
 1

 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2008 : 14   

 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 
- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 

 
12 december 2008 

 
www.publicaccess.se 

 

 
ledare 
 
Visionslös radioutredning 
Den utredning om den kommersiella radion som nyligen lades fram hade inte mycket att komma 
med. Det är förvånande att man kan ge så mycket tid och resurser åt en utredning som gör så lite 
nytta. Det hade exempelvis inte behövts ens en utredning för att konstatera det som vi alla sedan 
länge visste; att den privata lokalradion (PLR) numera är vad utredaren föreslår ”kommersiell radio” - 
utan någon lokal förankring. Att det inte fanns frekvensutrymme för ytterligare en rikstäckande FM-
kanal visste ju alla. Däremot borde man ha utrett om det överhuvudtaget är möjligt att affärsmässigt 
driva vad en del politiker drömmer om; en rikstäckande kommersiell konkurrent till P1. 
Överhuvudtaget missar dessa medieutredningar att utreda om det finns ekonomiska förutsättningar 
för att driva kommersiell radio utöver det vi redan har; två rikstäckande FM-nät (MTG och SBS) och 
ett 20-tal privata närradiostationer.  Utredaren duckar också för den avgörande frågan; finns det 
överhuvudtaget någon framtid för etersänd kommersiell radio och i synnerhet med publicistiska 
uppdrag.  Hur skall en lokalt förankrad lokalradio se ut för att fungera i Sverige? 
 
Det är tydligt att utredaren förutsätter att Sverige skall få digitalradio (DAB) och att detta bl.a. skall 
lösa problemen med den privata reklamfinansierade närradion (f..n. ett 20-tal stationer). Man hoppas 
nämligen att DAB-tillstånden skall bli så attraktiva att man släpper närradiofrekvenserna frivillig. 
Detta visar att utredaren inte studerat frågan närmare; det är en enorm skillnad att kontrollera sina 
egen FM-sändare i närområdet mot att ingå i en regional multiplex för DAB – inte minst 
kostnadsmässigt. Än så länge pekar allt på att detta är förbehållet de stora aktörerna. Och det är 
knappt att dessa klarar av det hela just nu om man läser rapporterna från de brittiska öarna (se notis i 
detta nyhetsbrev). Utredaren har inga alternativ ifall det inte skulle fungera med DAB.  
 
Att en medieutredning är bristfällig skall dock inte lastas i första hand på utredaren utan på 
direktivförfattaren. Vi får fortsätta hoppas på en riktig radioutredning, som tar ett helhetsgrepp på 
samtliga tre sektorer inom svensk radio; public service, kommersiell radio och närradio. Och som 
klarar ut såväl det ekonomiska som tekniska med radions framtid. 
 
De skriande bristerna i radiolagen ifråga om närradion är så tydliga att dock regeringen bör kunna 
lösa detta utan att behöva anlita utredare. Sverige är det enda landet i Europa som tillåter 
privatpersoner att ta över närradiofrekvenser i kommersiellt syfte.  Därmed undermineras basen för 
det civila samhället; en svensk ”community radio”. Detta går också emot den inriktning för den tredje 
mediesektorn som framhållits av det europeiska parlamentet i höst. 
 
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se   0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på http://www.publicaccess.se 

 

http://www.publicaccess.se


 2

radio och tv 
 
Reklamberoende public service  
måste avskeda och sälja ut 
Österrikiska public servicebolaget ORF har 
meddelat att man planerar skära ner antalet 
anställda med cirka 1.000 – nästan 30 % av 
arbetsstyrkan - fram till 2012. ORF är delvis 
beroende av reklamintäkter som nu minskat 
och konkurrensen från privata kanaler har 
ökat. Skulderna vid årets slut beräknas bli 100 
miljoner euro. ORF avser att bl.a. outsourca 
teknikavdelningen och Radiosymfonikerna.  
(DPA) 
 
Enligt Hollywood Reporter finns uppgifter om 
en delvis privatisering av ORF. Den mest 
troliga partnern i ett sådant scenario skulle 
vara RTL Group, som tidigare uttalat intresse 
för huvudkanalen ORF1. RTL:s nuvarande 
chef österrikaren Gerhard Zeiler har tidigare 
också varit chef för just ORF. 
 
Det flamländska public servicebolaget VRT i 
Belgien behöver spara 71,5 miljoner euro de 
kommande tre åren. Det är bl.a. minskade 
reklamintäkter på radiosidan som är orsaken. 
VRT tänker bl.a. dra ned på antalet sportsänd-
ningar för att spara in på rättighetskostnader 
och börja producera mer i egna studios istället 
för att lägga ut bl.a. sina populäraste shower 
till fristående bolag. 150 tjänster måste bort. 
(VRT news) 
 

        
 
Avkommersialiseringen skakar  
fransk public service  
Public service har skakats om av president 
Sarkozys långtgående förändringsplaner. En 
24-timmars strejk med 10.000 anställda inom 
radio och tv gjorde att det blev avbrott i 
bevakningen av nationalförsamlingens 
diskussion om förslagen. Dessa innebär bl.a. 
att de fem tv-kanalerna med FR2 och FR3 i 
spetsen kommer att bli del i ett enda konglo-
merat vars chef utses av regeringen. Nästa år 
börjar man också skära ner reklamutrymmet i 
kanalerna för att 2011 vara helt reklamfria. De 
inkomster på 450 miljoner euro som public 
service därmed går miste om skall 
kompenseras helt ut genom en höjning av 
inkomstskatten för de kommersiella kanalerna 
med tre procent.  Tv-ledningen beräknar att 
900 anställda måste gå om planerna 
genomförs.  (Le Monde, AFP) 

 
Public servicereformer i Finland  
bereds bakom lyckta dörrar 
På Yle oroar man sig över hur programverk-
samheten ska finansieras i framtiden. Den 
parlamentariska arbetsgruppen som kom-
munikationsminister Suvi Lindén (saml) 
tillsatte i våras för att fundera på Yle:s framtid 
har problem. Gruppen skulle bli klar med sitt 
uppdrag till årsskiftet men nu har man bett om 
tilläggstid för att kunna enas om Yle-pengarna. 
Inom gruppen, som leds av Mika Lintilä (c), 
tidigare ordförande för Yle:s förvaltningsråd, 
uttalar sig ingen förrän det finns någonting 
konkret att berätta. Vi är ganska ense om att 
public service-uppdraget är bra definierat som det 
är. Problemet är hur finansieringen ska ordnas i 
framtiden så att resurserna tryggas. Vi grälar 
åtminstone inte ännu, säger Bjarne Kallis (kd). 
 
Det är inte partipolitik som ligger bakom det 
överraskande beslutet att be om tilläggstid. 
Det är helt enkelt så besvärligt att hitta en 
finansieringsmodell som fungerar att mera tid 
behövs. Många har sagt att det nuvarande 
systemet med tv-avgift har levt ut sin tid men jag 
är inte så säker. Det finns ju många möjligheter att 
kombinera olika element. Klart är ändå att vi inte 
bara kan höja tv-avgiften eftersom det leder till att 
folk slutar betala, tror Kallis. Han bollar med en 
modell enligt vilken avgiften skulle uppbäras 
av alla hushåll som inte uttryckligen kruxar för 
att de inte använder sig av Yle:s tjänster. Det 
skulle öka antalet personer som betalar tv-avgift. 
Klart är att vi måste få en modell som håller för tio 
år framåt. 
Kallis får medhåll av Kari Klemm, förtroende-
man på Yle:s finska nyheter. Nu är det ju så att 
pengarna räcker till för att hålla nuvarande 
verksamhet igång, men det blir inget över för 
att utveckla verksamheten.  
 
Klemm framhåller att ett system med finan-
siering över statsbudgeten medför stora risker. 
Det kan gå som i Holland, där den modellen 
infördes. När en ny regering tillträdde kördes 
verksamheten ned. (Huvudstadsbladet)   
Anm: kruxar för (finlandssvenska) = kryssar i  
 
Public service på högerkanten  
planeras i Holland 
En framstående lokalpolitiker i Rotterdam, 
Ronald Sorensen, tänker bilda en ny 
högerextrem radio-tv-stiftelse som skall få 
ihop minst 50.000 medlemmar till den 1 april 
nästa år. Detta ger organisationen rätt till 
sändningstid i public servicekanalerna enligt 
det unika holländska systemet. Det långsiktiga 



 3

målet är minst 150.000 medlemmar vilket ger 
rätt till ytterligare tid. Sorensen leder det näst 
största partiet i kommunfullmäktige Liveable 
Rotterdam, som tidigare leddes av den Pim 
Fortuyn som mördades 2002.  Arbetsnamnet 
på det nya radio/tv-bolaget är Netherlands 
Populist Broadcaster (PON).  Sorensen hävdar 
att högerparlamentariker som Geert Wilders 
och Rita Verdonk ignoreras av de nuvarande 
public servicekanalerna. Noteras bör också att 
en muslimskt orienterad public service-
organisation för planeras. 
 

 
 
Brittisk militärradio/tv måste skära ned 
British Forces Broadcasting Service, som 
sänder radio och tv till brittisk militär och 
deras familjer måste skära bort 30 tjänster. 
BFBS har 168 anställda varav de flesta arbetar 
med radio. Under en omorganisation kan en 
av de tre radiokanalerna BFBS Radio 2 komma 
att stängas. Man kommer att fokusera på ett 
ökat samband mellan hemlandet och de 
områden där brittisk militär nu är som mest 
engagerad; Afghanistan och Irak. I de mer 
traditionella områdena (Tyskland, Cypern, 
Gibraltar, Kanada, Falklandsöarna och Belize) 
kommer man att effektivisera.  
 
BFBS etablerades 1943 och finns i förutom 
ovan nämnda länder i Bosnien, Brunei, 
Kosovo, Mellersta östern, Nordirland och 
Tristan da Cunha. Man sänder också direkt via 
satellit till örlogsflottan. Man har två tv-
kanaler och tre radiokanaler. Tv-kanalerna är 
BFBS 1 som är mest familjeorienterad och BFBS 
2 som är mer ”grabbig”. Radiokanalerna är 
BFBS Radio 1 för med popmusik, nyheter, 
aktualiteter och sport, BFBS Radio 2, med 
populärmusik and lokal community radio; 
samt BFBS Radio Gurkha som bl.a. sänder som 
community radio-stationer på de brittiska 
öarna. BFBS drivs inte direkt av militären utan 
av en välgörenhetsstiftelse SSVC Services 
Sound & Vision Corporation. 
 
