
 
PUBLIC ACCESS  2006 : 8 
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

27 april 2006 
www.publicaccess.se 

 

 
Innehåll 

• Ledare 
Sverige behöver en ny lokal radio 

 
television 

 
• Falska nyhetsinslag i tv 
• Den franska nyhetskanalen startar 
• Murdoch tar för sig i Serbien 
• Brasilien tar japansk hjälp med HDTV 
• Ökad kontroll av utländska tv-nyheter i Kina 
• Al Jazeera på engelska startar i sommar 
• Reklam-tv död om tio år 
• Låt tittarna betala för att slippa reklam 
• Mer nordisk tv i nordiska tv-rutor 
• Reklamdomen mot TV4 står fast 
 
• Seniorkanalen var en bluff 
• Lyckad test med IPTV i Teracoms bredbands-

nät  
• Norrköping får lokal lokal-tv 
• Ny lokal-tv nu igång i Småland 
• Dansk kommun räddar lokal-tv 
• Kommersiell tv besviken på produktionsbola-

gen 
• Sydafrikansk public service vill minska re-

klamberoendet 
• Nytt nationellt tv-bolag i USA  
• Ungern måste ge full frihet åt kabelbolagen 

 
radio 

 
• Holländare tar över  Murdochs radiostationer 
• Fyra radiokanaler på en och samma frekvens  

• Amerikansk radiokoncern skiftar till digital-
radio 

• DAB-radio provas på Nya Zeeland 
• Positivt för digital radio i Norge.  
• Bilradiotillverkare slutar med DAB 
• Danmark bör starta arabisk kanal 
• Mångkultur, makt och media:  

Närradioprojekt i V. Götaland 
• Radionyheter ur ett kvinnligt perspektiv:    

 
radio + tv 

 
• Fortsatta skandaler inom japansk public servi-

ce: 
• NHK ber Toyota om hjälp 
• Kina tecknar radio-tv-avtal med oljeland 

 
organisationsnytt 

 
• Radio- och TV-verket har omorganiserats 
• Finsk public service omorganiserar 
• Årsstämmor inom lokal radio och tv i Norge 

och Sverige – Nya förbundsordförande 
 

övrigt 
 

• Kraftig ökning av internet-tv i Fjärran Östern 
• Kina snart ledande skräppostnation 
• Arkivbeständiga CD- och DVD-skivor lanseras 
• Tv-veteran startar radio och tv för 50-plussare  
• Dagspressen besviken på regeringen 
• Metro gör propagandatidning (s) 
• Mediekritisk organisation startar 
• Evenemangstips & Rekommenderad läsning

 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Lasse Svanberg, Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 



 2

 
 
Ledare 
Sverige behöver en ny lokal radio 
Trots att en del påstår att Internet tar död på radion så blommar lokal radio i de flesta länder. Särskilt utanför 
OECD-området är ”community radio” – till skillnad mot television och tidningar - viktig för att utveckla demo-
krati, utbildning och identitet i lokalsamhället. FM-radio är nämligen ett av de billigaste och enklaste medierna för 
både de som producerar och de som lyssnar. Ur beredskapsskäl är också etersänd radio överlägsen. I Storbritanni-
en har en ny ”community radio” nu startat ivrigt påhejad av kulturminister Tessa Jowell som också sett till att det 
finns ett vettigt regelsystem och även statliga bidrag. 
 
”Lokal” har blivit ett mantra utan betydelse. I Sverige finns tyvärr ingen lokal radio längre. SR sänder länsradio. 
PLR – den privata lokalradion – är idag två stockholmsbaserade reklamradiobolag utan lokal förankring och pub-
licistisk verksamhet. Närradion finns i hälften av landets kommuner, men saknar resurser för en publicistisk verk-
samhet. Dessutom har Sverige ett avvikande tillståndssystem: sändningstillstånd för närradio ges inte till radiosta-
tionerna utan till programproducenterna! Bulvaner finns och fusket utbrett. Privatpersoner skapar egna ”ideella 
föreningar” för att få tillstånd att sända utan avgifter. Smarta aktörer tränger undan svagare grupper främst bland 
invandrarna. -  En av två närradiofrekvenser i Malmö kommun tagits över av Skånepartiet och alla andra 
organisationer därmed får hålla tillgodo med den andra frekvensen. Det är symptomatiskt att SR kan starta en 
lokal hiphop-station i Malmö utan att den lokala radiosituationen i sin helhet övervägs av ansvariga i Stockholm.  
 
Det handlar dock inte i första hand om brist på pengar utan att regelsystemen för närradio och PLR är ur tiden för 
länge sedan. Detta framkom bl.a. i kulturdepartementets utredning om icke-kommersiell lokal radio och tv 2004. 
Lokal radio måste vara lokalt förankrad, även ägarmässigt, och bör ses i ett och samma lokala sammanhang även 
tekniskt. Detta är även viktigt inför en framtida digitalisering av FM-nätet.  
 
Stärk yttrandefriheten genom att skrota såväl närradion och PLR och istället bygga upp en ny modern lokal radio; 
sändningstillstånd för lokalt förankrade radiostationer som valfritt kan drivas kommersiellt eller icke-
kommersiellt. Inom samma tekniska ramverk (frekvenser, räckvidd etc).  Föreningar, kyrkor och företag kan sam-
sas i samma lokala sfär. Så gör man bl.a. i Norge vare sig verksamheten bedrivs kommersiellt eller icke-
kommersiellt. 
 
Sveriges Radio har säkert inget emot en levande och utmanande radiopublicistisk konkurrens. Dessutom behöver 
alla de fristående radioproducenter, som nu skall leverera program till SR en reell marknad. Risken är annars att 
dessa får en enda kund nämligen SR. 
 
