
 

 
 

 
PUBLIC ACCESS  2006 : 3 
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

19 februari 2006 
www.publicaccess.se 

 

 
Innehåll 

 
Ledare: Fri-tv för Stenbeck 

 
television 

 
• Nya fri-tv-kanaler i marknätet  
• Ip-tv: 

- TV4 och Bonniers lanserar ny bredbandstjänst  
- Globalt internet-tv-bolag erbjuder  
75 kanaler 

• Amerikanska kabelbolags dominans utmanas 
• Ännu trögt för högupplöst i USA 
• Reklamens betydelse minskar för televisionen  
• Förbättrat resultat för TV4.  

Reklamberoendet minskar. 
• Telenor fortsätter växa 
• Norsk public service med barnkanal och nyhets-

kanal  
• Al-jazeera  på engelska i maj.  

Startar även indisk kanal 
• Rysk tv på arabiska 
• Berlusconis köp av frekvenser för mobil-tv grans-

kas  
• Kina köper sydkoreanska tv-nallar 
• Snabbt utför med teverören  

 
radio 
 
• SR satsar på satellit och webb 
• Radio Sweden kan inte höra sina egna sändningar 
• Annonsörer jublar över reklam i  

norsk public service 
• DAB-krigen i Danmark och Norge fortsätter:   

- Vald teknik ifrågasätts 
- DRM+ sägs vara sju gånger effektivare än DAB  

• Digitalradioförsäljningen ökar i Storbritannien  
• Demokratisering i Bolivia: 109 nya närradiosta-

tioner 
• Radio Peking nu i Afrika 
• Hets mot islam och upphovsrättbrott i  

skånsk närradio  
• Dansk närradioprofil dömd för rasism 
• Närradiopionjär blir hedersdoktor  
• Lokalradio prisas för jämställdhetssträvan  

 
radio & tv 
 
• Ryska radio och tv-nätet digitaliseras 
• Kommer svenska public servicebolag  

slås ihop? 
• Public service-akademi  startar 
• Danmarks Radio pressas från högerkanten  

 
allmänt 

 
• Fortsatt ras för biograferna 
• Sverige kan förlora sitt källskydd 
• Nytt rekord för amerikansk lobbyism 
• Konkurs för Internet via satellit-företag  
• Ny tidning låter förortsborna komma till tals  
• Metro går sämre 
• Ny ordförande för Statens ljud- och bildarkiv 
• Närradions årsmöte 2006 i Linköping 

 
webbtips:    
 
• Valportalen 2006  
• Blogg om integrationspolitiken 

 
 

 
Nyhetsbrevet utkommer under säsong två gånger per månad. 

  
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström  

Redaktionsråd: Lasse Svanberg, Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt  

Teknik & Distribution: Ideosphere  
Epost till redaktionen: news@publicaccess.se 

Om abonnemang och annat läs mer på  
www.publicaccess.se 

 



 2

Ledare: 
Fri-tv för Stenbeck 
Enligt tidningsuppgifter har SVT:s stjärnreporter Erik Fichtelius låtit sig bjudas på privat middag hos Göran 
Persson. Han gjorde förstås snabbt en pudel och har redan lämnat SVT24. Men bakom detta fanns något viktiga-
re som borde engagera massmedia och våra riksdagspolitiker. Hur kommer det sig att just Björn Rosengren får 
obehindrat tillträde till statsministern såväl privat som i tjänsten liksom även tillträde till regeringskansliet och 
partikongressen?  Stenbeckskoncernen kommer förstås aldrig att medge att man betalar Rosengren en kvarts 
miljon i månadslön för att han varit statsråd (med ansvar för och insyn i bl.a. Telia) och inte minst är nära vän till 
Göran Persson. – Vilka signaler om MTG sänder Persson med denna middag till de på departementet som bere-
der beslutet om sändningstillstånd? Kanske Riksdagens konstitutionsutskott kunde ta sig an det som massmedia 
inte verka klarar av? I massmedia granskades på sin tid aldrig statsrådet Odd Engströms nära relationer med Jan 
Stenbeck. Massmedierna granskar nu inte heller Björn Rosengren och hans relationer till statsledningen. Det 
verkar tabu. 
 
”Fri-tv” betyder att tittarna inte behöver betala för att se kanalen. Därmed återstår den finansieringsform som nu 
rapporteras inte ha framtiden för sig nämligen reklam-tv (se notis nedan). De som inte får sändningstillstånd för 
fri-tv kan därför skadeglädja sig åt att Stenbeck och Shipsted gör en riktig dålig affär. Trots vita mäns lek i 
marknätet försöker nog kulturministern ändå få med något nytt t.ex. en plattform för mångkulturen och demokra-
tisk debatt. Det är dock en paradox att den socialdemokratiska mediepolitiken gynnar de starka på de svagas 
bekostnad. 
 
 
television 
 
Nya fri-tv-kanaler i marknätet 
Regeringen är klar med fördelningen av de attrakti-
va sändningstillstånden i det digitala marknätet. 
Vinnare blev Stenbeck-, Shipsted- och Johnsonskon-
cernen. Enligt Resumé går de två nya fri-tv-
tillstånden till MTG och konstellationen Ax-
ess/Aftonbladet. MTG kallade sin ansökan Senior-
kanalen, men det är bara ett täcknamn på de hemlig-
stämplade ansökningshandlingarna. Kanalen kom-
mer att heta TV6 och innehållet bygger på det som i 
dag sänds i ZTV. Axess Television och Aftonbladet 
får den andra fri-tv-kanalen. Afton-bladet har redan 
en tv-redaktion med 20 anställda som gör webb-tv. 
Axess har tidigare sponsrat MTG:s TV8 med tiotalet 
miljoner per år, men nu dragit in detta stöd. Den 
stora överraskningen är att TV4 blir utan tillstånd 
för sin ansökan om en folk-rörelsekanal. Fyrtio 
organisationer har ställt upp bakom projektet med 
tungviktare som LO, TCO, Riksidrottsförbundet 
och Svenska kyrkan i spetsen. Planerna på TV4 var 
långt gångna, tablåer och aktörer i branschen som 
sytts upp för större produktioner. (Resume) 
 
19 november 2006 hade statsministern med hustru 
en privat middag på Harpsund rapporterar Resume. 
Kring bordet fanns bl.a. MTG:s medielobbyist Björn 
Rosengren, Axess Televisions chef Kurt Almkvist 
(Johnsonkoncernen) och reportern Erik Fichtelius 
som arbetar med SVT24. När Resumés uppgifter 
nyligen publicerades beslöt SVT att Fichtelius måste 
lämna SVT24. Att representanter för de sökande till 
det fria utrymmet i det digitala marknätet var sam-
lade på denna middag har inte getts någon förklaring 

till. På torsdag avser regeringen ta beslutet om 
sändningstillstånden såväl de nya som flertalet inne-
varande. 
 