Statens ljud- och bildarkiv blir  
Kungl. biblioteket, Audiovisuella medier 
Statens ljud- och bildarkiv upphör som egen 
myndighet i och med 2008 års utgång. Från 
och med 1 januari 2009 kommer verksamheten 
i stället att bedrivas som en avdelning, 
Avdelningen för audiovisuella medier, inom 
KB.  I våras tillkännagav regeringen att KB och 
SLBA skulle slås samman. De båda 

myndigheterna har liknande uppdrag och står 
inför stora utmaningar, inte minst på det 
tekniska området. 
 
Rörliga bilder, ljud och text vävs idag samman till 
nya medieformer där den tidigare gränsdragningen 
mellan institutionerna inte längre kan upprätt-
hållas. Att samla in, bevara och tillgängliggöra det 
digitala kulturarvet innebär stora utmaningar, som 
bäst kan mötas i en gemensam organisation. SLBA 
har under lång tid haft användarperspektivet i 
fokus och det här är utan tvekan till fördel för 
forskarna. Vi ser fram emot att ytterligare fördjupa 
det nära samarbete med KB som vi har utvecklat 
under de senaste åren, säger Sven Allerstrand, 
generaldirektör på SLBA. 
 
Samisk radio och tv slutar konkurrera 
De samiska teve- och radionyheterna ska börja 
samarbeta i Kiruna. I dag finns två samiska 
nyhetsredaktioner i den svenska delen av 
Sapmi och båda finns inom public service: 
Sveriges Televisions "Oddasat" och Sveriges 
Radios Sameradion. Redaktionerna och 
resurserna är små - en handfull reportrar per 
redaktion ska täcka ett stort geografiskt 
område. Huvudredaktionerna finns i Kiruna. 
 
Efter mycket utredande har de båda public 
serviceföretagen kommit fram till att det blir 
bättre om de båda redaktionerna samarbetar. 
Man har även låtit Umeå universitet göra en 
tittar- och lyssnar-undersökning där det kom 
fram att 84 procent var positiva till ett sam-
arbete. Det här är ingen sammanslagning av 
SVT:s och SR:s samiska nyhetsredaktioner, utan 
det handlar om ett redaktionellt närmande, säger 
Per-Johannes Marainen, redaktionschef för 
SVT Sapmi. 
 
Alla journalister kommer att sitta i samma 
rum. Varje morgon ska nyhetscheferna ha 
möte och stämma av vad de har på agendan 
och se vilka uppdrag som de kan samarbeta 
om. En gemensam webb för de båda redaktio-
nerna ska skapas och man ska anställa en 
språkvårdare. Rent konkret kan det bli så att 
bara en av redaktionerna åker på en press-
konferens och att den andra redaktionen får en 
del av materialet. Cilla Benkö, biträdande 
programdirektör på SR, menar att samarbetet 
inte är tänkt att gälla det redaktionella 
materialet. Det som ska hända i Kiruna med de 
samiska redaktionerna är unikt. Vi kan inte med 
våra krympande resurser göra de samiska redak-
tionerna större men genom samarbetet ökar vi 
mångfalden i bevakningen för den samiska 
publiken, säger Benkö. (Dagens Nyheter) 



 4

 
television 
 
Nu blir det politisk tv-reklam 
Människorättighetsdomstolen i Strasbourg 
stoppar det norska förbudet mot politisk tv-
reklam. Den lokale tv-kanalen TV Vest i 
Stavanger kan inte bötfällas för att ha sänt 
reklam för politiska partier. Därmed har också 
domstolen förberett ett avskaffande av det 
norska förbudet i lagstiftningen. En enig 
domstol har slagit fast att det strider mot 
yttrandefriheten att stoppa politiska partier 
som vill göra reklam-tv. 
 
Domen torde innebära att kulturminister 
Trond Giske får den otacksamma uppgiften att 
avskaffa det reklamförbud som han själv och 
regeringen flera gånger har argumenterat hårt 
för att behålla. Tidigare har tre norska rätts-
instanser stött reklamförbudet i radio- och tv-
lagen. Men konventionen om mänskliga 
rättigheter står högre än norsk rätt och därmed 
måste norsk lag ändras. 
 
Kulturministern är är kritisk til domen i och 
kommer antagligen att överklaga den inom tre 
månader.Det er en lite prinsipiell dom. Det vil 
være de pengesterke som får reklameplass på 
tv, säger Giske, som tror att Arbeiderpartiet 
kommer att avända tv-reklam i valet nästa höst 
om domen står fast.(Kampanje) 
 
Den tredje mediesektorn vidgas  
i Danmark och Norge 
Danmark och Norge ökar nu sina ambi-
tioner att utveckla den tredje medie-
sektorn vid sidan av public service och 
kommersiell radio/tv. Detta sammanfaller 
med de intentioner som uttalades i 
Europaparlamentets resolution om 
Community media september. Som 
redovisas nedan sker detta genom att det 
digitala marknätet redan från start utveck-
las för icke-kommersiella öppna kanaler.  
 
Dansk lokal-tv blir  
regional eller nationell  
I och med att de analoga tv-sändningarna 
upphör i Danmark 1 november 2009 kommer 
det ske ett antal förändringar i radio- och tv-
lagen. Detta är en konsekvens av medieavtalet 
2007-2010 som upprättades mellan regerings-
partierna och Dansk Folkeparti, Det Radikale 
Venstre, Socialdemokraterne och Socialistisk 
Folkeparti.  

I avtalet ingår att vid sidan av den marksända 
digitalplattformen (kanalknippen MUX 1-2) 
för DR og TV 2/DANMARK A/S etableras en 
annan plattform (MUX 3-6) som drivs av en 
operatör (s.k. gate-keeper). Detta är det 
svenska statsägda företaget Boxer som är ålagt 
att bl.a. sända kanaler med bl.a. regional 
nyheter och en grannlandskanal. 
 
Det av DR och TV2 gemensamt ägda bolaget 
I/S DIGI-TV skall i sina kanalknippen också ge 
utrymme 20 timmar dagligen (2100-1700) åt 
icke-kommersiell lokal-tv när den analoga 
nedsläckningen sker. 17-20 sänds tecken-
språkstolkade nyheter och 20-21 sänds 
regionala nyheter TV2 (licensfinansierade 
delen av bolaget). 
 
I  och med denna nya inriktning föreslås nu att  
 
- Det införs en uppdelning mellan rikstäckan-
de icke-kommersiell (idéorienterad) tv och 
lokalbaserad icke-kommersiell tv.  I det riks-
täckande utrymmet kommer mer intresse-
orienterad tv med publik i hela landet att 
sändas medan i det regional mer geografisk 
lokalförankrade program. 
 
- Icke-kommersiell tv utsänds i regionala 
områden som motsvarar nuvarande  TV 2-
regionerna samt i ett rikstäckande 
sändningsutrymme. 
 
-  Hur sändningstiden mellan dessa två 
sändningsnivåer fördelas beslutas av Radio- 
och tv-nämnden senare.  
 
- Radio- och tv-nämnden utlyser sändnings-
tiden i såväl de åtta regionala områdena som i 
det landstäckande utrymmet och fördelar 
sändningstiden för att garantera det lokala 
området en samlad programverksamhet med 
ett allsidigt utbud.  
 
- Fördelning av  sändningstid sker genom 
”skönhetstävlan” varvid prioriteras tv som 
produceras för lokalområdet därefter 
egenproducerad lokal-tv i övrigt medan 
inköpta produktion har lägst prioritet. 
 
- Vid fördelning av det statliga bidragen till 
icke-kommersiell tv gäller samma priorite-
ringsprinciper, som vid fördelning av sänd-
ningstid. Bidragen, som finansieras av medie-
avgiften (tidigare tv-licensen), skall inriktas 
mer på stöd av egenproduktion. 
 



 5

- Bidragen till kabelsänd lokal-tv avskaffas, 
liksom de särskilda bidragen till student radio- 
och tv, högskoleradio- och tv samt lokalradio/ 
tv för handikappade. Däremot behålls 
bidragen till icke-kommersiell lokalradio 
(närradio). 
 
Icke-kommersiell tv kommer att ingå i den 
elektroniska programguide (EPG) som skall 
omfatta hela första kanalknippet (MUX 1). 
Någon reklam får inte förekomma i den 
sändningsverksamheten. 
 
De organisationer som får sändningstillstånd i 
ett regionalt eller i det rikstäckande utrymme 
måste upprätta en gemensam organisation för 
sändningssamverkan. Denna skall sörja för det 
sändningstekniska d.v.s. leverera signalen till 
I/S DIGI-TV.  
 
Den nya lagen, som föreslås träda i kraft 1 juni 
2009, är nu ute på remiss som med deadline 7 
januari 2009.  Lagförslaget finns att hämta på  
http://www.kum.dk/sw81571.asp 
 
Rikstäckande Frikanalen  
startar officiellt 
Den öppna kanalen i det norska digitala 
marknätet (kanal 24) efter ett par månaders 
provsändningar med ett eftermiddagsblock. 
Avsikten är att Frikanalen, som står öppen för 
förenings- och organisationslivets egen 
produktion, skall sända dygnet runt och nå 
hela landet. Kanalen invigs av kulturminister 
Trond Giske i anslutning till den kultur-
konferens Frikanalen håller i Oslo 8 januari 
2009. I närvaro av såväl stortingsledamöter 
som europarlamentariker och gäster från 
andra nordiska länder. 
 

