
 1

 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2007 : 14   
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

19 september 2007 
 

www.publicaccess.se 
 

 
Innehåll 
 

 
ledare 

Yttrandefrihet 1: Reklamradiofusket 
Yttrandefrihet 2: Radio Sweden Frihetsradion 

 
radio och tv 
 
• Borgerlig rockad om tv-avgiften  
• Norsk public service är mest kommersiell 
• Nedskärningar av radio- och tv-arkiv hotar 

kulturarvet 
• Brasilien får public service utifrån europeisk modell 
• SBS lämnar Amsterdam 
• Fortsatta vinster för sändningsbolag 
 
television 
 
• Norsk public service måste spara stort 
• kulturminister: tveksamt att ökad konkurrens ger 

bättre tv  
• Statsägd norsk tv startar porrkanal i Sverige 
• Norsk minister förbannad på tv-kanal 
• Svagt resultat för danska TV2 

 
• Filmägarnas egen tv-kanal firar ett år 
• Ideell lokal-tv i Finland sänder digitalt 
• Ballar av stål blir dyrt för SVT - och för reportern 
• Fox News provocerar med att öppet stödja Bush 
• Icke-kommersiell lokal-tv i Florida sänder endast 

digitalt 
• Digitalbox för tio pund ger 40-kanaler 

• Ericsson och Endemol samarbetar om 
användargenererad tv 

• Dubbla mobil-tv-system i Ericssonplattform 
• Fria TV-kanaler i allmännyttans bredbandsnät 
• Kriget om Europas tv-frekvenser 
 
radio 
 
• Fullt närradiokrig i Kristianstad 
• Kommersiell närradio sänder porreklam 
• Kommersiell närradiostation byter namn 
• Folkpartiet vill ha en svensk radio för demokratistöd 
• Norska TV2 vill göra sig av med sin radiokanal 
• Danskt mediehus ger upp DAB-radio i Norge 

 
• Lyssnarna mer kritiska mot Danmarks Radio 
• Ökänd högerextrem radiostation får EU-stöd 
• Närradioförbund upphör 
• Närradion i Boden får lokalt stöd 
• Rättelser om DARUB:  
• SR International utökar sina sändningar  
• Hedersutmärkelse till Konflikt-reporter på SR 
 
annat 
 
• En medieauktoritär stat kan leda EU 2008 
• EU-parlamentet på ny webbadress 
• MP3-spelare försämrar hörseln 
• "Skruvade" radiosignaler ger fler kanaler  
• Lästips

 
 

Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 
Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 

Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 

Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 
ledare 
Yttrandefrihet 1: Stopp för reklamradiofusket 
Den svenska närradion är från sin start för snart 30 år sedan ”föreningsradion”; en del av det civila 
samhället. En viktig mediedemokratisk kanal, som kompletterar radion i den offentliga och privata 
sektorn (SR och reklamradion PLR). Men politikerna har aldrig gett denna lokala radio någon chans 
att utvecklas. Från början skapades ett internationellt sett alldeles unik regelsystem som dessutom 
utarmades utifrån motiv om avreglering (!) på 90-talet. Ett avgörande misstag var att tillåta 



 2

reklamfinansiering i närradio utan att närmare ange vad sådana intäkter skulle användas till och 
dessutom utan att ställa några väsentliga krav på den som kan få sändningstillstånd.   
 
Närradiokriget i Kristianstad, som beskrivs i en notis i detta nyhetsbrev, ger en tydlig bild på hur 
systemet spårat ur. Detta är dock bara ett exempel i raden av bråk och krascher kring närradion runt 
om landet – under flera år. Exempel på hur privatpersoner och kommersiella radiobolag tar för sig av 
frekvenserna som är avsedda för föreningslivet. Vem som helst kan nämligen utan några lagregler 
bilda en lokal ideell förening i syfte att sända radio och detta är också det enda krav radiolagen ställer 
på ett sändningstillstånd. Det är ju nästan självklart att alla de kommersiella intressen, som inte har 
möjlighet att få tillgång till PLR-frekvenser och betala för dem, tar för sig. Detta gör man genom att 
steg för steg pressa ut föreningslivet från frekvenserna med sina bulvanföreningar. Det går också som i 
Kristianstad lätt att kuppartat på ett årsmöte ta över en närradioförening genom att bilda ett knippe 
låtsasföreningar som naturligtvis alla fått sändningstillstånd från Radio- och tv-verket. Att på detta sätt 
låta näringsfriheten slå ut yttrandefriheten är ett kliv ner i diket på den demokratiska vägen. 
 
Från Staffanstorp kommun sänder en kommersiell närradiostation till Malmö och Lund trots att detta 
bryter mot radiolagen (se annan notis). I Landskrona nyttjar SBS närradiofrekvensen 94,5 MHz diskret 
med ”Gamla godingar” som undersändare till Vinyl. Fusket får pågå år efter år med myndigheternas 
tysta medgivande. Ett försvar för denna märkliga utveckling lär vara att om inte den kommersiella 
”föreningen” sänder så kanske ändå ingen använder frekvensen. Men det är ju alltid svårt för det 
verkliga föreningslivet att kunna ta för sig av sina rättigheter i etern om en lokal entreprenör startat en 
bland ungdomar populär musikkanal. Närradion är viktig för många svenskar med utländsk bakgrund. 
Botkyrka är en av landets mest invandrartäta kommuner, men kommunens närradiofrekvens är 
monopoliserad av en popradio dygnet runt. Detta var väl aldrig meningen med närradion? 
 
De som utreder reklamradion kanske borde ta sig en funderare på varför en del av reklamintäkterna i 
radio inte går till PLR-stationerna utan till lokala kommersiella närradiostationer, som inte heller 
behöver betala för sändningstillstånden. Pengarna hamnar i privata fickor. Om utredarna i huvudstaden 
inte orkar ta sig ut i landet, så finns det ju närliggande exempel som Radio Vallentuna.   
 
Socialdemokraterna tyckte aldrig om närradion (som folkpartiet lanserade) och struntade totalt i 
närradion när förfallet inleddes på 90-talet. Det hjälpte inte med de uppenbara bristerna pekades ut i en 
omfattande statlig utredningsrapport 2004. Kulturminister Pagrotsky valde att titta bort. Nu har 
Alliansen chansen att rensa upp i mediaträsket. Reklamfinansieringen tillhör marknaden och PLR. 
Närradion tillhör det civila samhället och föreningslivet!    
 
Yttrandefrihet 2:  Radio Sweden Frihetsradion 
Folkpartisten Birgitta Olsson har fått utstå en del spott och spe för sitt förslag om Radio Free Sweden 
(se notis). Felet var dock enbart namnet som kanske mer associeras till ”Befria Sverige” än en 
internationell radiokanal som skall främja yttrandefriheten världen över. Tanken är annars mycket bra. 
Man behöver dock inte gå helt över ån efter vatten. Sveriges Radio har ju redan en utmärkt verksamhet 
i form av Radio Sweden – utlandssändningar på svenska, engelska och många andra språk via kortvåg, 
satellit och Internet. Denna verksamhet finansieras liksom annat inom SR via tv-avgiften, men har 
genomlidit svettiga år för sin överlevnad. För mycket länge sedan finansierades istället Radio Sweden 
direkt över statsbudgeten via UD. 
 