Ip-tv: 
 
* TV4 och Bonniers lanserar ny  
bredbandstjänst med film och tv 
TV4 och SF Anytime kommer i vår att lansera en 
gemensam video on demand-tjänst. TV4 Anytime 
kommer att ge konsumenterna möjlighet att, när de 
själva vill, se program från TV4, TV4 Plus och 
TV400 samt över 600 långfilmer. TV4 Anytime 
kommer att finnas tillgänglig för bredbandsanslutna 
datoranvändare. Programmen blir tillgängliga sam-
ma kväll de sänds i kanalerna. TV4 Anytime ger konsu-
menterna möjlighet att se våra program närhelst de vill. 
De kommer att kunna anpassa sitt tittande till sin egen 
situation, inte styras av när programmen faktiskt sänds. 
Det här är riktig fri-tv, säger Tobias Bringholm, pro-
gramdirektör TV4. TV4 Anytime kommer förutom 
TV4:s program att erbjuda högklassiga filmer som 
man hyr i 24 timmar, som i en vanlig videobutik. 
TV4:s vd Jan Scherman betonar att TV4 Anytime är 
den första i en serie offensiva satsningar i år: Över 
hela världen ser tv-företag video on demand som en stor 
och viktig tillväxtmarknad. Genom partnerskapet med SF 
Anytime kan vi skapa den ledande video on demand-
tjänsten i Sverige. 
 
* Globalt internet-tv-bolag  
erbjuder 75 kanaler 
eWAN1 Inc. kommer att genom sitt nyligen inköpta 
kabelbolag Clearwave Broadcasting 19 april starta 
globala sändningar av internet-tv (IP-tv). Man kom-



 3

mer att erbjuda 75 betalkanaler med högupplöst 
kvalitet som abonnenterna kan se på sina tv-mottag-
are via en vanlig bredbandsanslutning. Redan nästa 
månad räknar man med att börja sälja sin trådlösa 
set-top box "Triple Play" Digital Media Center både 
i USA och i andra länder. Man räknar med att kunna 
sälja 250.000 boxar under första året.  
http://www.ewan1.com/ 
 
Amerikanska kabelbolags dominans utmanas 
…och det  finns en 400 kilos gorilla i rummet. 
Public Access har tidigare i år rapporterat om den 
hårda kritiken kabelbolagens system med ”à la carte” 
d.v.s. kunden erbjuds endast programpaket istället 
för just de kanaler man vill ha. Nu säger medie-
myndigheten FCC:s ordförande Kevin J. Martin att 
man kommer att underlätta för nya företag som med 
videotjänster vill konkurrera med kabelbolagen. 
Martin avslöjade detta vid ett FCC-möte som sym-
boliskt hölls i Keller, Texas, där telefongiganten 
Verizon startade sin tv-tjänst via ett fiberoptiskt nät 
förra året. Telefonbolagen har de senaste månaderna 
sökt undantag i regelsystemen för att få tv-konces-
sion i tusentals orter runt om i landet. Utspelet 
kommer samtidigt som FCC släppt en rapport som 
visar att satellit-tv-bolagen börja knapra in på kabel-
bolagens dominans över tv-mediet. Tack vare bred-
bandsutvecklingen har videotjänsterna för-bättrats 
betydligt det senaste året. Det gäller bild-kvalitet, 
tekniska innovationer och valfrihet för konsumen-
ten.  Kabelbolagens andel marknadsandel har sjunkit 
från 71,6 till 69,4 % under ett år fram t.o.m. juni 
2005. Läs även: FCC 12th Annual report to Congress on 
Video Competition 
http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmat
ch/DOC-263763A1.doc 
 
Vid mötet i Texas framkom tydliga åsiktsskillnader 
mellan å ena sidan kabelbolagen och å andra sidan de 
flesta övriga främst telefonbolagen, företrädare för 
staten och delstater samt konsumenter. Kabel-
bolagen anser att det finns en bra och livlig kon-
kurrens om kunder medan telefonbolagen säger att 
man möter orimliga hinder för att kunna erbjuda tv-
tjänster. Fort Worths borgmästare Mike Moncrief 
anser att kongressen bör införa de koncessionsregler 
liknande regelsystemet i Texas som möjliggör för 
kommuner att bibehålla koncessionsavgifterna även 
vid tv-distribution via bredband. Sharon King, chef 
för Dallas Community Television, säger också att hon 
stödjer ökad konkurrens så länge bredbands-
leverantörer av tv liksom kabelbolagen måste ge 
stöd till lokala public access-kanaler.  (Fort Worth 
Star-Telegram)    
 
I en debattartikel i Truth, Justice & Telecom Policy 
ställer J.H. Snider frågan om kabel, satellit och 

telefonbolag skall underställas ett regelsystem med 
must carry och videokoncessioner så vad skall då 
göras med mobil-tv-operatörerna. Denna fråga ställs 
inte ännu på allvar på samma vis som man inte bryd-
de sig om Internet när nuvarande regelsystemet 
Telecommunications Act 1996 skrevs. Snider menar 
att om man inte inkluderar mobil-tv i diskussionen 
så ser man inte att det finns en 800 punds gorilla i 
rummet. We can dispute whether the gorilla is 100 
pounds or 800 pounds, but we cannot dispute that there is 
a gorilla in the room. 
 
Ännu trögt för högupplöst i USA 
Teknikprylar som iPods och digitalkameror har tagit 
amerikanska hushåll med storm. Men med undantag 
för den årliga uppståndelsen kring tv-händelsen 
Super Bowl har HDTV fått något genomslag. Trots 
att nästan alla hörts talats om HDTV så har endast 
15 % av hushållen införskaffat en sådan utrustning 
enligt marknadsundersökaren Ipsos Insight. Ännu 
värre är att endast ytterligare 15 % överväger på 
allvar att skaffa HDTV i närmsta framtiden. Vad 
håller tillbaks de övriga 70 % av hushållen?  En fak-
tor är att priserna är höga och att man misstänker att 
de kommer att liksom annan elektronisk utrust-ning 
kraftigt falla. Men det finns också dolda pro-blem. 
Att skaffa en HDTV som verkligen visar hög-upplöst 
är en process som förvånansvärt många inte känner 
till eller bryr sig om. Och för många är värdet av en 
fantastisk bildkvalitet på några special-kanaler med 
HDTV inte värt pengarna och besväret  (Christian 
Science Monitor) 
 
Reklamens betydelse minskar  
för televisionen 
Intäkterna från kabel-, satellit- och digital-tv-
abonnemang ökade i Västeuropa med 6,7 procent, 
från 29,4 miljarder dollar 2004, till 31,4 miljarder 
dollar 2005. Samtidigt ökade intäkterna för tv-
reklam bara marginellt från 30,7 miljarder dollar 
2004 till 30,8 miljarder dollar 2005, enligt franska 
ZenithOptimedia. Abonnemangens andel av intäk-
terna kommer att öka ytterligare framöver, skriver 
Financial Times. 2014 spår ZenithOptimedia att tv-
abonnemang i Västeuropa kommer att utgöra 57 
procent av tv-bolagens intäkter, eller ge bolagen 
52,3 miljarder dollar, baserat på 2004 års priser. 
Samma år kommer reklamintäkterna att hamna på 
runt 39,9 miljarder dollar. 
 