 
 
Hela Norge digitalt 
I och med att kommunikationsminister Liv 
Signe Navarsete officiellt öppnat det digitala 
marknätet  i Troms och Finnmark är nu hela 
Norge digitaliserat. Detta innebär i praktiken 
98 % av hushållen och 87 % av fritidsboendet. 
Utbyggnaden har gått snabbt. Starten skedde 
september 2007. For første gang siden enkanal-
monopolet kan hele Norge nå få inn alle NRKs 
radio- og tv-kanaler. Det har jo vært et problem at 
mange ikke har fått NRK2. Med det digitale bakke-
nettet er dette løst. Nå får alle både NRK1, NRK2, 
Super og NRK3, samt alle radiokanalene våre. Det 

er det viktigste med overgangen til det digitale 
bakkenettet, säger NRK-chefen Hans Tore 
Bjerkaas. Öpp-ningen av marknätet i 
Nordnorge sam-manföll med NRK:s 75-
årsjubiluem och FN:s internationella tv-dag. 
(Kampanje) 
 
Nej till BBCs lokala webbsatsningar 
Brittiska public service-giganten BBC har haft 
planer på att täcka Storbritannien med ett 
nätverk av lokala webbredaktioner. BBC har 
samtidigt fått kritik för att man därmed kan 
konkurrera ut lokala, privata medier. Nu har 
den övervakande instansen Ofcom samt BBC-
styrelsen avfärdat förslaget om lokala webb-
satsningar, eftersom sådana skulle kunna 
skada de lokala medierna. BBC avsåg att satsa 
68 miljoner pund för en fyraårsperiod och 
anställa 400 medarbetare för att driva ett 60-tal 
lokala BBC-webbplatser. 
 
Ofcoms uttalande har mött intresse i övriga 
Europa, inte minst bland politiker i Bryssel, 
som diskuterat gränserna för offentligt 
finansierade mediers verksamhet. Beslutet 
innebär en lättnad för lokala utgivare som nu 
kan satsa på detta område utan att riskera att 
bli "krossad av en gigantisk elefant." Vid sidan 
av uttalandet har BBC-styrelsen uppmanat 
BBC att satsa på existerande kanaler för 
nyheter, inklusive lokala radio- och TV-
kanaler. Beslutet i BBC Trust leder sannolikt 
till att jobben för 200 anställda redan nu hotas. 
Meningen var nämligen att dessa 200 var 
redan på väg att omplaceras i anslutning till 
nedskärningar på andra håll i public service-
bolaget. (BBC Trust, MediaGuardian) 
 
Tidningsprotester mot public service-
webbplatser även i Danmark 
Tidningsutgivarna går till attack mot public 
servicebolaget DR:s satsning på nätet, en tuff 
konkurrent för tidningssajterna, som snart 
måste börja tjäna pengar när papprets 
genomslag minskar. DR:s hemsida uppfattas 
som ett allvarligt hot, med sitt breda urval av 
tablåer, nyheter, spel och service.  
 
Tidningsutgivarna konstaterar att BBC Trust 
nyligen stoppade BBC:s 800-miljoners satsning 
och vill att något liknande görs i Danmark för 
att begränsa DR. Till nyhetsbyrån Ritzau säger 
dock Konser-vatives medieordförande 
Henriette Kjær: Jeg er fuldstændig uenig. Hvis 
man skal være et mediehus, som DR jo er, så hører 
internettet også med. Og en internetside er jo intet 
værd, hvis man stort set kun kan gå ind og se 
programoversigten. Der skal selvfølgelig være noget 

http://www.kum.dk/sw81571.asp


 6

for de grupper, man appellerer til. Og derfor mener 
jeg godt, at DR må lave spil og alt mulig andet. 
(Medievärlden) 
 
Brittisk medieminister vill (fortfarande) 
ge public servicestöd till fler medier 
Lord Carter, den nye ministern för teknik, 
kommunikationer och radio/tv signalerar att 
BBC kan komma att få konkurrens om public 
servicefinansieringen i en helt digital framtid. 
Han menar att de £600 miljoner som har satts 
av för att finansiera den digitala övergången 
fram till 2012 visar vägen för alternativa vägar 
för att finansiera public service. Detta belopp 
lades nämligen till det belopp som BBC för-
handlat fram ur tv-avgiften 2006. Andra 
finansieringsförslag var då att använda 
försäljning av frekvensutrymme, avgifter, 
lotterier och även en skatt. 
 
De två kommersiella kanalerna med public 
serviceåtaganden Channel 4 har bett om statlig 
hjälp och ITV har skurit ned på sin regionala 
budget. Carter menar dock att det finns även 
andra som kan bli aktuella för stöd som 
digitala radiostationer och lokala tidnings-
grupper.  
 
När Carter var chef för mediemyndigheten 
Ofcom lanserade han just idén om en ”public 
service publisher” som skulle fördela stöd för 
public serviceinnehåll till olika medier förutom 
till BBC. The public policy objective is very clear ... 
we value that content ... and we believe there should 
be more than one provider of it. I don't yet know 
what the funding mechanism is säger Carter som 
även arbetat inom den kommersiella sektorn 
och tänker återvända dit efter sitt 
regeringsuppdrag. (MediaGuardian) 
 
SVT direktsänder på nätet 
Nu finns samtliga BBC-kanaler direkt på nätet. 
SVT förhandlar om ett liknande upplägg. När 
gränsen mellan tv och internet blir allt mer 
grumlig väcks frågor om public service. 
Britterna kan se samtliga BBC-program live på 
nätet. Sist ut är BBC One och BBC Two. 
Upplägget känns igen från SVT Play - en 
spelare på Svt.se som ger nätsurfarna tillgång 
till programarkivet. Och det råder inget tvivel 
om att tittarvanorna förändrats på bred front, i 
takt med nedladdning av tv-serier och 
Youtube-surfande. Antalet "klick" på SVT Play 
har nästan fördubblats på ett år. I dagsläget rör 
det sig om mellan fyra och fem miljoner 
"klickade" program i veckan. Hittills har vi 
fokuserat på "on demand" av redan visade program 
och vissa strömmade livesändningar, framför allt 

när det gäller sportevenemang på tider när 
majoriteten av tittarna inte sitter framför teven. 
Men vi för även diskussioner om att strömma hela 
våra kanaler, säger Lena Glaser, chef för SVT 
Play. 
 
Jan-Olof Gurinder, distributionschef på SVT, 
förhandlar redan med det schweiziska 
företaget Zattoo (som även är inblandade i 
BBC-satsningen) om att ge dem rätt att 
vidaresända SVT-kanaler strömmat på nätet. 
Användaren laddar ned en gratis programvara 
från Zattoo för att ta del av utbudet. Vi har sagt 
ja till en vidaresändning över öppna internet. 
Fördelen med Zattoo-modellen är att de tar ansvar 
för klareringen av rättigheterna och därmed tar 
kostnaderna, säger Gurinder. 
 
I Storbritannien har utvecklingen lett till en 
diskussion kring tv-licenssystemet. Kan man 
räkna med att tittarna betalar om de bara tittar 
på datorn? Anna Pettersson, vd Radiotjänst, 
tror däremot inte att det blir någon skillnad 
om programmen visas live på nätet. Redan i 
januari förra året fick vi ett nytt regelverk. Om 
man kan se en hel kanal i datorn ska man betala tv-
licens. Och våra siffror visar att vi har hög betal-
ningsvilja här i Sverige, säger hon.  
 
Peter Dahlgren, professor i Medie- och 
kommunikationsvetenskap vid Lunds 
universitet, anser att utvecklingen väcker 
många frågor kring just public service-
begreppet: Det finns så klart en public 
servicetanke i den ökade tillgängligheten, att 
inkludera folk, men ända sedan det dök upp 
kommersiella kanaler i Sverige har SVT brottats 
med identitetskriser. Det här är ytterligare ett steg. 
Om SVT ska konkurrera med de nya aktörerna i 
Internettsunamin, då kan public servicetanken 
utarmas på sikt. (Dagens Nyheter) 
 
Australiens svar på C-Span  
Sky News, Foxtel och Austar startar tillsam-
mans A-Span, ett tv-nätverk för samhälls-
frågor, som från början är ett regeringsinitiativ. 
A-Span (Australian Subscription Public Affairs 
Network), som kommer att vara tillgängligt på 
marksänd digital-tv, kabel och på Internet, 
sänder direkt från parlamentet och även från 
närings-livskonferenser o.d.  Kanalen kommer 
att vara helt finansierad av näringslivet.  
 
Premiärminister Kevin Rudd säger att today’s 
announcement is a good thing for our democracy. 
It’s a superb initiative. A-Span kommer också att 
tillhandhålla innehåll från amerikanska 
kongressen och från brittiska parlamentet. 



 7

Rudd säger att kanalen blir ett komplement till 
den bevakning som redan görs av ABC och 
Sky News samt parlamentets egen webbplats. 
(ABC-Australia News) 
 
Läs hela Rudds tal i parlamentet 8 dec vid 
lanseringen av A-Span: 
http://www.pm.gov.au/media/Speech/2008/speec
h_0671.cfm 
 
 

          
 
Bredbild på YouTube  
visar video i rätt format 
YouTube har gjort det som SVT hittills miss-
lyckats med (se tidigare nyhetsbrev). Enligt 
CNET News kommer man nu att kunna visa 
bredbild d.v.s. filmformatet och HDTV-
formatet 16:9 samtidigt som ingen behöver 
befara att de videos man laddar upp i gamla 
tv-formatet 4:3 förvrängs genom att dras ut åt 
sidorna. Dessa bilder kommer att visas korrekt 
med svart kant i sidorna.  YouTubes informa-
tion om detta sammanfaller med uppgifterna 
nyligen om att MGM kommer att bli det första 
filmbolaget som kommer att lägga ut hela 
spelfilmer på YouTube.  
 
TV8 blir en kanal bland andra 
De nischade svenska egenproduktionerna 
kastas ut. Istället tar TV8 in fler amerikanska 
serier och snabbrepriser från TV3. "TV8 ska få 
en tydligare tablå", säger Viasats program-
direktör Anders Knave.  Man kastar ut de 
mindre egenproduktionerna, som lockat 
blygsamma tittarsiffror. Istället lägger MTG in 
snabbrepriser och amerikanska serier. I ett 
första led stryks program som Studio Virtanen, 
SvD Kultur och Resumé-tv ut tablån. Dess-
utom har Belinda Olsson gått till konkurrenten 
TV4. Exakt vilka program som lever vidare är 
inte helt spikat, säger Anders Knave.  
 
