
 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2008 : 3   
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

15 februari 2008 
www.publicaccess.se 

 

 
ledare 
Att ta död på svensk närradio 
Det finns behov av en lokalt förankrat närradio. Runt om i Europa utvecklas sådan ”community radio”. 
Denna radio är i alla länder icke-kommersiell och har sin bas i det civila samhället. I ljuset av 
utredningen om männens makt över svenska medier (se detta nyhetsbrev) är det noterbart att sådana 
här problem inte finns inom community radio. Det finns i stort på alla positioner en mycket stor andel 
kvinnor inom ideella etermedier. För att inte tala om personer med invandrarbakgrund och 
minoritetsgrupper. En sådan här fri radio har under många år fått kämpa sig fram mellan tunga 
privata och statliga intressen, men har nu fått medvind i flera länder i takt med den europeiska 
demokratin vidgas bl.a. i Östeuropa.  
 
Den svenska närradion skapades 1980 för att just bli en resurs exklusivt för det civila samhället; den 
s.k. föreningsradion.  De första åren beviljades sändningstillstånden av närradionämnden.  Senare tog 
en ny myndighet över. Radio- och tv-verket, blev till skillnad mot tidigare helt författningsstyrd d.v.s. 
saknar en styrelse. Detta innebär att enbart tjänstemän tar beslut om sändningstillstånd och det gör 
man strikt efter lagens bokstav. Besluten går inte att överklaga.  
 
Sedan flera år beviljar RTVV sändningstillstånd till s.k. ”ideella föreningar” som är målvakter för 
intressen som satsar på kommersiell radio med miljonvinster i sikte. Redan idag finns 22 privatägda 
kommersiella närradiostationer (se notis Radio). Dessa spelar på planhalvor där varken den reella 
föreningsradion eller den seriösa reklamradion (PLR) finns. Genom att bevilja dessa målvakter 
sändningstillstånd medverkar RTVV till att i praktiken stänga ute det civila samhället från 
närradiofrekvensen i sådana kommuner. Dessutom skapas en otillbörlig konkurrens med PLR-
stationerna om reklamintäkter.  
 
Att närradion stegvis privatiseras och kommersialiseras sker inte utomlands utan är en exklusiv svensk 
företeelse. Detta har redan uppmärksammats i en rapport i EU-parlamentet och kommer att få ökad 
uppmärksamhet ute i Europa. Särskilt i de länder som har en välutvecklad närradiolagstiftning som 
Storbritannien eller seriöst finansieringsstöd som Danmark och Frankrike. I den tredje mediesektorn 
inryms, enligt det europeiska synsättet, nämligen inte vare sig privat eller kommersiell radio. Dess 
grundfinansiering är det frivilliga och ideella arbetet. 
 
I den rapport om närradio som RTVV lämnade till regeringen i höstas föreslår man avskaffade av 
riksförbudet d.v.s. att kunna sända även utanför respektive kommungräns. RTVV menar att fördelarna 
uppväger nackdelarna. Men verket gör närradion en riktig björntjänst. Ett avskaffat riksförbud och 
fortsatta möjligheter att sända reklam öppnar förstås just för privatägda reklamradionätverk vid sidan 
av PLR-systeme. Eterutrymmet för det civila samhället minskar.  
 
Det är förvånande att verket i sin rapport inte tar intryck av närradio i andra länder. I vems intresse 
ligger det att inte erkänna att den 38 år gamla svenska närradiolagen är en usel konstruktion? Behåller 
man den lagtexten tar man snart död på närradion. I vems intresse sker då detta? 
 
Verkets hantering av närradion visar på ett demokratiproblem; hur illa det kan gå när tjänstemän har 
tolkningsföreträdet och de facto kommer att styra mediepolitiken. Ansvaret för att det har spårat ur 
ligger främst hos den förra regeringen, som ansträngde sig att tänka bort både närradion och  reklam-
radion (PLR). Lagstiftarna måste nu ta kommandot över mediepolitiken och slå vakt om yttrande-
friheten i etern. Även för det civila samhället och för de många grupper som sällan hörs eller syns i de 
etablerade etermedierna. 
 



 2

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 
 
radio och tv 
 
Slå samman SVT och SR  
Ersätt nuvarande tv-licens med en public 
service-avgift via skattsedeln som betalas av 
alla vuxna svenskar. Samtidigt räcker pengarna 
inte till. Därför behövs krafttag. Först och 
främst bör SVT och SR slås samman till ett 
enda företag - "Public service AB" - både för 
att bli mer kostnadseffektivt och för att skapa 
nya och bättre program. Därtill bör samtliga 
nyhetsredaktioner slås ihop till en 
högkvalitativ public service-nyhetsbyrå med en 
enda gemensam webb i stället för dagens tre, 
skriver Sveriges Televisions förra vd Christina 
Jutterström DN Debatt 10 februari. Varför ska 
svensk public service, till skillnad från nästan 
alla andra liknande företag i Europa, behålla 
två medarbetaruppsättningar på varje 
programområde, två ledningar på alla nivåer 
och två styrelser också under nästa 
tillståndsperiod med start 2010? Jag kan inte 
längre finna något tungt vägande sakskäl. 
Företagen behöver dock en tydlig politisk 
signal om samgående inför nästa 
tillståndsperiod  

SR:s vd Kerstin Brunnberg tycker att 
Jutterström har fel i det mesta. Hon radar upp 
exempel på den starka ställning SR har i dag, 
med 4 miljoner lyssnare per dag och med ett 
publikt förtroende större än någon annan 
svensk medieaktör. Brunnberg frågar sig 
retoriskt hur en sammanslagning av program-
bolagen skulle gagna radiopubliken.Ja g tror 
inte att hon, när hon var DN:s chefredaktör, 
skulle tycka att det vore en bra idé att slå ihop 
med Svenska Dagbladet. I dag ökar 
ägarkoncentrationen på mediesidan och det 
enda som kan verka i motsatt riktning, för både 
mångfald och mångfald i perspektiv, är att ha 
fler nyhetsredaktioner, säger Brunnberg. 
 
SVT:s vd Eva Hamilton försvarar tv-avgiften 
som den fungerar i dag. Som vi ser det nu är 
den en utomordentligt stark finansierings-
modell. Antalet betalande ökar, liksom den 
totala summan pengar, och den tendensen går 
ända in i januari.Hon säger att hon egentligen 
bara har en invändning mot Jutterströms 

debattartikel, och den gäller beskrivningen av 
publiksituationen. Vi lever i en ny värld och då 
lönar det sig inte att jämföra med den gamla 
monopolsituationen. De senaste sju åren har vi 
i Sverige fått 250 nya tv-kanaler att välja 
mellan. I denna konkurrens har SVT fortfaran-
de en dryg tredjedel av marknaden och TV4-
familjen har en dryg fjärdedel, säger Eva 
Hamilton. (Dagens Nyheter) SR-ordförande 
Ove Joanson i DN Debatt  frågar om det vore 
bra för informationsmångfald och opinions-
bildning i Sverige om det skapades en enda 
supernyhetsredaktion med enda ansvarig 
utgivare? Denna person och denna redaktion 
skulle få orimlig makt över agenda och världs-
bild och Sverige skulle bli ett mycket mer 
likriktat samhälle. Det vore inte efterfrågat av 
lyssnare och tittare och just det vore nog inte 
bra för SVT heller. Han menar att det skulle 
uppfylla Christina Jutterström märkligt 
auktoritära vision om en journalist per nyhet 
räcker inte som skäl.  
 