Tyvärr verkar det största partiet i Riksdagen vara det som är minst intresserad av radio och i synnerhet då lokal 
radio. Men mycket kan hända innan höstlöven faller… 
 

 
television 
 
Falska nyhetsinslag i tv 
Amerikanska företag producerar nyhetsinslag s.k. 
video news releases (VNR) för att främja företagets 
intressen. Center for Media and Democracy (CMD) 
har efter tio månaders intensiv forskning publicerat en 
rapport, som överlämnat till mediemyndigheten FCC. 
Rapporten visar hur dessa VNRs rutinmässigt sänds i 
nyhetsprogrammen utan att källan anges. VNR fram-
står som tv-kanalernas eget redaktionella material.  
CMD har också till FCC överlämnat formella klago-
mål mot 77 tv-stationer, som når mer än hälften av 
befolkningen. Det är tre PR-byråer med speciell in-
riktning på television som har producerat program för 
49 olika kunder bl.a. GM, Intel, Pfizer och Chrysler. 
Läs hela rapporten "Fake TV News: Widespread and 

Undisclosed" och se även exempel på 
http://www.prwatch.org/fakenews/execsummary 
 
Snart i ditt kabelnät:  
Den franska nyhetskanalen  
Den nya internationella nyhetskanalen CFII som 
kommer att starta december kommer att sändas digi-
talt via satellit över Europa, Mellersta Östern och 
Afrika. CFII blir okodad och utan kostnad för de som 
vill vidaresända i kabel och bredbandsnät. CFII kom-
mer att finansieras av franska staten (skattebetalarna) 
och mediemyndigheterna förutser att kanalen senare 
kommer att sändas även i det marksända digitalnätet. 
Förutom på franska skall kanalen sända på engelska, 
arabiska och spanska. Man har börjat rekrytera cirka 
170 flerspråkiga journalister vars chef kommer att bli 
den tidigare nyhetschefen för den franska delen av 



 3

kulturkanalen Arte Gerard Saint-Paul.   (AFP) 
 
Murdoch tar för sig i Serbien 
Rupert Murdochs amerikanska Fox Network var det 
enda utländska tv-bolag av de fem tv-företag som fått 
statens tillstånd att driva nationella tv-nät i Serbien. 
De övriga är B92, Avala, Pink och Kosava-Happy, alla 
i Belgrad,. Radio B92 är den radiostation som gjorde 
sig känd under jugoslavienkonflikten. Super-TV har 
fått ett regionalt tillstånd i Vojvodina. Rikstäckande 
radiofrekvenser har också tilldelats Radio B92, Radio 
Index, Radio S, Roadstar och Radio Focus, alla i Bel-
grad. (Radio B92)  
 
Brasilien tar japansk hjälp med HDTV 
Brasilien kommer nu att få högupplöst television enligt 
den japanska standarden och väljer därmed bort ame-
rikansk och europeisk standard. Utrikes-ministrarna i 
Brasilien och Japan har kommit överens om att de två 
länderna skall tillsammans introducera ISDB-T-
standarden. De tekniska skillnaderna mellan de tre 
systemen är inte så stora utan det som avgjort valet är 
ekonomiska överväganden. Brasilien hoppas att bl.a. 
kunna öppna en halvledarfabrik. Japanska företag 
kommer att utbilda brasiliansk personal och kommer 
att låta brasilianska företag att använda tekniken utan 
att betala royaltyavgifter. (AFP) 
  
Ökad kontroll av utländska tv-nyheter i Kina 
Myndigheterna har beordrat de kinesiska tv-bolagen 
att sluta använda utländskt nyhetsmaterial  och  kräver 
bättre ”politisk och propagandadisciplin”. Bolagen får 
endast använda internationella nyhetsrapporter från 
statliga China Central Television och China Radio 
International. Regimen förefaller att ha ökad kontrol-
len av medierna i takt med att den ökande sociala oron 
och missnöjet med ekonomin hos de lägre klasserna i 
samhället. Reportrar utan gränser har placerat Kina på 
156:e plats av de 167 nationer man har i sitt yttrande-
frihetsindex.  (AFP) 
 
Al Jazeera på engelska startar i sommar 
Al Jazeera International, den nya engelsktalande vari-
anten  av den panarabiska nyhetskanalen räknar med 
att komma igång i juni lagom till fotbolls-VM. Man 
hoppas hinna ställa in den högupplöästa tekniken som 
skall koppla samman tv-stationen i Doha med dess 
regionala centra i Kuala Lumpur, Washington och 
London. Inom kort räknar man också med att teckna 
distributionsavtal med direktsändande satellitbolag och 
kabel-tv-bolag i USA. Initialt kommer Al Jazeera In-
ternational att nå 80-100 miljoner hushåll och man 
räknar med reklamintäkter från märkesvaror som 
Nike. Al Jazeera är i sig själv numera ett av världens 

mest kända varumärken och går särskilt bra hem i 
åldersgruppen 18-35. Publiken blir i första hand icke-
arabisktalande araber och andra med engelska som 
andra- eller tredjespråk. Kanalens chef Neil Parsons 
säger att kanalens perspektiv blir annat än för CNN 
och BBC World etc. If you are a big channel in an indust-
rialised country you will come at it from that perspective. We 
will have a different perspective; developing world looking 
out. We will position it in that way. (Reuters) 
 
Reklam-tv död om tio år 
Reklamavbrott har ingen framtid. Om bara tio år är 
det helt slut med reklamfinansierad tv menar Klaus Æ. 
Mogensen i danska Institut for fremtidsforskning. 
Istället kommer folk att via Internet kunna hämta sina 
program när man vill dem. Ingen kommer att vilja se 
tv-reklam. Därför blir det svårt för de kommersiella 
kanalerna att konkurrera med Danmarks Radio. Deras 
underlag är nästan borta och de är egentligen döda 
även om de fortfarande går runt. Det är särskilt tydligt 
ifråga om TV Danmark (anm: svenska Kanal 5:s sys-
terkanal) eller Kanal 4 som den snart heter. Kanalen 
har inget existensberättigande längre och de många 
repriserna drar inte längre tittare och reklamintäkter 
säger Mogensen.  Flemming Jensen, på mediebyrån 
Mediaedge:cia, kan dock inte föreställa sig att folk helt 
kan få sitt film- och tv-seriebehov tillfredsställt via 
nätet. Han medger dock att traditionell tv kommer att 
drabbas. Det kommer inte att löna sig att reprissända 
halvdåliga amerikanska serier i framtiden, men det 
finns utrymme för  bl.a. tv-kanaler med exklusiva 
rättigheter.(TV-Nyt)  
 
Låt tittarna betala för att slippa reklam 
En uppfinning av Philips kan förhindra att vid reklam-
inslag tittare byter kanal eller snabbspolar när man 
tittar på hårddiskinspelade program. Tittarna kan 
enbart slippa den inlåsning genom att betala en avgift 
till tv-bolaget.  Låsningen kan läggas per program och 
ge tittare möjlighet att bestämma sig i programmets 
början. Mer om detta: 
http://news.com.com/Philips+device+could+force+TV+viewer
s+to+watch+ads/2100-1041_3-6062861.html?tag=nefd.top 
 
Mer nordisk tv i nordiska tv-rutor 
De nordiske ländernas public servicebolag utväxlar i 
ökad grad tv-program med varandra. På fem år har 
antalet program som utväxlats, samproducerats eller 
köpts/sålts nästan fördubblats; från 1.800 timmar 
2000 till 3.600 år 2005 enligt samarbetsorganisationen 
Nordvisionen. Danmark är den största konsumenten 
av nordiska program och sände 863 timmar program 
från de andra nordiska länderna förra året. Det mot-
svarar strax under 2,5 tim om dagen. I DR public 



 4

servicekontrakt med staten står det också att DR skall 
lägga vikt vid program dansk eller annat nordiskt språk 
som originalspråk. 
 