TV8 lägger ned det enda dagliga utrikesmaga-
sinet i svensk tv Världen i fokus. Sex personer 
får gå. Programmet har inte lyckats locka 
tillräckligt många tittare, säger Thomas Hall 
till Dagens Media. Det blir färre egenproduk-
tioner, men kanalen kommer att satsa hårdare 
på Teknikens Värld, Metro Teknik och 
Adaktusson samtidigt som Amelia Adamo får 
ett nytt program i kanalen. TV8 kan även 
husera viss sport. (Dagens Media) 

Spansk polis stoppar illegala 
sändningar av brittisk och nordisk tv 
Efter polisrazzior har distributionen av skand-
inaviska och brittiska tv-kanaler stoppats på 
Costa Blanca. De spanska myndigheterna 
kräver nu att kabelbolagen kan dokumentera 
att man har avtal med respektive tv-bolag. 
Kabelbolaget Eurotele har stängt sina skand-
inaviska sändningar för att inte drabbas av 
rättsliga påföljder. Norska TV2 tycker det är 
trevligt att så många vill se kanalen, men man 
är glad för att myndigheterna ingriper. TV 2 
har enbart programrättigheter klarerade för 
Norge/Skandinavien. 
 
Fjorton personer har gripits nära Alicante för 
en omfattande piratverksamhet. Med mer än 
60.000 kunder som betalat 22 euro i månaden, 
menar Guardia Civil att tv-pirater i Algorfa 
har undandragit hela 500 miljoner euro från tv-
bolag i Storbritannien och Irland. Dessutom 
har tv-piraterna inte betalt sina spanska 
skatter.  
 
Sky TV har tidigare försvunnit från spanska 
tv-skärmar. Man godkänner endast mottag-
ning av Sky på de brittiska öarna. De står klart 
och tydligt i avtalen att mottagning i andra 
ställen i Europa är förbjudet säger man på Sky 
TV. Nu följer BBC efter och anmäler de företag 
som sänder BBC-kanaler i Spanien till polisen. 
BBC har informerat att inga företag i Spanien 
har licens att för att visa public service-
kanalerna. BBC har avtal för att kunna 
vidaresända sina hemmakanaler som BBC1 
och BB2 i ett fåtal länder; Irland, Belgien och 
Nederländerna. (Spaniavisen/Vikingposten) 
 
De illegala sändningarna av hemmakanalerna 
kan ha kostat Sveriges Television 10 miljoner 
kronor per år i förlorade intäkter för sin sär-
skilda utlandsservice SVT Europa som sänder 
de svenskanordiska programmen från hemma-
kanalerna. I och med att piraterna i Spanien nu 
stoppas kan abonnemangen på SVT Europa 
komma att öka bland spaniensvenskarna. 
 

 
 

http://www.pm.gov.au/media/Speech/2008/speec


 8

Fakta:  SVT Europa fyllde 20 år 1 december. 
Det som började som svenska sändningar till 
Finland är nu en världskanal som via satellit 
når ut till flera kontinenter. Sedan september 
kan alla hushåll i digitala marknätet i Finland 
se SVT Europa utan extra kostnad i program-
paket eller 3,50 € per månad som separat abon-
nemang. Allt fler hotell runt om i världen 
abonnerar också på SVT Europa. Ett årsabon-
nemang via satellit kostar ungefär som tv-
avgiften hemmavid; 1.698 kr/år. (1358 kr 
utanför EU).  Mer om SVT Europa på 
http://svt.se/europa 
 
Stora förändringar kan rädda  
danska TV 2 
TV 2 har nu klart en plan på hur man skall bli 
av med en skuld på 860 milj dkr och samtidigt 
börja betala av statskrediten på 500 milj dkr. 
Man inför bl.a. betal-tv och att huvudkontor i 
Odense och andelen i sändarnätet säljs. Det 
blir också slut med slogan som ”en bra film 
utan avbrott” när man inför reklamavbrott 
även i spelfilmer som visas i kanalen. Man 
slutar också betala årliga 68 miljoner till 
Filmstödet. En försäljning av en av nisch-
kanalerna övervägs också. Nu återstår dock att 
få politiskt stöd för planen. I värsta fall kan 
annars TV 2 sättas i konkurs. 
 
För mycket engelskspråkigt  
på public service 
Under en vecka nyligen sände DR1 24 engelsk-
språkiga filmer och DR 13. Bortsett från ett par 
svenska filmer saknades andra språk helt. 
Harald Gettrup, som är lektor i franska vid 
Københavns Universitet, menar att DR är en 
av de stora bovarna i den ensidiga satsningen 
på engelska i Danmark med det därmed 
hörande språkliga armod som den danska 
nationen sjunker ned i.  Förutom den ensidiga 
satsningen på engelskspråkig film brukar 
också DR:s studiovärdar alltid göra sina 
intervjuer på engelska oavsett om den inter-
vjuade är fransman, italiensk eller annan. Kan 
ledningen någonsin komma på att leta efter 
medarbetare som har mer språklig kompetens 
fråga sig Gettrup.(TV Nyt) 
 
Utvecklingshämmande i Norge  
får egen tv  
Staten anslår 26 miljoner nkr,  
men tvist om huvudmannaskapet 
Utifrån modellen med danska TV Glad, skall 
TV Follo börja sända ett rikstäckande program 
för och med utvecklingshämmande. Dette vil 
bli et viktig redskap for å gi denne gruppen en 
stemme i samfunnet, säger Tønnes Stenersen i 

TV Follo, som skall börja sändas i den nya 
rikstäckande Frikanalen i det digitala mark-
nätet 2009. 
 
Arbets- och inkluderingsdepartementet og 
NAV (Arbeids- og velferdsdirektoratet) har  
Beviljat över 26 miljoner nkr till projektet. För 
det är viktigt att ge psykiskt utvecklings-
hämmande en stämma i medieoffentligheten 
säger chefen för arbete och aktivitet i NAV 
Erik Oftedal. NAV har som hovedoppgave å hjelpe 
folk i arbeid, men det er også en viktig oppgave i å 
sørge for deltakelse i samfunnet. Her er det mange 
mennesker som ikke så lett kommer til orde i den 
ordinære medieoffentligheten, og derfor vil vi hjelpe 
de å komme frem med sine erfaringer. Vi ser ikke 
bort fra at det her vil dukke opp mennesker og 
perspektiver som andre medier vil gripe fatt i, säger 
Oftedal. Den nya kanalen skall ha 25 anställda 
och startar troligen under våren 2009. (nrk.no) 
 

 
 
TV Follo, som nyligen fått rätten till kanalen 
för utvecklingshämmande, gör de utvecklings-
hämmande en björntjänst säger grundaren av 
danska TV Glad. Mikkel Holmbäck har i tio år 
drivit TV Glad, som är världens första tv-
station för och med psykiskt utvecklings-
hämmade. Tillsammans med Lars Glans, Siv 
Rajendam Eliassen och Ole Eliassen startade 
han den ideella stiftelsen TV Glad Norge som 
förra året presenterade idén för dåvarande 
arbets- och inkluderingsministern Bjarne 
Haakon Hanssen, som beviljade 27 miljoner 
nkr fördelat över fem år. Då hade redan Schib-
sted, NRK, TV2, A-pressen och Microsoft gett 
stöd till förprojektet.  
 
Men kort därefter drog departementet tillbaks 
anslaget och lade istället ut TV Glad-konceptet 
på anbud.  Sex aktörer inklusive TV Glad gav 
bud, men myndigheterna valde TV Follo och 
Ski Produksjonsservice AS. Holmbäck ber nu 
TV Follo dra tillbaks ansökan. Det er høyst 
uforståelig at dette gis til en lokal tv-stasjon med 
liten seerskare og dårlig økonomi, uten noen 
erfaring med å lage TV for utviklingshemmede, 
säger han till Aftenposten. TV Glad Norge har 
överklagat hos departementet och man över-
väger också ta upp ärendet hos civilombuds-
mannen (motsv. svenska JO). (Kampanje) 
 
Enligt sektionschef Tron Helgaker på Arbeids- 
og velferdsdirektoratet uppfyllde Ski-Pro AS 
och TV Follo alla de krav som ställdes på 

http://svt.se/europa


 9

fackligmässig kompetens ifråga om anpass-
ning av arbetsplatser för psykiskt utvecklings-
hämmade liksom tv-kompetens. Ski-Pro AS 
gör ett mycket bra arbete för sina ägare, Ski 
kommun, som får ett medfinansieringsansvar i 
driftsfasen. Samarbetet mellan Ski-Pro AS och 
TV Follo är också knutet till Samarbeidsrådet for 
psykisk utviklingshemmede och Peder Morset 
folkhögskola, som vänder sig till psykisk utveck-
lingshämmade och har specialkompetens inom 
media.  
 
Betal-tv-operatören Boxer helstatlig 
Teracom köper 30 % av aktierna i Boxer TV 
Access AB av riskkapitalbolaget 3i. Genom 
köpet blir Teracom ensam ägare av bolaget. 
Teracom och Boxer blir systerbolag i en 
gemensam koncern. Genom köpet stärker vi 
båda verksamheterna och kan genom det öka 
möjligheterna för koncernen att bli en 
betydelsefull aktör på den europeiska digital-
tv-marknaden, säger Crister Fritzson, 
koncernchef på Teracom. I mars och juli fick 
Boxer licenser som betal-tv-operatör i de 
kommande danska respektive irländska 
digitala marknäten. Både Teracom och Boxer 
arbetar med att etablera företagen på alla 
europeiska marknader där möjligheter finns. 
 
SVT hårdbantar 24 Direkt  
Det stundande årsskiftet innebär stora ned-
skärningar för SVT:s 24 Direkt – bland annat 
kommer inget eget material längre att direkt-
sändas. 24 Direkt har sänt politik, kultur och 
samhällsdebatt i SVT24 och SVT2 sedan 2003. 
24 Direkt har sänt från riksdagen, Europa-
parlamentet, fristående föredrag och tal, bland 
annat från Almedalen. Budgeten halveras från 
13 till 6,5 miljoner, och samtal pågår för hur en 
minskning av personalen ska genomföras. 
Sändningstiden minskas från 1.500 timmar i år 
till 750 timmar nästa år.  
 
