
 1

 

 
 

 
PUBLIC ACCESS  2005 : 13 

 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 
- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 

 
27 november 2005 

www.publicaccess.se 
 

 
Innehåll 

 
 
ledare:  Ersätt Robert med Robin Hood 
 
television 

 
• Kurdisk tv från Danmark orsakar  

diplomatisk kris 
• Dansk Folkeparti: mer sponsring av  

public service  
• Politiker vill avskaffa tv-reklam i public service 
• Sjukhus i Finland önskar längre 

digital övergång  
• Tysk public servicekanal utpekas  

som mest kvinnofientlig  
• Dansk tv-serie på DVD bryter miljonvallen 
• Nya kanaler för marksänd digital-tv i Sverige  
• Lokal-tv, som vill sända lokalt,  

söker hos regeringen 
• SVT krymper i Växjö  
• TVNorge klar med lokal-tv-samarbete 
• BBC:s publik fortsätter minska  
• Hela BBC:s tv-vecka kan bli  

tillgängligt på Internet  
• Biltillverkare startar egen tv-kanal 
• Boom förväntas för ip-tv i Europa 
• NBC:s kvällsnyheter nu på Internet 
• Nedladdning av tv-program kan underminera 

tv-stationer 
• AOL satsar på reklamfinansierad webb-tv   
• Sydkorea startar fri-tv till mobiltelefoner  
• Sydkoreas första militära tv-station nu i etern 
• Analog släckning ger finsk TV till Åland 

 
  radio 
 
• Murdoch snuvar danska staten på 324 miljoner  
• Finsk radio på sjukhuset 
• DAB-radio prövas i Tjeckien  
• Var tionde britt lyssnar nu på digitalradio 

• Första islamska radiostationen på DAB 
• Digitalradiostation stänger trots publikfram-

gång 
• BBC World Service startar DRM Europe  
• Dansk lokalradio vill provsända DRM 
• Australien expanderar frekvensutrymmet  

för DRM 
• 200 Clear Channelstationer sänder nu  

HD Radio digitalt  
• Ny ordförande för WorldDAB 
• Närradion blir en civilförsvarsresurs 
• Radiolicensen bort i Danmark -  

alla skall betala för tv 
• Allt fler danskar utan licens ser tv 
• TV2 vill över Sky Radios radiokanal.  

Får både stöd och möter motstånd 
 

 annat 
 
• Första  kommersiella satellitnätverket  

för digitalbio  
• Digital bio tar fart i Österrike 

 
• Pressfrihetschef portad på toppmöte  
• Internets fiender 
• Digitalt världsbibliotek på nätet 

 
• Instrumentell kultursyn bakom  

SR:s omläggning 
• Upphovsrätten måste anpassa sig  

till nya tekniken 
 

• Lästips: Förtidspensionera Boxer-Robert! 
• Webbtips: Mer tv i Skåne.  
• Webbtips: Programutbyte på nätet 
• Seminarietips 
• Veckans citat

 
 

 
Nyhetsbrevet utkommer två gånger per månad. 

  
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström  

Redaktionsråd: Lasse Svanberg, Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt  
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Epost till redaktionen: news@publicaccess.se 
Om abonnemang (300 kr/år) och annat läs mer på  

www.publicaccess.se 
 



 2

Ledare: 
 
Ersätt Robert med Robin Hood 
Det digitala marknätet fortsätter fyllas med kommersiella illusioner. TV4 och MTG breddar sin bas med så 
många kanaler som möjligt för att kunna ta en stor samlad andel av publiken från konkurrenterna. Gungor och 
karuseller. Men finns det hållbara affärsmodeller för de som inte har de stora mediehusen bakom sig? De intäkts-
kalkyler för reklam och betal-tv som Radio- och tv-verket bygger sina rekommendationer till regeringen på är 
hemliga. Men att räkna ut att intäktsmöjligheterna inte kommer att öka i takt med antalet kanaler ökar är inte 
svårt. Några andra än SVT och TV4 kommer inte att få ihop en rimligt stor publik när man skall konkurrera med 
ett 25-tal andra kanaler som tillsammans når ca en tredjedel av tv-hushållen i ett mycket litet land i norr. Det blir 
som att ha 15 frisörsalonger i kvarteret. Alternativet till konkurs blir sannolikt att som för dansk marksänd ”lo-
kal-tv” fylla tablån med billiga amerikanska såpor. 
 
Dessutom finns det idag helt nya sätt att se på tv än när det digitala marknätet planerades i början av 90-talet. 
Webb-tv, pod-tv, mobil-tv och ip-tv liksom tv på dvd-skiva som nu formligen exploderar. De traditionella tv-
bolagen skakas nu om i grunderna och kan inte räkna med att ha ”sina” tittare längre. Som också The Economist 
avslutar en ledare; publiken kommer att köpa program inte kanaler.  
 
Marknätet kan dock anpassas till nya tider genom innovativa grepp. Till skillnad mot för reklamradion behöver 
ett medieföretag idag inte betala någon avgift till staten för sändningstillstånd. Därmed har staten möjlighet att 
istället ställa kulturpolitiska motkrav på den som får tillstånd och skapa dynamik i marknätet. Ett villkor kan vara 
att om man vill sända en kommersiell kanal måste man också ställa upp med distributionskostnaden för en icke-
kommersiell kanal t.ex. en nordisk public service kanal, en multikulturell kanal, en lokal/regional kanal etc. Vill 
amerikanska Kanal 5 sända i marknätet måste man exempelvis tillhandahålla även den fransk-tyska kultur-
kanalen Arte, TV4 måste sända Danmarks Radio, TV8/FoxNews släpper fram Öppna Kanalen o.s.v. - Får vi be 
denna regering – eller nästa - om en ny färdriktning för svensk television och en mer dynamisk sändningsplatt-
form – för alla. 
  