Vid slutet av 2004, hade 61 procent av hushållen i 
Västeuropa kabel-, satellit- eller digital-tv. 1991 var 
den siffran 22 procent. Tillväxten har skett sam-
tidigt som priserna för abonnemangsavgifterna ökat. 
Enligt ZenithOptimedia betalade abonnenter i Väst-
europa 29 dollar per månad under 2004. 2000 beta-
lade de 25 dollar per månad och 1991 bara 12 dollar 



 4

per månad. Tv:s andel av reklampengarna i Västeu-
ropa steg från 24 procent 1991 till 32 procent 2004 
samtidigt som ett antal kommersiella kanaler växte. 
Men nu tror man att tv:s marknadsandel av rekla-
men kommer att fortsätta ligga på den nivån även 
2014.  (Realtid.se) 
 
Förbättrat resultat för TV4.  
Reklamberoendet minskar. 
En stark reklammarknad och stora framgångar för 
koncernens nya kanaler bidrar till att TV4 ökar sitt 
resultat för 2005 till 262 miljoner kronor efter 
finansnetto jämfört med 44 miljoner året innan- 
TV4-koncernens omsättning ökade med 11 procent 
under 2005 till 2.594 miljoner kronor jämfört med 
2.330 miljoner året innan  De nya kanalerna TV4 
Plus, TV400, TV4 Film och TV4 Fakta omsatte 213 
miljoner kronor under 2005 och resultatet förbätt-
rades med 66 miljoner till 16 miljoner kronor  TV4 
blev återigen största tv-kanal i den kommersiellt 
attraktiva målgruppen 12-59 år. Reklammarknaden 
fortsätter att vara stark. Kanalen TV4 och regional 
tv-verksamhet ökade reklamintäkterna med 13 
procent under fjärde kvartalet och för helåret var 
ökningen 9 procent. Kanalen TV4 förbättrade under 
2005 resultatet med 59 miljoner kronor till 205 
miljoner efter koncessionsavgift. Regional tv-
verksamhet ökade nettoomsättningen på helåret 
med 13 procent och resultatet före koncessions-
avgift var 91 miljoner. Under januari ökade TV4:s 
kanaler reklamintäkterna med närmare 10 procent. 
 
De nya kanalerna, TV4 Plus, TV4 Film, TV400 och 
TV4 Fakta får en allt större betydelse, inte minst 
tack vare ökade abonnemangsintäkter. Under 2005 
omsatte de nya kanalerna sammanlagt 213 miljoner 
kronor vilket är en ökning med 72 miljoner jämfört 
med året innan. De nya kanalernas framgångar inne-
bär att koncernens beroende av intäkter från riksre-
klam minskar. Riksreklamens andel av de totala 
intäkterna var under året 65 procent. För fem år 
sedan var andelen 78 procent. TV4 Plus når nu hela 
65 procent av alla hushåll och är Sveriges sjunde 
största kanal. TV4 Film når 29 procent av hushållen 
och är redan största filmkanalen. TV4 Fakta startade 
sina sändningar för ett år sedan och har tittarmässigt 
redan gått om kanaler som TV8 och National Geo-
graphic. Framgångarna med våra nya kanaler visar att vi 
har valt rätt strategi i den hårda konkurrens-situation som 
råder på den kommersiella tv-marknaden, säger vd Jan 
Scherman. 
 
Telenor fortsätter växa 
Den norska Telenor-koncernen ökade driftsintäk-
terna 2005 med 13,8 procent och vd Jon Fredrik 
Baksaas förväntar sig fortsattväxt: Med dagens 
selskapsstruktur forventer vi at inntektene vil øke med 25 

til 30 prosent.  Intäkterna blev 68,9 miljarder Nkr, 
mot 60,6 året innan. Enheten Broadcast (radio och 
tv) ökade intäkterna med sju procent under fjärde 
kvartalet till 1,4 miljarder Nr. Vid årsslutet 2005 
hade Broadcast 906.000 parabolabonnenter, 
681.000 kabel-TV-abonnenter och 73.000 Internet-
abonnenter på kabel-TV. Koncernen, vars största 
aktieägare är norska staten, har drygt 22.000 
anställda i 30 länder och  äger bl.a. Canal Digital, 
Bredbandsbolaget och svenska Vodafone. 
 
Norsk public service med barnkanal 
 och nyhetskanal 
– Vi trenger helt klart et norsk alternativ. En kanal som 
kan gi referanser til ens eget land og kultur, säger Kalle 
Fürst, chef för NRK:s barnavdeling till VG.  NRK 
dominerar ännu   barn-tv kl 18.00, men i övrigt 
under dagen har Disney Channel fått en marknads-
andel på 8,7 procent i åldersgruppen 3-11 år.  Han 
understryker att det inte är något fel med Disney, 
men att det är viktig att NRK som public service 
också har en egen barnkanal.  - Tv-chefen Annika 
Biørnstad leker med tanken om en 24-timmars 
nyhetskanal redan i höst i det digitala marknätet. 
Dagsavisen skriver att NRK-ledningen redan har 
bestämt sig för en sådan. (kampanje.no) 
 
Al-jazeera  på engelska i maj.  
Startar även indisk kanal 
Förutom att det arabiska tv-bolaget Al-jazeera star-
tar en global nyhetskanal även på engelska planeras 
nu även Al-jazeera Urdu som har över 110 miljon 
urduspråkiga runt om i världen. Man har sin största 
publik i Pakistan, men riktar också in sig på hela den 
indiska subkontinenten liksom Europa och USA.  
Al-jazeera samarbetar med ARY Digital Network 
som är världens största tv-nät för urdu-språkiga med 
elva kanaler. Dubai: Den internatio-nella versionen 
av Al-jazeera går i etern i maj. Denna kanal kommer 
att ha studios i London, Kuala Lumpur, Washington 
och på huvudorten Doha. 
 
