
 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2007 : 4     

 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 
- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 

 
26 februari 2007 

www.publicaccess.se 
 

 
ledare 
Vem bestämmer kanalstrukturen inom public service? 
Sveriges Radio har, liksom tidigare SVT, sopat runt i tablåerna. Särskilt för de två unika radiokanaler 
som hittills har varit SR:s starkaste kort; P1 och lokalradion i P4. Det handlar inte om uttalade behov 
från publiken utan företaget vill skapa ett nytt "tilltal" och "stärka varumärket". Det leder således till 
att bl.a. "Naturmorgon" utan tydliga skäl tas bort på lördagsmorgnarna och att pladderprogram med 
Annika Lantz hamnar i P1. Samtidigt som SR lanserar nya närradioliknande lokalstationer med 
kommersiellt tilltal i Malmö och Stockholm hotas lokalradion utanför storstäderna av nedskärningar. 
Det behövs mer lokal förankring, inte mindre. Inte minst ur ett krisberedskapsperspektiv. 
 
P1 kommer aldrig att få konkurrens av en kommersiell radioaktör och inte heller lokala P4 så länge 
politikerna behåller värsta illusionen om att reklamradion är "lokalradio". Att SR också lägger ut 
programproduktion på fristående bolag är ett illusionistiskt trick. Det är mer planhushållning än en 
marknad för radioproduktion så länge det finns och kommer att finnas en enda beställare; SR. SR:s 
ledning verkar ha låtit lösningar komma före problemen. Men är P1 :s lojala radiopublik maktlös? Det 
behövs en kanalstruktur som ger public service en unik och starkt ställning genom att inte vara en del 
av utan en balans mot marknaden. Det behövs insiktsfulla politiker, som hittills varit rädda att yttra sig 
om programinnehåll, inser att de faktiskt har det yttersta ansvaret för kanalstrukturen för de tre public 
serviceföretagen. Det är inte tjänstemän i dessa företag eller i kulturdepartementet som skall rita kartan 
för allmänägda medieinstitutioner. Det är politikerna som skall stå till svars inför medborgarna.  
 
Vem tjänar på användargenererat innehåll? 
Senaste året har UGC - User Generated Content - kommit i ropet genom bl.a. YouTube, MySpace och 
liknande initiativ, som Google och Murdoch snabbt har sett affärsmöjligheterna i och tagit över. Det 
drar även en våg fram bland tv-stationer stora som små att börja låta tittarna producera program. I 
Kalifornien har en tv-station t.o.m. ersatt nyhetsredaktionen med tittarbidrag (se notis i nyhetsbrevet). 
Frågan är dock om UGC innebär ett verkligt bidrag till att stärka yttrandefriheten och 
mediedemokratin. Det rapporteras t.ex. att Politics.com som visar egna videos från amerikansk politik 
nyligen stängts av på YouTube. Och att Murdoch, med tanke på hans ökända syn på mediedemokrati, 
kontrollerar MySpace är kusligt. 
 
Men UGC är väl ”public access” utropar vän av ordning. Här får ju allmänheten äntligen tillgång till 
medierna. Nu behöver medborgarna väl inte närradio, öppna tv-kanaler och liknande längre. Men att 
få tillgång till medierna betyder inte att det räcker med att den video man producerar får ett utrymme 
tillsammans med tiotusentals andra på en kommersiell websajt. Public access innebär att medborgaren 
och organisationer i det civila samhället kontrollerar hela kedjan; från idé och produktion till tablå och 
distribution ända fram till tittaren och lyssnaren.  En sådan fri radio- eller tv-station kan förstås även 
sända på nätet, men naturligtvis då på sina egna villkor. 
 
Mäktiga intressen slår inte enbart mynt av UGC utan vill även komma över mer frekvensutrymmen i 
etern för såväl radio som tv. Därför ser man helst att medborgarintresset kanaliseras till webben och 
UGC istället för att civila samhället bibehåller sina egna radio- och tv-kanaler. När staten och 
kommersiella intressen är ”demokratiska” och släpper in din video i sina system mister du såväl 
ersättning som kontroll. Detta är vad statsvetare kallar den repressiva toleransen. 



 2

Innehåll 
 

ledare 
• Kanalstrukturen inom public service 
• Användargenererat innehåll 
 
radio och tv 
• Regeringen vill ändra reklamregler  

i svensk radio och tv 
• Pagrotsky varnar för mediepolitisering 
• Ordförandena i tre public servicebolag  

får ytterligare ett år 
• 13,5 statliga miljoner till lokalradio  

och lokal-tv i Norge 
• The Voice i Finland blir en radio- och tv-station 
• Morgonpressen, tv och Internet reklamvinnare 
• Förslag i EU:   

Svenska mediemyndigheter kan läggas ner    
• Finsk public service vill lägga munkavle på 

riksdagskandidat 
 
television 
• Rupert Murdoch erkänner:  

Fox News inte rättvis och objektiv. 
• Användargenerat programinnehåll i allt fler kanaler   
• Tv-station ersätter nyhetsredaktion med tittare 
• TV4-chefen befarar riskkapitalbubbla i 

mediebranschen 
• Riskkapitalet tar över ProSiebenSAT1 
• Personalminskningar befaras på TV4 
• Stora teknikföretag vill använda ledigt tv-utrymme 
• Bra skottpengar på norska tjuvtittare 
• Kamera och Viacom på nya internetplattformen Joost 
• Stopp för TV3:s kringgående av norska tv-regler 
• Bush vill skära ner public television 

• Antalet HDTV-hushåll trefaldigas till 2011 
• Gotlandskanalen lämnar etern 
• Europe by Satellite börjar sända från ny satellit  
 
radio 
• Nedskärningar hos Sveriges Radio 
• Oro för Radio Gotlands krisbevakning 
• Stormig debatt om Sveriges Radio 
• SR Metropol - ny radiokanal i Stockholm 
• SR:s nya radiostationer hett ämne i riksdagen 
• Vart tog pensionspengarna vägen? 
• Vinst för MTG Radio 
• Förslag till omplanering av FM-bandet i Danmark 
• BBC testar DRM på mellanvåg 
• 18 söker utrymme i andra DAB-multiplexen i Schweiz 
• Danska Radio 100FM sänder gärna på DAB 
• DAB-lyssningen fördubblad i Danmark 
• Utmanare till DAB och HD Radio får kinesisk partner 
• Närradio vill sända mer för fler 
• Inga pengar efter närradiokonkurs 
• Jazzradio startar i Budapest 
• Satellitradiobolagen vill gå samman 
• Slut med reklamradio i skolan   
 
annat 
• Medieprofessor ger presstödet godkänt 
• Kritik mot journalistutbildning 
• 150-dollarsdatorerna nu på väg till fattiga barn 
• Venezuela nationaliserar största telekombolaget  
• Riskkapitalet hotar mediebolagens trovärdighet  
• Webbtips 

 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 

 
radio och tv 
 
Regeringen vill ändra reklamregler i 
svensk radio och tv 
Regeringen vill EU-anpassa de svenska 
reklamreglerna så att TV4 nästa år får samma 
villkor som TV3 och Kanal5 som sänder från 
Storbritannien. De flesta kommersiella tv-
bolag i Europa har i dag en maxgräns för 
reklam på 15 % per dygn och högst 12 min/tim 
och det är också gränserna i det kommande 
EU-direktivet. I Sverige tillåter lagstiftningen 
dock högst 10 % reklam per dygn och högst 10 
min/tim. I en debattartikel i Resumé skriver 
kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att 
regeringen nu vill EU-anpassa de svenska 
reglerna. Förslaget går i dagarna ut på remiss 

och de nya reglerna föreslås träda i kraft 1 
februari 2008. 
 
