
 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2007 : 8    
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

2 maj 2007 
 

www.publicaccess.se 
 

 
 
ledare: 
Sverige behöver ett stark public servicebolag – inte flera svaga 
Regeringen utser nu en public serviceutredare. Vi förutsätter att denne kommer att stå fri från gamla 
surdegar, som får tänka fritt och som har visioner. Den senaste utredningens parlamentariker lät dåva-
rande regeringen genom sina direktiv inte tänka fritt; särskilt inte om den framtida finansieringen. 
Därför var det framsynt av den nya regeringen att riva upp ett sexårigt public serviceavtal som gick in 
i framtiden med baken före - mot avgrunden. 
 
Från början hade vi bara Radiotjänst AB med en radiokanal som blev fler under 60-talet. Sedan kom 
Sveriges Radio med television därtill. Det var från början ett bolag och ett monopol. Sedan gick radio 
och tv skilda vägar med ett bolag för tv och ett för radio, Delningarna fortsatte och under 80-talet hade 
vi en koncern med fyra (!) public servicebolag; SVT, UR, Sveriges Riksradio och Sveriges Lokal-
radio. De två sistnämnda återgick sedan till att bli ett; Sveriges Radio. Idag har vi tre från varandra 
fristående bolag. Ett fjärde bolag kan sägas ingå i sfären; Radiotjänst AB för tv-avgiften. Tillsammans 
arbetar ca 6.000 personer i de fyra bolagen som kostar oss drygt 6 miljarder kr per år. 
 
Vi har i nyhetsbrevet tidigare skrivit om det unikt svenska; att det i världen bara är Sverige som har 
fler än ett publicservicebolag. Det normala är att man har ett sådant bolag; närmast brittiska BBC, 
danska DR, norska NRK och finska YLE.  
 
En sammanhållen verksamhet garanterar bättre den grundläggande ideologin med public service. Detta 
är dessutom mer aktuellt när olika medieformer smälter samman som t.ex. när NRK nu beslutat sig för 
att sända 13 digitalradiokanaler i det marksända digitaltv-nätet (se notis). Ännu mer tydligt blir det 
med Internet. Varför skall inte SVT, UR och SR sända text, bild och ljud på en gemensam webbplats?    
 
Sveriges Radio som eget bolag motiveras oftast med att radions särarts måste värnas. Liknande ton-
gångar hörs från UR ifråga om utbildningsprogram. Men olika särarter i ett public serviceuppdrag kan 
garanteras i ett sammanhållet bolag genom specificerade villkor i ett avtal med staten. Redan idag 
bestämmer politikerna hur den offentliga tv-avgiften skall fördelas. För att åter gå till våra public 
serviceförebilder; kan någon hävda att BBC, DR och NRK har lyckats sämre än SR med att hävda 
radions position i sin verksamhet? Skall vi ha särskilda public servicebolag som hävdar särarter bör vi 
hellre prioritera ett bolag som slår vakt om det hundratal invandrar- och minoritetsspråken i Sverige. 
 
Problemet är inte att tv-avgiften är för hög utan att pengarna måste användas betydligt effektivare. Ett 
sammanfört public servicebolag får naturligtvis en betydligt mer kostnadseffektiv organisation med 
färre chefer, som sannolikt blir mer kompetenta. Det som sparas in genom en bolagssammanslagning 
bör istället användas för att bygga upp den regionala och lokala närvaron runt om i hela landet. Denna 
regionala produktion skulle kunna ske i regionala mediehus för public service radio, tv och Internet – 
gärna som dotterbolag. Dessa mediehus skulle kunna utveckla bl.a. en nytänd lokalradio, regionala 
utbildningssatsningar, samverkan med de regionala filmpoolerna m.m. Detta är en i tiden naturlig 
utveckling inte enbart utifrån nämnda konvergensperspektivet utan att den enda trovärdiga hållbara 
utvecklingen för den kommersiella radio och tv-marknaden är just etableringen av mediehus (som 
dessutom grundas på en stark regionalpress). För yttrandefriheten behövs ett starkt publicservicebolag 
som kan matcha dessa mediehus och dessutom stimulera den regionala medie- och kultursfären. 



 2

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 

 
 

Innehåll 
 

ledare 
Ett stark public servicebolag behövs – inte flera svaga 
 
radio och tv 
• Kraftiga nedskärningar av dansk public service 
• Kulturministern  om public service: 
• Ingen kan räkna med ständigt ökande påslag 
• Holländsk public service:   
• Muslimska organisationer får sända om samarbete sker 
 
television 
• TV4:s regional-tv blir mer lokal 
• Bonniers blir delägare i TV4-konkurrent 
• SVT har inte blivit mer kommersiell 
• TV3 får Årets Vaxpropp 
• Rapport om dansk digital-tv 
• Finland: Svenskan kan tvinga fram lagskärpning för tv  
• Halva Norge har redan digital-tv 
• Berlusconi vill köpa Endemol 
• Blek framtid utmålas för C-SPAN 
• USA: Uppror mot telebolagens intrång i lokal-tv-sfären 
• Al la Carte i kabelnät kan bli lagstiftat i USA 
• Det mesta på YouTube är inte upphovsrättsskyddat 
• Tv-tittande ökar i världen 

 
radio 
• NRK satsar på radio i det digitala marknätet för tv 
• Hemligheten bakom Norges populäraste lokalradio  
• Hård kritik mot Sveriges Radios chefer från SR Ekot  
• 152 tjänster bort från Sveriges Radio  
• Förenklade regelsystem för lokal radio föreslås i Storbritannien 
• Många lyssnar på piratradio i London 
• Zimbabwisk motståndradio censureras i Sydafrika   
• Ryssland: Nu censurerar staten även privat radio 
• Polen: EU-fientlig radiostation söker EU-stöd 
• 133 miljarder kr för världens största kommersiella radiobolag  
• Ny teknik gör DAB-radio enklare 
 
annat 
• Västsvenskt mediehus ökar sin makt över lokalpressen 
• Ungdomar ratar mediegymnasierna 
• Journalister mindre röda 
• Statligt stöd till nättidning 
• Internet får skulden för ungdomsbrottsligheten 
• Ny bildskärmsteknik  
• Ny mediaspelare  
• Evenemang 

 
 



 3

 
radio och tv 
 
 

 
 
Kraftiga nedskärningar av  
public service 
- Storslakt i Danmarks Radio 
Enligt sparplanen som DR styrelse tagit skall 
287,5 miljoner Dkr sparas per år. Orsaken till 
besparingarna är främst att budgeten för bygget 
av det nya radio- och tv-huset DR Byen i Öre-
staden överskreds med nästan två miljarder 
Dkr och även p.g.a. de krav som ställs på DR i 
nya public serviceavtalet med staten. Av 
besparingarna drabbar merparten 187,5 
miljoner programverksamheten i radio och tv 
främst drabbas sport- och underhållnings-
program. Så långt som möjligt vill DR-lednin-
gen skydda utbud som nyheter, barn och 
ungdom, drama, film, musik och nya medier. 
Sporten i radio och tv drabbas särskilt hårt. DR 
Sporten skärs ner med två tredjedelar. En rad 
kulturprogram läggs ner, en DAB-kanal (DR 
X) stängs, jazzkonserter stoppas och elektron-
musikfestivalen läggs ner och framtiden stavas 
repriser. Sammanlagt sägs nästan 300 medar-
betare upp, varav 15 procent chefer, de flesta 
redan till sommaren.  
 
