz 
och mellanvågssändaren i  Berlin-Britz på 855 
kHz. Man behåller 990 kHz som AM eftersom 
här sänds bl.a. väderleksrapporter för sjöfarten. 
(Radio Netherlands) 
 
Ny public service-chef: 
Radions P1 politiskt snedvriden  
Kenneth Plummer, som nyligen tillrätt posten 
som generaldirektör för Danmarks Radio, har 



 6

redan kommit med en rad förslag på public 
service-företagets framtid och en del kontro-
versiella uttalanden, skriver Berlinske Tidende. 
För att öka kanalens trovärdighet vill Plummer 
ändra på  journalistiken i P1 som han anser 
vara politiskt snedvriden – till vänster. Det vill 
Plummer ändra på. Dessutom benhård ekono-
mistyrning och även nedskärningar i personal-
styrkan kan bli aktuella. DR ska satsa på fler 
nischade kanaler, troligen blir den en historie- 
och dokumentär kanal men även en barnkanal 
kan bli aktuell. Dock inte någon 24-timmars 
nyhetskanal – danskarna får sitt nyhetsbehov 
tillfredställt via Internet och mobiltelefonen. 
Däremot ska DR:s TV-nyheter 18.30 utvecklas 
till landets dominerande nyhetsprogram. 
  
Radio Skellefteå 
 – en populär lokalradio 
En nyligen genomförd lokal lyssnar-
undersökning av Euniq’em, visar att en av fyra 
deltagare lyssnade på Radio Skellefteå minst 5 
minuter en normaldag. Det är inte illa för en 
närradiokanal i landet. Radio Skellefteå fick 
27,3 % av detta lyssnade i kommunen. SR P1 
fick 20,7, SR P2 5, SR P3 16,6 , SR P4 44,1, 
Rix FM 28,4,  Mix FM 17,7  och Lugna 
Favoriter 22,5% I enkäten visar det sig att 
åldersfördelningen ganska jämn, med att den 
yngsta gruppen mer trogna som radiolyssnare. 
RUAB:s senaste undersökning gav närradions 
standardsiffra 3%. vilket speglar det faktum att 
skellefteborna ser radiostationen som 
lokalradio inte närradio. Föreningen Goldtown 
Radio har tre sändare: Skellefteå FM 89,7 - 
Jörn 91,5 - Bygdsiljum 95,0 MHz. 
 http://www.goldtown.se 

 
Även reklamradio tvingas stänga 
 i Barsebäck 
Förra året utförde PTS tillsyn på MixMegapols 
huvudsändare för Malmö 106,1 MHz (placerad 
på Barsebäcks kärnkraftverk), och upptäckte 
då att begränsningen i specificerad riktning 
överskred den högst tillåtna sändareffekten 
enligt gällande tillståndsvillkor. PTS påtalade 
då detta för SBS Radio. I sommar besökte PTS 
åter sändarplatsen. Mätningarna visade även 
denna gång att de inte följde gällande till-
ståndsvillkor. Som SBS Radio senare  medde-
lade att man inte kunde uppfylla på den nuva-
rande antennplatsen. Därför förelägger nu PTS 
att sändningar på 106,1 MHz skall upphöra 
senast 12 september. Följs inte föreläggandet, 
finns ett vite om 100.000 kronor. (OnAir) 
 

Murdoch säljer Sky Radio 
Sky Radio länge betraktat som en succé inom 
holländsk radio ses inte längre som en tillgång 
och dess ägare New Corp tänker sälja radio-
bolaget för en uppskattad summa om 200 
miljoner pund. I försäljningen kommer att ingå 
radiostationer i Danmark och Tyskland. Enligt 
uppgift i The Times, som också ägs av News 
Corp, tror Rupert Murdoch att digitala musik-
spelare tar lyssnare från radiomediet och på 
lång sikt är radio en osäker mediesatsning. Sky 
Radio har under två år gått från en marknads-
andel om 13.5 % till 9 % i Nederländerna med 
sitt non-stop musikformat utan diskjockeys. 
(Radio Netherlands) 
 
