
 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2008 : 13   

 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 
- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 

 
7 november 2008 

 
www.publicaccess.se 

 

 
ledare 
Dags för mångfald i digitala marknätet 
Norden ligger långt framme rent ekonomiskt-tekniskt med digitalisering av de eterburna tv-sändningarna. I 
Sverige startade vi tidigt och är liksom Finland redan klara. Hos televisionens kolonialmakter, Storbritannien och 
USA, påbörjas först nu en mångårig nedsläckning av analoga nätet.  I Danmark och Norge pågår arbetet för fullt. 
 
Men skillnaderna mellan de nordiska länderna hur marknätet nyttjas är större än vad de flesta anar. I Finland och 
Sverige har man överlåtit till marknadsfundamentalister och räknenissar att sätta sin prägel på hur marknätet 
skall utformas. I Sverige trots att staten äger nätet till skillnad mot i Finland där ett franskt bolag nu har 
kontrollen över plattformen. Resultatet har visat sig förödande. Det finns inga öppningar för alternativ i tv-
utbudet utan marknäten i dessa länder präglas av - vid sidan av public service - av en hel del ansiktslösa 
skräpkanaler.  
 
Motivet bakom digitalnätet i Sverige var att ge tittarna valfrihet och mångfald. Visst blev det en mångfald av 
skilda ägare, som nu släpper fram Settman & Co i de kanaler där svenska talas, inklusive public service.  En 
revy av kommersiellt misslyckade projekt har vandrat fram över rutan. Saknas gör lokala och regionala alternativ 
(minns det 50-tal sådana kanaler som första digital-tv-utredningen skissade på 90-talet!), inte minst ett 
multikulturellt utbud och andra icke-kommersiella öppna kanaler. För att inte tala om ett europeiskt tv-utbud. 
 
Några ansträngningar att höja den tekniska kvaliteten görs heller inte, men detta kräver förstås att man offrar ett 
knippe skräpkanaler för att få plats med en HDTV-kanal i marknätet.  Det är bestickande att man i Storbritannien 
klarar av detta; Freeview erbjuder snart fyra HD-kanaler i marknätet (se notis i detta nyhetsbrev).  
 
I Norge ansträngde sig stortingspolitikerna på ett tidigt stadium och beslöt att utrymme för organisationslivet 
skulle finnas i digitala marknätet i en rikstäckande öppen kanal. I dagarna gick Frikanalen i etern och staten sköt 
till pengar även för nästa år. I Danmark tas inom kort ett beslut om att en motsvarande verksamhet skall finnas i 
public service-muxen (första kanalknippet) för regional och nationell programverksamhet. Dessutom får ju icke-
kommersiell lokal-tv ett årligt stöd via tv-avgiften om ca 25 miljoner DKK (se nästa sida). I Sverige saknas 
sådant stöd helt. Den tredje mediesektorns tv-kanaler kan endast nå hela befolkningen via etern i det digitala 
marknätet. I Danmark och Norge byggs en struktur upp från början. Men i Finland och Sverige får endast de som 
kan betala ordentligt tillgång till marknätet (även om det emellanåt är ekonomiska luftslott som utlovas 
tillståndsgivaren!).  
 
Med referens till den viljeinriktning som Europaparlamentet nyligen utryckt för ”community media” kan staten 
besluta sig för att införa must carry-liknande regelsystem. Ett system som garanterar utrymme för icke-
kommersiell tv i marknätet på samma vis som för public service.  
 
Public servicesektorn är mycket likartad i de nordiska länderna, men för den tredje mediesektorn (inklusive 
radion) är skillnaderna mellan länderna stora. Detta kunde vara ett ämne i Nordiska Rådet för kulturministrarna. 
Särskilt när nu den kommersiella radio- och tv-sektorn försvagas och dess korthus börjar falla ihop när 
riskkapitalet drar sig tillbaks. 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se -  0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på http://www.publicaccess.se 

 

http://www.publicaccess.se


radio och tv 
 
Hårdare tider för kommersiell  
radio och tv under Obama 
Med stark demokratisk majoritet i 
kongressen och Obama vid rodret kan 
radio- och tv-industrin i USA  
1) glömma allt om fortsatt avreglering av 
medieägandet,  
2) börja bekymra sig om krav på 
sändningsutrymme på allmänhetens 
intressen och  
3) göra sig beredda på en demokratisk 
majoritet i mediemyndigheten Federal 
Communications Commission.  
 

 
Adelstein        Copps 
 
President Obama kommer sannolikt utse 
en av de demokratiska kommissionärerna 
Michael Copps eller Jonathan Adelstein att 
leda myndigheten tills en permanent 
ordförande utses efter godkännande i 
senaten vilket kan ta flera månader. 
Varken Copps eller Adelstein innebär 
goda nyheter för bolagen, säger lobby-
isterna. Båda har kraftfullt motsatt sig alla 
försök att lätta på reglerna för medie-
ägandet. De anser att det avregleringen 
begränsar mångfalden i media och att det 
allmänna får mindre än vad det borde få i 
utbyte för det värdefulla frekvens-
utrymmet. Demokraterna har annars 
entusiastiskt stött nuvarande FCC-
ordförande Martins åtgärder mot 
oanständighet och snusk i radio och tv. 
(tvnewsday) 
 
Tv-avgiften finansierar  
danskt mediestöd 
Utredningen om det danska samhälls-
stödet till medier har nu lämnat en del-
rapport där man kartlagt mediestödet i 
detalj.  Totalt handlar det år 2007 om 5.399 

miljoner DKK (motsvarande 7.240 milj 
SEK med dagens kurs) om man räknar 
bort moms och indirekt stöd.  72 % går till 
elektroniska medier och 28 % till pappers-
media (presstöd etc). Av stödet till elektro-
niska medier går 3.326 milj DKK till 
Danmarks Radio och 408,5 miljoner till TV 
2:s regionala verksamhet (som till skillnad 
mot TV 2 centralt inte reklamfinansieras). 
75 miljoner gick till public servicefonden 
för projektstöd utanför DR, som admini-
streras av danska Filminstitutet.  
 
Icke-kommersiell lokal radio och tv fick 
60,8 miljoner DKK varav 10 miljoner kom 
från kommunala medel. Allt stöd till 
elektroniska medier inklusive mediemyn-
digheten finansieras annars helt genom tv-
avgiften som numera benämns medie-
avgift. Stödet till dagstidningar finansieras 
av skattemedel.  
 
Slutrapporten med scenarior och even-
tuella förslag till ändringar av mediestödet 
beräknas komma i september 2009.  Läs 
mer på http://www.mediesekretariatet.dk/ 
 
Som jämförelse kan nämnas att i Sverige 
går i stort sett allt från tv-avgiften till 
public serviceföretagen 2007 fördelades 6,2 
miljarder kronor varav SVT fick 53 % 
(3.317,3 miljoner SEK), SR 35 % (2 180,1 
mkr) och UR 5 % (281,7 mkr) samt 
myndigheten Granskningsnämnden (6,7 
mkr). Radio- och tv-verket finansieras 
genom statsbudgeten. Något statligt stöd 
till elektroniska medier saknas f.ö. i 
Sverige.  
 
Däremot drog svenska staten in 425 
miljoner i intäkter i koncessions för tv och 
lokalradio år 2007. Det kan också nämnas 
att den kommersiella dagspressen får ett 
skattefinansierat statsstöd om 500 miljoner 
kr per år. 
 