 
 
 
 
television 
 
Miljarder i digital-tv-subventioner  
till hushåll vid nedsläckning i USA 
Representanthuset har nu med rösterna 217-215 
röstat igenom lagförslaget om övergången till digital 
tv.  Enligt förslaget släcks det analoga nätet 31 dec 
2008. Därefter kommer det frekvensut-rymme som 
frigörs efter den analoga televisionen utauktioneras. 
Man tror att detta skall kunna dra in 30 miljarder 
dollar till statskassan. Men $990 miljoner sätts av för 
subventionering av dekoderboxar för analoga tv-
mottagare. Dessutom skall bl.a. de första hushåll 
som går over till digital-tv få stöd, medel avsätts för 
konsumentupplysning, märkning av tv-apparater 
och för konverteringsutrustning som möjliggör för 
kabelbolag att förvandla HDTV-signaler till standard 
DTV liksom DTV till analog signal. Nu återstår 
dock i kongressen ett jämkningsarbete med det 
förslag som senaten tidigare tagit och som innebär 
att $3 miljarder går till subventioner och med en 
nedsläckningsdag 7 april 2009. (Broadcasting Cable) 
 
Kurdisk tv från Danmark  
orsakar diplomatisk kris 
Radio- och tv-nämnden vill inte förbjuda den kur-
diska tv-stationen att sända från Danmark. Stationen 
har nu utlöst en diplomatisk kris mellan Danmark 

och Turkiet  ROJ TV, som sänder över hela Europa 
och Mellanöstern, har fått den turkiske premiärmi-
nistern Recep Tayyip Erdogan att i vrede och som 
protest avlysa ett avtalet pressmöte med statsminis-
ter Anders Fogh Rasmussen. 
  
Myndigheterna har på anledning av klagomål från 
den turkiska ambassaden i nästan två år undersökt 
om ROJ TV har överträtt förbudet mot att sända 
program ”som på något sätt uppmanar till har”. Den 
turkiska regeringen beskyller ROJ TV att vara 
språkrör för den väpnande kurdiska rörelsen PKK 
som både EU och USA betecknar som terrororgani-
sation. Radio- och tv-nämnden menar dock att det 
inte är tillräckligt att någon kan uppfatta sändning-
arna som ”uppmaning till hat”. ROJ TV  avvisar 
anklagelserna att man har något med PKK att göra 
liksom att man har relationer till de tv kurdiska 
stationer som tidigare stängdes av myndigheterna i 
Frankrike och Storbritannien  
 
Den amerikanska regeringen har genom förtrolig 
diplomatiska kanaler till utrikesministeriet upp-
manat Danmark att ta krafttag med att stänga ROJ 
TV och två andra medier som samarbetar med ROJ 
TV;  Mesopotamia TV och MBMG.  (TV-Nyt)  Det 
rapporteras nu också att  EU-parlamentet skall när-
mare undersöka Turkiets anklagelser. 



 3

Dansk Folkeparti vill ha mer sponsring  
av public service 
Danmarks Radio bör låta privata verksamheter 
sponsra program istället för att kräva höjd tv-licens 
tycker Dansk Folkeparti. Jeg kan ikke se det store pro-
blem i, at DR finansierer sine aktiviteter på den måde, 
säger viceordföranden i Dansk Folkeparti, Peter 
Skaarup.  DR:s direktion har dock nyligen beslutat 
att helt avskaffa sponsringen eftersom detta kan 
skapa tveksamhet om DR:s oberoende av ekono-
miska intressen. Det er vigtigt, at DR er så ukommerciel 
og reklamefri som overhovedet muligt. Derfor er spons-
orater ingen løsning, hvis vi ikke får lov at hæve licensen, 
säger generaldirektör Kenneth Plummer. Kulturmi-
nister Brian Mikkelsen (K) är öppen för förslaget, 
men säger att DR bestämmer helt själv i vilken grad 
man vill nyttja sponsorer.  (TV-Nyt) 
 
Politisk majoritet vill avskaffa  
tv-reklam i public service 
Kristdemokraterna (CDA) i Holland vill utreda 
möjligheterna att avskaffa reklam på de tre public 
servicekanalerna.  Här har CDA nu närmat sig flera 
andra partier; de konservativa, socialistpartiet och 
de gröna. Därmed finns en majoritet som vill av-
skaffa tv-reklamen, som drar in 200 miljoner euro 
per år till public service (inkl radion). Denna intäkt 
minskar nu. Som en ny finansieringsväg föreslås bl.a. 
mer samproduktioner med den belgiska public-
servicekanalen VRT. (Radio Netherlands) 
 
Sjukhus i Finland önskar längre  
digital övergång  
Sjukhusen och tv-bolagen har hamnat i konflikt 
gällande övergången till digital-tv. Sjukhusen vill ha 
en övergångstid på fem år då digitalsändningarna kan 
omformas till analoga, uppger Hämeen Sanomat. 
Enligt sjukhusen skulle en övergång samtidigt som 
resten av Finland, i augusti 2007, leda till höga kost-
nader. Sjukhusen innehar många tv-apparater efter-
som man ofta har apparater i patienternas rum. 
Sjukhusen antar att tv-apparaterna med inbyggd 
digitalfunktion är billigare efter sjukhusens femåriga 
övergångstid. Dessutom vill sjukhusen uttryckligen 
ha apparater med inbyggd funktion eftersom extra 
apparater leder till sämre hygien på grund av mera 
damm. Rundradion förhåller sig, enligt tidnings-
uppgifterna, negativt till sjukhusens önskan om 
specialarrangemang. För att lösa konflikten har 
sjukhusdistrikten, Rundradion och Kommun-
förbundet tillsatt en arbetsgrupp. (YLE Internytt) 
 
Tysk public servicekanal utpekas  
som mest kvinnofientlig  
En organisation för tyska mediekvinnor korar en 
gång om året Tysklands mest kvinnofientliga medie-
täckning. Priset ”Sur gurka” ges till ett medieföretag 

som använder kvinnor, var kvinnor enbart definieras 
utifrån sin kropp eller där kvinnor utfyller en be-
stämd överidealiserad kvinnoroll. Denna gång public 
serviceföretaget NDR fått priset. NDR avvisar kriti-
ken och har sänt tillbaks den sura gurkan. (TV-Nyt) 
 
Dansk tv-serie på DVD bryter miljonvallen 
Misse Møhge, Maude, grishandlaren, hr Schwann, 
Fede och alla de andra kända personligheterna från 
Korsbæk visar sig alltmer i danskarnas DVD-spelare. 
Danmark Radios nu 27 år gamla tv-serie 'Matador'  
har sålts i 1 miljon DVD-kopior och har därmed 
cementerat sin position som Danmarks största 
DVD-succé någonsin (TV-Nyt)  
 
Bingo för Bonniers, MTG och amerikansk tv:  
Nya kanaler föreslås sända marksänd digital-
tv i Sverige  
Radio- och TV-verkets har till regeringen lämnat 
förslag om vilka ytterligare programföretag som bör 
få tillstånd att sända marksänd digital TV i mån av 
tillgängligt sändningsutrymme. Verket bedömer att 
det f.n. finns plats för tre nya programtjänster, om 
samtliga nuvarande tillstånd förlängs.  
 
