
 1

 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2008 : 6    
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

15 april 2008 
 

www.publicaccess.se 
 

 
 
ledare 
Bortom lokal-tv 
Finns det riktig lokal-tv i Sverige?  Den enda idag fungerande lokal-tv, som egentligen är regional-tv 
under några kvartar om dagen, drivs av public service SVT och största kommersiella bolaget TV4. Alla 
övriga kommersiella lokal-tv-satsningar har blivit rena stolpskott. Orsaken är främst tittarunderlaget i 
detta glesbefolkade land är för litet för en tv-station med en räckvidd om en (eller några kommuner) 
inte går runt ekonomiskt. Enda chansen för kommersiell lokal-tv blir de regionala tidningskoncerner 
som bygger upp mediehus där lokal-tv blir en samspelande del bl.a. ifråga om personal, annons-
ackvisition och nyheter. Däremot är det märkligt att Kanal Lokal i flera år har lyckats övertyga 
myndigheterna om sin förträfflighet och möjlighet att sända lokal-tv i stor del av landet t.o.m. i 
glesbygden. Kanal Lokal har i flera år det utrymme i det marksända digitalnätet som är avsedd just för 
lokal och regional tv. Men detta var inte vad den första utredningen av digital-tv tänkte sig; ett 50-tal 
lokala och regionala tv-stationer. 
 
På detta sätt har de icke-kommersiella lokalt drivna kabelkanalerna bl.a. 
Öppna Kanalen i Växjö och Nacka TV blockerats att komma in i marknätet. 
Men det kan vara dags för Radio- och tv-verket och politikerna att börja 
fundera på om man skall sätta mer precisa krav på vad en lokal/regional 
kanal skall sända. Som synes här i programtablån för Kanal Lokal 
Stockholm 14 april 2008 finns det föga som anknyter till Stockholm. 
Exempelvis Morgongänget - ett radioprogram (!)  i Göteborg. Knappast 
något att se fram emot i Jämtland. 
 
Men kanske sanningen helt enkelt är att Sverige är ett lokalsamhälle och 
det är ganska svårt att bryta ner det ganska trögrörliga tv-mediet i ännu 
mindre delar som verkar i varenda ort. Åtminstone kommersiellt.  
 
Ifråga om de icke-kommersiella etermedierna – det som staten lite 
fyrkantigt benämner närradio och lokala kabelsändarföretag – kan det i 
detta sammanhang vara på plats att fundera över om den geografiska 
anknytningen utgör den begränsning som får dessa medier att lyfta 
ordentligt. Som framgick i Public Access nr 5 gör man i Norge en rivstart med att låta det civila 
samhället få en egen öppen kanal i det marksända digitalnätet. ”Frikanalen” har redan innan 
sändningsstart med sig en stor del av föreningslivet som gärna vill nå ut i hela landet. I Tyskland 
diskuteras i dagarna etablering av en kompletterande rikstäckande digital radiokanal för Freies radio 
och Offener Kanal Hörfunk som motsvarigheten till närradion kallas. I Sverige bör man nu öppna 
etern för att civila samhället skall kunna sända i hela landet. Låt oss bara slippa de svenska beteck-
ningarna närradio och när-tv. Det behövs något som tydligt särskiljer denna mediesektor från public 
service och kommersiell radio/tv. Kanske den danska innovationen idéburen radio och tv vore 
något även för oss? 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på www.publicaccess.se 

 

 



 2

radio och tv 
 
Teracomkund blir företagets nye 
styrelseordförande 
Till årsstämman 24 april Åsa Sundberg att av 
näringsdepartementet nomineras till ny sty-
relseordförande i Teracom AB efter ordföran-
den Håkan Tidlund som efter fem år som 
styrelseordförande avböjt omval.  

Åsa Sundberg har styrel-
seerfarenhet och erfarenhet 
från telekombranschen 
såväl från ett operativt som 
från ett investerarpers-
pektiv. Sundberg är idag 
partner i Provider Venture 
Partner och tidigare VD på 
Telia Engineering och 

Telia Prosoft samt ansvarig för Telias Inter-
nationella Nät och Carrier verksamhet. Risk-
kapitalbolaget Provider Venture Partner 
(tidigare IT Provider) är huvudägare (78 %) av 
Lokal TV Nätverket AB som driver Kanal 
Lokal, som hyr in sig på en mux i Teracoms 
digitala marknät. 
 
Teracomkoncernen består av moderbolaget 
Teracom och dotterbolaget Boxer TV-Access.  
Staten äger moderbolaget helt och är majori-
tetsägare i Boxer. Koncernen omsätter ca 3,3 
miljarder kronor och har omkring 650 
anställda.   (foto: IT provider) 
 
Teracom säger upp  
en tiondel av personalen 
Teracom koncentrerar verksamheten till 
Stockholm och Sundsvall och lägger ned 
lokalkontoren i Malmö, Mölndal, Karlstad och 
Luleå. 60 av de totalt 600 anställda försvinner 
från företaget. Neddragningarna görs för att 
öka vinsten med 80 miljoner kr och minska 
kostnaderna med 50 milj 2009. Vi är verk-
samma på hårt konkurrensutsatta marknader 
och måste därför ständigt vara beredda på att 
förändra och förbättra vårt arbetssätt. Det 
gäller för våra tillväxtområden och för de 
traditionella affärerna inom broadcast, säger 
Teracoms VD Crister Fritzon. 
 
Moderaterna vill skrota Radiotjänst 
Moderaterna i Riksdagens kulturutskott har 
besökt Radiotjänst i Kiruna där 120 heltids-
anställda jobbar. Nio av tio hushåll betalar idag 
in tv-avgiften. Men moderaterna vill alltså 
lägga ned Radiotjänsts arbete. Vi tror inte att 
det är långsiktigt hållbart med licensfinan-
siering. Idag kan många ta in tv via sin dator 

och mobiltelefon. Och då finns det mindre 
anledning att titta på tv-apparaten. Vi är 
oroliga för att det gör att betalningsviljan 
kommer att minska. Då undergrävs finan-
sieringen av public service, säger Cecilia 
Magnusson (m). 
 
Istället tycker moderaterna att SR, SVT och 
UR ska finansieras av alla via skatten. Det 
skulle ju förenkla också. Idag kostar verksam-
heten på Radiotjänst ungefär 160 miljoner 
kronor per år. Det är pengar vi skulle kunna 
använda till nåt annat än att försöka få alla att 
betalar. Men den borgerliga alliansen är inte 
helt enig i den här frågan. När det skulle 
kunna bli aktuellt med en nedläggning av 
Radiotjänst vet inte Cecilia Magnusson. (SR 
Norrbotten) 
 
Mediemyndigheter flyttar 
Radio- och TV-verket och Granskningsnämn-
den för radio och TV flyttar från Haninge 
kommun till Globen-området i Stockholm. De 
två myndigheterna kommer i slutet av maj att 
ha gemensamma lokaler ovanför shopping-
centret Globen City. I samma kvarter finns 
bl.a. redaktionen för Aftonbladet. (Radionytt) 
 
 
television 
 
Ny framtid för  
brittisk public service utreds 
Brittisk television är mycket reglerad och de 
fem huvudkanalerna i etern förutsätts produ-
cera en fastställd volym med bl.a. barnprogram 
och regional nyheter i utbyte mot frekvens-
utrymme. Men de kommersiella kanalerna och 
analytiker har länge framhållit att när tittare 
och annonsörer går över till digitala platt-
formar och Internet blir sådana åligganden 
kostsamma och motverkar en sund konkurrens. 
 