Om SVT:s nyheter slogs ihop med Ekot skulle 
det ofrånkomligen leda till färre perspektiv i 
etern. Radion skulle i praktiken inordnas under 
teven, och vi skulle ta ett steg tillbaka mot den 
gamla monopoltiden skriver Peter Wolodarski. 
Mest negativa skulle konsekvenserna bli för 
svensk utrikesrapportering, som redan är 
anemisk. Ekot har i dag 15 utrikeskorrespon-
denter, medan SVT endast har sex stycken. Det 
är lätt att föreställa sig vad som skulle inträffa 
vid en fusion.  Sammanslagningen riskerar 
alltså att få två förödande effekter. Dels mins-
kar det totala antalet medarbetare i världen, 
dels utarmas framför allt P1:s utbud när korres-
pondenterna inte längre hinner arbeta för pro-
gram som Studio Ett, Godmorgon världen och 
P1 morgon. 
 
Det är en gåta att Sveriges Television med 3,8 
miljarder kr i årliga licensmedel inte håller sig 
med en ordentlig utrikesrapportering. 
Lösningen på SVT:s ekonomiska problem har 
aldrig varit att ta resurser från radion, vars 
korrespondentbudget inte är större än 27 
miljoner. Lösningen är att prioritera bättre i 
den egna verksamheten avslutar Wolodraski 
sin krönika i DN. 



 3

Noterat: I den aktuella debatten nämns inget om det 
tredje public servicebolaget; Utbildningsradion. 
Frågan lämnas därför öppen om ”Public service 
AB” också skall sluka UR eller om UR skall leva 
vidare vid sidan av det nya. 

Österrikisk public service  
ifrågasätts av kommissionen 
EU-kommissionen har begärt förtydligande 
från regeringen angående uppdraget för, 
finansiering och kontroll av public service-
bolaget ORF. Efter flera klagomål redan 2004 
har kommissionen kommit till den preliminära 
slutsatsen att det nuvarande finansierings-
systemet inte längre är följer EU:s regelsystem 
för statsstöd. Regeringen kan nu komma med 
sina kommentarer och föreslå ändringar av 
finansieringen. Redan 2004 fick kommissionen 
klagomål. Man menar att det inte finns tillräck-
lig insyn och kontroll i finansieringen. 
Kommissionen ifrågasätter också finansie-
ringen av ORF:s internetaktiviteter och sport-
sändningar. Public service i Österrike finan-
sieras delvis med reklam. 
 
Politisk majoritet för att hjälpa 
Danmarks Radio 
… och svarttittarna skall med 
Det var avsikten att först 2009 skulle 
licenssystemet ändras. Men partiernas 
medieordförande har nu enats om att titta på 
frågan redan under våren p.g.a. av DR:s svåra 
ekonomiska situation. Det handlar om att få de 
cirka 180.000 ”svarttittarna” att också betala 
licens. Ett steg i den riktningen kan vara ett 
”avanmälningssystem” istället som närvarande 
att man skall anmäla sitt innehav. Man skall 
således anmäla att man inte har tv-mottagare 
för att slippa avgiften. (TV-Nyt) 
 
Högupplöst tv över Norden  
- Sirius 4 nu i drift 
Kommunikationssatelliten Sirius 4 har nu 
tagits i drift och har tagit över alla sändningar 
från Sirius 2 och Sirius 3.  Sirius 4 ligger nu på 
sin slutliga position 4.8° öst. Planerna med 
Sirius 4 är främst att möta det ökade behovet 
av HDTV i Norden liksom kapacitetsbehovet 
för det snabbt ökande antalet nya tv-kanaler i 
Östeuropa. Sirius 4 ger 46 Ku-bandtrans-
pondrar för Norden, Baltikum och Centrala 
och Östra Europa. Satelliten har också kapa-
citet att nå södra Afrika. Svenska Rymdbolaget 
är en minoritetsägare i bolaget SES Sirius.   

Teracom en kassako för staten 
Teracom-koncernen levererar sitt hittills 
starkaste årsresultat; en vinst på 625 miljoner 
2007. Det är rekord för den statliga koncernen. 
Det goda resultatet kommer främst från 
Teracoms huvudverksamhet - utsändning av 
radio och TV (1,2 miljoner kr)- och från det 
majoritetsägda betal-tv-bolaget Boxer,(1,8 
miljoner kr) som nu har 700.000 kunder. 
Nedsläckningen av det analoga marknätet 
innebär dock att Teracom får minskade intäk-
ter. Telekomavdelningen växte 2007 och står 
nu för 16 % av intäkterna (514 miljoner kr). 
Bland annat fick Teracom in många beställ-
ningar på fastighetsnät i slutet av 2007. Totalt 
omsatte Teracom 3,3 miljarder kr under 2007, 
vilket är en uppgång med 300 miljoner kr 
sedan 2006. Styrelsen kommer att föreslå 
årsstämman att fatta beslut om en utdelning 
uppgående till 400 miljoner kr som således går 
till direkt in i statens kassakista. 
 
Presidentkandidat vill stoppa 
eterpropaganda mot Kuba 
Barack Obama har i senaten tidigare röstat två 
gånger för att staten skall sluta finansiera den 
kontroversiella Radio och TV Martí i Florida. 
Dessa stationer får ca 35 miljoner dollar per år 
för att sända anti-castro program mot Kuba.  
Tv-sändningarna störs av kubanerna. Hillary 
Clinton har inte föreslagit några omedelbara 
ändringar i USA:s kubapolitik. (Sarasota 
Herald Tribune) 
 
Ny chef för Granskningsnämnden  
Regeringen har beslutat att Håkan Hallstedt 
anställs som direktör och chef för Gransk-
ningsnämnden för 
radio och TV fr.o.m. 
25 mars 2008 t.o.m. 
24 mars 
2014.Hallstedt, f. 
1963, är jur. 
kand. med erfarenhet 
från såväl domstolar 
som myndigheter. 
F.n. är Hallstedt 
anställd som 
chefsjurist och stf. generaldirektör vid 
Lotteriinspektionen. Dessförinnan var han vice 
ordf. i Allmänna reklamationsnämnden. Under 
åren 1996 - 2002 tjänstgjorde han i Regerings-
kansliet som rättssakkunnig, kansli-råd och 
ämnesråd i Miljö- och Kultur-departementen. 



Radio och tv-sektorn styrs av män 
I den administrativa ledningen för public service-etermedierna sitter företrädesvis män, medan det finns en 
jämn könsfördelning bland de publicistiska positionerna. De kommersiella etermedierna är helt 
mansdominerade i sin ledning. När det gäller dagspressen, dess ledning och opinionsbildande ledare är 
mansdominansen också överväldigande. 
 
Utredningen Kvinnor och män på maktpositioner i det svenska samhället (N 2006:04), har överlämnat sitt 
betänkande Kön, makt och statistik (SOU 2007:108). Det samlade intrycket av genomgången av medierna 
och könsfördelningen bland chefer och tongivande opinionsbildare är att det är en massivt manlig församling. 
  