Mobil-tv expanderar i Österrike 
Media Broadcast, som driver den öster-
rikiska mobil-TV plattformen MUX D har 
utvidgat nätet i ett tredje steg och 53 % av 
befolkningen kan nu ta del av DVB-H-
tjänsterna som omfattar fem radiokanaler 
och 15-tv-kanaler (varav fyra är särskilt 

http://www.mediesekretariatet.dk/


 3

utformade för det särskilda mobil-tv-
formatet). (Radio World) 
 
Tv-bolagen i Norge  
sänder direkt till mobiltelefon 
Via utvecklingsbolaget Norges mobil-TV 
AS skall NRK, TV2 och MTG sända direkt-
TV på mobilen utan alle problem med 
bristande kapacitet i mobilnäten. I mars 
2009 startar provsändningar via fem 
sändare i Oslo-området. Användarna 
måste ha en mottagare för DMB, som är 
baserad på DAB-standarden, eller köpa en 
tilläggsenhet för mobilen.  Det har länge 
stått strid om vilken standard Norge skall 
satsa på; DMB eller DVB-H. Men för att 
slippa nyttja telekombolagen som mellan-
hand går man således inför direktsänt via 
DAB-nätet. 
 
Det finns ännu inte mobiltelefoner för 
DMB på norska marknaden däremot 
särskilda mottagare. HTC och Panasonic 
har dock lanserat modeller som kan ta 
emot tv via DMB. Frankrike startar DMB-
sändningar nästa år, men inledningsvis 
enbart för radio.  DVB-H-standarden, som 
rekommenderats av EU-kommissionen, 
har inte fått genomslag i Norge där 
användarna vill få ett gratis mobil-tv-
utbud och inte vilja betala avgifter till 
telekombolagen. (Dagens Medier (Norge)). 
 
Tre av fyra ogillar radio/tv-reklam 
Enligt en Sifo-undersökning undviker tre 
av fyra reklam i tv, radio och på internet. 
Och varannan slänger direktreklamen. 
Undersökningen, som beställts av Sveriges 
Annonsörer, visar att reklam i tidningar 
och tidskrifter klarar sig bäst. Omkring 40 
procent undviker aktivt att kolla de 
annonserna. Enligt detta resultat skulle en 
stor del av medieinvesteringarna i etern gå upp 
i rök till ingen nytta. De stora vinnarna är i 
stället printmedia, skriver Margareta 
Kylberg, medierådgivare på Sveriges 
Annonsörer i en kommentar. (TT) 
 
 
 
 

television 
 
Ingen privatisering av  
Channel 4 vid maktskifte 
Jeremy Hunt, kulturminister i tories 
skuggregering, har uteslutit att sam-
hällsägda Channel 4 kommer att priva-
tiseras av en framtida konservativ 
regering. Han menar att kanalens 
ägarstruktur gör att den betydelsefull och 
att en privatisering gör den till bara ännu 
en kommersiell spelare. Uttalandet 
kommer som en lättnad för Channel 4:s 
ledning som f.n. utövar lobbying gentemot 
regeringen och mediemyndigheten om en 
extra stöd. Vid den analoga nedsläck-
ningen 2012 beräknas Channel 4 få ett 
årligt underskott uppemot £100 miljoner 
om man upprätthåller nuvarande public 
servicekrav på programutbudet. Däremot 
har den nye kommunikationsministern i 
nuvarande regeringen Stephen Carter i en 
intervju varit öppen för att överväga en 
privatisering. (MedieGuardian) 
 
Rysk tv utestängs från  
kabelnät i Ukraina 
Flera ryska tv-kanaler får inte sända i 
kabelnäten i Ukraina vid månadsskiftet. 
Myndigheterna har tidigare beslutat att 
sändningar av rysk tv, som inte  följer 
ukrainsk lag, måste tas bort ur kabel-
bolagens programpaket; bl.a. REN TV, 
Pervy Channel, Worldwide Net, RTR 
Planeta och TVT International. Det 
handlar om upphovsrättslagar och kravet 
på undertext på ukrainska språket. En del 
kabeloperatörer i sydöstra Ukraina har 
dock vägrat att stäng av de ryska 
kanalerna. I en del städer bl.a. Sevastopol 
har lokala myndigheter utfärdat särskilda 
regler som gör att man kan undvika följa 
myndighetsbeslutet. Ryske utrikes-
ministern Sergei Lavrov säger att Ryssland 
kommer att försvara rätten för ryska tv-
kanaler att sända i Ukraina enligt 
internationell praxis. (Focus Information 
Agency & Kommersant) 
 
Kinesisk stats-tv satsar på spanska 
Statliga China Central Television (CCTV-
E) startar nu i Spanien en spansktalande 



 4

tv-kanal som man hoppas skall bidra till 
att främja förståelsen av Kina i det 20-tal 
länder som har spanskan som officiellt 
språk. Kanalen skall sända dygnet runt 
och vara inriktad på nyheter och reportage 
liksom kultur och tv-serier. Man kommer 
att sända via Imagenio som är telekom-
bolaget Telefonicas ip-tv-plattform. 
(Xinhua) 
 
Tio kanaler riskerar att  
stå utan sändningsmöjligheter 
Från årsskiftet kan tio tv-kanaler stå utan 
sändningsmöjligheter i digitala marknätet. 
De har fått tillstånd i en del av nätet som 
ännu inte är byggt för att branschen inte 
har kunnat enas om finansieringen. Just nu 
finns det ingen MPEG4-sändning och ingen 
infrastruktur som gör det möjligt att börja 
sända enligt de nya tillstånden från januari. 
Det är inte sannolikt att Teracom får upp 
tekniken tills dess. Allt står stilla och vi tv-
kanaler väntar på besked, säger Manfred 
Aronsson, vd för MTG, som ska sända 
TV1000 och Viasat Sport i det ofärdiga 
nätet. 
 
I mars presenterade Radio- och tv-verket 
de nya sändningstillstånden i marknätet, 
som gäller fram till mars 2014. Totalt fick 
54 kanaler tillstånd, men elva av dem fick 
kanalplats i sjätte kanalknippet (multi-
plex), som ännu bara är på planerings-
stadiet. Det ska använda komprime-
ringstekniken MPEG4, vilket ger utrymme 
till tio kanalplatser istället för sju, men det 
kräver en ny typ av box som mycket få 
tittare har. 
 
The Voice TV var en av de kanaler som 
skulle börja sända i det sjätte kanalknippet 
från årsskiftet efter en flytt från sin nuva-
rande kanalplats. Men i oktober lades 
kanalen ner. Med flytten såg vi ingen 
lönsamhet ens på lång sikt. Det blev dödsstö-
ten för kanalen. Framtiden för den nya 
tekniken är ytterst oviss. Frågan är om någon 
kommer att kunna se de nya kanalerna från 
årsskiftet. Nätet måste byggas och boxarna 
måste ut, men det är oklart vem som ska 
finansiera, säger Staffan Rosell, vd för SBS 
Radio med The Voice TV. (Dagens Media) 
 

Canal Plus blir del i TV4-familjen 
Konkurrensverket godkänner nu affären 
mellan TV4-Gruppen och Canal Plus ägare 
C More. Köpet av C More innebär att TV4-
gruppen lägger beslag på ett stort antal 
sport- och filmrättigheter. Köpet innebär 
också att TV4-Gruppen gör sig mindre 
beroende av reklamintäkter. Priset blev 3 
miljarder kronor. KKV har konstaterat att 
TV4 får en stark ställning på marknaden, 
särskilt för inköp av sporträttigheter och 
andra nyckelrättigheter. Den anmälda 
företagskoncentrationen leder emellertid inte 
till att en dominerande ställning skapas eller 
förstärks som väsentligen kan hämma 
förekomsten eller utvecklingen av en effektiv 
konkurrens i Sverige, skriver KKV.  
(Dagens Media) 
 
TV4 kritiserar  
public service-utredningen 
TV4 AB har nu lämnat sitt remissyttrande 
ifråga om public serviceutredningen.  
TV4-gruppen säger sig i grunden vara 
positivt inställd till public service. 
Samtidigt är man mycket kritisk till att 
frågor om varför public service ska finnas, 
vilka mål som ska uppnås och eventuella 
effekter av att "staten stödjer enskilda 
aktörer på en konkurrensutsatt marknad" 
inte tas upp av utredningen. TV4 anser att 
eftersom de här frågorna inte tas upp i 
utredningen finns det inte heller en grund 
för fortsatt diskussion i ämnet. 
 