Rysk tv på arabiska 
Russia Today, den nyligen startade internationella 
satellitkanalen, kommer att i slutet av året börja 
sända på såväl arabiska som engelska. Chef för den 
arabiska verksamheten blir Akram Khuzam f.d. 
direktör för al-Jazeera. Man diskuterar också att 
börja med en spanskspråkig version of Russia Today, 
som redan har 600 inhemska och utländska journa-
lister engagerade med lokalkontor i London, Paris, 
Jerusalem och Washington. Ett kontor i Cairo pla-
neras.( MediaGuardian) 
 
 



 5

Berlusconis köp av frekvenser  
för mobil-tv granskas 
Mobil-tv lockar också premiärminister Silvio 
Berlusconi. Nyligen köpte Berlusconi genom sitt 
bolag Mediaset frekvenser av Europa TV för att 
starta mobil-tv-sändningar under andra hälften av 
detta år. Den italienska konkurrensmyndigheten har 
dock reagerat.  Mediaset, som är landets störste 
privatägda tv-koncern, har med köpet av de sista 
återstående frekvenserna, passerat gräsen för hur 
mycket ett bolag skall äga enligt Reuters. 
Konkurrensmyndigheten aviserade undersökning av 
Berlusconi och Mediaset är den tredje offentliga 
anklagelse som Berlusconi fått inom en månad. 
(Kampanje.no) 
 
Kina köper sydkoreanska tv-nallar 
Samsung Electronics, kommer att till Kina 
exportera  500.000 mobiltelefoner som kan emot 
mobil-tv genom det marksända digitalnätet med 
DMB-tekniken. Denna teknik används för att sända 
radio och tv till mobila mottagare. Sydkorea är det 
första land som tagit tekniken i full drift och man 
kan ta emot tv utan kostnad via DMB-nätet. Man 
bedömer att den kinesiska marknaden kommer att ta 
fart efter olympiaden i Peking 2008, men ser också 
detta som ett steg mot den europeiska marknaden i 
bl.a. Tyskland där man skall börja sända i god tid 
innan fotbolls-VM. DMB testas i England i april. 
DMB konkurrerar med DVB-H som Nokia utvecklat 
och MediaFlo som skapats av det amerikanska 
företaget Qualcomm. Enligt investeringsbanken 
Credit Suisse First Boston kommer marknaden för 
mobil-tv når 10 miljoner enheter i år och nå 150 
miljoner 2009. 
 
Snart slut med teverören 
Företaget LG Philips Displays har betalnings-
svårigheter och snart kan verksamheten upphöra. 
Det har gått snabbt utför för LG Philips Displays, 
som för några år sedan var en dominerande till-
verkare av katodstrålerör för teveapparater och 
dataskärmar. Övergången till främst lcd-skärmar för 
datorer, men även lcd och plasmaskärmar för teve, 
har gått rasande snabbt det senaste året. Enligt 
Handelsblatt har LG Philips Displays den senaste 
månaden fört samtal med långivare och respektive 
moderbolag, koreanska LG Electronics och holländ-
ska Philips. Men samtalen har inte resulterat i några 
krediter. Företaget har anläggningar i Tyskland, 
Tjeckien, Slovakien, Frankrike, Mexiko och 
USA.(Ny Teknik) 
 

radio 
 
SR satsar på satellit och webb 
I december kom regeringens besked om att inte 
satsa på DAB-tekniken. Tio års planer och 400 
miljoner kronors investering gick till stor del om 
intet och SR:s vd Peter Örn fick ett särskilt uppdrag 
att återkomma med ett nytt förslag till kanalstruktur 
i april. En intern arbetsgrupp av chefer sattes att ta 
fram tre idéskisser baserade på tidigare arbeten. Alla 
idéer i rapporten Långsiktig utbudsplan utgår bl.a. 
från att man i framtiden ska kunna lyssna på public 
service-radio via satellit-tv. Därutöver tänker SR 
fortsätta att utnyttja olika plattformar för att nå 
publiken, som webb och mobil. Jag vill poängtera att 
detta inte handlar om förslag, utan idéer om hur SR:s 
kanalstruktur ska se ut i framtiden, säger gruppledaren 
Magnus Quick, kanalchef på SR Kristianstad. 
 
Idéskiss 1 utgår från dagens befintliga fyra riks-
täckande FM-kanaler, men innehåller dels en 
kraftfullare satsning på radio via modernare digitala 
plattformar, dels speciella storstadskanaler i Stock-
holm och Malmö. Men arbetsgruppen betonar bland 
annat risken att förnyelsen inte blir tillräckligt tydlig 
och därmed attraktiv. Dessutom riskerar SR att 
missa publikåterväxten. 
  
För den andra idéskissen har vi utgått från att en av FM-
bandets rikstäckande kanaler behövs för att särskilt nå nya 
lyssnargrupper, och för den tredje skissen har vi avsatt två 
kanaler till detta, säger Magnus Quick. Detta innebär 
att P3, som kanalen ser ut i dag, försvinner och att 
även P2 kan försvinna, eller slås ihop med dagens 
P1. Arbetsgruppen poängterar att Idéskiss 2 bland 
annat riskerar att inte uppfylla innevarande sänd-
ningstillståndet, eftersom tonåringar inte får något 
särskilt riktat till sig på FM-bandet. 
 
Idéskiss 3, till sist, medför risker som att satsningen 
på kärnlyssnarna nedprioriteras och att sändnings-
tillståndet inte uppfylls då ett rikstäckande utbud på 
invandrarspråk i FM-bandet inte finns. Av antalet 
punkter i konsekvensanalyserna att döma är den 
tredje idéskissen det sämsta alternativet.  SR:s 
framtidsförutsättningar har blivit klarare i och med 
regeringens dab-beslut, men det har blivit mindre spän-
nande för publiken eftersom FM och dess begränsade 
utrymme kommer att fortsätta vara det huvudsakliga 
distributionssättet, säger SR:s informationschef Mikael 
Nilsson. (Svenska Dagbladet) 
 
Radio Sweden kan inte höra 
sina egna sändningar 
P2s ändring av tablån i januari har gjort att de som 
jobbar på Radio Sweden inte längre kan höra sina 
egna sändningar. Programmen på invandrar- och 