Det som ryker när vi skär ner är föredrag, semi-
narier och debatter. Där minskar sändningstiden 
från 1000 till 250 timmar, säger Erik Fichtelius, 
redaktionschef på 24 Direkt. Ordföranden för 
fackförbundet SKTF Eva Nordmark har i ett 
brev till SVT:s ledning och kulturminister Lena 
Adelsohn Liljeroth kritiserat 24 Direkts nya 
villkor. Det är viktigt att via tv kunna sprida 
andra typer av diskussioner än de som ryms på 
nyhetsplats. Det fördjupar kunskaperna och främjar 
en bredare diskussion. Den delen riskerar att gå 
förlorad. Nedskärningarna innebär också att i 
princip inga av de fristående debatterna och 
seminarierna kommer att direktsändas. (SvD) 
 

Öppen kanal i Växjö prisas  
för sitt engagemang 
Öppna Kanalen fick Växjö kommuns tillgäng-
lighetspris för 2008 på internationella handi-
kappdagen 3 december. Tillgänglighet är mer 
än hissar och ramper som möjliggör för funk-
tionshindrade att ta sig fram. Det kan också 
handla om att via medier ge människor möjlig-
het att nå ut till andra, vilket Öppna kanalen i 
Växjö är ett exempel på. Föreningen får pris för 
sitt "stora engagemang för att låta alla olika 
organisationer medverka i Öppna kanalens 
sändningar. I synnerhet de föreningar som 
representeras av handikapprörelsen, vilka ges 
möjlighet att nå ut med sitt arbete till den 
breda allmänheten". Och verksamhetschef 
Avdi Islami gläds åt utmärkelsen. Vi vill vara 
en bro mellan det offentliga samhället och 
medborgaren. 
 
Många i publiken minst lika nöjda. T.ex. Alf 
Isaksson och Jenny Malm från Neurologiskt 
handikappades riksförbund (NHR), flitiga och 
engagerade programmakare från en av 
kanalens 57 medlemsföreningar. Genom Öppna 
kanalen får vi möjlighet att visa hur vi har det. Vi 
vill att folk ska få upp ögonen för att det finns 
positiva saker i livet också. Man kan ha kul även om 
man, som vi båda, är MS-sjuk, säger Alf Isaksson. 
Jag tycker om att skoja till saker. Det är viktigt att 
man inte gräver ner sig, säger Jenny Malm, som 
tillsammans med Alf Isaksson bland annat 
gjort en film om hur en bussresa kan vara sig 
för den som sitter i rullstol. 
 
I tre år har Öppna Kanalen arbetat med syftet 
att vara en mötesplats och plattform för ideella 
föreningar som vill nå ut med sitt budskap. 
Syns man inte finns man inte, sägs det. Vi vill att 
de som annars inte får synas ska göra det hos oss, 
sa platschefen Daniel Westergren, när han 
tackade för priset.  
 
I de flesta fall handlar frågor om tillgänglighet 
om den fysiska miljön, men genom att ge pris 
till öppna kanalen visar Växjö kommun att det 
är ett begrepp som rymmer mycket mer. Det 
handlar om information och demokrati beto-
nade politikerna René Jaramillo (kd) och Carin 
Högstedt (v), när de vid en ceremoni på Stads-
biblioteket i Växjö hyllade mottagarna av årets 
tillgänglighetspris. Öppna kanalen hjälper oss i 
arbetet att öka tillgängligheten i Växjö 
kommun.  (Smålandsposten) 
 
FAKTA:  Genom Öppna kanalen når ett 50-tal 
föreningar i Växjö ut till nya grupper. 
Tillsammans gör de minst ett tv-program per 



 10

dag. Öppna kanalen Växjö är en icke-
kommersiell tv-kanal som sänder från Växjö 
och kan ses av 22.500 kabelhushåll. Via webb-
tv:n nås fler. Syftet med Öppna kanalen är 
bland annat att vara ett forum där alla kan 
medverka och delta, och därmed också vara ett 
forum för demokrati, mångfald och 
engagemang. http://www.oppnakanalenvaxjo.se 
 
SVT Gotland räddas 
Planerna på att halvera Östnytts gotlandsr-
edaktion stoppas nu. Besparingar skulle göra 
att en av de två personer som jobbar på 
redaktionen i Visby skulle få sluta vid års-
skiftet, men företagsledningen har beslutat att 
behålla två tjänster på ön, åtminstone hela 
nästa år. Kicki Ågren som är chef för SVT:s 
regionala nyheter säger att:  SVT och public 
service på Gotland är viktigt och måste anses ha en 
särställning med tanke på att det är en ö i 
Östersjön. (SVT Östnytt) 
 
Kommersiell tv dödförklaras 
Troja Television dödförklarar kommersiell tv 
och sadlar om till "internettjänster". När 
exempelvis Jan Scherman talar om nya friska tv-
satsningar är det som att se Titanics orkesterledare 
vifta med taktpinnen för glatta livet medan skeppet 
sjunker, säger Trojas Stefan Permerén. Troja 
television, som bland annat producerat 
realityserien Riket, skapar nu systerbolaget 
Troja communication. I och med att kommer-
siell tv har nått sin peak och att nya konsum-
tionsmönster tagit över ser man sig inte ha 
något val. Troja ska nu lansera ett antal sajter 
med olika nischade målgrupper. Troja fort-
sätter med tv-produktion men i stort sett allt 
ska kopplas till sajterna.   
 
Det börjar bli svårt att finansiera tv-produk-tioner 
för alla, pengarna försvinner därifrån, säger Stefan 
Permerén. I Trojas ledning sitter Tony Ryman, 
som har producerat runt 200 tv-serier, Peter 
Wester, som grundade Pinguin Film år 1970 
och är Cannes-prisad reklamfilmare, samt 
Stefan Permerén, som bland annat varit 
utvecklingschef på MTG:s Columbus och Strix. 
Bolaget omsatte 2,8 miljoner kronor under 
2007 och redovisade ett resultat på en halv 
miljon. (Dagens Media) 
 
Lokal-tv förbjuds granska kommunen 
De senaste sju åren har fotografen Bo 
Wanngård gjort lokaltv för Sollentuna-borna. 
Nu har kommunen gjort en helvändning  man 
vill inte längre betala för kritisk granskning av 
den egna verksamheten. Vi är självklart jätte-
rädda om vårt varumärke och vill inte ha en betald 

person som snackar skit om oss, säger kommuna-
lrådet Torbjörn Rosdahl (m). 
 
Det är som att ett företag inte skulle betala för 
att bli granskade. Om man är anställd av ett 
företag ska man vara lojal mot det. 
 
Det började redan för sju år sedan. Först sände 
Wanngård på egen bekostnad men politikerna 
fick upp ögonen för inslagen och var villiga att 
finansiera sändningarna. 
 
Jag hade två grundkrav, jag ville fortsätta som 
jag hade gjort och jag ville behålla min journa-
listiska frihet, och så blev det, säger han. I 
samband med att kommunen fick en ny 
kommunikationschef tidigare i höstas har 
också villkoren för lokaltv ändrats.  
 
För att fortsätta med TV Sollentuna måste 
Wanngård rätta sig efter kommunens nya 
krav. som innebär att "det åligger inte 
producenten att som journalist kritiskt granska 
kommunens verksamhet". Avtalsmeningen har 
nu strukits men innebörden kvarstår ändå, 
säger kommunikationschef Maria Sterner. 
När Wanngård fråntogs rätten att granska 
kommunen tappade han intresset. Jag vill inte 
gå från fri journalistik till att bli styrd, det passar 
inte i en demokrati. säger han. 
 
Kommunens önskan är att själva stå som 
ansvarig utgivare och att tvprogrammet ska 
fungera som en av kommunens flera informa-
tionskanaler vid sidan av webben och 
Sollentunajournalen.  Lokaltv ska inte vara 
politiskt utan mer ett forum för information, 
säger Sterner. (Mitti Sollentuna)  
 
Kommun satsar 95.000  
för att sprida debatten 
Skellefteå kommun satsar 95.000 kronor på att 
sända ut kommunfullmäktiges debatter i 
närradio och i Skellefteås kabel-tv-nät. 
Kommuninnevånarna har via närradioföre-
ningen Goldtown Radio sändningar under en 
lång följd av år kunnat följ debatten i 
kommunfullmäktige via radio. Så blir det även 
under 2009. Föreningen har beviljats ett bidrag 
på 62.000 kronor för sändningarna. 
Den ideella föreningen TV Skellefteå får 33.000 
kronor. Det gäller tv-sändningar från 
fullmäktiges sammanträden i stads - och 
kabelnätet. För närvarande når Sändningarna 
f.n. ca 6 000 hushåll. (Norra Västerbotten) 
 
 

http://www.oppnakanalenvaxjo.se


 11

radio 
 
PLR försvinner –  
nu heter det kommersiell radio 
Förslag om nya sändningsmöjligheter 
digitalt 
Det blir ingen ny rikstäckande FM-kanal för 
reklamradion. Däremot öppnar man för 
kommersiell radio lokalt, regionalt och 
nationellt i det som man förutser bli ett 
framtida digitalt nät. Detta tror också 
utredaren skall lösa problemen med kom-
mersiell närradio. Branschen kritisk mot nya 
anbudsförfaranden. 
 
Regeringens särskilde utredare Martin 
Holmgren, föreslår att dagens lokalradio-
tillstånd, d.v.s. tillstånd att sända kommersiell 
radio på FM-bandet, skall fördelas genom ett 
slutet anbudsförfarande. En grundförutsätt-
ning för att få ett tillstånd ska vara att en aktör 
har finansiella och tekniska förutsättningar att 
bedriva sändningar under hela tillståndsperio-
den. Ett tillstånd ska därefter fördelas till den 
som i sin ansökan till Radio- och TV-verket har 
erbjudit den högsta sändningsavgiften. 
Sändningsavgiften ska i form av ett engångs-
belopp motsvara vad den sökande anser 
innehavet av tillståndet är värt under till-
ståndsperioden. De särskilda kraven på 
sändning av eget eller lokalt material slopas. 
Tillstånden ska gälla i sex år. Därefter ska 
tillstånden bjudas ut på nytt.  
 
Dagens tillståndshavare som har gjort stora 
investeringar och under lång tid sänt radio 
under lönsamhetsproblem, erbjuds att fortsatt 
sända kommersiell radio under en övergångs-
period på fyra år, dvs. under 2010-2013, utan 
tillämpning av de nya urvalsreglerna. 
Utredningen bedömer att de nuvarande 
tillståndshavarna på rättsliga grunder har rätt 
att sända vidare under en viss period utan att 
behöva söka sina tillstånd på nytt. Avgiften för 
dessa tillståndshavare ska vara 45.000 kr per 
år. Nuvarande koncessionsavgifter föreslås 
försvinna. De särskilda kraven på sändning av 
eget eller lokalt material slopas.  
 
