
 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2006 : 17     
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

31 oktober 2006 
www.publicaccess.se 

 

 
Innehåll 

 
ledare 
• Kortare mandatperiod kan stärka public service 
 
mediepolitik 
• Ny medieminister välkomnas av de flesta 

 
radio + tv 
• Norsk public service bör säljas 
• Tv-avgift införs på mobiltelefoner och datorer 
• Norsk public service tjänar på svensk licensskandal 
• Assyrier hotar med licensskolk 
• Radio- och tv-anställda vill inte  

liberalisera ägarskapsregler 
 
• Brittisk public service utlokaliserar till Indien 
• Kuba anklagar USA för ökad elektronisk 

krigföring 
• Holländska ljud- och bildarkivet invigs 
• Svensk spektrumpolicy fastställd 
• En miljon tittar på webb-tv 

 
…mer från debatten om svensk public service 
• Om att offra det smala för det breda 
• Nya tider för public service 
• Ställer public service upp för sina vänner? 
 
television 
 
• Staten och arbetarrörelsen ökar sitt ägande 

 i norsk tv  
• TV 4-chefen besviken på norska TV2-affären  
• Politiker får bredd i tv 
• HDTV-kunder nöjda trots få kanaler  
• Kristen tv-kanal startar i Sverige  
• Turkiets regering stoppar all kristen tv 

 
• Största kabelbolaget blir en huvudvärk för   

teleoperatörerna 
• Fri konkurrens på svensk digital-tv-marknad  

krävs av EU 
• Rysk tv digitaliserad 2015 
• Småbarns tv-tittande kan bidra till autism 

• Tv-tittare som vill sända film i tv får egen förening 
• Medborgarjournalister kan bli räddning  

för tv-stationer 
• Kinas första tv-satellit sänds upp.  

Parabolförbudet kanske upphör 
• Ny gratis tv-kanal för fotbolls- och hockeyälskare 
 
• En av tio på nätet tittar på tv 
• Flera nya TV2-kanaler i Danmark 
• Upphovsmän tvingar YouTube ta bort  

tusentals filmer 
• Konsumenter förstår inte  

tv-branschens modebegrepp 
• Reklamavbrott i filmer prövas i Högsta Domstolen 
 
radio 

 
• 2010 lyssnar vartannat brittiskt hushåll  

på digital radio 
• Hälften av hushållen lyssnar på radio digitalt 
• Kommersiell DAB-kanal i Norge till våren 
• DAB2 på gång - Ny kodningsteknik prövas  
• Digitalradiosystemet FMeXtra testas i Oslo 
• Rumänska DRM-sändningar  
• Organisation för italiensk DRM-radio  
 
• Statlig dansk reklamradio blir flerårig förlustaffär 
• FM-mikrosändare i bilar ett växande  

problem i USA 
• Kommersiella radion P4 i Norge brutit mot  

flera sändningsvillkor 
• Alla SR-kanaler nu på webben 
• Radiolyssnandet minskar  
• Privata radiostationer i Syrien 
• Närradio legaliserad i Argentina 

 
annat 
• Norska regeringen vill stoppa  

produktreklam i skolan 
• Hälften av svenskarna beredda betala  

för att slippa tv-reklam  
• personnytt



ledare 
Kortare mandatperiod kan stärka public service 
I några dagstidningar runt om i landet har Anders Ericson på organisationen Sveriges Annonsörer placerat 
ett debattinlägg om att skrota tv-avgiften och tillåta reklam i Sveriges Television. Detta är gamla kända 
argument från detta håll fortfarande med felaktiga fakta och fel slutsatser. Ericson menar att 
mediekonsumenter tvingas att betala ”för något de sällan eller aldrig konsumerar.”  Han har ju helt fel 
eftersom SVT fortfarande har en väsentlig del av tv-tittandet i landet. Det är svårt att föreställa sig att det 
finns många som helt avstår från SVT-kanalerna.  
 
Ännu mer fel har han när han skriver att ”det är dags att demontera järnridån runt SVT och göra som i 
resten av världen – nämligen att kombinera public service med kommersiell verksamhet.” Public 
serviceföretaget framför andra – särskilt ifråga om kvalitet i programverksamheten är BBC. Det finns ingen 
som ens antytt att BBC skall ha reklam i sina sändningar i Storbritannien. Inte heller finns det reklam i 
public service i våra tre nordiska grannländer liksom inte heller i det stora japanska NHK eller australiska 
ABC. I de länder där public service delfinansieras med reklam som Frankrike och Tyskland är det idag svårt 
att uppleva några skillnader i programutbudet eller tilltalet. Amerikanska PBS, som har blivit alltmer 
beroende av sponsorer och ”nästanreklam”, kämpar för sin överlevnad. Det har helt enkelt blivit sämre 
public service i dessa länder. Dessutom kommer sannolikt EU-kommissionen med initiativ som förbjuder 
offentligt finansierad radio och tv att också reklamfinansieras. Det handlar helt enkelt om att stoppa 
snedvriden konkurrens.  
 
Det starkaste argumentet mot reklamfinansiering är dock integritetsskäl.  Publiken skall känna sig 
någorlunda trygg med att inte bara politiker har inflytande över programinnehållet utan att även andra som 
verkar i egen sak som kommersiella intressen hålls utanför. Public service i Sverige har en stark ställning 
såväl politiskt som bland folket. Men sköter inte ledningarna för de tre public serviceföretagen sina kort rätt 
så kan Anders Ericson och andra som förespråkar en kommersialisering få gehör hos politiker. Det har ju 
tidigare funnits idéer i centerpartiet om att reklamfinansiera en av SVT:s kanaler. Värre var kanske att det 
under 80-talet fanns en falang betongsossar i partitoppen, bl.a. Olof Palme, som ville ge SVT reklam-tv-
monopol i etern i syfte att stoppa tillkomsten av en SAF-vänlig kanal – det som sedan blev TV4.  Hade vi haft 
en annan kulturminister (s) än den framsynte Bengt Göransson hade sannolikt SVT nu varit lika eländig som 
tysk public service idag. Men åtminstone Anders Ericson hade varit nöjd.  
 
Public servicedebatten måste höja sig några nivåer och beslutet om den förkortade tillståndsperioden tvingar 
nu fram en livaktig och konstruktiv debatt utanför de tre public service företagen. Exempelvis menar Mats 
Svegfors i DN att public service måste ha självförtroende och självkänsla. Man måste våga stå för det som 
är public services särdrag och alldeles egna möjligheter. Man måste kunna stå emot det som faktiskt hela 
tiden hotar att pervertera journalistiken i övrigt. Detta innebär val, att välja bort det som kommersiella 
medier försöker invadera hela det offentliga rummet med. Men det innebär också val mellan det 
angelägna och det mindre angelägna skriver Svegfors. 
 
Debatten måste innehålla mer diskussion om det grundläggande demokratiska syftet med public service. 
Och hur det hela skall organiseras. En fråga blir dessutom om äggen skall värpas av frigående höns eller i en 
fabrik.  
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 

 

mediepolitik 
 
Ny medieminister välkomnas  
av de flesta 
Regeringens utnämnde Lena Adelsohn-
Liljeroth till kulturminister efter att Cecilia 
Stegö-Chiló hoppat av efter licensskolk-
skandalen. Utnämningen fick ett ovanligt 

positivt gensvar även av de flesta inom 
oppositionen. Lena Adelsohn-Liljeroth är 
född 1955. Hon har suttit i riksdagen sedan 
2002 och har varit ledamot i kulturutskottet. 
Lena Adelsohn-Liljeroth har under samma 
tid dessutom varit styrelseledamot i Nordiska 
museets styrelse, Dramatiska institutet och 
Svenska institutet. 
 