Styrelseordförande i Danmarks radio Mogens 
Munk-Rasmussen säger dock att public 
serviceuppdraget är oförändrat trots bespa-
ringarna och att DR ska fortsätta vara landets 
viktigaste kultur- och medieinstitution.  
Personalen på DR Nyheder lade tisdag ner 
arbetat i protest mot sparplanen och med 
sympati med de strejkande på DR Sporten som 
skärs ned med 64 %. Inga nyhetsprogram som 
TV Avisen utan endast kortnyheter kunde 
sändas på DR TV.  Strejkerna upphörde tors-
dagen. Vi strejkade för att sända signaler till 
DR-ledningen och politikerna som visar vårt 
missnöje med beslutet. Nu hoppas vi att planen 
ses över, säger medarbetarnas talesman vid 
DR-sporten, Andreas Kraul, till DN. DR kan 
inte efterleva kraven på public service - en 
radio för alla - om sparplanen genomförs, säger 
Kraul.  
 
- DR ledning bär ansvaret 
Kulturministern lägger allt ansvar för budget-
skandalen på DR:s ledning. Det er ledelsen og 
styret i DR som har foretatt de redaksjonelle 

og organisatoriske prioriteringene som spare-
planen er bygget på. I forlengelsen av dette vil 
jeg gjerne understreke at det er min mening at 
det er styret og ledelsen som skal og bør ha det 
redaksjonelle ansvaret i DR – ikke politikerne, 
säger kulturminister Brian Mikkelsen. Han 
understryker vidare att det från politiskt håll 
aldrig har varit på tal att räkningen för det 
enorma budgetsöverskridandet för DR Byen 
skulle hamna hos skattebetalarna.  
 
Den politiska oppositionen med socialdemo-
kraterna i spetsen kräver att nya pengar tillförs 
DR. Kulturminister Brian Mikkelsen har nu 
haft möte med alla medieordföranden i Folke-
tinget. Som väntat får DR inga extra pengar nu. 
Mogens Jensen socialdemokraternas medieord-
förande är otillfredsställd med resultatet av 
mötet och DR:s generaldirektör Kenneth 
Plummer är besviken, men inte överraskad. 
Regeringen och dess stödparti Dansk Folke-
parti anser att varken skattebetalarna eller 
licensbetalarna skall belastas av DR:s dåliga 
ekonomi. Jeg synes, at det er frygteligt 
kedeligt, at vi bliver nødt til at foretage de her 
besparelser i DR. Det er jo danskerne og DR’s 
medarbejdere, som det kommer til at gå ud 
over säger Kenneth Plummer till Politiken. 
Han menar att det är djupt problematiskt att 
fina byggningar (inte minst en dyr konsertsal) 
skall kosta jobb och kvalitet i DR. Han tror att 
DR är den enda offentliga verksamhet som har 
det på detta sätt. Hvis det havde været et 
brobyggeri eller et hospital, så tror jeg ikke, at 
negative afvigelser på anlægsbudgettet ville få 
indflydelse på driften, konstaterar general-
direktören. 
 
- Sportnedskärningar drabbar även 
andra nordiska länder 
Regeringens planer om att dra stora idrottshän-
delser bl.a. OS till landet kan nu gå i spillo. 
Beskedet om DR sportens nedläggning kan 
sätta krokben för dessa ambitioner. Mindre 
idrottsgrenar kommer att få svårt att få tv-
uppbackning och därmed folkligt stöd som är 
nödvändigt för finansieringen. Nedskärningen 
av DR Sporten drabbar inte bara Danmark utan 
hela Norden fruktar NRK:s sportchef Tor 
Aune. DR har ett inköpssamarbete om sport-
rättigheter tillsammans med de övriga nordiska 
public servicebolagen. Aune menar att ned-
läggningen av DR Sporten kan få fatala följer 
för DR: Sport er et lokomotiv for en almen 
broadcaster, og jeg tror at der er en risiko for 
at DR uden sport vil kunne blive en niche-



 4

kanal. Da forsvinder fundamentet for licensen 
säger Aune till Kampanje.  
 
Mediebyråer och medieforskare menar, att 
besparingen gör att DR nu kommer att uppleva 
tittarflykt. DR:s mediedirektör Lars Grarup 
säger att DR nog skall få tillbaks sina pengar 
för rättigheterna till OS och VM-fotbollen. Vi 
har hittills fått höra från fyra olika intressenter 
på den danska och nordiska marknaden som 
vill köpa rättigheterna säger han.  
 
Medieanalytiker säger att insparingarna på DR 
leder till att värdet på TV 2 ökar vilket kan ge 
privatiseringen ”en flygande start”. (TV-Nyt ). 
 
Kulturministern  om  
svensk public service: 
Ingen kan räkna med  
ständigt ökande påslag 
Det blir mindre pengar till Sveriges Television 
och Sveriges Radio i framtiden om kultur-
minister Lena Adelsohn Liljeroth (m) får som 
hon vill. I en Eko-intervju är kulturministern 
kritisk mot den nuvarande ordningen, där 
public serviceföretagen får öka sina intäkter 
med två procent per år för att kompensera 
ökade kostnader. Det är ju ingen liten summa 
som går till public service, det är ju drygt sex 
miljarder kronor. Andra verksamheter får 
ibland hålla igen - och det har ju konstaterats 
att det finns en del ”luft” i organisationen - 
ingen verksamhet kan räkna med ständigt 
ökande påslag. 
 
Därmed argumenterar Lena Adelsohn Liljeroth 
för den uppfattning som hon i flera år drivit 
som moderat kulturpolitiker i opposition. Hon 
betonar att inget är klart förrän den framtida 
finansieringen för public service har utretts och 
förankrats hos de andra regeringspartierna. 
När jag satt i riksdagen i opposition så förde 
jag en moderat politik. När jag nu sitter i 
regeringen så företräder jag hela regeringen.  
Lyssna på hela intervjun:  
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1337525 
 
Holländsk public service:  
Muslimska organisationer  
får sända om samarbete sker 
Holländska mediemyndigheten har uppmanat 
Muslimiska Rådet (NMR) och Kontaktorgani-
sationen för muslimer-staten (CMO) att inom 
ett halvår inleda ett samarbete så att sänd-
ningstid för public service kan ges till en och 
samma organisation. Blir det ingen samverkan 
blir det heller ingen muslimsk sändningstid 
eftersom regelverket säger att sändningstid 

enbart kan ges till en organisation inom 
respektive religiös/etnisk område. 
 
 
television 
 
TV4:s regional-tv blir mer lokal 
TV4 Sverige gör nu en omorganisation för att 
effektivisera verksamheten och samtidigt 
stärka den lokala närvaron. Enligt förslaget är 
målsättningen för TV4 Sverige att utöka anta-
let lokal-tv-redaktioner från 16 till 24 och 
därmed även antalet versioner av de lokala 
nyhetssändningarna till 24. Förändringen 
möjliggörs genom att utsändningsarbetet 
effektiviseras i och med införandet av ny 
modern teknik. Resultatet blir snabbare 
publicering och möjlighet att publicera fler 
sändningar på fler plattformar.  
 
