
 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2006 : 15     
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

28 september 2006 
www.publicaccess.se 

 

 
Innehåll 

 
ledare: 
En ny regering kan ta svensk radio och tv på 
allvar 
 
radio & tv 
 
• Avregleringar i media stänger ute kvinnor 

och minoriteter 
• Kampanj mot reklam i skolan 
• Byggskandalen i public service kostar 1,1 

miljarder extra 
• Starkt stöd för tv-licensen   
• Nej till skärpt medielag  
• Kommer alliansen att slå ihop public 

servicebolagen?  
 

television 
 
• Nya kanaler fångar upp äldre tittare som 

public service överger 
• Unga vill ha seriös public service  
• Ännu fler TV4-kanaler 
• Canal Plus renodlar sina kanaler  
• Nya rekordsiffror för tv i USA 
• Mobiltv testas i Bayern 
• Danskspråkiga i Tyskland får inte se dansk 

tv i kabelnät 
• Matador - en fortlöpande tittarsuccé och 

vinstmaskin 
• Alternativ nyhetsbyrå startar 
• Yahoo och Current TV gör gemensam 

webbsatsning 
• Eutelsat deltar i HDTV-tester via franska 

marknätet  
• 101 godkända digital-tv-mottagare  
• Analog tv stängs nästa år i Österrike 

 
• Digital-tv-bråk på Gotland fortsätter: 

Företagare stämmer kommunen på 7 
miljoner 

• Sverige saknar fri television  
 
radio 
 
• Många program försvinner på nya SR 
• Enda mediemagasinet läggs ner i stället för 

att firas  
• Många protester mot SR:s nedläggningar 
• 300 lokala radiostationer stängdes i Thailand  
• Digitalisering av mellanvågen övervägs  
• Big L är tillbaks på mellanvågen 
• Massiv tillbakagång för radiolyssnandet i 

USA 
• Första nationella jazzkanalen  
• Tekniktips: Radiomottagare för nätet 
• Webtips: Radiobranschen   
 
annat 
 
• Trådlöst nät skall lyfta Stockholm  
• Liberal politiker blir radiochef – ett 

moraliskt problem 
• Biografkedja hamnar hos kronofogden 
• Årets Nättidskrift   
• Byter jobb: Känd riksdagsman blir grävande 

reporter 
• Lästips: 
• Internet och mänskliga rättigheter:  

vem har ansvaret?  
 

• Evenemang:  
• Citatet

 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Lasse Svanberg, Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 



 2

ledare 
En ny regering kan ta svensk radio och tv på allvar 
Sverige väntar med spänning på hur den nya regeringen skall formas. Vem blir ansvarig för medierna?  Blir 
det näringsministern denna gång – eller kanske det hamnar i ett separat kultur- och mediedepartement?  Vi 
har både förhoppningar och tvivel. Men mycket talar för att det kommer att åtminstone hända något 
mediepolitiskt med Alliansen. Det är inte svårt att få mediepolitiken att nu blomma upp eftersom den tidigare 
trötta regeringen lät den vissna.   
Härmed överlämnar redaktören en första önskelista till den nya medieministern: 
 
Politikerna måste ta ansvaret för att bygga upp en modernare public serviceorganisation med ett tydligare 
samhällsuppdrag.  Man måste våga pröva radikala lösningar exempelvis att tv-avgiften även kan användas 
för satsningar utanför public servicebolagen. Exempel kan hämtas från Danmark, Tyskland och Irland.   
 
Här är några förslag på vägen:  

a) Radio och tv-organisationen slås ihop samtidigt som detta delas upp i regionala public service-
bolag. Detta bidrar till att skapa en radio- och tv-marknad som inte domineras av en enda beställare 
på Gärdet (för radioproduktion blir det annars endast en beställare; SR). 

b) Tv-avgiften används för att, förutom finansiera dessa 10-15 regionala ps-bolag, också går till andra 
aktörer inom kommersiell eller icke-kommersiell radio och tv som vill göra seriösa public 
serviceinriktade produktioner (kultur, politik, teknik, ekonomi!). Även på invandrarspråken. 

c) Förtydliga public serviceuppdraget ifråga om programstrukturen. Innehållet skall politiker aldrig 
lägga sig i, men utbudsstrukturen skall inte avgöras av en handfull ledningspersoner exempelvis att 
nyheter och samhällsgranskande program skall kunna ersättas av ett nöjesutbud. Samhällsuppdraget 
skall stå fritt från en jakt på tittarsiffror.  

d) Utforma tydligare beredskapskrav på public service inför katastrofsituationer utomlands och 
internationella kriser. Radio Sweden kan också bidra till demokratiutveckling. Rusta upp 
utlandsradion med effektiv digital kortvåg och fortlöpande sändningar på arabiska, persiska, turkiska 
och ryska liksom till folk utan nation d.v.s. på kurdiska och romani. Och tro inte på att Internet blir 
annat än komplement till kortvågen. 

 
Vidare behövs en radioutredning som med en helhetssyn tar sig an de två nu helt havererade 
lokalradiosystemen: PLR och närradion. Det behövs en helhetssyn på lokal lokalradio som kan innebära att 
en likartad teknisk struktur byggs upp för kommersiell eller icke-kommersiell lokal radio. Det behövs också 
ett strukturellt stöd för en livskraftig lokal radio som utvecklar publicistisk verksamhet på invandrarspråken 
och blir stommen i en bättre katastrofberedskap. Finansiering kan ske genom en modig omfördelning i 
statsbudgeten. Närmast till hands ligger de skattekronor  i presstödet som går till utländska tidningsägare. 
 
Det är dags att ta svensk radio och tv på allvar. Därför önskar vi en medieminister som förstår vad den unga 
journalisten Anna Sahlström framför i sitt debattinlägg Det finns ingen fri television (se referat längre fram i 
detta nyhetsbrev). Kanske vi får en medieminister som vi kan ta på allvar. 
 
 

radio & tv 
 
Avregleringar i media stänger ute 
kvinnor och minoriteter 
Samtidigt som mediemyndigheten FCC över-
väger fortsatta avregleringar i det amerikan-
ska medielandskapet publiceras en rapport 
om vilka konsekvenser ett ytterligare libera-
liserat system för medieägande kommer att få 
för kvinnors ägande och minoritetsägande i 
medierna. Rapporten Out of the Picture pekar 
på att FCC har släppt sitt ansvar att övervaka 
och främja en mångfald i medieägandet, 
samtidigt som FCC ignorerar konsekvenserna 
av sina egna beslut. Detta har lett till att 40 % 

av tv-stationerna som var minoritetsägda 
1998 nu tillhör stora mediekoncernerna.  
 