Mediemyndigheten Ofcom utreder just nu 
olika vägar för framtidens public service-tv 
som kommer att gälla fr.o.m. 2011. “Public 
service broadcasting is at a crossroads,” säger 
Ofcoms chef Ed Richards. “Viewers still want 
a mix of high quality UK-made content, but 
the traditional television model is not enough 
to meet all their needs” 
 
Man arbetar med fyra möjliga modeller: 
1. att låta BBC, ITV1, Channel 4 och Five 
tillhandahålla public serviceutbud på det sätt 
man gör idag men utan varken extra public 



 3

servicetillskott eller färre åligganden för de 
kommersiella kanaler. 
2. att ge enbart BBC public serviceuppdraget 
3. att ge enbart BBC och Channel 4 (båda 
offentligägda) public serviceuppdraget med 
begränsad konkurrens från andra som begär 
långsiktigt offentligt stöd 
4. att ge en vidgad krets av tv-bolag offentligt 
stöd för att konkurrera med BBC 
  
Det offentliga stödet för dessa modeller skulle 
komma från antingen staten eller tv-avgiften/ 
en skatt på alla hushåll som äger en tv-motta-
gare. Ofcom säger att den inledande remiss-
omgången visar att publiken uppskattar kon-
kurrens för BBC, men den underliggande 
ekonomin för kommersiell public service var 
svårhanterlig. Ofcoms undersökningar visar att 
publiken vill ha innehåll som speglar livet i 
Storbritannien och dess kulturella identitet. 
Samtidigt önskar man ökad förståelse för 
omvärlden, att kunskaper stimuleras och att 
medvetenhet kan ökas om olika kulturer och 
åsikter. 
 
Pågående remissomgång avslutas 19 juni. 
Senare i år startar en andra omgång som tar 
upp de föreslagna långsiktiga modellerna. I 
slutänden blir det regeringen och parlamentet 
som fattar besluten om framtiden för public 
service.(Reuters) 
 
EU ifrågasätter statsstödet  
till brittiska Channel 4 
Kommissionen har startat en undersökning av 
hur den brittiska regeringen har finansierat 
Channel 4:s kostnader för övergång till digital-
tv 14 miljoner pund. Kommissionen fick 
klagomål redan 2006 om det statliga stödet. 
Channel 4 hade redan tillräckligt eget kapital 
och behövde inte offentligt stöd. 
Kommissionen skall utreda om stödet 
snedvridit konkurrensen på marknaden. 
(Reuters) 
 
Klipp för MTG:s aktieägare: TV3 får 15 
miljoner av danska tv-avgiftsmedel 
TV3 i Danmark har fått 15 milj Dkr ur Public 
Servicefonden för att producera en dramaserie 
”Lulu – bankrånarens hustru” i 12 avsnitt. TV3 
tillhör svenska MTG-koncernen, som har gjort 
miljardvinster på tv-underhållning i bl.a. 
Ryssland och Östeuropa. Public Servicefonden 
finansieras med tv-avgiftsmedel. Beloppet är 
ungefär hälften av vad stödet till hela sektorn 
med icke-kommersiell lokal radio/tv i som 
också finansieras med tv-avgiftsmedel.   

Reklam i fransk public service  
kanske borta 2011 
En specialkommission. som utsetts av 
president Nicolas Sarkozy, säger att reklam i 
public servicekanalerna (France Televisions) 
kan fasas ut under perioden 2009-2011. 
Kommissionens ordförande Jean-François 
Copé, majoritetsledare i Nationalförsamlingen, 
säger att kommissionens rapport kommer att 
försenas och beräknas presenteras för 
regeringen 25 juni. 
 
Sarkozy har tänkt sig att public servicekana-
lerna skall kompenseras för inkomstbortfallet 
genom en skatt på reklamintäkterna på de 
privata kanalerna. Man har också diskuterat en 
mindre skatt på Internetanslutningar och 
mobiltelefoni. Reklamen på de sex marksända 
huvudkanalerna drog förra året in totalt 5,51 
miljarder euro. (International Herald Tribune) 
 
Kraftiga nedskärningar på  
Sveriges Television 
Allmän-tv-produktionen koncentreras till fyra 
orter. Det är en ekonomisk nödvändighet, våra 
anslag höjs med två procent om året och med 
den här glödheta mediebranschen där kost-
nadsutvecklingen nu ligger på fyra, fem 
procent betyder det att vi går back ungefär 80 
miljoner kronor om året. Gånger tre år är vi 
uppe i vad hela nöjesutbudet och sportutbudet 
kostar, säger Eva Hamilton till DN.se. 
 
Hårdast drabbas SVT i Norrköping som 
uppskattas orten förlora 60-70 tjänster. Från 
2009 ska Norrköping bara göra nyheter’  
 
Administrationen inom hela SVT minskas med 
40 procent genom införande av en ny organisa-
tion istället för åtta. i tre divisioner. En för 
nyheter och sport, en för all annan tv-produk-
tion och en för interaktiv verksamhet, som får 
namnet SVTi. Verksamheten ska finnas kvar 
på dagens 28 orter i Sverige men SVT ska bara 
göra allmän-tv i Umeå, Stockholm, Göteborg 
och Malmö. Vi har medvetet satsat starkt på 
regionala nyheter, vi har utökat med sju nya 
orter och kommer att starta ett nytt nyhetspro-
gram i september i Eskilstuna. Där har vi en 
tydlig spegling av folks verklighet och närhet i 
aktuella frågor. Att spegla hela landet är något 
annat än var du har produktionsresurserna 
samlade, säger Hamilton till DN.se. 
 
Sparpaketet betyder, enligt Hamilton, en 
varaktig sänkning av kostnadsnivån med 250 
miljoner kronor på två år. En tredjedel av 



 4

nedskärningarna berör administration och 
chefer. 
Man verkar ha försökt hitta balanspunkten 
mellan att skära ute i landet, men också i 
Stockholm och bland chefer och administra-
tion. Men att gå längre när det gäller produk-
tion ute i landet och allmän-tv, det går knap-
past nu. Då kan man inte hålla målen, där går 
det inte att skära mer, säger Kent Asp är 
professor i journalistik. (Dagens Nyheter)  
 
Sammantaget har SVT hamnat i ett läge där 
man gjort för många produktioner på för 
många ställen i för många kanaler. Kostna-
derna har ökat mer än anslagen. Den nya 
devisen lyder "färre, större och bättre" - 
frågan är om det räcker för att åstadkomma en 
varaktig kostnadssänkning. Och frågan är om 
ambitionen överlever de debatter som lär följa, 
om till exempel ökad centralisering av det man 
kallar "allmän-tv". skriver Mattias 
Hermansson i DN. Dock: SVT-tittandet må ha 
minskat, men allmänhetens förtroende redan 
mycket stora förtroende för public service har 
faktiskt ökat de senaste åren. Att behålla det 
kapitalet, minska på de riktiga pengarna och 
samtidigt navigera undan opinionstrycket 
kommer att bli ett tufft jobb för vd Eva 
Hamilton. 
Läs hela Mattias Hermanssons krönika i DN 
http://www.dn.se/DNet/jsp/ 
polopoly.jsp?d=2374&a=757654&rss=2216 
 
Public servicestöd till reklam-tv  
inget för Sverige 
SVT förstör den kommersiella tevemarknaden 
genom att dumpa priset på sponsring. Det 
hävdade TV 4:s vd Jan Scherman i en utfråg-
ning med allianspartierna. På seminariet ansåg 
TV8:s vd Birgitta Stål att de tv-bolag som gör 
public service-tv (av henne definierat som 
fördjupning, debatt och samhällsjournalistik) 
borde få del av tv-licenspengarna. TV 8 har 
planer på ett program för undersökande jour-
nalistik, men har ännu inte de finansiella 
musklerna för det. Det är en finansiell risk som 
vi inte i dagsläget kommer att ta utan att få 
hjälp på vägen, sade Birgitta Stål, som också 
ställde sig bakom den gamla fp-tanken på en 
fond för public service-tv att äska medel ur.  
 