Lena Adelsohn-Liljeroth är utbildad journa-



 3

list och har arbetat i huvudsak som frilans-
journalist i 20 år. Vidare har hon sedan lång 
tid varit engagerad i Fryshusets verksamhet 
och var dess ordförande 1994-2004.  Hon har 
också värdefulla medieerfarenheter genom 
att en gång har sänt närradio; Radio Moderat 
och dessutom suttit i Granskningsnämnden 
för radio och tv.  Liksom sin brittiska kollega 
Tessa Jowell kommer hon att förutom kultur- 
och mediefrågor få ansvaret för idrottsfrågor-
na. Vid årsskiftet återgår kulturdeparte-
mentet till att liksom under Marita Ulvskogs 
tid verka som ett eget departement istället för 
som under de gångna två åren ha varit en del 
av utbildnings- och kulturdepartement under 
Leif Pagrotsky. 
 
Lena Adelsohn-Lijeroths statssekreterare är 
Johan Tiedemann och hennes pressekre-
terare är Maria Dupont.  Båda kommer 
närmast från moderaternas riksdagskansli. 
 

radio + tv 
 
Norsk public service bör säljas 
Ulf Erik Knudsen, mediepolitisk talesman i 
Norges tredje största politiska parti Frem-
skrittspartiet, vill sälja NRK. Därmed för-
svinner tv-licensen och medieverksamhet bör 
inte bedrivas i offentlig regi menar Knudsen. 
NRK er blitt dominerende som innholds-
leverandør - og  som videreformidler - når 
det digitale nettet kommer. Det har fått en 
maktposisjon som er helt enorm, säger han.  
Han vill dela upp NRK och sälja styckevis 
exempelvis radio resp. tv var för sig eller sälja 
den regionala verksamheten. NRK är för stort 
för att säljas som en enhet. (Radionytt) 
 
Tv-avgift införs på mobiltelefoner  
och datorer 
De tyska delstaterna har kommit överens om 
att införa en tv-avgift om 5.52 euro/mån (ca 
600 kr/år) på sådana datorer och mobiltele-
foner som kan ta emot tv via Internet. 
Avgiften, som motsvarar nuvarande radio-
licens, behöver inte betalas i hushåll som 
redan betalar tv-licensen (17 euro/mån).  
 
Norsk public service tjänar  
på svensk licensskandal 
Det är inte bara svenska Radiotjänst som fått 
in extrapengar på licensskolkskandalen. Även 
norska NRK gläds över att nyanmälda tv-
innehav har femfaldigats sedan skandalen i 
den svenska regeringen blev offentlig. 
Vanligtvis brukar public service bolaget NRK 

få in 100 nya licensbetalare i veckan under 
hösten. Men den sista veckan har NRK fått in 
500 anmälningar. Den starka ökningen kan 
nog kopplas att också norska medier har 
skrivit mycket om de svenska statsrådens 
förhållanden till tv-licensen, säger Freddy 
Lysfjord, avdelningschef på NRK:s licens-
avdelning till Aftenposten.  
 
Assyrier hotar med licensskolk 
Assyriska riksförbundet med 10.000 med-
lemmar hotar att licensskolka om inte bevak-
ningen av kristna assyrier i SR, SVT och UR 
blir bättre Jag är bekymrad över att vi får 
många signaler på att vi inte är tillräckligt 
relevanta för olika invandrargrupper, säger 
Eva Hamilton, SVT:s vd. 
 
I ett upprop konstaterar Assyriska riksför-
bundet att över 22 000 assyriska hushåll 
betalar tv-avgift till Radiotjänst. Missnöjet är 
stort: ”Varför ska vi betala licenser när våra 
landsmän slaktas i Irak utan att SR och SVT 
bryr sig om att rapportera om det?” – Vi 
uppmanar inte till lagbrott men vi ifråga-
sätter att vi ska betala TV-avgiften. För-
följelserna av kristna assyrier har blivit  
mycket värre efter Muhammedteckningarna 
och påvens uttalande om islam. Men om det 
rapporteras ingenting, varken i TV eller 
radio, säger riksförbundets ordförande 
Simon Barmano. 
  
Enligt Barmano handlar protesterna också 
om att assyrierna utmålas som ”en hop 
kvinnoförtryckande sverigehatare” i nyhets-
sändningar. Särskild kritik får Qolo, SR 
Internationals program på assyriska, främst 
för att utrikesbevakningen tagits bort. Enligt 
Anne Sseruwagi, chef för SR International, 
beror förändringen på att redaktionen har en 
ny policy – uppdraget är att berätta om 
Sverige, för dem som inte behärskar svenska. 
Sseruwagi berättar att hon ofta får påstöt-
ningar från invandrargrupper som vill att 
redaktionen börjar med sändningar på deras 
språk. Men varken ekonomin eller sänd-
ningstiderna tillåter att alla får sina behov 
tillgodosedda. Att ett enskilt förbund, med så 
många som 10.000 medlemmar, talar om 
licensskolk oroar SVT:s vd Eva Hamilton: Vi 
kan inte anpassa vårt programutbud utifrån 
att olika grupper ställer krav på hur just 
deras intressen ska speglas.  Min bild är att 
public service har en mycket stark förank-
ring. Det speglas i betalningsviljan – 90 % 
av hushållen betalar avgiften, säger Peter 
Örn vd på SR .(Journalisten) 



 4

Radio- och tv-anställda vill inte 
liberalisera medieägarskapsregler 
Medan ägarna till radio- och tv-stationer i 
USA i allmänhet vill att  mediemyndigheten 
FCC skall ytterligare liberalisera ägarskaps-
regler vill fackförbunden, som representerar 
tusentals av stationernas anställda, tvärtom 
att regelsystemet skall bibehållas eller 
skärpas.  American  Federa-tion of Television 
and Radio Artists, Com-munications 
Workers of  America och AFL-CIO (ameri-
kanska LO) har skriftligt yttrat sig till FCC i 
frågan.  Förbunden representerar 80.000 
reportrar, nyhetsankare,  sport-journalister, 
pratshowsvärdar, producenter, författare och 
många  andra som arbetar framför eller 
bakom kameran och mikro-foner. 
http://www.broadcastingcable.com/article/CA63849
06.html?display=Breaking+News 
 
Brittisk public service  
utlokaliserar till Indien 
BBC kommer att utlokalisera –”outsourca” – 
hela sin ekonomihantering under den 
kommande tioårsperioden till företaget 
Xansa i Chennai Indien.  Kostnaden är £8,5 
miljoner per år, men man sparar årligen cirka 
£20 miljoner som kan användas för 
satsningar på program och tjänster. 
 
Kuba anklagar USA för  
ökad elektronisk krigföring 
Kuba har i FN:s generalförsamling anklagat 
USA för ”ökad amerikanska radio och tv-
aggression mot ön”. Bl.a. har tv-sändningar 
från ett flygplan typ G-1 ökad från en till sex 
gånger i veckan. Kubas diplomat i FN säger 
att det elektroniska kriget mot Kuba står i 
strid mot internationella avtal på telekom-
munikationsområdet. Högerextrema 
stationer sänder varje vecka mer än 2.240 
timmar radio och tv mot Kuba på 30 olika 
frekvenser. (Radio Netherlands Worldwide) 
 
Holländska ljud- och bildarkivet invigs 
1 december inviger drottning Beatrix det 
holländska Audiovisuella Institutet 
lokaliserat centralt i Hilversums Media Park.  
Här finns det Audiovisuella arkivet som 
innehåller en omfattande samling radio och 
tv-program, dokumentärer, reklamfilmer, 
amatörfilmer, fotografier och musik.  
 