Hon påpekar att de nuvarande reglerna 
snedvrider konkurrensen och uppmuntrar tv-
bolag som vänder sig till en svensk publik att 
etablera sig utomlands. Det i sin tur gör det 
svårare att upprätthålla de svenska reglerna 
mot alkohol- och barnreklam som inte 
påverkas av regeringens förslag. Det här är ett 
väldigt förnuftigt ställningstagande från 
kulturministerns sida. Lika villkor i en bransch 
där det finns väldigt många konkurrerande 
företag är en självklarhet. Vi har tidigare haft 
en konkurrensfördel och den har man tvingat 
oss att betala för, säger TV4-chefen Jan 
Scherman. Han har inga problem med att 



 3

Sverige även fortsättningsvis skiljer sig från 
många andra EU-länder genom förbudet mot 
reklam riktad mot barn och alkoholreklam. Vi 
har sagt många gånger att de förbudsreglerna 
är väldigt väl motiverade mot bakgrund av tv-
mediets starka genomslagskraft.   
Regeringen vill också slopa dagens maxgrän-
ser för radioreklam helt och hållet. Lena 
Adelsohn Liljeroth säger att hon är medveten 
om att enbart detta inte löser den kommersiella 
radions problem. Koncessionsavgifterna, 
kravet på lokalt innehåll och 
sändningstillstånden är exempel på frågor hon 
tänker återkomma till. (SVT Kultur/TT) 
 
Pagrotsky varnar för mediepolitisering 
Det är mycket uppseendeväckande att mode-
raternas talesman i mediefrågor, 
riksdagsmannen Mats Johansson, kritiserar 
innehållet i SR:s programutbud, anser förre 
kulturministern Leif Pagrotsky. Det är helt 
exempellöst i Sveriges moderna historia att en 
så tung person som en talesman i de här 
frågorna för det parti som har mer än hälften 
av regeringsunderlaget gör på det här sättet. 
Vi politiker har ju annars haft som en 
hederssak att hålla oss borta från den typen av 
detaljingripande kommentarer, därför att 
Sveriges Radio och Sveriges Television ska 
vara oberoende av oss politiker eftersom det är 
deras jobb att granska oss politiker, säger 
Pagrotsky. Han anser att det nu sker en total 
politisering av mediepolitiken i Sverige som 
moderaterna driver fram. Han är säker på att 
moderaterna kommer att göra sig av med SR:s 
ordförande Ove Joanson. Nu vet vi att Sveriges 
Radios ordförande, som är utsedd av modera-
terna, inte är lojal nog mot partipiskan och 
kommer att bytas ut mot någon snällt och 
lydigt redskap för regeringens politik. Vi står 
bara i början av denna obehagliga och för 
Sverige totalt främmande politisering av public 
service. Hur vet du att Ove Joanson kommer 
att bytas ut? Det är jag beredd att slå vad om. 
Pagrotsky lägger skulden till osäkerheten kring 
SR på centerpartiet och kristdemokraterna som 
gick med på moderaternas krav att hela verk-
samheten ska utvärderas innan valet 2010. 
Under den ekonomiska kris som SR nu genom-
går har radiochefen Peter Örn sagt att det är 
politikernas fel att det fattas pengar genom att 
anslagen bara ökas med två procent per år, 
trots att kostnadsökningen är större. Pagrotsky 
säger tvärtom att SR har mycket goda 
ekonomiska villkor. (SR Ekot) 
 

Ordförandena i tre public servicebolag 
får ytterligare ett år 
Regeringen har förordnat journalisten Ove 
Joanson att fortsätta som ordförande och f.d. 
förbundsordföranden i Synskadades Riksför-
bund Lennart Nolte fortsätter som suppleant i 
styrelsen för SR. F.d. statsrådet Lars Engqvist 
(s) fortsätter som ordförande och chefredak-
tören Madeleine Grive fortsätter som suppleant 
i styrelsen för SVT. F.d. statsrådet Birgit 
Friggebo (fp) fortsätter som ordförande och 
högskolelektorn Oscar Pripp fortsätter som 
suppleant i styrelsen för UR. 
 
Regeringen har också utsett kommunalrådet 
Niclas Malmberg (mp) och kulturskribenten 
Karin Perers (c) till nya ledamöter i styrelsen 
för Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR 
som är statens paraplyägarbolag.  
 
13,5 statliga miljoner till  
lokalradio och lokal-tv i Norge 
Medietilsynet har nu fördelat stöd på 9 milj nkr 
till lokalradioprojekt (4,2 milj) och lokal-tv-
projekt (4,8). Dessutom delar de två 
riksförbunden Norsk lokalradioforbund och 
Norsk forbund for lokal-tv på ett driftstöd om 
3,9 miljoner kr. Ytterligare en halv milj 
kommer att fördelas i sommar. Avsikten med 
stödet är att stimulera en kvalitetsorienterad 
och ekonomisk livskraftig lokal radio- och tv-
miljö som når en stor publik. Stödområden är 
programproduktion, kompetenshöjande 
åtgärder och utvecklingsprojekt. 
 
The Voice i Finland blir  
en radio- och tv-station 
SBS byter 5 mars namn på sin finska hitradio-
kanal Uusi Kiss till The Voice. The Voice 
kommer inte att använde det R&B- och hip-
hop-format som lanserades i Sverige 2004 och 
som sedan dess har överförts till radiostatio-
nerna i Danmark och Norge. Vår inriktning är 
pop och rock, precis som på tv-kanalen säger 
Jussi Suvanto, programchef för The Voice i 
Finland. Vi tror att vi genom att slå ihop 
radion och tv:n till ett The Voice kan få radio- 
och tv-personalen att samarbete och på så sätt 
nå framgång .(Radionytt) 
 
Morgonpressen, tv och Internet 
reklamvinnare 
Den senaste statistiken från Institutet för 
reklam- och mediestatistik visar att den totala 
reklammarknaden i Sverige växte 2006 med 
9,4 procent till 29,8 miljarder kr. Största 
reklammedium är morgonpressen 7.906 



 4

miljoner kr (+7 %) följt av tv 4.546 (+9,7%) , 
internet 2.642 (+50%)  och direktreklam 2.518 
miljoner. Radion ökade med 17,7 procent till 
606 miljoner men dess  andel av mediekakan 
är fortfarande mycket liten; 2 procent.  
 
Förslag i EU: Svenska 
mediemyndigheter kan läggas ner    
EU-kommissionären för kommunikations-
frågor Viviane Reding vill skapa en reglerings-
myndighet på Europanivå som ska ersätta Post- 
och Telestyrelsen och dess europeiska kolle-
gor. I USA finns den nationella, federala 
myndigheten Federal Communications Com-
mission med långt gående befogenheter att 
reglera alla former av tele-, radio- och data-
kommunikation. Något liknande vill Reding 
åstadkomma.I ett möte med Europas 27 natio-
nella myndigheter menade hon att dagens 
vildvuxna flora av regleringar, parat med det 
faktum att många nationella reglerings-
myndigheter har historiskt täta kopplingar till 
den största telekomoperatören, är handels-
hinder som sinkar tillväxten i Europa. Enda 
lösningen är att centralisera regleringen till ett 
enda organ. De 27 myndigheterna tyckte inte 
om idén, men höll med om behovet av harmo-
niserad reglering, som sker bäst på nationsnivå. 
Regleringsmyndigheternas samarbetsorgani-
sation European Regulators Group uttryckte 
denna vilja i en press release där man också 
uppmanade Reding att samverka med ERG i 
stället för att motverka. 
 
Självklart ska vi harmonisera mer i Europa. 
Men det finns stora skillnader mellan olika 
länder, och man måste ta hänsyn till lokala 
förutsättningar, säger Sara Andersson på PTS 
till Elektroniktidningen. Hon nämner demogra-
fiska skillnader, glesbygdsfrågor och varierad 
grad av bredbandsutbyggnad som frågor där 
hon menar att lokala myndigheter har större 
möjligheter än ett överstatligt organ att fatta 
rätt beslut. Men Viviane Reding för ärendet 
vidare till EU-kommissionen som senare i år 
ska fatta beslut i frågan. En ny myndighet på 
Europanivå skulle kunna vara på plats inom ett 
år. PTS och dess europeiska kollegor, kan då 
vara nedlagda. Men på PTS tror man inte den 
utvecklingen är sannolik. Kommissionen 
brukar vara mer positiv till ökad överstatlighet 
än ministerrådet och EU-parlamentet. Politiskt 
är ganska osannolikt att det blir majoritet för 
Redings förslag, säger Sara Andersson. 
(Elektroniktidningen)  
Kommentar: Om Reding vill skapa ett EU-organ 
som motsvarar amerikanska FCC innebär detta 

dessutom att för svensk räkning även ytterligare två 
myndigheter läggs ned; Radio- och tv-verket och 
Granskningsnämnden. 
 
Kritik mot digitaliseringen blev för 
mycket för finsk public service 
Yle vill lägga munkavle på 
riksdagskandidat 
Riksdagskandidaten, tjänstlediga tv-reportern 
Kenneth Stambejs insändare om digital-tv har 
fått ledningen för Yle att se rött. I insändarna 
har Stambej framfört det missnöje med digita-
liseringsprocessen som han säger sig ha mött 
på fältet i sitt valarbete. Verksamhetsdirektör 
Annika Nyberg Frankenhaeuser tog i slutet av 
januari upp frågan med Stambej som emeller-
tid inte lät sig kuvas utan fortsatte skriva insän-
dare. I onsdags rann bägaren över och Stambej 
tilldelades en skriftlig varning, som pekar på 
att hans uttalanden klart strider mot arbetsgiva-
rens intressen och han hotas med uppsägning 
om han framgent gör sig skyldig till liknande 
eller på annat sätt skadar arbetsgivaren.  
 