TV4:s vd Jan Scherman hävdade att SVT helt 
måste hålla sig ifrån den kommersiella tv-
marknaden. De stör marknadsmekanismerna 
och dumpar priset på sponsring. SVT:s legiti-
mitet grundar sig på att det är ett företag i det 
allmännas tjänst som ensidigt och allena finan-
sieras med allmänna medel. (Dagens Nyheter) 

Kommersiella företag ska inte få statliga 
pengar för att göra public service-tv, anser 
kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (m). 
Det finns inget skäl till att man ska använda 
skattebetalarnas pengar för att låta kommer-
siella, reklamfinansierade kanaler göra 
någonting som de kan göra ändå, sade hon i 
TV 8:s program Adaktusson. Medier har 
tidigare uppgivit att företrädare för allians-
partierna flaggat för att privata företag kan 
komma att få public servicestöd. Det är inte 
alliansens åsikt som det har förts fram i 
debatten, säger Lena Adelsohn Liljeroth. (TT)  
 
Public serviceutredningen, som regeringen 
tillsatte förra året ska redovisas 31 maj, har 
inte något uppdrag att föreslå något slag av 
offentligt stöd till kommersiell tv.  
 
Politisk grävgrupp på TV4 
TV4:s aktualitetsavdelning utökar den politiska 
bevakningen inför valet 2010. Med start i juni 
bildas en helt ny grävgrupp, som ska stärka 
den politiska bevakningen på alla plattformar 
och ha ett särskilt fokus på regeringen och 
oppositionen. Den fristående grävgruppen ska 
leverera material till såväl TV4Nyheterna och 
Kalla fakta som till fristående dokumentärer 
och TV4-Gruppens olika webbsatsningar. TV4 
rekryterar nu nyckelpersoner med gedigna 
kunskaper om det inrikespolitiska Sverige. 
Gruppen ska fram till valet 2010 ha ett särskilt 
fokus på regeringen Reinfeldt och oppositio-
nen, men också på hur de dolda makthavarna 
inom näringsliv, fack, lobbyingföretag, folk-
rörelser och media påverkar de politiska 
besluten. 
 
Medieprofilen Jan Friedman  
lämnar Kanal Lokal 
Delägaren Jan Friedman som säljer sina 1,6 % 
av företaget. Jan Friedman var en liten aktör i 
bolaget men har den principen att han vill sitta 
i styrelsen i alla bolag där han har en investe-
ring. I det här fallet gick inte huvudägaren 
(Provider Venture Partner) med på det och då 
valde Jan att sälja sin andel berättar Anders 
Lundmark. Lokal-TV Nätverkets styrelse ska 
göras om och huvudägaren vill ha platserna för 
sig själv. Nu äger riskkapital-bolaget Provider 
77,8 % av Lokal-TV Nätverket. Grundarna 
Anders Lundmark och Lars Henrik Friman 
äger 21,4 %. (Dagens Media) 
 



 5

 
 
Robert tar hand om marksänd tv i 
Danmark 
…men det blir ingen HDTV  
Boxer har av Radio- och TV-nämnden utsetts 
till betal-TV-operatör s.k. gatekeeper i det 
danska digitala marknätet. Tillståndet innebär 
att Boxer kommer att bygga ett digitalt 
marknät och från november 2009 erbjuda 
danska hushåll ett stort utbud av TV-kanaler.  
Avgörande för valet av Boxer var att erfaren-
heten, inte är etablerad på danska kabel- eller 
satellitplattformar samt att oberoende av 
enskilda programbolag till skillnad mot de två 
andra sökande svenska MTG och norska 
Telenor.  
 
Det danska tillståndet ger Boxer rätt att med 
ensamrätt erbjuda betal-TV-tjänster i mark-
nätet under 12 år. Därefter sker en ny till-
ståndsprocess. Verksamheten planeras börja 
2009 då de danska analoga marksändningarna 
upphör och frekvensutrymme blir tillgängligt 
för digitala sändningar. Det är fantastiskt roligt 
att vi vunnit i mycket hård konkurrens med 
andra, betydligt större företag. Det är ett 
erkännande av att vi gjort ett bra jobb i Sverige 
och att danska myndigheter förstått hur 
värdefullt det är med konkurrens mellan 
företag på olika TV-plattformar, säger Per 
Norman, VD Boxer. Boxer använder den nya 
komprimeringstekniken MPEG4 redan från 
start. Eftersom introduktionen av MPEG4 i 
Sverige börjar i år, kommer det att finnas 
samordningsvinster att göra.  
 
Boxer bygger upp tre sändarnät (MUX), som 
skall ge 29 tv-kanaler. En fjärde MUX kommer 
ett år senare, och det vill Boxer använda för 
mobil tv. Däremot finns inte HDTV med i 
planerna vilket är anmärkningsvärt då dans-
karna redan börjat titta på HDTV via kabel och 
satellit. Boxer väljer således att hellre satsa på 
mångfald och måste enligt avtalet tillhanda-
hålla ett brett och varierat utbud av program-
paket liksom möjligheten för tittarna att välja 
minst tre enskilda kanaler utan bindning till 
paket. Boxer måste tillhandahålla regionala 
nyhetssändningar och till skillnad mot i 

Sverige är det krav på en grannlandskanal. 
Boxer har lovat att starta två nya danska 
kanaler. Boxer skall samarbeta med DR och 
TV2 som redan sänder digital-tv. 
 
Marknätet blir en nischprodukt 
Telenor skall vara glada för att man inte fick 
uppdraget att bygga upp danska marksända 
digitalnätet menar administrative chefen 
Martin Rasmussen i norska mediebyrån 
Mindshare. Han tror nämligen inte att mark-
sänd tv blir en dominerande plattform för 
fram-tidens tv-sändningar.  Boxer får ett 
fönster på 4-5 år då de blir en ledande distri-
butör av tv. Därefter blir man en mindre 
nischleverantör som kämpar om de sista 25 
procenten av befolkningen säger han. Hans 
skepsis bygger på att både kabel- och parabol-
anläggningar är vanliga i Danmark. Dessutom 
pågår en våldsam utbyggnad av fibernät som 
öppnar för ip-tv. 
 