Radio Sweden har sedan decennier tillbaks ett stort förtroendekapital bland lyssnare runt om i världen 
inte minst i forna Östblocket. Radio Sweden, som är den enda kvarvarande utlandsradion av betydelse 
i Norden, bör kunna utvecklas med just statliga medel bl.a. biståndsmedel för att öka bevakningen och 
främjandet av demokrati och yttrandefrihet runt om i världen. Sådant stöd från staten kan läggas 
ovanpå en bibehållen grundfinansiering med licensavgiften. Om inte statliga pengar ”av 
integritetsskäl” kan gå till redaktionella satsningar kan ett stöd ges för att utveckla sändartekniken bl.a. 
digitaliseringen av kortvågen. Men nog vore det fin insats om SR exempelvis fick resurser att varje 
vecka världen över sända ut en engelsk och arabisk version av P1-programmet Konflikt. Satsa på 
Radio Sweden! 
 
 



 3

radio och tv 
 
Borgerlig rockad om tv-avgiften  
Det har varit många turer inom politiken om att 
avskaffa tv-avgiften och ersätta den med en 
medieavgift eller skattefinansiering av svensk 
public service. Inom Alliansen har nu Centern 
och Folkpartiet bytt åsiktsplats. Centerpartiet 
vill avskaffa avgiften, medan Folkpartiet 
överger sin inställning om att avskaffa den-
samma. Fp beslöt vid sitt landsmöte nyligen att 
inte fortsätta driva frågan om avskaffande av 
tv-avgiften, som tidigare fanns med på det 
mediepolitiska programmet. Däremot beslöt 
centerstämman att ett nytt betalningssystem 
skall införas för att garantera oberoendet för 
public service. Det speglar en syn om att man 
tycker väldigt illa om systemet, samtidigt som 
man älskar public service, säger Anders 
Åkesson (c), riksdagsman och ledamot i kul-
turutskottet till TT. Enligt honom ligger det 
närmast till hands att införa en medieavgift 
som alla personer betalar, i likhet med begrav-
ningsavgiften. Därmed skulle till exempel även 
de som tittar på tv-program via dator vara med 
och betala. Partistyrelsen menar att skattefinan-
siering också har sina komplikationer, eftersom 
"det finns en risk att oberoendet för public 
service undermineras om anslaget bestäms 
politiskt i den ordinarie statsbudgeten".  
 
Norsk public service  
är mest kommersiell 
Public servicekanalerna i Danmark och 
Sverige är missnöjda med NRK:s satsning på 
Internetreklam och menar att NRK är den mest 
kommersiella allmänradio/tv i Norden. DR och 
SVT har i motsats till NRK valt bort nätreklam 
och NRK:s främsta förebild BBC håller sig 
också borta från reklamen.  DR har Danmarks 
största webbplats. Vi skal være en reklamefri 
oase i et samfunn som blir mer og mer kom-
mersialisert, säger DR-chefen Kenneth 
Plummer. NRK håller med om att det kan vara 
en konkurrensfördel att inte ha reklam.  Vi har 
vært kritisert for å ha reklame, men det viser 
seg at brukerne ikke irriteres på samme måte 
på nettet, säger Vidar Nordlie Martinsen som 
också pekar på det faktum att NRK slår SVT 
och DR i både tittarandel- och bedömnings-
mätningar. (Kampanje)  
 
Nedskärningar av radio- och tv-arkiv 
hotar kulturarvet 
Om Danmarks Radio gör allvar med att 
avskeda var tredje anställd på sitt Arkiv og 
Research Center och halverar avdelningens 

budget blir detta allvarligt för det danska 
kulturarvet. Dessutom innebär det sämre 
programinnehåll bl.a. kommer TV Avisen 
(nyhetsprogrammet) försämras. De 130 anställ-
da är arga och skrivit till kulturminister Brian 
Mikkelsen. De menar att journalisterna redan 
är hårt pressade tidsmässigt. Arkivpersonal kan 
exempelvis behöva använda 30 minuter för att 
hitta ett bestämt klipp från Rwanda flera år 
tillbaks i tiden, medan en journalist kan behöva 
dubbla tiden för samma klipp. De anställda i 
DR:s Arkiv og Research Center är utbildade 
bibliotekarier och liknande. Ett annat problem 
blir att kanske ingen får tid att beskriva nu-
tidens program vilket kan betyda att det om 20-
30 år har det mesta försvunnit och därmed de-
graderas kulturarvet. De anställda skriver att 
det behövs pengar utifrån. De tycker att det är 
oförståeligt med besparingarna med tanke på 
Mikkelsens önskemål om att medborgarna 
skall få tillgång till arkivmaterialet via Internet. 
(TV-Nyt) 
 
Brasilien får public service utifrån 
europeisk modell 
Regeringen planerar regeringen att sjösätta TV 
Brasil den 2 december, en statligt uppbackad 
public serviceorganisation som utformas 
utifrån den europeiska modellen främst BBC. 
TV Brasil, var årsbudget är $175 miljoner, blir 
huvudbolaget i en statligt ägd mediegrupp som 
också omfattar ett radionät och en nyhetsbyrå. 
Bildandet av bolaget är kopplat till övergången 
till digital-tv som inleds i Sao Paulo i decem-
ber. Franklin Martins, som tidigare i år ut-
nämndes till minister för social kommunika-
tion, har det uttryckliga uppdraget att skapa 
public servicebolaget. Man avser skapa ett 
radio- och tv-bolaget som skall vara själv-
ständigt gentemot regeringen och marknaden 
samt dessutom utgöra ”en referens för kvalitet 
och mångfald”.   
 
Riktlinjerna för verksamheten kommer att 
utformas av ett självständigt råd om 17-20 
medborgare. President Lulas utnämnde nyligen 
Luiz Gonzaga Belluzzo till TV Brasils ordfö-
rande. Belluzzo är en mycket inflytelserik 
ekonom med starka band till oppositionen. 
Lula vill nämligen inte att TV Brasil inte skall 
framstå som "PT's TV." PT är politiska partiet 
bakom Lula. Belluzzo kommer att välja övriga 
styrelsemedlemmar och även TV Brasils vd.  
Det finns sedan tidigare tre statliga radio-tv-
företag i Brasilien liksom ett antal delstats-
ägda. De har dock inte kunnat hävda sig i 
konkurrensen med de privata familjeägda tv-



 4

jättarna som TV Globo. Avsikten är nu att 
dessa skilda offentligägda radio- och tv-företag 
skall kunna vidaresända program från TV 
Brasil och även få ekonomiskt stöd för att 
producera regionala program och uppgradera 
till digital teknik. (Variety) 
 
SBS lämnar Amsterdam 
SBS Broadcasting, som har största delen av sin 
radio- och tv-verksamhet i Norden och Öst-
europa, flyttar sitt huvudkontor från Amster-
dam till München 1 oktober. Det blev i somras 
klart att SBS Broadcasting blir ett dotterbolag 
till tyska ProSieben Sat1.  
 