Några aktuella siffror:   
1) Kvinnor utgör 51 % av landets befolkning, men 
äger endast 4,97 % av tv-stationerna.   
2) Minoriteter utgör en tredjedel av landets 
befolkning, men äger bara 3,26 %. 
3) Medan andelen kvinnors ägande och 
minoritetsägande i andra näringsområden ökad 
sedan slutet av 90-talet har andelen minskat inom 
radio- och tv-sektorn. 
4) Hispanic- eller Latino-ägda stationer når 
endast 21,8 % av den spanskspråkiga befolkningen 
i USA. 
5) 91 % av de afro-amerikanska tv-hushållen nås 
inte av en tv-station med afro-amerikansk ägare.  



 3

There is something terribly wrong when 
women and minorities comprise such 
substantial parts of the U.S. population, but 
own so few TV broadcast stations, var FCC- 
chefen Michael Copps kommentar till rap-
porten This isn’t just a problem. This is a 
national disgrace.  Han menar att om man 
vill att medieägandet skall spegla mångfalden 
i befolkningen så finns det ingen anledning 
för FCC att gå vidare med ytterligare 
avregleringar. (Free Press, TV Newsday) 
Läs rapporten på  
http://www.freepress.net/press/release.php?id=167 
 
Kampanj mot reklam i skolan 
Medan reklamen blivit mer aggressiv och 
metoderna att nå barn är kontroversiella har 
det funnits en ganska fredad sektor; skolan. 
Men reklamfinansierade Channel One sänder 
nyheter till klassrummen och BusRadio på de 
gula skolbussarna över hela USA. Konsu-
mentorganisationen Commercial Alert har nu 
organiserat en kampanj för att befria alla 
skolor i landet från radio och tv-reklamen. 
Uppbackad av 40 organisationer och 64 
företrädare för barnens rättigheter har man 
skrivit till de 100 ledande reklamköparna och 
de 50 ledande reklambyråerna och uppmanat 
dem att inte annonsera i dessa två kanaler. 
Kampanjen kommer nu när "below-parental-
radar tactics" används för att kringgå för-
äldrainflytandet t.ex. advergames (spel med 
reklam).  Mest bekymmer är livsmedels-
reklam riktat mot skolbarn - särskilt för 
snabbmat, läskedrycker och sötade flingor - 
när samtidigt barnfetma håller på att bli ett 
nationellt problem. (Adage) 
 
Byggskandalen i dansk public service 
kostar 1,1 miljarder extra 
Budgetöverskridandet för Danmarks Radios 
nya tv-hus i Ørestaden ligger officiellt på ca 
600 milj dkr. (i 1999 priser), men kan i 
praktiken betyda att skattebetalarna får 
punga ut med det dubbla; ca 1,1 miljarder. 
Detta beror på lånefinansieringen och 
räntorna. Extrautgifterna för DR kan bli ca 
100 miljoner kr per år de närmsta tre åren. 
Detta kommer utan tvivel att påverka 
programkvaliteten, säger personalledamoten 
Mogens Rubinstein i DR:s styrelse. (TV-Nyt) 
 
Starkt stöd för tv-licensen  
Britterna är beredda att betala något mer för 
sin public service – BBC – i framtiden visar 
en enkät till 7.000 personer. Det genomsnitt-
liga man kan tänka sig betala (för det nuva-
rande utbudet) fram till 2017 är £162.66 per 
år i jämförelse med nuvarande  £131.50. En 

ökning med £2.59 per månad.  75 % skulle 
uppskatta nya BBC-tjänster, men dessa skall 
då betalas genom abonnemang (betal-tv etc) 
eller att en del nuvarande tjänster skärs ned 
eller tas bort.  (MediaGuardian) 
 
Nej till skärpt medielag  
Journalistförbundet är i ett remissvar kritiskt 
mot förslaget på en ny radio- och TV-lag. 
Justitiekanslern, JK, har tidigare varnat för 
lagförslaget, då JK anser att lagstadgade krav 
på återhållsam skildring av våld och sex är en 
för stor och svårtolkad begränsning av yttran-
defriheten.  
Förbundet är kritiskt mot en ökad lagregle-
ring av etermedierna. Förslaget innebär ett 
för stort ingrepp i yttrandefriheten, med t.ex. 
en lagstadgad skyldighet att sända program 
med anpassat innehåll för personer med 
funktionshinder. Det är typiskt och trist att 
man vill göra nya ingrepp i lagstiftningen så 
fort man identifierat ett problem. En sådan 
här lag skulle innebära ökad makt till 
Granskningsnämnden för radio och TV, en 
instans som vi tycker borde tas bort och 
ersättas med något i stil med PO/PON, säger 
förbundsordförande Agneta Lindblom 
Hulthén. (Journalisten) 
 
Kommer alliansen att slå ihop  
public servicebolagen? 
Ett av den nya regeringens första beslut kan 
bli att dra igång en utredning om hur public 
service-bolagen använder sina pengar. Det 
kan bli startskottet på en debatt om en fram-
tida sammanslagning av SVT, SR och UR 
skriver Martin Jönsson i en krönika i 
Näringsliv24.  
 
I regeringens public serviceproposition i 
våras fördes det fram en hel del kritik mot de 
höga produktionskostnaderna för UR och det 
beslöts att regeringen skulle tillkalla en 
särskild utredare för att titta på hur resur-
serna skulle kunna utnyttjas effektivare. Det 
är bara en hake skriver Marin Jönsson. Den 
socialdemokratiska regeringen hann varken 
tillsätta någon utredare eller besluta om 
direktiv för utredningen. Sommarsemestern 
och valrörelsen kom emellan. Därmed har 
den nya borgerliga regeringen ett guldläge 
för att förbereda en större förändring inom 
public service på längre sikt. Genom att 
besluta om bredare direktiv än Pagrotsky & 
co hade tänkt sig kan alliansen låta utreda-
ren titta på hela public servicesfärens 
resursutnyttjande – inte bara Utbildnings-
radions. Vilket i praktiken skulle kunna 



 4

innebära det första steget mot att utreda det 
som hittills varit politiskt onämnbart: en 
sammanslagning av två eller flera public 
service-bolag. 
 