Det finns material från 1898 i arkivet.  
Besökare har möjlighet att se och lyssna på 
urval av arkivet i 15 olika temasalar och man 
få pröva på att göra nyhetsprogram. Arkivet 
finansieras av Utbildnings-, kultur- och 
vetenskapsministeriet, men en del utställ-

ningar har externa sponsorer.   
 (Radio Netherlands Worldwide) 
 
Svensk spektrumpolicy fastställd 
PTS har fastställt en policy för spektrum-
förvaltningen i Sverige. Syftet är att skapa en 
förutsägbarhet kring PTS framtida agerande, 
på kort och lång sikt, för marknadens 
aktörer.  
 
Spektrumpolicyn formulerar bland annat att: 
  
• tillstånd att använda radiosändare skall vara så 
teknik- och tjänsteneutrala som möjligt.  
• när urvalsförfarande blir aktuellt skall auktion tillämpas 
i första hand.  
• andrahandshandel (överlåtelse av tillstånd) skall 
underlättas.  
• när risken för skadlig störning är liten och hinder i 
övrigt inte föreligger skall undantag från tillståndsplikt 
införas.  
 
I spektrumpolicyn presenterar PTS långsik-
tiga mål, grundprinciper, policy och mål på 
medellång sikt för spektrumför-valtningen i 
Sverige. Myndigheten anser att spektrum 
skall förvaltas på ett sätt som ger största 
möjliga nyttjandegrad och samhällsnytta, 
vilket i sin tur främjar innovation, teknik-
utveckling och ett ökat utbud av radiobase-
rade tjänster. Läs dokumentet om spekt-
rumpolicyn:  
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Spektrum
policy_PTS_VR_2006_2.pdf 
 
En miljon svenskar tittar på webb-tv  
Över hälften av befolkningen har tillgång till 
digital-tv. 60 procent kan titta på tv via 
bredband enligt analysföretaget Mediavision. 
Personer som skaffat digital-tv efterfrågar 
tjänster som inspelning i tv-mottagarna och 
beställa tv-program. Men efterfrågan på fler 
tv-kanaler mattas av.  Under det tredje kvar-
talet hade 60 procent av befolkningen i 
åldern 15-74 år tillgång till bredband. 
940.000 hade tittat på tv-program via 
internet. Hälften av bredbandsinnehavarna 
lyssnar på radio via internet. (Dagens Media) 
 
…mer från debatten om svensk public 
service 
 
Om att offra det smala för det breda 
Det har gjorts till ett lackmustest att den som 
försvarar public service också skall försvara att 
public service gör allt det som de kommersiella 
medierna gör. Om man inte är anhängare till det 
breda public serviceutbudet så är man egentligen 
ingen riktig anhängare av public service. 
Detta är en okunnig och en ohållbar position. På 
sikt kommer det att vara omöjligt att försvara en 



 5

sådan public service-ståndpunkt. Elementära 
ekonomiska förhållanden kommer att tvinga 
fram innehållsliga val. Det är en illa förklädd 
inre intressekompromiss i Sveriges Radio och 
Sveriges Television som har lett fram till denna 
breda bestämning av public service. Inåt är det 
en bekväm position att public service skall göra 
allt. Alla kan i princip därmed ha kvar sina 
uppgifter.  
 
Men i en yttre omgivning där man inte följer 
med, och inte kan följa med, i den allmänna 
produktivitetsutvecklingen tvingas man till val. 
Och vågar man inte välja bort något av det 
breda så väljer man i stället bort det smala.  
Något hårddraget är det på väg att bli med 
public service som med vår svenska välfärdsstat. 
Skall vi behålla uppslutningen kring välfärds-
staten så måste alla ha nytta av den. Så tyvärr 
har vi inte råd att stödja de svaga. Skall vi 
behålla tittarna måste vi ha breda program.  
Så tyvärr måste vi spara bort nyheterna och 
kulturen, skriver Mats Svegfors i DN Debatt 19 
oktober.  
 
Läs hela debattinlägget ”Journalisternas politiska 
rapportering är död” på 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=5
81682&previousRenderType=1 
 
Nya tider för public service 
Detta är rubriken på en av en serie tänkvärda 
artiklar i Östgöra Correspondenten (Corren) om 
svensk public service. Artiklarna har publicerats 
27 och 28 oktober och en tredje kommer    
oktober. Läs på http://www.corren.se 
 
Ställer public service upp för sina vänner? 
SVT och SR har på senare tid i hög fart börjat 
avyttra sina bästa argument för den egna 
existensen - nämligen klockren public service. 
Siffror och åldersfixering var viktigare. 
Publikens kvalitet och förstånd lågprioriterades.  
 
Politikernas svar börjar komma nu...  
Därtill har företagen, genom ökade satsningar 
på utomstående produktionsbolag, hamnat i 
diffusa gränstrakter för public service-
företagens ansvarighet. När SR, som nu, till och 
med ämnar lägga ut sin mediekritiska och -
granskande verksamhet på frilansbolag, ja, då 
kanske man ändå bör sluta spela förvånade när 
politikerna börjar lägga sig i och fundera över 
avtalets innebörd. Den ödesmättade frågan nu 
gäller hur SR och SVT ämnar ställa upp för sina 
vänner. (Carl Otto Werkelid i sin krönika i 
Svenska Dagbladet 30 okt 2006) 
Läs hela krönikan:  
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13955895.asp 
 
 

television 
 
Staten och arbetarrörelsen  
ökar sitt ägande i norsk tv  
A-pressen har på nästan kuppartat vis träffat 
ett långsiktigt ägarskapsavtal med danska 
Egmont och köper Schibsteds aktier i TV 2 
(Norges motsvarighet till svenska TV4) för 
1,150 miljarder Nkr. Hittills har de tre 
företagen ägt en tredjedel var av TV 2. Nu 
kommer A-pressen och Egmont äga var sin 
hälft. Kall det hva du vil, säger koncern-
chefen i Schibsted Kjell Aamot. Fra å sitte 
som likeverdige eiere til å være den lille mot 
den store alliansen i et 2-1 forhold valgte vi å 
selge oss ut. Vi kunne ikke forsva-re en så 
stor investering som TV 2 er i et sånt 
eierforhold. Aamor tycker att man fått bra 
betalt för sin del men är lite vemodig. Jeg 
husker 1992 da TV 2 kort tid etter oppstart 
var på konkursens rand og hvor eier-
begrensningen i TV 2 var 20 prosent. Den 
gangen var det daværende kulturminister 
Åse Kleveland som reddet TV 2 ved å øke 
eierprosenten til dagens 33,3 prosent. Men 
dagens mediebransje har ikke rom for 
sentimentalitet. säger Kjell Aamot.   
 
I Sverige antyder Schibstedägda Aftonbladets 
chefredaktör Anders Gerdin att koncernen 
kan komma att sälja sin ägarpost i TV4. Det 
är meningslöst att sitta med en minoritets-
post i en tv-kanal eftersom man inte kan 
påverka som man vill säger Gerdin till 
Dagens Næringsliv. 
 