”Den kinesiska muren i etern” 
 uppgraderas av franskt företag 
Reportrar utan gränser fördömer Kina som nu 
börjar störsända Sound-of-Hope, Med sin 
"Great Wall of the airwaves." ökar Peking sin 
kontroll över både etern och Internet säger 
pressfrihetsorganisationen.  Sound-of-Hope i 
San Francisco sänder fyra timmar om dagen 
till Kina. Sedan i juni har betydande störsänd-
ningar noterats i många kinesiska städer. 
Liknande störsändningar har tidigare rappor-
terats av Voice of Tibet (baserad in Norge), 
BBC World Service, Voice of America och 
Radio Free Asia. Tack vare sändarutrustning 
som levererats av det franska företaget Thalés 
har regimen kunnat förbättra sin störkapacitet 
och effektivt stoppat kortvågssändningar från 
radiostationer i Europa och Centralasien. 
(Reporters without borders) 
 
Anklagelse i kongressen: 
Nyhetskanalernas  stödjer Bush 
Kongressmannen John Conyers (Dem) ledande 
i representanthusets justitieutskott, säger att de 
stora mediebolagen, särskilt nyhetskanalerna i 
kabel, ger stöd åt Bush-regeringen Conyers 
baserar sin övertygelse på en studie av hur 
Congressional Research Service (motsvarar 
Riksdagens utredningstjänst) bearbetar nyhets-
kanalernas bevakning av viktiga och centrala 
nyheter  för att ge kongressledamöterna under-
lag för lagförslag och utskottshearings. Cony-
ers anklagar nyhetskanalerna för att ge utrym-
me åt kändisnyheter och triviala nyhets-inslag 
samtidigt som man i stort ignorerar nyheter 
som kan sätta Bushregeringen i dålig dager. All 
you need to do is turn on the television, open 
up the paper, or listen to the radio to appreci-
ate the extent our so-called ‘fourth estate’ has 
fallen, sade Conyers. We have turned from 
breaking stories like Watergate and the Iran-



 7

Contra scandal to celebrity journalism.   
(Broadcasting&Cable)  
 

 
radio + tv 
 
Bolagsslaktare köper 
Kanal 5, Canal Plus och 
svensk reklamradio 
1989 startades Nordic Channel av träpatronen 
och före detta boxaren Matts Carlgren som gått 
in med sina MoDo-miljoner. 1991 tog det 
luxemburgbaserade SBS Broadcasting över 
och kanalen bytte namn till Kanal 5. SBS 
Broadcasting driver ytterligare 16 tv-stationer, 
21 betalkanaler och elva radio-stationer i nio 
olika länder. Nyligen köpte SBS även den 
nordiska delen av Canal Plus. Till-sammans 
med Bonniers driver man bl.a. reklamradio-
nätverken Mix Megapol, Radio City, the Voice 
och Vinyl. 
 
En av världens största investeringsfonder, 
amerikanska Kohlberg Kravis Roberts & Co 
(KKR), tar tillsammans med europabaserade 
fonden Permira nu över alla dessa radio- och 
tv-kanaler. Köparna betalar 1,7 miljarder euro 
kontant och övertar dessutom SBS skulder. Det 
innebär att SBS värderas till 1,9 miljarder euro, 
motsvarande 18 miljarder kronor.  
 
KKR är ett av världens största riskkapitalbolag 
inriktat på onoterade företag. Under de senaste 
30 åren har KKR köpt företag för mer än 1.000 
miljarder kronor. Henry R Kravis är känd som 
en skoningslös bolagsslaktare och som hjärnan 
bakom fenomenet leveraged buyout, det vill 
säga uppköp av företag genom aggressiv 
skuldsättning. KKR har sällan betalat mer än 
tio procent av sina investeringar med egna 
pengar. Det har bland annat investerat i lek-
sakskedjan Toys'R'Us och oljebolaget Texaco, 
men är nybörjare på mediemarknaden. I boken 
och filmen ”Barbarians at the gate” beskrivs 
KKR som en skoningslös affärsmaskin. 
Bolaget söker strategiskt upp billiga företag 
med starka kassaflöden, som sedan får genom-
gå svidande stålbad. Personal och kostnader 
bantas och olönsam verksamhet säljs ut. 
 