Stambej tolkar varningen som ett försök att 
sätta munkavle på honom. De vill att jag ska 
sluta kritisera digitaliseringen. Jag har i min 
kampanj talat för öppenhet och det handlar om 
min grundlagsenliga rätt att få yttra mig. Det 
vore fel av mig att tiga. Nyberg Franken-
haeuser säger till Hbl att hon har svårt att 
kommentera frågan eftersom det handlar om en 
intern angelägenhet på Yle. Stambej får gärna 
diskutera digital-tv så länge han är lojal men 
det har han inte varit. Fackliga ombudet på 
Yle, Terhi Tarvainen, anser att grundlagen står 
på Stambejs sida och att han har rätt att ta del i 
samhällsdebatten i synnerhet i sin egenskap av 
kandidat i riksdagsvalet. Tarvainen säger att 
Stambej inte har använt sig av intern informa-
tion, att han bara har tagit del i en pågående 
allmän medborgardebatt och att han i sina 
insändare har låtit bli att skriva att han är 
anställd på Yle. (Hufvudstadsbladet) 
 

television 
 
Rupert Murdoch erkänner:  
Fox News är inte rättvis och objektiv 
Är Fox News verkligen ”fair and balanced”? 
Absolut inte. Det hävdar i alla fall dess ägare, 
Rupert Murdoch. Fox News är USA:s största 
nyhetskanal och har sedan starten 1996 varit en 
nagel i ögat på liberala amerikaner. Och få – 
oavsett politisk övertygelse – kan väl hävda att 
kanalen lever upp till sitt löfte att leverera 
”rättvisa och objektiva” nyheter. Det gör 



 5

nämligen inte ens deras egen ägare, mediemo-
gulen Rupert Murdoch. Förra veckan satt han 
på World Economic Forum i Davos i en panel 
om vem som kommer att diktera agendan i 
framtiden. Moderatorn frågade om Fox News 
hade lyckats påverka allmänhetens uppfattning 
om Irakkriget. Nej, jag tror inte det. Vi för-
sökte svarade Murdoch. I grund och botten 
stödde vi Bushs policy i Mellanöstern, men vi 
har varit väldigt kritiska till hur han har 
genomfört det. Varför är ingen upprörd?, frågar 
sig News Corpse, en anti-Fox-blogg. 
(realtid.se)  
 
Användargenerat programinnehåll i allt 
fler kanaler   
Virgin Media kommer, att ta del av den använ-
dargenererade programmarknaden (UGC = 
user generated content), som skapas genom Al 
Gores Current TV, Current TV, kallas "the TV 
network created by the people who watch it", 
kommer på Virgin Medias plattform in i mars. 
Fyra månader tidigare har en liknande överens-
kommelse träffats mellan BSkyB och Current 
TV. I USA är 30% av Current TV:s utbud an-
vändargenererat. I december avtalade BskyB 
med Google vilket bl.a. innebär en ”white 
label” websajt för fritt delat videomaterial. 
Sajten kommer att kallas SkyCast. I september 
startade MTV Flux en kanal som visar klipp 
som laddas upp av tittare och vars tablå 
bestäms genom publikröstning. Samtidigt 
annonserade BT en online "social media 
network", BT PodShow, som avser att kombi-
nera delar av YouTube med klipp och shower 
från underhållnings- och musikindustrin.  
(MediaGuardian)  
 
Tv-station ersätter  
nyhetsredaktion med tittare 
Clear Channels KFTY-TV i Santa Rosa Kali-
fornien har sparkat större delen av sin nyhets-
redaktion och har de senaste månaderna bett 
lokalbefolkningen – dess filmare, dess college-
studenter och lärare, dess politiker och andra – 
om programmaterial för stationen. Oklart om 
betalningen dock. Vem skall bevaka de mest 
seriösa nyhetshändelserna?  En del material 
lånas från lokala tidningar och tv-sajter på 
nätet. There will be a loss in local coverage, 
I'm not going to lie to you, säger en chef hos 
Clear Channel. But there are a lot of other 
places to get most of that information. (San 
Francisco Chronicle) 
  

TV4-chefen befarar  
riskkapitalbubbla i mediebranschen 
TV 4 växte i fjol med 14%, samtidigt som det 
visade en rekordvinst. Sedan en maktkamp om 
ägandet drogs i gång sommaren 2005 har 
aktiekursen mer än fördubblats. Men nu har 
Bonnier och riskkapitalbolaget Proventus köpt 
ut de andra ägarna och aktien avnoteras på 
börsen 2 mars. Är du glad att slippa aktiemark-
nadens ”räknenissar”? frågar Veckans affärer 
Pontus Herin TV4:s vd Jan Scherman. ”Både 
och, jag tycker att vi i alla år har gillat läget 
och uppfört oss på ett sätt som kan krävas av 
ett börsbolag. Men jag hävdar samtidigt att ett 
medieföretag mår bättre utanför börsen. Ny-
hetsförmedling och inte minst opinionsbildning 
kräver en långsiktighet av ägarna och det prio-
riteras inte på börsen med  kvartalshysterin och 
den ständiga fokuseringen på att skära 
kostnader.” 
 
Men nu ägs ni till hälften av ett rent riskkapi-
talbolag, Proventus. Borgar det verkligen för 
långsiktighet? ”Jag ser inte Proventus som ett 
klassiskt riskkapitalbolag. Det är en bra ägare 
som främst är inriktat på att rita om medie-
branschens nordiska karta.” Är det till och med 
så att riskkapitalbolag kan vara mer långsiktiga 
än börsen och därmed är bättre ägare till 
mediebolag?   ”De säger ju att de har ett tre- 
till femårsperspektiv vilket är längre än ett 
kvartal. Men, nej, jag tror inte att det är bra.  
Riskkapitalbolagen har som enda syfte att 
maximera vinsten och det passar inte bra för 
medieföretag där det finns så många andra 
nyckeltal att ta hänsyn till för att bli fram-
gångsrik, som just kvaliteten och publicistiska 
mål. Dessutom befarar jag att vi just nu ser en 
bubbla på marknaden med alla de affärer som 
vi sett de senaste åren där riskkapitaljättar köpt 
mediebolag till vad jag ser som helt galna vär-
deringar. Jag befarar att det inte finns några 
industriella köpare som kommer ta vid när 
riskkapitalbolagen vill sälja.” 
 
Proventus gör ingen hemlighet av att de vill 
kliva av som ägare när den nordiska tv-mark-
naden har strukturerats om. Kan du tänka dig 
att ha Bonnier som ensam ägare? Vinnaren i 
vår bransch blir den som klarar av att produ-
cera det bästa och mest kvalitativa innehållet 
på alla olika tänkbara plattformar. Historiskt 
sett har säkert Bonnier gjort rätt som låtit olika 
delar dra åt sina egna håll, men det är nya tider 
nu. Bonnier rör sig i snigelfart till skillnad mot 
Schibsted som är ett betydligt mer snabbfotat 



 6

djur och har förstått vart branschen är på väg!” 
Läs hela intervjun på  
http://www.ekonominyheterna.se/va/magasin/2007/08/s
cherman-lamnar-borsen-1/index.xml 
 
Riskkapitalet tar över ProSiebenSAT1 
EU-kommissionen har nu godkänt att Tysk-
lands näst största tv-bolag ProSiebenSAT1 får 
köpas av riskkapitalbolagen Permira och Kohl-
berg Kravis Roberts (KKR). Även om dessa 
bolag redan har stora intressen i mediebran-
schen kommer inte detta köp enligt kommis-
sionen att utgöra något hinder för konkurren-
sen. ProSiebenSAT1 förväntas att senare i år 
slås ihop med dessa rikskapitalbolags euro-
peiska medieverksamhet SBS Broadcasting 
(som i Sverige bl.a. äger Kanal 5 och kontrol-
lerar halva reklamradion). Därmed blir man 
stora tillräckligt att ta sig an ärkerivalen på 
tyska marknaden RTL. (AFP) 
 
Personalminskningar befaras på TV4 
Med ny digital teknik kan TV 4 sända regio-
nala program från ett enda programkontor i 
stället för från 15 lokala stationer. Många 
anställda befarar därför kraftiga personal-
minskningar. Vi har tittat på tekniken men jag 
vill av konkurrensskäl inte säga något mer, 
säger Bo Lennart Johansson, teknikansvarig på 
TV4. Flera medarbetare på TV4s lokala 
stationer säger att den lokala känslan försvin-
ner när programmen ställs samman centralt. 
Dessutom minskar behovet av personal. Jag 
känner stor oro. Vi frågar cheferna men de har 
inte fått några besked, säger Helena Brunk-
man, sektionsordförande på TV4 Göteborg. 
Enligt TV4 Sveriges vd Åsa Severed pågår en 
utredning om den framtida tekniken, men inga 
beslut har fattats. Vi tror mycket på lokal TV. 
Det är både redaktionellt och kommersiellt en 
bra affär. (Journalisten) 
 
Stora teknikföretag  
vill använda ledigt tv-utrymme 
Microsoft skall nu för FCC:s Office of Engi-
neering and Technology presentera en demon-
strationsapparat som skall klarar av att ta vara 
på s.k. ”vitt utrymme” eller ledigt frekvens-
utrymme i tv-spekrat.  Tillsammans med fem 
andra teknikföretag (Google, Dell, Hewlett-
Packard, Philips och Intel), vill Microsoft 
kunna påverka regeringen att öppna detta eter-
utrymmet för trådlöst Internet. Att använda 
ledigt utrymme på detta sätt kommer inte att 
störa nuvarande teknik enligt Microsoft.  
(Seattle Times) 
 