Tiden löper ifrån de icke-ip-baserade distribu-
tionsformerna hävdar Rasmussen som sam-
tidigt hävdar att nätradion har passerat DAB i 
antalet lyssnare. Han ser heller ingen framtid 
för marksänd digitalradio. Rasmussen ser dock 
en fördel för Boxer nämligen mobil-tv. Dagens 
lösningar med tv via mobilnätet är både dyrt 
och med dålig kvalitet. (Kampanje) 
 
814 miljoner kr i mutor för tv-rättigheter 
I veckan avslutades rättegången mot sex 
personer hos ett mediebolag ISL/ISSM som 
varit kopplat till internationella fotbolls-
förbundet FIFA. Samtliga har erkänt att 
systematiska mutor ingått i spelet med tv-
rättigheter för stora idrottsevenemang. Sex 
tidigare högt uppsatta anställda har medgivit 
att 138 miljoner sw francs (814 Mkr) betalades 
under bordet till olika representanter för 
globala idrottsförbund 1989-2001. Två av de 
åtalade har hävdat att användandet av mutor är 
"normalt förfarande" inom idrottsvärlden. 
Situationen kompliceras av att mutbrott inte 
var straffbart i Schweiz under den aktuella 
perioden. (Stockholm Fria) 
 
Turkiet får kurdisk tv-kanal 
Premiärminister Tayyip Erdogan har lovat att 
en tv-kanal som sänder på kurdiska skall 
öppnas i sydöstra Anatolien. I nationalförsam-
lingens råd har godkänts en ändring i Turkiets 
medielag; i den nya skrivningen står det 
fortfarande att institutionerna skall sända på 
turkiska men ”sändningar på andra språk är 
tillåtna så länge de inte bryter mot lagen”.  



 6

Chefen för TRT, det statliga tv-bolaget, 
Ibrahim Sahin, säger att kanalen skall starta så 
fort ändringen blivit lag. (Sabah.com.tr) 
 
Reklamavbrott kränkte upphovsmän i  
Det känns som århundradets roligaste dag. Det 
sa Claes Eriksson direkt efter att Högsta 
domstolen slagit fast att TV4 bröt mot 
upphovsrättslagen när de gjorde avbrott för 
reklam i hans film ”Hajen som visste för 
mycket” och i Vilgot Sjömans ”Alfred”. Efter 
sex års kamp för den ideella upphovsrätten var 
det en uppenbart lättad Claes Eriksson som 
mötte pressen utanför domstolen.  Jag är 
enormt glad. Men det är ändå med sorg i 
hjärtat jag står här eftersom Vilgot Sjöman 
inte är med här idag. Det skulle han ju ha 
varit. Man han finns ändå här på något sätt.   
 
I sin dom slår HD fast att reklamavbrotten vid 
de aktuella visningarna av ”Hajen som visste 
för mycket” och ”Alfred” är en kränkning av 
upphovsmännens egenart i strid med bestäm-
melsen i 3 paragrafen andra stycket upphovs-
rättslagen. I praktiken betyder domen inte så 
mycket. TV4 kommer även i fortsättningen att 
göra avbrott i filmer för att sända reklam. Men 
sedan Eriksson och Sjöman vann i Tingsrätten, 
finns en paragraf i TV4:s avtal där upphovs-
rättsägaren godkänner reklamavbrott. 
Skillnaden är att man nu alltså måste fråga 
upphovsrättsägaren om lov, innan man gör 
reklamavbrott i en film.  Genom domen har vi 
flyttat beslutet till regissörerna. Sedan vi 
startade processen måste TV4 ha tillstånd för 
att göra avbrott. säger Claes Eriksson.  
 
Advokat Håkan Sjöström anser att domen har 
stor betydelse i förlängningen. Vem vet vad 
som annars kommer härnäst. Kanske avbrott i 
musik eller talböcker? - Radio- och TV-lagen 
säger att det är tillåtet att bryta TV-program för 
reklam. Men med HD:s dom är det klart att 
upphovsrättslagen står över Radio- och TV-
lagen. TV4 ska ersätta Eriksson och Sjömans 
dödsbo för rättegångskostnader och 
ombudsarvoden. (Filmnyheterna) 
 
Läs mer och ladda även ner hela domslutet på: 
http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/ 
Eriksson-och-Sjoman-vann-i-HD/ 
 
Nytändning för lokalt-tv i Sollentuna 
Sollentuna utanför Stockholm är en kommun 
som länge haft lokal-tv i kabelnätet, men där 
striden alltid stått het om kanalen. Nu kommer 
en kraftsamling. Medlemsföreningarna i de 
båda lokal-TV föreningarna, Din lokal TV och 

Sollentuna Lokal TV har beslutat sig för att 
gemensamt lämna in en ansökan om sänd-
ningstillstånd för nästa sändningsperiod. På 
respektive årsmöte beslöts att inleda samarbete 
med avsikten att med gemensamma krafter få 
nästa sändningstillstånd för lokala TV-sänd-
ningar i Sollentuna. På medlemsmötet 7 april 
beslutades att lämna in en ansökan baserat på 
en samverkan mellan de båda föreningarna. 
Styrkan i den förstärkta föreningen kommer att 
borga för att alla föreningar stora som små 
kommer att få möjlighet att via lokal TV 
sändningar informera kommunens innevånare 
om dess verksamhet och ambitioner säger 
Eddie Arslan, ordförande Din Lokal TV.  
 
Kommunen är för liten för att rymma två olika 
föreningar, främst med tanke på antalet 
föreningar men också baserat på de 
ekonomiska och produktions-tekniska 
förutsättningarna. Vi har i och med intåget i 
denna förening med oss stora för-hoppningar 
och ambitioner att verka för att alla 
föreningar, små som stora får en ärlig chans 
att synas i vår lokala förenings TV säger Gert 
Sandberg, ordförande Sollentuna Lokal TV. 
(Din Lokaltidning) 
 
Ny suppleant i styrelsen  
för Sveriges Television  
Regeringen har utsett civilekonomen Anna-
Karin Celsing till den återstående suppleant-
platsen i styrelsen för SVT. Förordnandet 
gäller till 2009 års ordinarie bolagsstämma. 
Celsing har lång erfarenhet från näringslivet, 
bl.a. som informationschef på Ratos AB, och 
sitter i Finansinspektionens styrelse. 
 
radio 
 
DN granskar kommersiell närradio 
Närradion kan tas över av företag som är på 
jakt efter ett billigt sätt att sända radio. Den 
nystartade Skärgårdsradion i Sandhamn är ett 
exempel på hur man försöker kringgå det 
ursprungliga allmännyttiga syftet med 
närradion skriver Dagens Nyheter. 
 
Innehållet är som vilken vanlig reklamfinan-
sierad privat lokalradio som helst, med 
morgonprogram, musik och inköpta nyhets-
inslag. Skillnaden är att det tekniskt rör sig om 
närradiosändningar. Sändningstillståndet för 
Skärgårdsradion innehas alltså av Sandhamns 
fiskeförening, men det är aktiebolaget V90FM 
Skärgårdsradion som sköter all verksamhet, 



 7

något som Radio- och tv-verket nu håller på att 
granska. Enligt föreningens inlagor till verket 
har Sandhamns fiskeförening elva medlemmar. 
Radioproffset Martin Rapp var till nyligen 
ordförande. Föreningen har inget organisa-
tionsnummer, och kan alltså inte ha något 
bankkonto, eller driva någon egentlig 
verksamhet. 
 
Att bolaget V90FM Skärgårdsradion AB 
sänder kommersiell radio från morgon till kväll 
på Sandhamns fiskeförenings tillstånd tycker 
inte Rapp är konstigt. Inte heller att före-
ningen, som formellt bär ansvaret för sänd-
ningarna, inte får en krona av intäkterna från 
radioverksamheten. Vi har gett V90FM 
Skärgårdsradion i uppdrag att sända åt oss, 
säger Martin Rapp. 
 