Sändningsredaktioner ska byggas upp i 
Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå. Här 
sätts materialet från de 24 nyhetsredaktionerna 
samman av programledare och redaktörer och 
sänds sedan ut över de regionala sändnings-
områdena.  Det här är en stor satsning på 
lokala nyheter från vår sida och ett offensivt 
förslag både vad det gäller journalistik och 
teknik. Trots att vi efter årsskiftet inte längre 
har något sändningsavtal som reglerar 
verksamheten fortsätter vi att satsa på lokal-tv 
eftersom vi har en stark tro på människors 
intresse för lokala händelser, debatter och 
samhällsfrågor. Det här bevisar verkligen 
lokal-tv:s strategiska betydelse för TV4, säger 
Josefin Ziegler, redaktionschef TV4 Sverige. 
 
Antalet reportrar utökas, från 70 till över 100, 
samtidigt som antalet anställda som arbetar 
med utsändningar minskar då utsändnings-
arbetet effektiviseras. Antalet anställda inom 
TV4 Sverige kommer inte att förändras. Men 
eftersom TV4 Sverige vill öppna redaktioner 
på fler orter och koncentrera utsändningarna 
till fyra orter kommer vissa tjänster att flyttas 
geografiskt.  Det här en offensiv och 
nödvändig satsning på lokal-tv som möjliggörs 
med nya tekniska lösningar. Även om totala 
antalet tjänster inte kommer att förändras så 
kommer arbetsorter och arbetsuppgifter att 
förändras för enskilda medarbetare, säger Åsa 
Severed, vd TV4 Sverige. Omorganiseringen 
ska vara klar 1 februari 2008 när det nuvarande 
sändningsavtalet med staten löper ut. 
 
När 16 sändningssorter blir fyra, innebär detta 
att sändningarna från Luleå försvinner.  



 5

I stället blir Umeå den nordligaste sändnings-
orten. Omorganisationen innebär att anställda 
på TV4 Norrbotten måste flytta med till Umeå. 
I dag arbetar 13 i Luleå och tio i Umeå. Hur 
exakt det ska se ut är i dag ovisst, men klart är 
att inga tjänster ska bort. Vi har precis börjat 
MBL-förhandla med Sif och SJF. Men den 
totala numerären av 189 anställda journalister 
i hela landet, kommer inte att påverkas, säger 
Petter Antti till Norrländska Socialdemokraten. 
 Ola Idenstedt, redaktionschef på TV4 
Norrbotten, är inte orolig inför de nya 
planerna, och säger till Journalisten: Det här 
kommer att ge oss mycket bättre resurser till 
nyhetsarbetet. Det våra tittare i Norrbotten 
kommer att märka av förändringen är att det 
blir nya ansikten i rutan, men framför allt 
kommer vi att ha fler och bättre lokala nyheter. 
 
Bonniers blir delägare i TV4-konkurrent 
Kvällstidningen Expressen köper 20 % av 
Lokal TV-nätverket AB, som driver Kanal 
Lokal. Kanal Lokals fyra regionala kanaler 
har under året förbättrat distributionen 
kraftigt. Dels genom utbyggnaden av det 
digitala marknätet, dels genom att man kommit 
in i de viktiga distributionsnäten, som 
exempelvis ComHem säger Expressens vd 
Bengt Ottosson. Expressen är välförankrade i 
våra regioner och är därför en utmärkt redak-
tionell och kommersiell partner, förklarar 
Håkan Ramsin, styrelseordförande i Kanal 
Lokal vars huvudägare sedan tidigare är risk-
kapitalbolaget Provider Venture Partners samt 
grundarna Anders Lundmark och Henrik 
Friman. 
 
SVT har inte blivit mer kommersiell 
I SVT 1 och SVT 2 står det informations-
inriktade programutbudet för största ökningen 
av sändningstid. Sveriges Television har inte 
blivit mer inriktat på förströelse, nöje och 
underhållning som så ofta påstås i debatten om 
public service. Sedan sekelskiftet har förhål-
landet mellan utbuden av nyhets/faktaprogram, 
underhållningsprogram och sportprogram i 
SVT legat i stort sett stilla, med viss ökning av 
antalet informationsinriktade programtimmar. 
Dock är det ett dilemma för SVT att den 
alltmer pockande marknadsföringen och 
inramningen av programmen gör att även 
SVT:s programutbud ibland felaktigt uppfattas 
som kommersiellt, skriver medieprofessorn 
Kent Asp på DN Debatt.  
 
Utbudet i Sveriges Television uppvisar en 
anmärkningsvärd stabilitet under de nio åren 

mellan 1998 och 2006.Under samtliga tre 
undersökningsperioder uppgår det informa-
tionsinriktade programutbudet till cirka 50 %, 
det underhållningsinriktade utbudet till cirka 
40 % och sportutbudet till cirka 10 %. Sedan 
den stora kanalomläggningen 2001 finns det en 
tydlig arbetsfördelning mellan kanalerna. SVT 
1:s utbud är mer underhåll-ningsinriktat och 
har en större mångfald med en blandning av 
nyheter, fakta, barn- och underhållnings-
program, medan SVT 2:s utbud är mer fakta-
inriktat och med ett stort utbud av nyheter på 
bästa sändningstid.  
 
Totalt sett har utbudet i SVT 1 och SVT 2 i 
snitt ökat med nio tim per vecka mellan 1998-
2000 och 2004-2006 - från 176 till 185 tim. Av 
ökningen på nio tim står informationsinriktat 
utbud för sju timmar och underhållnings-
inriktat utbud och sport för en timma vardera. 
När det gäller det informationsinriktade 
utbudet står nyhetsprogrammen under de 
senaste fem åren för som lägst 13 och som 
högst 14 % av programutbudet. Andelen 
samhällsprogram ligger också i stort sett på 
samma nivå under perioden - som lägst 9 och 
som högst 11 %.  
 
När det gäller det underhållningsinriktade 
utbudet har andelen nöjesprogram under alla år 
legat kring 7 %, utbudet av tv-serier har också 
under alla år legat kring 7 %, och dokusåpor 
och annan verklighetsunderhållning kring 1-2 
%. De klassiska underhållningsgenrerna såpor 
och sitcoms har alltid haft ett begränsat utrym-
me i SVT:s tablåer, och har under perioden 
sammantaget minskat från som mest 4 % år 
1999 till en % under de tre senaste åren. 
Utbudet av långfilm har efter kanalomlägg-
ningen 2001 visat på en svag ökning och har 
under de tre senaste åren legat mellan 10 och 
11 % och under tidigare år mellan 8 och 9 %.  
 