SBS Broadcasting framhåller att det inte 
kommer att bli några förändringar vare sig för 
personalen eller i programutbudet. Kanal 5 har 
under de senaste åren profilerat sig som en ren 
underhållningskanal och tagit marknadsandelar 
från de båda andra kommersiella kanalerna på 

den svenska marknaden, TV3 och TV4. Över-
gången till digital teve kommer att ytterligare 
öka Kanal 5:s marknadsandelar.- Det här är ett 
tecken på att den nordiska tevemarknaden är 
het. Norden växer snabbare än övriga Västeu-
ropa och teve tar marknadsandelar från andra 
traditionella medier, säger Stefan Nelson, me-
dieanalytiker på Standard & Poor's.  (Dagens 
Industri, Dagens Nyheter m.fl.)  
 
Ny boss för italiensk public service 
Claudio Petruccioli heter den italienska public 
service-koncernen RAI:s nya ordförande. Han 
blev vald med acklamation av den 
parlamentariska kontrollkommittén. Petruccioli 
som har journalistisk bakgrund har bl.a. varit 
senator för DS (center-vänster) då han var 
aktiv i den första frekvensomläggningen för 
radio och tv. (European Broadcasting Union) 
 

Rekordvinst för Europas största 
radio- och tv-bolag 
De stora mediekoncernerna redovisar rekord-
resultat och Europas största, RTL, är inget 
undantag. Det luxemburgbaserade bolaget äger 
helt eller delvis 31 tv-kanaler och 33 radio-
stationer i tio olika länder. Halvårsresultatet 
visar ett plus på 2,85 miljarder kronor. Detta 
trots att intäkterna sjunkit något sedan ett år. 
Det är framför allt goda siffror M6 i Frankrike, 
brittiska Channel Five och Antena 3 i Spanien. 
RTL äger nu helt Channel 5 och har stärkt sina 
positioner i  Portugal och Ryssland. 
(Kampanje) 
 

 
allmänt 
 
Premiärminister stämmer författare 
Italiens premiärminister och mediemogulen 
Silvio Berlusconi stämmer en brittisk för-
fattare, David Lane, för förtal. David Lane, 
som krävs på ett skadestånd om 1 miljon euro, 
har skrivit den avslöjande boken Berlusconi's 
Shadow - Crime, justice and the pursuit of 
power som handlar om Berlusconis liv och 
karriär, om maffian, korruptionen och den 
organiserade brottsligheten i Italien. Även den 
italienska förläggaren som gav ut boken 
tidigare i år stäms. Berlusconi har ännu inte 
angett konkreta skäl för stämningen. Den 
engelska förläggaren, Penguin Books, har 
marknadsfört boken som "en granskning av 
den mörka undersidan i Italien i dag". 
  
David Lane, som själv har bott i Italien i 20 år, 



 8

säger till L'Unità. Folk som köper boken är nog 
redan kritiska. 62 år gammal vill jag hellre ut 
och titta på fåglar, men nu är jag tvingad att 
fortsätta med Berlusconi. David Lane har i 
flera år skrivit för tidskriften The Economist, 
som 2001 skrev att  Berlusconi »var oförmö-
gen att leda Italien”. Italienska pressen har 
kallat boken ett mästerverk i undersökande 
journalistik och författaren menar själv att Ber-
lusconi får mycket svårt att vinna detta rätts-
fall. Boken är baserad på fakta, fakta och åter 
fakta, säger David Lane till tv-stationen An-
tenna Sud. Lane menar att Berlusconi har en 
klar strategi: Han är rik och han har råd. Ge-
nom att stämma sänder han en tydlig signal till 
journalister, som överväger att skriva något 
kritiskt. (MediaGuardian, Politiken) 
 