Mediernas växande makt tycks inte vara något som kvinnor i någon högre grad är delaktiga i. Det är också 
bekymmersamt att det ena könet har så marginellt inflytande över opinionsbildning och diskursiv makt – när 
det är så att kvinnor och män fortfarande i stor utsträckning har olika typer av yrken, dominerar olika nivåer i 
hierarkierna och trots allt ännu har olika stort ansvar för hushåll och barnomsorg.  
 
Det är männens livserfarenheter, prioriteringar och problemformuleringar som kommer att dominera 
samhällsdebatten. Det är också så enligt den tidigare elitundersökningen att toppcheferna anser att medierna 
har den största makten i landet i dag. Medierna är fler i dag och har större utrymme än någonsin tidigare. Det 
är då problematiskt att det ena könet har en så privilegierad tillgång till mediernas chefspositioner. 
 
En nyligen genomförd undersökning har visat att makteliterna på alla samhällets fält tillmäter massmedierna 
störst inflytande i samhället i dag. De anses till och med ha större makt än medborgarna och deras 
representanter i riksdag och regering. Man anser samtidigt att denna mediernas makt är alltför stor. Nu ligger 
det kanske i sakens natur att makthavarnas bedömning färgas av att just de torde granskas särskilt noga och 
ofta av medierna. Men till och med medieeliten själv kan tänka sig att minska sin makt något. 
 
Det är mycket som talar för att mediernas makt har ökat under senare år. Under 90-talet har inte minst 
kommersialiseringen och transnationaliseringen av medierna lett till att det finns många fler tv-kanaler och 
radiostationer. Samtidigt har organisationslivet förlorat massor av medlemmar, främst genom att de inte 
längre attraherar nya medlemmar när de äldre försvinner. Åsiktsutbytet och opinionsbildningen i samhället 
sker i stället allt mer i medialiserad form, inte genom mobilisering i de traditionella organisationerna. 
Informationsflödet och påverkan genom kommunikation har blivit allt viktigare. Man kan uttrycka det som 
att den diskursiva makten blivit mer betydelsefull i samhället. Det blir alltså allt viktigare att den 
publicistiska makten är brett och allsidigt baserad och att så många olika röster som möjligt kan deltaga i den 
offentliga opinionsbildningen i medierna. 
 
Utredningen konstaterar att kvinnorna generellt sett är starkt underrepresenterade på massmediernas mest 
inflytelserika positioner. Det enda undantaget är public service-tv och radio, där de utgör 43 procent. I 
organisationslivet (liksom för övrigt i politiken) har traditionellt kvinnor kunnat nå högre maktpositioner i 
större utsträckning än på andra områden – i likhet med grupper med lägre social bakgrund och/eller lägre 
utbildning. Det har varit ett av särdragen i de nordiska länderna jämfört med andra länder. När nu 
folkrörelsernas och de ideella organisationernas makt tycks vara i avtagande samtidigt som de mediala 
arenorna tar över samhällets för demokratin så viktiga opinionsbildning, är det alltså särskilt viktigt att både 
kvinnor och män har inflytande över medierna. Men vi ser att det är en mycket kraftig manlig dominans på 
de högsta maktpositionerna på det fält som formulerar de frågor som kommer upp på samhällets dagordning. 
 
När det gäller public service-tv och -radio är könsfördelningen bland administrativa chefer tämligen jämn. En 
tidigare undersökning har visat att särskilt företagsledningen (styrelseordförande och vd) i likhet med de 
flesta företagsledningar brukar vara mansdominerad, medan publicistiska positioner är mer jämlikt fördelade 
över könen. En närmare undersökning av de publicistiska positionerna vid Sveriges Radio visar att kvinnorna 
är i majoritet bland cheferna, medan könsfördelningen bland övriga reportrar är jämn.  
 
I de kommersiella medierna dominerar de manliga cheferna stort. Men i tv-företagen – till skillnad från 
radioföretagen – kan vi se samma tendens som i public service ovan, nämligen att män är administratörer och 
kvinnor publicister. Vid kommersiella tv-bolag finns totalt 13 kvinnliga och 27 manliga chefer; av dem är tre 
kvinnor och 18 män administrativa chefer medan tio kvinnor och nio män är publicistiska chefer. I de 
kommersiella radioföretag som här undersökts finns däremot inga kvinnliga chefer alls (d.v.s. vd eller 
programchefer).  
För mediesektorn i övrigt konstateras att cheferna för tidningar och tidskrifter är oftast män liksom att i 
nyhetsbyrån TT: s styrelse och ledning finns totalt 19 chefer, varav tre fjärdedelar är män. Den fjärdedel som 
utgörs av kvinnor är antingen suppleanter eller personalrepresentanter. 

 



television 
 
TV4 blir som alla andra kanaler;  
nu 50% mer reklam  
Fr.o.m. februari har det blivit mer reklam i TV 
4. Kanalen har redan sålt den utökade reklam-
tiden, vilken uppgår till 15 %av varje dags 
sändningstid. De nya tv-reklamreglerna som 
träder i kraft innebär en harmonisering till 
EU:s reklambestämmelser. I Sverige har till-
ståndet för reklam tidigare maximerats till 10 
%av sändningstiden. För EU gäller 15 %. Nu 
får vi den kvot som Kanal 5 och TV 3 alltid har 
haft. Det får inte vara fler avbrott mitt i pro-
grammen, därför lägger vi mer reklam mellan 
programmen i stället, säger Carl Hemmings-
son, analyschef på TV 4. Vi får se hur annon-
sörerna reagerar på den här förändringen. De 
vill helst ha reklamen i programmen, inte 
mellan dem. (Dagens Nyheter) 
     
Dagstidningar satsar på lokal tv 
Sundsvalls Tidnings nya tv-kanal ska innehålla 
nyheter, reklam och samhällsinformation och 
utgår från att tittaren konsumerar tv när han/ 
hon har tid, säger ST:s vd Hans Westin. 
Kanalen vänder sig till alla som är intres-
serade av vad som händer i närområdet, och 
ska sändas via både marknätet, kabel-tv och 
bredband. En uttalad ambition är även att nå 
människor i "medieskugga", de som i dag inte 
konsumerar traditionella medier, säger Westin.  
ST är ett av 44 bolag som har sökt om 
sändningstillstånd hos Radio- och tv-verket. 
Flera bolag har sökt om tillstånd för flera 
kanaler, totalt handlar det om 86 kanaler. Alla 
nuvarande tillstånd går ut 31 mars i år, utom 
för SVT och UR, vars tillstånd löper ut 31 
mars 2009. Därför måste även de som i dag har 
tillstånd söka på nytt. (Sundsvalls Tidning) 
 
Norrköpings Tidningar har lämnat in tre 
ansökningar om plats i det digitala marknätet.  
Vi har goda förhoppningar eftersom vi är 
godkända i Norrköping av RTVV sedan tidi-
gare, säger koncernchefen Björn Jacobsson. 
Den första ansökan gäller Norrköping där NT 
sänt tv-kanalen 24nt via kabel-tv, ip-tv och 
webb-tv i ett och ett halvt år. Den andra ansö-
kan gäller området Linköping, Motala och 
Kisa och den tredje ansökan rör NT-ägda 
Norrbottens Medias tv-kanal som startar 1 
oktober med 24nt som förebild. 24nt, som har 
15 heltidsanställda och som sänder lokal 
information dygnet runt, har enligt mätningar 
60.000 personer som tittar 1,7 gånger per dygn. 
Vi har fått många glada tillrop för att vi gör 

lokal tv som erbjuder något annat än de 
rikstäckande kanalerna och de regionala 
sändningarna. Enda sättet för en lokal tidning 
att hävda sig på en lokal marknad är att 
utbudet bara är lokalt, säger Jacobsson.   
  