Hårdast riktas mot utredningens åsikter 
om sponsring av program i SVT, som 
enligt utredaren Rose-Marie Frebran ska 
minskas något. TV4 anser inte att SVT ska 
ha sponsormeddelanden i några sänd-
ningar överhuvudtaget. Detta för att dels 
hålla SVT reklamfritt och dels inte låta 
SVT bidra till att "dumpa priserna på 
marknaden". 
 
TV4 tycker att det är bra att Sveriges Radio 
har en stor bredd i sina program eftersom 
utbudet i svensk radio inte är så omfat-
tande. På tv-sidan menar dock tv-bolaget 
att det finns en rad aktörer som gör tv-
produktioner som SVT därmed inte 
behöver göra. Utredningen borde, enligt 
TV4, ha gett SVT ett tydligare ansvar att 



 5

göra program som inte görs i så stor 
utsträckning av reklamfinansierade 
kanaler. Dit hör program som handlar om 
nyheter, kultur och samhälle samt svensk-
producerade barnprogram och drama-
serier. På internet tycker TV4 att SVT 
borde begränsa sin verksamhet till rent 
programstödjande sajter. All annan verk-
samhet på nätet bidrar till att snedvrida 
konkurrensen. (SVT Kulturnyheterna) 
 
Östnytt drar ner på Gotland 
Nyhetsprogrammet Östnytt planerar att 
dra ner på bemanningen på Gotland. En 
av Sveriges Televisions två tjänster på ön 
försvinner när företaget bantar sin 
organisation i hela landet. För Gotlands 
del innebär det att det bara blir en 
journalist kvar, som ska sköta bevak-
ningen. Journalistfacket är kritiskt till 
förslaget och anser bland annat att 
Gotland är en av Sveriges mest samman-
hållna och särpräglade regioner där man 
verkligen uppskattar Public service-
närvaron. Att en av dagens två tjänster 
försvinner betyder färre inslag och en 
sämre bevakning av Gotland. (SR P4 
Gotland) 
 
 

 
 
Ny tv-kanal igång i Linköping 
Igår klockan 19 rullade den nya tv-kanalen 
24 Corren i Linköping ut i mark-nätet. 
Hon är en av fyra programledare som ska 
läsa nyheter i de minst sex dagliga nyhets-
uppdateringarna. Precis som i Luleå, där 
systerkanalen 24 Norrbotten drar igång, 
sänder 24 Corren 20-minuterssändningar 
med nyheter, väder, sport, reklam och 
programinslag, som rullar hela dygnet. Sju 
personer jobbar heltid på kanalen. 
Reportrar på Östgöta Correspondenten 
har också gått en kortare videoreporter-
utbildning och ska kunna gå in på schema 
när det behövs. 24 Corren och Östgöta 
Correspondenten ägs liksom 24 Norr-
botten av NT-koncernen, som tidigare 
startade kanalen 24 NT i Norrköping. 
(Journalisten) 

Utför för  
kommersiell lokal-tv i Norge 
Efter många år med förluster ger A-
pressen och dess koncernchef Even 
Nordstrøm upp. A-pressen har satsat på 
lokal-tv i flera år, men nu försvinner en av 
kanalerna. 
Det har vært en tung og vanskelig beslutning, 
og ikke minst er det en svært tung dag for de 
ansatte i selskapet. De ansatte i TVNord-
Trøndelag har gjort en fantastisk jobb med å 
produsere gode og kvalitative aktualitet- og 
magasinprogrammer, säger mediehuschefen 
Per B. Brochman. Även TV Østfold 
kommer att läggas ned. 
 
Förutom A-pressens tv-stationer ger nu 
också Drammens Tidende upp och slutar 
med lokal-tv. Digitalredaktören Rino 
Andersen på Mediehuset Drammens 
Tidende säger att minskad sändningstid i 
det digitala marknätet är en av orsakerna; 
Operatören RiksTV satte spiken i kistan 
genom att reducera stationens 
sändningstid med 18 tim/dygn.  
 
Mediehusen bör vara tålmodiga och värna 
om olönsamma lokal-tv-stationer tills den 
digitala övergången är över säger Halvor 
Borse, chef för lokal-tv-gruppen i 
Mediebedriftenes Landsforening (MBL), 
som samlar 21 tv-stationer. Lokal-tv-
stasjonene blir helt åpenbart berørt av 
finasuroen. Den økonomiske situasjonen i det 
norske lokal-tv-markedet er at syv-åtte av 23 
stasjoner har gått med overskudd de siste 
årene. Kanalene står midt oppe i den digitale 
omstillingen. Mange stasjoner har mistet 
sendeinntekter fra samarbeidet med TVNorge. 
Mens denne omstillingen pågår, kommer altså 
finansuroen og mediehusene går løs på sine 
budsjetter. Han menar att det råder en del 
osäkerhet om försäljningen av tv-reklam. 
Lokal-tv är inte betal-tv så det betyder att 
kanalerna är helt beroende av reklam-
intäkter. Stationerna blir mycket sårbara 
för svängningar i ekonomin. I år startar 
lokal-tv-stationerna sändningar i det 
digitala marknätet sedan MBL förhandlat 
fram ett avtal med operatören RiksTV. 
(Kampanje) 
 



 6

Tre HD-kanaler i digitala marknätet 
Fotbollsfantaster i delar av Storbritannien 
kommer att kunna se VM-fotbollen 2010 i 
hdtv i det brittiska marknätet. 
Mediemyndigheten Ofcom har gett ITV, 
Channel 4 och BBC sändningstillstånd för 
var sin avgiftsfria hd-kanal det digitala 
marknätet – Freeview – nästa höst. En 
fjärde hd-kanal kommer under 2010 
förmodligen ges till Five.  Men de 17 
miljoner hushåll som har Freeview måste 
köpa en ny digitalbox med två ny tekniska 
kodningssystem; MPEG4 och DVB-T2 för 
att kunna se kanalerna. Hdtv finns redan 
via satellit och kabel. BSkyB lanserade sin 
digitala hdtv redan maj 2006 och erbjuder 
hela 26 hd-kanaler. 
 
Betal-tv förlorar,  
gratis-tv vinner på finanskrisen 
I skuggan av finanskrisen överväger en av 
fyra britter att säga upp sin betal-tv-
abonnemang. Hårdast drabbas sport- och 
filmkanaler. Samtidigt ökar intresset för 
gratiskanalerna som bedöms tjäna på 
finansoron då folk hellre stannar hemma 
framför tv:n istället för att gå ut och 
spendera pengar. Därmed blir ett utbud 
som erbjuds av bl.a. Freeview allt 
intressantare.  
 