 
Tema : Svenska dagspressen 
  
Pressen en lönsam bransch 
Under 2004 förbättrades dagstidningarnas 
lönsamhet enligt Presstödsnämndens årliga 
genomgång av branschens ekonomi. Även för 
de så kallade andratidningarna, som erhåller 
driftsstöd, är resultatet generellt bättre än för 
2003. Totalt sett hade dagstidningsbranschen 
intäkter, inklusive presstöd, på 18,3 miljarder. 
Lokalt samarbete har lättat på kostnadstrycket 
för många av dem. Bäst gick det för de större 
tidningsföretagen i landsorten. Problem med 
ekonomin fanns främst hos storstädernas mor-
gontidningar, i Stockholm främst på grund av 
konkurrens från gratistidningar, egna och 
andras.  Kvällspressen däremot presterade 
goda resultat. 
  
Sju tidningar slog lönsamhetsrekord under 
2004: Aftonbladet, Dalslänningen, Gävle 
Tidningar, Lokal-ltidningar i Västergötland, 
Provinstidningen Dalsland, Smålänningen och 
Tidningen Ångermanland. Utsikterna för 2005 
bedöms överlag som goda. Hela rapporten kan 
läsas på http://www.presstodsnamnden.se 
 
Avskaffande av reklamskatten 
 kan gynna tidningarna   
Den socialdemokratiska riksdagsgruppen har 
nu bestämt sig för att avskaffandet av reklam-
skatten, som riksdagen beslutade om redan 
2002, nu bör inledas. Beslutet att ta bort re-
klamskatten togs av riksdagen 2002, men med 
förbehållet "när statsfinanserna så tillåter". 
Sedan dess har regeringen inte preciserat när 
den processen skulle påbörjas, men efter den 

senaste tidens utspel om för-bättrad ekonomi 
och utrymme för andra skattesänkningar var 
det inte oväntat att beskedet om reklamskattens 
avskaffande skulle komma redan under hösten. 
  
Intresseorganisationer som Tidningsutgivarna, 
Sveriges Tidskrifter och Journalistförbundet 
har länge drivit kampanj mot reklamskatten, 
som snedvridit konkurrensen - dels mellan 
olika medieformer, eftersom radio/TV inte har 
reklamskatt, dagspress har fyra procent och 
tidskrifter elva procent, dels mellan journalis-
tiska medier och direktreklam, som är helt 
skattebefriad. När reklamskatten helt ska vara 
avskaffad är inte känt. (Journalisten) 
 
Centern säljer tidningskoncern, 
blir landets rikaste politiska parti 
Nio budgivare har lämnat in anbud på kon-
cernen Centertidningar. Priset väntas bli över 
en miljard kronor. I princip alla mediekoncer-
ner i Sverige, inklusive Bonnier AB, och 
jättarna i Norge och Finland förväntas vara 
bland budgivarna. Centertidningar redovisade 
förra året en vinst före finansnetto på 80 miljo-
ner kronor. 700 personer är anställda inom 
koncernen, som består av tio lokal-tidningar. 
(Journalisten) 
 
Centertidning får statsstöd 
och spekulerar på börsen 
Centerns Skånska Dagbladet, som inte ingår i 
koncernen Centertidningar, köper konkur-
renter, rabattkrigar, driver resebyrå och spelar 
på börsen med skattebetalarnas pengar. I fjol 
tjänade företaget lika mycket på spekulation 
med presstödspengar som på tidningsdriften. 
Skånskan fick i fjol 73 miljoner av staten, har 
köpt aktier och värdepapper för 128 miljoner 
och tjänade i fjol tio miljoner på börsen. 
Skånska Dagbladet har maximalt presstöd 
eftersom redaktionen ligger i "storstaden" 
Malmö. Men bara var 50:e Malmöhushåll har 
Skånskan.  
 