Samtidigt som Rapp noga påpekar att före-
ningen är ideell och att inga medlemmar alltså 
får berika sig på verksamheten - vilket ju är ett 
krav på närradioverksamhet - äger han 20 % av 
aktierna i V90FM Skärgårdsradion AB. Jesse 
Wallins och Martin Loognas bolag, Jesse & 
Loogna AB, äger 40 %, lika mycket som 
finansiären Hans Mellström genom sitt bolag 
Viamare. 
 
V90FM Skärgårdsradion AB räknar med en 
omsättning på 4 miljoner i år, och att gå med 
vinst. Att den i fiskeföreningen ideelle ord-
föranden Martin Rapp, som inte får berika sig, 
sett till att aktieägaren Martin Rapp eventuellt 
berikar sig, ser han inte heller någon konflikt i. 
- Jag ser ingenting konstigt med det, vi följer 
de regler som finns. Enligt Peter Schierbeck på 
Radio- och tv-verket ska man inom kort fatta 
beslut i ärendet. 
 
Läs hela artikeln på  
http://www.dn.se/DNet/jsp/ 
polopoly.jsp?a=753989 
 
Läs även i DN  "Det är bara i Sverige  
som vi svälter ut närradion"  
http://www.dn.se/DNet/jsp/ 
polopoly.jsp?d=1058&a=753993 
 
Radiolyssnandet i Sverige  
minskar något 
Totala radiolyssnandet har gått ned på ett år - 
från 78,9 till 74,3 procent. enligt Sifo Medias 
senaste lyssnarundersökning. Förändringen 
drabbar både Sveriges Radio, som har backat 
från 49,9 till 46,2 procent, och reklamradion, 
som går ned från 34,8 till 32,2 procent. 
Närradion har dock ökat något. 
 

Ett års förändring (2007-2)  2008-2 
 
(78,9) 74,3  Radio totalt 
(49,9) 46,2  Sveriges Radio totalt 
(34,8) 32,2  Privat lokalradio totalt 
 (2,4) 2,6     Närradio totalt 
 
Sveriges Radio  
(11,4) 10,9  SR P1 
 (1,7) 1,4     SR P2 
(11,5) 10,2  SR P3 
(32,8) 30,2  SR P4 totalt 
 
Privat lokalradio - ägare 
(25,2) 23,5  MTG Radio 
(13,8) 13,5  SBS Radio 
 
MTG Radio börjar samarbeta  
med Metro om nyheter 
MTG Radio gör nu egna nyhetssändningar 
tillsammans med Metro, istället för att köpa in 
tjänsten från Aftonbladet. Den nya nyhets-
redaktionen sitter hos MTG Radio i München-
bryggeriet i Stockholm och består av tre 
personer. Chef är Fredrik Birging, tidigare 
nyhetsankare på "TV3 Direkt". Det ger tro-
värdighet och tyngd åt kanalerna med en 
nyhetsredaktion som, i samarbete med Metro, 
ska erbjuda lyssnarna aktuella och intressanta 
nyheter. säger MTG Radios programdirektör 
Christer Modig. Metro-nyheterna kommer att 
sändas i Rix FM, Lugna Favoriter och den nya 
radiostationen P-FM. (Radionytt) 
 
Politiker lämnade  
radiokonferens i vredesmod 
Förre kulturministern Leif Pagrotskys besök på 
seminariet Radiopuls på Clarion Hotel i 
Stockholm blev kortvarigt. Han lämnade 
lokalerna efter att ha fått utstå hård kritik under 
Radioakademins ordförande Christer 
Jungeryds öppningsanförande. 
Det som jag är kritisk till - och som någon 
kanske aldrig tidigare har uttryckt så tydligt - 
är att den ansvariga ministern inte gjorde 
något åt digitalradiokommittén och betän-
kandet om digital radio. Jag kallar det politisk 
feghet, säger Jungeryd till Dagens Media. Han 
hävdar att det var "ren politisk taktik" som låg 
bakom Pagrotskys besked i slutet av 2005 att 
det analoga FM-nätet inte skulle släckas ner 
och ersättas med digitalradio. Tv-digitalise-
ringen hade påbörjats och att man var livrädd i 
regeringen att det skulle bli strul med det, och 
att det skulle bli en massiv opinion mot det. 
När det då började närma sig en valrörelse 
vågade man helt enkelt inte ta också i radio-
frågan. Christer Jungeryd fortsätter: Det är min 
tes och det sade jag öppet igår. Leif Pagrotsky 



 8

satt i rummet och jag höll honom och hans 
företrädare Marita Ulvskog ansvariga för 
detta. Planen var att Pagrotsky skulle delta i en 
intervju med radioprofilen Annika Lantz på 
den efterföljande radiobaren.  
 
Pagrotsky är starkt kritisk till hur han behand-
lades under Jungeryds välkomstanförande. 
Som politiker är jag van vid att ta debatt, och 
som minister har man fått kritik varje dag hela 
året. Men nu blev jag inbjuden som gäst, där 
arrangören redan i välkomsthälsningen väljer 
att ta heder och ära av min person, säger 
Pagrotsky. Han håller inte med att besluten i 
digitalradiofrågan präglades av "politisk 
feghet" och "ren politisk taktik". Utan menar 
att skälen de anförde för att släcka FM-nätet, 
och att göra 25 miljoner radioapparater i 
svenska hem värdelösa, var för dåliga. (Dagens 
Media) 
 
Inte realistiskt med fler rikstäckande 
radiokanaler i Danmark 
För att kulturminister Brian Mikkelsens vision 
om att ge danskarna fler rikstäckande radio-
stationer krävs det att annonsmarknaden för 
radio växer från 200-300 milj dkr till ca 800 
miljoner. Annars går det hela inte runt. Ulrik 
Falkner Tagesen, administrativ chef för medie-
byrån Mediacom, menar att det behövs mer än 
en omplanering av FM-bandet om reklam-
marknaden för radio skall öka tre gånger. Det 
krävs också ett mindre mirakel. Hans bedöm-
ning bekräftas av en rapport från Capacent till 
Kulturministeriet. Analysen pekar på att den 
samlade omkostnaderna i alla fyra scenarior (i 
omplaneringen) överstiger den nuvarande 
omsättningen på radioreklammarknaden. Det 
är tveksamt om marknaden skall kunna 
utvecklas i tillräcklig grad för att kunna täcka 
alla kostnader. FM er jo en teknologi, der 
fungerer lige nu. Men der sker så meget på 
rigtig mange teknologier, som er digitale. Her 
tænker jeg ikke så meget på DAB-radioer, men 
på internettet og wireless access og de 
muligheder, der ligger her. Hvis tilbagebeta-
lingshorisonten er alt for lang for de investe-
ringer, kommerciel radio kræver, er der bare 
nogle teknologier, der overhaler inden om. 
Replanlægningen skulle nok være sket for fem 
år siden, menar Ulrik Falkner Tagesen.  
Läs hela artikeln på 
http://www.business.dk/article/20080407/medier/
704070020/ 
 
Kris för rikstäckande 
reklamradiostation i Danmark 
Krisdrabbade danska TV2 Radio försöker 

rädda stationen genom att ändra i sändnings-
tillståndet. TV2 Radio, som är den enda riks-
täckande reklamradiostationen, kan komma att 
läggas ned redan den 1 maj, om en lösning inte 
hittas. Stationen har gått med kraftiga förluster 
och behöver nu skära kraftigt i verksamheten. 
 