Fri-TV: Aftonbladet AB (Storstads-TV), Axel och 
Margareta Ax:son Johnsons stiftelse för allmän-
nyttiga ändamål (Axess Television), TV4 (Sverige-
kanalen) och Viasat Broadcasting UK Ltd (Senior-
kanalen MTG). Betal-TV: AB Arapten 3389 (Big 
TV), BBC Prime, Dagens Industri AB (DiTV), Ka-
nal 5 AB (SBS), NonStop Television 4.0 AB och 
Turner Broadcasting System Europe Ltd (CNN).  
Om ytterligare sändningsutrymme blir ledigt under 
den kommande tvåårsperioden föreslår verket även. 
Fri-TV:  Viasat Broadcasting UK Ltd (”Sport-
kanalen” MTG) och Betal-TV: AB SportExpressen, 
C More Entertainment AB, National Geographic 
Channel, The Voice TV (SBS) och Turner Broad-
casting System Europe Ltd.   
 
Det kan bli fler lediga platser i det marksända digi-
tal- tv-nätet om de tv-kanaler som i dag har sänd-
ningstillstånd inte får sina tillstånd förlängda efter 
1mars 2006. Eftersom det är så lite tid kvar till årsskiftet 
så har vi gått ut till samtliga kanaler och frågat dem om 
de accepterar att tillståndet förlängs med tre månader. Vi 
vill inte fördröja processen, men på detta sätt får vi mer tid 
för att göra en samlad bedömning av både nya och gamla 
kanaler, säger Lars Marén, på utbild-nings- och kul-
turdepartementet till Dagens Industri.  
 
Om samtliga får fortsatt tillstånd, finns de tre lediga 
platser kvar. RTVV har granskat de 36 program-
företag som har ansökt om att få nya sändnings-
tillstånd. Avgörande bedömningskriterier har varit 
tv-kanalernas programutbud. Men även kanalernas 



 4

finansiella och tekniska förutsättningar att sända tv 
har vägts in i beslutet. Frågan är hur väl RTVV har 
granskat de olika programföretagen. Big TV, som i 
dag går under namnet Arapten 3389, har enligt 
Kreditfakta mycket låg kreditvärdighet, en betal-
ningsanmärkning och bolaget saknar också F-skatte-
sedel enligt Dagens Industri.  
 
Nu börjar ett intensivt arbete så att regeringen kan fatta 
ett beslut om nya sändningstillstånd under första kvartalet 
2006. I det arbetet tar jag förstås med mig min tidigare 
inriktning att prioritera fler gratiskanaler säger kultur-
minister Leif Pagrotsky. Regeringen kommer att 
fatta ett beslut i frågan senast den 1 april nästa år.  
 
Lokal-tv, som vill sända enbart lokalt,  
söker direkt hos regeringen 
Lokala/regionala kanaler ansöker inte denna gång 
via Radio- och tv-verket utan går direkt till rege-
ringen om tillstånd att sända i det digitala mark-
nätet. Hittills har sådana ansökningar inkommit från 
Jönköping, Norrköping och Växjö. På väg är även en 
ansökan från Nacka-Värmdö. Gemensamt för dessa är 
att de vill sända enbart lokalt d.v.s. över sändaren i 
respektive kommun/län och inte över en hel region.  
 
Öppna Kanalen Växjö är registrerad som en ideell 
förening och drivs helt utan vinstintresse. Medlem-
skap är öppet för varje i Kronobergs län lokalt för-
ankrad förening, företag eller institution som önskar 
sända lokal-TV 
http://www.oppnakanalen.se/vaxjo    
 
Lokal-tv-föreningen i Jönköping får stöd i sin ansökan 
genom ”letter of intent” från kommunen, Svenska 
kyrkan och högskolan. Sedan länge ligger även en 
ansökan från Öppna Kanalen i Göteborg på departe-
mentets bord. 
 
SVT krymper i Växjö 
 SVT Syd koncentrerar sin programverksamhet till 
Malmö under 2006. Det innebär att SVT Växjö, 
som sorterar under SVT Syd, nästa år går miste om 
större delen av programverksamheten. Det här är en 
effekt av SVT:s nya policy att anställa folk tills vidare. 
Det innebär att vi får se över bemanningen varje år, säger 
Carina Brorman, chef för SVT Syd. Hon förnekar att 
det är fråga om en total nedlägg-ning av program-
verksamheten. SVT Växjö kommer om ett år att 
flytta in i ett nytt TV-hus på universitetsområdet, 
där man kommer att få programverksamhet. SVT 
Växjö har under flera år profilerat sig som produ-
cent av featureprogram för ungdom. Den inriktningen 
är nu i fara, anser Pertti Karttnen, journalistklubbens 
sektionsordförande på SVT i Växjö, Nio tjänster ska 
bort från Växjö. Alla områden, även nyheterna, 
kommer att beröras. Malmö kommer i fortsättning-
en att ta över barn- och ungdoms-TV, där Växjö har 

kompetens. (Journalisten) 
 
 
TVNorge klar med lokal-tv-samarbete 
TVNorge har ingått ett nytt fyraårigt  lokal-tv-avtal 
med TVTrøndelag, TVVest, TVSør/TVA och BTV. 
Avtalet innebär bl.a. utvidgad sändningstid för de 
lokala kanalerna.  TVNorge är i slutförhandlingar 
med de övriga lokalstationerna som idag finns i 
nätverket med sina lokala fönster kl 17.30, 18.30 
och cirka 23.30. När man är klara kommer nät-
verket bestå av 18 olika lokala tv-stationer. -
TVNorge äger själv OsloTV. 
  