 6

minoritetsspråk sänds utanför Stockholm i P2. I 
Stockholm är P2 en klassisk musikkanal. Radio 
Sweden och invandrar- och minoritetsspråken sänds 
i stället på frekvensen 89,6 MHz, kallad P6. - 
Sändningarna på invandrar- och minoritetsspråk har 
nu flyttats från förmiddagen till eftermiddagen, på 
samma tider som Radio Sweden sänder sina första 
program på ryska, engelska och svenska. Därför kan 
redaktionen inte höra direktsändningen i Stockholm. 
Vi måste ha en återkoppling om det är något fel i 
direktsändningen så att vi kan fixa till det i senare 
sändning. Nu har jag talat med SR Nya medier om att 
lägga ut programmet på webben. Det skulle vara en möjlig 
lösning, säger George Wood, webbredaktör på 
Radio Sweden.(Journalisten) 
 
Annonsörer jublar över reklam i  
norsk public service 
Annonsörerna får för första gången sända sponsor-
meddelanden i NRK Radio i anslutning till OS. Det 
er ikke en sensasjon at vi sponser tv-sendingene, men at vi 
er på NRK radio er nytt, og det synes vi er veldig moro. 
Det tror jeg ikke har skjedd siden 1927. säger mark-
nadsdirektör Arne Lambech på Nordea. Maximalt 
tre sponsorer får finnas i P1:s sportsändningar. 
(Kampanje). 
 
DAB-krigen i Danmark och Norge fortsätter:  
 
* Vald teknik ifrågasätts 
Ordkriget mellan DAB-anhängarna och Per Morten 
Hoff, chef för IT-näringens intresseorganisation 
IKT-Norge fortsätter. I anslutning till att organisa-
tionen DAB World presenterat ökad försäljning för 
DAB-mottagare med Storbritannien i spetsen Hoff 
säger att Australien, liksom  Sverige, Finland och 
Frankrike, har beslutat sig för att invänta den tek-
niska utvecklingen.  I Australia ønsker myndighetene å 
satse på DAB versjon 2 også, kalt DAB AVDS. Denne 
standarden er ikke kompatibel med den standarden som 
NRK med flere vil ha i Norge. Det betyr at DAB-radioene 
vi kjøper i dag ikke kan brukes til å lytte på nye DAB-
versjoner. Dette viser at det kan være lurt å vente litt med 
å kjøpe ny radio, säger han. 
 
Hans Petter Danielsen, Digitalradioutvalget, håller 
inte med: Forutsetningene i Norge er helt annerledes enn 
i Australia. I Norge ble DAB vedtatt allerede i 1997, og vi 
er i full gang med utbyggingen. Dagens versjon av DAB 
gir både god dekning og veldig god lyd. Han känner inte 
till nyare versioner av DAB och är säker på att 
dagens DAB-mottagare kommer att fungera också i 
framtiden.  Danielsen döljer dock inte att han är 
bekymrad över Hoffs många DAB-kritiska utspel, 
som kan skapa osäkerhet på marknaden. Hoff har å 
sin sida dock inga planer på att dämpa sin kritik. Hur 
blir det om vi först skrotar 15 miljoner FM-mot-

tagare till ett värde av 25,5 miljarder kr och sedan 
behöver byta DAB-mottagarna. Det blir dyrt menar 
han. (VG Nett) 
 
* DRM+ sägs vara sju gånger  
effektivare än  DAB 
DAB-förespråkarna i Danmark erkänner att kod-
ningstekniken som används för DAB (Mpeg2) inte är 
lika effektiv som nyare kodningssystemet AAC som 
används bl.a. för DABv2, DVB-H och DRM+.  Men 
man menar att de nya systemen på långt när inte är 
så robusta som DAB som därför blir 20 procent 
effektivare. DAB-motståndare påstår dock att 
DRM+ blir sju gånger mer effektivt än det DAB 
som Danmark och Norge valt. En häftig och inveck-
lad debatt pågår och kan läsas i nyhetsbrevet Radio-
Nyt på 
http://www.radionyt.dk/artikel/default.asp?id=12133 
 
Digitalradioförsäljningen ökar 
 i Storbritannien 
Idag lyssnar fler på digitalradio på DAB än via Inter-
net och tv-satellit. Vid årets slut 2005 har totalt sålts 
2.716.000 DAB-mottagare i Storbritannien. Enbart 
under julperioden i december såldes 483.500 
mottagare. 11,1 % av befolkningen finns i ett DAB-
hushåll och ca 5.4 miljoner personer lyssnar på 
digital radio på en DAB-mottagare. Marknaden var 
värd £135 miljoner 2005 i jämförelse med £85 året 
innan. Mediemyndigheten Ofcom kommer att 
avsätta ytterligare frekvensutrymme för DAB vilket 
man tror kommer att förstärka DAB-marknaden 
genom nya aktörer. 
 
Demokratisering i Bolivia:  
109 nya närradiostationer 
Med målsättningen att utrota analfabetismen på tre 
år planerar regeringen, med tekniskt stöd från 
Venezuela, att sätta upp lokalradiostationer 
(community radio) i landets samtliga 109 provinser. 
Det finns också en annan målsättning enligt rege-
ringens kommunikationschef Alex Contreras. Detta 
stora framtida radionät – liksom möjligen också tv – 
skall leda till en demokratisering;  media skall inte 
fortsätta vara kontrollerat av ett fåtal. Detta var 
också ett av president Evo Morales vallöften. (La 
Razon via BBC Monitoring) 
 
Radio Peking nu i Afrika 
China Radio International har startat sina första FM-
station i Afrika i Kenyas huvudstad Nairobi. Nästa år 
planerar CRI en andra FM-station i Tanzania. 
Tidigare har BBC, Radio France Internationale och 
Voice of America varit i stort sett de enda utländska 
radiobolagen som sänt lokalt i Afrika. CRI:s 
program reläas sedan tidigare via andra radiobolag 



 7

bl.a. Radio Netherlands sändare på västindiska ön 
Bonaire.  (Cape Argus/Radio Netherlands) 
 
Hets mot islam och upphovsrättbrott i 
skånsk närradio 
Skånepartiet vill utrota islam från jordens yta. Nu 
får partiet hjälp från ett oväntat håll: den ortodoxe 
ärkebiskopen Kyrillos har fått ett eget radioprogram 
i Skånepartiets närradio i Malmö. Ärkebiskop 
Kyrillos gjorde sin radiodebut under tre timmar. 
Flera gånger i programmet pratar de ortodoxa 
biskoparna om profeten Muhammed, muslimernas 
förföljelser mot de kristna i Mellanöstern och de 
kraftiga protesterna mot Muhammed-teckningarna i 
Jyllands-Posten. Ärkebiskop Kyrillos, som egent-
ligen heter Kjell Markskog, är inte medlem i Skåne-
partiet, men säger att han och Herslow ”har samma 
inställning, så gott som, när det gäller muslimerna”.  
Skånepartiet vill rensa Skåne, Sverige och hela 
världen från muslimer. Skälet till att de ortodoxa 
biskoparna har blivit radiopratare åt Skånepartiet är 
att de ska predika mot islam: Den ortodoxa kyrkan är 
ju bestämd motståndare till islam, säger partiledaren 
Carl P Herslow. Vi vill naturligtvis ha bort islam från 
hela jordklotet. Men vi får börja där vi själva är säger 
Herslow, som tidigare har stämplat islam som ”en 
smittsam psykosocial sjukdom”. 
  