Eftersom dessa villkor är så förmånliga 
bedömer utredningen att de allra flesta 
tillståndshavare kommer att använda sig av 
möjligheten till fortsatt sändningsrätt. Det 
innebär att det nya urvalsförfarandet kommer 
att tillämpas i större omfattning först fr.o.m. 
2014.  
 

Utredningen har funnit att det finns vissa 
tekniska möjligheter för att skapa en riks-
täckande kommersiell kanal på FM-bandet. 
Kostnaden, tidsåtgången och det faktum att en 
sådan kanal skulle störa de befintliga till-
ståndshavarnas sändningar gör dock att 
utredningen inte förespråkar en sådan utbygg-
nad. Istället lämnar utredningen förslag som 
gör det möjligt att sända digital kommersiell 
radio. Sådana sändningar ska kunna ske 
nationellt, regionalt eller lokalt.  
 
Grundläggande krav på en tillståndshavare 
ska vara att denne har finansiella och tekniska 
förutsättningar att bedriva sändningar under 
hela tillståndsperioden samt är beredd att 
samverka med övriga tillståndshavare i 
tekniska frågor. Tillstånden ska därefter 
fördelas med utgångspunkt i att sändnings-
utrymmet ska kunna tas i anspråk för olika 
programtjänster så att sändningarna kommer 
att tilltala olika intressen och smakriktningar 
samt av flera programföretag som är obero-
ende av varandra. Detta är samma sätt som 
tillstånden att sända digital-TV fördelas på. 
Någon avgift föreslås inte gälla för rätten att 
sända, men däremot ska var och en som 
ansöker om ett digitalt tillstånd betala en 
ansökningsavgift på ca 30.000 kr. Tillstånds-
perioden ska vara sex år, varefter tillstånden 
ska lysas ut på nytt. När sändningarna i 
praktiken kan komma igång beror på i vilken 
takt de digitala sändarnäten byggs ut menar 
utredaren. 
 
Utredningen lämnar också förslag som innebär 
lättnader i sponsringsreglerna och om sänd-
ningar på AM-bandet. Samtliga regler föreslås 
träda i kraft 1 januari 2010. 
 
Enligt Dagens Media är SBS Radios VD Staffan 
Rosell är positiv till stora delar av reklamradio-
utredningen. Men han vill inte ha någon ny 
budgivning om frekvenserna. I stort sett är 
allting bra utom det nya ansökningsförfarandet och 
de här fyra åren med övergångsregler. Det är för 
kort tid säger Staffan Rosell. Det blir alldeles för 
vanskligt att efter en kort period ge sig in i ett nytt 
anbudsförfarande igen. När vi nu ser ljuset i 
tunneln efter auktionerna på 90-talet, dyker samma 
sak upp igen. Det är som att säga till en bransch att 
nu får alla packa ihop och börja om från början 
säger Rosell. Han välkomnar däremot lägre 
koncessionsavgifter, enklare sponsringsregler, 
att de två nuvarande lagstiftningarna slås ihop 
till en och att reglerna om lokalt och eget 
material tas bort. 
 



 12

Taiwan på väg att överge DAB 
Det verkar som planerna på att utveckla DAB-
radio på Taiwan har misslyckas. Redan 2001 
planerade regeringen att tio grupper med 
radiostationer skulle delta i DAB-försök. Sex 
företag fick sändnings-tillstånd på försök 2005, 
men endast ett Tai Yi Digital Broadcasting, som 
Taiwan Mobile ägde till hälften – sände.  I 
somras löste Taiwan Mobile upp Tai Yi och 
utsikterna för övriga DAB-aktörer ser inte ljusa 
ut. Skulden läggs nu på att landets DAB-
företag har saknat framåtsyftande hand-
lingsplaner och att marknadsföring av 
tekniken saknats. (Taipei Times) 
 
Osäkert för digital radio på Irland 
Den planerade lanseringen av DAB på Irland 
hotas nu genom att kommersiella aktörer drar 
sig tillbaks från projektet. Public servicebolaget 
RTÉ och de kommersiella stationerna, bl.a. 
Today FM, FM104 och Newstalk, har med-
verkat i testsändningar sedan 2006.  När 
försöksperioden nu är över är de kommersiella 
bolagen inte intresserade av att fortsätta. Det 
handlar främst om ekonomi eftersom DAB 
innebär ökade kostnader för radiostationerna. 
Man är också skeptisk till möjligheterna att via 
DAB nå en större publik bl.a. för att så gott 
som alla bilradiomottagare är FM-baserade. 
Man ser också att den billigare Internetradion 
växer i takt med att bredband utvecklas. 
Dessutom saknas ett färdigt regelsystem för 
DAB-radio.   
 
RTE når via DAB f.n. 44 % av befolkningen i 
Dublin, Cork och Limerick med tio kanaler. 
Det finns ett 30-tal kommersiella stationer på 
FM-bandet. RTE säger att det är nödvändigt 
att den kommersiella sektorn kommer med på 
tåget för att RTE skall kunna fortsätta bygga ut 
DAB-nätet. (Sunday Business Post) 
 
Kommersiell radio hotar lämna DAB  
BBC kan komma till hjälp 
Lokala kommersiella radiostationer i 
Storbritannien och Nordirland hotar nu med 
att sluta sända DAB till jul om de inte kan få 
regeringen eller ägarna av sändarsystemet att 
acceptera en lägre avgift för att sända DAB. 
Det kostar de kommersiella radiostationerna 
30 miljoner pund extra att samsända sina FM-
signaler på DAB. Det gör ont i dessa tider när 
reklamomsättningen faller med 15 %. Det 
kommer dock att bli svårt för stationerna att 
sända DAB. De är nämligen ålagda att göra 
detta i anslutning till Ofcoms senaste 
utfärdade sändningstillstånd. (Radionyt)  
 

Digital One – ett DAB-nät för de kommersiella 
stationerna har idag ledigt utrymme. Av de tio 
kanalerna används endast fyra. Classic FM, 
TalkSport och Absolute Radio som också finns 
på FM samt den enda som enbart sänder 
digitalt; Planet Rock. BBC överväger nu att 
lägga in några av sina kanaler i första hand 
BBC Asian Network i detta nät. 
(MediaGuardian) 
 
Global nedgång för radioreklam  
Radioannonseringen i världen kommer att gå 
ned under de närmaste åren, enligt en prognos 
från Zenith Optimedia. I år väntas världens 
reklamradiostationer sälja för 37 miljarder 
amerikanska dollar. Det är en nedgång med 
3,5 procent sedan 2007. Den negativa utveck-
lingen fortsätter med ett minus på hela sju 
procent nästa år, men de två följande åren 
vänder utvecklingen uppåt för radion. Sam-
tidigt minskar radions andel av världens 
reklaminvesteringar. Förra året var andelen 8 
procent. I år blir den 7,6 procent och nästa år 
7,1 procent.  
 
Marknadsandelarna för nästa år ser ut så här: 
dagstidningar 23,8 procent, tidningar 11,2, TV 
38,3, radio 7,1, bio 0,5, utomhus 6,9 och 
internet 12,1  (Radionytt) 
 
Kris för kommersiell radio i USA 
Även om allt fler lyssnar på radio i USA så 
faller omsättningen enligt Radio Advertising 
Bureau (RAB). Oktober var omsättningen 10 % 
lägre för ett år sedan. Det var 18:e månaden i 
rad som omsättningen faller framför allt i 
större städer. Det är endast tidningssektorn 
som drabbas hårdare. Några i branschen sätter 
sitt hopp till HD Radio (digitalradion), men 
sedan september 2004 har det sålts endast 
500.000 HD Radio-mottagare i USA och det är 
endast Volvo som levererar bilar med HD 
Radio som standardutrustning. 
 
Krisen för en högt skuldsatt radiobransch i 
USA är allvarlig. Lyssnarna går över mer och 
mer till iPods, Internet och satellitradio. 
Annonsörerna söker sig till tv eller Internet – 
och de annonsörer som fortsatt med radio-
reklam, som finanssektorn och bilindustrin, är 
hårt drabbade av den ekonomiska krisen och 
drar sig nu tillbaks från mediet. 
 
Exempelvis har Intäkterna för CBS Radio 
minskat med 12 % under tredje kvartalet 
medan CC Media Holdings som äger Clear 
Channel Communications, rapporterar en 
minskning med sju procent. Från en 



 13

reklamköpares perspektiv har koncent-
rationen inom branschen gett upphov till 
radiostationer som alla låter lika säger en 
medieanalytiker: The downfall of that is the 
medium isn't as relevant, the stations aren't as 
relevant to people as they were. (MediaGuardian) 
 
BBC World Service nu även  
på mobiltelefon 
Nokia har avtalat med BBC World Service om 
att tre internationella radiokanaler på engelska 
och arabiska skall bli tillgängliga på de senaste 
mobiltelefonerna som är försedda med 
Internet radio (Nokia S60-serien). det handlar 
om live streaming dygnet runt. Nokias pro-
gramvara för internet radio kan laddas ned 
gratis på http://nokia.com/internetradio 
(BBC World Service) 
 
Brittisk-tysk digitalradiokanal  
för Västeuropa 
Den gemensamma servicen som BBC och 
Deutsche Welle med en digitalradiokanal för 
Europa skulle dra igång 2009 har redan startat. 
DRM-kanalen sänds på mellanvåg 1296 kHz 
och även på kortvåg kl 0600-2400 svensk tid. 
Den innehåller de bästa internationella 
programmen från BBC World Service och DW. 
Även kultur och sport inklusive fotboll från 
brittiska Premier league och tyska Bundesliga. 
Man använder sex olika sändare som används 
parvis för att täcka in större delen av Väst-
europa.  
Fullständig programtablå och annan 
information: 
http://www.drm.org/news/detail/news/launch-
bbc-deutsche-welle-in-europe-on-drm-digital-
radio/ 
 

 

 
 
Ny ansökningsomgång för  
norsk lokalradio 
Kulturministern omprövar definitionen 
lokalt innehåll 
Kulturminister Trond Giske har slaktat sin 
egen myndighet Medietilsynets tolkning av 
lokalt innehåll och därför blir det nu en ny 

utlysning i 20 av de 28 lokalradiokonces-
sionerna för perioden 2009-2015. Det har vært 
en omfattende prosess og en ganske vanskelig sak, 
säger Giske. Det handlar om två av de tre 
lokalradio-nivåerna s.k. allmennradiokonsesjoner 
resp. 24/7-konsesjoner i de koncessionsområden 
där tilldelningen har överklagats eller där det 
finns konkurrerande ansökningar. Den tredje 
nivån med nischradio icke-kommersiell 
lokalradio berörs inte på annat sätt än att man 
får vänta in processen med de kommersiella 
kanalerna. P.g.a. den nya ansökningsom-
gången förlängs innevarande koncessioner till 
1 juli 2009. 
 