Det har vært interessant å følge utviklingen gjennom disse 
årene. Spesielt har det vært hyggelig å følge utviklingen 
stasjonene har hatt siden den gang - fra å være gründer-
kanaler med begrensede ressurser til i dag å være en viktig 
del av mediehusene de representerer. De nye plattformene i 
mediehusene - deres offensive satsinger gir også oss i 
TVNorge økte journalistiske ressurser. Lokal-tv er nemlig 
en svært viktig del av vår nyhetssatsing, som siden i høst 
også har omfattet dag-lige sportssendinger, säger 
Hallbjørn Saunes nyhets- och aktualitetschef på 
TVNorge. (Kampanje) 
 
 
BBC:s publik fortsätter minska  
BBC:s andel av tv-tittandet har minskat under 2005 
till ca 35,2% . De två huvudkanalerna BBC1 och 
BBC2 har minskat mest; sedan årets början med 6% 
i jämförelse med samma period 2004. BBC kan dock 
glädja sig över att dess digitala kanalerna har fortsatt 
öka. Dock har BBC3, BBC4, CBeebies, CBBC, BBC 
News 24 and BBC Parliament – strax under 3% av 
allt tittande. Den största reklamfinansierade public 
service-kanalen ITV1 har också minskat; med 5,7% 
medan Channel 4 är den enda av de fem public ser-
vicekanalerna som inte har minskat. 
 (MediaGuardian)  
 
Hela BBC:s tv-vecka  
kan bli tillgängligt på Internet 
5.000 särskilt utvalda tittare i Storbritannien kom-
mer att få ett dataprogram iMP  (interactive media 
player), som ger dem möjlighet att ladda ner och 
titta på de flesta av BBC:s tv-program under upp till 
sju dagar. Inget tv-företag har tidigare gjort så 
många program tillgängliga för nedladdning. BBC 
hoppas detta blir ”the iTunes of Internet television”, 
som gör det möjligt för tittarna att skräddarsy sina 
egna programtablåer under en vecka. Om tremåna-
dersprovet blir lyckat kommer BBC göra iMP till-
gängligt utan kostnad i Storbritannien nästa år. 
(Wall Street Journal)  



 5

Biltillverkare startar egen tv-kanal  
Audi UK I Storbritannien har med mediemyndig-
hetens Ofcoms tillstånd nu startat the Audi Channel, 
som kommer att sända dygnet runt via Sky Digitals 
satellitplattform. Detta är det första varumärket i 
Storbritannien som går tar steg förbi reklamfinan-
sierade tv-program. Kanalen, som når 7,6 miljoner 
hushåll, kommer inte enbart att informera utan 
också underhålla bl.a. LeMans-tävlingarna, golf 
m.m. Audi is proud to be leading this development in 
brand entertainment, säger Gary Savage, marknadschef 
för Audi UK. Digital TV is a powerful communication 
platform with broad appeal, and will become ever more so 
as the entire country switches from analogue to digital 
between 2008 and 2012. (Radio Netherlands) 
 
Boom förväntas för ip-tv i Europa 
8,7 miljoner europeiska hushåll kommer att ta emot 
tv via Internet 2009 i jämförelse med 685.000 idag. 
Om denna prognos från Screen Digest håller innebär 
det att ip-tv får 9,5% av betal-tv-marknaden enligt 
BBC. Största intresset för ip-tv finns f.n. i Frankrike 
och Italien. Tillsammans med Spanien förväntar sig 
nätoperatörerna här en marknadsandel om 16-20%. 
(TV-Nyt) 
 
NBC:s kvällsnyheter nu på Internet 
Sedan 7 november sänds NBC Nightly News  i sin 
helhet och utan kostnad på MSNBC.com. Dessa 
klassiska amerikanska kvällsnyheter når nu utanför 
etern och kabel-tv och globalt. Many of our viewers tell 
me they often miss the broadcast because they're not home 
in time or tending to their busy lives and families. This 
new service reflects the fact that the pace of our lives has 
changed. For all the loyal viewers who have made us the 
most-watched newscast in America, there are others who 
want to watch but can't. Now they'll be able to join us 
every night, when it's convenient for them" skriver ny-
hetsankaret och chefredaktören Brian Williams i sin 
blogg, NBC Nightly News har sin första sändning kl 
0400 svensk tid. Tidigare sändningen finns arkive-
rade på webbplatsen. 
 
Nedladdning av tv-program kan undermine-
ra ABC-stationerna 
Samarbetet mellan Apple och Disney inleddes med 
försäljning av ett avsnitt av serien kvällen efter för-
stasändning av Lost på iTunes Music Store för 
$1.99. Förväntningar är stora på den nya distribu-
tionsformen, men på tv-stationerna i ABC-nätet, 
som Disney äger, är man oroligt för att man inte får 
något mervärde för sin del och att tittarkretsen 
undermineras. For tv-stationerna är satsningen  
“really bad," säger Josh Bernoff, en analytiker hos 
Forrester Research. You don't get anything. You just 
get a smaller audience. Även fackförbunden för ma-
nusförfattare, producenter, regissörer och skådespe-

lare är bekymrade och kräver att bli ordentligt kom-
penserade för detta nya sätt att exploatera arbetsin-
satserna.(Wall Street Journal) 
 
AOL satsar stort på  
reklamfinansierad webb-tv   
America Online, AOL, kommer med sin tjänst 
In2TV att tillhandahålla mer än 3 400 timmar tv-
program ur systerföretaget Warner Brothers reper-
toar. För varje halvtimmes tittande på In2TV kom-
mer användarna att få se två minuter reklam som 
inte går att hoppa över, vilket kan jämföras med åtta 
minuters reklam i vanliga amerikanska tv-sänd-
ningar. In2TV blir den första helt reklamfinan-
sierade tjänsten och enligt analytiker är AOL:s och 
Warner Brothers satsning ett bra försök att i egen-
skap av systerbolag dra nytta av varandras tjänster. 
Genom webb-tv kan Warner Brothers generera 
reklamintäkter från gamla tv-serier som inte längre 
är aktuella för traditionella sändningar. 
  