Bra skottpengar på norska tjuvtittare 
NRK påstår att cirka 250.000 hushåll som 
borde ha betalt tv-licens. Nu trappar public 
servicebolaget upp jakten på licenssmitare. 
NRK:s licensavdelning ökar antalet kontrol-
lanter från 50 till 60. Dessa arbetar på provi-
sion för att driva in pengar effektivt. I en tätort 
får indrivarna 250 kr per ny licensbetalare och 
i glesbygd får man mer betalt. De bästa kon-
trollanterna tjänar en bra vecka 15.000 kr 
enligt radio P4. (Kampanje) 
 
Kamera och Viacom på nya 
internetplattformen Joost 
Kameras nöjeskanal WOW! TV, kommer att 
distribueras via Joost. Kanalen, som kommer 
att finnas på nio olika språk (svenska, danska, 
engelska, tyska, spanska, ryska, polska, 
arabiska och mandarin), blir tillgänglig 1 mars. 
Genom att klicka in på WOW! TV på Joost 
plattform kommer tittare i hela världen kunna 
se de senaste nöjesnyheterna och skvallret, i 
full tv-kvalitet på sina datorer.  
Joost, som fram till nyligen gått under namnet 
”The Venice Project”, är den första globala 
TV-plattform som samlar innehållsägare, 
annonsörer och tittare i en interaktiv com-
munity. Vi är mycket glada över det här sam-
arbetet med Joost. Dels för att våra tittare 
kommer att få en bättre upplevelse med full 
TV-kvalitet, dels för att vi räknar med att nå ut 
till mängder av nya tittare runt omi världen, 
säger Henrik Eklund, vd på Kamera. 
 
Mediejätten Viacom har senaste tiden tagit 
strid med Google om de mer än 100.000 
videoklipp som laddats upp på YouTube utan 
Viacoms godkännande. Nu har Viacom 
bestämt sig för att tillhandahålla video till 
Joost. Det handlar om hundratalstimmar 
program från MTV, Paramount Pictures och 
BET Networks som Joost användare får 
tillgång till utan kostnad. 
 
Stopp för TV3:s  
kringgående av norska tv-regler 
I anslutning till EU:s förslag till reviderat tv-
direktiv säger kulturminister Trond Giske till 
Dagsavisen att man nu går in för att varje land 
skall ha kunna ha egna regler inom direktivet. 
Detta innebär att tv-bolag också måste ta hän-
syn till mottagarlandets regelverk. Detta kan 
innebär att TV3, som nu sänder från London, 
måste följa samma regler som sina kommer-
siella konkurrenter som sänder från Norge 
exempelvis ifråga om reklamavbrott och pro-
duktplacering. Det viktigste ved å få et digitalt 



 7

bakkenett er å få like konkurransevilkår for 
alle de kommersielle kanalene. Giske räknar 
med att Norge kan behålla sina stränga regler. 
(Kampanje) 
 
Bush vill skära ner public television 
Samtidigt som President Bush föreslår kraftiga 
anslagsökningar till försvaret, som får $622 
miljarder, tar han åter upp striden om statliga 
stödet till icke-kommersiella public television 
genom att föreslå en nedskärning av stödet till 
Corporation for Public Broadcasting med 
nästan 25 %. Detta skulle innebära att man tar 
$114 miljoner av de 460 som CPB budgeterat 
för från nästa verksamhetsår. Bland de områ-
den som drabbas särskilt hårt är finansieringen 
av den digitala övergången för tv-stationerna. 
En talesman för PBS säger att nedskärningarna 
kommer att bli katastrofala för tv-stationerna. 
Kongressmannen Ed Markey (D-MA) kom-
menterar de föreslagna nedskärningarna  In a 
24-7 television world with content often inap-
propriate for young children, the public broad-
casting system represents an oasis of quality, 
child-oriented educational programming. We 
owe America’s children and their parents this 
free, over-the-air resource. 
 
Antalet HDTV-hushåll  
trefaldigas till 2011 
Under de närmsta fem åren kommer antalet 
HDTV-hushåll i världen trefaldigas enligt en 
rapport från Informa Telecoms and Media. 
2011 kommer det att finnas 148 miljoner 
HDTV-hushåll. I slutet av 2006 fanns det 48 
miljoner sådana hushåll bland världens 1,2 
miljarder tv-hushåll. Idag finns 58% av 
HDTV-hushållen i USA, 20% i Japan. På 
listan kommer sedan Kanada, Kina, Storbritan-
nien och Tyskland. Brittiska satellitbolaget 
BSkyB lanserade sin HD-service i maj 2006 
och har förra månaden uppnått 184.000 abon-
nenter. BskyB menar att detta är den snabbast 
växande tjänsten någonsin. HD blir också ett 
av det viktigaste dragplåstren när nya bolaget 
Virgin Media, som består av en sammanslag-
ning av kabelbolagen NTL och Telewest samt 
Virgins mobiltelefonverksamhet, nu lanserats. 
(Reuters) 
 
Gotlandskanalen lämnar etern 
Den marksända digitala lokala tv-kanalen 
Gotlandskanalen släcks. En månad har gått 
sedan konkursen och eftersom man under den 
här tiden inte lyckats hitta intressenter som vill 
ta över har konkursförvaltaren, Bo Söder 
beslutat att upphöra med sändningarna och 

slutgiltigt släcka kanalen. Gotlandskanalens 
skulder uppgår till 300.000- 400 000 kr. 
(Gotlands Tidningar) 
 
Europe by Satellite  
börjar sända från ny satellit 
Från och med den 1 mars övegår EU-institutio-
nernas tevetjänst Europe by Satellite (EbS) till 
SIRIUS 2-satelliten. Det innebär att även tv-
stationer längs den amerikanska östkusten, i 
Latinamerika, Karibien och på Kanarieöarna 
kan ta emot EbS-sändningar och material. 
Sedan tidigare når EbS-sändningar Europa, 
Nordafrika och Mellanöstern. EbS vänder sig i 
första hand till teve och radiostationer. All-
mänheten kan också följa sändningarna live på 
internet på EbS-hemsida. EbS sänder bland 
annat från Europaparlamentets sessioner i 
Strasbourg. Öppna kanalerna i Göteborg m.fl. 
städer vidaresänder direkt och regelbundet 
dessa sessioner. 
 
radio 
 
Nedskärningar hos Sveriges Radio 
Förslaget innebär att 80 av de ca 110 miljoner 
som skall sparas ska tas genom minskade per-
sonalkostnader, där naturlig avgång och frivil-
lighet är en fortsatt ambition, säger SR:s vd 
Peter Örn. Uppsägningar kan dock inte ute-
slutas. För att öka både den interna och externa 
rörligheten sätts ett stimulansprogram igång 
inom SR, där medarbetare kan söka stöd för att 
utveckla sin kompetens och kunna byta arbets-
plats inom företaget – eller få särskilt stöd om 
man bestämmer sig för att sluta. Bland princi-
piella frågor om förändringar av verksamheten 
som styrelsen ska fatta beslut om finns förslag 
om att utöka rikssändningarna i P4 på varda-
gar, och minska den lokala sändningstiden i 
motsvarande grad.  Alternativt föreslås annan 
utbudsförändring i SR:s kanaler av motsva-
rande ekonomisk omfattning. Örn föreslår 
vidare något avkortad sändningstid i P1 på 
natten, och att styrelsen bekräftar att kostna-
derna för webb, mobil och DAB ska klaras 
inom medelsramen senast från ingången av 
2008. Berwaldhallen måste klara 2007 inom 
tilldelade medel, vilket kräver besparings-
program och ökade intäkter. Örn föreslår 
vidare att styrelsen beslutar frysa SR:s distri-
butionskostnader på nuvarande nivå, och att 
ambitionen att nå nya publiker genom satellit-
distribution slopas. Styrelsen skall också fatta 
beslut om de övergripande principerna för SR:s 
kostnadsminskningar.  



 8

Peter Örn meddelade på torsdagens styrelse-
möte att han avser att snarast göra en översyn 
av de nya programmen och förändringarna i 
Sveriges Radios utbud, med anledning av 
kritik. Han återkommer till styrelsen under 
mars för att informera om slutsatser och 
åtgärder. Varken styrelsen eller radioledningen 
har några avsikter att förändra kanalernas 
karaktär, eller sänka den kvalitet som finns i 
Sveriges Radio, säger Örn. Den kritik som har 
formulerats externt och internt mot det prak-
tiska genomförandet av styrelsens intentioner, 
oroar givetvis styrelsen, säger styrelseord-
föranden Ove Joanson. Det är mitt ansvar som 
vd och radiochef att följa upp programtablåer-
na och de nya programmen i syfte att värna 
kvaliteten, vårt sätt att uppfylla public service-
uppdraget och de långsiktiga mål som styrel-
sen har fastställt, säger Peter Örn. Inga beslut 
fattades vid sammanträdet 22 februari, vilket 
var väntat eftersom MBL-förhandlingarna  
hade ajournerats i avvaktan på att de fackliga 
organisationernas löntagarkonsult har satt sig 
in i underlaget. Nästa ordinarie sammanträde 
hålls 3 april. 
 
