
 1

 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2007 : 18   
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

12 november 2007 
 

www.publicaccess.se 
 

 
Innehåll 

 
Ledare: Vem behöver televisionen?  
 
radio och tv 
 
• Kraven på norsk public service samlas i ett politiskt avtal  
• Yle drar sig ur musikhusprojektet i Helsingfors 
• Franska köpare av tyska sändarnätet 
• Ljud- och bildprotest mot public service 
• Förslag om förbättrad räckvidd för närradio och öppna tv-kanaler 
 
television 
 
• Norsk tv-aktör tar över danska tv-sporten  
• Egyptisk mediemogul startar antiradikala tv-kanaler 
• Kina lyckades stoppa dokumentär i kanadensisk tv 
• Produktionsbolag krävs på fackliga avtal  
• Lästips: Svenskheten är inget ghetto 
 
radio 
 
• Svenskt ljudkodningsbolag köps för 1,6 miljarder kr 
• DRM väljs för rysk digitalradio 
• Fler norrmän har dab-radio, men ingen vet hur många som lyssnar 
• DAB+ testas i Paris 
• HD radio startar i Thailand 
• Channel 4 utmanar BBC radio   
• Rysk radio åter i Afghanistan. 
• Dansk radio sänder tv 
• Danska P2 slaktas 
• Radiofiaskot kan stå TV 2 dyrt 
• Närradio tillåts i Bangladesh 
• Ökat radiolyssnade på webben   
 
annat 
 
• Protest mot höjd moms på ljudböcker 
• Dagstidningsupplagan minskar men läsekretsen ökar 
• En riktig surfnalle lanserad 

 
 

Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 
Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 

Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 

Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 



 2

 
ledare 
Vem behöver televisionen?  
 
De som arbetar inom media och då särskilt televisionen bör nu 
börja fundera på vilken roll de har när de skapar den medie-
plattform som de isolerade ensamvargarna uppenbarligen 
behöver när de regisserar och genomför en skolmassaker. Utan 
tv:s nyhetsfrossande har inte någon massmördare på skolor och 
universitet de senaste tjugo åren kunnat bli ”hjälte” i sin egen 
snedvridna värld.  
 
Pekka-Eric Auvinen visste att han skulle dö och visste också 
mycket väl att televisionen skulle dansa efter hans pistolpipa.  
 
Sådan underhållning till döds fanns inte innan 80-talet. Men då 
hade varken Finland eller Sverige ju ingen vidare konkurrens på 
tv-området. 
 
 
 
 
 
 
 
 
radio och tv 
 
Kraven på norsk public service  
samlas i ett politiskt avtal  
Kulturminister Trond Giske kommer nu att 
tillgodose ägarnas och politikernas många krav 
på NRK som public servicebolag och samman-
ställa en kravspecifikation i ett politiskt NRK-
avtal. 
NRK-plakaten er det nest største gruppe-
arbeidet etter Statskirken, sade kulturministern 
på en presskonferens. Hittills har kraven på 
NRK varit formulerade i en rad olika doku-
ment  och politikerna har ibland gått alltför 
långt i detaljstyrningen av NRK. Nå får vi et 
dokument som samler kravene ett sted og som 
gjør det enklere å se kravene i sammenheng i 
forhold til NRK-lisensen, og i forhold til hvor 
omfattende eller ikke omfattende kravene er. 
 
Det nya NRK-avtalet, som har varit ute på 
remiss, skall nu behandlas i Stortinget. 
Därefter kommer ett avtal som också NRK 
styrelse och chef måste anpassa sig till. På sett 
och vis liknar detta nuvarande koncessions-
villkor för TV 2, även om inte juridiskt bind-
ande. Giske menar att det är en paradox att TV 
2 har haft tydligare krav än NRK. Behovet for 
en NRK-plakat har vært todelt. Først og fremst 

har vi oppdragsgiverne som må tenke mer 
systematisk gjennom de krav som skal stilles til 
NRK, deretter NRK selv som har hatt behov for 
klarere betingelser, sade Giske. 
 
Avtalet ställer upp fem huvudkrav. NRK skall 
stödja och stärka demokratin, vara allmänt och 
gratis tillgänglig, stärka norska språket, identi-
teten och kulturen, eftersträva hög kvalitet, 
mångfald och nyskapande samt vara ett icke-
kommersiellt public service-utbud.  
 