Men samtidigt är det viktigt att satsningen på webb-
tv inte sätter krokben för dvd-försäljningen. In2TV 
kommer därför inte att göra alla avsnitt tillgängliga 
samtidigt. I stället kommer man att ha ett par hund-
ra avsnitt tillgängliga varje månad och efterhand byta 
ut dessa. Med hjälp av ett egenutvecklat filfor-mat 
kommer AOL även att kunna erbjuda dvd-kvali-tet 
på webbsändningarna. Tittarna får själva välja ifall de 
vill använda formatet som dock kräver en installa-
tion första gången för att fungera. (IDG.se) 
 
Sydkorea startar fri-tv till mobiltelefoner 
Korean Broadcasting System startar mobiltelefon-tv 
1 december. U-KBS, som sänds till DMB-klara 
mobiltelefoner utan kostnad, består av fyra kanaler 
U KBS Star, U KBS Heart, U KBS Music och U KBS 
Clover. U KBS Star and U KBS Heart sänder tv-
repriser från KBS två huvudkanaler medan U KBS är 
en musikkanal i CD-kvalitet och KBS Clover är en 
datakanal med nyheter, väder, platsannonser, aktie- 
och trafikinformation.  (The Korea Herald) 
 
Sydkoreas första militära tv-station  
nu i etern 
Korean Forces Network (KFN) kommer att sända tv 
20 tim/dygnet. Programutbudet kommer mest 
bestå av militärrelaterad material, information och 
utbildning som kan bidra till att soldaterna kan leva 
ett meningsfullt militärt liv och dessutom program 
som kan möta kulturbehov säger Defence Media 
Agency. Bl.a. kommer många populära sångare och 
skådespelare, som görs sin obligatoriska värnplikt, 
att synas i rutan. Sydkorea har 680.000 värnpliktiga  
i två årstjänst. Totalt finns idag tv-stationer i militär 
regi i 15 länder.(Radio Netherlands) 
 



 6

Analog släckning ger finsk TV till Åland 
"Bland-TV" har länge varit ett begrepp på Åland. 
Tidigare när endast en sändare fanns i ögruppen 
behövdes en förbättrad mottagning av Sveriges TV2, 
lösningen blev att åstadkomma en blandning av de 
svenska programmen med de få svenskspråkiga 
programmen i de två YLE-kanalerna, samt enstaka 
lokala sändningar. Detta förfarande fortsatte efter 
att nästa TV-sändare uppfördes för att uteslutande 
användas för SVT1. När så den tredje TV-sändaren 
såg dagens ljus blev detta för en kanal med bland-
ningen av YLE1 och 2, med YLE1 som en grund, 
med övergång till YLE2 för de svenskspråkiga pro-
grammen och sport, medan lokala sändningar fortfa-
rande fick dela kanal med SVT2.  
 
Sedan ett par år drivs även en sändare för SVT:s 
digitala kanaler, senare även kompletterad med 
Sveriges TV4 i samband med att de okodade satellit-
sändningarna av kanalen upphörde. I oktober togs så 
nästa steg i den åländska TV-historien när bland-
kanalen för de finska programmen ersattes av en 
digital fulltidsservice av YLE1 och 2, samt den 
svenskspråkiga FST (Finlands Svenska Television). 
Samtidigt flyttades svenska TV4 över till denna 
sändare för att lämna plats för eventuella lokala 
sändningar över samma sändare som SVT. Ett beslut 
har nu fattas att avsluta de analoga sändningarna av 
SVT-kanalerna i april 2006, varefter man alltså blir 
"heldigitala". (Ray Grönberg Norrtälje) 
 
 

radio 
 
Murdoch har snuvat danska staten  
på 324 miljoner kr 
När Sky Radio vann FM5-radiolicensen i 2003 var 
det Sky Radio Danmark A/S, som stod som köpare. 
Radio- och Tv-nämnden krävde dock ingen garanti 
från det av Rupert Murdoch ägda moderbolaget i 
Holland om ersättning om det danska bolaget inte 
skulle klara betalningen. Dessa garantier fastställdes 
bl.a. vid utauktioneringen av 3G-licenser och mel-
lanvågsfrekvenserna skriver Berlingske Nyhedsma-
gasin. Staten kan nu se sig snuvad på miljonerna. 
(Radio-Nyt) 
 
Finsk radio på sjukhuset 
Som första sjukhus i landet bjuder Sunderbyn sina 
patienter på finskspråkig radio. Det är SR:s finsk-
språkiga kanal Sisuradio som nu kan höras i samtliga 
400 sjuksängar. Samtidigt visar en färsk undersök-
ning att var fjärde norrbottning förstår finska eller 
meänkieli. Sändningarna sker med digital radio-
teknik (DAB) och i mottagarna vid sjuksängarna 
finns utrymme för nio kanaler. Från och med nu är 
en av de kanalerna Sveriges radios finska kanal Sisu-

radio. Den digitala kanalen sänder program på fins-
ka, meänkieli (tornedalsfinska) och finlands-svenska, 
från 06.00 till 22.00 varje dag. 
 
Vi är glada och stolta över att som första sjukhus i landet 
kunna erbjuda våra patienter radiosändningar på min-
oritetsspråk. Det som krävdes var en enkel teknisk lösning, 
säger landstingsrådet Kent Ögren. Han berättar att 
landstinget nu undersöker möjligheterna för att fler 
sjukhus i länet ska få finskspråkig radio. I Norr-
botten talar eller förstår 27,7 procent av befolk-
ningen antingen finska eller meänkieli. Det mot-
svarar cirka 60.000 människor. Finskspråkiga pati-
enter mår helt enkelt bra av att kunna lyssna på sitt 
eget språk. Det gäller särskilt gamla människor som 
gärna återvänder till sitt modersmål mot livets slut. 
De nio radiokanaler som kan avlyssnas på Sunderby 
sjukhus patientradio är SR P1, P2, P3 och P4, Sisu-
radio, Lugna favoriter, Radio Rix, Luleå närradio 
och Boden närradio.  (Norrbottenskuriren) 
 
DAB-radio prövas i Tjeckien  
Två tester med DAB-radio har denna månad inletts i 
Tjeckien. Den ena testen utgör att man sänder pa-
rallellt med de ordinarie analoga sändningarna Radio 
Cesko, CRo Leonardo, CRo D-dur, CRo1 Radio-
zurnal, CRo 2 Praha – på band III liksom tv via en 
DMB-tjänst som kan ses på mobiltelefon. Den andra 
DAB-testen genom förs med tre kommersiella kana-
ler Radio Frekvence 1, Radio Evropa 2 och Radio 
Impuls – görs I såväl  L-bandet som band III i Prag. 
Sändningarna görs i anslutning till World DAB Fo-
rums första årsmöte i ett östeuropeiskt land. 
 
Var tionde britt lyssnar nu på digitalradio 
Enligt hur britterna lyssnar på radio. Fördelat på de 
olika tekniska plattformarna fördelas lyssnad tid i 
augusti-september enligt mätföretaget Rajar (Samma 
period 2004 inom parantes): analog radio (FM/AM) 
74,8% (81,8%), digitalradio (DAB) 10,6% (5,4%), 
radio via digital-tv 5,6% (5,2%) och Internetradio 
3,4% (2,5%). Undersökningen visar också att 
10,5% av britterna har tillgång till en digitalradio-
mottagare. Vilket skall jämföras med 4,5% under 
samma tid förra året.  
 