 

 
 
Ideell kanal sänder till 90 länder 
Folket assyrier/syrianer är utspritt över 
hela världen. I brist på ett eget media 
startades Suroyo TV i Södertälje. De håller 
till i en sliten före detta Samhallfabrik i ett 
tillsynes dött industriområde vid 
Östertälje station. På skylten utanför står 
det: Suroyo TV. Babylon Media Förening. 
Bethnahrin Kulturcentrum. Därifrån 
sänder Suroyo TV via satellit till över 90 
länder och kan ses i USA, Europa och 
Nordafrika. Kanalen sänder på sex språk 
men det huvudsakliga språket är 
arameiska som är ett av världens äldsta 
språk. 

I programtablån ingår nyheter, barn-
program, debatt, sport, underhållning och 
språkundervisning. Suroyo bevakade 
bland annat den svenska valrörelsen och 
brukar vara på plats när något särskilt 
händer i kommunen. Kanalen tar ofta upp 
frågor om migration, utvandring och 
tvångskonvertering som bedrivs i Irak i 
dag mot de kristna. Vi startade kanalen för 
att vårt folk är utspritt över hela världen och 
inte har något eget media. De som är i 50-60 
årsålder och inte kan svenska blir fängslade i 
sina egna hem. Barn tvingas att bli föräldrar 
till sina egna föräldrar om de måste översätta 
allt, säger Metin Rhawi på tv-stationen. 
 
Det är cirka 40 personer som arbetar gratis 
med att redigera, klippa och sända. Med 
en månadskostnad på 200.000 för satelliten 
är kanalen beroende av omgivningens 
välvilja och runt 4.000 familjer världen 
över donerar regelbundet pengar. 
Målsättningen är att bli en station i det 
lokala nätet. Metin Rahwi suckar en aning 
uppgivet. Vi önskar att vårt samarbete med 
Södertälje kommun och Sverige blir bättre. 
Men det gäller ett kort tidsperspektiv. I 
Södertäljes historia har vi ju bara funnits en 
kort sekund. Om de får lära känna oss kanske 
vi vinner deras tillit. 
http://www.hujada.com/article.php?ar=977 
 
Norge har fått en ny tv-kanal 
Frikanalen är den oberoende tv-kanalen 
som ger organisationer och privatpersoner 
möjlighet att sända tv-program. 15 oktober 
hade man premiär för provsändningar 
dagligen 1500-1730. Vi starter klokken 15 
med religiøse programmer, så er det 
Studentsamskibnaden i Trondheim, etterfulgt 
av Redningsselskapet, Operasjon Dagsverk og 
så avsluttes premierekvelden med et opptak av 
en klassisk konsert som en privatperson har 
gjort, säger kanalens chef Finn Andreassen 
till Kampanje. Det var den kristna 
organisationen Karisma i Stavanger som 
stod et allra första programmet på 
Frikanalen. Karisma sände tidigare på 
NRK2:s frekvenser. Intresset är nu så stort 
att kanalen redan har fyllt sändningstiden 
fram till årsskiftet. Nästa år börjar man 
sända dygnet runt. 
 

http://www.hujada.com/article.php?ar=977


 7

Frikanalen, som är världens första riks--
täckande öppna kanal, når f.n. 285.000 
hushåll i det nya digitala marknätet som 
nu håller på att byggas ut över hela Norge. 
Regeringen har i statsbudgeten beviljat 
Frikanalen 2,5 milj nkr i driftbidrag även 
under 2009.  http://www.frikanalen.no/ 
 
 

 
Danska TV2  
nu ett ekonomiskt korthus 
Det statligt ägda TV2 har ett underskott 
om 850 milj DKK och hotas att miste en 
stor del av sin intäktsplattform om ett år 
när analoga marknätet stängs av och då 
DR och TV2 inte längre har exklusiv 
tillgång till etersändningar. Politikerna 
säger dock nej till förslaget att införa en 
brukaravgift för att få se på danska TV 2. 
Både socialdemokraterna och Dansk 
folkeparti avvisar det alternativet för att få 
den ekonomiskt hårt trängda tv-kanalen 
på fötter igen. Men styrelsen tittar också 
på andra alternativ, t.ex. att  kanalen 
upphör med sitt filmstöd på 68 miljoner 
kronor per år eller att en av de två produk-
tionsanläggningarna i Köpenhamn och 
Odense  läggs ned. Att producera tv på två 
platser kostar 60 miljoner kronor extra 
varje år.  
 
Socialdemokraternas talesman i media-
frågor, Mogens Jensen, säger till nyhets-
byrån Ritzau att TV 2 måste förbli en 
public serviceinstitution. Det går inte om 
TV 2 blir en betalkanal bland alla andra. 
Hans kollega i Dansk folkeparti, Karin 
Nödgaard, föreslår TV 2 att se över 
möjligheten att sälja tv-kanalens andel i 
sändarnätet vilket skulle kunna inbringa 
mellan 500 och 600 miljoner DKK. De 
akuta ekonomiska problemen tvingade 
TV2 att säga upp 82 medarbetare i april.  
Danska staten och TV2 har vunnit en 
länge pågående rättsprocess vid EF-dom-
stolen i Luxemburg. Det handla om huru-
vida TV2 fick för mycket stöd från tv-
avgiften under perioden 1995-2002 och 

därmed tagit emot otillåtet statsstöd. 
Domstolen är enig med TV 2 staten om att 
EU-Kommissionen inte har undersökt 
saken ordentligt och underbyggt sina 
påståenden.  Hade inte domen varit till 
TV2:s fördel hade det kunnat få omfat-
tande konsekvenser om man skulle 
tvingas betala tillbaks ca en miljard kr 
(DKK). Särskilt nu när ekonomin är extra 
ansträngd (se ovan). Det hade också blivit 
omöjligt att genomföra regeringens 
tidigare planer på en privatisering av TV2. 
Dock är det inte helt över eftersom 
konkurrenterna MTG och SBS kan 
överklaga domslutet inom två månader. 
 
Förvrängda bilder i rutan: 
TV4 klarar av det som  
SVT misslyckas med  
I de senaste utgåvorna har vi i detta 
nyhetsbrev ifrågasatt SVT:s policy att för 
undvika svarta kanter runt tv-bilder i 
gamla 4:3 formatet i stället förvränga dem 
genom att fylla hela rutan för bredbilds-
formatet 16:9. Många irriteras av de 
förvrängda bilderna i till exempel nyhets-
sändningar och dokumentärer där bl.a. 
personer ”plattas till”.   
 
14 oktober tog även Dagens Nyheter upp 
frågan och skriver att TV4 har en annan 
policy för bilder än SVT.  Vi försöker 
undvika att förvränga bilder så långt som 
möjligt. Kommer det in bilder av 4:3-typ 
lägger vi in svarta kanter till vänster och höger 
i rutan, på branschspråk kallat pillerbox. Det 
gör att både proportionerna i bilden och bilden 
som helhet behålls intakt, säger Pontus 
Wahlstedt, systemingenjör på TV 4. 
 
Läs hela artikeln på 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=839797 
 
6.500 tv-kanaler i Europa 
Det rör sig om tv-kanaler i EU tillsammans 
med  kandidatländerna Kroatien och 
Turkiet enligt databasen hos European 
Audiovisual Observatory (EAO) som är en 
institution inom Europarådet.  
 