Det finns ju en del som talar för en sådan. Ju 
mer de olika medieformerna konvergerar – 
och alltmer av public serviceuppdraget sköts 
på webben – desto starkare blir argumenten 
för en sammanslagning.  Det finns väldigt 
starka argument mot en sådan – de flesta 
handlar om mångfald i rapporteringen och 
resten om risken för en överbelastad byrå-
krati – men om regeringen hanterar det rätt 
kan frågan komma att genomlysas för första 
gången, inom ramen för det statliga utred-
ningsväsendet. Det var nog inte riktigt vad 
socialdemokraterna hade tänkt sig. 
(Näringsliv24)  
http://www.n24.se/dynamiskt/reklam_media/did_137
22243.asp 

 
television 
 
Nya kanaler fångar upp  äldre tittare 
som public service överger 
Både Axess TV och SBS-kanalen One Tele-
vision ska fånga 45-plusarna som känner sig 
övergivna av TV4 och SVT. Axess TV sänder 
ett stort kulturblock på lördagarna och ett 
stort samhällsblock på söndagarna. Både Åke 
Ortmark och Nils-Petter Sundgren har 
lämnat sina tidigare kanaler, TV8 respektive 
TV4, till följd av att kanalerna har inriktat sig 
mer mot yngre målgrupper. Andra program-
ledare i Axess TV blir Anders Hellner (Doku-
ment utifrån), förre SVT-programledaren 
Lennart Persson (Debatt), DN:s Niklas Ekdal 
och debattören Thomas Gür. Axess TV delar 
plats med Aftonbladet TV, som sänder var-
dagar, i det digitala marknätet. Vi har en pub-
licistisk idé, där vi ska göra seriös tv. Och de 
som tittar på seriös tv i dag är 45-plus. Då 
får vi följa de tittarvanor de har. Söndagen 
är den viktigaste samhällsdebattsdagen, 
säger Peter Elmlund, vice vd på Axess TV. 
Elmlund exemplifierar med SVT-programmet 
Agenda. Jag tror att 70 procent är personer 
över 45 år, utan barn i hemmet. Det är en 
målgrupp som SVT och TV4 överger. Nu 
kommer de att komma till oss. En av Axess 
TVs huvudkonkurrenter blir One Television, 
som riktar sig till åldersgruppen 40-59 år. 
One Television ska erbjuda dramaserier, 
dokumentärer och långfilmer. (Dagens 
Media)  
 

Unga vill ha seriös public service 
Tusentals ungdomar protesterar mot att SVT 
skär ner på nyheter och samhällsbevakning 
och i stället satsar på nöje och drama. 
Uppropet ”Inga såpor i stället för nyheter!” 
har spridits som en löpeld på Internet. 4 500 
ungdomar, de flesta mellan 16 och 25 år, har 
skrivit under uppropet, just den åldersgrupp 
som SVT vill nå med sina nya satsningar.  Det 
är klart över förväntan. Jag har bara 
skickat några mejl till vänner och bekanta 
och det har spridit sig över hela Sverige, 
säger Ali Hamidian, styrelseledamot i Kultu-
rella ungdomsföreningen i Malmö, som ligger 
bakom projektet tillsammans med Utrikes-
politiska föreningen i Lund.  Olof Dahlberg, 
redaktör för det nedläggningsdrabbade 
Dokument utifrån, säger att han är glad för 
den stora uppslutningen. 
Jag är jätteförvånad över att de har lyckats 
få ihop så många namn. Det har inte synts 
en rad om detta i någon tidning utan det har 
spridit sig mellan ungdomar på nätet. 
 
Efter debattartikeln i DN förra måndagen, då 
en mängd kända nyhetsjournalister på SVT 
protesterade mot nedskärningarna, har Ali 
Hamidian märkt ett ökat intresse för 
uppropet. Johan Lindén, samhällschef på 
SVT, har hört talas om namninsam-
lingen. Jag känner till den och har infor-
merat resten av ledningen. Vi väntar med att 
diskutera saken till den 15 oktober, då upp-
ropet ska lämnas in till oss. Vi har valt att 
prioritera drama och nöje just för att den 
biten haft lägre prioritet de senaste åren. Vi 
har en fast ekonomi och något måste stå 
tillbaka när man prioriterar en annan sak. 
Det är tingens ordning, säger han. En ord-
ning som Ali Hamidian inte vill acceptera: Vi 
tycker att det här är en oerhört viktig fråga. 
Det är något särskilt med public serviceidén. 
Det finns ett antal program, till exempel 
Faktum, som inte kan finansieras med kom-
mersiella medel. Därför är det viktigt att 
SVT som public service-företag satsar på de 
här sakerna. SVT verkar tro att ungdomar 
inte är intresserade av samhällsbevakning 
och bara vill ha lätta, fördummande 
program. Men så är det inte alls. 
Namninsamlingen kommer inte att kunna 
ändra ledningens beslut, enligt Johan Lindén. 
(Journalisten)  http://www.kufim.se/namnlista.php/ 
 
Ännu fler TV4-kanaler 
I november lanserar TV4 två nya kanaler: 
TV4 Guld och TV4 Komedi.  TV4 Guld blir 
kanalen som erbjuder alla de serier som 



 5

tittarna vill återvända till, I utbudet finns 
bland annat klassiska såpor som Dallas och 
Dynastin, deckare som Colombo och Kojak, 
kultserier som Twin Peaks och V, samt 
brittiska kvalitetsserier som Huset Elliot och 
Jag, Claudius.  TV4 Komedi blir kanalen som 
bjuder på ett skratt. Tablån rymmer klassiska 
komedier som Cosby och Pang i bygget likväl 
som helt nya komediserier samt även lång-
filmer. Efter lanseringen i november består 
TV4:s kanalfamilj, förutom av huvudkanalen 
TV4, av TV4 Plus, TV400, TV4 Film, TV4 
Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi samt delägda 
TV4 Sport-Expressen. 
 
Canal Plus renodlar sina kanaler 
Canal Plus har nu renodlat sitt kanalinnehåll. 
Tre kanaler ska enbart visa filmer och serier. 
Två kanaler ska uteslutande erbjuda sport. 
Till grund för Canal Plus nya paketering och 
kanaluppdelning ligger en stor studie av vad 
befintliga och potentiella abonnenter efter-
frågar. Vi konstaterar att de flesta är väldigt 
nöjda med vad de får, men att de vill ha det 
på ett annat sätt, säger Mona Holmquist, 
informatör på Canal Plus. Tittarna kan välja 
att abonnera enbart på antingen filmkana-
lerna eller sportkanalerna. De som väljer att 
abonnera på båda paketen får även tillgång 
till kanalen som visar HD-filmer och bland-
kanalen Canal Plus Mix.(Dagens Media) 
 
Nya rekordsiffror för tv i USA 
TV-hushållens tittande i USA har under det 
gångna tv-året 2005-2006 ökat med tre 
minuter till 8 tim 14 min per dygn enligt 
Nielsen Media Research. Det enskilda tv-
tittandet har också ökat med tre minuter till 
rekordnoteringen 4 tim 35 min (vilket är 
ungefär dubbelt så mycket som i Sverige). 
Samtidigt rapporteras att antalet tv-apparater 
i USA nu överträffar antalet invånare. Ett 
medelhushåll består av 2,55 personer som 
äger 2,73 mottagare. Nya tillkommande 
distributionskanaler (som Internet) och de 
nya platta skärmarna, som får plats överallt, 
antas ha bidragit till det ökade tv-intresset.  
 