Kulturminister Trond Giske avvisar tanken 
på att medieägarskapslagen har medverkat 
till att Schibsted valde att sälja sin del i TV 2. 
Dagens ordning hindret ikke Schibsted i å eie 
en tredjedel av det norske avismarkedet og 
en tredjedel av den største norske tv-
kanalen. Schibsted kunne fortsatt sittet som 
eier av TV 2 säger Giske till Dagens Nærings-
liv. Koncerndirektör Jan Erik Knarbakk i 
Schibsted kommenterade officiellt försälj-
ningen med att Schibsted gärna ville ha 
majoritetsägande i TV 2 men hindrades av 
lagstiftningen. (Kampanje) 
 
A-pressen som bedriver radio, tv och tidnings-
verksamhet ägs till 44 % av statliga Telenor 
medan LO och fackförbund äger lika stor andel. 
Resten ägs av Stiftelsen Fritt Ord (9,87 %) och 
anställda.  Danska Egmontkoncernen är helägd av 
Egmont-stiftelsen. I och med köpet ökar statens 
ägarinflytande i norsk tv bl.a. i Norges televisjon 
som bygger ut och driver det digitala marknätet. 
Detta företag ägs av NRK, TV 2 och Telenor. 



 6

TV 4-chefen besviken på  
norska TV2-affären  
TV 4:s nya kanaler och lokala stationer bidrar 
i allt högre grad till företagets lönsamhet. 
Tredje kvartalet i år sjönk vinsten för 
huvudkanalen med 30 % (jämfört med 
föregående år) medan de fem nya kanalerna 
förbättrade sitt resultat med 70 %  och de 
lokala kanalerna med 50 %. Det är helt i linje 
med vår strategi att minska konjunktur-
beroendet av reklamintäkterna i TV 4. För 
tio år sedan var vi till 90  % beroende av vår 
riksreklam i TV4. Om två år är målet att 50  
% av intäkterna ska komma från annat håll, 
säger vd Jan Scherman.  Han reagerade på 
den norska TV2-affären med tydlig 
besvikelse. Ambitionen att skapa en stark 
nordisk ägarplattform för TV 4 fick sig nu en 
ordentlig knäck. Man kan väl säga att den 
norska dörren smällde igen. Och eftersom 
utförsäljningen av TV 2 i Danmark tycks ha 
placerats i kylskåpet är det just nu svårt att 
nå den ägarposition vi vill ha för att kunna 
agera pan-nordiskt säger han.  
 
Schermans andra oro för dagen gäller den 
nya regeringen. Det är ett stort problem att 
alliansen inte bekänt färg angående medie-
politiken. Det finns många stora frågor, 
bland dem EU:s tv-direktiv och spelreglerna 
för de kommersiella tv-bolagen. Han är nöjd 
med den nya kulturministern, men tycker att 
regeringen efter licensskolkskandalen ägnat 
sig alldeles för mycket åt att betyga sin kärlek 
till public service. Tidigare har moderaterna 
och folkpartiet varit tydliga i sina krav på 
ett smalare och mindre kommersialiserat 
public service, där de ville göra upp med 
smygfinansieringen av program och spons-
ringsintäkterna. Så det här public service-
kramandet vi ser nu är ju rent hyckleri, 
säger Scherman. (Svenska Dagbladet 
Näringsliv) 
 
Politiker får bredd i tv 
BBC kommer att börja producera och sända 
BBC Parliament i fullt bredformat (16:9) på 
det marksända digitalnätet 13 november. Det 
blir den första parlamentskanalen i världen 
som visar sina politiker i äkta bredbild istället 
för i det hittills gängse 4:3-formatet. BBC 
Parliament når mellan 750.000 och en miljon 
tittare varje månad. BBC hoppas att det nya 
formatet kommer att locka fler att titta på 
sessionerna i Westminster, Edinburgh och 
Cardiff. Till sändningar kopplas den 
interaktiva tjänsten BBCi. Undertexter blir 
tillgängliga på samma sätt som för andra 
kanaler i digitalnätet.  

Fakta: Äkta bredformat innebär att programmet 
produceras och sänds med en bildruta med 
proportionerna 16:9 till motsats till den vanligt 
förekommande oäkta bredbilden som innebär att 
ett program producerat i 4:3-formatet beskärs i 
över och underdel för att kunna fylla en bredbilds-
skärm, men samtidigt då försämrar bildskärpan i 
förhållande till originalet.  All HDTV sänds i äkta 
bredbild.)  
 
HDTV-kunder nöjda trots få kanaler  
Ett blygsamt utbud och vissa teknikproblem 
drar inte ner betyget från majoriteten av 
Canal Digitals tittare. Över 64 % är nöjda 
med sin HDTV-investering enligt en under-
sökning som företaget gjort bland sina abon-
nenter. Mer än 72 % säger att de är mest 
nöjda med bildkvaliteten och närmare 88 % 
anser att det är en tydlig, stor eller mycket 
stor skillnad jämfört med vanlig digital-TV. 
Att våra HDTV-kunder är nöjda ger en 
tydlig bild av styrkan hos HDTV. De under-
sökningar som är gjorda både nationellt och 
internationellt visar även på att intresset för 
HDTV är mycket stort och att det finns en 
betalningsvilja för denna typ av tjänst. Detta 
framförallt med bakgrunden av att 
försäljningen av stora platta TV-skärmar 
ökar enormt, säger Patrik Hofbauer, vd för 
Canal Digital. Canal Digitals HDTV-kunder 
vill helst se mer sport, 43 % uppger detta. 29 
% vill se mer film och 11 % vill ha mer pro-
gram om natur och vetenskap. Vi strävar hela 
tiden efter ett bredare utbud. I dag har vi fyra 
kanaler som sänder i HD, CANAL+ HD, Dis-
covery HD, nöjeskanalen VOOM samt SVT 
HD och vi kommer även att sända matcher ur 
Elitserien i HD-format., säger Hofbauer.  
Nästan tre miljoner nordiska hushåll får TV 
direkt eller indirekt från Canal Digital, som är 
helägt av norska Telenor.  
 
Kristen tv-kanal startar i Sverige  
Siewert Öholm, känd från SVT och Dagen, 
blir chef för norska Verdikanalen. Vid nyår 
startar svenska sändningar. Det ska vara en 
familjevänlig tv för alla, säger Öholm,  som 
tror att såpornas dagar är räknade och att 
publiken längtar efter något som verkligen 
speglar deras liv. Programmen sänds 24 
timmar om dygnet via Canal Digital över hela 
Skandinavien. I Norge också via analoga 
marknätet. Bara en fjärdedel av programmen 
är kristna program av typen gudstjänster och 
underhållning som gospelkonserter.   
 
Finn-Henrik Friis Larsen, som är mest känd i 
Sverige som marknadsförare på Dagenhuset, 
är den drivande i Verdikanalen säger: Vi vill 



 7

ge aktualitets-tv om samhället där männis-
kor – vare sig de är kristna eller inte – 
diskuterar livsvärdena. Vi kallar oss en 
allmän tv-kanal på kristen grund. En norsk 
pingstförsamling är huvudägare.  Skillnaden 
mellan Verdikanalen och övriga kristna 
kanalerna i Norden är att de inte tigger 
pengar till verksamheten. De har också ett 
musikprogram för ungdomar, JCtv. Kanalen 
har också en egen korrespondent i Israel.  
 