Giske medger att NRK kan bli den enda 
återstående radio- och tv-bolaget som politi-
kerna kan ställa krav å efter 2010 då TV 2:s 
koncession upphör. Det blir inte aktuellt med 
nya koncessioner sade Giske. Men NRK:s roll 
kommer att bli ännu viktigare eftersom det 
kommersiella mångfalden inte nödvändigtvis 
leder till större pluralism. Det är som glassför-
säljarna på stranden som till slut ställer sig på 
mitten för att fånga flesta kunderna sade Giske. 
(Kampanje) 
 
Yle drar sig ur  
musikhusprojektet i Helsingfors 
Rundradions lednings beslut att inte delta i 
musikhuset längre betyder en förlust på 50 
miljoner euro. Vem som ska betala det vet 



 3

ingen. Ledningen beslutade att dra sig ur 
musikhusprojektet samtidigt som musikhusets 
styrelse fortfarande satt i möte för att bestäm-
ma om de skulle godkänna den enda offerten 
som kommit in om byggarbetet. När kostnads-
ramen är som den är har vi inte ekonomiska 
möjligheter att vara med, säger Kimmo Sasi 
(saml), ordförande för Yles förvaltningsråd. 
Yles andel skulle enligt den senaste offerten ha 
stigit till 50 miljoner euro, vilket är dubbelt 
mer än Yles ursprungliga planer på att delta 
med 25 miljoner euro. Yle planerar nu i stället 
att delta i Musikhusets verksamhet som 
hyresgäster.  
 
Riksdagsledamöterna i Rundradions 
förvaltningsråd sade ja till musikhuset 2004. 
Femton röstade ja, fem röstade nej. Redan då 
föreslog man att Yle skulle gå in endast som 
hyresgäst, inte som byggherre, säger Marja 
Tiura (saml), som röstade nej.  Det var en 
omöjlig ekvation. Yle skulle minska sitt 
underskott, anställda skulle permitteras och 
samtidigt skulle man gå in med närmare 25 
miljoner euro, säger Tiura. Vi avstår från 
bygget för att koncentrera oss på vårt 
huvudsakliga public serviceuppdrag – att 
producera innehåll för radio, tv och internet, 
sade Yles vd Mikael Jungner.  
(Hufvudstadsbladet) 
 
 

 
 
Franska köpare av tyska sändarnätet 
TDF köper det tyska sändarbolaget Media & 
Broadcast från Deutsche Telecom. Det skriver 
Financial Times Deutschland. Affären sägs 
kosta TDF 700 miljoner euro och berör 1 200 
medarbetare i Tyskland. Sedan 2006 ingår 
finska Digita i TDF och tidigare i år köpte 
TDF flera stora sändarmaster i Nederländerna 
från KPN. Bolaget finns även i Ungern, 
Spanien, Polen och Estland. (Radionytt.se) 
 
Ljud- och bildprotest mot public service 
En namninsamling har startats på Internet mot 
hur regeringen, Sveriges Radio och SVT på 
sina hemsidor lägger ut musik, ljud och video. 
De format som används är antingen riskfyllda 
eller går för många besökare inte att öppna. T 
ex får tiotusentals datoranvändare med 
operativsystemen Mac eller Linux problem 
med att se och höra inslagen. Man vänder sig 

mot att SR, SVT och regeringen endast 
erbjuder musik, ljud och bild i Windows Media 
Player och Real Player, nerladdningsprogram 
som kallas stängda. 
  
Uppropet får delvis stöd av SR:s webbtjänst-
chef Anders Boustedt: SR har sagt till 
Microsoft att vi motsätter oss att Windows 
Media Player inte längre utvecklas för andra 
operativsystem än just Windows, Det andra 
kritiserade programmet är Real Player som 
gärna sprider sig i hela datorn. Datasäkerhets-
företaget Symantec varnar dessutom för att 
Real Player kan öppna datorn för virus. Real 
Player är inte särskilt användarvänligt och jag 
förstår att många är irriterade på Real Player 
och därför försöker SR nu hitta en annan 
spelare, säger Boustedt. Namninsamlingen 
kräver nu att SR, SVT och regeringen 
publicerar sitt material i åtminstone ett öppet 
format och kravet har hittills skrivits under av 
drygt 700 personer. T.v. rekommenderar 
Boustedt på SR kritikerna att använda ett tredje 
program - VLC. (SR Mitti i Musiken) 
 
 
Förslag om förbättrad räckvidd för 
närradio och öppna tv-kanaler: 
Radio- och TV-verket har överlämnat en 
rapport om icke-kommersiella lokala 
etermedier till regeringen. Här finns förslag 
som gäller dels programinnehåll, dels hur 
medierna kan nå en större publik. Närradio 
och när-TV är viktiga för demokrati, yttrande-
frihet, mångfald, föreningsliv och integration. 
Min förhoppning är att de förslag som verket 
idag lämnar kan förbättra föreningarnas 
förutsättningar att bedriva och utveckla sin 
verksamhet, säger generaldirektör Björn 
Rosén. 
 
Riksförbudet avskaffas för närradion, men 
inget stopp för kommersialiseringen 
Inom närradioområdet läggs förslag bl.a. om 
att samtliga registrerade trossamfund ska 
kunna få tillstånd att sända närradio. Mest 
betydelsefullt är dock förslaget att avskaffa det 
s.k. riksförbudet som innebär att det i närradio 
endast får sändas program som har framställts 
särskilt för den egna verksamheten. Därmed 
kan man få sända centralproducerade program. 
Dessutom skall det bli lättare att få större 
sändningsområde än en kommun, men detta 
avgör RTVV.  
 