Skånepartiets islamfientlighet grundar sig på rädslan 
för att den muslimska befolkningen ska öka så snabbt 
att den inom några decennier ska förvandla Sverige 
till en muslimsk stat, avskaffa demokratin och införa 
sharia-lagar. Därför har Herslow bl.a. motionerat 
om att Malmö stad ska utse några lämpliga avrätt-
ningsplatser, där otrogna hustrur kan stenas till 
döds. (Sydsvenskan) 
 
En måndagsmorgon läste Herslow upp sydsvenskan-
journalisten Dan Ivarssons artiklar om den ortodoxe 
ärkebiskopen Kyrillos och hans avståndstagande från 
islam. Biskop Kyrillos är en avsevärd förstärkning i 
kampen mot islam, sa Herslow bland annat efter 
uppläsningen av artiklarna om biskopen. Herslow 
poängterade i sändningen att han läste högt ur 
Skånskan och inte ur Sydsvenskan. Sydsvenskan har 
skrivit till oss och sagt att vi inte får läsa upp artiklar ur 
deras tidning. Vi har inte fått någon sådan påstötning 
från Skånskan, förklarade Herslow efter sändningen.  
Han berättade också att det är ganska vanligt att han 
högläser hela artiklar ur Skånskan, Kvällsposten och 
Svenska Dagbladet. Men Jan A Johansson, chef-
redaktör för Skånskan, säger dock att det Carl P 
Herslow gör strider ju helt mot lagen om upphovsrätt. Vi 
accepterar självfallet inte att han läser upp hela artiklar 
ur Skånskan i sina sändningar 
.   
 

Lagen om upphovsrätt innebär att det är den som 
vill använda upphovsrättsskyddat material som ska 
begära tillstånd av den som har upphovsrätten. Brott 
mot lagen om upphovsrätt kan leda till böter eller 
fängelse i högst två år. Den vars upphovsrätt har 
kränkts kan också kräva skadestånd. Herslow lovar 
nu att inte läsa upp fler tidningsartiklar i närradion 
utan att först begära tillstånd av den som har upp-
hovsrätten. 
 
Stockholms tingsrätt förbjöd i förra veckan ”Malmö 
fria närradioförening”, där Herslow är ordförande, 
att sända musik som är skyddad av upphovsrätten. 
Skånepartiet Malmö sänder på Malmö fria närradio-
förenings frekvens och Stockholms tingsrätts förbud 
gäller även Skånepartiet Malmö.(Sydsvenskan) 
 
Fakta:  De många kryphål som svensk radiolagstiftning 
erbjuder, har gett Skånepartiet möjlighet att etablera ett 
de facto monopol på en av Malmös två närradiofrekvenser. 
Skånepartiet sänder dygnet runt på frekvensen 90,2  
medan övriga föreningar (ett 30-tal) i Malmö får samsas 
på 89,2 MHz. 
 
 
Dansk närradioprofil dömd för rasism 
Ägaren och programledaren på Radio Holger, Kaj 
Wilhemsen, har fått 14 dagars fängelse villkorligt 
för rasism mot muslimer. En enig rätt i Københavns 
Byret dömde Wilhelmsen för att han i sändning sagt 
att muslimer bör fördrivas eller utrotas. Radio- och 
tv-nämnden drog tidigare  in Radio Holgers sänd-
ningstillstånd. Kaj Wilhemsen, som tidigare har 
dömts för rasistiska uttalanden, har överklagat 
domen. (Netavisen Infopaq) 
 
Närradiopionjär blir hedersdoktor 
Gunnar Hallingberg utses 23 september till 
hedersdoktor vid Högskolan i Jönköping för 
framstående arbeten inom den mediehistoriska 
forskningen, banbrytande insatser inom journalist-
utbildningen och den tvärvetenskapliga massmedie-
forskningen samt för sin medverkan i uppbyggandet 
av Högskolan i Jönköping. Hallingbergs doktors-
avhandling 1967 om svenskt radiodrama var den 
första i sitt slag. Han spelade en central roll vid 
tillkomsten av närradion i Sverige 1978. I slutet av 
1990-talet gav han ut en svensk radiohistoria i två 
band. En pionjärprestation som placerade honom 
bland de ledande radiohistorikerna i världen. Som 
rektor för Södra Vätterbygdens Folkhögskola star-
tade Hallingberg en medie- och journalistlinje med 
internationell inriktning. Vid uppbyggandet av Hög-
skolan i Jönköping medverkade han särskilt i medie-
utbildningen men även i ämnesutvecklingen av 
litteraturvetenskapen. Gunnar Hallingbergs stora 
vetande har tagits till vara utanför den akademiska 



 8

världen. Under 1970- och 1980-talen var han 
ledamot i Sveriges Radios styrelse. 
 
Lokalradio prisas för jämställdhetssträvan 
P4 Kalmar har fått kommunens jämställdhetspris på 
10 000 kronor. Det delas ut till företag som aktivt 
jobbar för att öka jämställdheten på arbetsplatsen 
och i samhället. Sedan hösten 2004 går lokalradions 
nyhetsredaktioner in för att få med fler kvinnor och 
personer med utomnordisk bakgrund i rapporte-
ringen. Kalmarradions metod är att varje dag på en 
whiteboard notera vilka som har varit med i sänd-
ningarna: män, kvinnor, makthavare, berörda 
vanliga människor, personer med utländsk bak-
grund. På så vis ser man snabbt om det blir många 
makthavare eller män i radion, kategorier som ofta 
sammanfaller. Enligt nyhetschefen Anna Olofsson 
har metoden varit framgångsrik. Medarbetare jobbar 
mer och mer målmedvetet för att uppnå jämställd-
hetsmålet. (Siftidningen) 
 