Mobil—tv testas i Bayern 
Testsändningar av tv särskilt anpassad för 
mobiltelefoner startar nu i den tyska staden 
Regensburg i Bayern. Systemet blir Digital 
Multimedia Broadcasting (DMB) som 
använts i Sydkorea sedan december 2005. 
Tittarna kommer att kunna använda den lilla 
2,2 tum färgskärmen för att se samma 
kanaler som finns tillgängliga på vanliga tv-
mottagare. DMB anses vara ett bra system för 

att passa den begränsade batterikapaciteten i 
mobiltelefoner. Det är också en fördel att 
sändarantenner redan finns och att motta-
gare finns på den koreanska marknaden. Det 
sydkoreanska kommunikationsdeparte-
mentet är en delsponsor. Mediemyndigheten 
i Bayern säger Att testerna kommer att pågå 
in på 2007. Liknande tester planeras i Italien, 
Schweiz och Österrike. (DPA) 
 
Danskspråkiga i Tyskland får inte se 
dansk tv i kabelnät 
Ett tyskt kabelbolag stänger av DR1 och TV2 i 
sina kablar i södra Schleswig eftersom Kabel 
Deutschland anser det vara för dyrt att 
distribuera danska kanaler. Den dansksprå-
kiga minoriteten, cirka en kvarts miljon 
hushåll söder om gränsen, avskärs därmed 
från dansk public service. Stängningen beror 
på att danska tv-stationerna inte är nöjda 
med hur mycket de får betalt genom den 
gemensamma upphovsrättsfonden för samt-
liga kanaler i det tyska kabelnätet. DR och 
TV2 förbereder dock rättsliga åtgärder mot 
stängningen. Bolagen erkänner inte tyska 
bolags rätt att kräva betalt för att sända 
danska program i Tyskland. Man betalar inte 
för kabeldistributionen i de nordiska 
länderna och menar att detta avtal kan 
undermineras om man går med på att betala 
tyska kabelbolag.(TV-Nyt) 
 
Matador - en fortlöpande tittarsuccé 
och vinstmaskin 
I lördags ägnade sig sju av tio tv-tittare i 
Danmark åt Matador (motsvarar 1.383.000 
tittare). Alla generationer, men särskilt unga 
och äldre följer åter serien. DR1-chefen Ulla 
Pors Nielsen menar att det är fantastisk, att 
Matador, som första gången sändes 1978 
fortfarande är så populärt. Serien slog redan 
vid sin premiär tittarrekordet i Danmark och 
även reprisomgången 1997-98 hade 
tittarsiffror på 72 %.  Matador har också blivit 
en strålande affär för Danmarks Radio. Det 
kunde ha verkat som ekonomiskt hasard när 
DR i början av 70-talet satsade 70 milj dkr på 
en serie om livet i den dansk småstad. Ekstra 
Bladet har räknat ut att DR hittills har tjänat 
cirka en kvarts miljard kr på satsningen. 
Förutom att serien sålts till 20 länder över 
hela världen har det sålts 800.000 videokas-
setter på hemmamarknaden värt ca 72 milj. 
2001 utkom Matador på DVD och har redan 
sålts i 1,1 miljoner kopior för 165 miljoner kr. 
Sedan såldes boken ’Lise Nørgaard – et liv 
med Matador’ i ca. 50.000 ex och Kokboken 



 6

’Lauras Gæstebud’ i 10.000 ex. Dessutom två 
spel om sammanlagt 30.000 ex. (TV-Nyt) 
 
Alternativ nyhetsbyrå startar 
Det latinamerikanska tv-nätverket Telesur 
lanserar en nyhetsbyrå som ska konkurrera 
med Reuters och AP meddelar Telesurs chef 
Andres Izarra under de alliansfria staternas 
organisation NAM:s möte i Havanna. Målet 
är att diversifiera medieutbudet i Latin-
amerika som nu domineras av de stora 
amerikanska nyhetsbyråerna. NAM är med 
sina 118 medlemsländer världens näst största 
internationella organisation efter FN. 
(Stockholm Fria) 
 
Yahoo och Current TV gör gemensam 
webbsatsning 
Yahoo Inc and Current TV, en tv-kanal 
grundad av f.d. vicepresident  Al Gore, har 
gått samman om en videotjänst på webben 
som riktar sig till yngre vuxna. Yahoo Current 
Network, kommer att tillhandahålla såväl 
professionellt producerande videofilmer som 
tittarproducerat. Tjänsten, som skall finan-
sieras genom reklam, startas när videodel-
ningstjänster på nätet bl.a. YouTube.com nu 
växer explosionsartat. Yahoo Current Net-
work kommer att i slutet av 2007 kunna 
erbjuda åtta sådana kanaler. Current TV 
startades för två år sedan och är inriktat på 
unga tittare, som får möjlighet att få ett ord 
med i laget hur nyheter och annat rappor-
teras. En tredjedel av de program som sänds 
via satellit- och kabel-tv till 30 miljoner 
hushåll i USA skapas av tittarna själva. 
(Reuters) 
 
Eutelsat deltar i HDTV-tester via 
franska marknätet  
En andra fas av tester med HDTV via det 
franska digitala marknätet har nu inletts och 
skall pågå till 8 jan 2007 i Paris, Lyon and 
Marseilles. Satellitbolaget Eutelsat samverkar 
med sändarbolaget TDF för att distribuera 
MPEG4-kodade HDTV-signaler till sändarna. 
Mediemyndigheten CSA koordinerar för-
söken som syftar till att stämma av hela 
HDTV-kedjan från kodning, distribution och 
utsändning inklusive själva mottagningen hos 
hushållen. 
 
101 godkända digital-tv-mottagare 
Det finns idag 101 godkända digital-tv-
mottagare för marknätet på marknaden. 60 
procent av dessa utgörs av tv-apparater med 
inbyggd mottagare, 29 stycken är fristående 
digital-tv-boxar och övriga är boxar med 

inspelningsbar hårddisk. Läs mer om de 
godkända boxarna på teracom.se. 
 