Storbritannien leder med 883 etablerade 
kanaler, följt av Tyskland 300, Italien 284, 
Frankrike 252 och Spanien 199. Sverige har 

http://www.frikanalen.no/
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=839797


 8

136.  Det stora antalet brittiska kanaler 
förklaras med att man har många tema-
kanaler (mat, husägande spel m.m.) 
riktade till de brittiska hushållen och 
samtidigt kanaler som sänder till utlandet 
(som ”svenska” TV3).  I de 29 länderna 
finns sammanlagt ca 1.500 små lokala 
kanaler.  2.473 av de 5.068 kanaler som är 
aktiva sänder via kabel, satellit och ip-tv. 
http://mavise.obs.coe.int/ 
 
 
Förflackningen i public service på tapeten: 
 
Tv-skandal skakar Tyskland 
Tysk litteraturkritiks grand old man, 
Marcel Reich-Ranicki, sade nej till årets tv-
pris i direktsändning från Köln. Bakom 
årets stora tv-gala stod de två statliga 
kanalerna ZDF och ARD och de två 
privatägda pengamaskinerna RTL och 
Sat.1.  Den årliga showen brukar vara en 
glättig affär med utdelning i många kate-
gorier som brukligt är och stor under-
hållning.  
 
Den ende pristagare som i förväg hade fått 
veta att han veta var den 88-årige kritikern 
och författaren, som ses som tysk littera-
turs svar på Tyrannosaurus Rex. Han har 
gjort en kometkarriär som kritiker i tid-
ningar och på tv. 1988-2001 var Reich-
Ranicki var han programvärd på det 
extremt populära bokprogrammet på ZDF 
”Litterär kvartett”. 
 

 
foto: Freien Universität Berlin 

 
För alla sina förtjänster skulle Reich-
Ranicki denna afton få det tyska tv-priset 
vilket var det sista inslaget i galaprogram-
met. Men allt eftersom plattityderna 
vandrade över scenen bleknade han 
alltmer och började titta på klockan. Reich-
Ranicki går till sist upp i talarstolen under 

auditoriets brusande begeistring.  
Men så säger han: Jag hör inte till denna 
tävling. Jag tycker det är obehagligt att jag 
måste uppleva detta ikväll. Efter alla de 
fjolligheter, som jag har sett ikväll, tror jag 
inte, att jag inte hör hemma här. Jag tar inte 
emot detta pris. Kanske borde jag ha sagt det 
förr. Men jag visste inte vad som väntade mig.  
 
Skandalen är ett faktum och uppsägningar 
hänger löst. Den förste som ber om en 
sedan helt frivilligt är Reich-Ranickis 
efterträdare på ZDF:s bokprogram, 
författaren Elke Heidenreich. Hon har 
tidigare i år utsetts av en tidskrift till 
Tysklands mest inflytelserika kvinna och 
är ofta citerad i medierna. Hemkommen 
från galan skriver hon i Frankfurter 
Allgemeine Zeitung årets läsarbrev. Det är 
en oförbehållen hyllning av Reich-Ranicki. 
Jag kunde ha hoppat upp i luften av glädje över 
denne modige, arga, förolämpade, kloka man 
och av raseri och grämelse över detta 
skadeskjutna arrangemang, denna gränslösa 
plattityd.  
 
Hur jämmerliga var inte de flesta av de 
prisbelönta produktionerna, hur jämmerlig är 
inte vår tv, hur fattig, hur dum, hur kulturlös, 
hur löjlig. Man bjuder inte in en så 
intelligent man till denna sorts idioti med 
fula kulisser menade hon. Det sägs redan 
att Reich-Ranicki har gjort skandal. Åh nej, 
det har han ikke. Skandalen var denna ganska 
gräsliga föreställning. Reich-Ranicki var en 
ljusglimt menar hon. Man skäms att 
överhuvudtaget att arbeta på en sådan 
kanal skriver hon och säger sig vara trött 
på att kämpa. Jag skäms. På allas vägnar ber 
jag alla dem som har tvingats stå ut med dessa 
förhållanden om ursäkt.  Elke Heidenreich 
fick sparken direkt från ZDF. 
 
I Süddeutsche Zeitung skrev kulturjourna-
listen Christopher Schmidt, att Reich-
Ranicki är älskad, eftersom han en av de 
oböjbara gamla män, som rakt av säger de 
obekväma sanningar som människor 
längtar efter att få höra. Chefen för den 
andra statliga tv-kanalen ARD Günter 
Struve, förklarar hela händelsen med att 
ett massmedium som tv måste nå många 
vid sidan av den kultureliten. Men samma 

http://mavise.obs.coe.int/


 9

dag presenterade opinionsinstitutet Forsa 
en gallup som visade att 48 % av de 
tillfrågade tyskarna ansåg tv-programmen 
för medelmåttiga, 37 % för dåliga eller 
mycket dåliga. Endast 11 % ansåg tv-
programmen ligga på en hög nivå. Reich-
Ranickis kommenterar till tv-bolagen 
programpolicy: De menar att tittarna vill ha 
det dåliga. Som om tittarna var en samling 
idioter. (Politiken) 
 
Settman-Sverige är det nya landet 
I sin tv-krönika i Dagens Nyheter går Johan 
Croneman till attack mot förflack-ningen av 
underhållningen  SVT och TV4. Han skriver 
bl.a. att Baluba gör tv, galor, events, Peter 
Settman är företagets vd, han är omvittnat 
driven och duktig som entre-prenör och 
företagare. Han är tv-chefernas våta dröm, allt 
han tar i blir guld i tittar-siffror. Han utstrålar 
självförtroende, det finns inte en tv-ruta som 
han inte kan forcera. Det är rent av så att ingen 
i tv-branschen har större inflytande över vad 
vi får se på tv, hur det skall se ut - och hur det 
skall låta. Han har mer makt än TV 4:s Jan 
Scherman och SVT:s Eva Hamilton tillsam-
mans. Settman-Sverige är det nya landet. 
Varför känner jag ett sådant genuint obehag 
inför den tanken? Jag tror det är kulturfient-
ligheten, personifierad. När Peter Settman i 
fredags jazzade in som gäst i TV 4:s "Fredag 
hela veckan" fick jag fullt ut klart för mig att vi 
sitter rejält i klistret. Det här är vad som 
återstår. 80-talsbuskis. 
 
Motståndet är mer än klent, uppgiven-heten 
utbredd, var finns den aktiva motstånds-
rörelsen i Settman-Sverige? frågar sig 
Croneman. Man kan inte se tillstymmelse till 
mobilisering, människor som Peter Settman 
behöver inte ens erövra scenen, den står helt 
tom på ingenting. Inte ett alternativ så långt 
ögat når. En gång i tiden försvarades kulturen 
på offentlig plats av sådana som Eva Hamilton 
och Jan Scherman, i dag har hela den genera-
tionen bytt sida, där kan man inte längre hitta 
något kulturstöd alls. Det viktigaste den 
generationen tycks vilja säga i dag är att man 
faktiskt gillat Abba hela tiden, och att man 
älskar B-serier och svensk pilsnerfilm. Och att 
man tror på Gud. Så har man krattat fint i 
Settman-Sverige avslutar Croneman.   
 
Läs hela krönikan på 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=844571 
 
 

 
radio 

Närradion sätter krav på Finland 
Den Nordiska närradiokonferensen i Åbo, 
samlade 85 deltagare från fyra nordiska 
länder och några andra europeiska länder. 
Även finska trafikministeriet var represen-
terat. Konferensen arrangerades av Åbo 
Närradioförening/Radio Robin Hood med 
stöd av Nordiska kulturfonden och Åbo 
stad. Konferensen konstaterade i sitt 
slutdokument att mycket finns att göra för 
att utveckla och stärka närradion i de 
nordiska länderna. Därför att Europa-
parlamentets ställningstagande nyligen av 
stor vikt härvidlag. Konferensen ser det 
som ytterst väsentligt att särskilda sam-
hällsinsatser görs för att utveckla när-
radion i Finland, som idag endast har sex 
närradiostationer, och höja denna medie-
sektor i nivå med jämförbara Nordiska 
grannländer och Västeuropa i övrigt. 
Detta kan också vara av särskild betydelse 
för att stimulera och inspirera etablering 
och utveckling av den tredje mediesektorn 
i de baltiska staterna.  
 