 

radio & tv 
 
Ryska radio och tv-nätet digitaliseras 
Redan i maj 2004 beslöt regeringen att inrikta sig på 
att följa Västeuropas exempel med marksänd digital-
tv och provsändningar görs f.n. i Moskva, St Peters-
burg och Nizhniy Novgorod. Kommittén för 
informationspolitik i Duman konstaterar nu att 
Ryssland måste ersätta 90 miljoner analoga tv-
mottagare med digitala eller förse dessa med 
digitalboxar. IT- och kommunikationsministeriet 
säger att man snart kommer att förbjuda import av 
analoga tv-mottagare och även stoppa den inhemska 
produktionen. Nedsläckningen planeras dock att ske 
först 2015. (ITAR-TASS) 
 
Thomson har meddelat att man träffat avtal med 
Russian Television & Broadcasting Network 
(RTRN), det bolag som ombesörjer all radio- och 
tv-distribution i Ryssland. RTRN kommer att an-
vända utrustning som tillverkas av ett gemensamt 
bolag som bildats av tidigare Thales Broadcast & 
Multimedia (som sedan årsskiftet ägs av Thomson) 
and det ryska bolaget AAT (Almaz Antey Tele-
communications). Avsikten är att modernisera hela 
ryska radio- och tv-nätet som anpassas till väst-
europeisk digital standard; DVB-T för tv och DRM 
för radio. 
 
Kommer svenska public servicebolag  
att slås ihop? 
SVT och SR kan slås samman under nästa tillstånds-
period. Enligt Resumés källor diskuterar regeringen 
frågan inför public service-propositionen i mars. 

Samordningsvinsterna växer med teknikutveck-
lingen, men bolagens planer på ett gemensamt 
servicebolag hotas av momsreglerna. En gemensam 
koncern kan bli lösningen. 
En arbetsgrupp av radio- och tv-chefer försöker hitta 
en juridisk form för ett gemensamt servicebolag, 
Public Service AB (PSAB). Det nya bolaget ska ta 
över förvaltningsbolaget SRF:s uppgifter att sköta 
fastigheter, arkiv och växel och lägga till en rad nya 
funktioner som ekonomi, personaladministration 
och it. Det är ett frivilligt samarbete för att spara 
pengar på stödfunktioner och kanske också före-
komma tvångstankar hos politikerna på en 
sammanslagning. 
 
Bolagen ingick i samma koncern ”Sveriges Radio” 
och ägdes av folkrörelserna fram till 1993, då Carl 
Bildts regering förstatligade public service. I dag är 
bolagen stiftelseägda men fristående. Kring sekel-
skiftet ville SVT:s dåvarande vd Maria Curman slå 
ihop och riksdagens kulturutskott gillade tankarna. 
Men SR kämpade emot och idén föll. Nu är SR illa 
tilltygat efter dab-fiaskot och tvingat av regeringen 
att söka samarbete med SVT om digital distribution. 
SVT har ont om pengar och vill gärna ta över UR. 
Ett samgående med SR kan ge ytterligare samord-
ningsvinster. Enligt Resumés källor diskuteras 
frågan om ett samlat public servicebolag, som DR i 
Danmark eller den stora förebilden BBC, både i 
radioledningen och på kulturdepartementet. 
(Resume) 
 
Public service-akademi startar 
Public Service Akademin är ett samarrangemang 
mellan SVT Syd och Lunds universitet. Syftet är att 
skapa ett forum där massmediala frågor kring 
demokrati och medier kan diskuteras utifrån ett 
publicistiskt och forskningsrelaterat perspektiv. Den 
första Public Service Akademin hålls 22 mars på 
Lunds universitet. Heldagsseminariet har fokus på 
public service i ett regionalt perspektiv och eter-
medias roll i den demokratiska processen, och 
ställer frågan "Regional public service – till vilket 
pris?”  Mer info:  http://www.lu.se/o.o.i.s/4393 
 
Danmarks Radio pressas från högerkanten 
DR:s nyhetsdirektör Lisbeth Knudsen säger till 
dagstidningen Information att DR nu pressas från två 
ställen; Oavsett vilka fakta vi lägger på bordet 
vidhåller Jyllands-Posten att DR har slagsida åt 
vänster och att vi inte har en allsidig och opartisk 
nyhetsbevakning. Det har de bara bestämt. Den 
andra som pressar på DR är Dansk Folkeparti. 
Lisbeth Knudsen säger att DR levererar en del av 
basen för en välfungerande demokrati i Danmark 
och konstaterar vidare att DR därför alltid kommer 
att befinna sig i blåsväder. Bare vinden blæser fra 



 9

forskellige retninger, går det bedst, menar hon. Men 
som det är nu kommer pressen enbart från den 
högra sidan av det politiska spektret – nämligen 
Jyllands-Posten och Dansk Folkeparti. (Radio-Nyt) 
 
allmänt 
 
Fortsatt ras för biograferna 
Filmägarnas kontrollbyrå bedömer att det blir ca 15 
miljoner biobesökare för 2005, jämfört med de 16,6 
milj 2004. Under toppåren 2001-2004 lockades ca 
18 milj besökare årligen till biograferna av en lång 
rad storfilmer. Men ett sämre utbud av både svenska 
och utländska filmer och distributörernas ensidiga 
satsning på storspelaren SF Bio bäddade för publik-
raset. Hittills i år har den dystra trenden fortsatt och 
antalet biobesökare minskade med 13 procent i 
januari. Av filmbranschens samlade intäkter på drygt 
5 miljarder kronor stod under förra året intäkter 
från biosalongerna för drygt en miljard kronor. 
Resten kommer från först och främst uthyrning och 
försäljning av dvd och videofilmer. Svensk films 
andel av biobesöken var fram till december förra 
året 23,54 procent och andelen intäkter för de 
svenska filmerna var 22,6 procent. 
  