Fortsatta vinster för sändningsbolag 
Det svenska helstatliga Teracom hade intäkter 
på 1.629 miljoner kronor under första halvåret, 
varav 830 miljoner under andra kvartalet. 
Rörelseresultatet för första halvåret förbättra-
des till 301 miljoner (från 205 miljoner 2006). 
För andra kvartalet blev resultatet 164 miljoner 
(+ 98 milj) 2006. Avkastningen på eget kapital 
har ökat till 11 % (9 %) Rörelseresultatet på 
164 miljoner kronor för årets andra kvartal 
innebär att Teracom-koncernen fortsätter att 
visa en stadigt positiv utveckling. Såväl moder-
bolaget Teracom som dotterbolaget Boxer 
förbättrar sina resultat säger vd Crister 
Fritzon. Det förbättrade resultatet förklaras 
med förstärkt kostnadskontroll, ökade intäkter 
från mobiltelefoni och datatjänster samt 
digital-TV-övergången. Boxer har nu 678.000 
abonnenter.  
 
television 
 
Norsk public service måste spara stort 
Ett underskott på 150 miljoner nkr hotar NRK 
2008 och nu måste den statliga kanalen spara 
pengar. Rundradiochef Hans-Tore Bjerkaas har 
fått signaler från styrelsen om att budgeten inte 
kommer att godkännas. Enligt honom är det 
investeringar i ny teknik samt en för stor 
personalökning som är orsaken till under-
skottet. De förtroendevalda har poängterat att 
det är NRK:s ansvar att välja bort aktiviteter 
när antalet anställda skall minska. De anställda 
är överens med Bjerkaas om att ekonomin nu 
måste stramas upp så man inte måste dra ned 
senare. Första åtgärd blir ett anställningsstopp. 
(Journalisten.no/Kampanje) 
 
Kulturminister tveksam till att ökad 
konkurrens ger bättre tv  
Norske kulturministern Trond Giske tror att 

den ökande konkurrensen på tv-marknaden 
inte gör livet lättare för tv-aktörerna. Han är 
inte säker på att det finns utrymme för alla nya 
kanaler. Det er særlig på reklameområdet, 
hvor det er en viss sum som skal fordeles, at 
konkurransen blir tøff. Det er ikke sikkert at 
alle overlever og det er ikke sikkert at alle skal 
overleve heller, sade Giske i samband med att 
invigde revitaliserade NRK2. Han menar att 
det inte finns någon automatik med att flera 
nya tv-kanaler ger tittarna ett bättre utbud. Det 
är inte säkert att ökad valfrihet ger ökad kvali-
tet och det är heller inte säkert att den stora 
mångfalden get ett bättre tv-utbud. Därför 
måste vi ha en allmänradio/tv som NRK säger 
Giske som hoppas att NRK2 ger utrymme för 
debatter och längre resonemang. (Kampanje) 
 
Statsägd norsk tv startar  
porrkanal i Sverige 
I en pressrelease från Telenor meddelas att 
Canal Plus byter namn på sina kanaler för att 
bättre spegla innehållet. Längst ned på listan 
finns kanalen Canal 69 med en not om att 
kanalen inte kommer att sändas i Norge som 
har en hårdare lagstiftning för pornografi än 
vad Sverige har. Kanalens sändningstid är 
mellan 23:00-6:00. http://www.canal69.se/  
Övriga nya kanaler är Canal Plus Comedy och 
Canal Plus Sport (Dagens Media) 
 
Norsk minister förbannad på tv-kanal 
Utvecklingsminister Erik Solheim (SV) har 
reagerat kraftigt på reklamkampanjen för tv-
kanalen Discoverys serie om massemördare 
och våldtäktsmän.  ”Ted Bundy var dødsrå 
med damene” lyder en av annonserna för 
serien ”Forstå ondskapen”. Solheim menar att 
Discovery med sitt ordval blandar in en positiv 
egenskap i en massmördares handlingar. Han 
påminner om att våld mot kvinnor är ett omfat-
tande samhällsproblem i hela världen. Men 
også her i Oslo har vi nylig hatt en voldtekts-
bølge langs Akerselva. En så smakløs ordbruk 
virker som en hån mot ofrene, säger Solheim. 
(Kampanje) 
 
Svagt resultat för danska TV2 
Det blev första halvåret underskott på 65,4 
miljoner dkr för TV 2 Danmark A/S (svenska 
TV4:s motsvarighet i Danmark). Orsaken är 
dels de många nya aktiviteterna (bl.a. TV2 
News, TV2 Radio och TV2 Sport) och dels en 
lägre tillväxt på reklammarknaden än förvän-
tat. Samma period förra året var underskottet 
51,6 miljoner. TV 2 har fått underskott trots att 
man ökat sin reklamomsättning med sex pro-



 5

cent vilket är mer än tv-marknaden i helhet. 
TV2-kanalerna har ökat tittarandelen av 
kommersiell tv en aning; från 62,3 till 62,9 %.  
(TV-Nyt) 
 

 
 
Filmägarnas egen tv-kanal firar ett år 
1 september hade Skandinavia - Filmägarnas 
tv-kanal sänt i ett år. De danska tv-tittarna har 
under året kunnat se djuplodande dokumentär-
film, humoristiska kortfilmer och nordisk 
spelfilm av internationell klass. Skandinavia 
kan med stolthed berette om et år, hvor vi er 
kommet ind i de danske tv-stuer og givet seerne 
mulighed for at se tv af høj kvalitet. Vi har 
oplevet, at seerne gerne vil se programmer, 
der går i dybden og giver stof til eftertanke, 
säger vd Niels Aalbæk Jensen.(TV-Nyt) 
 
Ideell lokal-tv i Finland sänder digitalt 
Lokaltvföreningarna När-TV i Närpes och Krs-
TV i Kristinestad har undertecknat ett avtal 
med Vasa läns telefon (VLT) om tv-sändningar 
i telefonbolagets nya tv-nät. Lokalprogrammen 
begränsas till att sändas endast över de syd-
österbottniska sändarstationerna. Enligt avtalet 
ingår lokalprogrammen som en del av ett pro-
gramknippe på sex-sju olika tv-kanaler. För att 
kunna se lokalprogram krävs att tittaren har en 
digitalbox försedd med ett programkort. Vidare 
krävs att tittaren abonnerar på Svea TV:s 
grundpaket omfattande Sveriges TV1 och TV2 
till en kostnad om 6.20 euro per månad. Senare 
kan lokaltvföreningarna övergå till att kräva en 
särskild tittaravgift vilket lätt kan ordnas tack 
vare digitaltekniken. Fram till årsskiftet upp-
bärs ingen särskild avgift av de båda 
föreningarna.  
 