Även på bästa sändningstid 19-22 är cirka 50 
% av utbudet inriktat på nyheter och fakta och 
cirka 50 % på underhållning och sport. Under 
de senaste åren har andelen underhållnings-
inriktat utbud dock ökat något. Bland annat har 
en del av den så kallade nyhetstimmen ersatts 
med pratshower. Samtidigt har Kulturnyheter 
börjat sändas på bästa sändningstid, medan 
utbudet av sport har minskat. Men sett i ett 
långsiktigt och övergripande perspektiv 
handlar det inte om några stora förändringar 
och Programutbudet kan inte sägas ha 
utvecklats i någon särskild riktning.  
 



 6

Hur kan det då komma sig att så mycket av 
debatten om public service handlat om att 
Sveriges Television blivit mer kommersiellt? 
En förklaring är att programtablåer bara säger 
en del. Hur "kommersiell" en tv-kanal är 
handlar också om tilltal, fixering vid tittar-
siffror etc. En annan förklaring kan vara att 
inramningen av programmen och marknads-
föringen blivit mer pockande och kommersiell. 
Den stora och framgångsrika publiciteten kring 
programmen gör säkert att politiker och 
mediedebattörer uppfattar SVT som mer 
"kommersiellt" än det är om man ser till det 
faktiska programinnehållet. Det är ett dilemma 
för SVT. Ju mer framgångsrik man är i sin 
"marknadsföring", desto större risk att man 
uppfattas som "kommersiellt". Debatten om 
public service riskerar därför att handla mer 
om sken än om verklighet, nämligen det 
faktum att SVT även har ett smalt program-
utbud med få tittare. Det som public service 
också är till för skriver Kent Asp.  
Läs hela artikeln på 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=6429
00 
 
TV3 får Årets Vaxpropp 
TV3:s vd Hasse Breitholtz får utmärkelsen ”för 
att TV3 trots påtryckningar fortfarande blankt 
vägrar att texta för hörselskadade. Genom att 
vägra texta för hörselskadade bidrar TV3 till 
det sociala utanförskap som många unga med 
hörselskada redan upplever.”  TV3:s vägran att 
texta svenskspråkiga program gör att många 
unga med hörselskada stängs ute från sociala 
samtal i skolan och bland vänner. När andra 
pratar om de senaste tv-programmen utestängs 
de som inte har kunnat ta del av de otextade 
programmen.  
 
Mattias Lundgren, ordförande för Unga 
Hörselskadade säger att besvikelsen på TV3 är 
stor bland unga med hörselskada.  TV3 är en 
av de mest populära kanalerna bland unga. Att 
de vägrar texta är både ansvarslöst och taskigt 
mot alla dem som inte kan hänga med i deras 
program, säger Lundgren. TV3:s största 
konkurrent, Kanal 5, textar nästan alla icke 
direktsända svenska program. Kanal 5 visar en 
helt annan attityd mot unga med hörselskada. 
De ser oss som en självklar målgrupp för 
kommersiell tv, säger Lundgren. Även hos 
public service finns åtminstone en vision. TV3 
verkar strunta totalt i oss.  
 
Rapport om dansk digital-tv 
En enmansutredning har haft i uppdrag att 

förbereda det kommande sändningsutbudet för 
en kommersiell operatör i den marksända 
digital-tv-nätet när det analoga nätet släcks helt 
2009.  I slutrapporten finns en rad förslag som 
nu de politiska partierna bakom medieavtalet 
2007-2010 (samtliga utom Enhedslisten) skall 
ta ställning till. Vid kommande årsskifte är 
planen att lägga ut anbud för att fp fram en 
”gatekeeper”, som skall bygga upp sitt digitala 
sändarnät och förbereda sändnings-
verksamheten enligt avtal med staten.  
 
Kulturminister Brian Mikkelsen säger att Vi 
kan nu komme et godt skridt nærmere mod 
udbygningen af digitalt tv i Danmark, som vil 
betyde, at det jordbaserede tv vil kunne tilbyde 
et langt større antal tv-kanaler til seerne end 
det analoge tv-net, vi kender i dag. Dette vil 
også medvirke til at øge konkurrencen på tv-
markedet – ikke mindst i forhold til udbyderne 
af kabel og satellit-tv – ligeledes til gavn for 
seerne.    
Läs hela rapporten på http://kum.dk/sw56995.asp 
 
Finland: Svenskan kan tvinga fram 
lagskärpning för tv  
De kabelbolag som eventuellt fortsätter sända 
analogt i höst tvingas också sända Yles FST5, 
den finlandssvenska public servicekanalen. Det 
kräver den nya regeringen. De senaste 
veckornas vändningar kring digitaliseringen av 
tv såg ut att drabba FST5 och de finländare 
som vill fortsätta få samhällsinformation på 
svenska utan digitalbox. Men Svenska 
folkpartiet (sfp) såg sin chans att protestera 
under regeringsförhandlingen, och nu verkar 
den tvåspråkiga public-servicen vara säkrad 
genom några meningar i regeringsprogrammet.  
Vi är glada att de andra regeringspartierna 
också tyckte att det här var viktigt, säger 
riksdagsledamoten Christina Gestrin, sfp. 
 
I programmet står det att Yle måste trygga 
servicen på både svenska och finska i alla 
skeden av digitaliseringsprocessen. 
Rundradiolagen slår sedan tidigare fast att 
finsk- och svenskspråkiga måste behandlas på 
lika grunder.  Det såg inte ut att bli så. Förra 
veckan gav kommunikationsministeriet 
kabelbolagen möjlighet att fortsätta sända 
analogt till slutet av februari 2008. Welho sade 
sig till exempel vara berett att sända Yle 1, Yle 
2, MTV3 och Fyran. Yles vd Mikael Jungner 
visade ingen vilja att protestera. Det fanns 
alltså risk att kabelhushåll som vill få public 
service på svenska skulle tvingas skaffa 
digitalbox medan de som nöjer sig med finska 



 7

skulle slippa. Men regeringsprogrammet 
tvingar nu in FST5 i utbudet. Nu får riksdagen 
tolka om det behövs en lagändring. 
Regeringsförklaringen biter däremot inte på 
antennhus som skaffar centralbox. Husbolag 
med finsk majoritet befaras välja bort FST5. 
Det kommer vi inte åt och det är inte helt 
rättvist, säger Gestrin. (Hufvudstadsbladet) 
 
Halva Norge har redan digital-tv 
Digitaliseringen av tv-Norge är i full gång 
även om det marksända digital-tv-nätet inte 
lanseras för än i höst. Redan har 49 % av 
landets befolkning 15-74 år tillgång till digital-
tv. Kampen om digital-tv-kunderna har startat 
och de tre ägarna av marknätsbolaget RiksTV  
(NRK, TV 2 Gruppen och Telenor) drar i gång 
försäljningen av sin produkt i konkurrens med 
kabel- och satellitdistributörerna. 
Digitaliseringen sker faktiskt snabbare i Norge 
än i Sverige säger den  svenska konsulten 
Marie Nilsson i Mediavision AB. (Kampanje) 
 