Triangelfilm tog förra våren tillsammans med 
produktionsbolaget Fladen och distributionsbolaget 
Atlantic Film över Sandrews biokedja som bytte 
namn till Astoria Cinemas. Vi är hoppfulla och har rätt 
bra drag i salongerna säger Mattias Norborg, vd för 
Astoria.– Vi slåss om människors tid, nedladdning och 
piratkopiering. Men jag tror på bions framtid. Han tror 
att hotet från dvd-filmerna är på väg att ebba ut nu 
när filmtitlarna börjar ta slut på dvd-marknaden. 
(Realtid.se/TT) 
 
Sverige kan förlora sitt källskydd 
Enligt Expos chefredaktör Rickard Slätt och SJF ordför-
ande Agneta Lindblom-Hulthén vid en föreläsning på 
Södertörns Högskola kan Sverige förlora sitt källskydd. 
Källskyddet är en del av svenska yttrandefrihetsgrund-
lagen. Det finns ett lagförslag som kan göra det tillåtet för 
polisen att  avlyssna personer eller journalister som utför 
undersökningar inom extrema grupper eller kontroversiella 
ämnen, sa Agnetha Lindblom-Hulthén. Rickard Slätt 
menar att källskyddet då i princip kommer att försvinna 
och därmed den granskande journalistiken. Det finns 
ingen källa eller infiltrerande journalist som ställer upp i 
känsliga ämnen om det kan komma att läcka ut i något 
förundersökningsprotokoll, sa Slätt. Hulthén uppmanade 
studenterna i slutet av föreläsningen att försöka bilda 
opinion mot detta förslag. (Tim Biörk, Stockholm) 
 
Nytt rekord för amerikansk lobbyism 
Företag och intressegrupper spenderade rekord-

summan $1.16 miljarder (en ökning om 8 %)  för 
lobbying i kongressen och Vita Huset under första 
halvåret 2005. Den verkliga summan är betydligt 
större eftersom detta enbart handlar om de räken-
skaper som lobbyföretagen enligt lagen måste 
redovisa offentligt. Kongressen kräver dock inte 
redovisning av utgifter för PR, tv-reklam, opinions-
undersökningar och gräsrotskampanjer. Största 
spenderarna fanns inom tele- och it-sektorn 
Communication & Technology med $152.2 miljoner  
(Wall Street Journal) 
 
Konkurs för Internet via satellit-företag 
Aramiska är ett holländskt företag som säljer Inter-
netanslutning via satellit till glesbygdsområden runt 
om i Europa. Det har nu gått i konkurs och tog 
kunderna, av vilka många är företag, på sängen. 
Värst drabbades Storbritannien där Aramiska 
tillsammans med ISP-företaget Ehotspot betjänade 
ca 200 lokalsamhällen på landsbygden. (Radio 
Netherlands) 
 
Ny tidning låter förortsborna komma till tals 
Den nya lokaltidningen Södra sidan distribueras i 
Stockholms södra förorter i området kring Skärhol-
men och Kungens kurva. Rouzbeh Djalaie är redak-
tör för tidningen som delas ut gratis varannan vecka 
menar att det behövs det ytterligare en förortlokal-
tidning. De redan etablerade lokaltidningarna och de 
stora morgontidningarna bara skildrar förorten när något 
hemskt händer och då är det oftast samma proffstyckare 
man ringer för att få ett citat. Vanliga människor beskrivs 
ofta som offer och får bara komma till tals när man 
behöver illustrera hur eländigt det är. Den smala bilden av 
verkligheten leder till ökad segregering och det vill vi för-
ändra.  Tidningen skiljer sig från konkurrenterna 
genom att låta medborgarna komma till tals och 
skildrar inte aktuella frågor i svart och vitt utan 
försöker ge hela bilden. Man satsar på fler insändare 
och fler berättelser om vanliga människor som inte 
bara styrs av den klassiska medielogiken. Rouzbeh 
Djalaie och Petter Beckman, som är ansvarig utgiv-
are, står för delar av finansieringen. Förhoppningen 
är att minska glappet mellan medborgare och politi-
ker men också mellan olika grupper i samhället. 
Detta kan vara intressant för de lokala annonsö-
rerna. (Dagens Nyheter) 
 
Metro går sämre 
Resultatet för Metros fjärde kvartal blev betydligt 
sämre än förväntat, enligt Metros kvartalsrapport. 
Nu rasar aktien. Metros vinst efter skatt blev drygt 
46 miljoner kronor. Men många analytiker hade 
räknat med en vinst på cirka 20 miljoner mer. 
Metro Spanien tynger resultatet med en rörelse-
förlust på 5,5 miljoner kronor under perioden. 
Även på den amerikanska marknaden gör Metro 



 10

stora förluster. Metro Sverige har de senaste åren 
gått mycket bra, men den positiva utvecklingen har 
nu stannat av något. Rörelsevinsten föll med 19 
procent. Omsättningen landade på drygt 793 
miljoner kronor. (Resume) 
 
Ny ordförande för  
Statens ljud- och bildarkiv 
Regeringen har utsett Staffan Truvé till ny ordföran-
de för Statens ljud- och bildarkiv under perioden 
den 10 februari 2006 till och med den 31 december 
2008.Staffan Truvé är VD för SICS (Swedish Insti-
tute of Computer Science) och Interactive Institute. 
Han fanns tidigare i regeringens orskningsberedning. 
 
Närradion har årsmöte i Linköping 
Linköpings Närradioförening organiserar Närradions 
Riksorganisation (NRO) årsmöte 25-26 mars 2006 i 
Linköping. Start lördag eftermiddag 13.30 med 
seminarier och utställning samt traditionell fest-
middag på kvällen. Söndag föredrag och årsmötes-
förhandlingar till senast kl 13.00. Förutom stämma 
med Närradions Riksorganisation håller Kristna 
Radionätet KRN och Ungradio årsmöten lördagen. 
Anmälan och program på 
 http://www.algonet.se/~boein/nr/nro/ 
 

webbtips  
 
Valportalen 2006 
För den som vill ha en god överblick på vad som 
händer inför riksdagsvalet 2006 finns Valportalen 
2006. Här finns bl.a. kalendarium med kommande 
evenemang månad för månad, dag för dag samt 
aktörernas pressmeddelanden. Vidare finns en 
statistikdel, som visar vilket parti som vinner 
kampen om utrymmet i media. Dessutom finns en 
webbevakning för att ta emot och sortera nyheter 
publicerade på nätet av ca 1800 källor. Nyheterna 
presenteras efter parti-, person- och valkretsnamn. 
Dessutom visas nyheter som ger information om 
valets processer och frågor. Valportalen 2006 är ett 
samarbete mellan företagen Aitellu, Newsdesk och 
Nobicon. http://www.valportalen.se/ 
 
Kommitté bloggar om integrationspolitiken 
Den parlamentariska Integrationspolitiska 
kommittén, skall göra en översyn av 
integrationspolitikens mål, inriktning, organisation 
och effektivitet. Fram till 1 juni 2007 bloggar 
kommittén om frågor som rör uppdraget. Syftet 
med bloggen är att öka insynen i kommitténs arbete 
samt att utöka möjligheten till dialog med 
kommitténs ordförande och ledamöter. Adressen 
till bloggen är http://ipk2005.blogspot.com

 

     
Dagens mediacitat 

 
The one function TV news performs very well is that when there is no news  

we give it to you with the same emphasis as if there were.  
David Brinkley CBS News (1920 - 2003) 

 