Skånskan är en mycket rik tidning: den har ett 
eget kapital på 117 miljoner kronor, äger 
fastigheter taxerade till 33 miljoner, aktier för 
63 miljoner och räntepapper för 61 miljoner. 
Om inte ledningen spekulerat bort 45 miljoner 
åren 2000 - 2002 hade den varit ännu rikare. 
Sedan presstödet infördes 1972 har Skånskan 
fått i runda tal två miljarder i dagens penning-
värde av skattebetalarna. Skånskan har en sär-
ställning i bidragsligan och får lika mycket 
presstöd som det fem gånger större Svenska 
Dagbladet. Det är resultatet av en presspolitisk 



 9

uppgörelse mellan socialdemokraterna och 
centern. De skapade ett särskilt stort stöd för 
andratidningar i storstäder. Avsikten var att 
gynna Arbetet och Skånskan, andra- och tred-
jetidning i Malmö efter Sydsvenskan. Att även 
moderata Svenska Dagbladet kom att gynnas 
var en bieffekt som de fick stå ut med.. (Resu-
me)  
 
* * * 
 
DVD-inspelare når biljonbytegränsen  
Hitachi gör sin debut i dvd-inspelningsligan 
med en maskin med dubbla 500 gigabyte 
hårddiskar. Inspelaren har möjlighet att spela 
in två digital, högupplösta program samtidigt. 
Terabytemodellen ska kosta 16,000 kronor i 
Japan. Problemet blir att bränna över program-
men till de dvd-skivor som finns idag. De 
rymmer i tvålager-utförande endast 8,5 Gb. 
Vill man ha kvar högupplösningseffekten får 
man spara programmen på spelarens hårddisk. 
I höst kommer Toshiba med de första spelarna 
som klarar det nya dvd-formatet HD-DVD. 
Nästa år presenterar Sony sin standard Blu-ray 
som Hitachi har anslutit sig till. (Ny Teknik) 
 
Luften förstör engångs dvd-film  
Film på dvd med bästföredatum och kort håll-
barhet är en affärsidé som ska prövas av den 
japanska stora bok- och skivhandelskedjan 
Nippan. För ca 40 kronor ska det vara möjligt 
att köpa en dvd-film som i kontakt med luften 
blir ospelbar två dygn efter att den har tagits 
upp ur sin förpackning. Men även i försälj-
ningsledet blir det viktigt att hålla reda på 
datummärkningen. Ett år ska en skiva hålla sig 
färsk och spelbar i obruten förpackning.(Ny 
Teknik) 
 
Ljudkassetten närmar sig slutet 
På en marknad som dominerades av vinyl-
skivor och bandspelare med öppna rullar ska-
pade Philips ljudkassetten utan att ta royalty på 
patentet. När nu folk kunde spela in musik 
själva fruktade musikindustrin att kassetten 
skull ta död på musiken (Känns det igen?). Det 
var 40 år sedan världsproduktionen av ljud-
kassetter kom igång och i mitten på 80-talet 
nådde produktionen sin höjdpunkt med 900 
miljoner kassetter sålda per år och 54 % av all 
musikförsäljning.  Men har nu försäljningen 
gått in på sitt slutvarv. Keith Joplin  forsk-
ningschef hos IFPI säger att i Turkiet säljs 
ännu 88 miljoner kassetter per år och i Indien 
80 miljoner vilket motsvarar halva musikför-
säljningen i dessa länder. I Saudiarabien hand-

lar det om hela 70 %.  Snart återstår dock av 
ljudkassetten enbart de numera väl inarbetade 
minnena i åtminstone i engelska språket; fast 
forward, rewind, record och pause. (BBC) 
 
 
Svenskarna oroas av 
våld och sex i media  
Enligt en ny studie anser en klar majoritet av 
svenska folket att våld, sex och pornografi i 
media har en negativ påverkan på barn och 
unga. Oron för sex och pornografi i media är i 
dag större än för våld och gäller främst att barn 
och unga får en förvriden verklighetsupp-
fattning. Det framgår av de frågor som 
Medierådet och Nordicom ställt till 3000 
personer 15-85 år. En jämförelse med år 2000 
visar att det skett en förändring i framför allt 
ungas attityder till medievåld. I dag tror fler 
unga att medievåld påverkar negativt. 
http://www.medieradet.se/ 
 