RTVV har dock inga förslag om hur den nu 
alltmer uppmärksammade privatiseringen och 



 4

kommersialiseringen av närradion skall för-
hindras. Trots att RTVV noterar risken med att 
om riksförbudet avskaffas kan kommersia-
liseringen att tillta. Aktörer med kommersiella 
intressen kan ta över närradiofrekvensen och 
sänder ut samma material som exempelvis en 
privat lokalradiostation skriver man i rappor-
ten. RTVV ser det även som positivt med en 
ökad möjlighet att sända annonser i närradion. 
 
Öppna kanaler både analogt och digitalt i 
kabel, men inte i etern 
På lokal-TV-området är RTVV:s mest 
betydelsefulla förslag 
- att operatörernas skyldighet att tillhandahålla 
sändningsutrymme utökas från att enbart gälla 
kabel-TV-nät till att även gälla bredbandsnät 
och 
- att i nät där program sänds ut både analogt 
och digitalt, ska kanalen få möjlighet att sändas 
ut både i analog och i digital form,  
 
Dock avvisas förslaget om s.k. take-way d.v.s. 
att kabeloperatören åläggs en skyldighet att 
hämta de programbärande signalerna hos 
lokala kabelsändarföretaget. Inte heller tycker 
RTVV att, som i exempelvis Danmark, avsätts 
ett särskilt utrymme i det digitala marknätet för 
lokal icke-kommersiell TV. Verket föreslår 
också sändningsformen ska kallas för när-TV 
istället för lokalt kabelsändarföretag. När-tv 
innebär återanvändning av ett begrepp som 
användes redan på 70-talet för kvarters- och 
stadsdels-tv. Reklamförbudet skall bestå. 
 
Ifråga om finansiering menar RTVV att bidrag 
bör istället ges från kommun och landsting 
som har möjligheten att kontrollera effekten av 
bidragen. Staten kan istället, förutom frekvens 
och kanal, bidra med andra åtgärder som 
främjar eller underlättar verksamheten. Om det 
bildas en gemensam riksorganisation för denna 
radio- och tv-sektor med tillräckligt många 
anslutna medlemmar bör det dock i framtiden 
finnas möjlighet att överväga att tilldela en 
sådan organisation statliga verksamhetsbidrag, 
t.ex. för gemensamma utbildnings- och 
rådgivningsinsatser. 
 
Rapporten innehåller också en kartläggning av 
de icke-kommersiella medierna, men 
omvärldsbeskrivningen begränsar sig till de 
nordiska grannländerna och Storbritannien.  
RTVV avser att under kommande år satsa på 
betydande informations- och rådgivnings-
insatser beträffande lokala medier. 

Hela rapporten Närradio och när-TV i fokus 
(140 sidor) kan hämtas på www.rtvv.se 
 
RTVV:s rapport får ros och ris 
Det är glädjande att myndigheten lyfter fram 
vikten av dessa medier för yttrandefriheten, 
mångfalden och demokratin i vårt land. Att 
göra om benämningen lokala 
kabelsändarföretag till när-tv är logiskt om 
man vill likställa lokala tv-verksamheten med 
närradion. Men det krävs då ett ytterligare ett 
steg; när-tv måste liksom närradion få sändas 
även i etern för att kunna nå alla medborgare. 
Ett demokratikrav. Därför är det häpnads-
väckande att RTVV säger nej till ett utrymme i 
det marksända digital-tv-nätet. Går det i 
Danmark och Norge så skall det väl gå också i 
Sverige, säger Mathias Persson ordförande för 
Riksförbundet Öppna Kanaler. Han menar att 
de bästa förslagen är förtydligandet av lagstift-
ningen ifråga om IP- och bredbands-TV där 
man med de nya förslagen ger när-TV utrym-
me i bredbandsnäten. Det är också glädjande 
att öppna kanalerna nu får obligatoriskt såväl 
analogt och digitalt utrymme i kabel-TV-näten.  
 
Inom närradiosektorn har det länga funnits 
problem med kommersiella aktörer som har 
utnyttjat närradions fria frekvenser för egna 
ekonomiska vinningar, tyvärr kommer inte 
RTVV med några lösningar på dessa problem. 
Vi inom Öppna kanalerna ser möjligheten att 
sända reklam inom närradion som orsaken till 
dessa problem och tror att om reklamtill-
ståndet försvann så skulle närradions problem 
med kommersiella parasiter lösas. Arbetet med 
våra fria och öppna medier fortsätter och 
Mathias Persson hoppas att rapporten skall 
sätta upp våra frågor på den politiska dagord-
ningen. 
 