Oro för Radio Gotlands krisbevakning 
Landshövding Marianne Samuelsson och kom-
munalrådet Eva Nypelius reagerar i en skrivel-
se till SR:s styrelse på hotet om nedskärningar 
av lokalradion. Radion är den viktigaste infor-
mationsgivaren vid större kriser menar man 
och pekar på vad som upplevts "vid både orka-
nen Gudrun och stormen Per". När de talat 
med lokalradiochefen Helena Bremberg fick 
de veta att lokalradion kan klara en ökad 
arbetsbelastning i det korta perspektivet, men 
att det kan bli problem under en långdragen 
händelse. Även en halverad bemanning av 
tekniken kan medföra problem vid krisbevak-
ning. Både kommunen och länsstyrelsen ställer 
sig tveksamma till lokalradions uthållighet vid 
en långvarig kris. Dessutom går man miste om 
viktig kompetens. Nypelius och Samuelsson 
vill också ha besked om styrelsen kommer att 
vidta några åtgärder för att behålla den viktiga 
hf-tekniken som gör att man kan direktsända 
från hela ön. Till sist undrar de om styrelsen 
har någon uppfattning om var smärtgränsen går 
för hur många anställda som behövs för att 
klara beredskapsuppdraget. (Gotlands 
Tidningar) 
 
Stormig debatt om Sveriges Radio 
Många inlägg om Sveriges Radio har publicerats 
under februari. Vi redovisar här nedan fyra 
engagerade inlägg av Martin Jönsson i Svenska 

Dagbladet/Ekonomi, och Marie-Louise Samuelsson 
i Dagens Nyheter. Dessutom inlägg från två SR-
anställda P1:s Björn Elmbrant i Aftonbladet och 
lokalradiochefen Leif Eriksson i Radiotidningen. 
 
Det handlar om en styrelsekris 
En upphetsad debattör krävde i veckan att det skulle 
upprättas en katastrofkommission för SR. Det vore, 
milt sagt, att ta i. Det public service-radion framför-
allt behöver är en styrelse som tar sin uppgift på 
allvar skriver Martin Jönsson i Svenska Dagbladet/ 
E24. Det uppges råda kris på SR. När var det inte 
kris på SR? Det mesta som gäller public service-
radion har en tendens att bli väldigt dramatiskt, 
vilket till en del handlar om ett enormt publikenga-
gemang, men även om att organisationen är en av 
det svenska medievattnens största oljetanker: 
enorm, men svårstyrd och usel på snabba manövrar. 
 
Den här gången är det flera småkriser som samman-
faller. Dels en omdiskuterad omläggning av tablån, 
dels en intern omorganisation, dels beskedet härom-
veckan om att SR i år måste spara 100 miljoner kr 
under 2007. Är det sagt, i varje fall. Men man vet 
aldrig. Under de snart fyra år som den här styrelsen 
har verkat har den inte precis utmärkt sig för hand-
lingskraft och tydlighet, snarare tvärtom. 
 
Det första misstaget var att så envist låsa sig fast 
vid digitalradion, dab, som den enda framtidsvägen. 
I brev till regeringen hävdade styrelsen att allt annat 
än dab skulle göra radion ”marginaliserad som 
massmedium”. Det var ett rent utpressningsförsök 
gentemot politikerna – och när det misslyckades 
hamnade SR i ett strategiskt vakuum, som spred oro 
i den redan utredningsuttröttade organisationen. 
 
Det andra stora misstaget gäller ekonomin. Med 
stöd av tillfälliga tillskott från pensionsmedel och 
teknikanslag har SR undvikit att genomföra nöd-
vändiga effektiviseringar. När situationen nu blir 
ohållbar, med ett förväntat underskott på 100 
miljoner kr, skyller styrelsen på politikerna och 
hävdar att radion ”systematiskt och medvetet 
underfinansierats” av riksdagen – när det i själva 
verket är SR som levt över sina tillgångar. Radion 
är inte i kris. Men styrelsens agerande, eller brist på 
det, bidrar till att skapa en skriver Martin Jönsson.  
Läs hela debattartikeln: 
http://www.e24.se/dynamiskt/reklam_media/did_14602
689.asp 
 
Byt ut ledningen! 
SR är i ekonomisk och publicistisk kris. Och led-
ningens svar på kritiken är både komiskt och lögn-
aktigt. Peta vd:n Peter Örn, uppmanar DN:s radio-
kritiker Marie-Louise Samuelsson i en lång debatt-
artikel. Bl.a. skriver hon att SR behöver en Eva 
Hamilton. Skälen är ett akut och grandiost organi-
sationshaveri, ekonomisk kris samt, inte minst, 
kommande politiska beslut om public service. SR 
behöver nämligen någon annan än Örn, någon som, 
likt Hamilton, är journalist och som redan jobbar 



 9

med public service. Någon som kan återskapa det 
illa tilltygade förtroendet hos både lyssnare och 
medarbetare, någon som, utan frälsarimage och 
bortom flosklerna, hävdar public service roll och 
ställning. 
 
Samuelsson menar att Örn är en vän av public 
service men har inte förmått omsätta i åtgärder som 
gynnar SR:s publicistiska praktik. Han lät Jan 
Engdahl, doldis också i Radiohuset, leda det 
omsusade förändringsarbetet  "SR 2010" och 
parallellt vara högste chef för de dab-planer som 
SR, trots övertydliga stoppsignaler från kultur-
departementet, fortsatte att driva. Och när politi-
kerna formellt avblåste dab-satsningen tog inte 
ledningen konsekvenserna av detta och avgick. I 
stället lät de martyriskt meddela att de fick väl 
försöka ändå, trots att alla deras planer hade utgått 
från dab. 
 
Och man fortsatte, utan dab, men med hjälp av 
konsulter som dyrt sålde råd anpassade efter kom-
mersiella medier. SR-2010-dokumenten fylldes 
därför av målgruppstänkande och det gängse 
tankegodset kring "form", "tilltal" och "varu-
märken". Och SR-styret har de senaste åren lierat 
sig med varumärkenas byggsväng och produkt-
förpackning, man har lärt att det är "ständig för-
ändring" som gäller liksom att det är både folkligt 
och billigare att krympa världen till "igenkännlig" 
vardag och kvartersnyheter, glöm det där med 
globalisering när det gäller medieklimatet 2007. 
Och detta må vara säljande koncept för vinstdri-
vande företag, men SR är inget "mediehus". SR är 
en unik, ojämförlig verksamhet med rätt att ställa 
sig vid sidan av den mediala allfarvägen och till 
exempel låta språkbruk förändras av egen kraft och 
journalisters och lyssnares användning, i stället för 
att med konstlade medel försöka hetsa fram ett "nytt 
tilltal". 
 
Samuelsson menar att internt och externt missnöje 
har minsann funnits under åren, men aldrig i när-
heten av det läge SR nu befinner sig i. Och protes-
terna handlar icke om enstaka program, utan om att 
en ledning som uttalat vill "bort från P 1-tänket" 
inte uppfattas som pålitliga förvaltare av public 
service som frizonen i en genomkommersialiserad 
offentlighet, av något som skiljer sig från de 
mediala föryngringsytorna. 
 
I själva verket är det ju SR:s ekonomi som bör 
hårdgranskas. Hur kan företaget ens överväga att 
starta nya kanaler, som i Göteborg, när pengarna 
inte räcker för att göra program i de befintliga? Och 
vart har pengarna tagit vägen? Dab? Webbsats-
ningar? De (minst) dubbla lagren av chefer och 
beställningsprocedurer? Har licensmedel använts 
som riskkapital i privata bolag? Nyligen har både 
kd:s Dan Kihlström och moderaternas Mats 
Johansson haft detaljerade synpunkter på Sveriges 
Radio. Det är ovanligt, men logiskt. Politiker är 
som travkuskar, de kör i uppkommen lucka. Och 

det är SR-ledningen som har krattat för klåfingrig-
heten, genom publicistisk otydlighet och organisa-
toriskt kaos har man öppnat dörren på vid gavel för 
public servicefiender. 
 
Och en ledning som inte kan skilja på vad som är 
kreativt kanalöverskridande och på vad som är för-
ödande utplåning av kanalidentitet ska inte bli 
förvånad om det kommer politiska förslag om att 
banta public service-radion till en enda kanal 
skriver Samuelsson bland annat.  
Läs hela debattartikeln på 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=6206
61 
 
Khmererna har erövrat Radiohuset 
P1 håller på att bli ett nytt P4 och SR:s roll som 
kunskapsföretag håller på och erodera. Den salvan 
avfyrar P1-profilen Björn Elmbrant på Aftonbladets 
kultursida. Han är starkt kritisk till de förändringar 
som nu sker av P1:s tablå. Han anser att den blir allt 
mer lik systerkanalen P4. Och är hård i sina ord när 
han pekar ut de skyldiga:  Nu har khmererna från 
P4 erövrat huvudstaden och intagit Radiohuset. Det 
är för det mesta radiobyråkrater som sällan eller 
aldrig gjort egna program och vars tidigare publi-
cistiska insatser som lokalradiochefer exempelvis 
varit att skicka ut dekret om att Elvis skulle spelas 
varje timme, skriver Elmbrant i Aftonbladet. 
 