En stor del av programmen utväxlas gratis mellan 
länderna. Der er flere forklaringer på, at samarbejdet i 
Nordvisionen vokser. Alle lande har udvidet sendetiden og 
har dermed behov for mere stof. Samtidig har Finland og 
Sverige allerede lanceret nye digitale tv-kanaler, hvor man 
også bruger nordisk stof flittigt, förklarar avdelningschef 
Finn Rowold på DR International. Han menar, att 
Nordvisionssamarbetet är ett av de bästa exemplen på 
lyckat nordisk samarbete som bedrivs löpande med 
stöd från Nordvisionens sekretariat med bara tre an-
ställda. Samproduktioner finansieras bl.a. genom 
Nordiska Kabelfonden. Sedan 1988 får de nordiske tv-
bolagen ersättning för att programmen distribueras via 
kabel-tv-näten. Efter tio år flyttar nu sekretariatet till 
en ny adress i TV-Byen i Köpenhamn, Ny general-
sekreterare blir Henrik Hartmann från DR Under-
visning.   http://www.nordvisjonen.org/  
 
Reklamdomen mot TV4 står fast 
De båda regissörerna hade stämt TV4 för de reklam-
avbrott som lades in när kanalen visade Vilgot Sjömans 
"Alfred" och Claes Erikssons "Hajen som visste för 
mycket". För en tid sedan dömde tingsrätten till Sjö-
mans och Erikssons fördel och en enig Svea hovrätt 
gör nu alltså samma bedömning. TV4 måste nu enligt 
domen måste betala rättegångskostnader på totalt 
1.116.720 kronor. Hovrättens uppgift har varit att 
reda ut vilken av två svenska lagar som har företräde. 
Den ena är upphovsrätten som skyddar upphovsmän-
nens verk och personliga anseende. Den andra är ra-
dio- och tv-lagen som ger TV4 rätt att avbryta spelfil-
mer med tre eller fyra reklamavbrott. TV4 har, sedan 
kanalen förlorade i tingsrätten, infört en klausul i alla 
avtal med svenska regissörer som gör klart att filmerna 
kommer att brytas för reklam. Det betyder att bolaget 
inte behöver frukta att behöva uppleva flera liknande 
processer. - TV4:s advokat Stefan Widmark är inte 
nöjd över domen. Widmark tror att TV4 nu går vida-
re med ett överklagande till Högsta domstolen. (SVT 
Kulturnyheterna/TT)   Bedömare tror att domen 
kommer att få betydelse för film i tv även i Norge 
eftersom svensk och norsk lagstiftning är mycket lika-
lydande på det upphovs-rättsliga området. 
 
Domen i korthet 
När man ska bestämma vad som är kränkande är upphovs-
mannens synpunkt en given utgångspunkt, fastslår hov-
rätten. Reklamavbrotten har inte varit så obetydliga för-
ändringar av filmverken att de behöver godtas av upphovs-
männen. De intressen som ligger bakom avbrotten väger inte 
över upphovsmannens intresse av att hans verk inte återges 
på ett sätt som han finner kränkande, skriver hovrätten. 

Domstolen finner det uppenbart att reklamavbrotten har brutit 
kontinuiteten och dramaturgin i filmerna liksom att de fogat in 
miljöer som är främmande och omotiverade. I något fall har 
avbrotten också inneburit att den eftersträvade dramatiska 
effekten av växlingen mellan två scener har suddats ut. 
Källa: SVT Kulturnyheterna/TT 
 
Seniorkanalen var en bluff 
Kulturdepartementet fick en ansökan om en "senior-
kanal". Och godkände TV6 för en motsatt publikkate-
gori. Märkliga hästhandlarfasoner. Det handlar om politisk 
styrning där Bonnierkoncernen försetts med pestflagg. Vi har 
begärt ett möte med Leif Pagrotsky för att diskutera hanter-
ingen, säger TV4:s vd Jan Scherman. Den kanal som 
utsätts för hårdast konkurrens av nya TV6 är Kanal 5. 
Källor där säger sig vara "mycket förvånade" över att 
MTG så lätt fick Kulturdepartementets välsignelse att 
byta inriktning från "seniorkanal" till TV6 med inrikt-
ning på 15-34-åringar. Johan Westman programdirek-
tör på Kanal 5 frågar sig hur länge MTG kommer att 
sända TV6 gratis. Många tror väl att de längre fram 
kommer att vilja ta betalt, det ligger ju i linje med hur 
de brukar göra. TV4 fick nej på Sverigekanalen i sam-
arbete med folkrörelserna. Vd Jan Scherman är frå-
gande: Vi har fått långtgående utfästelser att disponera vår 
egen mux. Nu går platsen till MTG, en av Europas största 
mediekoncerner. Analysen verkar stenåldersmässig, har reger-
ingen inte sett hur nya konglomerat som SBS, MTG och 
kabel-tv-jättarna växer? Kollegor har fått beskedet av kul-
turdepartementet att "Bonnierföretag får inga tillstånd". 
Regeringen har också sagt att tillstånden delats ut efter 
"allmänpolitiska överväganden". Det fanns uppenbarligen 
underliggande kriterier som gjort att olika intressenter be-
handlats olika. Men Pär Lager, politiskt sakkunnig på 
departementet, anser sig inte lurad av MTG:  Nix, det 
är alltid skillnad på en idé och en slutprodukt. Alla aktörer 
tar lite extra höjd vid ansökan. Ändringarna i TV6 profil 
kom inte som någon överraskning för oss. Namnbytet från 
"Seniorkanalen" upprör inte Pär Lager: MTG presente-
rade TV6 som en bred underhållningskanal. De var tydliga 
med att det var ett arbetsnamn. Pär Lager anser också att 
de behandlat alla aktörer lika. (Resume) 
 