Första islamska radiostationen på DAB 
Den första islamska radiostationen i Storbritannien 
har startat i Bradford och kommer att sända dygnet 
runt på DAB. Programutbudet består av diskussio-
ner, kvinno- och barnprogram. Man kommer också 
ha direktsändningar från de heliga moskéerna i 
Mecka, Medina och Jerusalem. Mohammed Sajid, 
som ligger bakom stationen, säger att han hoppas 
den skall engagera alla I lokalsamhället.(The Muslim 
News) 
 



 7

Digitalradiostation stänger  
trots publikframgång 
Den mest framgångsrika kommersiella radiostatio-
nen som sänder digitalradio DAB nationellt i Stor-
britannien kommer att stänga i maj 2006 när avtalet 
efter sex års verksamhet går ut. Orsaken är att Pri-
meTime Radios ordförande Roger De Haan trots stora 
ansträngningar inte kan kunde komma överens med 
multiplexoperatören om en hållbar framtid för sta-
tionen. Den senaste publikmätningen visade att 
PrimeTime var den digitala radio som hade största 
publiken. De Haag har också meddelat att han har 
samtal om att sälja sin digitala lokalradiostation i 
London;  Saga Radio London Ltd. (ukRadio.com) 
 
BBC World Service startar DRM Europe  
BBC World Service har startat en digital radio-
service 18 tim/dygn på engelska till Benelux-
länderna och närliggande områden I Frankrike och 
Tyskland på mellanvåg 1296kHz. Sändningarna görs 
av VTC i Storbritannien och Telenor i Norge. 
 
Dansk lokalradio vill provsända DRM 
Direktör Ole Søndergaard på Radio ABC i Randers 
säger, att DAB är ointressant eftersom kvaliteten 
inte är mycket bättre än FM och dels för att de loka-
la stationerna i DAB-systemet planeras in i det 
mindre attraktiva L-bandet. Radio ABC har hos IT- 
og Telestyrelsen begärt att få en frekvens på 26 
MHz-bandet för att inom kort kunna starta prov-
sändningar med DRM. (Radio-Nyt) 
 
Australien expanderar  
frekvensutrymmet för DRM 
Den DAB-teknik som Australien kommer att använ-
da för sitt nationella radionät kommer inte att kunna 
ersätta den omfattande regionala räckvidden, som 
dagens analoga teknik klarar. Här blir DRM intres-
sant digitalt alternativ vid sidan av DAB. Medie-
myndigheten noterar att DRM är under utveckling 
även för nuvarande FM-bandet, men man ser det 
nuvarande VHF-band I för analog tv (45-50 och 56-
70 MHz) som mest lovande för DRM-radio i Au-
stralien. Detta frekvensutrymme frigörs när det 
analoga tv-nätet släcks. (Australian Communications 
and Media Authority) 
 
200 Clear Channel radiostationer  
sänder nu HD Radio digitalt 
I slutet av månaden sänder 200 radiostationer som 
tillhör Clear Channel HD Radio digitalt. I slutet av 
2007 räknar man med att ha 95 % av sina radio-
stationer på de 100 bästa marknaderna i HD Radio-
format (IBOC), som innebär att man sänder analogt 
och digitalt samtidigt på mellanvågs- och FM-
bandet.  
 

Ny ordförande för WorldDAB 
Den internationella organisationen för DAB-radio 
har valt Quentin Howard som President och Leif 
Lonsmann som vice.  Howard, som tar över efter 
Annika Nyberg, är chef för Digital One; den brit-
tiska multiplexoperatören som ägs av Gcap Media 
och Arqiva. Lonsmann är administrativ direktör för 
Danmarks Radio. (ukRadio.com) 
 
Närradion blir en civilförsvarsresurs 
Närradion i Alingsås har sänt i etern i 22 år och finns 
på 98,6 MHz. På programmet står bland annat full-
mäktigedebatterna och heldagssändningar under 
större arrangemang i kommunen. För att kunna 
fortsätta med sin verksamhet har närradion sökt 
ekonomiskt bidrag från kommunen. Ett bidrag som 
villkoras av att kommunen får sända en informa-
tionsslinga gratis vid eventuella katastrofer. Tanken 
är att vi ska ha möjligheten att sända information till våra 
medborgare om det krävs vid större händelser. På så vis kan 
vi bidra med pengar men också få något tillbaka, säger 
Marie Joansson, säkerhetssamordnare i Alingsås 
kommun. Målet är att knyta närradion närmare 
kommunens civilförsvarsplanering. Något kanalen 
fick praktisk övning av efter att stormen Gudrun 
dragit fram över kommunen. Då fungerade kanalen 
som en informationskälla till de ström- och vatten-
lösa.  
 
Vi har full beredskap och kan sända med kort varsel om det 
krävs, säger närradioföreningens ordförande Tore 
Litborn. Han ser närradion som ett bra komplement 
till det övriga radioutbudet. Vi är mer personliga och 
uppmärksammar även små händelser. Vilket inte Sveriges 
Radio har möjlighet att göra på samma sätt. (Göte-
borgs-Posten) 
 
 
radio och tv 
 
Radiolicensen avskaffas i Danmark  
- alla skall betala för tv 
I Danmark radios nya medieplan 2007-2010 införs 
en s.k. enhetslicens som innebär att den särskilda 
licensen för innehav av radiomottagare upphör och 
att de som inte äger en tv men en radiomottagare 
eller en dator med internetanslutning tvingas betala 
den högre licensavgiften. DR skriver ”…Samtidig 
foreslår vi en medielicens, så alle, der benytter tilbud fra 
DR, betaler licens – uanset hvilket apparat de modtager 
vores indhold på…”  87.500 danskar har enligt Gallup 
sagt att den inte har tv men radiomottagare.  
 