Turkiets regering stoppar all kristen tv 
Det blir ingen sändningsstart nu i oktober för 
den nya kristna TV-kanalen ECTV. Turkiets 
regering har utövat starka påtryckningar på 
satellitbolaget Eurasiasat, som i sista stund 
säger nej till den nya, kristna kanalen. Sam-
tidigt stoppas andra befintliga kristna sänd-
ningar, som alltså inte längre tillåts sända 
över samma turkiska satellit. Det är mycket 
upprörande att ett land som står på tröskeln 
till EU begränsar religionsfrihet och yttran-
defrihet på det här sättet, säger Sten-Gunnar 
Hedin, föreståndare för Pingst - fria försam-
lingar i samverkan, som är en av ägarna till 
den nya TV-kanalen ECTV, som också ägs av 
en rad andra kristna organi-sationer i 
Sverige, Finland, Norge, Danmark och 
England. 
 
Turkiet har länge haft en stark kontroll-
funktion över etermedia i landet via det 
statliga kontrollorganet RTUK. Men när 
befolkningen i allt större utsträckning börjat 
se på TV via satellit har kontrollmöjligheter-
na minskat. Satellitbolaget Eurasiasat, som 
når en stor del av Turkiets 70 miljoner 
invånare via en mängd TV-kanaler, har 
hittills sluppit statlig kontroll eftersom 
bolaget agerar på en internationell marknad 
med bl.a. franska delägare. Vi ser fram emot 
att Turkiet blir medlem i Europeiska Unio-
nen., Då tvingas man att stå för det som är 
självklart för oss - religionsfrihet och yttran-
defrihet Man kan inte bryskt stänga för 
kristna sändningar i en TV-satellit på det 
sätt som nu har skett.  säger Hedin. Vi utgår 
också ifrån att EU:s ledande företrädare i 
Bryssel uppmärksammar den här frågan i 
förhandlingarna med Turkiet. Så här får det 
inte gå till i ett land som vill åberopa 
mänskliga fri- och rättigheter, säger 
projektledaren Tore Pansell.(IBRA) 
 
Största kabelbolaget blir  
en huvudvärk för teleoperatörerna 
Telias gamla kabel-tv bolag Comhem blir nu 
en tuff utmanare till Telia Sonera, Tele2 och 
Telenor på fast telefoni.  Med samman-

slagningen med svenska UPC får Comhem 
ytterligare 300.000 hushåll i UPC:s nät i 
Stockholmsområdet, som ansluts till 
Comhems telefonitjänst. Som lanserades till 
Comhems kabel-tv kunder för ett år sedan. I 
Stockholmsområdet är det 350.000 hushåll. 
Det betyder att 650.000 hushåll kan ringa 
till låg abonnemangsavgift med Comhem i 
Stockholms sina kabel-tv kunder. På ett år 
har vi fått 150.000 telefonikunder och är den 
snabbast växande teleoperatören, säger 
Comhems vd Gunnar Asp. Huvuddelen av 
telefonikunderna kommer från Telia Sonera. 
Comhem kan genom sitt kabelnät erbjuda 
högre överföringshastighet än telebolagen 
och lokalsamtal är kostnadsfria mellan 
Comhemabonnenter. Ett nytt bredbands-
utbud med en högsta hastighet på 24 Mbit/s 
har lanserats. Det kan utökas till 100 Mbit/s 
om ett år vilket innebär att man senare kan 
erbjuda hdtv.  
 
Vi har nu över 1,7 miljoner kabel-tv kunder 
som vi kan erbjuda triple play-tjänster med 
bredband och telefoni. Marknadsundersök-
ningar visar att 60 % av hushållen vill ha 
detta och vår försäljning av triple play går 
mycket bättre än vi räknat med, säger Asp. 
Under 2005 steg Comhems omsättning med 
20 % till 1,9 miljarder och vinsten nästan 
fördubblades till 183 Mkr.  Asp räknar med 
en rörelsevinst på lite drygt 1 miljard kronor i 
år, vilket ger en vinstmarginal på nära 50 % 
av eget kapital.(Dagens Industri) 
 
Fri konkurrens på svensk  
digital-tv-marknad krävs av EU 
EU-kommissionen drar Sverige inför EU-
domstolen för att Sverige inte har fri 
konkurrens på digital-tv-marknaden. Enligt 
EU-kommissionen har företaget Boxer en 
monopolställning när det gäller sändnings-
tjänster för digital marksänd tv. Svenska 
programföretag som använder digital mark-
sändnings- och överföringsteknik måste 
vända sig till Boxer för att exempelvis köpa 
tjänster som kryptering och dekryptering av 
tv-signaler och utrustning som digitalboxar. 
(SR Ekot) 
 
Rysk tv digitaliserad 2015 
Enligt en talesman på ryska IT- och telekom-
ministeriet måste Ryssland ha gått över till 
digital-tv 2015. Annars får man stora pro-
blem. Enligt vice kultur- och masskommuni-
kationsminister Pavel Pozhigailo skall digital-
tv bli gratis för alla ryssar och även boxarna 
skall bli kostnads-fria. Regeringen kommer 



 8

att äga digital-tv-frekvenserna och en statlig 
samlad operatör för radio och tv kommer att 
bildas. (ITAR-TASS) 
 
Småbarns tv-tittande  
kan bidra till autism 
Autism blev första gången som mest upp-
märksammad omkring 1980 samtidigt som 
video och kabel-tv blev vanligt och det blev 
möjligt att barn kunde titta på tv när som 
helst och på tv som riktades mot dem. Nu har 
forskare vid Cornell University i USA hittat 
var som förefaller vara statistiskt signifikanta 
samband mellan grad av autism och tv-
tittande bland barn under 3 års ålder. Man 
har studerat fyra delstater; Kalifornien, 
Oregon, Pennsylvania och Washington.  När 
exempelvis kabel-tv blev vanligt omkring 
1980 ökade autismen mer i de lokalområden 
där kabel-tv fanns än i de områden där kabel-
tv inte fanns.  I delstaterna på västkusten 
fann man att ju mer tid småttingarna 
tillbringade framför tv:n desto mer ökade 
troligheten för autistiska störningar.     
 
Forskarrapporten är en potentiell bomb i 
debatten om autism särskilt som tv-tittandet 
för 25 år sedan var betydligt lägre än i dag 
när barn ser ungefär fyra timmar tv om 
dagen.  We are not saying we have found the 
cause of autism, we're saying we have found 
a critical piece of evidence, säger forskaren 
Michael Waldman till nättidningen Slate.  
Misstankar som tidigare funnits om att 
vaccin orsakar autism har inte kunnat 
bekräftas av forskningen. Inom 
Amishsamhället förekommer inte vaccin och 
man har därför trott att detta är orsaken till 
att autism är sällsynt hos amishfolket. Men 
amish tittar inte heller på tv.  
 