Elmbrant ger också en rad exempel på föränd-
ringarna. Naturmorgon har ersatts med Jonas Val, 
med Jonas Leksell som programledare. Han kriti-
serar också programmet ”Lindau i P1”, som ett 
program som gör lyssnaren så generad att man vill 
krypa under bordet. Mest oroad är Elmbrant av att 
samhälls- och utrikesbevakningen trycks tillbaka 
när P1 satsar på nya områden. ”Utrikesmaterialet i 
Studio Ett pressas tillbaka till förmån för direkt-
sända fönster från köpcenter.”(Resume)  
Läs hela artikeln: 
http://aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,1000098,0
0.html 
 
Konkurrensen kommer inte från 
reklamradion utan mediehusen 
Leif Eriksson kanalchef SR Gävleborg skriver i 
Radiotidningen att fokus enbart inte kan sättas på 
de 100 miljoner som skall bort ur en budget på 2,3 
miljarder. Vi måste veta vad vi gör i ett större 
strategiskt perspektiv. Han efterlyser visioner i 
stället för problemorienterat arbete. Några visioner 
är ett P3 som allt mer sällan från studion och allt 
oftare från miljöer där publiken finns. En nyhets-
kanal som ger SR Ekots nyheter och aktualiteters 
hela utbud, men också de lokala nyheterna i en 
snygg, smart och proffsig design. En storsatsning 
på att få ut utbudet i kabel och via digitalboxar. En 
formell flytt av ledningen för någon av de större 
rikskanalerna till Malmö eller Göteborg. En debat-
tgladare policy där kanal och redaktionschefer för 
kommunicera t.ex. nya programsatsningar. 
 



 10

Eriksson konstaterar att SR står inför en hårdnande 
konkurrens, men tror inte detta kommer från 
reklamradion (PLR). Det är istället tidningarnas 
förvandling till totala mediehus som kommer att 
producera ett väldigt public servicenära utbud. Det 
handlar om text, men också om webb, mobil och 
digitalboxradio och tv. SR kommer att inom kort 
kommer att konkurrera med mediehus med växande 
ekonomiska muskler och som har kompetens att 
producera radio och tv.  Eriksson pekar på att det 
lokala har dragningskraft och nu är tid att utveckla 
P4 ännu en gång. P4-kanalerna måste bli lokala 
under längre tid av dygnet också under delar av 
dygnet nu när många tidningar blir mindre lokala. 
 
SR Metropol  
– ny radiokanal i Stockholm 
2 april startar Sveriges Radio en ny storstads-
kanal SR Metropol i Stockholm på 93,8 
(tidigare P4 Radio Stockholm). Med SR 
Metropol kommer Sveriges Radio att erbjuda 
stockholmarna en radio med fokus på livet och 
människorna i storstaden. Att SR Metropol är 
en storstadskanal med globalt perspektiv kom-
mer till exempel att märkas i kanalens egen-
producerade nyhetssändningar. Musikvalet 
kommer att tydligt spegla Stockholms mång-
kulturella värld. Kanalen avser även att upp-
muntra integration och gemenskap genom att 
öka kunskapen om och identitetskänslan för 
huvudstaden. SR Metropol vänder sig kvinnor 
och män i åldern 20-50 år som bor i storstads-
området. Kanalen går även att höra på ytter-
ligare fyra frekvenser i storstadsområdet: 
Norrtälje 102,1, Väddö 94,7, Nynäshamn 
102,9 och Södertälje 97,6. 
 
Christer Modig, vd för MTG Radio tycker 
enligt Dagens Media att SR Metropol är ännu 
ett steg mot en kommersialisering av public 
service. Samtidigt uttrycker personalen på SR 
att den nya kanalen riskerar att bli under-
bemannad. När SR startade hiphop-kanalen 
Din Gata i Malmö tappade SBS-kanalen The 
Voice hälften av sina lyssnare. Sedan dess har 
reklamradiocheferna skrivit ett protestbrev till 
kulturdepartementet om att SR konkurrerar 
med reklamradion. I brevet framförde cheferna 
också farhågor om att liknande kanaler skulle 
startas i Göteborg och Stockholm. Namnet 
Metropol och inriktningen på musiken låter 
inte som public service för mig. Vi får se vad 
de sänder när kanalen startar men jag utgår 
från att SR fortsätter på sin inslagna bana att 
konkurrera med den kommersiella radion, 
säger Modig. 
 
 

SR:s nya radiostationer  
hett ämne i riksdagen 
I en skriftlig riksdagsfråga till kulturminister 
Lena Adelsohn-Liljeroth skriver Tomas Tobé 
(m) att SR historiskt inte har valt att efterlikna 
den kommersiella radion men detta förändra-
des då SR i maj 2006 startade den lokala radio-
kanalen ”Din Gata 100,6” i Malmö. Den kana-
len bär tydliga inslag av att vara just en renod-
lad musikkanal och har dessutom en liknande 
målgrupp som de befintliga kommersiella 
radiokanalerna The Voice och NRJ. Tobé 
frågar vilka åtgärder kulturministern avser att 
vidta med anledning av att SR startat Din Gata 
100,6? 
 
Kulturministern skriver i sitt svar att beträf-
fande innehållet i SR:s sändningar så gäller 
generellt att de har frihet att forma sitt utbud 
efter de ramar som ges i sändningstillstånd och 
anslagsvillkor. Hur SR väljer att i detalj ut-
forma sina kanaler vill hon inte närmare kom-
mentera. I det fortsatta arbetet med att ta fram 
ett brett beredningsunderlag inför den kom-
mande tillståndsperioden för public service-
bolagen ingår bland annat frågan om utveck-
lingsmöjligheterna för radio och tv i allmän-
hetens tjänst. Hon vill dock framhålla att hon 
är medveten om att den kommersiella radion 
befinner sig i en svår situation och ser 
allvarligt på dess problem. 
 
Vart tog pensionspengarna vägen? 
Fackklubbarna på SR måste låta en oberoende 
utredare granska hur företaget använt de 342 
miljoner kr som SR fick tillbaka från försäk-
ringsbolaget Alecta. Det anser Jan Mosander, 
senior reporter på Ekot, som har reagerat på ett 
uttalande av SR:s styrelseordförande Ove 
Joanson om att Alecta-pengarna snart är slut. 
Alectas investeringar gick i slutet av 90-talet 
bättre än väntat och SR hade betalat för mycket 
i pensionsavsättningar. Alecta beslöt 2000 att 
betala tillbaka pengar under en femårsperiod. 
Efter en tvist mellan fackklubbarna och SR-
ledningen om hur pengarna skulle användas 
enades parterna om att 110 miljoner skulle gå 
till avtalspensioner, 38 miljoner till vidare-
utbildning och 14 miljoner till ett konto för 
projekt för att främja arbetsmiljön. SR använde 
tre miljoner av Alecta-pengarna till att ersätta 
Joachim Berner, den VD som inte hann till-
träda. 71 miljoner av Alecta-pengarna har gått 
till utveckling av ny teknik. Sedan återstod 100 
miljoner kr som skulle betalas ut under 2004 
och 2005. 



 11

Mosander anser att det är obegripligt att fack-
klubbarna på SR gick med på att företaget fick 
bestämma över hur största delen av pengarna, 
som är medarbetarnas, skulle användas. Han 
påpekar också att SR:s årsredovisning inte ger 
någon fingervisning om hur SR spenderat 
pengarna. Han vill därför att klubbarna till-
sätter en oberoende utredare går igenom SR:s 
årsberättelser och på ett pedagogiskt sätt för-
klarar för medlemmarna vad som egentligen 
står i dem. Ola Gäverth, ordförande i jour-
nalistklubben på SR, är dock tveksam. Jag 
tycker att vi har fått information från led-
ningen, även om företaget slarvat med åter-
kopplingen om vilka projekt pengarna faktiskt 
har gått till. Jan Mosander anser också att det 
är hög tid att public serviceföretagen omfattas 
av offentlighetsregler. 
 