För att lokaltv-program ska kunna vidare-
sändas i kabeltvnät krävs att avtal uppgörs 
mellan VLT och regionens många central-
antennandelslag och kabeltvbolag. För Soneras 
kabeltvnät i Kristinestad har ännu inte träffats 
någon överenskommelse om sändningar av 
lokalprogram. Vidaresändningen i kabel 
betyder också att kabeltvbolagen tvingas betala 
ersättning till VLT. (Hufvudstadsbladet) 
 
Ballar av stål blir dyrt för SVT  
– och för reportern 
Sveriges Television har begravt sina omstridda 
”Ballar av stål” för gott. Strix hade de svenska 

rättigheterna, men överlät dem på SVT som 
ville ha det provocerande programmet. 
Inspelningarna havererade då en reporter 
sprutade vatten på statsminister Fredrik 
Reinfeldt och därför blev polisanmäld av Säpo. 
När sex av sju inspelningsveckor var genom-
förda beslöt SVT och Strix i samråd att lägga 
programmet på is sedan ytterligare incidenter 
inträffat. Nu har SVT och Strix slutreglerat 
sina affärer. SVT får betala fullt pris för serien, 
omkring tre miljoner kronor. (Resume) Det 
meddelas nu att Strixmedarbetaren Hanna 
Wilenius åtalas för ofredande i samband med 
att hon sprutat vatten på statsministern.  
 
Fox News provocerar med  
att öppet stödja Bush 
Rupert Murdochs Fox Network har under åren 
anklagats för att ifråga om bevakningen av 
Vita Huset bortse från journalistiska principer 
och stödja president Bush i alla lägen. Efter 
Bush senaste tal till nationen om läget i Irak 
var Fox News Channel det enda av de stora tv-
bolagen som inte sände Demokraternas svar på 
talet. ABC, NBC och CBS sände alla Demo-
kraternas kritiska svar. (Media Matters for 
America) 
 
Icke-kommersiell lokal-tv i Florida 
sänder endast digitalt 
Kabeloperatören Bright House Networks har 
meddelat producenter i Tampaområdet att man 
i december flyttar alla nuvarande analoga 
kanaler till det digitala utbudet för att alla tv-
tittare i området skall få ett enhetligt paket. 
Detta inkluderar att PEG-kanalerna (Public, 
Educational and Government) vars tittare nu 
också måste skaffa en digitalbox (för 1-7 dollar 
i månaden). Verksamheten för kabelopera-
törerna i Florida regleras inte längre av res-
pektive kommun utan av delstaten vars regel-
system inte anger om PEG-kanaler skall sändas 
analogt eller digitalt. (Multichannel News) 
 
Digitalbox för tio pund ger 40-kanaler 
Det digitala marknätet för tv i Storbritannien 
sänder ett fyrtiotal tv-kanaler (Freeview) och 
flera radiokanaler. Varuhuskedjan Tesco säljer 
nu en digitalbox tillverkad Techwood för 
endast 10 pund (135 kr) vilket är halva priset 
mot hittillsvarande billigaste box. Sannolikt är 
marginalerna för små för att Tesco skall kunna 
tjäna pengar på boxen. Tesco hävdar dock att 
man gör detta för att förbereda konsumenterna 
för den digitala övergången 2012, som påbör-
jas nu i oktober. Freeview, som startades 2002, 
ses som en brygga mellan analog tv och de 



 6

digitala tv-tjänster som erbjuds via kabel och 
satellit. 19 miljoner digitalboxar och digitala 
tv-mottagare har hittills sålts. 80 % av hus-
hållen tar nu emot digital-tv via sin huvud-
mottagare. För engångssumman £10 kan man 
således nu få digitalt 40 tv-kanaler och många 
radiokanaler. (MediaGuardian) 
 
Ericsson och Endemol samarbetar om 
användargenererad tv 
Ericsson har inlett ett samarbete med det 
holländska mediebolaget Endemol om att 
utveckla interaktiv tv baserat på användar-
genererat innehåll, baserat på Ericssons 
tekniska lösning "Me-on-tv". Detta är en nät- 
och terminaloberoende teknikplattform som 
möjliggör för användare att ladda upp och 
sända videobaserat innehåll via exempelvis tv-
stationer och webbsidor med hjälp av mobil-
telefoner och andra mobila terminaler. Ende-
mol kommer i det nystartade samarbetet att 
vara distributör för "Me-on-tv"-plattformen. 
(Direkt) 
  
En holländsk tv-kanal börjar med dagliga 
nyhetssändningar gjorda av medborgar-
journalister, skriver Online Journalism News. 
Nyhetssändningen baseras helt på inskickade 
inslag. Hittills har 150 medborgarjournalister 
registrerat sig, de jobbar gratis men förses med 
kamerautrustning. Medborgarjournalisterna 
laddar upp filmerna till kanalens webbsajt där 
inslagen godkänns av en redaktör innan de 
placeras på sajten eller sänds i nyhetsprogram-
met IK OP TV, som betyder "Jag på tv". 
Endemol, som utvecklat Big Brother-koncep-
tet, driver projektet tillsammans med Skoeps, 
en holländsk organisation för medborgar-
journalistik. (Medievärlden)  
 
Dubbla mobil-tv-system i 
Ericssonplattform 
Ericsson lanserar U335, en plattform för 
mobiler som ska klara såväl 3G-uppgrade-
ringen HSPA som de båda mobil-tv-standard-
erna DVB-H och MBMS. Förhoppningen är att 
plattformen, som kommer ett år före tidigare 
utsatt tid, ska bli en riktig storsäljare. 
(Elektroniktidningen) 
 
Fria TV-kanaler i allmännyttans 
bredbandsnät 
Svenska Bostäder och Teracom har träffat en 
överenskommelse om att ta fram en gemensam 
öppen plattform för iptv och andra interaktiva 
tv-baserade tjänster via SB:s  bredbandsnät. SB 
vill att hyresgästerna ska ha möjlighet att titta 

på alla de tv-kanaler som idag finns fritt i etern 
via det digitala marknätet. Med SB:s pågående 
utbyggnad av nya bredbandsnät i alla sina hus 
skapas möjligheter till detta. Nu inleds ett 
samarbete med Teracom för att bland annat 
utreda förutsättningarna att få in de fria tv-
kanalerna. Vi tycker att det är självklart att vi 
ska kunna erbjuda våra hyresgäster tillgång 
till samma fria kanalutbud som om man bor i 
en egen villa, säger Patrik Emanuelsson på SB. 
Genom att integrera alla tjänster i ett nät 
skapas även möjligheter för SB att kunna 
erbjuda andra digitala tjänster anpassade för 
tv:n. Vi ser en stor möjlighet i detta eftersom 
ungefär en tredjedel av våra hyresgäster inte 
har någon dator hemma. Tv har nästan alla, 
säger Emanuelsson. 
 