TV2:s styrelseordförande Lars Liebst bekräftar 
att han för diskussioner med den kulturminister 
Brian Mikkelsen om villkoren i TV2 Radios 
sändningstillstånd. Enligt public servicekraven 
i TV2 Radios tillstånd ska stationen bl.a. sända 
minst 1.000 tim nyhetsprogram om året. 
Oppositionen (Socialdemokraterna, SF och De 
Radikale) avvisar dock kraven på att minska 
innehållsvillkoren. TV 2 er nødt til selv at 
knokle sig ud af de problemer. Jeg mener ikke, 
at vejen frem er at slække kvalitetskravene. Det 
tror jeg heller ikke, at man får flere lyttere af,” 
säger Mogens Jensen, medietalesman (s). 
 
Om TV2 lämnar tillbaka sitt tillstånd kan det 
statligt ägda bolaget tvingas fortsätta betala 23 
miljoner danska kronor om året i koncessions-
avgift. Ett alternativ är att överlåta den riks-
täckande radiokoncessionen. TV2 Radio har 
haft möte med bland andra SBS och MTG. 
SBS tog nyligen över driften och 70 procent av 
norska Kanal 24 från norska TV2. Och även 
Skyradio och Radio 100 FM har varit på möte 
hos TV2 Radio, skriver danska Journalisten. 
Tidningen tror dock inte att det blir något 
avtal, eftersom de aktuella företagen enligt 
tidningens källor ska ha krävt betalt för att ta 
över TV2 Radio. (Radionyt) 
 
Satellitradio 
via digitala 
marksändare 
i Europa 

Satellitradiobolaget Worldspace har fått 
tillstånd att sätta upp markbaserade digitala 
sändare i Schweiz och Tyskland. 
Marksändningarna kommer att ske på samma 
frekvenser som används för satellitsänd-
ningarna - alltså L-bandet (närmare bestämt 
1479.5 till 1492 MHz). Företaget har tidigare 
tillstånd för marksändare i Italien. Man hoppas 
på godkännande från myndigheterna även i 
Storbritannien, Spanien och Frankrike. 
 
2009 lanseras en tjänst för Europa med ett 40-
tal kanaler. Worldspace har idag verksamhet i 
Afrika, Mellanöstern och Asien. Worldspace, 
som har sitt huvudkontor i Washington DC, 



 9

erbjuder en blandning av fria och kodade 
radiokanaler. En viktig (och avgörande) 
målgrupp är bilister och satellitmottagare kan 
fås inbyggda i bilen. 
 
Öppen kanal för radio  
planeras i Tyskland 
Mediemyndigheten i Saarland samlar nu 
intresseanmälningar för planering av en 
rikstäckande marksänd digital radiokanal för 
icke-kommersiell radio (Community radio). 
Rullar projektet efter ett möte i slutet av april 
vidare blir det i samarbete med såväl public 
service privat radio. Närmast till hans är public 
servicebolagen ARD och Deutschland-Radio. 
Projektet liknar den rikstäckande öppna tv-
kanal som nu startar i Norge (se Public Access 
nr 5) Marksänd digitalradio (DAB+) startar i 
Tyskland tidigast i slutet av 2009. 
 
Digital radio i Europa:  
Blir DRM+ ett alternativ till DAB+ ? 
Digitala provsändningar på FM 87,6 Mhz 
(DRM+) pågår under perioden mars-maj i 
Kaiserslautern, Tyskland. Vid ett symposium 
den 29 maj kommer fältförsöken närmare 
redovisas. Detta symposium rapporteras bli 
välbesökt eftersom DRM+ ses som det enda 
system som f.n. kan utmana DAB/DAB+, mer 
än de amerikanska systemen HD-Radio och 
FMeXtra. F.n. är DRM ett i Europa vedertaget 
system för digitaliserad AM (kortvåg, 
mellanvåg etc). Utvecklingen av DRM för FM 
har pågått ett par år. 
Se http://www.drm-radio-
kl.eu/versuch.htm#Fachsymposium 
 
Ny ledning för DRM Consortium.  
Peter Senger hedras 
Peter Senger (Deutsche Welle) har gått i 
pension och efter tio år lämnat sitt ordföran-
deskap i Digital Radio Mondiale Consortium. 
Som hans efterträdare har valts Ruxandra 
Obreja (BBC World Service) som också blir 
ordförande i DRM Association. Som vice 
ordföranden har valts Jochen Huber (Trans-
radio SenderSysteme) och Giuseppe Allamano 
(RAI Way). Enligt Obreja DRM står nu på 
tröskeln inför en ny era. Thanks to the brilliant 
work of our technical colleagues over the past 
10 year, the DRM standard is now mature. The 
challenge for all of us is to ensure that, in the 
next few years, the DRM standard is taken up 
on a mass scale, säger hon.  BBC kommer att 
bli värd för DRM Project Office i London. 
 
The Asia-Pacific Broadcasting Union hedrade 
Peter Senger, för hans mångåriga insatser i 

DRM-konsortiet och Deutsche Welle med ”a 
lifetime achievement award” at the ABU 
Digital Broadcasting Symposium 2008 i Kuala 
Lumpur. Senger har tidigare fått livstids-
belöning 2003 av EBU för sina insatser för 
internationell radio och tv. (Asia-Pacific 
Broadcasting Union) 
 
WorldDMB och Radio Beijing i 
samarbete om digitalradio 
Kommersiell DAB-radio sänds i fyra kinesiska 
städer efter tillstånd från mediemyndigheten 
SARFT 2006. Kina är nu ivrig att visa världen 
hur tekniskt avancerade man blivit. Radio 
Beijing Corporation kommer nu i samarbete 
med WorldDMB starta en kampanj i Kina där 
mer än 180.000 DAB/DMB-mottagare redan 
har sålts. I juni kommer Radio Beijing Corp. 
erbjuda 20 DAB, sex DMB och tre datakana-
ler. Dessutom sänder man från spelen för 
utländska besökare.  

 
Digitalradiostart i Frankrike 
Den franska mediemyndigheten CSA har utlyst 
ett stort antal sändningstillstånd för digital-
radio. I en första omgång är det fråga om 19 
sändningsområden för frekvenser i band tre 
och L-bandet, med drygt 35 procent av den 
franska befolkningen. Ansökningarna ska vara 
inne senast 16 juni och nuvarande analoga 
stationer har förtur till tillstånden. I Paris blir 
det 62 sändningsmöjligheter i totalt sju multi-
plexer. Marseille, Bordeaux, Clermont-
Ferrand, Lille, Nice, Nantes och Toulouse får 
44 sändningsmöjligheter var. I övriga städerna 
får 35 stationer plats.  
 