Berlusconi vill köpa Endemol 
Silvio Berlusconis mediekoncern Mediaset är 
nu på allvar med i spelet om att köpa det 
internationella holländska mediebolaget 
Endemol, som bl.a. ligger bakom programmet 
Big Brother och andra välkända tv-format. 
Anbudet, som även investeringsbolaget  
Goldman Sachs och Endemol-grundaren John 
De Mol ligger bakom tros enligt Variety vara 
ca 2 miljarder euro. Säljare av Endemol är 
spanska telekombolaget Telefonica. Mediaset 
har tidigare sagt att Endemols verksamhet 
passar väl in den italienska koncernen. 
Mediaset som bl.a. äger de tre största 
kommersiella kanalerna i Italien strövar efter 
att expandera internationellt. (Kampanje) 
 
Blek framtid utmålas för C-SPAN 
C-SPAN har i 28 år sänt på två kabelkanaler 
direkt från amerikanska kongressen liksom en 
hel del samhällspolitiska program. C-SPAN 
har varit en modell för ”parlaments-tv” i flera 
andra länder. Grundaren och chefen för C-
SPAN Brian Lamb framhöll i ett tal för 
kabelbranschkonferens nyligen att ha skulle 
inte bli förvånad om hans samhällsorienterade 
kanal inte finns kvar om tio år. Lamb menar att 
Internet har förändrat medialandskapet och 
unga tittar inte längre ens på kvällsnyheterna i 
tv. Men det är kanalens icke-kommersiella 
inriktning som kan vara ett större problem. 
Kabelbolagen tjänar inga pengar på att sända 
C-SPAN. We’ve already seen it. A lot of cable 
operators, if they have a problem, the first one 

they go for is C-SPAN. They say, ‘We can get 
away with dropping it or cutting it to part -
time.  Lamb varnade kabelbolagen för att inte 
leva upp till sina löften till kongressen om att 
ha med C-SPAN i sitt utbud. Det räcker inte 
med att de stora kabelbolagen pumpar in 
lobbypengar för att kongressledamöter skall 
bortse från löftesbrott.  
 
USA: Uppror mot telebolagens intrång i 
lokal-tv-sfären 
Mediemyndigheten FCC:s har utfärdat en 
bestämmelse om att kommunstyrelser måste 
godkänna ansökningar om telekombolagens 
nya tv-tjänster inom 90 dagar. Detta har mött 
ett hårdnackat motstånd från en koalition av 
kommunintressen och grupper inom 
medborgarmedia, som menar att bestämmelsen 
är en “abuse of discretion” och bryter mot 
federal lagstiftning såväl författningen som 
radio och tv-lagstiftningen.  
 
Alliance for Communications Democracy, 
Alliance for Community Media, National 
Association of Telecommunications Officers 
and Advisors och Borgmästarrådet liksom 
organisationsmotsvarigheterna till Sveriges 
kommuner och landsting; National Association 
of Counties och National League of Cities har i 
en gemensam aktion gått till domstol för att 
stoppa denna regel. Kommunerna riskerar att 
förlora de avgiftsintäkter man hittills tagit ut av 
kabelbolagen för att ge lokala koncessioner för 
public rights of way. Intäkterna används bl.a. i 
ett par tusen kommuner till att helt eller delvis 
finansiera de lokala icke-kommersiella tv-
kanaler som har samlingsnamnet ”PEG” 
(public, educational, government).  
 
Al la Carte i kabelnät  
kan bli lagstiftat i USA 
Istället för att man skall abonnera på program-
paket diskuteras mycket i USA om att man 
istället skall kunna beställa exakt de kanaler 
man vill titta på; à la carte. Vid en 
kongressutfrågning om FCC:s budget fick 
mediemyndighetens chef Kevin Martin frågan 
om problemet med oanständiga och/eller 
våldsinriktade tv-program. Martin sade att han 
utan framgång har föreslagit kabelindustrin att 
införa à la carte som ett sätt att kontrollera 
innehåll och priser. Han höll med en kongress-
man om att det kanske nu är tid för lagstiftarna 
att ta sig an frågan. (Broadcasting&Cable) 



 8

Det mesta på YouTube  
är inte upphovsrättsskyddat 
Andelen upphovsrättsligt skyddat material på 
YouTube och andra videosajter är inte så stort 
som tidigare befarats. Webbspårningsföretaget 
Vidmeter har funnit att av de mest nedladdade 
6.725 videofilmer mellan 9 december 2006 och 
22 mars 2007 blev endast 9.23%, borttagna när 
de visade sig ha copyright. De mest populära 
YouTube videos sågs 1.586.573131 gånger 
under denna period och borttagna videoklipp 
blev endast  5.93% av dessa nedladdningar. 
(Broadcasting&Cable) 
 
Tv-tittande ökar i världen 
Tv-tittande har 2006 ökat totalt med tre 
minuter till 3 tim 7 minuter per dygn. Men i 
länder som Frankrike och Storbritannien tittar 
man mindre på tv (-2 resp. –3 min) liksom i 
Norge där tittande sjönk hela fem minuter till 2 
tim 36 min. Tv-tittande i Italien har däremot 
ökat till nästan fyra timmar per dygn (239 
min). Mest tittar man som tidigare i USA hela 
4 tim 31 min per dygn. (Kampanje) 
 
 
radio 
 
NRK satsar på radio i  
det digitala marknätet för tv 
Vid sidan av tv-kanaler blir det utrymme för 
många radiokanaler i det nya digitala mark-
nätet. NRK planerar att lägga in 13 radiokana-
ler i marknätet och dessa blir gratis för de som 
skaffar sig en digitalbox. En av radiokanalerna 
NRK Jazz blir enbart tillgänglig via marknätet 
och Internet, men varken på FM eller DAB. 
Radio som et sekundærmedium har tradisjonelt 
overlevd alle nye teknologiskifter. Vår 
ambisjon er å være der folk er, derfor er det 
viktig for NRK også å være tilgjengelig i 
bakkenettet, säger NRK:s radiochef Øyvind 
Vasaasen i NRK til Aftenposten. 
(Radionytt.no) 
 
Hemligheten bakom  
Norges populäraste lokalradio  
Nea Radio ligger på första plats på listan över 
lyssnandet inom sitt målområde. Nea Radio 
har ett dagligt lyssnade om 27 % av publiken 
Selbu/Tydal, Rørøs, Holtålen og Nord-
Østerdal. Benhårt arbete i 20 år säger ansvarig 
redaktör Andreas Reitan som förklaring till 
framgången. Vi satser sterkt på lokale nyheter 
og lokal kultur. Sterk satsing på lokal nyhets-
journalistikk er en vinner, i hvertfall i vårt 

område, säger Reitan. 
 
Nea Radio har 10 anställda och har ett nära 
samarbete NRK Trøndelag. En typisk timme 
består av Dagsnytt, lokala nyheter från NRK 
följt av upp till 10 min lokalt material från 
varje område.  Nea Radio har delat upp sina 
sändningar så att de blir ”ultralokala” i vart och 
ett i de fyra områdena radion täcker. 
(radionytt.no) 
 
Hård kritik mot  
Sveriges Radios chefer från SR Ekot  
I ett internt dokument refererar Ekots ledning 
till medarbetarnas missnöje, exempelvis 
”Oacceptabelt. Det blir svårt, för att inte säga 
omöjligt, att uppnå målen om hög kvalitet och 
egna nyheter”. Ekots journalister är oroade 
över att SR:s ledning ”ger upp idén om Sveri-
ges Radio som en kunskapsorganisation”.  
Remissen har undertecknats av Ekots biträ-
dande chef Staffan Sillén, som skriver att 
medarbetarnas ”mycket allvarliga farhågor 
förtjänar att bemötas av ansvariga”.  
 