Det är bra att byråkratin minskas ifråga om 
tillståndsgivningen, men demokratitanken 
måste värnas tydligare säger Lars-Erik 
Backström ordförande för Närradions Riks-
organisation. Han ser det som mest positivt att 
riksförbudet föreslås bli avskaffat, men att man 
måste samtidigt beakta risken för att kommer-
siella aktörer kommer in bakvägen. Det får inte 
vara möjligt för kommersiella radioverksam-
heter att tränga ut mindre sändande föreningar 
på sätt som sker idag. Närradions grundtanke, 
att vara de små föreningarnas röst menar Rolf 
Ohlsén ansvarig utgivare i medlemsförening i 
Göteborgs Närradioförening, som driver 
landets största närradiostation. Många när-
radioföreningar har problem med sin ekonomi 



 5

beroende på, att de sändande ideella före-
ningarna i sin tur har för lite medel till verk-
samheten. Beslut bör fattas om att en del av de 
licensmedel som idag tillfaller SR och SVT för 
lokala produktioner, ska överföras till 
närradion för programproduktion, inköp av 
utrustning mm. Staten bör betala kostnaderna 
för utsändningen genom närradioföreningarna i 
varje kommun, menar Ohlsén. 
 
 
television 
 
Norsk tv-aktör tar över  
danska tv-sporten  
Danmarks Digital TV A/S (DDTV) har i hård 
konkurrens förvärvat de sporträttigheter som 
DR saluförde i våras. Vores mål er at skabe 
øget konkurrence på det danske tv-marked, og 
sport er et vigtigt strategisk led i kampen om 
kunderne, säger Per Bendix, ordförande för 
DDTV, som också kommer att ge sig in i 
kampen om att bli s.k. gatekeeper för det 
marksända digitalnätet när det startas om två 
år. DDTV:s målsättning är dock att vara ett 
rent distributionsbolag.  
 
Danmarks Digital TV vil hverken lancere, eje 
eller drive tv-kanaler, og vi vil heller ikke eje 
indhold. Derfor vil vi nu finde 
samarbejdspartnere, som kan være med til at 
omsætte disse rettigheder til lyd og billede, til 
gode sportsudsendelser i meget høj kvalitet. 
säger Bendix. DDTV ägs av statskontrollerade 
norska Telenor, som bl.a. står bakom Canal 
Digital. Det blir dock inte Canal Digital som 
skall visa de stora sportevenemangen utan en 
ny stark tv-kanal. Det handlar om bl.a. Tour de 
France, fotbolls-VM 2010 och 2014, OS 2008, 
2010 och 2012, (TV-Nyt) 
 
 
Egyptisk mediemogul 
startar antiradikala tv-
kanaler 
Den egyptiske miljardären 
och telekommogulen 
Naguib Sawiris planerar att 
starta nya tv-kanaler som skall motverka vad 
han ser som ökande social och religiös 
konservatism i detta muslimska land. Sawiris 
som är en koptiskt kristen med en förmögenhet 
på 10 miljarder dollar säger att han först skall 
starta en filmkanal tidigast nästa år och där-
efter en nyhetskanal. Han äger redan under-
hållningskanalen OTV.  Sawiris säger att han 
störs av att ett  ökat antal kvinnor bär huvud-

duk. Han är emot såväl kristen som muslimsk 
radikalism och säger att OTV har försökt 
motverka den stora dosen av religiös och 
konservativa program på andra kanaler genom 
lätt underhållning som vänder sig till unga 
människor liksom ocensurerade arabiska och 
utländska filmer. (Reuters) 
 
 
Kina lyckades stoppa  
dokumentär i kanadensisk tv 
Timmarna innan en hårt marknadsförd 
dokumentär om Falun Gongrörelsen i Kina 
skulle visas togs programmet bort ur tablån av 
den kanadensiska public servicekanalen 
Canadian Broadcasting Corporation. Statsägda 
CBC säger att beslutet påverkades delvis av 
telefonsamtal från kinesiska diplomater i 
Kanada. CBC är det radio- och tv-bolaget som 
i huvudsak står för sändningar från OS i 
Beijing nästa sommar. Bolagets beteende har 
fått hård kritik från såväl journalister som 
Falun Gongmedlemmar. Man är särskilt för-
vånad eftersom programmet förannonserats 
ordentligt och redan sänts på franska utan 
några konsekvenser. Den engelska versionen 
hade också sänts men då mitt i natten. (New 
York Times) 
 
 
Produktionsbolag krävs på  
fackliga avtal  
Som en del av den europeiska aktionsdagen 
”Strand up for journalism” uppmanar Svenska 
Journalistförbundet 20 produktionsbolag att 
införa journalistavtal. Journalistförbundet har 
valt att fokuserar på arbetsvillkoren på produk-
tionsbolag som producerar inslag för public 
service och kommersiell radio och TV.   
 