Lyckad test med IPTV  
i Teracoms bredbandsnät  
Under en tre månaders period har Teracom med 
FastTV som tv-leverantör och Calypso som Internet-
leverantör genomfört ett pilottest hos utvalda hushåll i 
Värmland. Testet ses som en framgång och Teracom 
och FastTV kan nu kan gå vidare mot en kommersiell 
lansering till hundratusentals svenska hushåll. FastTVs 
tjänst Mediaportalen, innehåller fyra tjänster: tv, Vi-
deo-on-demand, Internet och E-post. I pilottestet 
levererades kapaciteten i bredbandet av Calypso, som 
är en av de ISP-tjänsteleverantörer som erbjuder sina 



 5

tjänster i Teracoms stamnät. Resultatet och kvalitén på 
sändningarna har fallit mycket väl ut med såväl 8 mbit/s 
och 24 mbit/s uppkoppling och testpiloterna är över lag 
mycket nöjda. Bredbands-tv är ett bra komplement till mark-
sänd digital-tv. Dessutom ser vi att det finns det kombina-
tionsmöjligheter mellan de båda teknikerna, konstaterar 
Bengt Broman vd på Teracom. 
 
Norrköping får lokal lokal-tv 
2 oktober ska 170 000 människor i Norrköping, Fin-
spång, Söderköping och Valdemarsvik få ännu en tv-
kanal. Efter flera år av förberedelser är det dags för 
Norrköpings-Tidningars nt24 att gå ut i etern. Från 
början räknar man med att fånga 25 procent av de 
möjliga tittarna och att de ska spendera drygt 20 min 
per dygn med att titta på kanalen. Visionen är att göra 
bra lokal tv med personligt fokus som tittarna ska 
konsumera när de har tid och att de ska återvända till 
nt24 flera gånger under nyhetsdygnet för att uppda-
tera sig på vad som hänt lokalt. 
 
-För att vi ska nå dit krävs det att vi har uppdateringar hela 
tiden. Vi måste vara bra, konkreta och seriösa. Men då får vi 
vad som krävs för att vi ska kunna räkna hem det kommer-
siellt, säger kanalchefen Peder Wahlström. Från början 
är målet att producera mellan 1 till 1,5 timmars tv per 
dag.  Vi hade kunnat göra mer, kanske fem timmar per dag. 
Men då skulle det bli fyra timmar med "talking heads". Tv 
som är ointressant för tittaren, säger Sören Andersson, 
chef för nya medier inom NT-koncernen. Han pekar 
på vikten av att börja i rätt ända när man ska bygga 
upp en tv- station. Det går inte bara att köpa på sig en 
massa kameror och tro att det bara är att börja göra tv. 
  
En viktig strategisk fråga bör stå först på agendan, 
menar Sören Andersson. Hur ska sändningarna distri-
bueras?  Alla lokala kabel-tv-distributörer visar kana-
len och man har stora förhoppningar om att få ett 
utrymme i det marksända digital-tv-nätet, förhand-
lingar pågår just nu med kulturdepartementet. Det 
kommer också att gå se på kanalen med bredbands- 
och mobil-tv. Det är bara de som enbart får sin tv via 
parabol som inte får se nt24. Kanalen kommer även 
att sändas som betaltjänst på webb-tv. För att klara av 
finansieringen krävs att man distribuerar sig via alla 
tillgängliga kanaler. Ledningen har också tittat på en 
renodlad webb-tv-lösning, som till exempel Nerikes 
Allehanda precis börjat med, men kommit fram till att 
en större satsning i så fall inte går att räkna hem. -Då 
skulle vi få max 500 till 600 tittare per dag. Och det är för 
litet, säger Sören Andersson. I år räknar han med att 
satsningen kommer att kosta fyra miljoner. Mot slutet 
av 2007 kommer den att gå runt för att visa en liten 
vinst 2008. Omsättningen kommer då att ligga på 8-

10 miljoner De stora intäkterna kommer från tre håll, 
från betal-tv, reklam och informationsinslag som ska 
gå i programblocket. Informationen måste ha allmän-
intresse. Det kanske kan vara Östgötatrafiken som 
informerar om väntade trafikstörningar, eller avfalls-
bolaget som vill ta upp något om sophämtningen. 
Andra inslag kan vara om IFK:s matcher, politiska 
debatter och inslag från olika kulturella evenemang. 
 
Nt24 räknar också med att få intäkter från sponsring, 
eftertextannonsering på text-tv och försäljning av 
bilder och inslag. Sedan väntar också en annan in-
komstkälla runt hörnet, tror Sören Andersson: Vi 
räknar med att rikskanalerna kommer att behöva lokala 
nyhetsinslag. I Norge, Finland och Danmark levererar de 
lokala tevebolagen nyheter till rikskanalerna. Vi tror på 
samma utveckling i Sverige. Enligt vår bedömning kommer 
TV4 att lägga ned sina regionala nyhetsredaktioner när den 
analoga koncessionen går ut 2008. TV4:s avtal med sta-
ten innebär att de åtagit sig sända en viss del lokalt 
producerat material. I utbyte har TV4 bland annat fått 
i princip samma utrymme i det analoga tv-nätet som 
SVT. När det helt släcks ner under 2008 upphör avta-
let att gälla. (Pressens Tidning) 
 
Ny lokal-tv nu igång i Småland 
Nu har Öppna Kanalen i Växjö startat sina sändningar 
efter ett tekniskt problem med inmatningen i Com 
hems kabelnät. Måndag 1 maj kl 20.00, visas det första 
programmet. Ett program om och med Öppna Kana-
len Växjö, både med gäster i studion, inslag med in-
tervjuer och röster från människor på stan. Öppna 
Kanalen i Växjö vill också sända lokalt i det marksända 
digitalnätet och har tidigare sökt sändningstillstånd av 
regeringen. http://www.oppnakanalenvaxjo.se  
 
Dansk kommun räddar lokal-tv 
Till följd av regeringen medieavtal med Dansk Folke-
parti kommer den icke-kommersiella Holeby Lokal-tv, 
som funnits i 15 år, att få ett kraftigt minskat årligt 
statsbidrag 360.000 till 132.000 dkr. Dessutom med-
delar stationen att kulturminister Brian Mikkelsen har 
beslutat att de lokalstationer som sänder i etern skall 
säljas ut 2007. Därmed kommer Holeby Lokal-tv 
endast ut via kabelnätet. Holeby kommun har dock 
beslutat att ge tv-stationen ett räntefritt lån på 
200.000 dkr för att den skall överleva och kunna ut-
veckla en gemensam tv-station för Lolland-Falster. 
(TV-Nyt) 