Lagen måste ändras så att allmänheten får 
insyn i hur deras pengar används. Jag menar 
inte att public serviceföretagen ska behöva 
redovisa uppgifter som kan skada dem i kon-
kurrensen med privata bolag. Självklart måste 
man också se till att källskyddet inte kan få 
minsta skråma av en större öppenhet. Här 
instämmer Ola Gäverth: SR är svenska folkets 
företag och då måste folket få insyn i hur det 
sköts. Det är också viktigt därför att SR är ett 
journalistiskt företag som ska vara för 
öppenhet.(Journalisten) 
 
Vinst för MTG Radio 
MTG Radio trefaldigade sin vinst till 78 
miljoner kr under förra året. Samtidigt ökade 
omsättningen med 49 procent från 290 till 433 
miljoner kr. Under fjärde kvartalet ökade 
vinsten till 33 miljoner, medan den var bara 10 
miljoner året innan. Omsättningen för fjärde 
kvartalet blev 169 miljoner, mot 77 miljoner 
under motsvarande period 2005.I siffrorna för 
MTG Radio ingår även norska P4. För hela 
MTG gick omsättningen för första gången över 
10 miljarder kronor. (Radionytt) 
 
Förslag till omplanering av  
FM-bandet i Danmark 
Nederländska Broadcast Partners har på upp-
drag av den danska regeringen har tagit fram 
en helt ny frekvensplan. Företaget har även 
gjort om FM-banden i Nederländerna och den 
flamländska delen av Belgien. Syftet med 
omplaneringen är att ge plats för fler rikstäck-
ande kanaler och att samtidigt öka sändnings-
områdena för lokala stationer. Det sker genom 
en tätare packning av FM-bandet. De stora 
rikskanalerna ska så långt som möjligt sända 

på varsin rikstäckande frekvens, en lösning 
som kallas "single frequency network". 
Reformen är en del av en mediepolitisk upp-
görelse från 2005 mellan den borgerliga rege-
ringen och oppositionen. Uppdraget till Broad-
cast Partners gavs i maj förra året. På torsdag 
ska de danska politikerna diskutera den nya 
FM-planen och besluta om projektet ska 
förverkligas. (Radionytt) 
 
BBC testar DRM på mellanvåg 
BBC Radio och sändarbolaget National Grid 
Wireless kommer att i slutet av april börja 
testsända digital radio (DRM) på BBC Radio 
Devon i Plymouth på mellanvåg 855 kHz. Man 
kommer att använda en utvald lyssnarpanel i 
sändningsområdet som kommer att vara för-
sedd med mottagare för såväl DRM som FM 
och DAB. De två bolagen kommer att redovisa 
resultatet från testsändningarna i mitten av 
nästa år. 
 
18 söker utrymme i  
andra DAB-multiplexen i Schweiz 
Det har kommit in 18 ansökningar om licens 
för den andra DAB-multiplexen i tysktalande 
Schweiz. Kanalerna betecknas av en stor 
variation i programinnehåll. Sändningstill-
stånden kommer att delas ut under våren. 
 
Danska Radio 100FM  
sänder gärna på DAB 
I motsättning till TV2 Radio (se tidigare 
nyhetsbrev) är konkurrenten  Radio 100FM 
beredd att bjuda på flera DAB-kanaler. Där-
med är Radio 100FMs direktör Jim Receveur 
helt oenig med TV2 Radios Jens Rohde, som 
inte tror på DAB. Hvis TV 2 Radio ikke har 
lyst til at sende på digital radio, vil vi gerne 
overtage deres kanaler," säger Jim Receveur 
til MediaWatch. Han menar dock att en ompla-
nering av FM-bandet är fortfarande viktigt för 
såväl Radio 100FM som alla andra kommer-
siella stationer.  
 
DAB-lyssningen fördubblad i Danmark 
Antalet danskar som lyssnar på DAB-radio har 
fördubblats på bara ett år. Under fjärde kvarta-
let 2006 hade 721.000 danskar en DAB-motta-
gare hemma, vilket motsvarar 15,7 procent av 
befolkningen. Ett år tidigare var motsvarande 
siffra 309.000. Även om de breda FM-kana-
lerna fortfarande dominerar radiolyssnandet, 
börjar de digitala nischkanalerna nu synas i 
statistiken. DR:s fyra största DAB-kanaler - 
DR Soft, DR Boogie, DR Rock och DR X - 



 12

stod för 1,1 procent av radiolyssnandet i 
Danmark under 2006, enligt Gallup. 
 
Utmanare till DAB och HD Radio  
får kinesisk partner 
Digital Radio Express baserat i Silicon Valley 
har inlett samarbete med det stora kinesiska 
hemektroniktillverkaren TCL om utveckling av 
det digitala radiosystemet FMeXtra (som prö-
vats i bl.a. Oslo). TCL, som bl.a. är verksam på 
tv och mobiltelefonområdet, kommer att ta i 
bruk FMeXtra på flera kinesiska radiostationer 
för att pröva systemet. De första produkterna 
inom systemet som blir resultatet av samarbe-
tet kommer att marknadsföras i USA under 
varumärket TCL Group. (Radio World) 
 
Närradio vill sända mer för fler 
Närradion i Halmstad vill utöka sina sändnin-
gar för att på sikt kunna sända dygnet runt och 
har ansökt om bidrag från kommunen för att 
kunna flytta sin sändare till radio/tv-masten i 
Oskarström, något som skulle kosta 100.000 kr 
om året, utöver en engångskostnad på 30.000 
kr. Halmstads närradio sänds idag från Sture-
gymnasiet och når bara invånarna i Halmstads 
allra närmaste omgivningar. (P4 Halland)  
 
Inga pengar efter närradiokonkurs 
Smedjebackens nya närradioförening lämnar 
inga pengar efter sig till kommunen. Det var 
totalt skulder på 180.000 kronor när föreningen 
begärde sig själv i konkurs. Leverantörsskul-
derna var huvuddelen på 179.000 kr. De stora 
fordringsägarna är Stim, Närradio AB genom 
avgifter.Kommunens fordran på föreningen var 
bara 2.700 kr. (Dala-Demokraten) 
 
Jazzradio startar i Budapest 
En ny ungersk radiostation som dygnet runt 
helt ägnar sig åt jazzmusik, 90.9 Jazzy Rádió, 
har nu startat. Målgruppen är främst välutbil-
dade lyssnare med höga inkomster. Första 
sändningsdagen hade man redan 4-5 % av 
radiopubliken och man siktar på att fördubbla 
denna andel. Radiostationen har kostat 400.000 
euro at starta och ägarna räknar med break-
even redan om ett år. 90.9 Jazzy Rádió drivs 
som icke-vinstutdelande “public programme 
service,” vilket betyder att man får sända sex 
minuter reklam i timmen (hälften mot vad en 
kommersiell station får sända). (caboodle.hu) 
 
Satellitradiobolagen vill gå samman 
De två amerikanska satellitradiobolagen Sirius 
och XM har bestämt sig för att gå ihop. Chef 
för det sammanslagna bolaget blir Mel 

Karmazin, som är VD för Sirius och som innan 
dess var chef för CBS. De nuvarande aktie-
ägarna i Sirius och XM kommer att äga hälften 
var av det nya bolaget. Sirius och XM omsatte 
under 2006 $1,5 miljarder och har totalt 14 
miljoner abonnenter (Marksänd radio på mel-
lanvåg och FM beräknas ha 200 miljoner lyss-
nare i USA). Det har kostat bolagen samman-
lagt $6 miljarder under fem år för att bygga 
upp denna abonnentbas och man går fortfaran-
de med förlust. Detta är också huvudskälet till 
samgåendet. 
 
För att affären ska kunna genomföras krävs 
godkännande av både aktieägarna, mediemyn-
digheten FCC och konkurrensverket. En ana-
lytiker tror att myndigheterna godkänner 
affären eftersom satellitradio konkurrerar med 
marksänd radio, webbradio och mp3-spelare. 
Radio- och tv-branschens lobbyorganisation 
NAB uppmanar dock regeringen att säga nej. 
Med tanke på regeringens historik med att 
motsätta monopol av alla slag skulle vi bli 
chockade om man lät Sirius och XM gå sam-
man menar NAB. (Financial Times, Interna-
tional Herald Tribune). Affären kommer också 
att möta motstånd från konsumentgrupper 
främst Consumer Coalition for Competition in 
Satellite Radio (C3SR) som säger sig vara 
“ready to oppose the merger and fight for con-
sumer choice and public interest.” C3SR har 
bildats av juridikstuderande, som alla är 
satellitradioabonnenter. 
 