Produktionsbolagen är med och proletariserar 
yrkeskåren, säger Journalistförbundets ordför-
ande Agneta Lindblom Hulthén, som nu har 
inlämnat ett avtalsförslag till Strix Televisions 
VD Robert Aschberg. 
Enligt förbundet saknar många produktions-
bolag kollektivavtal – de som arbetar på 
bolagen får sämre ersättning vid sjukdom, 
föräldraledighet och lägre pension. Vidare 
säger förbundet att bolagen många gånger 
utnyttjar anställda i otrygga visstidsanställ-
ningar med låga löner och långa arbetsdagar. 
Ofta saknas även rätten till OB– och övertids-
ersättning och semester. Inte sällan får vi höra 
att arbetsgivaren inte vill teckna avtal med oss 
för att medlemmarna inte vill. Men att enskilda 
individer, med risk för att bli av med jobbet, 



 6

ska våga stå upp och kräva rimlig lön och 
rimliga arbetsvillkor är svårt att begära. 
Också att de ska våga ifrågasätta ett uppdrag 
eller ställa krav på bättre resurser till journa-
listiken. Därför gör vi det åt dem. Det är vår 
skyldighet som facklig organisation, säger 
Lindblom Hulthén.  
 
Lästips:  
Svenskheten är inget ghetto 
Med anledning av att svenskhetens dag firats i 
Finland kan det vara skäl att återkalla i minnet 
den ghettoiseringsdebatt, som har rasat med 
anledning av dalande tittarsiffror för finlands-
svensk tv skriver Kenneth Myntti i Vasabladet. 
Det började med att Hufvudstadsbladsreportern 
Marianne Lydén antydde att finlandssvensk-
arna hellre än att hurra över en egen tv-kanal 
borde sörja över att finlandssvenskarna har 
förvisats från de finska kanalerna till ett eget 
reservat. Då även ledarskribenten Björn 
Månsson fann det ohållbart att FST5:s program 
tappar proportionellt sett mest tittare bestämde 
sig förra sfp-kretsbasen Maria Björnberg-
Enckell för att gå till motattack. Hon frågar sig 
om existensberättigandet för de svenska struk-
turerna sitter i popularitet hos språkmajoriteten 
eller relevans för det svenska. Hon antydde 
också att det svenska i Finland för Hbl alltmer 
blivit en moster från landet, småpinsam, och 
någon man gärna vänder ryggen åt när intres-
santare kusiner av språkmajoriteten träder in. 
Att förpassa FST tillbaka in i sfären av finska 
kanaler vore enligt Björnberg-Enckell ungefär 
detsamma som att sälja Hufvudstadsbladet till 
Sanomakoncernen i hopp om att detta skulle 
göra det svenska synligare för språkmajo-
riteten.  
 
Men lika dödfött som det är att försöka tvångs-
mata de finskspråkiga med en svensk tidning 
inbäddad i Ilta-Sanomat är det också ett själv-
bedrägeri att tro att ett FST integrerat bland 
finska kanaler skulle ge det svenska större 
synlighet och acceptans hos de finskspråkiga. 
 
Eftersom det handlar om public service på 
svenska är höga tittarsiffror inget självändamål 
och något vi ska stirra oss blinda på i ett läge 
då digitaliseringen ännu befinner sig i barn-
skorna. Det att vi har en svensk tv-kanal skall 
inte innebära ett finlandssvenskt tittartvång och 
omvänt någon form av förbud för finlands-
svenskar att pejla in andra kanaler än den 
finlandssvenska. Maria Björnberg-Enckell har 
rätt i att svenskans existensberättigande inte 
skall härledas ur språkmajoritetens välvilja, 

något som höga tittarsiffror anses ge besked 
om. Att vi i dag har tillgång till en helsvensk 
tv-kanal är precis lika naturligt och självklart 
som att vi har helsvenska dagstidningar, 
helsvenska teatrar och helsvenska böcker. 
Allt svenskt står till fritt förfogande för alla 
som vill och kan ta del av det. Svenskheten i 
Finland är inget ghetto utan en tillgång och 
möjlighet för alla finländare, oberoende 
modersmål skriver Kenneth Myntti. Läs hela 
debattinlägget på 
http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=11378 
 
 
 
radio 
 
Svenskt ljudkodningsbolag  
köps för 1,6 miljarder kr 
Amerikanska Dolby Laboratories, som är ett 
av världens ledande audioföretag, köper det 
svenska ljudkodningsbolaget Coding Techno-
logies 1,6 miljarder kronor kontant. Coding 
Technologies som grundades av Lars Liljeryd 
för tio år sedan. Företaget har sedan dess gjort 
stor succé med sin teknik för ljudkompri-
mering som exempelvis kan göra en mp3-fil 
hälften så stor med bibehållen ljudkvalitet. 
Tekniken är idag en världsstandard för både 
digitalradio och mobiltelefoni och 2006 belö-
nades Lars Liljeryd och hans kollegor med 
Stora Teknikpriset. Det har varit en fantastisk 
resa sedan jag startade Coding Technlogies i 
en källare på Sveavägen i Stockholm, säger 
Liljeryd.  