Övrigt att notera: Utvecklingsbolag Mkt media 
håller i Stampens lokala tv-satsning som på 
sikt ska inbegripa närmare 50 lokaltidningar 
och 2 miljoner läsare. Men bolaget finns inte  
med bland de tidningar som nu också ansöker 
att så sända i digitala marknätet.  Nej, vi håller 
fast vid vår strategi att satsa på webb-tv. Vi 
har redan samordnat sexton tidningar, säger 
Bosse Svensson, vd för Mkt media.  
(Norrköpings Tidningar) 
 

Kanal Lokal på ruinens brant 
Orosmolnen hopar sig över lokal-tv-stationen 
Kanal Lokal. Huvudägaren IT Provider har 
ännu inte fått in nödvändigt kapital för att driva 
verksamheten vidare. Kanal Lokal säger sig 
vilja starta sändningar i marknätet i ytterligare 
sex städer. Men Resumés granskning visar att 
bolaget står på ruinens brant: 
  • Förlusten uppgår till 5 miljoner kr i 
månaden. 
  • Huvudägaren IT Provider tvingas gå in och 
betala de löpande kostnaderna, som 
personalens löner. 
  • Delar av personalen är uppsagd. 
  • Sändningarna i Stockholm har ersatts med 
repriser och program från andra delar av 
landet. 
  • Förhandlingar med TV4 om en försäljning 
har gått i stöpet. 
 
Håkan Ramsin, på huvudägaren 
riskkapitalbolaget IT Provider, bekräftar 
uppgiften att kanalen blöder med 5 miljoner kr. 
Försäljningen i Kanal Lokals stationer i 
Göteborg och Malmö har utvecklats positivt, 
men Stockholm har hittills varit en stor 
besvikelse. Avtalet med Expressen, som stod 
för kanalens nyheter, har tidigare sagts upp. 
Säljare har fått sparken. Samtidigt har 
sändningarna i Stockholm lagts i malpåse. 
Programmen består just nu av repriser – bland 
annat en squashturnering i Linköping. 
 
Enligt Resumés källor har Huvudägaren 
riskkapitalbolaget IT Provider försökt att sälja 
Kanal Lokal till TV4. Men parterna har stått 
för långt ifrån varandra. Enligt uppgift har 
Ramsin krävt 150–200 miljoner kr för Kanal 
Lokal, medan TV4 bjudit ”under 50 miljoner 
kr”. (Resume) 
  



 6

Förre kulturministern KU-anmäld 
Leif Pagrotsky har under sin tid som minister 
berömt sig själv över att ha ökat andelen fri-tv 
i det digitala marknätet. Frågan är om han hade 
befogenhet till det säger riksdagsledamoten 
Ingvar Svensson (kd) med anledning av att han 
KU-anmält Leif Pagrotskys hantering av 
sändningstillstånden för digital-TV under hans 
tid som utbildnings- och kulturminister. 
Pagrotskys uttalande hösten 2005 om fri-tv-
tillstånden bör ha påverkat marknaden. Det 
uppfattades sannolikt som om möjligheterna 
att få sändningstillstånd skulle vara bättre om 
bolagen deklarerade att man skulle sända fritt, 
fortsätter Svensson.  Konstitutionsutskottet bör 
därför granska om förra statsrådet Leif 
Pagrotsky i detta ärende agerat utifrån 
gällande regelverk och utifrån kraven på 
saklighet och opartiskhet, avslutar Svensson.   
Hela anmälan kan läsas på 
http://www.riksdagen.se 
 
Metro gör textreklam för MTG-kanaler 
Gratistidningen Metro ger tv-tips från MTG:s 
TV3, TV6 och TV8 på redaktionell plats. De 
andra kanalerna får inte vara med, utom i 
specialfall. På Metros tv-sida finns ett en ruta 
som kallas tv-tips. En dag, till exempel, pub-
liceras en intervju med TV8s Lars Adaktus-
son. Men sedan 1,5 månader tillbaka har 
chanserna att det ska dyka upp en liknande 
intervju med en SVT- eller TV4-profil minskat 
avsevärt. För nu bevakas endast MTG:s TV3, 
TV8 och TV6. Som också är systerbolag till 
Metro. 
 
Tips-rutan ligger på redaktionell plats i tv-
sektionen. Över rutan står det med mindre 
bokstäver: Tv-tips från TV3, TV6 och TV8. 
Metros chefredaktör Per Gunne säger att han 
inte tycker att tidningen gör fel. Hade det varit 
TV3 som valt ut och skrivit texterna, då hade 
det varit fel. Hade vi inte skrivit att tipsen 
kommer från de här kanalerna hade vi också 
gjort fel, säger han. Jag vågar chansa på att 
detta inte är det sista samarbetet mellan stora 
mediehus. (Dagens Media) 
 
Telia trea i världen på ip-tv 
Etta på världslistan över operatörer med flest 
tv-tittare bland sina bredbandskunder är Illiad i 
Frankrike och tvåa PCCW i Hong Kong. 
Siffrorna gäller den sista september förra året 
då 216.000 av Telia Soneras bredbandskunder 
också skaffat ip-tv. Därmed placerar sig Telia 
Sonera trea på världslistan över operatörer med 
flest tv-kunder bland sina bredbandskunder. 
21,5 %av Telias bredbandskunder hade också 

skaffat sig tv-abonnemang. nappat på tv-erbju-
dandet. Räknat i antal tv-tittare placerade sig 
Telia Sonera på en niondeplats. Även här 
toppar franska Illiad med 2,2 miljoner iptv-
kunder. Följt av France Telecom med nästan 1 
miljon. Konkurrensen på den franska iptv-
marknaden har resulterat i att Frankrike idag 
har överlägset flest iptv-kunder - 3,7 miljoner - 
i världen. 
 
Sedan uppgifterna i listan samlats in har Telia 
Sonera ökat antalet tv-kunder med nästan 
100.000. Från 216.000 till över 300.000 under 
förra årets tre sista månader.  (Ny Teknik) 
 
Hearings om icke-kommersiell lokal-tv i 
amerikanska kongressen: 
 
Telekombolags ip-tv diskriminerar  
icke-kommersiella kanaler 
Den amerikanska telekomgiganten AT&T:s 
påstående att man är bättre än kabeltv-industrin 
möter hårt kritik från Alliance for Community 
Media som representerar omkring 3.000 PEG-
organisationer d.v.s. icke-kommersiella lokala 
tv-kanaler (public, educational or govern-
mental access).  ACM pekar på att AT&T:s 
access-kanal U-verse TV PEG via Internet är 
undermålig, har låg upplösning och är 
krånglig. Detta framförde nyligen ACM för 
House Subcommittee on Telecommunications 
and the Internet (en särskild kommittéhearing i 
representanthuset).  
 