Remissen är ett svar på en intern undersökning, 
som analyserar konsekvenserna av SR:s 
föränd-ringsarbete. Bakom undersökningen 
står bland andra Eko-chefen Cilla Benkö. 
Undersökningen listar befarade brister, som att 
SR:s specialistkompetens utarmas. Men 
programdirektör Marcella Simms är inte 
bekymrad. Det är klart det inte är bra om folk 
är oroliga, men det kommer inte se ut så här i 
framtiden, säger hon. Journalistklubbens 
ordförande Ola Gäverth utgår från att lednin-
gen tar remissen på allvar. Folk mår dåligt och 
det påverkar vår arbetssituation. Vi bevakar 
cheferna som hökar, säger han. (Journalisten) 
 
152 tjänster bort från Sveriges Radio  
Drygt 100 av tjänsterna som berörs finns inom 
innehållsproduktion. De övriga uppsägningar-
na ska ske bland annat inom utsändning, utbud, 
administration och på konserthuset Berwald-
hallen. Enligt bemanningsplaner hos SR räknar 
man med att besparingar på personalstyrkan 
ska stå för 79 milj kr av det totala sparbetinget 
på 100 milj kr. Anställda har erbjudits av-
gångsvederlag och VD Peter Örn hoppas att 
många medarbetare nappar på erbjudandet. Jag 
och den övriga ledningen har tilltro till 
omställningsprogrammet, säger Örn. Det ger 
goda förutsättningar att personalminskningen 
ska klaras på frivillig väg. Vår ambition är att 
så långt som möjligt undvika uppsägningar. 
 



 9

De planerade uppsägningarna innebär att den 
totala arbetsstyrkan ska minskas - från 1.733 
heltidstjänster till 1.581. Antalet anställda är 
dock betydligt fler eftersom många arbetar 
deltid eller är tjänstlediga. Var elfte SR-
medarbetare ska bort. Nedskärningarna ska, 
enligt olika nättidningar, vara genomförda 
redan vid halvårsskiftet.  
(SVT Kulturnyheterna) 
 
Förenklade regelsystem för lokal radio 
föreslås i Storbritannien 
Brittiska mediemyndigheten Ofcom har lagt 
fram förslag om ett framtida regelsystem för 
radioområdet. Utanför public servicesfären. 
Regelsystemet innefattar den pågående 
övergången från analog till digital radio och 
Internet. Ofcom bedömer det som nu lämpligt 
att sammanföra regelsystemet för analog resp. 
digital radio. Man vill bl.a. förenkla de sänd-
ningskrav som ställs på analoga kommersiella 
stationer ifråga om innehåll och kraven på 
lokalt programmaterial baserat på räckvidd. 
Man beräknar att 90 % av allt radiolyssnade 
kommer att ske via digitala plattformar 2017, 
men det finns ännu inga planer på en analog 
nedsläckning av mellanvåg och FM.  
 
Innevarande sändningstillstånd för analog 
kommersiell radio går ut mellan 2009 och 
2017.  Det frekvensspektrum som bli ledigt vid 
en nedsläckning skulle kunna användas för 
andra tjänster bl.a. mobil-tv, mer digitalradio 
och mer icke-kommersiell lokalradio 
(närradio). Ofcom kan tänka sig att regeringen 
och parlamentet kan komma begära att 
myndigheten inte utannonserar nya analoga 
sändningstillstånd utan får sätta en gemensam 
slutdatum för samtliga tillstånd. 
 
I den sedan två år nya radiosektorn community 
radio har Ofcom gett sändningstillstånd till 122 
närradiostationer. Ofcom inser att regel-
systemet för community radio som bl.a. 
omfattar ägarskap och finansiering är mycket 
omfattande och önskar nu synpunkter hur detta 
skall begränsas. Detta skall utgöra underlag för 
en rapport om community radio som Ofcom 
skall överlämna till regeringen senare i år.  
Läs hela Ofcoms dokument: 
http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/futureradio/ 
 
Många lyssnar på piratradio i London 
Nästan var sjätte Londonbo lyssnar på pirat-
radio, enligt en undersökning som gjorts på 
uppdrag av den brittiska mediemyndigheten 
Ofcom. I Hackney, Haringey och Lambeth 

lyssnar så många som var fjärde på illegala 
radiosändningar. De främsta anledningarna till 
populariteten är, enligt undersökningen, att 
stationerna erbjuder program som är annor-
lunda mot reklamradion och att de fokuserar på 
lokala förhållanden. Ofcom skriver i rapporten 
att vissa piratradiostationer har kopplingar till 
kriminella kretsar och att polisen vid tillslag 
har funnit droger och vapen. Förra året gjorde 
1085 tillslag mot piratradion och 63 personer 
dömdes för brott i samband med illegal 
radioverksamhet. (Radionytt) 
 
Zimbabwisk motståndradio censureras 
i Sydafrika   
Journalister som arbetar på publicservice-
bolaget South Africa Broadcasting Corporation 
(SABC) får inte besöka SW Radio Africas 
webbplats. När man surfar in via SABC:s 
datorer möts man av en skylt med ”denied 
access”. Den sydafrikanska regeringens 
inblandning i landets medier har i ökat takt 
oroat landets journalister. Att SW Radio 
Africas webbplats blockeras bekräftar hur 
rapporteringen om Zimbabve kontrolleras, 
men gör också att president Mbekis roll som 
medlare i krisen i Zimbabve kan ifrågasättas, 
menar SW Radio Africa i ett yttrande. (Radio 
Netherlands) 
 
SW Radio Africa som sänder från Storbritan-
nien till Zimbabwe har åter börjat sända på 
kortvåg 1700-1900 UTC på 4880, 11775, 
11810 och 12035 kHz. 
 