Slut med reklamradio i skolan   
Nu är det slut med reklamradio i högtalarna 
under skoltid på Glömminges skola på Öland. 
Eleverna har fått lyssna på Rix FM under lek-
tionerna. Detta har upprört föräldrar som nu 
vill ha ett stopp på det hela. I lokala tidningen 
skriver man idag "Gert Fylkings minst sagt 
vulgära språk blandas med reklamjinglar och 
popdängor." Rektorn håller med och anser att 
Barnen ska lyssna på utbildningsradion och 
inte reklamradio.". Den musik som ska använ-
das i skolan ska väljas med gott omdöme. Här 
är det närmast reklamen jag vill ta avstånd 
ifrån. Vi har självklart inget emot musik av 
olika slag i undervisningen. Vi blandar allt 
från avslappnande musik till låtar från 
melodifestivalen, säger rektor Linnea 
Danielsson till Barometern 
 



 13

annat 
 
Medieprofessor ger presstödet godkänt 
Svenska Dagbladet har ingen chans utan 
presstödet. Det vet Bonnier och lobbar därför 
aktivt för att få bort det, säger professor Karl 
Erik Gustafsson, som nu överlämnat sin rap-
port om det svenska presstödet till regeringen. 
Rapporten ska nu analyseras av tjänstemän på 
kultur- och näringsdepartementen innan den 
presenteras för EU-kommissionen i Bryssel 20 
mars. Någon form av utlåtande från EU:s sida 
väntas komma i sommar. Folkpartiet och mo-
deraterna är emot presstödet, hur de andra 
partierna i den borgerliga alliansen ställer sig 
är oklart. Gustafsson vänder sig till EU-kom-
missionen i sin välskrivna rapport. EU kan inte 
ha någon idé om hur det ser ut hos oss. Den 
svenska dagspressen är till exempel väldigt 
stark på landsorten medan andra länder, som 
Storbritannien, alltid ser på pressen ur ett 
storstadsperspektiv.   
 
Presstödet uppgår i dag till drygt en halv 
miljard kr per år, varav de två storstadstid-
ningarna Svenska Dagbladet och Skånska 
Dagbladet får 65,4 miljoner vardera. För 
Svenska Dagbladet betyder det nära åtta 
procent av intäkterna och för Skånska Dagbla-
det hela 32 procent, säger Gustafsson. Skill-
naden är en påminnelse om att driftsstödet 
styrts mot grupper av andratidningar. 
Gustafsson ser den svenska dagspressen som 
en bransch omgiven av stora hinder: brist på 
riskkapital, tröghet på både läsar- och annon-
sörsmarknaden och stordriftsfördelar som 
gynnar de redan stora. Sverige har i dag bara 
15 konkurrensorter kvar, varav alla är hotade 
om presstödet försvinner, enligt Gustafssons 
analys. Men ett fortsatt svenskt presstöd 
kommer att hålla de 15 tidningarna vid liv. 
Den svenska dagspresstrukturen skiljer sig 
från den i andra länder inom EU just genom 
mångfalden. Precis som public service inom 
radio och TV är selektivt presstöd en bra 
metod för att garantera mångfald inom 
pressen.  (Journalisten) 
 

Kritik mot journalistutbildning 
Svensk journalistutbildning brister i etnisk 
mångfald. Bara var 20:e journalist har utländsk 
bakgrund. Det konstaterar utländska och 
svenska experter i en rapport skriver Svenska 
Dagbladet. Den svenska journalistutbildningen 
står sig generellt dock väl i en internationell 
jämförelse, enligt granskarna. Men det finns 
brister. I rapporten underkänns utbildningen 

vid Umeå universitet. Institutionen har ont om 
resurser och ingen fast anställd lärare har dis-
puterat. Högskoleverket vill att institutionen 
ska mista sin examensrätt på magisternivå. 
JMK i Stockholm kritiseras för att den prak-
tiska delen inte prioriterats tillräckligt. Söder-
törns högskola beröms för att den lyckats locka 
studenter med utländsk bakgrund. 
(Journalisten) 
 
150-dollarsdatorerna  
nu på väg till fattiga barn 
Från Brasilien till Pakistan, en del av världens 
fattigaste barn kommer inom kort att kunna 
snegla över ”den digitala klyftan” – att kunna 
läsa elektroniska böcker, spela in digital video, 
skapa musik och chatta med klasskamrater 
online. Det icke-vinstdrivande projektet One 
Laptop per Child, som skapats av forskare på 
Massachusetts Institute of Technology har tagit 
fram en barnvänlig laptop som kostat endast 
$150 att illverka. 5 miljoner tillverkas nu. Man 
räknar med att kostnaden sjunker nästa år till 
$100 när 50 miljoner maskiner skall tillverkas. 
2010 räknar man att kostnaden sjunker ytter-
ligare när man kommer upp i volym av 150 
miljoner laptops. De första 2.500 datorerna är 
nu på väg till barn i åtta länder. Datorn är bl.a. 
försedd med en vev så man kan ladda upp 
batterierna, ett tangentbord som växlar mellan 
språk, en digital videokamera, trådlös internet-
anslutning och det fria operativsystemet Linux. 
(Reuters) 
 
Venezuela nationaliserar  
största telekombolaget 
Regeringen har tecknat ett preliminärt avtal om 
att köpa Verizon Communications 28.5 % 
andel i Compania Anonima Nacional Telefo-
nos de Venezuela (CANTV), för $572 miljo-
ner. Telekommunikationsminister Jesse Cha-
con säger att med detta påbörjar regeringen 
den nationaliserinsprocess som är strategisk 
viktig för landets utveckling. (Washington 
Post) 
 
Cronkite varnar för  
nyhetsmediernas förfall 
I ett inledningstal på Columbia University, 
varnade CBS News tidigare nyhetsankare den 
kände journalisten Walter Cronkite för att det 
ökade trycket på medieföretagen att generera 
alltmer ökade vinster hotar den verkliga frihet 
som nationen USA byggt upp på. Journalister 
idag möter större utmaningar än de i hans 
generation. Inte längre kan journalister räkna 
med arbetsgivaren tillhandahåller tillräckliga 



 14

resurser för att expose truths that powerful 
politicians and special interests often did not 
want exposed.  Istället säger han måste jour-
nalister kämpa med nedskärningar av jobben 
och nedskärningar av resurser som tvingar dem 
att göra ännu mer med ännu mindre. Cronkite 
säger att nyhetsbevakningen försämrats genom 
mediekoncentrationen och nedläggningar som 
gjort att många städer nu bara har en dagstid-
ning kvar. För radio och tv säger han att we're 
all left with a sound bite culture that turns 
political campaigns into political theater. Det 
tidigare nyhetsankaret uppmanande medieägar-
na – såväl pressen som radio/tv – att erkänna 
att de har ett särskilt medborgaransvar. 
Sammanslagningar och nedskärningar kan vara 
kortsiktigt bra för årsredovisningen, men det är 
på sikt inte nödvändigtvis bra för landet. (AP) 
 
Riskkapitalet hotar  
trovärdigheten för mediebolagen 
En andra privatiseringsvåg av medier går fram 
över världen. Riskkapitalbolag köper upp stora 
media och telekommunikationsbolag. Men 
detta väcker frågor skriver Eli Noam, Colum-
bia University, i Financial Times. Många 
riskkapitalköp drivs av en strävan att komma 
ifrån den nära reglering och insynskrav som 
ställs på börs noterade bolag. Detta reducerar 
den transparenta ekonomin, även om det gör en 
del bolag mer effektiva. Men det finns ytter-
ligare överväganden för mediaföretag. På den 
positiva sidan leder ofta riskkapitalköp till att 
mediekonglomerat bryts upp för att minska 
kostnaderna för förvärvet.  Exempelvis säljer 
nu affischnamnet inom mediekoncentrationen 
Clear Channel nästan hälften av sina 1.100 
radiostationer i USA. Men på den negativa 

sidan drabbar samma kostnadsnedskärningar 
nyhetsredaktioner, filmbudgeter, forskning och 
utveckling. Till skillnad mot startkapitalsats-
ningar är detta riskkapital i grunden konser-
vativt och eftersträvar ett kassaflöde för att 
betala av skulderna och kunna positionera 
bolaget för vidareförsäljning. Riskkapitalet är 
också kortsiktigt orienterat och kommer knap-
past att satsa på sådana större uppgraderingar 
av kommunikationsinfrastrukturen som kan ha 
långsiktiga finansiella fördelar för företaget. 
 
Allt detta väcker frågor om öppenhet, trans-
parens och kontroll. I öppna samhället måste 
stora medietillgångar vara öppna. Det är inte 
önskvärt att staten skall kunna reglera medie-
verksamheter. Men insyn och öppenhet är en 
annan sak. Medias roll är att informera och 
sätta ljus på saker och ting. Medias egna struk-
turer kan då inte vara hemlighetsfulla. Annars 
kan media inte stå till svars, misstankar väcks 
och trovärdigheten för alla medier drabbas 
skriver Eli Noam. 
http://www.ft.com/cms/s/50ca3cb0-c01e-11db-995a-
000b5df10621.html 
 
 
Webbtips  
På nya webbplatsen Veckans kulturklipp kan 
man kan hitta länkar till veckans bästa, intres-
santaste och viktigaste kulturläsning från dags-
press, tidskrifter m.m. Artiklar som bara finns i 
tryck tas inte upp här. Översikten är inte av-
sedd att vara heltäckande - den ska peka ut 
godbitarna. Webbplatsen drivs av journalisten 
och författaren m.m. Karl-Erik Tallmo och är 
ett samarbete med Kulturnät Sverige 
(www.kultur.nu).  
http://www.veckanskulturklipp.se/

 
 
 
 
 
 

Citatet 
 

Politikerna trivialiserade politiken 
när de trivialiserade televisionen 

(Leif Furhammar i sin bok "Rutmönster" 1992) 
 
 

 