Analog tv stängs nästa år i Österrike 
Från mars 2007 börjar ORS, som sänder ut 
public serviceföretaget ORF;s tv-signaler, att 
stänga de analoga sändningarna i den västliga 
delen av landet för att slutligen i juni nå 
Wien. I slutet av oktober är Österrike helt 
digitalt ifråga om tv. (TV-Nyt) 
 
Digital-tv-bråk på Gotland fortsätter: 
Företagare stämmer kommunen  
på 7 miljoner 
I en stämningsansökan inlämnad till 
Gotlands tingsrätt kräver Kenth Fransson, 
med firman Kenbi Media, 7.091.000 kronor i 
skadestånd för att kommunen genom GIP 
(Gotland Interactiv Park) röjt och utnyttjat 
hans affärsidé om hur man bygger upp en 
lokal TV-station för digitala sändningar. 
Fransson arbetade i många år med att utveck-
la och förbereda en lokal TV-station på Got-
land. Under senare år kom det främst att 
handla om att tillskapa en lokal, digital 
station. Han samarbetade under en tid de 
första åren på 2000-talet med dåvarande 
RUE, kommunens enhet för regional utveck-
ling, och delgav dem sina idéer. Tanken var 
då att Fransson under en uppbyggnadsfas 
skulle anställas av kommunen och ingå i 
ledningen för det projekt som skulle bygga 
upp verksamheten med en lokal reklam-
finansierad TV-station. Senare skulle TV-
kanalen stå på egna ben som eget bolag och 
Fransson räknade med att ha sin plats och 
utkomst där. Men RUE:s planer ändrades och 
Fransson manövrerades ut ur bilden.  
 
Men det var ändå hans affärsplan, hävdar 
han, som låg till grund för den ansökan som 
så småningom skickades till statliga Nutek 
och som ledde att projektet beviljades bidrag 
både därifrån och från EU:s Mål 2 Öarna. 
Huvudmannaskapet för lokal-TV-projektet 
flyttades under resans gång över till GIP, en 
teknikpark i föreningsform med uppgift att 
utveckla öns näringsliv. Och det var GIP som 
i februari i fjol ansökte om och även bevilja-
des sändningstillstånd för det som kom att bli 
Gotlandskanalen.  
 
Fransson menar att kommunen genom GIP:s 
agerande obehörigen har utnyttjat hans 
affärsidé. Han hävdar att det är hans affärs-
plan som använts när pengar och tillstånd 
sökts för projektet, trots att han själv inte 
längre fanns med i gruppen kring projektet. 



 7

För detta kräver han skadestånd enligt lagen 
om skydd för företagshemlighet.  
 
Men GIP:s vd Mats-Ola Rödén tillbakavisar 
påståendena om att GIP skulle ha medverkat 
till att hans affärshemligheter röjts. Rödén 
berättar också att en ansökan från Fransson 
hade legat hos kulturdepartementet i cirka 
två år när GIP kom med sin ansökan. Den låg 
där men beviljades aldrig. Varför vet jag 
inte. Men GIP kan definitivt inte ställas till 
ansvar för att Fransson inte fick något till-
stånd, säger han. I stämningsansökan fram-
hålls dock att kommunens agerande ledde till 
att det i slutändan blev GIP och inte Fransson 
som erhöll sändningstillstånd för digital-TV 
på Gotland. Hans advokat skriver också: Det 
förhållande att kommunen genom GIP har 
övertagit den del som Fransson skulle med-
verka i, har medfört att Fransson inte kun-
nat fullfölja sina planer. GIP har under 2006 
sålt TV-kanalen vidare till bolaget Spider-TV, 
som nu driver den under namnet Gotlands-
kanalen (Gotlands Tidningar) 
 
Sverige saknar fri television 
Sexuella trakasserier, hafsiga jobb, utnyttjade 
projektanställda. Systemet med produktions-
bolag och personal på korta kontrakt urholkar 
tv:s samhällsjournalistik. Det konstaterade 
journalisten Anna Sahlström, som intervjuat 
ett 80-tal anställda i tv-branschen. Undersök-
ningen om de usla villkoren i TV-branschen 
presenterades närmare i en intervju i 
Journalisten i maj 2006 
http://www.journalisten.se/a.aspx?article_id=11081 
 
I ett debattinlägg i senaste Journalisten skri-
ver Anna Sahlström att Sverige saknar fri 
television. Hon menar att branschen repre-
senterar underhållning, marketing och 
formatförsäljning. Här finns många visioner 
men inga konsekvensanalyser av hur TV 
påverkar samhället. Den svenska TV-mark-
naden är smal och hårt begränsad, det finns 
bara utrymme för billiga, likriktade 
program och bara ambitioner att sälja 
sådana program till resten av världen.  
 
Den moderna mediekulturen har blivit ett 
stort problem för demokratin och samhälls-
journalistiken i allmänhet. Andra saker som 
sätter käppar i hjulet för demokratin är de 
brott mot arbetsrätten som alla svenska TV-
företag begår moraliskt och/eller juridiskt 
samt den enorma brist på respekt som finns i 
branschen.  Ytterligare en faktor är bristen 
på kompetens i topparna på kanaler och 
produktionsbolag. Där finns helt enkelt inte 

den sakkunskap som krävs för att bedöma en 
god samhällsjournalistisk idé.  Och genom 
att nepotismen fått så starkt fäste kan ny 
kompetens aldrig komma in, skriver 
Sahlström.  
 
Systemet bidrar till en snedvriden lönepolitik 
och höga chefer i TV-branschen tycker att 
det är okej att begå brott mot arbetsrätten. 
Unga människors drömmar och naivitet till 
att driva upp löner i topparna och sänka 
lönerna på golvet, vilket i sin tur leder till låg 
kvalitet i produktionen. Maktmissbruket 
yttrar sig i otrygga anställningsformer, tra-
kasserier och en svag personalgrupp som 
inte vågar ifrågasätta och diskutera. TV-
branschen blir en svag bransch, som på intet 
sätt bärs av demokratiska värden och därför 
inte heller sköter sin viktigaste uppgift, som 
bevarare och bevakare av demokratin.  
 
Världen rasar, människor blir torterade för 
sina åsikter, miljöförstöringen fortgår, men 
vad gör vi – TV för puckon från morgon till 
kväll? Mediernas främsta roll borde vara att 
rapportera, skildra, bevara och bevaka 
demokratiska frågor men det är inte så. 
Medierna styrs av helt andra krafter skriver 
bl.a. Anna Sahlström.  Det finns ingen fri 
television. Läs hela hennes inlägg på 
http://www.journalisten.se/a.aspx?Article_Id=11705 
 

radio 
 
Många program försvinner på nya SR 
Kulturnyheterna har tidigare rapporterat om 
planerade förändringar i Sveriges Radios 
utbud. Förra veckan torsdagen presenterades 
förslaget för medarbetarna inom SR. Ibland 
när man startar ett nytt program så måste 
de program som låg där tidigare försvinna. 
Samtidigt tycker jag att det vi gör är rele-
vant och bra journalistik, så det är inte så att 
vi slutar att bevaka något ämne, säger Eva 
Blomquist, SR:s programdirektör på utbud. 
Ämnena ska alltså fortfarande bevakas, men 
inte inom ramarna för de etablerade pro-
grammen som sänder idag. Många program 
kommer dessutom att göras utanför SR och 
köpas in från externa bolag. Bland P1-pro-
grammen som försvinner finns Vår Grun-
dade Mening, Konflikt, Tendens, Barnen, 
Föräldrarna och Pengar. P3-programmen 
Frank och Front läggs också ned. Som ett led 
i förändringsarbetet ska 400 tjänster bort på 
SR under de kommande åren. Det är lätt att 
se paralleller mellan de strategier som nu 
utformas i SVT:s och SR:s chefsrum på 