PEG-kanalerna begränsas till ett separat 
system som är underlägset det som används för 
de kommersiella kanalerna som AT&T sänder. 
Underlägset på alla de sätt som betyder något 
för tittarna sade Annie Folger, chef för 
Midpeninsula Media Center i Palo Alto, 
(Calif) och som representerar ACM vid dessa 
hearings. Bland bristerna nämner Folger att 
AT&T:s PEG-kanaler inte möjliggör  under-
textning, bildupplösningen är 25 % sämre än 
för de kommersiella kanalerna och det tar 45-
90 sekunder att ladda upp en PEG-kanal.  
(Multichannel News) 
 
Fotnot: Situationen kan vara värd att uppmärk-
samma även för svensk del om utredningsförslaget 
om att även bredbands-tv –liksom kabelbolagen - 
skall kostnadsfritt distribuera Öppna kanaler och 
liknande. 
 
Största kabelbolaget lovar att  
inte särbehandla PEG 
David Cohen vd för det största amerikanska 
kabelbolagen Comcast tydliggjorde vid samma 



 7

hearing att när man nu övergår från att vara 
analoga/digitala till att bli helt digitala kommer 
inte bolaget att på något sätt diskriminera 
PEG-kanalerna. Kommittéordföranden John D. 
Dingell (D-MI) sade att han är helt emot några 
försök att minska kabeloperatörernas skyldig-
het att tillhandahålla PEG-program åt 
konsumenterna. It matters little to me if such 
efforts are driven by technological change, the 
need for more network capacity, or the desire 
to compete with new entrants. PEG 
programming deserves first-class treatment, 
not second-class billing. Det är därför kongres-
sen kräver att kabeloperatörerna skall lägga 
PEG-kanalerna på grundutbudet sade Dingell. 
(Broadcasting&Cable) 
 
Läs ordförande John D. Dingells anförande 
angående PEG-access på  
http://energycommerce.house.gov/Press_110/11
0st127.shtml 
 
Nytt forskningscentrum för tv  
i Göteborg 
Hur TV kommer att se ut i framtiden är svårt 
att säga. Små skärmar, stora skärmar, ändrade 
tittarvanor hos konsumenter som själva vill 
bestämma var och hur de ska konsumera 
rörliga bilder, de fasta sändningstidernas och 
seriernas död, nya fönster och plattformar.  På 
Göteborgs universitet vill man undersöka just 
detta och har bildat ett nytt centrum för TV-
studier, ”TV i centrum”. Det finns stor kunskap 
om TV och tittarna inom universitetet men vi 
har varit dåliga på att kommunicera det 
utanför akademin. Det nya centrumet ska 
arbeta nära TV-industrin och den internatio-
nella forskningen över fakultetsgränserna, 
säger Maria Edström på Institutionen för 
journalistik och masskommunikation, och en 
av initiativtagarna. ”TV i centrum” är ett 
tvärvetenskapligt samarbete mellan samhälls-
vetenskapliga och konstnärliga fakulteten samt 
Handelshögskolan i Göteborg. (Filmnyheterna) 
 
Svenska Kamera avtalar med  
världens ledande sportnyhetsbyrå 
Webb-tv-företaget Kamera har fått i uppdrag 
att producera och distribuera alla sportnyheter 
för webb-tv för Sports News Television 
(SNTV), världens ledande nyhetsbyrå för 
sport. Från mars 2008 kommer Kamera att ta 
över produktionen av 10 sportklipp per dag 
samt sköta distributionen av dessa klipp till 
webb- och mobilkunder på global basis. 
Dessutom kommer Kamera i samarbete med 
SNTV att producera specialpaket runt OS i 
Beijing och EM i fotboll. Syftet med avtalet är 

att syndikera sportnyheter och highlights till 
webb-tv-kanaler, webbtidningar och 
mobiloperatörer så att sportfans runt om i 
världen ska kunna följa sina favoritsporter var 
och när som helst.  
 
Få ser Nyhetskanalen i Norge 
TV 2 ser inte ut att nå ut till den stora publiken 
med sin särskilda Nyhetskanal. Som mest har 
kanalen 35.000 tittare kl 17-18. TV 2 Nyhets-
kanalen er ikke lagt opp som en kanal man 
skal se lenge på av gangen. Jeg bruker Nyhets-
kanlaen mye når det skjer store ting, säger 
medievetaren vid Høgskolen i Volda, Johann 
Roppen. Nyhetsredaktören på TV 2, Jan Ove 
Årsæther, säger att man håller budgeten om 50 
miljoner Nkr 2007. (VG/Kampanje) 
 
Kritik mot filmstöd till kommersiell tv 
På ett seminarium under Göteborg Film 
Festival diskuterades framtiden för det nor-
diska TV-dramat. Här presenterades den nya 
danska fond som ger stöd till produktion av 
dokumentärfilm och drama för kommersiella 
TV-bolag i Danmark. Danska Filminstitutet 
avsätter 75 miljoner dkr för att stärka dramats 
och dokumentärfilmens position och kvalitet i 
de kommersiella kanalerna. I ledningsgruppen 
för fonden sitter bland andra Magdalena 
Jangaard, tidigare dramachef på SVT i 
Göteborg. 
 
Gunnar Carlsson, SVT:s genrechef för drama 
och film, reagerade starkt på idén att ge skatte-
medel till kommersiella kanaler men tillade att 
hans reaktion naturligtvis var förväntad från en 
chef i ett public servicebolag. De kommersiella 
kanalerna tjänar pengar. De har aldrig brytt 
sig om att göra drama för egna pengar och nu 
ger man skattemedel till dem, det är föroläm-
pande, var hans åsikt. Jangaard sa att visst 
vore det bra om de kommersiella kanalerna 
hade egna utvecklingsfonder för drama men 
erkände att hon inte trodde på en sådan 
utveckling. (Filmnyheterna) 
 
Storsatsning på mobil-tv i Indonesien  
Nokia Siemens Networks och Global Media-
com, kommer att lansera en kommersiell tv-
tjänst baserad på DVB-H-tekniken i Indo-
nesien under detta halvår. Det är enligt NSN 
det största DVB-H avtalet hittills. En viktig 
drivkraft har varit att kunna tillhandhålla 
mobiltittare direktsändning från Olympiaden i 
Peking Global Mediacom är den största och 
enda integrerade media-, underhållnings- och 
telekomgruppen i Indonesien.  (CSI eNews) 
 



 8

Murdoch måste släppa ITV 
Brittiska regeringen har beslutat att medie-
giganten BSkyB måste minska sitt ägande i tv-
kanalen ITV till mindre än 7,5 % vilket har 
föreslagits av konkurrensmyndigheterna. 
Murdochkontrollerade BSkyB köpte 17,9 % av 
ITV 2006 för £940 miljoner. Analytiker påstår 
att detta gjordes för att förhindra att ärkeriva-
len Virgin Media slog ihop påsarna med ITV. 
BskyB kan nu förlora runt £250 miljoner när 
man tvingas sälja aktier som sjunkit i värde 
sedan 2006. (AFP) 
 