Seminarium om medier i mobilen 
Medievärlden 2020 bjuder in till seminarium: 
Mobila tjänster och medier i mobilen. Vilken 
typ av innehåll ska fylla framtidens mobiler, 
och i vilken mån kan de komplettera eller 
ersätta andra medieformer? Blir det något 
giftermål mellan telekomindustrin och medie-
branschen?  Onsdag 7 september kl 14-16 på 
JMK, Karlavägen 104 i Stockholm 
.  
Medievärlden 2020 är ett forskningsnätverk  
som syftar till att ur ett mångvetenskapligt 
perspektiv analysera medieutvecklingen 
. http://www.mkv.mh.se/mv2020/  
 
 
 
 
Lästips: 
 
Rapport:   
Minoritetsmedier i Göteborg 
Nazem Tahvilzadeh på Förvaltningshögskolan 
Göteborgs Universitet har författat rapporten 
Minoritetsmedier i Göteborgs stad – en studie 
om integration, makt och icke-beslut i stadspo-
litiken.  Rapporten handlar om den integra-
tionspolitiska inriktningen på det lokala planet. 
Den specifika fråga som granskas är hur staden 
förhåller sig till de media som produceras av 
och för invandrarminoriteter i staden.  Det vi-
sar sig att Göteborg saknar en formulerad poli-
cy för relationen till minoritetsmedia trots att 
kommunalt stöd förekommer i olika former. 



 10

Rapporten (111 sid) kan beställas på 
http://www.spa.gu.se/ 
 
Reklamens makt  
Ny bok av professor Karl Erik Gustafsson. 
Handlar om växelverkan mellan reklam och 
medier som skapar massmedier och om vikten 
av att i denna växelverkan inte skada allmän-
hetens förtroende för massmedierna, vilket är 
ett påtagligt problem vid egenreklam, spons-
ring, produktplacering och andra former av s.k. 
inbäddad marknadsföring. 
 Även statsmakternas roll i massmedieutveck-
lingen uppmärksammas. (Studieförbundet 
Näringsliv &  Samhälle) 
 
Ny studie: 
 Informationsoperationer  
och mediers sårbarhet 
I rapporten pekar Styrelsen för psykologiskt 
försvar (SPF) på risken för att medierna i 
dagens medielandskap kan utnyttjas genom så 
kallade informationsoperationer för att 
avsiktligt vilseleda läsare, lyssnare och tittare. 
Det kan t ex röra sig om teknisk manipulation, 
falsk information eller virusattacker som är 
direkt eller indirekt riktade mot medierna. 
Okunskapen om, och den låga prioriteringen 
av skydd mot informationsoperationer kan 
resultera i att förtroendet för medierna som 
viktiga och trovärdiga informationsbärare 
minskar. Med denna studie vill SPF fördjupa 
och bredda kunskapen om medieföretagens 
sårbarhet inom området informations- 
operationer och därigenom bidra till en ökad 
krishanteringsförmåga. Studien kan laddas ner 
från http://www.psycdef.se  
  

Citat som vi inte minns: 
Alla som bryr sig om allmän-TV:s överlevnad 
måste bli djupt bedrövade att se hur en social-
demokratisk mediepolitiker vill överlämna 
miljardbelopp till finansmagnaterna Stenbeck, 
Wallenberg och Carlgren.  
 
Public servicekoncernens dåvarande ordförande 
Björn Rosengren i DN Debatt 1990 om stats-
sekreteraren Sverker Gustafsson, som inte delade 
Rosengrens åsikt om att en av SVT:s kanaler borde 
reklamfinansieras. Rosengren är numera väl 
avlönad ”Senior advisor” i stenbeckskoncernen. 

 
 
 
Ideosphere © 2005 