Frankrike har valt en egen standard - T-DMB - 
för digitalradio, vilket innebär att det i nuläget 
saknas billiga mottagare på marknaden. 
Beslutet gör också att digitala mottagare som 
köpts i andra delar av Europa inte kommer att 
kunna användas i Frankrike. (Radionytt) 
 



 10

Minskat intresse för digitalradion i USA 
En undersökning av Arbitron och Edison 
Media Research visar att konsumentmed-
vetenhet om HD Radio nu ligger på 24 % - en 
minskning från 27 %  i januari 2007.  41 % av 
konsumenterna är inte alls intresserade av HD 
Radio. Däremot visar sig att medvetenheten 
om satellitradio ligger på cirka 60 % vilket 
delvis kan bero på att den föreslagna samman-
slagningen av de två satellitradiobolagen XM 
och Sirius varit i nyheterna en längre tid.  14 % 
av de tillfrågade säger att de kan tänka sig 
teckna abonnemang inom ett år.  På bästa 
sändningstid har XM idag ca 10,6 miljoner 
lyssnare och Sirius strax över 7 miljoner. 
(Radio INK) 
 
Fler kinesiska störsändare  
mot Voice of Tibet 
Kina har intensifierat sina störningar av 
nyhetssändningar från ett tibetanskt exilradio-
nät. Kineserna använder radiostationer i Tibet 
för att blockera kortvågsfrekvensen som Voice 
of Tibet använder säger norrmannen Oystein 
Alme, som sköter organisationens kontor i 
Oslo.  Störsignalerna består av musik, 
trummande och oväsen.  
 
Flertalet av Voice of Tibets 13 anställda 
arbetar vid redaktionen i Dharamsala, Indien,  
Radiostationen startade 1996 och har dagliga 
nyheter om Tibet på tibetanska och kinesiska 
(mandarin).  Alme säger att kinesiska regerin-
gen börja störa sändningarna så fort de startat, 
men nu använder man tre signaler istället för 
en, för att vara säker på att signalen inte kan 
höras. Det gäller inte bara i Tibet, utan även 
för de som försöker lyssna i Indien, Nepal och 
Europa. (AP via ABC News) 
 
Voice of Tibet sänder på 17550, 17560 och 
17610 kHz. Frekvenserna kan variera något för 
att undvika störsändarna. VOT finns även på 
satellit Intelsat PAS-10. 
 
Allt fler privata lokala radiostationer i 
Arabvärlden 
En undersökning visar att antalet lokala 
radiostationer stiger snabbt. 307 FM-stationer 
f.n. sänder i 18 arabländer (mot 207 ett år 
tidigare). Medielandskapet varierar; Algeriet 
och Förenade Arabemiraten har det största 
antalet lokala statliga FM-stationer medan 
Palestina, Irak och Libanon har det största 
antalet privata stationer. Det finns dessutom 
nio regionala FM-stationer som sänder i fler än 
ett land. Med dessa blir antalet FM-stationer 

totalt 316. Ab dessa är 150 privatägda.  
Orsaken till att den privata radiosektorn kunnat 
öka är liberaliseringsprocessen som pågår i 
flera arabländer. Bl.a. fick Libyen och Oman 
sina första privata stationer 2007.  Radiosänd-
ningar på flera språk har också blivit nödvän-
diga med tanke på invandring. Förenande 
arabemiraten är det tydligaste exemplet med 
FM-stationer som även sänder på engelska, 
malajiska, hindi, urdu och filipino. (Arab 
Advisors Group) 
 
Antiamerikanskt innehåll stoppar 
utnämning av VOA-chef till 
ministerpost  
Broadcasting Board of Governors (BBG) är 
styret över bl.a. Voice of America (VOA). 
President Bushs nominering av James 
Glassman, ordförande i BBG, till en biträdande 
utrikesministerpost har stoppats upp i Senaten 
p.g.a. oro över antiamerikansk inställning i 
VOA:s sändningar till Iran rapporterar 
Washington Times. Senator Tom Coburn 
(Rep.) hänvisar till rapporter om misskötsel av 
VOA:s persiska avdelning som har möjliggjort 
att antiamerikanskt innehåll kunnat sippra in 
programmen. Han är också bekymrad över att 
avdelningen gett för mycket tid för gäster med 
proiranska åsikter.  
 
Piratnostalgi:   
Radio Waddenzee till havs 
Den holländska kommersiella stationen Radio 
Waddenzee kommer att sända från fyrskeppet 
Jenni Baynton 1-3 maj 2008. Fartyget kommer 
att ankra nära ön Griend mellan Harlingen och 
Terschelling. Radio Waddenzee sänder på 
mellanvåg 1602 kHz med effekt ca 1 kW. 
 

 
 
Lokalreportage:  
Radio Alingsås firar 25 år  
Närradion i Alingsås har firat 25-årsjubileum med 
heldagssändningar både lördag och söndag. Blir det 
50-årsjubileum också, Tore Litborn? Det hoppas 
jag. Men det beror på hur regering och riksdag 
beslutar. Kommersiella krafter vill ta över även 
närradiosändningarna. För att behålla trovärdig-



 11

heten, anser jag att det ska vara lokalanknutna 
föreningar som sänder även i framtiden. Tillstån-
den bör grundas på att programmakarna har 
föreningsverksamhet inom respektive kommuner. 
Översyn pågår om närradions verksamhet. 
 
Som mest har Radio Alingsås haft 38 medlems-
föreningar. Nu är elva kvar, som sänder 3.400 
timmar om året. Vi är en ganska stor station, 
utanför de större städerna, på närradiosidan, säger 
Tore. Han är Radio Alingsås ordförande sedan 
1991. Ordförandeskapet har alltid legat hos Fräls-
ningsarmén. I sitt eget fredagsprogram, för just 
armén, har han gjort mellan 500 och 700 intervjuer 
under dessa 25 år. Som programledare och tekniker 
i andra sammanhang är han uppe i ett par tusen 
program. Och det är fortfarande lika roligt att gå ut 
i etern. 
 
2008 är det i stort sett bara kyrkor som sänder 
närradio. Därtill kommer kommuninformation och 
program av elever vid Alströmergymnasiets media-
utbildning. Jag saknar de politiska föreningarna, 
som var med från början. Dom bidrar till 
närradions demokrati. Men det saknas personer 
som vill arbeta kontinuerligt och sitta på plats i 
studion vecka efter vecka, år efter år. Det handlar 
ju om långsiktigt och plikttroget arbete. Eldsjälar, 
med andra ord. Men det epitetet på sig själv viftar 
han bort. Jag är bara en liten kugge i det hela. 
 

 
Tore Litborn, till höger, tillsammans med Carl-Åke 
Svensson.  Foto: Reidun Bjurström 
 
Visserligen lyser de politiska partierna med sin 
frånvaro, men kommer ändå till tals i närradion. 
Den sänder ju från kommunfullmäktiges samman-
träden. Liksom Västra götalandsregionens. 
Fullmäktiges sammanträden sände vi gratis i sex 
år, innan vi började få betalt för det. Nu får vi tusen 
kronor per gång. Men själva jobbet görs fortfa-
rande ideellt. Dessutom finns närradion med i 
kommunens beredskap vid händelse av stora 
olyckor eller andra katastrofer. Radio Göteborg 
har inte resurser att gå ut med omfattande info-
rmation över så här små och lokala regioner, utan 
hänvisar i detta fall till Radio Alingsås.  Alla 
medlemsföreningar är överens om att överlåta sina 
programtider vid sådana tillfällen. Då stormen 
Gudrun härjade var Tommy Grapenholm ute.  
 