Inga direktsändningar i  
saudiarabisk television 
Den saudiska informationsministern Iyad 
Madani har meddelat att inga direktsändningar 
nu får göras i tv-kanalerna. Detta efter det att 
arga tittare nedlåtande kommenterat officiella 
personer inklusive kung Abdullah bin 
Abdulaziz al-Saud på nyhetskanalen Al-
Ikhbariya. Tittarnas klagomål gällde rege-
ringens misslyckande att tillräckligt höja de 
statsanställdas löner. Tv-stationens chef 
Mohammed Al-Tunsi, har fått sparken. 
Regeringen rapporteras nu vara inriktad på 
införa förhandscensur på alla tv-sändningar  
(Reportrar utan gränser)  
 
radio 
 
Var sjätte närradio i Sverige 
är nu privat kommersiell  
I var sjätte kommun med näradiotillstånd drivs 
nu närradion privat och kommersiellt även om 
det formellt är en “ideell förening“ som har 
resp. sändningstillstånd. Senast i raden är en 
skånsk radiostation med inriktning på dans- 
och klubbmusik. Fun Radio i Lund använder 
en närradiosändare i Svedala. Fun Radio 
kommer förutom musik även innehålla bland 
annt lokal nöjesinformation. Målgruppen 
beskrivs som "aktiva, trendmevetna unga 
vuxna". Sändningarna drivs av Johan Smith 
och Tommy Papp och riktas mot Malmö-
området, trots att detta inte är tillåtet, och kan 
nå Köpenhamn. 
 
En aktuell översikt över de kommersiella 
närradiostationerna i Sverige finns på 
http://www.communitymedia.se/radio/privatradio
.htm 
 

Trögt för DAB-radion  
 
Inga mer tv-avgiftspengar för  
DAB-radio i Tyskland 
1997 inledde Tyskland provsändningar med 
digitalradio, två år efter föregångslandet 
Sverige. Public serviceföretagen ARD och 
Deutschlandradio har båda fått extra pengar för 
att sända med DAB-teknik. ARD har genom 
åren beviljats 132 miljoner euro och Deutsch-
landradio 47,5.  Myndigheten som främst 
fördelar tv-avgiftsmedel till public service och 
öppna kanaler samt medieutveckling, Kommis-
sion zur Ermittlung des Finanzbedarfs der 
Rundfunkanstalten (KEF) har beslutat att inte 
satsa mer på DAB.  
 
KEF anser att 166 miljoner euro kan användas 
för andra public serviceprojekt 2009-2012.  42 
miljoner sätts åtsidan i reserv för att åter starta 
DAB-projekt om situationen förändras innan 
nästa finansieringsperiod.  KEF menar att 
förutom det begränsade antalet mottagare i 
Tyskland;  bara 200.000 i ett land med 83 
miljoner invånare, finns det stöd för FM radio 
hos allmänheten liksom numera  tillgång till 
satellitradio, internetradio, DVB-T, podradio 
m.m. som inte fanns när DAB en gång skapa-
des. Branschorganisationen Initiative Marke-
ting Digital Radio (IMDR), som står bakom 
DAB-standarden menar att beslutet kan leda 
till ”kaos”. Digitaliseringen kan inte stoppas, 
men det blir svårare utan public serviceradion 
säger IMDR.  
 
DAB utvecklas inte så snabbt som man hade 
hoppats i övriga Europa. Tidigare har bland 
annat Finland helt lagt ner sina DAB-sänd-
ningar och Sverige kraftigt bantat sina. Enligt 
uppskattningar i branschen finns det efter 13 
års verksamhet mellan 5.000 och 10.000 DAB-
radiomottagare i Sverige. DAB-radion är mest 
etablerad i första hand Storbritannien, men 
även i Danmark och Norge har, främst då 
public service-bolagen, satsat.  
 
Var tionde norsk hushåll finns nu en DAB-
mottagare, men det såldes i fjol 61.000 DAB-
mottagare i jämförelse med 700.000 FM-
mottagare. NRK-chefen Hans-Tore Bjerkaas 
håller dock DAB-kursen. Et eller annet sted 
finnes de en grense for dette, men vi er ikke der 
ennå, säger Bjerkaas till Dagens Naeringsliv.  
DAB-nätet täcker 80 % av befolkningen med 14 
kanaler främst från NRK. En rad kanaler - NRK 
Super, NRK Gull, NRK Sport, NRK Jazz, NRK 
Folkemusikk och P4 Bandit – sänds enbart på 
DAB, och inte på FM. 



 9

I Storbritannien når nu DAB-radion framgång 
bland lyssnarna. Senaste kvartalet 2007 nådde 
DAB-radion 101 miljoner lyssnartimmar (en 
uppgång med 16% från kvartalet innan). I 
jämförelse hade radio via digital-tv-plattfor-
men 32 och internetradion 19 miljoner lyssnar-
timmar.  22,3% av hushållen har DAB-radio 
enligt RAJAR. 10 % av allt radiolyssnade sker 
nu via DAB.  
 
Is DAB radio the next Betamax? 
Trots det ökade lyssnandet lyckas inte DAB-
radion i Storbritannien kommersiellt.  DAB-
radion kan komma att sluta som Betamax 
gjorde som videostandard varnar en rapport 
från brittiske medie- och telekomspecialisten 
Enders Analysis. I rapporten sägs att lanse-
ringen av en andra rikstäckande digital multi-
plex med Channel 4 i spetsen kan komma att 
öka problemen istället för att lösa dem. 
Mediemyndigheten Ofcom kan komma att 
mötas av allmänhetens protester om DAB 
misslyckas. Vad gör då lyssnarna med 6,5 
miljoner DAB-mottagare? 
 
Enders Analysis lägger till att den höga 
kostnaden för DAB-sändningar och den 
långsamma ökningen av intäkter har bidragit 
till att underminera tilltron till det nya mediet 
och lett till att en rad rikstäckande DAB-
stationer har stängts.  Rapporten uppmanar 
radiosektorn att ”sluta att utan uppehåll offent-
ligt slå sig för bröstet om underverken med 
DAB och istället delta i en ärlig industriell 
debatt om framtiden för plattformen”. 
 
Flykten från DAB-plattformen börjar likna en 
vild flykt skriver Grant Goddard i sin rapport. 
Tre av de av största radioföretagen har redu-
cerat sitt engagemang i DAB de senaste 
månaderna istället. En blandad kompott av 
etniska, religiösa och icke-kommersiella 
radiostationer har tagit över utrymmet. I 
rapporten citeras, vd:n för Local Radio 
Company, Richard Wheatleys förutsägelse: 
"DAB is the Betamax of radio." 
 
De rikstäckande digitala kommersiella statio-
nerna som stängt eller stänger inkluderar GCap 
Media's Core TheJazz och Planet Rock samt 
UBC's Oneword and Virgin Radio's Groove. 
Dessutom har Virgin skrotat sina planer på en 
nationell station Virgin Radio Viva. Goddard 
säger att lanseringen av den nya multiplexen 
knappast kan hjälpa när den första multiplexen 
som drivs av Digital One har svårt att få ihop 
tillräckligt med kanaler. GCap Media drar sig 
också ur samarbetet med DAB-multiplexen 

Digital One. Därmed har landets största 
kommersiella radiobolag gett upp DAB helt. 
 