 6

Kommersiell tv besviken på de svenska 
produktionsbolagen 
I ett skarpt formulerat mejl går Johan Westman till 
attack på alla produktionsbolag som Kanal 5 arbetar 
med. Westman sågar samtliga deras pitchförslag: 
"Under vårens presentationsrunda kom det 12 bolag 
till oss som totalt presenterade ca 50 idéer (vilket 
också var ungefär som vanligt). Nu är det mer tydligt än 
någonsin att det inte finns någon ledande tv-trend. Det här 
är ett problem som hela tv-branschen brottas med. Det är en 
effekt av att reality-trenden är i avtågande. Efter det griper 
man efter halmstrån. Man letar efter något att hålla sig i, 
säger Johan Westman.  
 
Enligt Johan Westman finns det en fara i bristen på bra 
idéer hos produktionsbolagen som kan urholka Kanal 
5 på kreativitet. -Vi har inte fått det stora formatet och de 
stora idéerna som vi letar efter. På sikt kommer vi att ligga 
illa till om vi inte får bättre format. Vi kan inte vända inåt 
och börja producera inhouse. Westman pekar på att pro-
duktionsbolagen inte avsätter resurser i en högkon-
junktur. På Zodiak som producerar Malmvägen Room 
Service och Supernördarna är man självkritisk. Det är 
tragiskt för branschen att vi inte lyckas göra bättre grejer till 
Kanal 5, säger Patrick Svensk på Zodiak. (Resume) 
 
Sydafrikansk public service  
vill minska reklamberoendet 
Chefen för South African Broadcasting Corporation 
(SABC) Dali Mpofu säger att även om reklam kommer 
att vara en del av intäktskällorna för företaget så vill 
man nu begränsa reklamen i anslutning till aktualitets- 
och nyhetsprogrammen. F.n. finansieras SABC till 85 
% av reklam och endast 12 % genom tv-licensavgifter. 
Genom att minska reklamen vill man öka den faktiska 
programtiden för nyheter. F.n. används sammanlagt 
16 minuter av en halvtimmes nyhetssändning till re-
klam. (Business Day, Johannesburg) 
 
Nytt nationellt tv-bolag i USA  
når minst fyra av fem hushåll 
CW – det nya tv-nätverket som startar i september – 
har fått anslutning av tv-stationer i Tulsa, Spokane, 
och elva andra städer. Därmed har den nationella 
räckvidden för CW ökat till 79 % av landet. Man har 
också 19 av de Topp20 lokala marknaderna.  Det var i 
januari som CBS Corp. och Warner Bros Entertainment 
beslöt att skapa ett femte nationellt tv-bolag, som 
kommer att producera 30 timmar program för främst 
prime-time på anslutna tv-stationer. Man räknar med 
senare uppnå full räckvidd i nivå med de fyra andra 
större näten. 
 

Ungern måste ge full frihet åt kabelbolagen 
EU vill att Ungern ändrar sin medialag så att kabel-tv-
operatörer kan sända i hela landet. Idag begränsas 
operatörernas räckvidd till en tredjedel av landets 
befolkning på tio miljoner. Om inte Ungern inom två 
månader gör som EU:s konkurrenskommissionär 
Neelie Kroes vill riskerar landet att bli utdömd böter 
av Europadomstolen. (Reuters) 
 
 
radio 
 
Holländare tar över  Murdochs radiostationer 
Mediekoncernen Telegraaf Media Groep (TMG) har nu 
tagit över Sky Radio Group i Holland och Hessen (tysk 
förbundsstat), efter godkännande av myndigheterna. 
Man fick betala 190 miljoner euro till News Interna-
tional för de fyra radiostationerna Sky Radio, Radio 
Veronica, Classic FM och Sky Radio Hessen.  Förutom 
TMG är Radio Veronica och finansinstitut nu ägare. 
(Radio Netherlands) 
 
Fyra radiokanaler på en och samma frekvens  
Broadcast Electronics (BE) och iBiquity Digital Corpo-
ration demonstrerar på den radio- och tv-mässan NAB 
i Las Vegas en ny version av digitalsystemet HD Radio 
med tre-fyra ljudkanaler samt en textservice på samma 
frekvens. Man kan exempelvis på sin frekvens sända en 
huvudkanal med nyheter och tal, två musikkanaler och 
en textservice för hörselskada för talkanalen. (Broad-
cast Electronics) 
 
Amerikansk radiokoncern skiftar  
till digitalradio 
Cumulus Broadcasting, det nästa största radiobolaget i 
USA, med mer än 320 FM och mellanvågsstationer 
har tecknat avtal med Harris Corp om leverans av 
digitalradioutrustning för att konvertera 80 % av alla 
radiostationerna till HD Radio fram till 2012. Cumu-
lus köper inom kort upp Susquehanna Radios stationer 
och därmed ökar sannolikt antalet HD Radio-stationer 
ytterligare.  (Harris Corporation) 
 
DAB-radio provas på Nya Zeeland 
Broadcast Communications Ltd (BCL), som driver 
radio- och tv-nät, kommer att fr.o.m. september göra 
ett 12-månaders prov med DAB Radio i Aucklandom-
rådet. Public servicebolaget Radio New Zealand liksom 
kommersiella bolagen RadioWorks och Local Media 
Group, kommer att medverka i proven. (Asia-Pacific 
Broadcasting Union) 
 



 7

Positivt för digital radio i Norge, men 
tveksamhet till tekniken  
De flesta remissinstanser är positiva till en digitali-
sering av radion som föreslås i rapporten 'Digitalradio 
i Norge', men det uttrycks skepsis till förslaget att 
stänga FM-bandet 2014 vilket innebär att 14-15 FM-
mottagare blir obrukbara. Och det ifrågasätts också 
om DAB är den rätta tekniken efter att flera andra 
länder har avvisat denna.  
 