Ryssland:  
Nu censurerar staten även privat radio 
Journalister på en av Rysslands största privata 
radiobolag säger att de har av sina nya chefer 
som kommit från statliga televisionen blivit 
tillsagda att hålla regimkritiker borta ur etern. 
Cheferna vid Russian News Service, som 
tillhandahåller nyheter till den mest lyssnade 
radiostationen och dess systerstationer, 
förnekar censur. Men personalen säger att 
cheferna har stoppat liverapportering från anti-
kremldemonstrationerna häromveckan. Man 
har också svartlistat schackmästaren och 
aktivisten Garry Kasparov, som inte ens får 
nämnas. De nya cheferna har också uppmanat 
journalisterna att ge mer etertid till represen-
tanter för det regeringsvänliga partiet Förenade 
Ryssland. (Reuters) 
 
Polen: EU-fientlig radiostation  
söker EU-stöd 
Den starkt EU-fientliga radiostationen Radio 



 10

Maryja har söket EU-stöd för att bygga ut sin 
journalistskola. Stationens grundare och chef 
Fader Tadeusz Rydzyk har sökt 23 miljoner 
euro av de 8,3 miljarder som EU har avsatt för 
att stödja polskt näringsliv och forskning 2007-
2013. Radio Maryja, som har byggts upp på 
katolska fundamentalistiska, polska nationa-
listiska och anti-liberala ideologier, har varit 
kontroversiell bl.a. för en del anti-judiska 
inslag i en del av sina program. 
Radio Maryja förde också en hård kampanj 
mot ett polskt medlemskap I EU. Stationen 
hävdar att man har tre miljoner lyssnare. 
Dessutom driver Rydzyk tv-stationen Trwam 
och dagstidningen Nasz Dziennik. (AFP) 
 
133 miljarder kr för världens största 
kommersiella radiobolag  
ClearChannel Communications Inc. har nu gått 
med på ett med fyra procent höjt bud om 19,35 
miljarder dollar från en riskkapitalgrupp ledd 
av Bain Capital Partners LLC och Thomas H. 
Lee Partners LP.  Clear Channel. ett av värl-
dens största radiobolag. håller f.n. på att sälja 
cirka 450 radiostationer på mindre marknader 
och sin tv-grupp, men kommer ha kvar 675 
radiostationer i övervägande del storstäder och 
andra större marknader.  (AP)  
 
Ny teknik gör DAB-radio enklare 
- Det israeliska företaget Etherwaves har 
lanserat en ny modul som kan användas i 
tillverkningen av radiomottagare för den nya 
digitalradiotekniken DAB+. Modulen Sonata 
ska bara ca 70 svenska kronor, vilket möjliggör 
riktigt billiga DAB+-mottagare. Sonata är även 
förberedd för att användas i bärbara musik-
spelare, då den klarar formaten MP3, Windows 
Media och AAC+. Dessutom har den klock-
radiofunktioner. 
- Brittiska Frontier Silicon gör det möjligt att 
lyssna på digitalradio i en Ipod. Jupiter 3 
innehåller en liten DAB-mottagare och ansluts 
till Ipodens dockningskontakt. Frontier Silicon 
räknar med att apparaten ska kosta knappt 500 
kronor när den kommer ut i handeln. Frontier 
Silicon är världens största tillverkare av kretsar 
och moduler för DAB-mottagare. (Radionytt) 
 
 
 
 

annat 
 
 
Västsvenskt mediehus ökar sin makt 
över lokalpressen 
Landsortspressen delas i praktiken nu upp i tre 
block. Stampen stärker greppet över västkusten 
och Mälardalen genom att låta Nerikes Alle-
handa och VLT bilda ett eget bolag, som 
kommer att få namnet Liberala Tidningar. 
Liberala Tidningar får, som affären ser ut, 15 
tidningar med en vardagsupplaga på 217.000 
exemplar. Omsättningen ligger på cirka 1,3 
miljarder kr och antalet anställda blir cirka 
1.550. 
 
Som ytterligare ett led i affären köper Eskils-
tuna-Kuriren den av VLT AB och Stampen 
gemensamt ägda tidningen Södermanlands 
Nyheter för 380 miljoner kronor. Vidare köper 
Bohusläningen, med huvudägaren Mediabo-
laget i Västsverige, tidningen TTELA i Troll-
hättan Vänersborg av VLT AB för 223 
miljoner kr. Dalarnas Tidningar lämnar NA. 
Eskilstuna-Kuriren och Mittmedia blir mino-
ritetsägare i nya bolaget. Stampen kommer 
efter affären att äga cirka 30 procent av svensk 
lokalpress, och i praktiken stå för en samlad 
upplaga på närmare en miljon. (Resume) 
 
Bildandet av Liberala tidningar och 
Mediabolaget är en fortsättning på den 
strategi som lades fast i samband med att 
Centertidningar förvärvades. Vi skapar två 
stora, starka och tydliga tidnings- och 
mediebolag, ett i Mälardalen och ett på 
Västkusten. Samtidigt stärker vi vår strategiska 
samverkan med Mittmedia i det gemensamma 
utvecklingsbolaget mktmedia AB, säger Tomas 
Brunegård, koncernchef i Stampen-gruppen 
och ordförande i styrelsen för Mediaintres-
senter, som är huvudägare till VLT. Stampen 
AB är moderbolag i en företagsgrupp som 
driver flera tidningsföretag, tryckerier och 
distributionsföretag. Stampen har också 
ägarintressen i andra medieverksamheter som 
radiostationer, webbplatser och nyhetsbyråer. 
Göteborgs-Posten och V-TAB, en av nordens 
största tryckerikoncerner, ingår i Stampen-
gruppen. Stampen-gruppen med delägda bolag 
omsätter 5 miljarder kronor och sysselsätter 
7.000 personer.  
 
Ungdomar ratar mediegymnasierna 
Det tidigare så starka söktrycket till 
gymnasiernas medieutbildningar i Stockholm 
har minskat rejält i år. Det profilerade IT- och 



 11

mediegymnasiet i Kärrtorp har tappat mer än 
var tredje förstahandssökande. Medier är inte 
alls lika hett längre. Ungdomarna har förstått 
att de inte blir programledare bara för att de 
gått ett medieprogram. Och det drabbar så 
klart oss eftersom vi haft den profilen. Då 
gäller det att tänka om, säger Liz Berg, rektor 
på Kärrtorps gymnasium. Kärrtorps gymna-
sium har profilerat sig hårt som ett IT- och 
medie-gymnasium och länge haft höga 
intagningspoäng. Förra året sökte 170 fler 
elever än vad det fanns platser till. Men i år var 
det plötsligt nästan 200 färre som sökte till 
skolan i första hand, en minskning med över en 
tredjedel. Och intagningspoängen har minskat 
drastiskt.  
Även Hässelby gymnasium och Riddarfjärdens 
gymnasium kan få svårt att fylla platserna på 
sina medieutbildningar. Och samma sak gäller 
även friskolorna. Mediegymnasiet i Nacka 
hade bara 30 förstahandssökande till sina 64 
platser på samhällsvetenskapliga programmet 
med inriktning på kultur och medier. Ja, det 
verkar ju vara en samhällstrend att intresset 
för medier minskar nu. Det fick väl sin topp 
med alla dokusåpor och när kanalutbudet och 
produktionsbolagen exploderade. Nu har 
boomen planat ut. Och vi måste marknads-
anpassa oss. Vi får se om medieutbildningarna 
blir kvar säger biträdande rektor Jan Lysén på 
Kärrtorps gymnasium. 
 