 8

Gärdet i Stockholm. I båda fallen ska medel 
frigöras för att få mer pengar till program, 
personal sägas upp och försöken att nå de 
yngre tittarna eller lyssnarna intensifieras. 
(SVT Kulturnyheterna) 
 
Enda mediemagasinet läggs ner i 
stället för att firas 
När mediemagasinet Vår grundade mening 
planerade för 25-årsjubileet kom SR-led-
ningens besked: nedläggning.  
Vi känner oss lurade, säger programledaren 
Åke Pettersson. Vår grundade mening ersätts 
av ett externt producerat medieprogram som 
ska vara mer inriktat på nyheter och reklam. 
Han och kollegan Rakel Chukri hade hoppats 
på ökad sändningstid i den nya tablån. De har 
sedan i våras diskuterat hur programmet kan 
förnyas, bland annat med tillförordnade P1-
chefen Cecilia Bodström, som nu i sin nya roll 
på ”utbudsenheten” kom med nedläggnings-
beskedet. Märkligt att nya programdirek-
tören inte alls tar hänsyn till att vi på 
lördagar, enligt publikundersökarna, når 
betydligt fler lyssnare under 50 år än över. 
Det vill säga tvärtom mot hur det är för P1-
program i allmänhet. 
 
Åke Pettersson är kritisk mot det nya 
systemet där SR-ledningen enväldigt 
bestämmer innehållet. Uppenbarligen har 
programdirektören Eva Blomquist aldrig 
gillat vår typ av hård mediekritik, även mot 
SR. Först halverade hon programmet som 
ny P1-chef, nu stryper hon oss helt som ny 
programdirektör. Eva Blomquist tror att ett 
externt bolag kan vara lika bra på att granska 
SR kritiskt.  Det finns argument för och 
emot. Även det nya magasinet ska granska 
public service och det kan vara en styrka att 
man är utomstående om man ska vara 
kritisk, säger hon. 
 
SR ska nu gå ut med en förfrågan till externa 
bolag och höra om de är intresserade av att 
göra ett mediemagasin. Christer Jungeryd, 
talesman för den kommersiella radion, har 
redan anmält intresse. Blomquist utgår från 
att Jungeryds bolag Svenska Medietjänster är 
ett av de bolag aktuella som vill ha uppdra-
get. Blomquist betonar att det också ska 
finnas ett internt producerat medieprogram, 
Publicistiska samtal. Där behöver man inte 
ta upp dagsaktuella frågor utan kan disku-
tera tidlösa etiska frågor. Det ska ske i 
intervjuer eller samtal med erfarna 
publicister. (Journalisten) 
   

Många protester mot SR:s 
nedläggningar 
Tunga radiojournalister i skarpt upprop: Vårt 
förtroende för Sveriges Radios nya ledning 
är allvarligt skadat. Sveriges Radio står i 
begrepp att genomföra förändringar som 
gör oss sämre rustade att leva upp till våra 
uppdrag om kvalitet, folkbildning och 
demokrati. Strategin riskerar leda till att P 
1:s trogna publik försvinner utan att ersättas 
av någon ny. SR:s nya beslutsmodell 
innebär en maktkoncentration av tidigare 
aldrig skådat slag. Delar av ledningen har 
dessutom uppvisat en arrogant attityd 
gentemot medarbetarna. Vårt förtroende för 
SR:s nya ledning är därför allvarligt skadat. 
Det skriver i DN Debatt en rad tunga 
radiojournalister med profiler som Cecilia 
Uddén, Gunnar Bolin, Titti Nylander samt 
tidigare SVT-chefen Mikael Olsson.  
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=5
74878&previousRenderType=2 
 
Beslutet att lägga ned utrikesmagasinet 
”Konflikt” måste omprövas av SR:s ledning. 
Det är det enda radioprogram som rör sig i 
gränslandet mellan traditionell utrikesjourna-
listik och kultur, skriver 50 kända diplomater, 
forskare och författare i ett annat upprop i 
DN Debatt:.  
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=5
74300&previousRenderType=2 
 
Hittills har 130 personer skrivit på en namn-
insamling för att rädda P1-programmet Vår 
grundade mening. Då massmedias makt är 
större än någonsin är mediegranskning 
också en allt viktigare uppgift för Sveriges 
radio, skriver namninsamlingens grundare 
Daniel Lundgren. Att Sveriges Radio full-
ständigt sviker sitt ansvar att folkbilda och 
erbjuda ett verkligt alternativ till den alltmer 
dominerande mediala kommersialismen är 
djupt respektlöst mot Sveriges radios verk-
liga vänner. Namninsamlingen, som startats 
på sajten namninsamling.com, avslutas 21 
november.(Journalisten) 
 
300 lokala radiostationer stängdes i 
Thailand  
I huvudstaden är juntan efter kuppen nu 
säker på att lugnet består - men inte på 
landet. Däremot har fler än 300 lokala radio-
stationer (community radio) stängts på 
landsbygden, där generalerna fruktar 
organiserat motstånd, särskilt i norr och 
nordost. Radiostationerna i 17 provinser 
beordrades sluta sända i fredags. Det skedde i 
Thaksins hemstad Chiang Mai i norra 



 9

Thailand och på andra platser där 
generalerna vet att den avsatte 
premiärminister har starkt stöd. (DN) 
 
Digitalisering av mellanvågen övervägs 
Peter Davies, chefen för brittiska mediemyn-
digheten Ofcom, säger att man överväger att 
inte förlänga de sändningstillstånden för 
analoga mellanvågsfrekvenserna (AM) när 
dessa går ut 2012. Utrymmet som frigörs på 
detta frekvensband (530-1600 kHz) skall 
istället användas för digitala sändningar med 
DRM-tekniken. På utrymmet, som f.n. 
används av två rikstäckande kommersiella 
radionät, får man därmed plats för flera nya 
kanaler som tre nationella radionät och en 
stor bredd med lokala radiostationer. Davies 
uttalande har mött arga reaktioner från 
TalkSport som säger att slopande av AM 
skulle vara "crazy" och "illogical". TalkSport, 
som är talk radio, är mindre beroende av en 
högre ljudkvalitet som DRM erbjuder. Detta 
är förstås intressantare för Virgin som är en 
musikkanal. 
 