Rapporten säger att nya stationer i multiplexen 
som Polish Radio London, Rainbow Radio och 
militärens BFBS Radio ger oroande ekon från 
nedgången för AM (mellanvågen) i slutet på  
1900-talet. The DAB platform of 2008, parti-
cularly in London, is already starting to 
resemble the AM platform of 1998, suggesting 
that DAB might have already been written off 
by the sector as a means to reach the 'mass 
market' audiences that national advertisers 
desire from the medium.  (MediaGuardian)  
 
Fotnot:  Betamax var den videokassettstandard som 
Sony inte lyckades få till världsstandard på 80-talet 
trots att den var tekniskt överlägsen den standard 
som Sonys konkurrenter lyckades få anammad; 
nämligen VHS. 
  
Äldre lyssnare får egen FM-kanal  
på Irland 
Mediemyndigheten Broadcasting Commission 
of Ireland (BCI) har gett ett tioårs sändnings-
tillstånd till Choice Broadcasting Limited FM. 
Sändningsvillkoren innebär ett musikorien-
terad utbud för lyssnare i ålderskategorin 45+ i 
Dublin, Galway och Limerick samt County 
Clare.  
 

Mellanvåg i 
mobiltelefonen 
Att analog radio starkt 
fortfarande dominerar 
världen visar sig med 
några av de senaste nallar-
na från Sony Ericson.  
Företaget har släppt två 
nya mobiltelefoner som har 
både mellanvåg- och FM-
radio. Modellerna - R300 
Radio och R306 Radio - är 
avsedda för en världs-
publik särskilt för nya 

marknader som Indien. Både modellerna har 
högtalare, 3D-ljudsförbättring och särskild 
volymförstärkning i störande omgivning. 
Danska Radionyt rapporterar att i stort sett alla 
nya mobiltelefoner som presenterades på den 
stora mobiltelemässan i Barcelona hade FM 
radio, men ingen enda kunde ta emot DAB-
radio. 
 
Politisk oro efter stängning av 
mellanvågssändare 
Det irländska public servicebolaget RTE:s 
beslut att stänga sin mellanvågssändare har fått 



 10

politiska konsekvenser. RTE måste ha vetat att 
stängningen skulle bli opopulär, men hade nog 
inte väntat sig den storm som följde.  För 
generationer av irländska nationalister och 
republikaner i Nordirland har RTE Radio 1 
varit en länk till den irländska nationen. För 
många på Nordirland är det nationella radio-
bolaget inte BBC utan just RTE. Med undantag 
för de som bor nära gränsen mot Irland kan 
man endast höra RTE på mellanvåg. PJ 
Bradley, ledamot i Northern Ireland Assembly 
nationalistpartiet SDLP, lyssnar regelbundet på 
RTE Radio 1. On learning of the proposal I 
first asked myself, 'Can they do such as thing?'. 
My concern is already on the desk of the 
minister for foreign affairs, and I await his 
views on the matter - including just where the 
RTE decision slots in with the ethos of the 
Good Friday agreement. 
 
Irländska utrikesdepartementet är nu så oroat 
över reaktionerna att man har hört sig för i 
kommunikationsdepartementet bl.a. om RTE 
kan investera i en teknik som möjliggör att 
FM-sändningarna kan nås i hela Nordirland. 
RTE menar att dess långvågssändare på 252 
kHz når 80 % av brittiska öarna. 
(MediaGuardian) 
 
Gert Fylking nära att petas från Rix FM 
Efter i programmet Rix Morronzoo sagt att 
Carola är en ”blåst person” som ”det inte går 
att föra ett vettigt resonemang med riskerar 
Gert Fylking att hamna på ”avbytarbänken” 
om han fortsätter med sina uttalanden om 
Carola. Redan har han utvecklat resonemanget 
i Aftonbladet där han sagt att Carola är en 
korkad, religiös kvacksalvare. Han har sagt att 
han står för det. Han får ha sina åsikter och 
jag har förstått att Carola inte står så högt i 
kurs hos honom men han behöver inte säga det 
i radio. Vi sysslar med underhållning. Det här 
är en folkkär artist som vi spelar mycket i våra 
kanaler, säger programchefen Christer Modig 
på MTG Radio. 
 
Fylking får fortsätta sända radio i Rix 
Morronzoo. Men han får en varning av Modig.  
Vi har ett visst ansvar för en viss etik, både 
mot våra lyssnare och våra annonsörer. Och 
som ansvarig utgivare måste jag sätta ner 
foten någonstans, säger Christer Modig. 
(Resume) 
 
 

annat 
 
 
Påven uppmanar medierna att 
praktisera ‘info-etik’ 
Påven Benedictus menar att media ofta 
används på ett oansvarig sätt för att sprida våld 
och förvrängda bilder av livet. I sitt budskap 
inför katolska kyrkans World Communications 
Day (4 maj), sade påven att medan medierna 
gör mycket gott, så används medierna ofta i 
ideologiska syften och försöker skapa en 
verklighet istället för att rapportera om denna. 
Många tänker nu sig att det finns ett behov 
inom denna sfär för 'info-ethics', som vi idag 
har bioetik inom medicin och inom forskning. 
Under Benedictus och hans föregångare 
Johannes Paulus, har Vatikanen ofta anklagat 
media för att främja konsumism och livsstilar 
som anses vara oetiska. (Reuters) 
 
Storstadstidningar mister statsbidrag 
Svenska Dagbladet och Skånska Dagbladet 
kommer att förlora 50 miljoner om året vardera 
i presstöd. Detta sedan EU anser att det särskil-
da storstadsstöd som tidningarna uppbär inte är 
förenligt med fördraget. Regeringen har infor-
merat riksdagens konstitutionsutskott om 
kravet.  
 
Marcus Hartmann som är pressekreterare åt 
kulturministern säger att regeringen värnar 
presstödet i sin helhet men inte vill föregripa 
de diskussioner som just nu förs med kommis-
sionen. En av socialdemokraternas ledamöter i 
konstitutionsutskottet, Helene Petersson, säger 
dock att hon tror att förslaget om minskat 
storstadsstöd inte kommer från EU utan från 
den svenska regeringen. Det är regeringen som 
har framfört att man vill ta bort storstads-
stödet, inte EU, säger hon. De signaler jag har 
är att frågan är väl förankrad i regeringen och 
att det är ett skarpt förslag från Sverige. 
 
Enligt Petersson vill regeringen avveckla 
stödet på fem år medan kommissionen vill 
göra det dubbelt så snabbt. Stödet, som är på 
50 miljoner per år till vardera Sydsvenska 
Dagbladet och Skånska Dagbladet, utgör en 
viktig del av de båda tidningarnas ekonomi. 
 
Ett av motiven som EU-kommissionen ska ha 
angett för att ta bort stödet ska vara att det 
snedvrider konkurrensen genom att stödet ger 
det norskregistrerade börsbolaget Schibsted, 
som äger SvD, en fördel som bolaget kan 
utnyttja på andra marknader än den svenska.  