I Kulturdepartementets meddelande heter det 
att begrunnelsen er at departementet i klagesaks-
behandlingen har blitt oppmerksom på at Medie-
tilsynet ved konsesjonstildelingen har hatt en 
annen oppfatning av begrepet lokalt innhold enn 
det departementet legger til grunn. 
Departementet är också inriktat på att 
omdisponera de frekvenser som nyttjats av 
NRK Klassisk för lokalradio. Detta kommer att 
ge utrymme för ytterligare koncessioner, som 
kommer att tilldelas vid en parallell process. 
NRK Klassisk kommer endast att sändas på 
DAB och webb från 1 juli 2009. 
 
Helge Rønning, vid Institutt for medier og 
kommunikasjon på Universitetet i Oslo, menar 
att Medietilsynet bör läggas ned och åter-
uppstå som ett nytt och fristående tillsyns-
organisation liknande den brittiska Ofcom. 
(Kampanje) 
 
Danska politiker vill nu sänka  
upphovsrättskostnaderna 
De är många saker som vi är oeniga om bland 
medieordförarna  (i partierna), men vi är eniga 
när det gäller problematiken om upphovsrätts-
organisationerna KODA och Gramex säger 
Venstres medietalesman Ellen Trane Nørby. 
Hon menar att det är ett jätteproblem att 
organisationerna tar ut så höga avgifter och 
hon lovar att det nu skall göras något. Hon ger 
också de kommersiella stationerna hopp om 
att de skall slippa sända på DAB som villkor 
för att sända landtäckande på FM. 
 
KODA fick 2007 intäkter på 280 milj dkr. från 
radiostationerna i Danmark. Till Gramex 
betalades in avgifter för ca 93 milj dkr. Största 
delen av dessa belopp kommer från DR, men 
de stora avgifterna pressar också de kommer-
siella stationerna. Man säger att man måste 
betala ca 30% av omsättningen till KODA och 

http://nokia.com/internetradio
http://www.drm.org/news/detail/news/launch-bbc-


 14

Gramex (till skillnad mot i Norge och Sverige 
där man betalar bara 9 %). (Radionyt) 
Public serviceavtal om  
musik i podradio 
Den norska public service-radion NRK kan 
börja sända musik i sina podradio-program. 
Det är en av nyheterna i NRK:s nya avtal med 
upphovsrättsorganisa-tionen TONO  (motsva-
righeten till svenska STIM). Avtalet innebär att 
NRK kan ha upp till 70 procent musik i sina 
podprogram. De första musikprogrammen 
läggs ut i december, vilket kommer att 
uppmärksammas i en stor marknadsförings-
kampanj i NRK:s egna kanaler. 
Enligt Olav Nyhus, juridisk direktör på NRK, 
är det norska musikavtalet ett av de bästa som 
har förhandlats fram av ett europeiskt public 
service-företag. Avtalet är tidsanpassat och 
modernt. BBC har signalerat att de är 
intresserade av att höra mer om detta. 
(Radionytt) 
 
Stridigt om upphovsrätt 
Sveriges Radio utnyttjar sin monopolställning 
som public serviceradio för att tillskansa sig 
upphovsrätter från fristående producenter. Det 
hävdar tecknaren och radiofrilansen Martin 
Hedén i en serie artiklar på Newsmill. SR:s 
pressade ekonomiska läge i kombination med 
mediekonvergensen ser han som motor i 
denna mycket olyckliga och oetiska utveck-
ling. Det planerade framtida samarbetet 
mellan SRAO, TU och MIA kan, med SR:s s.k. 
fulavtal som ledstjärna, i praktiken fullständigt 
rasera författares, journalisters, dramatikers 
och musikers ställning i Sverige och förvandla 
deras konstnärliga arbete till ren content 
providing. 
 
Särskilt problematiskt är det när SR kräver all 
upphovsrätt över all tid på alla plattformar 
(samt bakgrundmaterial och eventuellt 
framtida material som kan kopplas till produk-
tionen) och dessutom friskriver sig från allt 
skadestånds- och ersättningsansvar. Vid 
hantering av exempelvis känsligt intervju-
material kan därmed inte heller radions källor 
skyddas mot kommersiellt utnyttjande eller 
från mediala sammanhang de inte vill befinna 
sig i. 
 I slutändan kommer vi att se ett förändrat utbud, 
som inte skiljer sig från de rent kommersiella 
kanalernas och knappast kan kallas public service, 
säger Martin Hedén. En bristande finansiering 
upplöser på sikt hela idén med SR.  
Läs artiklarna på 
http://www.newsmill.se/userpage/891 
 

Valet av ny radiochef får gott betyg 
Sveriges Radios styrelse har utsett Mats 
Svegfors till radiochef och vd för SR efter 
Kerstin Brunnberg som går i pension. Sam-
tidigt vill man ha Cilla Benkö till vice vd. Det 
är bra med en optimerad ledning i de svåra tider 
och inför den intressanta och tumultartade framtid 
vi står inför, sade SR:s styrelseordförande Ove 
Joanson vid den presskonferens där tvåspan-
net som framöver ska leda Sveriges Radio 
presenterades. Med dynamiken i medieutveck-
lingen - den kommersiella konkurrensen på tv-
sidan, konkurrensen om annonskronan, den 
oerhörda kostnadspress som tidningarna lever 
under - så är public serviceradion i en egen, stark 
fil. Sveriges Radio är ett medieföretag som kan 
tillåta sig att vara helt och hållet publicistiskt 
drivet, säger Mats Svegfors och lyfter med sin 
bakgrund särskilt fram samhällsjournalistiken 
och kulturen. 
Sveriges Radio har en stor utmaning i att bli än 
mer relevant och väsentligt för unga lyssnare och 
människor med annan bakgrund än svensk. Det är 
också viktigt att utvecklingen av innehåll och 
tjänster på webben och i mobilen fortsätter, och att 
radiosändningarna blir digitala, så att vi får 
utrymme för fler kanaler och kan förtydliga och bli 
vassare på olika områden - journalistiskt, kulturellt 
och musikaliskt, säger Cilla Benkö. 
 

 
foto:  Sveriges Radio 

 
Mats Svegfors, ser ekonomin som sin tyngsta 
fråga. Han vill att statsmakterna slutar se SR 
som en myndighet som ska låsas vid en viss 
uppräkning av anslagen. Statsmakterna riskerar 
att ta ifrån radion dess egna utvecklingsmöjlig-
heter. Det handlar om radions självständighet. 
 
 

http://www.newsmill.se/userpage/891


 15

Mats Svegfors är 59 år och landshövding i 
Västmanland. Han var under åren 1991-2000 
chefredaktör för Svenska Dagbladet. Han har 
tidigare haft även politiska uppdrag (m). Cilla 
Benkö är 44 år och idag biträdande program-
direktör på SR. Tidigare har hon varit chef för 
bland annat SR Ekot och Aktuellt på SVT. 
Valet av Svegfors och Benkö har fått ett 
ovanlig gott välkomnande i de flesta läger. 
 
Radio Sydväst får lokalradiotäckning 
Närradioföreningen Stockholm-Sydväst har 
efter godkännande från Post och Telestyrelsen, 
beslutat öka sändareffekten på sin sändare 88,9 
MHz till 500 Watt. Den högre effekten är dock 
begränsad till dagens 250 W ERP i riktning 0-
40 grader och 140-350 grader. Trots att effekt-
ökningen inte genomförs alla riktningar så kommer 
vi ändå uppnå det viktigaste, alltså en markant 
förbättrad hörbarhet i de centrala delarna av 
Stockholm, säger administratör Git Lennaárd. 
 
Radio Sydväst har redan, med sina 138 meter 
över havet, den högsta antennplace-ringen av 
Stockholms närradiostationer. Genom 
effektökningen får man också den starkaste 
sändareffekten, något man hoppas kan vara ett 
argument för nya föreningar som vill sända 
närradio i Stockholm att välja Radio Sydväst: I 
en tid då underlaget av föreningar som vill sända 
närradio minskar är det viktigt att göra sitt yttersta 
för att göra stationen så attraktiv som möjligt. Med 
en helt digital studio och Stock-holms starkaste 
närradiosändare hoppas vi kunna locka nya 
sändande föreningar till oss, avslutar Lennaárd. 
http://www.radiosydvast.se/ 
 

 
annat 
 
Lågkonjunkturen  
slår mot reklamköpen 2009 
Nästa år krymper reklamkakan med 5 % spår 
IRM. Investeringarna uppgår till drygt 31,3 
miljarder. Dagspress och tv är två förlorare. 
Reklammarknaden har hittills kunnat värja sig 
mot finanskris och lågkonjunktur i IRM:s 
mätningar. Nu är det slut på det, spår IRM. 
Nästa år pumpas 31,3 miljarder kronor in i 
reklammarknaden, en minskning på 5 % 
jämfört med i år. Internets del av kakan växer 
nästa år; investeringarna beräknas öka med sju 
procent. Lika väntat blir det dagspress som får 
ta en betydligt hårdare smäll, investeringar i 
mediet sjunker med åtta procent och landar på 
8,3 miljarder kronor nästa år, enligt IRM:s 
prognos. Även tv backar, med sju procent, till 

4,6 miljarder kr. Den sedan en tid pågående 
trenden mot övergång till digitala medier accele-
rerar till följd av lågkonjunkturen. De analoga 
medierna har dock sammantaget fortfarande en 
andel på över 80 % av mediekakan, skriver IRM. 
(Dagens Media) 
 
Bredbandsutbyggnad i Finland  
får statligt stöd 
Staten går med i utbyggnaden av bredbands-
förbindelser i hela landet. Det ekonomisk-
politiska ministerutskottet föreslår att staten 
stöder utbyggnaden med 11 miljoner euro per 
år under åren 2010-2015 eller med totalt 66 milj 
euro. Totalt kommer bredbandsstrategin att 
kosta omkring 200 milj euro under de sex åren. 
 