När lösningen för distribution av de fria tv-
kanalerna är löst, skapas samtidigt möjligheter 
för andra tv-distributörer att erbjuda sina 
tjänster till de boende via de öppna bredbands-
nät som SB bygger. Det innebär att utbudet av 
program och tjänster, kommer att öka och att 
valfriheten kommer att bli större för de boende. 
Genom samarbetet med Svenska Bostäder 
utökar vi vår verksamhet med att distribuera tv 
och andra kommunikationstjänster via fler 
plattformar. Kabel-tv har ett starkt fäste inom 
flerfamiljshushållen och givetvis är dessa 
hushåll högintressanta, säger Crister Fritzson, 
vd Teracom. 
 
Kriget om Europas tv-frekvenser    
Telekomindustrin i Europa vill få tillgång till 
tv-frekvenserna för att bygga ut mobila 
bredbandsnät med nationell täckning som har 
kapacitet om 100 Mbit/s eller mer. Det finns 
andra frekvensband som kan nyttjas men då 
blir det för dyrt att bygga ut näten så att de får 
nationell täckning. Meningen är att ge även 
glesbygden mobilt bredband. 
 
De svenska tv-företagen med SVT:s vd Eva 
Hamilton i spetsen kräver av den svenska 
regeringen att telekomindustrin inte ska få 
några tv-frekvenser för mobila bredbandsnät. 
Detta är också den linje som tv-bolagens 
organisation European Broadcasting Union, 
EBU, driver. Svaret från telekomindustrin kom 
några veckor senare med en formlig kanonad 
av brev till ansvariga ministrar i hela Europa. 
Breven varnar för att Europas telekomindustri 
kommer på efterkälken gentemot USA, där 
utbyggnaden av de nya mobila bredbandsnäten 
startar år 2009. I sämsta fall får Europa aldrig 
bygga ut mobila bredbandsnät med nationell 



 7

täckning, vilket ger negativa konsekvenser 
både för samhället och telekomindustrin, var-
nar brevskrivarna. Både tv-industrin och tele-
komindustrin försöker nu få majoritet för sin 
uppfattning. Avgörandet faller vid frek-
venskonferensen WRC07 i Genève 22 oktober 
-16 november. 
 
Just nu har tv-industrin stöd av majoriteten av 
länderna i Europa. Att det finns en majoritet av 
länder i Europa som säger nej till beslut om 
gemensam strategi för att införa mobila bred-
bandsnät före år 2011 blev klart när CEPT 
fattade beslut om European Common Propo-
sals (ECP) som normalt gäller för samtliga 48 
CEPT-länder i Europa. Men Sverige deklarera-
de vid CEPT-mötet, tillsammans med 
Danmark och Storbritannien, att man förbehål-
ler sig rätten att rösta emot ECP:n, och införa 
mobila bredbandsnät före 2011. Telekom-
industrin har också fått med sig EU-
kommissionen på sin linje.  
 
Två mycket starka industrigrupper står emot 
varandra och båda har starkt politiskt stöd i 
sina regeringar. Jag har inte sett ett liknande 
läge de senaste 20 åren när två grupper i 
Europa står så tydligt emot varandra, säger 
Anders Fredrich, ordförande i den CEPT-grupp 
som utarbetat ECP:n. Han betonar att det är en 
helt öppen fråga vad WRC07 kommer att 
besluta. 
 
EBU förordar att CEPT fortsätter utreda 
alternativen så att förslag finns framme inom 
några år. En huvudpunkt för tv-industrin är 
naturligtvis dess stora intresse för att införa 
HDTV för i princip samtliga tv-kanaler i 
marknätet. Detta förutsätter i praktiken att tv-
industrin får behålla tv-frekvenserna för detta 
ändamål. Tv-industrin är dessutom mycket 
kritisk till att några tv-frekvenser ska säljas på 
auktion, vilket är ett förslag som EU-
kommissionen driver. 
 
Läs hela artikeln i Elektroniktidningen på  
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&tas
k=view&id=22353&Itemid=87 

 
radio 
 
Fullt närradiokrig i Kristianstad 
Kiss FM i Kristianstad har tystnat och på deras 
frekvens hörs nu bara brus. Anledningen är en 
tvist om sändningstiderna och om vem som 
egentligen skall ha tillstånd att sända närradio i 
Kristianstad. Just nu står två sändare igång 

samtidigt och stör varandra. Kiss FM har 
skaffat en ny sändare. Men kanalen kan ändå 
inte höras i Kristianstad eftersom Darub inte 
stänger av den sändare som föreningslivet 
använt och som Kristianstadsbladets radio-
taltidning sänds varje natt via till prenumeran-
ter som har lässvårigheter. (SR P4 
Kristianstad). 
 
När två sändare är igång på samma frekvens 
tar de ut varandra. De som förlorar på detta är 
just nu kommersiella Kiss FM som vill sända 
popmusik dygnet runt. De som har intresse av 
att Kiss FM slutar sända är en rad lokala 
föreningar i Kristianstad, som tidigare kuppa-
des ut från närradioföreningen, som innehar 
frekvensen, med hjälp av ett antal bulvanföre-
ningar som personerna bakom Kiss FM skapat. 
Det rapporteras dessutom att någon har sabo-
terat Telias telefonstation under en natt och 
skruvat ur tre huvudsäkringar. 
 
Kommersiell närradio sänder porreklam 
Favorit 102,6 säljer radioreklam till porraffärer 
som Taboo i Malmö. Radiokanalen är också 
medarrangör till Lundakalaset och till talang-
jakten med unga deltagare. Kalaset arrangeras 
av Citysamverkan – en förening där Lunds 
kommun är en av grundarna och huvud-
finansiär. Det är inte lämpligt att ha reklam för 
porraffärer när man vänder sig till barn och 
tonåringar, säger Mats Helmfrid (m), kom-
munstyrelsens ordförande i Lund. Med på 
kalaset finns också Lokaltidningen och radio-
kanalen Favorit som huvudsponsorer. Radio-
kanalens ägare Daniel Bengtzzon tycker inte 
det är konstigt att radion även är en kanal för 
porraffärer som Taboo. Det är inget som vi 
direkt skäms för egentligen. Det är vardagsmat 
idag säger Bengtzzon. Favorit blev ganska 
uppmärksammat för ett par år sedan för att de 
tillät porrindustrin göra reklam i radio, men 
enligt Bengtzzon har fler privata radiokanaler 
nu släppt in porraffärer. (Sydsvenskan) 
 
Fakta: Favorit 102,6 sänder formellt som närradio i 
Staffanstorp men lever på kommersiella intäkter 
och primära målområdet är Malmö och Lund. 
Kanalen drivs av företaget DB media. Favorit 
102,6, som inte är föreningsdriven, bryter mot 
närradiolagen genom att sända från en kommun till 
en annan. Genom att sända som närradio slipper 
radiostationen att som en s.k. PLR-station dessutom 
att betala sändningsavgift till staten. 
 