Den aggressiva marknadsföringen av 
Teletubbies, Baby Einstein och liknande som 
uppmuntrar småttingar att se tv kan visas sig 
vara ett mardrömsmisstag skriver Slate.  
Föräldrar bör dock inte ha dåligt samvete för 
detta eftersom ingen varnat för riskerna 
tidigare. Nu varnar  emellertid den ameri-
kanska barnläkarakademin för att låta barn 
under två års ålder titta på tv. Läs hela 
artikeln på http://www.slate.com/id/2151538/   
eller rapporten på  
http://www.johnson.cornell.edu/faculty/profiles/wal
dman/autpaper.html 
 
Tv-tittare som vill sända film i tv  
får egen förening 
Liksom i andra städer runt om i landet är 
Öppna Kanalen i Växjö öppen för sändningar 

av program från föreningar och andra institu-
tioner.  Nu har man emellertid bildat en 
förening som enbart har till syfte att göra film 
som skall sändas i den nya TV-kanalen. I 
föreningen skall filmmakare i området kunna 
lära känna och inspirera varandra, liksom 
kläcka idéer till gemensamma filmprojekt. 
Man blir här inte bunden av att filmerna skall 
vara anpassade till andra föreningars bud-
skap och syften. Exempelvis kan man göra en 
film bara för att det är kul, för att förmedla en 
konstupplevelse eller för att uppmärksamma 
något som man tycker andra behöver få upp 
ögonen för.  Öppna Kanalen startade i höst 
och  sänder f.n. till 13.000 hushåll i kabel-
nätet i Växjö, men kommer också att sända i 
webben och senare i det marksända 
digitalnätet.  Läs mer på 
http://www.oppnakanalenvaxjo.se 
 
Medborgarjournalister kan bli  
räddning för tv-stationer 
Tv-stationer som försöker utveckla sig som 
lokala stationer i en föränderlig multimedia-
värld bör kunna finna lösningen i medborgar-
journalism enligt en expertpanel på NAB-
mässan i  New York. Tv-stationerna behöver 
dock handla snabbt säger man. Man måste  
komma förbi den tröghet som finns hos 
personalen på de traditionella nyhetsredak-
tionerna som känner sig hotade  av den nya 
trenden liksom hos företagsledningarna som 
ännu inte är medvetna om hur snabbt video 
på nätet förändrar journalistiken. 
(tvnewday)  Läs mer på 
http://www.tvnewsday.com/articles/2006/10/25/daily.14/ 
 
Kinas första tv-satellit sänds upp. 
Parabolförbudet kanske upphör 
Kina kommer att sända upp sin första tv-
satellit som skall sända direkt till hushållen. 
Sinosat-2 är utvecklad för att leverera radio- 
och tv-signaler liksom bredband till 
”vartenda jordbrukshushåll” i landet via en 
liten parabolantenn. Viktigast blir här 
utbildningsprogram och även fjärrmedicin 
enligt kinesiska rymdstyrelsen.  Detta kan 
innebära att det nationella förbudet mot 
privata parabolantenner upphör uppger  
statlig press. Analytiker tror att om detta sker 
kommer uppemot 100 miljoner hushåll att 
installera parabolantennerna 2006-2010.  
(AFP)  
 
Ny gratis tv-kanal för  
fotbolls- och hockeyälskare 
FANTV är en ny free-to-air (okrypterad och 
gratis) tv-kanal med fotbolls-tv gjord av 
riktiga fans. Kanalen sänder via Sirius-



 9

satelliten. FANTV visar intervjuer, försnack 
och magasinsprogram om svensk fotboll och 
hockey.  Michael Fahlstedt, vd för FANTV, 
säger Vi ville ha den bästa täckningen över 
främst Sverige, men även nå övriga Norden. 
Enligt våra bedömningar når vi med Sirius 
flest hushåll i vår målgrupp. En annan 
bidragande orsak till att vi valde Sirius är 
satellitens starka signal, som gör det enkelt 
för varje fotbollsfan att med en liten antenn 
få en bra mottagning. Läs mer på 
SvenskaFans.com 
 
En av tio på nätet tittar på tv 
En undersökning av Consumer Internet 
Barometer visar att en av tio internetanvän-
dare i USA tittar på webb-tv, främst för 
bekvämlighet och för att slippa reklam-
avbrott. Tre av fyra användare säger att deras 
normala tv-tittande inte har ändrats, en 
mindre andel säger att det har  minskat 
respektive ökad.  62 % som loggar in söker i 
första hand nyhetssändningar och 50 % söker 
underhållning. Annat populärt innehåll:  
favoritprogram som man missat i vanliga 
tv:n, förhandsvisningar, sport  och att kunna 
se alla delar av en programserie. 
(Multichannel News) 
 
Flera nya TV2-kanaler i Danmark 
Liksom för TV2 i Norge lanserar TV2 
Danmark i december sin nya renodlade 
nyhetskanal, TV2 News. Vår strategi er å 
lansere tre-fem kanaler innen 2009, säger 
ekonomidirektör Anders Kronborg i TV2 
Danmark till Børsen.  TV2 News, som kostar 
80 milj dkr att starta,  förväntas bli en 
vinstmaskin för det statligt ägda företaget TV 
2 som redan nästa år räknar med intäkter på 
160 milj Dkr (Kampanje) 
 
Upphovsmän tvingar YouTube  
ta bort tusentals filmer 
Två veckor efter att Google tillkännagivit att 
man köpt videosajten YouTube för 1,7 
miljarder dollar har totalt  29.549 filmer har 
raderats efter begäran av japanska upphovs-
rättsorganisationer,  public servicekoncernen 
NHK och privata tv-stationer. Redan innan 
affären varnade många för att videosajten 
innehåller mycket copyrightskyddat material. 
Den kollektiva begäran från de japanska 
intressena föreföll ha som syfte att under-
stryka problemets allvar för YouTube. 
(Mainichi News)  
 

Konsumenter förstår inte tv-
branschens modebegrepp 
Norska konsumenter förstår inte begrepp 
som digital-tv, HDTV och Triple play. 
Administrativa chefen för kabelbolaget Get 
(tidigare UPC) Gunnar Evensen menar att tv-
branschen står inför stora kommunikations-
utmaningar. Hele bransjen må skjerpe seg, 
säger han.  Branschen har fullständigt missat 
i sin kommunikation med marknaden och 
användarna. Det är ett våldsamt kommunika-
tionsgap och faktakunskapen är låg menar 
Evensen. En undersökning beställd av Get 
visar att endast 33% vet vad digital-tv är och 
35% vad en digital-tv-dekoder är. Endast 
22% vet vad HDTV är och EPG (elektronisk 
programguide) känner bara 20% till.  Inte 
oväntat vet män mer än kvinnor om dessa 
tekniska ting. Endast en av tio kvinnor vet 
vad HDTV är mot en av tre män.  Det er helt 
tydelig at tv-bransjen og andre eksperter 
kommuniserer på en måte som ikke appel-
lerer til forbrukerne. Det er viktig at vi nå 
lytter til dette og bruker et språk som folk 
forstår, säger Evensen. Dette er et bransje-
problem. Digital-tv er ikke noe nytt. Vi har 
hatt det siden 2001. Hele bransjen må 
skjerpe seg og snakke på en annen måte slik 
at forbrukerne skjønner oss, säger Get-
chefen. (Kampanje) 
 
Reklamavbrott i filmer  
prövas i Högsta Domstolen 
HD meddelade prövningstillstånd i onsdags i 
det uppmärksammade målet mellan TV4 och 
filmarna Claes Eriksson och den bortgångne 
Vilgot Sjöman. I våras gav TV4 intrycket att 
processen inte hade någon större betydelse 
eftersom man löser problemet ändå avtals-
vägen medberörda regissörer och produ-
center. Men principfrågan har tydligen blivit 
allt viktigare för dem. HD:s utslag blir ju 
prejudicerande, det är därför de tar upp det, 
säger Eriksson/Sjömans advokat Håkan 
Sjöström.   
 