Två av regeringens egna departement är kritiska mot 
rapporten: Fornyelsesdepartementet (IT-departementet) 
menar, att FM-bandet inte kan släckas förrän 90 % av 
befolkningen har en DAB radio. Kritik kommer också 
från Barne og likestillingsdepartementet (Forbruger-
departementet), som menar att konsumenterna inte 
har blivit tillfrågade tillräckligt. Rapporten är ett dåligt 
beslutsunderlag. Departementet menar att utred-
ningen huvudsakligen representerar de som har intres-
se av att införa DAB. - Elektronikbranschen menar, att 
DAB inte ger tillräckligt god täckning inomhus. Även 
flera lokalradiostationer är negativa till DAB. Om och 
när FM-nätet skall stängas avgörs senare av Stortinget. 
(TV-Nyt, Kampanje). (NTB) Alla remissvaren kan 
läsas här:  
http://www.odin.dep.no/kkd/norsk/dok/hoering/under_be
handling/043061-080091/ram004-bn.html#ram4 
 
Bilradiotillverkare slutar med DAB 
Mike Edwards i det japanska bolaget Kenwoods brit-
tiska avdelning säger att man inte har några planer på 
att satsa på DAB i sin bilradiomottagare. Han menar 
att stabiliteten är för dålig. Avbrott i mottagningen gör 
kunderna missbelåtna. Kenwood kommer att byta ut 
alla sina DAB-modeller mot FM-radio. Konkurrenter-
na Blaupunkt och Clarion fortsätter med DAB, men 
medger att försäljningen går dåligt även i det största 
DAB-landet, Storbritannien.  
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=300043 
 
Danmark bör starta arabisk kanal 
Danmarks Radio bör sända nyheter på arabiska och 
bör via radio och tv också lära ut demokrati i arabiska 
länder. Detta föreslår Dansk Folkparti som vill att 
regeringen beviljar 25 miljoner dkr till DR för radio- 
och tv-program på arabiska.  Beloppet kan tas från de 
100 miljoner som redan 2003 beviljats för det ”Ara-
biska Initiativet”.  Mohammed-affären har visat att det 
finns ett enormt och akut behov av en radiostation för 
Mellanöstern typ Kalla Krigets Radio Free Europe och 
Radio Liberty, sade DF:s talesman i Soren Espersen. 
(Politiken)  
 

Mångkultur, makt och media  
Närradioprojekt i Västra Götaland 
Det finns ett tiotal lokalradiostationer (närradio) i 
Västra Götalandsregionen, som sänder program på 
olika språk och når en stor lyssnarkrets, men används 
sällan av kulturinstitutioner och andra samhällsfunk-
tioner. Mångkultur, makt och media försöker skapa ett 
nätverk av närradion och relatera det till kulturinstitu-
tionerna. Nätverket kommer att användas som en 
kommunikationskanal mellan kulturinstitutioner och 
nya publikgrupper. Meningen är att de ska spegla den 
stad och den miljö de är verksamma i, i stället för att 
bara vara fokuserade på sin egen grupp. Detta projekt 
är även relaterat till Kultur i exil, en festival som hålls i 
Göteborg, Borås, Skövde, Uddevalla och Stockholm 
10-12 nov 2006. Festivalen som visar konst och kultur 
skapad av människor utanför sina ursprungsländer är 
en ram för samarbete mellan närradio, kommuner och 
kulturinstitutioner. Man börjar med att marknadsföra 
festivalen via nätverket och förmedla kontakter mellan 
institutioner och föreningar.  
 
Projektet är ett försöksprojekt och har en budget 
120.000 kr (70.000 från stiftelsen Framtidens kultur 
och 50 000 Västra Götalandsregionen).  Kriterierna 
för att få medel är: 
- Att spegla det mångkulturella samhället 
- Att sprida information om kulturlivet i regionen 
- Att samarbeta med kommuner och  
kulturinstitutioner i regionen 
- Att leva upp till god journalistisk etik 
 
En referensgrupp av sakkunniga har nu beviljat stöd 
till 15 föreningar som sänder närradio i området. 
Nästa steg är att sammanföra kulturinstitutionerna, 
andra sociala funktioner och närradion. Enligt planer-
na detta ska ske i maj 2006. För info:  
Rasoul Nejadmehr mångkulturkonsulent 031-7051710 
rasoul.nejadmehr@vgregion.se 
 
Nyheter ur ett kvinnligt perspektiv:   
Raising Women's Voices Through Radio 
Worldwide 
WINGS is at different times horrifying, exciting, funny, eye-
opening and definitely inspirational. säger Nikki Reece, 
programproducent, Plains FM, Christchurch, New 
Zealand. WINGS Women's International News Gathering 
Service är ett radioproduktionsbolag som drivs helt av 
kvinnor. Det producerar och distribuerar nyheter och 
samhällsprogram av och om kvinnor runt världen. 
WINGS program används av icke-kommersiella radio-
stationer, kvinnostudieprojekt och enskilda. Pro-
grammen kan höras på lokala FM-stationer, på kort-
våg, på Internet och på kassetter/skivor. Det finns en 



 8

e-postlista som ger fortlöpande uppdateringar om 
kvinnomedia. http://www.wings.org/  
 
 
radio + tv 
 
Fortsatta skandaler inom  
japansk public service:  
NHK ber Toyota om hjälp 
Public servicekoncernen NHK har bett Toyota Motor 
Corp att placera en av sina topptjänstemän i NHK:s 
styrelse. Detta blir första gången ett privat företag får 
en ledamot i NHK:s styrelse.  Regeringen överväger 
att reformera NHK, som hoppas kunna introducera 
mer Toyota-liknande ledningsteknik för att bli effekti-
vare. Toyota har tidigare placerat topptjänstemän i 
offentliga organisationer bl.a. vice ordförande i Japan 
Post. – NHK har 17.000 anställda och  finansieras av 
tv-avgifter, som dock nu 30 % av hushållen vägrar 
betala. Skälet till detta är främst en serie ekonomiska 
skandaler i NHK. Under de senaste fem åren är 242 
förskingringsfall kända. En ny skandal har i dagarna 
drabbat NHK. En chefsproducent på tv-sporten Tetsu-
shi Oshita har avslöjats med att ha svindlat public 
servicebolaget på 17 miljoner yen (144.000 dollar) för 
falska tjänsteresor.  
 