Kommersiell närradiostation  
byter namn 
Närradiostationen Nya City i Karlstad byter 



 8

namn till Karlstads Nya Radio. 
Stationen startades i april av Kerry Jörmar, 
som tidigare var programchef på Radio City. 
Den senare kanalen ersattes förra året av Mix 
Megapol, efter att SBS Radio tog över Fria 
Media-nätet. (Radionytt) 
 
Folkpartiet vill ha  
en svensk radio för demokratistöd 
Birgitta Ohlsson Utrikestalesman och riks-
dagsledamot för folkpartiet kräver att bistånd 
ska inriktas på yttrandefrihet i u-länder. I ett 
debattinlägg skriver hon bl.a. att västvärldens 
kommersiella medieföretag som Google, 
Yahoo och Microsoft rensar kontroversiella 
ämnen från sina webbsidor efter diktatur-
påtryckningar.Totalt lever en halv miljard 
människor i arabvärlden och Mellanöstern i 
diktaturstater och bara knappt hälften av 
världsbefolkningen lever i stater med etablerad 
demokrati. Trots detta går alldeles för lite av 
den svenska generösa biståndsbudgeten till att 
främja yttrandefriheten, oberoende medier och 
pressfrihet som är grunden för ett vitalt demo-
kratiskt samhälle. Folkpartiet förslår därför en 
öronmärkt yttrandefrihetsmiljard i den kom-
mande biståndsbudgeten. Satsningen skulle 
kunna stödja framväxten av fria medier och en 
oberoende journalistkår i slutna samhällen. 
Journalister och publicister från länder med 
bristfällig yttrandefrihet skulle kunna få 
utbildning om yttrandefrihet och delta i sam-
arbeten med medier och människorättsorgani-
sationer i Sverige. Varför inte etablera en 
Radio Free Sweden, med amerikanska Voice 
of America som förebild, för att sprida demo-
kratipropaganda i ofria stater? Sverige bör 
dessutom erbjuda fristad åt människor som 
förföljs och hotas av repressalier på grund av 
inskränkningar i yttrandefriheten skriver 
Olsson i Dagens Nyheter. 
 

 
 
Norska TV2 vill göra sig av med  
sin radiokanal 
Kanal 24 har den sista tiden fått ökade 
lyssnartal (f.n. en andel på 18,8 % av de 
kommersiella kanalerna), men nu vill TV2-
ledningen gör sig av med den rikstäckande 
radiokanalen. I år beräknar man att Kanal 24 
kommer att göra en förlust på ca 70 milj Nkr. 

Sedan starten 2003 har man förlorat sam-
manlagt 370 miljoner skriver Dagens Nærings-
liv. TV2 kommer att antingen sälja kanalen 
eller lägga ner den och återlämna sändnings-
tillståndet till kulturdepartementet. 
Departementet ser ingen orsak till att lätta på 
koncessionskraven om TV2 gör sig av med 
Kanal 24 eftersom villkoren är lagreglerade. 
Statssekreterare Halvard Ingebrigtsen på 
kulturdepartementet menar att man ännu har 
ingen åsikt om hur de skall hantera saken om 
tillståndet återlämnas till staten. Men han är 
tydlig med att om det kommer in nya ägare så 
kvarstår koncessionsvillkoren. Ingebrigtsen 
säger att koncessionen återtas av staten om 
Kanal 24 går konkurs eller avvecklas. 
Departementet har inte heller avgjort frågan 
om TV 2:s ansökan om att få flytta Kanal 24s 
huvudkontor till Bergen, vilket skulle innebära 
en kostnadsbesparing. Frågan innebär dock en 
ändring i koncessionen. 
 
SBS Radio Norge-direktören Bente Klemetsdal 
vill inte köpa Kanal 24. Kanal 24 har en dyr 
forretningsmodell. Slik det ser ut i dag tviler 
jeg på om noen er interessert i å legge særlig 
mer enn 100 millioner krone, säger Klemets-
dal. Det kommersielle reklamemarkedet har 
heller ikke økt slik alle håpet da Kanal 24 
startet opp. Sånn sett er jeg ikke så overrasket 
over at TV 2 vil selge fordi det alltid er et 
spørsmål om hvor mye man skal legge ned av 
penger, säger Klemetsdal.  
Men MTG-ägda P4 räknar nu på Kanal 24. 
Frågan är dock om det går att samordna P4 och 
Kanal 24. Detta skulle nämligen strida både 
mot koncessionsvillkoren och den mediepoli-
tiska avsikten med två rikstäckande radio-
kanaler.  
 
Förra kulturministern Valgerd Svarstad 
Haugland ångrar inte att hon gav Kanal 24 
koncessionen. Hon är överraskad över att TV 2 
vill släppa Kanal 24. Mitt inntrykk er at Kanal 
24 er i ferd med å få bedre lyttertall, og vi vet 
jo at dette tar tid. Derfor er jeg overrasket, for 
TV 2 burde ha nok kapital å tære på til å gi 
Kanal 24 en sjanse til, säger hon till 
Kampanje.  
 
Danskt mediehus ger upp  
DAB-radio i Norge 
Norsk Aller har fått nog av den försenade 
utbyggnaden av digitalradio i Norge. Nu 
lämnar bolaget tillbaks koncessionen, man fick 
tillsammans med P4 och NRK, för att sända 
DAB-radio i Norge. Den danskägda koncernen 



 9

tycker att villkoren är för magra. Utbygging av 
digitalradio tar for lang tid, og DAB-radio kan 
per i dag ikke drives alene. Det må kombineres 
med en FM-konsesjon for å oppnå økonomi i 
prosjektet, säger direktör Christian Enger i 
Radio2 Digital, som disponerar en sjättedel av 
kapaciteten i det nationella DAB-nätet. Vi kan 
inte investera mer pengar i detta understryker 
han. 
Aller har två gånger förgäves sökt sändnings-
tillstånd för FM-radio. De andra aktörerna som 
har DAB-koncession har FM-sändningar som 
sin bas och har därför en hel annan utgångs-
punkt än Aller skriver Norsk Telegrambyrå.   
 
DR:s radiochef Leif Lønsmann menar att inte 
heller i Danmark finns det underlag för att 
driva kommersiell radio som enbart sänder på 
DAB. Lønsmann säger till Radionyt, att Allers 
beslut är helt i linje med den danska inställ-
ningen att DAB:s kommersiella möjligheter 
inte kan värderas oberoende av utvecklingen 
av FM-radion. I Danmark har man taget højde 
for denne sammenhæng, og polikerne har 
derfor besluttet at vente med at udbyde DAB-
koncessioner indtil FM-båndets fremtidige 
anvendelse er klarlagt, herunder spørgsmålet 
om replanlægning", säger DR:s radiochef. 
 