Det finska samhället bör rättsligt erkänna 
de icke-kommersiella etermedierna och 
skapa en struktur för samhällsstöd i den 
tredje mediesektorn. Dessutom bör en del 
av det digitala frekvensområdet reserveras 
för samhällsnyttig icke-kommersiell radio 
och tv vilket inkluderar närradion som 
samtidigt bör få det analoga utrymme som 
kan krävas på FM-bandet framhåller 
konferensen. 
  
Kommersiellt närradionätverk  
bröt mot radiolagen 
Granskningsnämnden har konstaterat att 
de tre närradiostationerna 
Radio Bohuslän 107,5 Lysekil 
Radio Bohuslän 88,7 Uddevalla  
Radio Bohuslän 100,5 Stenungsund 
brutit mot bestämmelsen om att varje 
station ska sända egna program, det s.k. 
riksförbudet. 
 
Samtliga stationer, som granskades på 
eget initiativ av nämnden, innehöll bland 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=844571


 10

annat programmen Morgonblocket, För-
middag och Evenemang. Musikmixen var 
unik i respektive station men de talade 
innehållen i programmen var med undan-
tag för ett inslag identiskt i samtliga 
stationer. Programmet Evenemang bestod 
av olika evenemangstips och sändes med 
identiskt innehåll i samtliga stationer. 
Eftersom materialet inte omfattades av de 
undantag som gäller fälldes stationerna av 
nämnden. 
 
Enligt riksförbudet får endast program 
som framställts särskilt för den egna 
verksamheten sändas i närradio. Visst 
undantag tillåts under högst tio timmar 
per månad. Syftet med bestämmelsen är 
att garantera programverksamhetens 
lokala karaktär och förhindra att samma 
program sänds över flera sändare i olika 
kommuner. 
 
Radio Totalnormal krossar myter 
Det nya närradioprogrammet i Stockholm 
Radio Totalnormal är för människor med 
psykisk ohälsa.  Sammanlagt 30 personer 
har hittills på olika sätt bidragit till pro-
grammet som startades av radiojourna-
listen Idji Maciel. Jag vill riva fördomar. Det 
är en demokratisk rätt att få göra sin röst hörd, 
men är det något i medier om människor med 
psykisk ohälsa handlar det om våld, Fast de 
våldsamma utgör bara en liten del, säger 
Maciel. Hon fick idén när hon i Argentina 
upptäckte Radio La Colifata, ett närradio-
program som sändes från trädgården till 
ett mentalsjukhus. Allmänna arvsfonden 
har gett stöd till radioprojektet. (Mitt-i-
Södermalm) 
 
Radio Totalnormal sänder på torsdagar 1400-
1530 på Stockholm Närradio FM 101,1 MHz 
från Fountain House på Södermalm. Man kan 
också lyssna på http://www.radiototalnormal.se/ 
eller http://www.narradio.se/ 
 
Värnamo sänder på  
vietnamesiska och BKS 
Mer än 2.800 personer, eller 8,6 procent av 
Värnamos befolkning, kommer från 
Bosnien-Hercegovina eller Serbien-
Montenegro. En kvart i veckan kommer 
man nu att kunna höra sändningar på 

BKS, vilket är den officiella termen för 
bosniska-serbiska-kroatiska. 
 
Rösterna i etern blir kända värnamonamn 
– författaren Sevko Kadric samt Ismeta 
Seremet på kulturförvaltningen. Även de 
närmare 700 vietnameserna i Värnamo får 
sändningar på sitt språk. De kommer att 
kunna lyssna till Lechi Tran, modersmåls-
lärare och tolk. I båda fallen blir program-
men sammanfattningar av ett svensk-
språkigt program som görs av projekt-
ledaren Ann-Mari Wiberg på onsdags-
kvällarna. 
 
Ett program ska handla om hur Värnamo 
styrs, ett annat om förskolan där en lärare 
berättar om hur man arbetar med barn 
från olika kulturer.  Ett program ska handla 
om bondens år. Många kommer från lant-
brukarbakgrund, men hur är det att vara bonde 
i Sverige? säger Ann-Mari Wiberg. 
Programmen kommer även att innehålla 
musik från de respektive kulturerna samt 
evenemangstips. 
 
Projektet, som heter Värnamo Interna-
tionella Radio, har beviljats ett årsbidrag 
på 280.000 kronor ur kommunens inte-
grationspott. Kommunen och Studieför-
bundet Vuxenskolan står bakom sats-
ningen. Programmen kommer också att gå 
att lyssna på i efterhand via kommunens 
hemsida. Kommunstyrelsens ordförande 
Maria Leifland (c) hoppas att projektet ska 
få fler att känna sig delaktiga i samhället. 
Du behöver ju inte heller ha läsförståelse för 
att kunna lyssna, säger hon. (Finnveden.nu)   
Värnamo närradio sänder på 98,1 Mhz. 
 
Krissamtal efter Channel 4  
lämnat radioprojekt 
De återstående parterna i konsortiet 4 
Digital radio har hållit krissamtal efter att 
huvudägaren brittiska tv-bolaget Channel 
4 dragit sig ur. Framtiden för projektet ser 
nu blekt ut. Minst sex av de tio nationella 
DAB-kanaler som planerats kommer inte 
att sändas. BSkyB säger att man troligen 
inte kan finna en ny partner för Sky News 
Radio. UTV tvekar ifråga om sin Talk-
Radio.  Bauer Radio med sin radioversion 
av sitt framgångsrika kvinnomagasin 

http://www.radiototalnormal.se/
http://www.narradio.se/


 11

Closer avvaktar. Tre andra stationer har 
tidigare redan dragit sig ur bl.a. CanWests 
musikkanal för 40-59-åringar och kvinno-
kanalen Virgin Radio Viva. 
(MediaGuardian) 
 

 
 
Ökat digitalradiolyssnade,  
men lönsamhet saknas 
Lyssnandet på digitalradio i Storbritan-
nien har fortsatt öka trots att den kommer-
siella radiosektorns problem med att få 
den nya plattformen att betala sig. Tredje 
kvartalet stod digitalradiolyssnandet för 
18.7% av allt radiolyssnande en ökning 
från 15 % samma period förra året.  Av 
detta stod DAB-plattformen för 11,3 % av 
allt lyssnande. Lyssnandet på analog radio 
(AM och FM) minskade till 68,4 % (från 
71,1 % året innan). Problemet för kommer-
siell radio är dock att större delen av 
digitala lyssnandet gäller radiokanaler 
som redan finns att tillgå analogt och 
sådana BBC-kanaler som enbart sänder via 
digitalt. (Rajar) 
 
Digitalradiostation stänger 
Brittiska Bauer har beslutat stänga sin 
nationella digitalradiostation Mojo och 
istället prioritera sina andra tre radio-
kanaler Q, Heat och Smash Hits. Mojo 
startade 2003 och är radioversionen av 
musikmagasinet med samma namn. Mojo 
sänder via digitala marknätet Freeview, 
via Sky Digital och på nätet, men inte via 
DAB. (MediaGuardian) 
 
Klart för DAB  
i irländsk public service 
Public service-bolaget RTÉ lanserar sitt 
permanenta DAB-utbud 1 december. De 
fem digitala format som ska sändas är RTÉ 
Pulse, RTÉ 2XM och RTÉ Chill inriktas på 
musik och är systerkanaler till RTÉ 2fm. 