Kina tecknar radio-tv-avtal med oljeland 
Venezuela och Kina har tecknat avtal om programut-
byte och ömsesidig utbildningsinsatser inom radio och 
tv. Enligt avtalet skall Venezuela sända två av Central 
China Televisions tv-kanaler i Venezuela och kommer 
också att ha fri tillgång till China Radio Internationals 
program på olika språk. (People’s Daily Online)  
 
 
 
organisationsnytt 
 
Radio- och TV-verket har omorganiserats 
Verket har på senare år fått viktiga utredningsuppdrag 
av regeringen, senast ett uppdrag att ta fram underlag 
för bedömning av framtidens radio. För att på ett mer 
effektivt sätt kunna fullgöra bevakningen av medieut-
vecklingen och regeringsuppdragen inrättas en utred-
ningsenhet. En mer rättssäker verksamhet skapas när 
tillsynsfrågor skiljs från föreskrifts- och tillståndsfrå-
gor. Tillsyns- och utredningsenheten placeras i en ny 
avdelning. 
 

Myndigheten blir uppdelad på tre avdelningar: 
- Administrativ avdelning, avdelningschef Peter Schier-
beck 
- Tillsyns- och utredningsavdelning, avdelningschef 
Peter Schierbeck 
- Tillståndsavdelning, avdelningschef Kerstin Morast 
 
Finsk public service omorganiserar 
Radio- och tv-bolaget YLE:s styrelse har beslutat sig 
för en organisationsstruktur fr.o.m. 2007. De nya 
programområdena blir: YLE-Nyheter, YLE-Fakta och 
Kultur, YLE-Underholdning och Svenska YLE. Chef 
för YLE-Nyheter blir Seppo Härkönen, för YLE-Fakta 
och Kultur Olli-Pekka Heinonen och för YLE-
Underholdning Ville Vilén. Annika Nyberg-
Frankenhaeuser fortsätter som chef för Svenska YLE.  
Radio och tv ingår i varje programområde.   
 
Årsstämmor inom lokal radio och tv 
 
Närradio i Sverige 
NRO- Närradions riksorganisation - har hållit sin 
årsstämma i Linköping. Lars-Erik Backström Skellefteå 
och Susann Thorngren Lidingö fortsätter som ordföran-
de resp. vice ordf. liksom kassör Ragnar Smitt-
berg Eskilstuna. I övrigt består styrelsen av ledamöter-
na Ingvar Björnlund Helsingborg och Eric Pag-
lia Stockholm. Ersättare är Bo Magnusson  Höganäs, 
Roden Bergenstein Göteborg (sekr) Stefan Krantz Lund, 
Hero Golchini  Västerås. Nästa årsstämma hålls i Väste-
rås den 14-15 april 2007. 
 
Lokal tv i Sverige. Ny förbundsordförande 
Vid årsstämman för Riksförbundet Öppna Kanaler i 
Göteborg 23 april valdes Mathias Persson Malmö till ny 
förbundsordförande efter Britt Solberg Göteborg. Han 
är tidigare i år även vald till ny ordförande för Öppna 
Kanalen i Malmö. Mathias Persson har tidigare varit 
projektledare i Riksförbundet och dessförinnan var 
han arbetande styrelseordförande på S-teve (student-
tv) i Lund. Styrelsen i övrigt: Claes Carlsson Malmö 
(kassör), Eva-Maria Mörner Malmö, Gunilla Saleryd 
Skövde, Mario Hernandez Göteborg, Roger Nilsson 
Stockholm, Daniel Westergren Växjö, Susanne Böe Hans-
son Västerås. Suppleanter: Mikael Pettersén Malmö, 
Caroline Karlsson Skövde, Pia Svanqvist Göteborg, Mag-
nus Elmborg Södertälje, Stefan Richardsson Växjö, Andre-
as Wärff Norrköping. 
http://www.fritelevision.se 
 



 9

Lokal radio i Norge – Ny förbundsordförande 
Landsmötet i Norsk lokalradioforbund valde 23 april 
Bente Klemetsdal till ny ordförande. Klemetsdal är chef 
för Norges största lokalradiostation Radio 1 Oslo. 
Hon tar över efter Thomas Giæver Radio Tromsø, 
som har lett förbundet i tio år. Lokalradioförbundet är 
en gemensam organisation för all lokal radio i Norge 
såväl den kommersiella som den icke-kommersiella. 
 
 
övrigt 
 
Kraftig ökning av internet-tv i Fjärran Östern 
Antalet ip-tv abonnenter i Asien-Stillahavsregionen 
(exklusive Japan) beräknas öka från 1,2 miljoner 2005 
till 29,7 miljoner 2010 enligt undersökningsföretaget 
IDC. En viktig faktor är att det mervärde tjänste-
leverantörerna får genom att kunderna i ökad grad 
behåller sina grundläggande bredbandsabonnemang för 
data och telefoni när så mycket mer innehåll kan er-
bjudas. Hongkong är den största enskilda markna-den 
för ip-tv med 56 % av alla ip-tv abonnemang i regio-
nen; mer än i Kina och Taiwan.(Asia-Pacific Broadcas-
ting Union) 
 
Kina snart ledande skräppostnation 
Kina är på god väg att ta ifrån USA den föga hedrande 
världsmästartiteln i skräppostutskick. Det visar stati-
stik från datasäkerhetsföretaget Sophos som avslöjar 
att 23,1 procent av all skräppost i världen skickas från 
USA. Men från Kina med Hong Kong inräknat skickas 
21,9 procent av all skräppost från Kina idag. Som 
kontinent är Asien den absolut största skräppostkällan 
och 42,8 procent av all oönskad e-post kommer från 
regionen. Enligt Sophos skickades mer än hälften av all 
skräppost i världen från USA 2004, men utskicken har 
minskat sedan myndigheterna blivit mer aktiva i arbe-
tet att spåra upp och fälla spammare inom nationens 
gränser. Mer än 70 procent av de 13,3 miljarder 
skräppostmeddelanden som skickas varje dag, tros nu 
skickas via kapade datorer som tillhör intet ont anande 
internetanvändare. Övriga åtta länder på listan är 
Sydkorea, Frankrike, Polen, Spanien, Tyskland, Brasi-
lien, Japan och Storbritannien. (Uppsnappat) 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4929716.stm 
 
Arkivbeständiga CD- och DVD-skivor lanseras 
Dagens CD-R och DVD-R-skivor har en livslängd som 
i de flesta fall inte är längre än fem år, men för dem 
som har behov av att säkert kunna lagra data i upp till 
300 år, började Kodak nyligen erbjuda en lösning. 
Under varumärket Preservation säljer Kodak CD-R och 
DVD-R-media som har försetts med ett reflekterande 
24-karats guldlager som man hävdar ska ge ett effek-

tivt skydd mot värme, fuktighet, skarpt ljus, allmänt 
slitage och påverkan som det reflekterande silverlager 
som används på dagens skivor angrips och påverkas 
negativt av. Preservation DVD-R-skivor ska kunna 
lagra data i upp till 100 år och CD-R-skivorna uppges 
kunna ha en livslängd på upp till 300 år. De arkivbe-
ständiga skivorna kommer att bli speciellt användbara 
för att lagra data inom sektorer som sjukvård, företag 
och militära och statliga myndigheter. (Uppsnappat) 
http://www.kmpmedia.com/kodak-gold.html 
 