Scott Tauntonch vd för UTV Radio, säger att 
AM-frekvenserna är avgörande för hans 
företag och stänger man 2012 blir det 
"commercial suicide". Han tror inte Ofcom 
vill stänga TalkSport som har ökat antalet 
lyssnartimmar med 30 % sedan 2000. Innan 
många fler hushåll har digitalradio liksom 
bilar har digitalradio som standard kan man 
inte överge det analoga systemet. Han tror att 
2020 kan vara en lämplig tidpunkt. Ofcom 
tror att DRM kan användas för att fylla upp 
de områden i landet som DAB inte kan täcka 
eller som inte är kommersiellt intressanta. 
Davies menar att DAB kan komplettera DAB 
med mindre radiostationer. Problemet är 
dock att man inte kan auktionera ut DRM-
frekvenser innan mottagare finns på 
marknaden. (MediaGuardian) 
  
Big L är tillbaks på mellanvågen 
Efter mer än ett års frånvaro på frekvensen 
1395 kHz har den brittiska radiostationen Big 
L återvänt i etern med full effekt. Under det 
gångna året har man enbart sänt på nätet och 
via Sky Digital.(Radio-Nyt) 
 
Massiv tillbakagång för 
radiolyssnandet i USA 
En jämförelse mellan radiolyssningen idag 
och 1999 visar att unga (12-34 år) lyssnar allt 
mindre på radio. Tillbakagången är dock 
markant i alla åldersgrupper. Totalt lyssnar 
man 14 % mindre på radio nu än på slutet av 
90-talet. De senaste tre åren har värdena på 

de fem största radiobolagen fallit 30-60 % 
och det största bolaget Clear Channel över-
väger att sälja en rad radiostationer på 
mindre marknader. adioreklamomsättningen 
steg 2005 bara med 0.3 %.   
(New York Times/Radio-Nyt) 
 
Första nationella jazzkanalen  
GCap Media startar via DAB-nätet i slutet av 
året från Leicester Square i London landets 
första rikstäckande jazzkanal. Därmed fylls 
ett tomrum för en all-jazz radiostation. Den 
är särskilt inriktat på målgruppen 35+ (som 
gärna lyssnar på BBC Radio 2, Radio 3 and 
Radio 4) och kommer att spela allt inom ett 
brett spektrum som Bebop, Swing, Cool jazz, 
Trad, Blues, Soul jazz, Modern jazz och 
Smooth/Fusion.  Den nya stationen kommer 
att drivas som en systerkanal till Classic FM. 
De båda stationerna kommer att arbeta i 
tandem med reklamakvisition m.m. 
 
Tekniktips:  Radiomottagare för nätet 
Reciva är en ny digitalradio som inte kräver 
en dator hemma för att kunna lyssna på 
världens alla miljontals radiostationer på 
Internet. Reciva Internetradio klarar av att 
spela alla strömmande MP3, Windows Media 
och Real Player-radiostationer, kostar ca 2 
000 kr. Allt som behövs är en trådlös bred-
bandsanslutning. Sverige har ett hundratal 
radiostationer med i Recivas utbud. 
http://www.reciva.com/ 
 
Webtips:  Radiobranschen  
RAB, är den kommersiella radions bransch-
organisation. RAB arbetar för att öka 
intresset och höja anseendet för kommersiell 
radio och radioreklam i Sverige. Webbplatsen 
är producerad och publicerad genom 
samarbete mellan MTG Radio och SBS Radio: 
http://www.rab.se/   
 

annat 
 
Trådlöst nät skall lyfta Stockholm  
Genom att komplettera fibernätet med ett 
trådlöst Wimax-nät hoppas Intel, Cisco, 
Ericsson och Stokab kunna skapa en 
infrastruktur som ska vara öppen för alla 
operatörer och tjänsteleverantörer samt 
offentlig sektor och företag på lika villkor. 
Projektet kan resultera i att Stockholm blir en 
ledande IT-huvudstad. Stockholm Digital City 
kallar man projektet i vilket en 
operatörsneutral trådlös infrastruktur 
integreras med ett fast öppet nät. Tanken 
med projektet är att hela 



 10

Stockholmsregionen, inklusive glesbygd och 
skärgård ska få en heltäckande IT-
infrastruktur. (Uppsnappat) 
 
Liberal politiker blir radiochef – ett 
moraliskt problem 
Flertalet politiker och mediefolk i Danmark 
säger att det inte är något fel att Jens Rohde 
byter sitt jobb som medieordförande i 
Venstre mot chefsjobbet på TV2 Radio, den 
nya radiostationen som han själv har varit 
med till att skapa grunden för och drivit fram 
genom i sitt arbete i folketinget. Men Frands 
Mortensen, medieforskare vis Århus Univer-
sitet, menar att det är omoraliskt. Han pekar 
på att Rohde som liberal politiker har varit 
med att bygga upp den statliga domi-nansen 
på medieområdet –även om han påstår mot-
satsen – och nu går han själv in som aktör i 
statsägda TV2. Det är inget formellt fel, men 
ett moraliskt problem säger Mortensen i DR 
P1 Debatten. Det er problematisk, at 
Venstres mediepolitiske ordfører bliver ansat 
som direktør for en statsejet radiostation, 
säger Mortensen. Først er Jens Rohde med til 
at forberede salget af den 5. radiokanal og 
med til at aftale detaljerne. Derefter sælger 
staten den 5. radiokanal til sig selv – og 
derefter lader Jens Rohde sig ansætte af 
staten til at drive denne radiokanal. 
Mortensen pekar på då Rohde började som 
medieordförande i Venstre hade staten 3 
radiokanaler och 3 tv-kanaler. Nu har staten 
5 radiokanaler och 7 tv-kanaler. Jens Rohde 
stannar kvar som partimedlem i Venstre. 
(Radio-Nyt) 
 
Biografkedja hamnar hos kronofogden 
Biografkedjan Astoria Cinemas skuld till 
Filminstitutet på sju miljoner kr går till 
kronofogden för indrivning efter klartecken 
från kulturdepartementet. Vi har inga befo-
genheter att besluta om anstånd med betal-
ning, säger filminstitutets vd Cissi Elwin till 
TT. Bakgrunden är att Astoria Cinemas (som i 
stort består av f.d. Sandrewsbiografer) befin-
ner sig i en allvarlig likviditetskris. De månat-
liga avgifterna till SFI, tio procent av biljett-
intäkterna, har inte betalats in sedan i mars 
och bolaget har stora skulder till filmdistribu-
törer och fastighetsägare. Bolagets vd Mattias 
Nohrborg har tidigare sagt till TT att Astoria 
Cinemas missgynnats av de stora filmdistri-
butörerna. Situationen kompliceras ytter-
ligare av att Astoria Cinemas konkurrenter 
Björnfilm och Svenska Bio attackerat både 
Nohrborg och SFI i ett brev. De anser att SFI 
skyddar Norberg och hotar med att hålla inne 

sina kommande betalningar till SFI. (Dina 
Pengar, TT) 
 