Lyssnarna mer kritiska mot  
Danmarks Radio 
DR:s lyssnar- och tittarredaktör Jacob 
Mollerup skriver i sin halvårsrapport till DR:s 
styrelse att det nu är mer negativ grundton i 
kontakterna med publiken och en mer utbredd 
”DR-skepsis”. Det är särskilt besparingarna på 
kulturområdet och radiodokumentärerna som 
gett reaktioner. Men Mollerup understryker att 
det fortfarande och övervägande handlar om 
positiva kontakter inkluderande praktiska 
problem, önskemål och förslag. Danskarna 
vänder sig också till DR med problem man har 
med live-streaming, nätradio och podcast. 
Bland klagomål märks nedläggningen av ’Ved 
dagens begyndelse’, nedläggningen av lång-
vågssändaren och ändringen av programutbu-
det på DAB. Ett särskilt område är språket 
främst då svordomar, engelska uttryck och 
dåligt uttal. Sex procent av klagomålen handlar 
om språket i DR. Fuck är det ord, som de flesta 
protesterar mot. Andra engelska ord som faller 
i dålig jord är mingle, Taskforce och Update. 
(Radio-Nyt) 
 

Ökänd högerextrem radiostation  
får EU-stöd 
Radio Maryja, den polska högerextrema 
radiostationen som startats av en ultrakon-
servativ katolsk präst, är nu berättigad att få 
mer än 15 miljoner euro i EU-stöd för ett 
privat universitet. Detta trots att radiostationen 
är känd för att vara antisemitisk och anti-EU. 
(Spiegel Online) 
 
Närradioförbund upphör 
Ett av de två närradioförbunden i Sverige 
upphör inom kort. Sveriges Närradioförbund 
SNF planerar att på en stämma i oktober beslu-
ta att lägga ner förbundet och gå upp i det 
andra förbundet Närradions Riksorganisation 
NRO. SNF:s medlemmar kommer att rekom-
menderas att frivilligt ansluta sig till NRO.  
 
Närradion i Boden får lokalt stöd 
Närradion får 100.000 kronor i verksamhets-
bidrag för 2007 beslutade kommunstyrelsen i 
Boden vid höstens första sammanträde. 
Alliansen och oppositionen var ense och 
Anders Pettersson, kd, fick dessutom med ett 
tillägg om att kommunförvaltningen får i 
uppdrag att göra en utvärdering i samverkan 
med paraplyorganisationerna inför beslut om 
kommande års medelstilldelning.  
(Norrländska socialdemokraten)     
 
Rättelser om DARUB:  
10 % inte 200 % 
Public Access skrev i nr 13 att om Gällivare 
närradio. ”Att det blev tyst i etern i början av 
januari i år, berodde på att den utrustning som 
närradion hyrde fick en kostnads höjning på 200%” 
utpekar Darub AB på ett felaktigt sätt. Fakta är 
följande: Den tidigare närradiosändaren som 
Gällivare Närradioförening hyrt av Darub har varit 
inplacerad hos Teracom. Eftersom Teracom höjde 
inplaceringsavgiften till år 2007, skulle närradio-
föreningen fått en höjning av sina kostnader med 
5.844 kr år 2007, vilket motsvarar  10,1% höjning. 
Gällivare Närradioförening fick ett nytt avtals-
förslag den 15 oktober 2006 där detta beskrevs i 
detalj 
     
Om Örkelljunga Närradio: 
I nyhetsbrevet stod att ”Närradioföreningen, som 
funnits i cirka 20 år, har tidigare hyrt utrustning och 
mast i Ånalt från företaget Teracom/Darub till en 
kostnad av 80.000 kr per år.” Närradioföreningen 
har endast hyrt utrustning av Darub inte av Tera-
com. Närradioföreningen har till Darub 2006 betalt 
49.297 kr exkl. moms för utsändning och frekvens-
tillstånd av närradio. Örkelljunga Närradioförening 
har bett Darub om ursäkt för de felaktiga uppgifter-
na som citerats. (Åke Burman vd Darub) 
 



 10

Bakgrunden till att Darub och Teracom ibland 
blandas ihop av media, inklusive detta nyhetsbrev, 
kan vara att det var tidigare Teracom som hyrde ut 
såväl sändarplats som sändare till närradion. För 
några år sedan överlät man denna verksamhet till ett 
helt fristående företag Darub AB i Piteå. När Tera-
com höjer sina priser för antennplaceringar etc för 
Darub måste sedan Darub i sin tur ta ut dessa pris-
höjningar av sina kunder. Det är således inte Tera-
com som får ta stöten och möta det arga närradio-
folket utan oförskyllt Darub. Public Access ber 
Darub om ursäkt för att vidarebefordrat felaktiga 
uppgifter. 
 
SR International utökar sina sändningar 
på arabiska och kurdiska 
SR International (Radio Sweden) har ändrat sin 
tablå. Invandringen från Irak är en viktig 
anledning till att SR International valt att öka 
sitt sändningsengagemang för arabisk- och 
kurdisktalande människor i Sverige. Varje 
vardagskväll i SR Internationals sändningar i 
P2 blir det 30 minuters program på kurdiska 
följt av 30 minuter på arabiska med start kl. 
17.00. Vi hoppas också att nyanlända inom 
dessa grupper hittar fram till oss som lyssnare 
och tillgodogör sig den samhällsinformation 
som SR erbjuder i sina sändningar, säger SR 
Internationals redaktionschef Anne Sseruwagi. 
SR International gör också en större satsning 
på minoritetsspråket romani som förutom sina 
heltimmessändningar på fredagar och söndagar 
nu får ytterligare en halvtimme på lördagar i 
P2. Alla stockholmslyssnare har dessutom 
möjlighet att lyssna på dessa program på 
kvällstid i SR P6 på 89,6 FM. Mer information 
finns på www.sr.se/international. 
 
Hedersutmärkelse till  
Konflikt-reporter på SR 
SR-reportern Randi Mossige-Norheim har fått 
en hedersutmärkelse från Jonas Weiss Minnes-
fond. Hon får priset för att hon ”gång på gång, 
i P1-programmet Konflikt, söker de små histo-
rierna i skuggan av de stora konflikterna.” Det 
är femte året som minnesfonden delar ut sti-

pendier och heders-
utmärkelser till unga 
svenska diplomater 
och personer som 
gjort insatser för 
fredsarbete och kon-
fliktlösning natio-
nellt eller inter-
nationellt.  
Foto: Anna Eriksson/SR 
 

Mossige-Norheim beskrivs som en outtröttligt 
passionerad och lågmäld berättare som tydlig-

gör ”hur människor göms, glöms och ibland 
förintas därför att de lever där de stora frågorna 
inte tar hänsyn till de små behoven.”. 
Minnesfonden instiftades 2002, efter det då 33-
åriga ambassadrådet Jonas Weiss omkommit i 
tjänsten i en bilolycka på vägen mellan Bagdad 
och Amman. Stipendiet och hedersutmärkelsen 
tilldelas personer som verkar i hans anda.  
  
 
annat 
  
En medieauktoritär stat  
kan leda EU 2008 
I ett öppet brev till EU:s ledare och medbor-
gare slår journalisten Blaz Zgaga vid tidningen 
Veèer larm om den oroande utvecklingen med 
censur av medierna i Slovenien. Hans uppgif-
ter uppges kunna bekräftas av Union of Slov-
ene Journalists, Slovene Association of Jour-
nalists och the Peace Institut i Ljubjana. 
 