 
Dolby blev världsberömt redan på 1960-talet 
med sin teknik för brusreducering som gjorde 
musik på kassettband mer njutningsfylld att 
lyssna på. Idag är det främst biobesökare som 
har glädje av företagets ljudsystem som finns 
installerat i biosalonger runt hela världen. 
Dolby är världens främsta företag på ljudkod-
ning där stor bandbredd är tillgänglig. Coding 
Technologies har samma position när det gäller 
att komprimera ljud som ska låta bra vid låg 
bandbredd som används för mobiltelefoni och 
digitalradio. Enligt Lars Liljeryd ska hans 
företag stanna kvar i Stockholm och han 
hoppas att alla anställda kommer att bli kvar.  



 7

Det finns inget annat företag än Dolby som jag 
hellre sett som nya ägare, säger han. Dolby 
skapar en stor trygghet för våra anställda och 
säkrar att det jag byggt upp kan leva vidare.  
 
Coding Technologies står bakom AAC plus-
ljudkodningen, som bl.a. finns med i DAB+ 
och DRM. Dessutom används AAC i både 
mobil-TV, mobiler, den amerikanska digital-
radion HD Radio, satellitplattformen XM 
Satellite Radio och Apples musikbutik Itunes 
Store. (Ny Teknik) Läs mer om den innovativa 
autodidakten Lars Liljeryd på 
http://web.telia.com/~u05300292/ 
 
 
DRM väljs för rysk digitalradio 
Utredningskommissionen som leds av förste 
vice premiärministern Dmitry Medvedev har 
godkänt planen för modernisering av radio och 
“Conception for the Development of Tele-
vision and Radio Broadcasting in Russia 
(2008-2015)”. Projektet kommer att kosta 6-14 
miljarder dollar. Förutom att besluta om att 
DVB-T blir standard för digital-TV kommer 
fyra nationella radiokanaler bl.a. Mayak och 
Radio Rossii att sändas digitalt med DRM-
teknik. (Kommersant.com) 
 
 
Fler norrmän har dab-radio,  
men ingen vet hur många som lyssnar 
11,8 procent av alla norrmän har nu en DAB-
radio, enligt ny statistik från Gallup. Lika 
många har planer på att köpa en digital motta-
gare under det närmaste året. I den förra under-
sökningen, som gjordes i april, sa 10,4 procent 
att de hade tillgång till en DAB-radio.  
"Det är en stilla radiorevolution som pågår" 
säger P4-s chef Kalle Lisberg. "Utanför Oslo 
får folk på många ställen in uppåt 15 
radiokanaler där de förut kanske bara hade fem 
- och det med utmärkt ljud. Inte minst de som 
har DAB-radio i bilen märker en stor skillnad i 
ljudkvaliteten" fortsätter han. Undersökningen 
har gjorts på uppdrag av Digitalradioutvalget, 
ett samarbetsorgan för DAB. (Radionytt)  
  
NRK-chefen Hans Tore Bjerkaas säger att 
bolaget har investerat 193 milj. nkr på utveck-
lingen av DAB. Samtidigt har andra aktörer 
som P4 och Radio 2 Digital också investerat i 
DAB. Men det finns ingen som kan berätta hur 
många som faktiskt lyssnar på DAB. Radio-
lyssningen på FM mäts fortlöpande i Norge, 
men inga mätningar görs för DAB inte ens på 
de kanaler som enbart sänds digitalt. "Det er 

knyttet ekstra omkostninger til hver enkel 
kanal som måles, og vi har indtil nu valgt at 
prioritere basiskanalerne. Men vi kommer til at 
måle digitalkanalene i løbet af de nærmeste 
år", säger Bjerkaas til Dagens Næringsliv  
 
 
DAB+ testas i Paris 
Provsändningar har inletts i Paris med den nya 
digitalradiostandarden DAB+. DR France står 
bakom testerna, som omfattar en multiplex 
med 17 kanaler. Sedan några månader har DR 
France även försöksverksamhet i den väst-
franska staden Nantes. Den franska radio-
branschen har valt att vid sidan av DAB+ även 
testa DMB för radio. DMB är liksom DAB+ en 
vidareutveckling av den europeiska DAB-
standarden Eureka 147, men är ursprungligen 
tänkt för mobil-TV. Den brittiska mediemyn-
digheten Ofcom har varnat för användningen 
av DMB för radiosändningar och har lämnat in 
en skrivelse till EU-kommissionen med krav 
om ett stopp för DMB-radio. (Radionytt) 
 
 
HD radio startar i Thailand 
De första digitala FM-sändningarna i Asien-
Stilla Havsregionen har inletts i och med att 
Fatima Broadcasting International of Thailand 
har börjat sända multicasting HD Radio över 
ett rikstäckande nät om 85 FM-stationer som 
tillhör det statliga Public Relations Depart-
ment. Fatima Broadcasting utnyttjar således 
samma frekvenser som samtidigt används att 
sända den statliga huvudkanalen. Amerikanska 
Harris Corp. har levererat HD Radio-sändarna. 
 