Dessutom startas talkanalen RTÉ Choice, 
som komplement till RTÉ Radio 1, och 
barnkanalen RTÉ Junior för åldersgruppen 
2-10 år. DAB-sändningarna når 44 procent 
av Irland och inom tre år byggs 
räckvidden ut till 56 procent.  
 
Utökad information om digitalt FM 
DRM-konsortiet har på sin webbplats lagt 
upp en särskild sektion med aktuell 
information om den DRM+  Här kan få 
tekniska detaljer om bl.a. datatjänster och 
sändningar inklusive de pågående 
fälttesterna med den nya tekniken. 
http://www.drm.org/drm-the-system/drm/ 
 
FMeXtra på försök i Lettland 
Krebs TV har bedrivit försökssändningar 
med den digitala radiotekniken FMeXtra i 
Riga på 100,5 MHz. På denna sändare 
sänder man vanligtvis BBC World Service, 
men nu har man också petat in Radio 
Nord, som annars sänder på 945 kHz 
mellanvåg och den rysktalande Top Radio, 
på denna frekvens. Krebs TV har sökt och 
hoppas få av mediemyndigheten 
sändningstillstånd för längre period. 
(Radio World) 
 
Public service i Berlin stänger 
multikulturell radiostation 
20.000 berlinare har protesterat mot den 
planerade nedläggningen av Radio 
Multikulti vi kommande årsskifte, skriver 
Deutsche Welle. Radio Multikulti 
startades 1994 av delstaterna Berlin och 
Brandenburgs public servicebolag RBB. 
Man blandar världsmusik med program 
på 21 språk. Framför allt riktar sig 
stationen till den fjärdedel av Berlins 
befolkning som är invandrare 430,000 
personer, men man fick aldrig den stora 
publik man hade hoppats på. 
RBB har hamnat i ekonomisk kris. 54 
miljoner euro saknas för de närmaste fyra 
åren och med nedläggningen av Radio 
Multikulti sparas 12-15 miljoner. På FM-
bandet i Berlin kommer RBB Radio 
Multikulti att ersättas av Köln-baserade 
Funkhaus Europa, som startades 1998 med 
inspiration från just Radio Multikulti. 
 

http://www.drm.org/drm-the-system/drm/


 12

Brittisk radiogrupp nära konkurs 
Laser Broadcasting har begärts i konkurs 
av en av kreditorerna riskkapitalbolaget 
Capital North East No1 Limited 
Partnership. Laser som är baserad i 
Darlington bildades 2002 av bl.a. Nigel 
Reeve på Classic FM. Gruppen har f.n. nio 
kommersiella lokalradiotillstånd; Bath FM, 
Brunel FM, tre Sunshine-stations i 
Ludlow, Hereford/Worcester och 
Hereford/Monmouth, två Quay West-
stationer i West Somerset och Bridgewater, 
3TR i Warminster och Fresh Radio i 
Yorkshire Dales. (MediaGuardian) 
 
Public service och politiker: 
Varför gör Leif Pagrotsky radio? 
Sveriges Radio har en, jämfört med SVT, 
sträng extraknäckspolicy skriver Marielouise 
Samuelsson i sin krönika i DN. SR vårdar 
därmed oberoende och public serviceidentitet, 
vilket knappast blivit mindre väsentligt när allt 
fler program görs av externa produktions-
bolag, som i sin tur (ofrånkomligt) har andra 
uppdragsgivare och därmed andra lojaliteter. 
Samuelsson noterar att förre medieministern 
Leif Pagrotsky kontinue-rligt medverkar som 
så kallad sidekick i "Nordegren i P 1". Inte bara 
som paneltyckare, han skickas också ut på 
intervjuuppdrag.   
 
Att Pagrotsky som företräder oppositio-nen i 
mediepolitiska frågor samtidigt uppträder som 
SR-medarbetare borde för länge sedan ha 
utlöst public serviceetiskt storlarm anser 
Samuelsson. SR-ledningen har uttryckt 
berättigad oro för att ett skifte från licensmedel 
till skattefinansiering skulle innebära vansklig 
närhet till politik och politiker. Samtidigt som 
SR alltså redan har personliga förbindelser och 
avtal med den riksdagsledamot som mycket 
väl kan bli medieminister vid ett regerings-
skifte menar hon. 
 
Att riksdagsledamöter extraknäcker hos SR är 
minst lika skadligt för trovärdighet och 
oberoende som när SR:s journalister extra-
knäcker för riksdags- och regeringsstyrda 
myndigheter, som försvarsmakten avslutar 
Samuelsson 
 
Läs hela krönikan på  
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207
&a=843756 
 

Utredning på gång 
Måndag 10 november presenteras den av 
radiobranschen länge emotsedda enmans-
utredningen om kommersiell radio vid en 
presskonferens på Rosenbad i Stockholm. 
 
 
 
annat 
 
Flandern vill ha eget  
domänsuffix på Internet 
Den flamländska regeringen har beslutat 
ansöka om en flamländsk domänsuffix på 
Internet för att göra Flandern mer synligt 
på webben. Detta kommer att kosta 
100.000 euro. För närvarande använder de 
flesta belgiska webbplatser landsuffixet 
.be Man har ännu inte valt bokstavs-
kombination. Aktuella förslag är .vla, .vln, 
.vlaanderen eller .fla . Man får inte använda 
två bokstäver eftersom detta är reserverat 
för självständiga nationer som är erkända 
av FN. (Flanders News) 
 
Nya upplageras i USA och 
dagstidning lämnar papperet 
Flera stora dagstidningar har tappat tio 
procent eller mer av sin upplaga under de 
senaste sex månaderna. Sparåtgärderna 
får nu analytiker att varna för att de 
påverkar produkten för mycket. The 
Boston Globe och Philadelphia Inquirer 
hör till de stora upplageförlorarna med en 
minskning på över 10 procent de senaste 
sex månaderna. I genomsnitt minskade 
upplagorna med 4,6 procent på vardagar 
och 4,8 på söndagar. 
 
Tidningsföretagen har under en längre 
period vidtagit en rad åtgärder för att 
minska sina kostnader. Det har till 
exempel handlat om så väl att gå ner i 
format som att minska antalet anställda. 
Nu börjar det höjas varnande finger att det 
börjar gå ut för mycket över produkten. 
Det verkar omöjligt för mig att ni ska kunna 
skära ner kostnaderna dramatiskt utan att det 
kommer påverka den redaktionella kvaliteten 
på er produkt, säger en medieanalytiker på 
Goldman Sachs. (Medievärlden) 
 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207


 13

Nästa år tar The Christian Science Monitor 
som första riksspridda nyhetstidning i 
Amerika steget från papper. Från april 
erbjuds prenumeranterna på tidningen, 
som finns över hela USA, dagliga upp-
dateringar via e-post samt en pappers-
tidning en gång i veckan. Samtidigt ska 
man också satsa hårt på sajten. 
 
Tidningen, som har sitt säte i Boston, har 
under en lång följd av år tappat i upplaga. 
1970 låg den på 223.000, i år är den nere på 
56.000.  Utgifterna i år kommer att bli 
närmare 19 miljoner dollar, intäkterna 
stannar på 12,5 miljoner. Genom att sluta 
komma ut på papper fem dagar i veckan 
räknar företaget med att spara in 10,5 
miljoner på fem år.  
 
Parlamentarisk kommitté  
vill utöka meddelarfriheten 
Tidningen Riksdag & Departement har 
tagit del av en promemoria som innehåller 
en rad förslag som syftar till att förstärka 
meddelarfriheten. Förutom att offentligt 
anställda ska omfattas av meddelar-
friheten föreslår Yttrandefrihetskommittén 
att förbudet för repressalier utökas och att 
samma regler införs även för anställda 
inom kommunala bolag och stiftelser. 
Förslaget ska presenteras för regeringen 
senast 1 februari 2009 och kan träda i kraft 
tidigast 1 januari 2011. 
 