Många av Zgagas egna artiklar censureras ofta 
när de innehåller kritik mot regeringens politik 
eller mot regeringen och dess premiärminister 
Janez Jansa.  Sedan valet 2004 har alla redak-
törer och chefer i nästan alla stora medier 
avlägsnats skriver Zgaga. Regeringen har 
utnyttjat statligt aktieägande i bolag som 
kontrollerar medier för att tvinga fram detta. 
Man har upprättat en informell och inflytelse-
rik beslutspyramid i de flesta slovenska 
medier. Resultatet har blivit dagliga påtryck-
ningar på journalister och censur som upprätt-
hålls av redaktörer som är positiva till regerin-
gen. Inblandningen in media är inte det enda 
tecknet på minskat demokratiskt styre. Nästan 
alla institutioner som skall kontrollera och 
balansera makten är under hård press i landet.  
Zgaga vädjar till ledare och medborgare att 
protestera mot utvecklingen i Slovenien som 
innebär ett oroande budskap till EU-medbor-
garna inför landets kommande ordförandeskap 
i EU 1 januari nästa år. EU riskerar nämligen 
att ledas av en nation där censur och påtryck-
ningar mot journalister är vanliga. Och ett land 
med en utveckling mot en auktoritär regim 
samtidigt som demokrati och yttrandefrihet 
minskar skriver Zgaga från Ljubjana.    
 
EU-parlamentet på ny webbadress 
Europaparlamentets informationskontor i 
Sverige har ny webbadress.  
 
På www.europaparlamentet.se finns senaste 
nytt från Europaparlamentet, kontaktuppgifter 
till de svenska ledamöterna samt information 

 



 11

om partigrupperna och utskotten i 
Europaparlamentet. 
 
MP3-spelare försämrar hörseln 
Organisationen för döva i Storbritannien 
varnar ungdomar för de risker användningen 
av MP3-spelare medför.Enligt organisationen 
lyssnar över två tredjedelar av ungdomarna på 
musik med för hög volym, där ljudet ibland 
överstiger 85 decibel. Det leder till att ungdo-
mar får försämrad hörsel i förtid.  
 
Enligt världshälsoorganisationen WHO skadas 
hörseln redan när man lyssnat på ljud över 85 
dB under en timme. En undersökning som 
organisationen för dövstumma låtit göra visar 
att över hälften av de brittiska ungdomarna 
lyssnar på musik i mp3-spelare över en timme 
om dagen. Var fjärde lyssnar över 21 timmar i 
veckan. Över hälften av ungdomarna känner 
inte till att hörseln kan skadas när man lyssnar 
på musik i en MP3-spelare. Organisationen 
begär att tillverkarna förser mp3-spelarna med 
fler varningstexter om saken.Förra året såldes 
åtta miljoner mp3-spelare i Storbritannien. 
(Hufvudstadsbladet) 
 
"Skruvade" radiosignaler ger plats för 
fler kanaler  
Svenska fysiker och matematiker har utvecklat 
en metod som kan komma att mångdubbla 
utrymmet för radiosändningar. Metoden är 
utvecklad för radioastronomi, men kan komma 
att användas även för exempelvis mobiltelefoni 
och radiosändningar. Idén är enligt SR Veten-
skapsradion att två eller fler kanaler kan 
samsas om samma frekvens, om man "skruvar" 
radiovågorna på olika sätt. Exempelvis kan en 
kanal snurra ett varv per våglängd, medan den 
andra snurrar två varv. Vad vi har gjort är 
egentligen ganska självklart när man tänker på 
vilka fysikaliska egenskaper som radiostrål-
ning har. Den utgörs av elektriska och 
magnetiska fält som varierar både i styrka och 
i riktning. Genom att inte kasta bort den 
momentana riktningen hos fälten öppnar vi för 
helt nya sätt att utnyttja radiomediet säger Bo 
Thidén, professor i rymdfysik på Uppsala 
Universitet.  
 
Tekniken har tidigare fungerat på höga frek-
venser, men de svenska testerna innebär att den 
även används på frekvenser under en giga-

hertz. På höga frekvenser har man klarat att 
sända åtta kanaler samtidigt, med målet att nå 
hundra kanaler. Testerna har utförts vid en 
anläggning i Växjö och byggs snart ut till 
Ronneby, Kalmar, Lund och polska Poznan. 
Dessutom ska tekniken testas i antennkam-
maren vid Ångströmlaboratoriet i Uppsala. 
(Radionytt) 
 
Lästips: 
Communications Revolution: Critical 
Junctures and Future of Media (320 sid) är 
Robert McChesneys senaste bok. Här beskriver 
en av USA:s viktigaste medieanalytiker och 
mediehistoriker hur vi befinner oss mitt i en 
kommunikationsrevolution vars betydelse vi 
inte riktigt förstår delvis p.g.a. mediakritiken 
och mediekunskaperna inte når fram. Varför är 
inte media i centrum för den politiska 
debatten? Varför ses numera de som studerar 
medier som andra klassens vetenskapare? 
Trots att medierna i ökad grad utgör en 
avgörande maktfaktor i vår tid så har 
kommunikationsvetenskapen blivit allt mindre 
relevant de senaste åren. McChesney har 
tidigare gett ut ett antal böcker om media bl.a. 
den prisbelönta Rich Media, Poor Democracy. 
Läs mer på: 
http://www.thenewpress.com/index.php?option=com_t
itle&task=view_title&metaproductid=1692 
 
Even Among a Sea of Cable Channels and the 
Explosion of YouTube, Public Access Remains 
Vital. Det har gått många år sedan George 
Stoney 1971 startade den första public access 
kanalen i New York. Men både professor 
Stoney och den lokala icke-kommersiella 
televisionen lever vidare. Det finns idag över 
2.000 sådana här kanaler i USA. It's just a 
normal day at MNN -- the nation's premiere 
public access station that broadcasts over 
1,200 shows a week on four channels in New 
York City. Public access has never looked 
better. Digital camera prices have plummeted 
and editing equipment comes standard on 
almost every personal computer. Meaning that 
access shows have come a long way from what 
Wayne's World once parodied.  
 
Läs en underhållande artikel om Manhattan 
Neighborhood Network på  
http://www.huffingtonpost.com/kate-torgovnick/even-
among-a-sea-of-cable_b_64341.html 

 
 
 