 
Channel 4 utmanar BBC radio   
BBC har 54 % av allt radiolyssnande i Stor-
britannien. Och 86 % av all talbaserad radio. 
Channel 4 radiochef Nathalie Schwartz säger 
att hon tänker bryta BBC:s dominans på 
radiomarknaden med ett knippe nya digitala 
stationer. Schwartz, som en gång arbetat på 
BBC, säger att det är hög tid att kommersiell 
radio får sin marknadsandel. Channel 4 Radio 
skall utmana Radio 4. Our new station will set 
the political agenda of the day, sade hon. Why 
should the BBC have it all their own way?  
BBC:s Radio 1 (motsvarande svenska P3) skall 
utmanas av Channel 4-konsortiets E4 Radio, 



 8

som är en interaktiv musik och underhållnings-
kanal som blir en avläggare till tv-kanalen.  
 
Den tredje digitala stationen blir Pure 4, som 
kommer att erbjuda "music and modern 
culture", från juli 2009. Därtill kommer åtta 
nya digitala stationer som drivs av Channel 4-
ledda 4 Digital konsortiet. Här finns bl.a. 
Closer spin-off från Emap magasinet för 
kvinnor i 30-årsåldern och Sky News Radio. 
Andra stationer i multiplexen blir Sunrise 
Radio UK, med en mix av asiatisk musik och 
kultur liksom Radio Disney, en barnradio-
station med både underhållning och utbildning. 
4 Digital-gruppen består av Channel 4 som 
majoritetsägare samt Emap Radio, UTV, UBC 
Media Group och Virgin Radios ägare SMG. 
(MediaGuardian) Anm. Channel 4 är ett 
samhällsinitierat public servicebolag, utan 
aktieägare, som helt finansieras av reklam.  
 
 
Rysk radio åter i Afghanistan 
Den ryska statliga radiobolaget The Voice of 
Russia (Golos Rossii) har börjat sända på FM 
88 MHz i Kabul, Herat och Jalalabad. Man 
sänder på Pashto och Dari bl.a. internationella 
nyheter, rapporter om problem i regionen, om 
Moskvas relationer med den islamska världen 
och om aktuella händelser i Ryssland inklusive 
om den afghanska befolkningen i Ryssland 
som består av mer än 100.000 personer. 
(Interfax news agency) 
 
 
Dansk radio sänder tv 
DR:s minsta regionala enhet, P4 Bornholm, har 
nu lanserat en nyhets-tv-kanal på Internet. Det 
är en betatest under närmste tre månaderna. 
Alla radiomedarbetare har utbildats för att 
också arbeta med bildmediet. (Radionyt) 
http://www.dr.dk/regioner/bornholm/ 
 
 
Danska P2 slaktas 
P2 drabbas hårt av besparingarna på DR. Tio 
miljoner dkr ska bort ur årsbudgeten. En 
tredjedel av medarbetarna tvingas sluta, vilket 
innebär att kanalen bara kommer att ha 30 
anställda kvar. De flesta program läggs ned 
bl.a. alla magasinsprogram om klassisk musik 
och jazz, liksom musikjournalistiken bl.a. 
OperaNyt, Stardust och JazzNyt. Istället ska P2 
inriktas mer på flödesradio och musikvalet 
kommer att datorstyras. Ett nytt kulturprogram 
startas dock på lördagar och söndagar. En 
annan besparing är att P2:s medarbetare inte 

längre får tillgång till DR:s musikarkiv. De 
anställda kallar det hela en massaker. 
(Radionyt) 
 
 
Radiofiaskot kan stå TV 2 dyrt 
TV 2 Radio kan i värsta fall enligt TV2:s 
ekonomidirektör kosta bolaget uppemot 100 
milj dkr enbart i år. I reklambranschen är man 
besviken över TV2.  Flemming Jensen på 
mediebyrån Mediaedge:cia menar, att TV 2 
står inför stora utmaningar: Især radioen er en 
kæmpe udfordring for TV 2, og den største, de 
har. Lige nu kan jeg slet ikke se, at radioen kan 
trække noget på radiomarkedet, hvilket vi 
havde håbet. Det burde have været radioens 
TV 2, men det er den slet ikke blevet. Den slår 
ikke igennem overhovedet, säger Jensen. 
(Radionyt) 
 
 
Närradio tillåts i Bangladesh 
Den provisoriska regeringen i kommer 
sannolikt nu att tillåta att de mycket efter-
frågade community radiostationerna (närradio) 
får sända i syfte att öka befolkningen 
deltagande i landets utveckling.  
 
Riksorganisationen Bangladesh NGOs 
Network for Radio and Communication 
(BNNRC) har 
tillsammans 
med 
organisations-
livet och civila 
samhället länge 
förhandlat med 
regeringen om 
att få starta community radio i landet.  
 