Kommunikationsminister Suvi Lindén säger 
att projektet innebär 3.000 årsverken i bygg-
nadsskedet. Då bredbandsförbindelserna är 
utbyggda kommer det att innebära bestående 
effekter på sysselsättningen, tror Lindén. Hon 
påpekar att informationssamhället har nått den 
punkt då goda bredbandsförbindelser har 
utvecklats till något slags grundrättighet. 
Enligt Lindén räcker det emellertid inte med 
att förbindelsen finns. Förbindelserna måste 
fungera väl, också i de hushåll som ansluts 
trådlöst till bredbandsnätet, påpekar 
ministern. (YLE Internytt) 
 
Amerikansk mediegigant mot konkurs 
USA:s näst största tidningskoncern The 
Tribune Co, som äger bl.a. prestigetid-ningar 
som Los Angeles Times, The Chicago Tribune och 
Baltimore Sun, har begärt konkursskydd 
(chapter 11) efter drabbas av stora förluster 
och en skuld på $13 miljarder. Man säger sig 
ha tillräckliga resurser för att kunna fortsätta 
driften under en omorganisation.  
Konkursskyddet innefattar inte ägandet av 
basebollaget Chicago Cubs och dess klassiska 
stadium Wrigley Field , som man därmed 
fortsätter försöker att sälja. The Tribune äger 
förutom åtta dagstidningar hela 23 tv-stationer 
och interaktiva verksamheter som kommer att 
fortsätta sin verksamhet under omstrukture-
ringen.  Enligt Wall Street Journal förbereder 
sig bolaget på en konkurs (chapter 7). 
 
Skuldberg hotar svensk mediegigant 
Bonnier har investerat 11 miljarder kr de 
senaste två åren. Nu pressas koncernen av 
höga kostnader för lån som tagits under 
förvärven, samtidigt som annonsmarknaden 
viker, skriver Bonnierägda Veckans Affärer. 
Bonniers resultat 2007 var det bästa någonsin, 
med en omsättning på 29 miljarder och en 

http://www.radiosydvast.se/


 16

nettovinst på 2,4 miljarder.  
 
Veckans Affärer pekar på att den finansiella 
risken i Bonniers ökar snabbt. Enligt tidningen 
är Bonnierkoncernens räntekostnader upp-
skattningsvis 600 miljoner kr, vilket är en 
utmanande hög belåning. I tidningens gransk-
ning påpekas även att större delen av Bonniers 
vinst kommer från TV4, som har blivit ett 
nyckelföretag för koncernen. Finanschefen 
Göran Öhrn säger att skuldsättningen inte är 
ett problem, lånen har låga räntor och koncer-
nen har inte drabbats av finanskrisen än. 
(Journalisten) 
 
2.200 jobb bort från Virgin Media  
Kabel-tv, telefon och bredbandsoperatören 
Virgin Media kommer att avskeda ca 15% av 
sina anställda fram till 2012.  De flesta av dessa 
2.200 kommer att få gå om ett år. Nedskär-
ningarna gör att det spekuleras om bolaget 
kommer att sälja sitt bolag Virgin Media 
Television, som driver tv-kanaler som Living, 
Bravo and Virgin1. Virgin driver också UKTV 
som man äger tillsammans med BBC med 
kanaler som Dave, Gold and Watch. Den 
finansiella krisen kan dock göra det svårt att 
sälja bolaget. Det har tidigare spekulerats om 
att Virgin Media tänker fokusera på bredband 
och mobila tjänster hellre än kabel-tv. 
(MediaGuardian) 
 
Hollywoods viktigaste vinstmaskin  
vill inte längre 
Traditionell vishet säger att Hollywood 
rikedom ökar när samhällsekonomin går ner. 
Folk söker förströelse och verklighetsflykt. 
Film inryms i de flestas budget även i bistra 
tider.  Även om biografintäkterna i USA 
fortfarande är robusta under de senaste 
veckorna så var det länge sedan filmbolagen 
var beroende av dessa. Idag är det DVD-filmen 
som är den viktigaste inkomstkällan upp till 
hela 70 % av de totala intäkterna för en film.  
Med kryp-ande oro fruktan börjar filmbolagen 
nu märka att köpintresset minskar i takt med 
den globala krisen. 
 
Hittills har DVD-försäljningen gått ner fyra 
procent under 2009, men Nielsen VideoScan 
rapporterar en blekare bild; 9 % ned under 
tredje kvartalet och 22 % ned för DVD i högsta 
prisklasserna. Nästa generation av Bluray-
skivor ökar sin försäljning, men kommer att 
missa försäljningsprognosen med minus 25 % 
för detta år enligt Warner. Konsumenterna är 
också osäkra på om detta är det format som 
kom-mer att finnas kvar som standard 

framöver. 
 
Orsaken till den minskade DVD-försälj-ningen 
är inte bara den ekonomiska krisen utan 
mediebolag som desperat letar efter inkomster 
släpper ut allt fler obskyra titlar på marknaden 
vilket leder till prispress.  Det finns också 
tecken på att digital nedladdning av film tar 
sin andel. (International Herald Tribune) 
 
Digitalbio även i Stockholm 
Kvartersbion i Hornstull håller på att förvand-
las till snitsig 3D-biograf. Nya Rio i har smyg-
öppnat med galapremiär, röd matta och kon-
sertfilm. Biografen har nu tagits över av Folkets 
hus och parker. Som första biograf i Sverige 
visar man konsertfilmen U2 3D fram till den 4 
januari. Därefter stänger biografen igen, för att 
genomgå en mer omfattande renovering och 
öppna igen senare 2009. Det här är en av 
Stockholms äldsta singelbiografer. Tanken är att 
bevara den gamla känslan, men samtidigt ge bion 
nya inslag, säger Katja Uneborg. Det innebär att 
stå på flera ben än bara den rena filmvis-
ningen. Biografen ska bli Stockholms nya 
kulturarena. Scenen är rustad för musikkon-
serter och lokalen byggs ihop med intillig-
gande kaféet Copacabana. Dessutom kommer 
besökarna att kunna uppleva exempelvis 
opera live från Metropolitan i New York. Vi 
vill sudda ut gränserna för vad som är en 
bioupplevelse och vad en biograf kan vara. Vi vill 
experimentera lite och hitta nya koncept. En biograf 
kan också vara ett ställe där man bara kan hänga, 
säger Ellen Telje. 
 
De två nya föreståndarna, som tidigare jobbat 
tillsammans på bland annat Riksteatern, vill 
samtidigt behålla förre ägaren René Reiss 
inriktning på biografen. Hans mission var 
under mer än 30 år att driva en småskalig 
biograf med kvalitetsfilm som främsta vapen. 
Vi kommer fortfarande att vara en biograf inriktad 
på kvalitetsfilm. Vi har en fin kontakt med René 
Reiss, vi ringer honom fortfarande så fort det går en 
propp och då får han rycka ut, säger Uneborg. 
Reiss tror att Folkets hus och parkers nya tanke 
med Kvartersbion är ett steg i rätt riktning för 
att få biografen att överleva. Jag hoppas att jag 
har satsat på rätt häst. Det är bra att driva annan 
verksamhet än den renodlade filmvisningen. Ett 
kulturhus på Södermalm i ny regi är en bra sak för 
att få biografen på sundare ekonomiska fötter, säger 
han. (Svenska Dagbladet) 
 
Fakta: Kvartersbion vid Hornstull hette Rio 
från början och ritades av arkitekten Albin 
Stark. Första filmen som visades var Vägarnas 



 17

folk gör revolt med Ronald Reagan i huvud-
rollen. René Reiss började driva biografen 
1973. Turerna har varit många kring Kvarters-
biografen vid Hornstull i Stockholm. Biografen 
har varit nedläggningshotad ett antal gånger 
och namninsamlingar, upprop och stödgalor 
har ordnats för att hålla liv i den. Förra året 
förlorade René Reiss, som drivit bion sedan 
1973, det kommunala kulturstödet och sålde 
till slut sitt bolag. 
 
Ny chef för Filmcensuren 
Regeringen har utsett Anki Dahlin till ny 
direktör för Statens biografbyrå fr.o.m. 2009. 
Anki Dahlin är sedan 1998 stf. generaldirektör 
vid Svenska Institutet. 
Statens biografbyrå går under de närmaste åren in i 
en förändringsfas i och med att det pågår en över-
syn av filmgranskningslagen och hela området 
skydd av barn mot skadligt medieinnehåll och 
mediepåverkan. Anki Dahlin har de egenskaper och 
gedigna erfarenheter som krävs för att leda 
utvecklings- och förändringsarbetet, säger 
kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. 
Biografbyrån har till uppgift att granska 
biograffilmer och sätta åldersgränser.  
Nuvarande lagstiftning är från 1990 och den 
pågående översynen syftar till att få till stånd 
en modernare lagstiftning och struktur. I 
översynen ingår inte enbart granskningen av 
film utan även de förebyggande insatserna för 
att skydda barn och unga i mediesamhället.  
 

Känd dansk medieforskare död 
Docenten och dekanen vid Det Humanistiske 
Fakultet på Aalborg Universitet, Ole Prehn, har 
avlidit efter en hjärnblödning endast 56 år 
gammal. Ole Prehn var mycket känd för sitt 
breda kunnande om masskommunikation och 
medier. Han har deltagit i många medieutred-
ningar bl.a. på 80-talet i den utredning som tog 
initiativet till att införa lokal radio och tv i 
Danmark. Han har också varit ordförande för 
de danska medieforskarnas förening och var 
nyligen för tredje gången vald som gene-
ralsekretare för International Association for 
Media and Communication Research och var 
med i Nordicoms styrelse. (Nordjyske) 
 
Konferens i Argentina: 
 
AMARC 10 Global Conference 2010 
World Association of Community Radio 
Broadcasters, AMARC, är sedan 1983 ett 
nätverk med community radio (närradio) mer 
än 115 länder. Det handlar om ca 4.000 icke-
kommersiella radiostationer och 
organisationer (NGOs). AMARC kommer nu 
hålla sin världskonferens  för första gången i 
Sydamerika där community radio en gång 
började för 60 år sedan. Den veckolånga 
konferensen kommer att hållas under andra 
halvåret 2010.  http://www.amarc.org 

 
 
 
 
 
 
 

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR! 
önskas alla läsare 

http://www.amarc.org