Tv-veteran startar radio och tv för 50-plussare  
Marc Middleton, som grundat Boomer Broadcasting 
Inc har med bas i Florida lanserat ett tv-nätverk som 
riktar sig till USA:s snabbast växande och mest infly-
telserika demografiska målgrupp; 50+.  Active Aging 
Network består av GrowingBolder.com – en multi-
media webbsajt - The Growing Bolder Radio Show 
och the Growing Bolder Newspaper Column. Middle 
säger: Little to no content is created for the 50+ market but 
that is where the viewers and the money are found. The so-
called "golden" demo of 18-49 is totally stagnant. Under 
kommande tio år kommer USA:s befolkning över 18 
år att öka med 22,9 miljoner, men 22,1 miljoner av 
dessa finns inom 50+ segmentet. Om tio år utgör 50+ 
mer än 35 % av hela  befolk-ningen och 45 % av den 
vuxna befolkningen.  
http://GrowingBolder.com 
 
Floridization = Having a rapidly increasing percentage of 
senior citizens in the population of a specific geographical 
area.  
 
Dagspressen besviken på regeringen 
Vårbudgeten innehöll inga förslag på slopad reklam-
skatt för dagspressen. Vi är oerhört besvikna, säger Tid-
ningsutgivarnas vd Barbro Fischerström. Reklamskat-
ten infördes 1972. Sedan dess har den varit starkt 
omdebatterad. I en intervju med RTV i höstas lovade 
medieminister Leif Pagrotsky att skrota reklamskat-
ten. Men än finns inget som tyder på att löftet realise-
ras. Statens ekonomi har aldrig varit så gynnsam. Därför 
hade det varit rimligt att det hade kommit förslag på avskaf-
fad reklamskatt, säger Barbro Fischerström. Enligt TU 
snedvrider reklamskatten konkurrensen, eftersom 
dagstidningar betalar reklamskatt till skillnad från 
kommersiell tv, radio och internet. Varför slopas inte 
reklamskatten? - Det är inget som värvar röster under ett 
valår. Det är helt enkelt ingen kioskvältare i valkampanjen 
säger Fischerström. (Resume) 
 



 10

Metro gör propagandatidning (s) 
Tidningen Dagens Stockholm har en egen redaktion och 
ska komma ut två gånger i veckan. Dagens Stockholm 
distribueras med Metro och kostar åtta miljoner kro-
nor. Vi kommer att ta upp stockholmarnas viktigaste frågor. 
Det kan gälla bostäder, jobb, sjukvård, trafik och dagis, 
säger chefredaktören Sverker Lindström till Aftonbla-
det.  
Kristdemokratiska ungdomsförbundet i Stockholm 
uppmanar till bojkott av Metro. Metro vilseleder läsarna, 
säger Maurice Forslund, KDU-ordförande i en kom-
mentar, som inte tycker att bilagan går att skilja från 
det övriga redaktionella materialet. Vad som knappt 
framgår i text är att bilagan "Dagens Stockholm" är ett 
propagandablad, säger Maurice Forslund. Det är ingen 
journalistisk produkt. Det är en annons, säger chefredak-
tör Sakari Pitkänen till Svenska Dagbladet. Det är en 
odemokratisk produktplacering, rasar Forslund. (Resume) 
 
 
evenemangstips 
 
Nordiska mediedagarna 
Nu är det sista chansen att anmäla sig till de Nordiska 
mediedagarna i Bergen 10-13 maj  Ett fullspäckat pro-
gram med ämnen som kan intressera de flesta verk-
samma på medieområdet. 
 http://www.mediedager.no/ 
 

Mediekritisk organisation startar 
I samband med Pressfrihetsdagen 3 maj startas den 
utomparlamentariska mediekritiska organisationen, 
Nätverket för en medial mångfald. För mer informa-
tion kontakta Alexander Chamberland initiativtagare 
och språkrör för Grön Ungdom. 0704-368691 eller 
alexander@mp.se.   
 
Tre inledande evenemang: 
- Lördag 6 maj 11-17, biografen Tellus Midsommar-
kransen Stockholm. Inledning av Alexander Chamber-
land. Föreläsningar av journalisterna Maria-Pia Boëthius 
och Johan Ehrenberg  
 
- Lördag 13 maj 14-18, Färnebo Folkhögskolans loka-
ler Victoriahuset, Göteborg. Inledning av Alexander 
Chamberland. Föreläsning av Maria Jacobson, ordförande 
för nätverket Allt är Möjligt, som arbetar med medie-
kritik, främst ur ett feministiskt perspektiv.  
 
- Lördag 20 maj 11-16, Sal 4 på Ungdomens Hus, 
Norra Skolgatan 10B, Malmö. Föreläsningar av Anna 
Siitam, ordförande Ung Media Sverige och Grön Ung-
doms språkrör Alexander Chamberland.   

 
 

Nästa nyhetsbrev utkommer 17 maj 

 

*** 
Rekommenderad läsning: 
 
Medierevolutionen – bra eller dåligt? 
Tidskriften The Economist har denna vecka (22-28 april) en specialsektion på 14 sidor A Survey of New Media. 
Utgångspunkten är medierevolutionen som innebär att massmedia lämnar plats för personliga och deltagande media 
samt hur detta på djupet kommer att förändra både mediaindustrin och samhället i sin helhet. Det handlar förstås om 
blogging, interaktiv journalism, wikimedia, podcasting och annat. Här finns många funderingar som man kan ta med 
sig för djupgående diskussioner i kafferummet.  Paul Saffo, en futurolog och en av världen mest entusiastiska tekno-
filer, ser farorna:  Each of us can create our own personal-media walled garden that surrounds us with comforting, 
confirming information and utterly shuts out anything that conflicts with our world view. Han fortsätter: This is soci-
al dynamite and could lead to the erosion of the intellectual commons holding society together… We risk huddling 
into tribes defined by shared prejudices.  
Men det finns ju också mycket gott att förvänta sig. Och vad är ett ”medieföretag” egentligen? 

 

 