Hovrätten skrev i sin fällande dom att "de 
aktuella reklamavbrotten inte bara har brutit 
kontinuiteten och dramaturgin i filmerna 
utan också fogat in miljöer som är främ-
mande och omotiverade. I något fall har 
avbrotten vidare inneburit att den efter-
strävade dramatiska effekten av växlingen 
mellan två scener suddats ut". Hovrättens 
dom betydde att en kanal som sänder från 
Sverige måste ha upphovsmannens god-
kännande för att få göra reklamavbrott mitt i 
filmen. Det som TV4 vill få klarlagt är bland 



 10

annat om de fällande domarna berodde på att 
hanteringen av de båda långfilmerna 
hamnade i en övergångs-period mellan 
lagstiftningarna som reglerar kanalens rätt 
att avbryta för reklam. (Dagens Nyheter)  

 
radio 
 
 

digital radio 
 

2010 lyssnar vartannat brittiskt 
hushåll på digital radio 
Lägstapriserna på DAB-mottagare i Stor-
britannien är nu £29. Enligt beräkningar av 
DRDB (Digital Radio Development Bureau) 
finns DAB-radion i två miljoner hushåll (13,9 
%) vid årets slut och kommer att finnas i 50 
% av hushållen 2010. Our aim is to ensure 
DAB digital radio is also available across a 
broader range of devices as digital conver-
gence continues. To meet these needs, DAB 
digital radio must be included in new multi 
purpose devices and the good news is that 
the first such products are already hitting 
the streets, säger DRDB:s vd Ian Dickens. 
 
Med den första mobiltelefonen som kan ta 
emot DAB-radio - Virgin Mobile Lobster 700 
– etableras ett nytt sätt att ta emot radio. Det 
finns redan en mängd kombinerade DAB/ 
Mp3-spelare på marknaden. Mätningar visar 
att de som lyssnar via DAB lyssnar på 16 % 
mer radio än de som använder analog 
mottagare. 
 
Hälften av hushållen lyssnar idag på 
radio digitalt 
54% av de brittiska hushållen (26,7 miljoner) 
lyssnar idag på digitalradio. Veckoräckvidden 
har ökat med 15 % på ett år.  Förutom DAB så 
lyssnar man digitalt via DTV (digital-tv-
nätet), Internet och mobiltelefon.  En fjärde-
del av vuxenbefolkningen (51,8 miljoner 15 år 
och äldre) äger idag en mp3-spelare. 15% (2 
miljoner) av dessa lyssnar på podradio)  
(RAJAR) 
 
Kommersiell DAB-kanal i Norge  
till våren 
I vår, när det regionala och det nationella 
DAB-nätet har synkroniserats, kommer två 
nya DAB-kanaler bl.a. kommersiella Kanal 
24. Under 2007 kommer 80 % av befolk-
ningen kunna nås genom DAB.  (Radionytt) 

DAB2 på gång  
- Ny kodningsteknik prövas  
Försök med efterföljaren till DAB har nu 
påbörjats i Australien och Storbritannien. 
Man vet ännu inte om den nya tekniken 
kommer att kallas DAB+, DAB2 eller DAB 
2.0 men det är säkert att den kommer att 
baseras på den nya kodningstekniken AAC+ 
som är 3-4 gånger effektivare hittills använda 
MP2. Man väntar sig att WorldDAB Forum 
nu skall offentliggöra om man framöver 
kommer att använda AAC+. Nya DAB2-
mottagare som kommer på marknaden nästa 
år kommer att kunna ta emot även radio-
kanaler som sänds i gamla systemet. Däremot 
kommer DAB-mottagare som hittills har sålts 
i främst Danmark och Storbritannien inte 
kunna ta emot DAB2. (Radio-Nyt) 
 
Digitalradiosystemet FMeXtra  
testas i Oslo 
Redan nu kan man i Oslo höra hur FMeXtra 
låter. På en fm-frekvens görs provsändningar 
där två extra digitala signaler sänds "ovanpå" 
den vanliga analoga signalen. En talesman 
för det amerikanska systemet i menar att 
detta är bättre än DAB eftersom man 
använda den FM-sändare och antenn man 
redan har. Det enda som behövs i sändar-
utrustningen är en encoder för 8.900 dollar. 
Installationen tar bara 20 minuter. Det finns 
utrymme för upp till 16 digitala kanaler på en 
och samma frekvens beroende på vilken 
bandbredd man vill ha för varje kanal. 
FMeXtra  använder AAC Plus-komprimering, 
som ger bra kompatibilitet med andra appa-
rater bl.a. mobiltelefoner. (Radionytt).  Läs 
mer på http://www.dreinc.com/ 
 
Rumänska DRM-sändningar  
Den rumänska utlandsradion Radio Romania 
International (RRI)  har med hjälp av WRN i 
London börjat sända på engelska med DRM 
nu kl 1500 UTC på 7340 kHz med en sändare 
i Tyskland med en effekt av  60kW (RMS 
DRM )    (Radio Netherlands Worldwide) 
 

Organisation för italiensk DRM-radio  
DRM Italia; en organisation för att stimulera 
och förbereda DRM-sändningar i Italien har 
startats av public serviceradion Rai, rai Way 
och Vatikanradion. DRM Italia har fokuserat 
på utvecklingen av DRM Plus som kan 
möjliggöra en digitalisering av FM-bandet. 
F.n. testar Rai Radio 2 DRM dygnet runt med 
en 30 kW mellanvågssändare i Milano på 693 
kHz. Rai testar också DAB, men det är enbart 
i tysktalande Sydtyrolen lyssnarna har visat 
intresse. Här sänds nämligen även de tyska 



 11

och österrikiska radiokanalerna (Bayerische 
Rundfunk resp. ORF) som annars inte kan 
höras på FM. (Radiopassioni, Radio 
Netherlands Worldwide) 
 
 

 *** 
 
Statlig dansk reklamradio  
blir flerårig förlustaffär 
Den kommersiella radiomarknaden i Dan-
mark är den minst utvecklade i västvärlden 
skriver Børsen och eftersom TV 2 Radio helt 
skall baseras på reklamintäkter kan det där-
med emotse ett underskott fram till 2009. 
Dagbladet skriver att den blivande radio-
kanalen kommer att dränera TV2:s kassa 
med ett par hundra miljoner dkr nästa år 
(Radio-Nyt) 
 
FM-mikrosändare i bilar ett växande 
problem i USA 
Icke-kommersiella National Public Radio har 
begärt att mediemyndigheten FCC återkallar 
miljontals små FM-sändare som bilförare 
använder för att koppla ihop satellitradio 
eller iPod med bilstereon. En fältstudie av  
NPR Labs visar att nästan 40% av dessa 
sändare har signalstyrkor som  överskrider 
det tillåtna. Detta gör att en sådan signal stör 
FM-mottagningen i andra bilar i närheten. 
En annan undersökning av de kommersiella 
radiostationernas organisation National 
Association of Broadcasters visar att mer än 
75 % av de undersökta sändarna överskred   
den tillåtna uteffekten. Problemen började 
uppmärksammas i början av året när Howard 
Stern började sända sina program på satellit-
radion. Hans fräcka och ibland snuskiga 
kommentarer bröt in i de mer seriösa pro-
gram (ungefär som svenska P1) som NPR 
sänder liksom i kristna  sändningar via 
närradion. (Baltimore Sun) Läs mer:   
http://www.baltimoresun.com/news/nationworld/bal
-te.radio26oct26,0,1345449.story?track=rss 
 