Årets Nättidskrift  
utsågs på Bok- & Biblioteksmässan. Priset, 
som är instiftat av Föreningen för Sveriges 
nättidskrifter, gick till O-tidskrift  
http://otidskrift.se/  Motiveringen lyder: O-
tidskrift förenar till synes utan ansträngning 
lek och ironi med stenhård självmedvetenhet 
och stora pretentioner. Med tydliga 
skribentröster som ömsom talar i kör, 
ömsom i dialog med varandra och 
omvärlden har de tillfört den samtida 
litteraturen något unikt. Detta serveras i en 
form som är underfundig, spännande och 
långt ifrån självklar. O-tidskrift leker och 
regerar. KistaChic och Nättidningen Rötter 
fick hedersomnämnande. Juryn bestod av 
Ana Maria Durán, IKT projektledare, 
kulturskribent mm, Harald Hultqvist, 
förläggare på Ruin samt Jonas Söderström, 
informationsarkitekt och skribent. 
http://www.fsn.se   
  
Byter jobb: Känd riksdagsman blir 
grävande reporter 
Efter fyra år i riksdagen ville Gustav Fridolin 
göra något annat. Kalla Faktas redaktionschef 
Fredrik Lundberg kontaktade Fridolin som 
tackade ja till erbjudandet att bli grävande 
reporter. 
Det är självklart kontroversiellt att rekry-
tera en före detta riksdagsman till jobbet 
som granskande reporter, men jag är över-
tygad om att Gustavs kombination av erfa-
renhet, ungdom och begåvning kommer att 
resultera i en lysande, grävande journalist, 
säger Fredrik Lundberg på TV4.  Fridolin gör 
slut med miljöpartiet, i och med det nya 
jobbet. Han avsäger sig alla politiska uppdrag 
och avslutar medlemskapet i partiet och 
tillträder i oktober.   
Gustav Fridolin arbetade som riksdagsleda-
mot för Miljöpartiet mellan valåret 2002 och 
valet 2006. Gustav Fridolin har länge aviserat 
att han inte ser politik som en livstidssyssel-
sättning och att han, efter sina fyra år i riks-
dagen, vill gå vidare och göra något annat.  
Jag har inget att skryta med på det journa-
listiska planet. Men med min bakgrund och 
mina grundvärderingar tror jag att jag har 
en stor trovärdighet vad gäller samhälls-
granskande journalistik, säger Gustav 
Fridolin till dn.se. Fridolin har med sin plats i 
konstitutionsutskottet varit en av de fåtal 
riksdagsledamöter som har engagerat sig i 
mediefrågor. 



 11

Lästips: 
Internet och mänskliga rättigheter: 
vem har ansvaret? 
ICT - informations- och kommunikations-
teknologi - tillåter människor att ta del av 
ofantliga mängder information, att snabbt 
och enkelt kommunicera med varandra, och 
att själva sprida information runt hela jorden 
på ett sätt som tidigare var helt omöjligt. ICT 
har bidragit på ett positivt sätt till yttrande- 
och informationsfriheten, men teknologin har 
också en baksida: förtryckande regimer vill 
hindra människor från att ta del av och sprida 
vissa typer av information, och teknologin för 
övervakning och censur blir också mer och 
mer sofistikerad. 
 
Under den stora IT-mässan, Sweden ICT 
Week, anordnade Amnesty Business Group 
(ABG) och Dataföreningen en debatt under 
rubriken "ICT - frihetens vägröjare eller 
diktaturens verktyg. Censur och övervakning 
på webben - vem ansvarar för vad?". Här 
diskuterades frågan om ICT-företagens etiska 
ansvar. Kopplingen mellan ICT-sektorn och 
människorättskränkningar mindre självklar 
än inom tillverkningsindustrin. Amnesty 
Business Group genomförde i år den så 
kallade Amnesty Business Rating där ungefär 
150 av Sveriges största företag undersöktes. I 
undersökningen utvärderades i vilken 
utsträckning företagen utsätts för risken att 
kränka mänskliga rättigheter, och hur väl de 
hanterar denna risk. Enligt ABG var verk-
stadsindustrin bäst på detta, medan IT- och 
telekomsektorn kom sist. Situationen i Kina 
kom också att stå mycket i fokus för debatten. 
Kinas system för Internetcensur är det mest 
sofistikerade i världen. Systemet består dels 
av kriminalisering men också av tekniska 
lösningar. Enligt Amnesty bygger det också 
mycket på självcensur: företag, organisa-
tioner och individer tystar sig själva för att 
undvika att bli straffade för överträdelser.  
  

Ansvar på olika nivåer var något som togs 
upp under debatten. Förutom företagens 
ansvar har även konsumenter, stater och 
internationella organisationer, både statliga 
och icke-statliga, en viktig roll att spela. 
Många konsumenter idag vill ta etiska hänsyn 
när de handlar, men kan inte göra det på 
grund av informationsbrist. ABG har sett en 
tydlig dubbelmoral från svenska statens sida i 
frågan om mänskliga rättigheter, särskilt när 
det gäller de statliga bolagen, då det trots allt 
är staten som är bunden att följa de konven-
tioner som man har undertecknat. Nicklas 
Lundblad lyfte speciellt fram frihandelns roll i 
att driva en förändring, och exemplifierade 
med Kinas försök att bygga ett eget trådlöst 
nätverk. Detta stoppades av världshandels-
organisationen WTO som menade att det var 
ett tekniskt handelshinder 
 
Barnpornografi är ett exempel där stater har 
fullt legitima skäl att begränsa sina med-
borgares tillgång till information på internet. 
Allt för ofta använder dock förtryckande 
regimer förevändningar som att man vill 
"skydda sina medborgare", "förhindra 
spridning av skadligt material" och så vidare, 
för att förneka sina medborgare tillgång till 
information. Debatten visade att det finns 
många problem att lösa innan ICT på allvar 
kan bli frihetens vägröjare. 
Läs hela referatet från debatten på  
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/webbreportage/85AEF8601
FB9CA46C12571F100461CF3?opendocument 
 
Evenemang:  
 
Seminarium om Framtidens radio lördag 
30/9 14.00-15.30 i Radiohuset Studio 4.  I 
panelen deltar teknikkunniga från SR, 
Teracom och Coding Technologies. 
Seminariet hålls i anslutning till Sveriges DX-
Förbunds 50-årsjubileum som firas i SR:s 
lokaler.

 
 
 
 

Citatet: 
Freedom of press is limited to those who own one. 

H.L. Mencken (1880-1956)  