Enligt Britt-Marie Holmström, enhetschef för 
gymnasieintagningen i Stockholms stad, ser 
trenden likadan ut i hela länet. Det är visser-
ligen överraskande att en populär skola som 
Kärrtorp helt plötsligt förlorat så många 
sökande, men vi kan se att medieprogrammen 
över lag minskar. Holmström säger att det är 
svårt att säga vad ungdomarna väljer i stället, 
men hon tror att en trend är att intresset för 
samhälls- och naturvetenskapsprogrammen på 
de populära innerstadsskolorna fortsätter att 
öka. (Dagens Nyheter)  Läs hela artikeln på 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=641
821  
 
Journalister mindre röda 
Norska journalister befinner sig fortfarande 
politiskt till vänster om befolkningen, men är 
mindre röda än tidigare Enligt en opinions-
mätning för Nordiske Mediedager är det färre 
journalister än tidigare som idag skulle rösta på 
ett socialistiskt parti. Men fortfarande skulle 60 
% rösta på ett av de tre regeringspartierna; 
Arbeiderpartiet får 37 % medan Socialistisk 
Venstre har stöd bland 20% av journalisterna. 

Endast tre procent skulle rösta på senterpartiet. 
(Kampanje) 
 
Statligt stöd till nättidning 
Politiken.se har som första svenska nättidning 
någonsin beviljats presstöd. Stödet är på drygt 
1½ milj kr. Politiken.se är en politiskt obunden 
webbtidning/databas. Sajten uppdateras dag-
ligen, men samlas sedan i "veckoutgåvor" på 
webben. Olle Findahl professor vid World 
Internet Institute i Uppsala gläds åt beslutet att 
nu även en nättidning fått presstöd, men tror 
samtidigt inte att det här per automatik innebär 
fler tidningar av politiken.se:s slag på nätet.  
 
Presstödet omfattar normalt både ett driftsstöd 
och ett distributionsstöd, men då det i det här 
fallet handlar om en nättidning har distribu-
tionsdelen jämkats bort.  
(SVT Kulturnyheterna)  
 
Internet får skulden för 
ungdomsbrottsligheten 
Kinesiska myndigheter motiverar sina senaste 
nedslag mot Internet bl.a. stängning av många 
Internetkaféer med att ungdomskriminaliteten i 
Kina beror på det negativa inflytande från 
webbsajter med våld och pornografi. En tales-
man för polisen säger att en hög andel av de 
unga som befunnits skyldiga till bedrägeri, 
våldtäkt eller rån är vana att använda Internet. 
Han säger att preliminära siffror visar att 
nästan 80 % av de arresterade ungdomarna har 
förförts av Internet. Myndigheterna har nyligen 
inlett en kampanj mot webbporr och även mot 
bedrägeri, illegala lotterier och ryktessprid-
ning. I höstas dömde en domstol grundaren till 
landets största porrsajt till livstids. 
 
Ny bildskärmsteknik  
Sony har demonstrerat en ny bildskärmsteknik 
som på lite sikt kan göra LCD- och plasma-
teknikerna överflödiga. FED, Field Emission 
Display, kallar Sony den nya tekniken som kan 
uppenbara sig i kommersiella produkter någon 
gång 2009. Enligt Sony kan bildskärmar 
baserade på FED-tekniken bli billigare än 
LCD-bildskärmar eftersom de kan konstrueras 
med färre komponenter. 
 
Sony tilltalas av FED-teknikens förmåga att 
matcha bildkvaliteten på CRT-skärmar samt att 
den erbjuder korta pixeluppdateringstider och 
låg effektförbrukning. En FED-bildskärm är 
uppbyggd av nanotuber som är placerade i ett 
tätt rutnät. Nanotuberna skickar ut elektroner 
som i ett fosforskikt avger färgat ljus och 



 12

bygger upp en bild. Sony har demonstrerat 
FED-tekniken med en 19,2-tums bildskärm 
med en upplösning på 1 280 x 960 bildpunkter 
och ett kontrastförhållande på 20.000:1. 
(Uppsnappat) 
 
Ny mediaspelare  
Adobe Media Player är en helt ny media-
spelare som ska lanseras i slutet av året. Den 
ska öppna nya möjligheter för såväl användare 
som innehållsproducenter och leverantörer. 
Adobe Media Player erbjuda bättre bildkvalitet 
vid uppspelning av Flash-material som laddas 
ned från internet. Spelaren kan användas för att 
titta på video i strömmat format direkt från 
webben, eller för att spela upp nedladdat 
material utan att vara uppkopplad. I spelaren 
finns bland annat sökfunktioner samt en funk-
tion som automatiskt laddar ned exempelvis 
nya avsnitt av TV-serier. Adobe Media Player 
utökade möjligheter att distribuera, skydda och 
ta betalt för innehåll. Distributörerna kan bland 
annat kryptera strömmande media. 
(Uppsnappat) 
 
 
 
 
Evenemang 
 
Medierättsligt seminarium:  
Från Montesquieu till Stenbeck  
— om mediernas roll som tredje statsmakt  
I samband med att Juridiska fakulteten vid 
Stockholms universitet firar 100-årsjublieum 
anordnar Forskningsavdelningen för medierätt 
vid Stockholm Centre for Commercial Law 
(SCCL) ett seminarium med diskussion om 
mediernas roll som "tredje statsmakt". Vad är 
innebörden i detta talesätt? Ger konstitutionen 
medierna ett uppdrag i den demokratiska rätts-
statens tjänst? Levererar i så fall medierna det 
lagstiftaren tänkt sig?  
 
 

Hans-Gunnar Axberger, som är verksam vid 
Centret och som har forskat kring dessa frågor, 
kommer att hålla en inledande föreläsning.  
 
Tid: 10 maj 2007, kl 15–17 Plats: Aula Magna, 
Stockholms universitet. Anmälan senast 3 maj 
till sccl@juridicum.su.se med uppgift om 
namn och att det är medierätts-seminariet 
anmälan avser. Läs mer om fakul-tetens 100-
årsjubileum på http://www.juridicum.su.se  
 
Medieberedskap och digital-tv 
Styrelsen för Psykologiskt Försvar anordnar 
förmiddagen 22 maj halvdagsseminarium om 
digitaliseringen av tv-mediet utifrån ett 
beredskapsperspektiv. Föreläsare från Total-
försvarets forskningsinstitut, Handelshög-
skolan i Stockholm och Sveriges Televisions 
avdelning SVTi. Talarna redogör för sina 
perspektiv rörande den pågående övergången 
till digital-tv, trender inom Internet-tv och 
mobil-tv, risken för försämrad robusthet i 
näten och potentiella konsekvenser för 
medieberedskapen. Seminariet är kostnadsfritt 
och inbjudan finns på http://www.psycdef.se 
 
Mediekritik och mediepolitik 
Boka in den 26:e maj för mediedebatt på  
Biografen Tellus i Stockholm. Två timmar om 
mediekritik och två om mediepolitik. Mer 
information i nästa nyhetsbrev. 
 
Ljud, Ljus och Bild mässan  
- nu vid havet 
I natursköna Gustavsbergs hamn går den 9:e 
LLB-mässan av stapeln 9-12 maj i det näst 
största mässområdet i Storstockholm 
GustavsbergsMässan. Se http://www.llbmassan.se 
 
Radiopuls – se filmen 
Teracom höll i april ett intressant seminarium 
om framtidens radio. Nu kan du se filmen från 
seminariet Radiopuls. Den innehåller talarnas 
presentationer samt intervjuer med 
besökare på http://www.teracom.se/radiopuls 

 
 
 
 

***** 