Om DR:s önskemål får politiskt godkännande bety-
der det att den ursprungliga radiolicensen höjs från 
320 till 2.090 dkr/år. Detta är världens näst högsta 
radio-tv-avgift. DR får dock inte behålla hela belop-



 8

pet själv eftersom Danmark är ett av de få länder 
som har moms på licensen. Staten tar därmed 418 
kr av varje licens. Dessutom skall det regionala TV 
2-nätet ha en del av kakan.  (TV-Nyt) 
 
Allt fler danskar utan licens ser tv 
Danskarna har nu på allvar upptäckt att de kan se tv 
på en dator och därmed slippa undan tv-licensen. 
Särskilt de unga mediekonsumenterna utnyttjar 
kryphålet; de ser på DR på datorn och säger upp tv-
licensen. Enligt DR ökar problemet. Under en må-
nad har ca 1000 personer sagt upp licensen. (TV-
Nyt) 
 
TV2 vill över Sky Radios radiokanal.  
Får både stöd och möter motstånd 
Efter stängningen av Sky Radio anmäler nu  statligt 
ägda TV2 Danmark sitt intresse av att överta den 
femte landstäckande radiofrekvensen med dess po-
tential av en miljon lyssnare. Samtidigt uttalar soci-
aldemokraternas mediepolitiska talesman Mogens 
Jensen stöd för detta. Han säger att det kunne være en 
oplagt mulighed, at TV 2 mod en mindre betaling - eller 
måske helt gratis - kunne overtage frekvensen.  
 
Ordförande för branschorganisationen 'Radioerne', 
Steffen Stenbæk menar dock att det vore katastrofalt 
om staten blandar sig i detta. Det man kunne frygte er, 
at regeringen lader TV 2 købe kanalen. Men det ville være 
helt utilstedeligt. Statsmagten fylder i forvejen alt for 
meget i mediebilledet, säger Steffen Stenbæk  Han 
konstaterar att staten redan har fem tv-stationer och 
21 radiokanaler. Istället finns det nu stora möjlig-
heter för andra publicistiskt inriktade radiostationer 
i Danmark. (Radio-Nyt) (Anm: Sky Radio var en un-
derhållningskanal i stil med svensk reklamradio). 

 
 
allmänt 
 
Världens första kommersiella  
satellitnätverk för digitalbio 
 Valuable Group och Hughes Network Systems har redan 
ett fungerande nät med 65 biografer i Indien, men 
totalt har 400 biografer anmält sitt intresse. (Det 
finns totalt 12.000 salonger i landet). Man räknar 
med att nå 2.000 salonger 2008 via en Ku-band 
satellit. Den tidigare inledda digitala tekniken har 
inneburit stora effektiviseringar. En typisk 35 mm 
filmkopia gjordes tidigare i 200 ex med en styck-
kostnad mellan US$1.525 och 305.000. Vid digita-
liseringen kom kostnaden ner till $65 per kopia.  
 
Tekniken har bl.a. medfört att biobesöken kunnat 
femfaldigats där biografen varit nedläggningshotad. 
Satellitdistributionen medför ytterligare effektivi-

sering. Valuable ger en projektor och server till 
biografen för en mindre installationsavgift. Sedan tar 
företaget per visning $3.80 av distributörer och 
$5.45-7.60 av biografägaren. Den digitaliserade 
filen förstörs när visningsperioden upphör. (Screen 
Digest) 
 
Digital bio tar fart i Österrike 
Den ledande biokedjan Cineplexx kommer att öppna 
ett antal digitala biografer i Österrike. Starten blir 
den kommande storfilmen Harry Potter and the 
Goblet of Fire  som kommer att visas digitalt på sju 
biografer i Wien, Graz, Linz, Salzburg och Innsbruck i  
slutet av året. Projektorer kommer att ligga på hög 
teknisk nivå med tekniken Texas Instruments 2K 
DLP Cinema. Screen Digest förutser att det kom-
mer att finnas 79 digitala salonger i Österrike 2009.   
(Screen Digest)  
 
 
Pressfrihetschef portad på toppmöte 
Robert Ménard, Reportrar utan gränsers general-
sekreterare, släpptes inte in i Tunisien där det pågår 
ett världstoppmöte om informationssamhället. Hän-
delsen spär på upprördheten över att en diktatur står 
värd för FN:s pågående IT-möte, enligt TT-AFP. 
Enligt Reportrar utan gränsers representant Jean-
François Julliard, som förgäves väntade på flygplat-
sen, har Tunisiens diktatoriske president Zin al-
Abidin bin Ali förvandlat Ménard-fallet till en per-
sonlig prestigefråga. Tunisiska myndigheter hävdar 
att Robert Ménard är misstänkt för brott och därför 
inte får komma in i landet. Inför toppmötet har en 
journalist från Paristidningen Libération besprutats 
med gas och knivhuggits i Tunis efter att ha gjort 
reportage om mänskliga rättigheter. En kameraman 
från belgiska tv-kanalen RTBF rycktes ut ur sin bil 
och hans kamera beslagtogs. (Journalisten) 
 
Internets fiender 
Reportrar utan gränser (RSF) har listat 15 nationer 
som betraktas Internets fiender och ett dussin andra 
som visar bekymmersamma attityder. Internets 
fiender är de som slår ner hårdast med censur, av-
lyssning, trakasserier och ibland fängslande av Inter-
netanvändare och bloggare som avviker mot regi-
mens officiella linje. De länder man skall ha ögonen 
på kan handla om att man där har vällovliga syften 
som att bekämpa terrorism, pedofili och kriminali-
tet, men metoderna kan hota yttrande-friheten.   
 
Internet fiender är enligt RSF Burma, Iran, Kina, 
Kuba, Libyen, Maldiverna, Nepal Saudiarabien, Syrien, 
Tunisien, Turkmenistan, Uzbekistan, Vietnam och 
Vitryssland. Bubblarna är Bahrain, Egypten, Kaza-
khstan, Malaysia, Singapore, Sydkorea, Thailand och 
Zimbabwe. Särskilt noterbart att den Europeiska 
Unionen och USA också finns på listan över bubblare.  



 9

också finns på listan över bubblare.  
Läs hela artikeln: 
 http://www.rsf.org/article.php3?id_article=15613 
 
Digitalt världsbibliotek på nätet 
The Library of Congress – det amerikanska kongress-
biblioteket – vill nu skapa World Digital Library, som 
på nätet ger alla fri tillgång till sällsynta böcker, 
manuskript, kartor, affischer, frimärken och annat 
som man har i sin ägo. Detta är det mest ambitiösa 
internationella satsningen att via datorer överallt 
tillgängliggöra värdefullt material med konstnärlig, 
historisk och litterär betydelse säger James H. Bil-
lington, chef för Library of  Congress. 
 (Washington Post) 
 
 
Intressant tänkande: 
 
Instrumentell kultursyn  
bakom SR:s omläggning 
Den 15 januari upphör det välkända programmet 
"Panorama al día", SR:s spanskspråkiga nyhets- och 
kulturprogram. Samtidigt läggs de turkiska, estniska 
och lettiska programmen ned. På SR Internationals 
webbsida kan man ta del av en kommuniké som 
också informerar om att engelska skall bli nytt "in-
vandrarspråk" i Sveriges Radio. 
 