Från 1 oktober 2006 får liknande FM-sändare 
med låg uteffekt användas fritt utan tillstånd även 
i Sverige. För att FM-sändare med låg uteffekt ska 
få säljas och användas i Sverige måste de uppfylla 
gemensamma europeiska krav. Det innebär bland 
annat att de ska vara CE-märkta.  
Kommersiella radion P4 i Norge  
brutit mot flera sändningsvillkor 
Mediemyndigheten Medietilsynet varnar 
kommersiella radionätet P4 för att ha under 
2005 brutit mot koncessionsvillkoren för 
barn- och mångkulturella program, kultur-
nyheter och nyheter på samiska. P4 har inte 
levererat det antal sändningstimmar i respek-

tive kategori som koncessionen kräver. 
http://www.kampanje.com/medier/article50265.ece 
 

Alla SR-kanaler nu på webben 
Imorgon presenterar Sveriges Radio en ny 
webbtjänst som ger radiolyssnarna möjlighet 
att höra sina favoritprogram när de vill. 
Samtliga program, oavsett kanal, finns näm-
ligen nu tillgängliga för lyssning på sr.se. 
Programmen publiceras i sin helhet direkt 
efter sändning och ligger uppe i 30 dagar, 
vilket är hela fyra gånger längre än hos övriga 
mediebolag. Vi arbetar målmedvetet för att 
göra radiolyssnandet oberoende av både tid 
och rum. Då spelar webben en mycket stor 
roll, säger Mats Åkerlund, chef för Nya 
Medier på SR.  Nu kommer publiken i ännu 
högre grad än tidigare att kunna bestämma 
tidpunkten för lyssnandet, eftersom alla 
våra program kommer att finnas på nätet 
under 30 dagar efter att de sänts i fm. 
Dessutom blir ljudkvalitén för efterhands-
lyssningen bättre. Genom ett kanalarkiv blir 
det enkelt för lyssnarna att få en överblick 
över vad som sänds i rikskanalerna P1, P2, P3 
och P4. Det går även att lyssna på de senaste 
sändningarna från SR:s lokala kanaler. Nästa 
steg blir att öka möjligheten till efterhands-
lyssning även i mobilerna, men redan i dag 
går det att lyssna på den senaste nyhets-
sändningen från Ekot, sportinslag från 
Radiosporten och humorklipp från P3 när 
man själv vill på http://mobil.sr.se säger 
Mats Åkerlund. Det enda programmet som är 
undantaget är Radioteatern, som på grund av 
rättighetsskäl inte får publiceras på webben.  
 

Radiolyssnandet minskar  
Det totala radiolyssnandet har tredje 
kvartalet fortsatt minskat en från 78% till 
76,2% enligt SIFO. Räckvidden samtliga 9-79 
år  
 
Sveriges Radio 48,6 % (50,7 % år 2005) 
- P1 11,6 (11,6) 
- P2 1,4 (1,8) 
- P3 11,5 (10,6) 
- P4 totalt 31,1 (34,6) 
Reklamradion 32,5 (33,4) 
- MTG Radio 23,1 (24,8) 
- SBS Radio 13 (10,2) 
Närradio 2,4 (2,3) 
 
Privata radiostationer får  
sändningstillstånd i Syrien 
Regeringen har gett sändningstillstånd för 
två kommersiella radiostationer. Detta görs 
med den nya mediepolitiska inriktningen om 
att främja utveckling av privata medier i 
landet. Arnus Brothers & partners Company 



 12

startar Version FM Middle East och Harith 
Group & partners startar Sahm FM.  (SANA 
news agency via BBC Monitoring)  
 
Närradio legaliserad i Argentina 
Radio- och tv-myndigheten COMFER har 
efter ett politiskt beslut i kongressen lega-
liserat 126 community radio-stationer i 
landet. Detta har skett efter en 15 års arbete 
av organisationen Foro Argentino de Radios 
Comunitarias (FARCO)  som har kämpat för 
medborgarnas rätt att driva egna ickekom-
mersiella radiostationer.  Dessa radio-
stationer får sända med en maximal effekt av 
1 kW och får inte störa andra licensierade 
radiostationer  (Radio World)  
 
 

annat 
 
Norska regeringen vill stoppa 
produktreklam i skolan 
Om kunskapsminister Øystein Djupedal (SV) 
får som han vill försvinner produktreklam 
från skolan. Det viktigaste för Djupedal är att 
skolböcker och digitala läromedel skall vara 
utan reklam. Han vill också ta bort läskauto-
mater från skolans område.  Det blir respek-
tive skolchefs ansvar om man vill tillåta 
kommersiella aktörer erbjuda elever exem-
pelvis gratis matboxar, dricksflaskor eller 
reflexvästar med reklamtryck.  Djupedal har 
stöd från Barnombudsmannen och Konsu-
mentombudsmannen, men oppositionen 
Høyre och Fremskrittspartiet har varit 
positiva till reklam i skolböcker. (Kampanje) 
 
Hälften av svenskarna beredda betala 
för att slippa tv-reklam 
I en undersökning genomförd av Sveriges 
Reklamförbund, uppger 46% av svenskarna 
att de skulle vara beredda att betala för att 
slippa reklam i tv:n. Lika benägna är de inte 
att betala mer för att slippa reklam i tid-
ningen. Bara 17 % av de 3772 personer som 
deltog i undersökning säger att de skulle vara 
villiga att betala mer för sin tidning om de 

slapp reklamen.  I undersökningen 
tillfrågades respondenterna också vilka 
platser de ansåg lämpliga och olämpliga för 
reklam. Grundskolan ansågs vara den mest 
olämpliga reklamplatsen. Bara 5 % av de 
tillfrågade tyckte att reklam i grundskolan var 
en bra idé. Sjukhus hamnade näst lägst på 
listan med 15 %. Högst på listan, där 91 % av 
respondenterna var positiva till att reklam 
exponerades, var veckopress och flygplatser. 
62 % tyckte att det var okej med reklam på tv. 
För övriga medier var svaren, internet 84 %, 
radio 54 %, dagspress 87 %.(Dagens Media) 
 
 
Personnytt 
 
Ny chef för Spray 
För ett par veckor sedan köpte Allers förlag 
Sprays portal av Lycos Europe. Nu utses 
Joakim Jansson 34 år till chef för Spray. Han 
kommer närmast från Aller Edge, ett Allerägt 
bolag för produktion och distribution av 
digital underhållning. Han har även ett 
förflutet från Spray då han var community-
ansvarig. Jansson kommer att ansvara för att 
driva och utveckla portalen  
vidare. Han kommer att tjänstgöra som 
affärsområdeschef för Spray som nu utgör ett 
nytt affärsområde i Allers förlag. Jansson 
sitter med i RadioAkademins styrelse. 
 
Utbildningsradion får ny programchef  
Hans Bonnevier blir programchef på 
Utbildningsradion från 1 februari. Hans har 
arbetat med tv och radio sedan 1969. Det nya 
jobbet känns väldigt spännande. UR är en 
viktig del av public serviceverksamheten och 
utbildningsfrågorna spelar en allt större roll 
i vårt samhälle. Det som är lite speciellt med 
UR är ju att verksamheten omfattar både tv, 
radio, webb och trycksaker samt en 
kontaktverksamhet med till exempel 
mediepedagoger. Det är komplicerat - men 
också fascinerande! säger Bonnevier, som 
tidigare bl.a. varit programdirektör och chef 
för TV2 och planeringschef på SVT. 

 
 

*** 
Citatet 

 
Freedom is when the people can speak,  

democracy is when the government listens. 
Alastair Farrugia 