 

Någon statistiskt säker lyssnarundersökning har 
aldrig gjorts, sådant kostar för mycket. Men vi får 
ju kommentarer om att man hör oss. Vi är avlyss-
nade. Jag tror att vi har cirka tio procent.  Sist men 
inte minst är Tore glad över att man sedan länge har 
ett visst samarbete med lokaltidningen.  
- Radio Alingsås sänder på 98,6 MHz.  
(Alingsås Tidning) 
 
annat 
 
Rekord för direktsänd opera på bio 
14 av de 44 biograferna var några dagar 
utsålda innan Folkets Hus och Parkers 
direktsändning av operan, ”La Bohème” från 
Metropolitan i New York. Förra årets 
publikrekord, 3.468 på Romeo och Julia, 
krossades i lördags då alltså cirka 5.200 
biljetter var förbokade. Av och till sprids 
vrångbilden att opera och teater hör endast 
hemma i stortstäderna. Det känns därför lite 
extra roligt att konstatera att Gislaved, 
Tomelilla, Boxholm och Lammhult hör till 
några av orterna som har utsålt på lördag. 
Den digitala biografsatsningen visar att 
kulturintresset är stort i hela landet, och att 
publiken kommer när kulturen är lättillgänglig, 
sade Gunno Sandahl, kulturchef på Folkets 
Hus och Parker i ett pressmeddelande. 
Föreställningarna från Metropolitan filmas 
med 15 kameror och visas i HD-kvalitet. 
 
EU-medlem begränsar pressfriheten 
Det slovakiska parlamentet har röstat för en ny 
presslag som innebär att fr.o.m. juni i år får 
vem som helst rätt till genmäle – även på ett 
osant sätt – mot opinionsyttringar även om de 
inte innehåller några osanningar eller felaktig-
heter. Redaktörer måste, för att inte riskera 
böter, ta in dessa genmälen utan att i sin tur få 
besvara dem. OSCE:s representant för 
mediafrihet Miklos Haraszti i Wien säger att 
beslutet går emot Slovakien internationella 
åtagande och ger politiker ett otillbörligt 
inflytande över det redaktionella innehållet i 
alla dagstidningar. It is not difficult to imagine 
where this will lead - newspapers getting 
flooded with replies from individuals or 
political forces unable to accept criticism, even 
when the criticism is well founded säger 
Haraszti. Beslutet togs trots protester från en 
enhällig opposition, slovakiska medier och 
tidigare rekommendationer från OSCE och 
andra internationella organisationer. Läs mer 
på http://www.osce.org/fom 
 



 12

Kunskapsnivån chockerande låg  
bland mediefolket i Norge 
En ny undersökning avslöjar en uppseende-
väckande låg kunskapsnivå bland journalister 
och redaktörer i Norge. Av de undersökta 500 
journalister och 250 redaktörer svarade många 
fel på samhällsfrågor t.ex. vem som äger och 
driver norska sjukhus och vem som gett NATO 
i uppdrag att delta med militära styrkor i 
Afghanistan. 800 privatpersoner har deltagit i 
samma test och svarar faktiskt bättre på många 
områden. Jeg er sjokkert over resultatene. Det 
er falut, pinlig og til dels skremmende det som 
fremkommer i denne undersøkelsen, säger en 
chockerad professor vid universitetet i Bergen, 
Frank Aarebrot. (Kampanje) 
 
Sms-varning snart verklighet i Finland 
Planerna på att skicka allmänna varnings-
meddelanden till mobilen börjar ta form. 
Operatörerna Elisa, Teliasonera och DNA har 
presenterat sin plan för inrikesministeriet. 
Tanken är att det i nödlägen skulle bli möjligt 
att skicka sms till finländare både på 
hemmaplan och utomlands. 
Varningsmeddelandena skulle också kunna 
skickas till finländare inom ett geografiskt 
avgränsat område antingen i Finland eller 
utomlands, till exempel för att varna om en 
naturkatastrof i området. Även utlänningar som 
befinner sig i Finland skulle nås av eventuella 
sms-varningar. Den slutgiltiga planen kommer 
att presenteras för inrikesministeriet i maj. 
Möjligheten att skicka varningsmeddelanden 
började utarbetas efter tsunamikatastrofen 
2004. (YLE Internytt)  Ett liknande system 
håller på att byggas upp även i USA. 
 
lästips 
 
Akademiska nyhetsbrev  
om community media 
Det senaste utgåvan No 1 - March 2008 
Westminster Papers in Communication and 
Culture (WPCC) en s.k. Open Access tidskrift 
handlar om Community Radio (närradio)  
Läs bl.a. om  
- Sounds like a whisper: Australian Community 
Broadcasting hosts a quiet revolution 
- Insights into feelings and muses of community 
radio practitioners 
- An Ethnographic View at a Massachusetts 
College Radio Station 
- The Politics of Talk on German Free Radio 
Stations 
- Turkish Radio broadcasts in The Netherlands: 
Community Communication or Ethnic Market? 
- The Alternative Media Handbook and 

Understanding Alternative Media 
- Other Voices. The Struggle for Community Radio 
in India (Fredrik Stiernstedt vid 
Södertörn University College) samt bokrecensioner. 
Redaktör är Salvatore Scifo vid  (London 
Metropolitan University) 
http://www.wmin.ac.uk/mad/page-1842 
 
Nordic Media Policy är ett online nyhetsbrev 
från Nordicom (Göteborgs Universitet) som 
ger en utmärkt översikt av aktuella medie-
frågor i hela Norden. I den senaste utgåvan nr 
1 2008 (mars) ges en ingående beskrivning av 
utvecklingen av icke-kommersiella lokala 
etermedier i Norden. Läs: Commentary: Non-
commercial radio and TV channels: Important 
tools for the development of democracy and 
freedom of speech på 
 
http://www.nordicom.gu.se/eng_mt/ 
minletter.php   
Går också att ladda hem som pdf-fil. 
 
Evenemang 
 
Drömfabriken  
Den 24-26 april hålls den 8:e Drömfabriken i 
Filmhuset, i Stockholm. Bland höjdpunkterna: 
Hollywood har länge tittat mot 3D-filmen för att 
locka tillbaka publiken till biograferna. 
Drömfabriken ger dig möjligheten att uppleva film 
på ett helt nytt sätt. Tom Alandh, den svenska doku-
mentärfilmsmästaren, delar under en förmiddag 
med sig av sin personliga filosofi kring filmberät-
tande. Bl.a. kommer den dubbelt Oscarsnominerade 
Jan Troell och visar klipp ur sin kommande film 
Maria Larssons eviga ögonblick. Karin af 
Klintberg och Jane Magnusson presenterar sin 
Ebbe Carlsson-dokumentär Ebbe – the movie som 
kommer på tv senare i år. Martin Kellerman och 
resten av gänget bakom Rocky-kortfilmerna 
berättar om överföringen av seriefiguren till 3D och 
vita duken. Och mycket, mycket annat. Totalt 114 
filmgäster och hela 43 filmer visas . Det kompletta 
programmet på www.sfi.se/dromfabriken  
 
Idéburen radio och tv konfererar  
NRO Närradions Riksorganisation håller 
seminarier och årsmöte i Kållered Mölndal 19-
20 april. Mer information: 
http://www.nro.se/foreningstamma.html 
 
RÖK Riksförbundet Öppna Kanaler håller 
samtidigt även sitt årsmöte här. 
 
Nordiske mediedagar 
Hålls traditionellt i Bergen i maj. Nu 7-9 maj. 
Ett späckat program med ett 40-tal olika 
seminarier erbjuds. Gå in på 
http://www.mediedager.no/ 