 11

SvD:s vd Raoul Grünthal säger sig inte vilja 
försvara det särskilda presstödet som tidningen 
i dag tar emot. Han menar att det är rimligt att 
se över den formen av stöd. Men skulle stödet 
tas bort utan att staten ser över hur man 
intervenerar mot medierna i sin helhet, främst i 
form av TV-stödet, så är risken stor att staten 
gynnar TV4, som blir den stora vinnaren, och 
försämrar förutsättningarna för konkurrens 
inom medieområdet och möjligheterna att 
utöva god journalistik i Sverige. Skulle stödet 
till bland andra SvD försvinna utan att något i 
övrigt görs åt det statliga mediestödet ser han 
en risk för att Sverige kan vara på väg mot en 
italiensk Berlusconisituation där underhåll-
ningsjournalistik gynnas på bekostnad av 
seriös journalistik. 
 
DN:s chefredaktör Thorbjörn Larsson säger att 
det är logiskt och rimligt att man avskaffar det 
särskilda presstödet: Mediesamhället har 
förändrats sedan stödet infördes. SvD har 
ackumulerat två och en halv miljard av 
svenska skattemedel genom presstödet trots att 
man tidigare haft Wallenbergfamiljen som 
ägare och i dag ägs av ett norskt mediebolag 
som tjänar väldigt mycket pengar, menar 
Larsson.  I praktiken ger Sverige det norska 
börsbolaget ett skattebidrag på 65 miljoner 
varje år. (Dagens Nyheter) 
 
Dagstidningsboom i Asien 
Ökande upplagor och växande nyhetsredak-
tioner. En ökat nyhetstörst hos allmänheten i 
Asien och uppskattning av fria medier. Skälen 
är också ökande inkomster och ökad läskun-
nighet. Medan den amerikanska dagstidnings-
industrin kämpar för livet gör dess motparter i 
Asien succé. Sju av världens mest säljande 
tidningar finns i Asien som också har de tre 
största marknaderna; Indien, Japan och Kina. 
Under 2006 ökade upplagorna i Asien med 3,6 
% samtidigt som de föll med 2 % i Nordame-
rika enligt World Association of Newspapers. 
(Christian Science Monitor) 
 
Blu ray vinner standardkampen för 
högupplöst DVD 
Från mars i år kommer Woolworths enbart att 
erbjuda Blu-ray-skivor i sina brittiska varuhus. 

Woolworths baserade 
beslutet att sluta sälja HD 
DVD-skivor på försälj-
ningsstatistiken förra 
julen, då försäljningen av 
Blu-ray-skivor vida över-

steg antalet sålda HD DVD-skivor. 

En förklaring till Blu-ray-formatets framgång i 
Storbritannien är att Sonys Play Station 3-
spelkonsol, som kan användas för att spela upp 
film på Blu-ray-media, finns i över 750.000 
hushåll. Få HD DVD-spelare har sålts på den 
brittiska markanden. 
 
Analysföretaget Gartner menar att HD DVD-
formatets dagar kan vara räknade i slutet av 
året. Man menar även att den senaste tidens 
kraftiga prissänkningar på HD DVD-spelare 
kan bidra till att hålla formatet vid liv ett litet 
tag till, men att Blu-ray-formatet kommer att 
stå som segrare i slutet av året. Gartner anför 
även att alla större Hollywood-baserade 
filmbolag, förutom Universal och Paramount, 
har lämnat HD DVD-lägret och att antalet 
tillgängliga filmtitlar på HD DVD därför är 
starkt begränsat. (Uppsnappat) 
 
Second Life föremål för 
forskningsprojekt 
Danska forskare har av Det Strategiske 
Forskningsråd fått 13 milj dkr för ett 
forskningsprojekt om virtuella världar och 
brukardriven innovation.  Blir de virtuella 
adresserna i framtiden lika viktiga som våra 
email-adresser idag? Är den virtuella världen 
Second Life framtiden för Internet – eller bara 
en dagslända? Det finns många åsikter om 
Second Life men det saknas seriös forskning 
på området. Därför har de danskarna forskarna 
nu gått samman om att skapa en forsknings-
miljö, för att undersöka de virtuella världarna 
och dess betydelse för framtidens samhälle. 
Forskarna finns vid Roskilde Universitets-
center och Copenhagen Business School. Från 
näringslivet deltar bl.a. Innovation Lab, UNI-
C, Wonderful Denmark, Powermatch och Saxo 
Bank. (comon.dk) 
 
Uppåt för filmerna med minst publik 
Trots att det svenska bioåret 2007 inte tillhör 
de bästa under 2000-talet när det gäller antalet 
besökare så finns en tydlig, positiv trend. De 
filmer som ses av minst antal människor har 
fått en betydligt större publik. 
 
Under 2007 gick betydligt färre filmer riktigt 
dåligt, jämfört med övriga år under 2000-talet. 
Till exempel var det under förra året en betyd-
ligt mindre andel filmer som hade färre än 
10.000 besökare jämfört med åren 2004-2006. 
Och väljer man att titta på det genomsnittliga 
besöksantalet för filmerna som befinner sig på 
den undra halvan i årsstatistiken (till exempel 
de 14 understa av förra årets 28 filmer) så ser 
det ut så här: 



 12

2004 – 3 773 
2005 – 2 668 
2006 – 5 129 
2007 – 7 529 
 
Så trots att de svenska filmerna totalt gick 
mycket bättre 2004 än 2007 har besökarantalet 
på de minst sedda filmerna ökat med 100 %, 
från 3.773 till 7.529 besökare. 
(Filmnyheterna) 
 
Evenemang 
 
Medierna och EU debatteras i 
Hässleholm  
Hur bevakas EU-frågor av medierna? Och vad 
vill svenska folket egentligen veta? En fråga 
som på sistone har diskuterats flitigt i Sverige 
är hur lite EU skildras i medierna. Sker det 
verkligen en offensiv granskning av EU - eller 
kanske snarare en pliktskyldig bevakning? 
Mediernas roll ställs i fokus under 
Europaforum Hässleholm 10 april i en 

diskussion mellan Claus Haugard Sörensen, 
generaldirektör för kommunikation på Euro-
peiska kommissionen, Kerstin Brunnberg, vd 
på Sveriges Radio och Martin Ådahl, chef för 
den nya grön-liberala tankesmedjan. Ämnet 
anknyter även till Europeiska kommissionens 
pågående översyn av public service, där 
kommissionen har begärt att få in medlems-
ländernas synpunkter senast 10 mars. Syftet 
med samrådet är att utforma en rättslig ram för 
den framtida statliga finansieringen av radio 
och tv i ett nytt medielandskap. 
 
En annan fråga är hur mediernas bevakning ser 
ut i relation till vad svenska folket vill veta om 
EU. Brita Schedin, chef för EU-upplysningen 
vid Sveriges riksdag, presenterar en färsk 
undersökning om svenskarnas frågor och 
inställning till EU. 
Mer information om Europaforum 
Hässleholms program på: www.eu-forum.se 
 

 
 
 

*** 
 
 

Det går inte att förändra världen,  
bara underhålla den 

 (Glenn Sivertsson - medhjälpare till  
mediemogulen Sune Finåker i filmen "Monopol") 