Nu startar de första pilotprojekten. AHM 
Bazlur Rahman, BNNRC:s chef, säger att 
community radio kan spela en viktig roll för 
samhället som katastrofberedskap, jämlikhet 
mellan könen, att motverka barnäktenskap och 
barnadödlighet, att främja miljöskydd och 
jordbruksutveckling m.m. (The New Nation) 
http://www.bnnrc.net/ 
 
 
Ökat radiolyssnade på webben   
Lyssnandet på svensk radio via webben fort-
sätter att öka. Mer än en miljon lyssnare, 14,3 
procent, använder webben för att lyssna på 
radio någon gång under en vecka. 8,3 procent 
av befolkningen lyssnar under en vecka på 
Sveriges Radio via webben, den högsta publik-



 9

siffran någonsin för SR:s webbradio och en 
ökning med 1,5 procentenheter på ett år.  75 
procent lyssnar på radio en genomsnittlig dag 
under mätperioden som omfattar mitten av 
augusti till mitten av oktober. Det är den lägsta 
räckvidden för radio sedan tidigt 90-tal och en 
procentenhet lägre än för ett år sedan. Jämfört 
med motsvarande period föregående år mins-
kar SR med 1,2 procentenheter. SR:s andel av 
den totala lyssnartiden är 63,4 procent.  
 
P1 nådde i januari 2007 den högsta publik-
nivån för kanalen på sju år med 11,3 procent i 
den senaste mätningen. SR P4, är alltjämt 
landets största radiokanal med 30,3 procent en 
genomsnittlig dag. Privatradions andel är 30,2 
procent och närradions andel 2,3 procent. 
 
 
annat 
 
Protest mot höjd moms på ljudböcker 
Kerstin Ekman, Tomas Bolme och flera andra 
har uppvaktat EU-kommissionens kontor i 
Sverige med kravet att momsen på ljudböcker 
ska få förbli 6 procent. Vi är här för att vi vill 
hävda att en ljudbok är en bok och ingenting 
annat. En bok är en bok, säger författaren 
Kerstin Ekman. 
Vi har 6 procent moms på böcker i Sverige. 
Det gäller ljudböcker också. Nu ska den 
kanske höjas till 25 procent om EU-kommis-
sionen får som den vill. Kommissionen anser 
att ljudböckerna ska liknas vid andra varor och 
då alltså få en momssats på 25 procent. Nu har 
22.000 vykort överlämnats till EU-kommis-
sionens svenska kontor, med kravet att ljud-
böckerna ska få behålla den lägre momssatsen. 
I och med att ljudböckerna har kommit ut så 
har vi fått en möjlighet att köpa och äga 
böcker. Det är en helt ny möjlighet för oss som 
vi är väldigt måna om, säger Tiina Nummi 
Södergren från Synskadades Riksförbund. 
(SVT Kulturnyheterna) 

Dagstidningsupplagan minskar  
men läsekretsen ökar 
Under senaste halvåret året t.o.m. september 
har den samlade tryckta upplagan för ameri-
kanska dagstidningar minskat, medan samma 
tidningar fått ännu fler lösare på nätet. Detta 
har länge varit en vedertagen teori, men först 
nu gör analysföretaget Audit Bureu of Circu-
lations mätningar för den kombinerade läse-
kretsen för respektive dagstidning s.k. ”net 
combined audience”. Detta kommer att göra 
det lättare för dagspressen att sälja in hela sin 
läsekrets till annonsörerna.  Den tryckta 
upplagan för 609 dagstidningar minskade 2,6 
procent till 40,7 miljoner i jämförelse med 
samma tid året innan enligt ABC. Av dess var 
det 163 dagstidningswebbplatser som loggade 
totalt 164 besökare per månad. 
 
 
En riktig surfnalle lanserad 
Sony Ericsson har lanserat en ny mobiltelefon 
som man beskriver som en renodlad surfnalle. 
Den kan bland annat visar webbsidor i hori-
sontalläge. Sony Ericsson K660 är en HSDPA- 
populärt kallat turbo-3G, telefon, med funk-
tioner som man säger ska ge samma upplevel-
ser, som om man surfar på webben via en 
persondator. Telefonens användargränssnitt ger 
bland annat tillgång till genvägar till webb-
platser och med telefonens navigeringsknapp 
kan användaren zooma in och panorera i 
webbsidor för att titta närmare på text och 
bilder. 
 
Karttjänsten Google Maps är förinstallerad i 
telefonen för att användaren ska kunna få 
vägbeskrivningar till obekanta mål på 
främmande platser. I övrigt är K600 utrustad 
med en kamera med en bildsensorupplösning 
på 2 megapixel och med Bluetooth-teknik. 
K660 ska finnas i butik under första kvartalet 
2008. (Uppsnappat) 

 