SMS-innovatör belönad 
Den finländska kommunikationsexperten 
Matti Makkonen har fått den ansedda 
tidningen The Economists innovationspris. 
Han belönas för sitt arbete med utveck-
lingen av textmeddelandefunktionen för 
mobiltelefoner. Matti Makkonen kallas 
allmänt för textmeddelandenas fader. 
Också mobiltillverkaren Nokia belönades 
för företagets innovationskraft, och för 
dess förmåga att snabbt leva upp till nya 
konsumenttrender. 
 
Digitalt på Cinemateket i Norge 
Fram till förra veckan var det fram för allt 
35 mm-film som gällde för visningar av 
klassiker i regi av norska Cinemateket. Då 
var det också visningar i Oslo, Bergen, 
Trondheim och Tromsö som gällde. Men i 

och med övergången till det digitala 
formatet har Cinemateket nu utökat 
verksamheten och flyttat in i Stavanger, 
Kristiansand och Lillehammer. Alla 
visningar sker på torsdagar klockan 18.00 i 
samtliga städer. Genom att visa samma 
film på samma tid i alla städerna är det 
också möjligt att köra inledningar och/ 
eller föredrag på en av biograferna och att 
det även direktsänds i övriga salonger. 
Tanken är att det hela ska utökas ännu 
mer i framtiden. 
 
Totalt har projektet en budget på sex 
miljoner norska kronor. Hälften kommer 
från Norska Filminstitutet och hälften från 
Høykom-fonden (som ger stöd till 
användning av ny teknik inom kommunal 
och statlig verksamhet). Till största delen 
består finansieringen av arbetstimmar. Så 
tillkommer även en del pengar till utrust-
ningen som främst kommer från kommu-
nerna och till viss del från Filminstitutets 
filmkulturella stöd. (Filmnyheterna.se) 
 
personnytt 
 
Filmveteran från väst till 
Filminstitutet  
Bengt Toll kommer från tjänsten som 
utvecklingschef på Film i Väst och har de 
senaste åren även varit ordförande i Cine 
Regio, det europeiska nätverket för 
regionala filmfonder. På Filminstitutet 
kommer han att bli chef för avdelningen 
Publiken; alla de delar som handlar om 
hur den svenska filmen ska nå ut, både i 
Sverige och internationellt. Här ligger alla 
stöd till visning, distribution, biografer 
och import av kvalitetsfilm, lansering av 
svensk film i utlandet samt Skolbio och 
Cinemateket. Toll har en gedigen och bred 
erfarenhet från film, teater och media. Han 
är född 1948 och har bland annat arbetat 
som opera- och teaterregissör, producent 
på Sveriges Television och Sveriges Radio 
och som tv-, dokumentär- och reklam-
filmsproducent i eget bolag. 
  
Som utvecklingschef på Film i Väst (2004-
08) arbetade han med omvärldsfrågor och 
att bygga internationella nätverk och 



 14

strategier för att öka antalet samproduk-
tioner och för att öka svensk films möjlig-
heter att nå ut i världen.  
Cissi Elwin, VD Svenska Filminstitutet:  
Vi är enormt glada över att få in en av 
filmbranschens skarpaste strateger i arbetet 
med det som just nu är de viktigaste 
framtidsfrågorna för den svenska filmen. Nya 
visningsformer, digitaliseringen av biograferna 
och den monopolliknande ställningen på 
biografmarknaden ställer helt nya krav på 
Filminstitutet. Bengt Toll tillträder i 
februari 2009 
 
Departementsnestor  
nu mediekonsult 
Ämnesrådet Lars Marén har gått i pension 
och avtackades på kulturdepartementet i 
slutet av maj. Han arbetade i flera decen-
nier på departementet och var dess nestor 
ifråga om svensk tv-politik. Marén arbetar 
numera för konsultbolaget LoveOne 
Consulting AB som drivs av förre stats-
sekreteraren Claes Ånstrand som lämnade 
sin post i kulturdepartementet vid rege-
ringsskiftet. LoveOne har bland annat 
medieföretagen UR och Teracom på 
kundlistan enligt Resume. 
 
Ny ordförande för  
dansk public service 
Michael Christiansen har av kulturmini-
stern utsetts till ny styrelseordförande för 
Danmarks Radio. Han ersätter Mogens 
Munk Rasmussen, som fick avgå i somras 
efter skandalerna kring bygget av DR 
Byen - nya radio- och tv-huset.  
Christiansen var chef för Det Kongelige 
Teater 1992-2008. Han har även varit 
departementschef i försvarsdepartementet 
och avdelningschef i justitiedeparte-
mentet. 
  
Lästips 
 
"Resor i tiden"  
Ämnen, platser, personer, förstudier, form, 
genomförande & villkor. Egna erfarenheter 
och lånta fjädrar kring konsten att frammana 
det förflutna på film. En engagerad text av 
Göran Gunér som arbetat i filmvärlden sedan 
1969 och producerat många uppskattade 
dokumen-tärfilmer. Boken ger en 
underhållande och intressant inblick i 

historiens, kulturens och filmens värld på 340 
sidor. Delar av 15 filmer finns på medföljande 
DVD. Resor i tiden kostar 140 kr plus moms 
och porto och kan beställas direkt från  
goran.guner@athenafilm.se eller via 
http://www.athenafilm.se/ 
 
"Vår tids rädsla för allvar" 
Det vore roligt och hälsosamt och definitivt 
uppiggande om Roys (Anderssons) tankar och en 
diskussion om kvalitet och konst kunde få fäste 
också i den svenska filmbranschen, skriver Jannike 
Åhlund i Filmnyheterna. Bland alla de 
filmrelaterade böcker som Filmkonst och 
Göteborgs filmfestival givit ut genom åren är 
”Vår tids rädsla för allvar” av Roy Andersson 
den i särklass mest efterfrågade. Snart 15 år 
efter dess utgivning får festivalen fortfarande 
förfrågningar om boken och på Filmhusets 
bibliotek berättar bibliotekarien att flera ex av 
boken försvunnit spårlöst. Det vore roligt och 
hälsosamt och definitivt uppiggande om Roys 
tankar och en diskussion om kvalitet och konst 
kunde få fäste också i den svenska 
filmbranschen skriver Åhlund.  
Läs hela hennes krönika på 
http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Var-tids-
radsla-for-allvar/ 
Och läs sedan boken! 
 
Aktuellt om  
Community Media i Europa 
På webbplatsen communitymedia.eu finns nu 
samlat information om och länkar till aktuella 
dokument om icke-kommersiell radio och tv 
runt om i Europa. Det handlar om 
resolutioner, konsultrapporter och 
forskningsrapporter samt information om 
aktuella internationella konferenser på 
området.  http://www.communitymedia.eu/ 
 
 
Citatet 
 
THE MEDIA-GO-ROUND STOPS 
If politicians really cared about the media's role in 
our democracy, they'd mandate a never-ending 
election season. This year has been very kind to the 
media. Record Internet traffic! Record TV ratings! 
Record magazine sales at the newsstand! Hillary 
Clinton's, Barack Obama's, John McCain's, and 
Sarah Palin's mere existences have essentially 
bailed out the electronic-media industry. On Nov. 
5, that handout expires. The media's election bubble 
is about to pop. (Chadwick Matlin i The Big 
Money) 

http://www.athenafilm.se/
http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Var-tids-radsla-
http://www.communitymedia.eu/