I politiska direktiv om hur "invandrargrupperna" 
skall försörjas med integrationsbefrämjande åtgärder 
förekommer ofta ordet mångkulturell skriver Ulf 
Eriksson, författare och kritiker med inriktning på 
spanskspråkig litteratur i SvD. Det vore ett misstag 
att associera det ordet med den språkmångfald Stei-
ner talar om. Mångkulturaliteten är för våra besluts-
fattare ett förstadium till ett esperantoartat kultu-
rellt Utopia: det mångkulturella är ett visser-ligen 
dekorativt tillämpningsfält för åtgärder som likväl 
syftar till att på sikt dämpa brokigheten och minska 
mångfalden. 
  
Så måste det också vara, för verklig mångfald är 
aldrig självklart demokratisk på detaljnivå: den 
handlar bara om att inte inkräkta på de befintliga 
språk- och kulturgruppernas elementära manöver-
utrymme, yttrandefrihet och kreativitet. Men man 
kan aldrig kräva av någon individ eller grupp att den 
skall omfatta eller bejaka hela det brokiga fältet som 
sådant, det vill säga "leva multikulturellt", eftersom 
det för det första överstiger mänsklig förmåga och 
för det andra, om det trots allt blev verklighet, 
skulle göra varje bit av brokigheten grå som när 
färger rörs ihop. 
 
Det mest bekymmersamma med SR:s kommunikéer 
är ändå inte den välbekanta integrationistiska jar-

gongen, utan det kulturella torftighetstecken som 
framträder: språken själva frånkänns egenvärde och 
reduceras till styrmedel. Det är en avspegling av en 
instrumentell kultursyn som sätter integrationen 
över alla andra mål. Genom att på så sätt göra målet 
absolut riskerar man att tömma det på innehåll skri-
ver Ulf Eriksson. 
  
Läs hela debattartikeln på 
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11028277.asp 
 
Upphovsrätten måste anpassa sig  
till nya tekniken 
Förra veckan föll domen mot en fildelare i Sollen-
tuna, samtidigt som Antipiratbyrån hamnade på 
silverplats i kampen om titeln Årets lobbyist. Upp-
hovsrättsivrarna flyttar fram positionerna i sitt krig 
mot fildelningen. Men industrin skulle vinna på att 
utveckla lagliga former snarare än att försöka utrota 
fildelningstekniken, skriver fem debattörer från 
KTH i Ny Teknik. Deras undersökningar visar att 
något entydigt samband mellan fildelning och cd-
köp inte existerar. Man kan också på allvar hävda att 
fildelningen stimulerar skiv- och annan musikförsälj-
ning. Den sammanlagda effekten av alla de olika 
musikformaten - gamla som nya - är att vi hela tiden 
omges av musik. Ökad exponering betyder att man 
också spenderar mera pengar, det är grundprincipen 
för all marknadsföring.  
 
Upphovsrättslagstiftningen är en avvägning mellan 
upphovsrättsinnehavarnas intressen och allmän-
intresset. Genom ett tidsbegränsat exploaterings-
skydd belönas kreatören för sitt nyskapande. Skyd-
det får dock inte vara så långtgående att det blir till 
ett effektivt hinder för det övriga samhället att dra 
fördel av innovationen, att försvåra för andra krea-
törer.  
 
Debattörerna ser en systematisk kampanj med ur-
sprung i de stora amerikanska medieföretagen. Syf-
tet är att utvidga  upphovsrättsinnehavarnas intres-
sen på allmänintressets bekostnad. Märk väl: "upp-
hovsrättsinnehavarnas intressen", inte "upphovs-
männens intressen", eftersom medieföretagen i 
regel kräver att få överta rättigheterna från kreatö-
rerna. 
  
Debattörerna understryker noga betydelsen av upp-
hovsrätten och det legitima intresset för upphovs-
männen att njuta frukterna av sina uppfinningar. Det 
enda sättet att försvara upphovsrätten är att anpassa 
den till de nya tekniska förhållandena. I stället för att 
jaga 1,1 miljoner ungdomar, siffror som skivbran-
schen använder, är det bättre att låta folk betala en 
viss summa per månad för att kunna fildela. Precis så 
gör man för att kunna lyssna på all världens musik på 
radio/teve. Då kan fildel-ningen fortsätta under 



 10

lagliga former, samtidigt som upphovsmännen kan 
få en rimlig ersättning. 
 (Ny Teknik) 
  
Läs hela artikeln: 
 http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=43242 - 
Rapporten File sharing in peer-to-peer networks - actors, 
motives and effects kan laddas ned på 
http://www.musiclessons.se     
 
 
Lästips 
 
Förtidspensionera Boxer-Robert! 
Varför värna det omoderna? Det analoga sändarnätet 
är uråldrigt och släcks nu ner. Men även det digitala 
har sett sina bästa dagar. Bättre vore att satsa på 
bredbandsbaserad IP-TV, internet-tv, skriver Gun-
nar Bergvall, grundaren av TV 4. Har sedan 60-talet 
sysslat med affärsutveckling inom området ny tek-
nik.             
 
Läs artikeln och debattinlägg på   
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_1101718
4.asp 

 
Webbtips 
 
Mer tv i Skåne.  
Nyhetsinslag från SVT Sydnytt om Kanal Lokal på 
Sydsvenskan och om Öppna Kanalen i Malmö (inter-
vju med Mathias Persson på RÖK)   
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/inde
x.jsp?d=35895&a=489753 
 
AQUILA - Finlandssvensk  
programutbytestjänst på nätet 
Finlandssvenska  lokal-tv-förbundets nystartade 
online-programarkiv/programdelningstjänst som 
används av svenskspråkiga lokal-tv-stationer för att 
byta produktioner med varandra via nätet. 
http://aquila.lokaltv.fi/ 
 
Seminarietips 
Filmkonvent´05 i Luleå 7-8 december  Obs! Sista 
anmälningsdag 28 november. 
Filmpool nord  http://www.fpn.se/ 

 
Veckans citat:  
Let me put it to you bluntly. In a changing 
world, we want more people to have control over 
your own life. (George W. Bush, Annandale, Vir-
ginia, Aug. 9, 2004) 

 
 


