
 

  
 

 
PUBLIC ACCESS  2009 : 2    
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- teknik, mediepolitik och yttrandefrihet – 
 

16 februari 2009 
 

www.publicaccess.se 
 

 
ledare 
Främlingsfientlig svensk mediepolitik 
Vi lever långt från den censur som en stor del av världens nationer tyngs under; särskilt aktuellt är 
detta just nu i Iran. Inga journalister kastas i fängelse för sitt yrkesutövande. Men det handlar inte 
enbart om att få yttra sig utan också kunna få höras eller synas. För att yttrandefriheten skall kunna 
utnyttjas fullt ut måste samhället bygga upp nya strukturer. Här skall även de som inte är journalister 
och som inte som staten och kapitalet kan driva egna tidningar, radiostationer och tv-stationer, att 
kunna publicera sig på egna villkor.  
 
Trots att en femtedel av befolkningen är född utomlands eller har en förälder som är född utomlands 
är den nuvarande svenska mediestrukturen nästan helt uppbyggd på en ”vit” helyllesvensk och 
anglosaxisk bas.  Det handlar om ägarstruktur, styrelser och personal, samt förstås programutbudet. 
Världen utanför Sverige och USA existerar knappast i den kommersiella radion och i det statliga 
digitala tv-nätet. Public service försöker åtminstone, men kan inte få plats till allt och alla inom sitt 
uppdrag.  
 
Det civila samhället, där bl.a. invandrar-Sverige med sitt hundratal nationaliteter, främst organiserar 
sig, har viss tillgång till egna medier i form av närradion och öppna tv-kanaler. Men den tredje 
mediesektorn i Sverige saknar ett regelsystem som omöjliggör att seriösa ickekommersiella aktörer 
kan finansiera och driva radio- eller tv-stationer på riktigt. Här har sedan 80-talet politiker nöjt sig 
med att ”tillåta” dessa kanaler för ”föreningslivet” utan att bry sig om dessa skall kunna fungera eller 
inte. Det har sedan blivit bekvämt att skylla närradions förfall på föreningslivets nedgång.  Den 
repressiva toleransen; du får finnas, men inte höras eller ses.  
 
Det är dags att bryta med den hittillsvarande mångåriga socialdemokratiska mediepolitiken, som 
alltid har ignorerat behov av och möjligheter med en tredje mediesektor och istället betraktat public 
service som lösningen på alla problem. I maktställning var socialdemokratin var sjukligt fixerad på tv-
fabriken på Gärdet och man var skräckslagen inför möjligheten att ”vanligt folk” skulle kunna sända 
radio och tv.  Denna elitism var en paradox i ett folkrörelseuppbyggt parti. 
 
Efter 30 år har såväl närradion som ”lokala kabelsändarföretag” blivit stora misslyckanden.  Frågorna 
måste nu utredas med bredd och djup istället för justeringar av jurister.  Låt det civila samhällets 
medier få en ny chans i form av community radio och community tv enligt bästa utländska modeller, 
som kan blir livskraftiga och utvecklande alternativ till offentliga och privata medier. Riktiga radio 
och tv-stationer.  Detta kan alla tre sektorerna vinna på.  Här får den femtedel av svenskarna som är 
kraftigt marginaliserade i medie-Sverige också chansen att synas och höras. (Forts. nästa sida) 
  

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt 
Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se   0733-249750 
Om abonnemang och annat läs mer på http://www.publicaccess.se 

 
 

http://www.publicaccess.se


 2

 
Det behövs liksom inom kulturpolitiken en ny modernare mediepolitik.  Alliansregeringen kan i höst 
överge mediepolitik (s) och kan låta sig inspireras av de signaler som kommer från Europa. I höstas 
kom dessa från Europaparlamentet. Häromdagen från Europarådet som erkänner community media 
som en distinkt mediesektor vid sidan av public service och privata kommersiella medier (Se notis i 
detta nyhetsbrev).  Det handlar om medier som kan främja social sammanhållning och interkulturell 
dialog.   
 
Medierna går på en skriftvurpa 
”Någon” har nyligen beslutat att politikers partibeteckningar skall skrivas med versaler inom 
parentes.  Exempelvis blir Birgitta Ohlsson (fp) blir istället Birgitta Ohlsson (FP) och Siv Holma (v) får 
nu istället (V). (Det verkar som Ohlsson är den Femte, för att inte tala om centerpartisten som blir den 
Hundrade och moderaten den Tusende, enligt de gamla romarna.)  
 
Och (m) (c) (kd) (s) och (mp) blir således (M) (C) (KD) (S) och (MP). Förklaringen sägs vara att 
partiernas namn skrivs med inledande versal som Moderaterna. Men det håller ju inte eftersom det 
inte heter FolkPartiet, KristDemokraterna eller MiljöPartiet.  För det sistnämnda partiets riksdagsmän 
blir det ju bekvämt vid utlandsresor eftersom MP = Member of Parliament. 
 
Många uttyder (fp) som att Birgitta Ohlsson är folkpartist (alltså med inledande gemen). Till råga på 
allt så brukar versaler inom parentes innebära en förkortning av föregående objekt t.ex. Sveriges 
Radio (SR). En förfulning har nu skett i såväl tidningstexter som i tv:s undertexter. Även skrift har 
faktiskt en fysisk estetik och detta nyhetsbrev lovar att aldrig att använda versaler för 
partibeteckningar!  
 
Alla stora medier verkar ha anammat denna Versalrevolution som på ett givet kommando. Intressant 
är att få veta VEM har beslutat om denna reform och VARFÖR? Den klåfingrige 
standardiseringsbyråkrat, som utformade sina egna skrivregler och fick medierna att rätta in sig i 
ledet, skrattar nog gott idag. Nästa gång kan det dock handla om betydligt allvarligare saker…   
 
månadens ros 
SR Världen är en av de ca 16.000 radiokanaler som redaktionen får in via Internet. En musikalisk 
expedition med ständigt nya resmål. Bossa, blues, fado, chanson, reggae, jazz, flamenco, country, 
bhangra, raï, inga gränser... Man vet aldrig var man hamnar bortom nästa låt. Dygnet runt.  Lennart 
Wretlind är en god röst hörs emellanåt.  Detta är god public service som också borde  finnas på FM-
bandet (och DAB) särskilt för alla de som kör bil.  http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?ProgramID=2619  
 
 
 

radio och tv 
 
Europarådet om tredje mediesektorn 
Europarådet ministerkommitté har nu antagit 
en deklaration om vilken roll community 
media (CM) (=icke-kommersiella medier vid 
sidan av public service) kan spela ifråga om att 
främja social sammanhållning och inter-
ulturell dialog.  Bl.a.  erkänner kommittén 
community media som en distinkt medie-ektor 
vid sidan av public service och privata 
kommersiella medier. I detta sammanhang vill 
man uppmärksamma behovet att närmare 
granska frågan hur legala regelverk skall 
anpassas för att möjliggöra erkännande och 
utveckling av community media och de skall 
på ett bra sätt skall fungera i sina sociala 
funktioner.  Kommittén pekar också på  

önskvärdheten att i möjligaste mån tilldela 
tillräckligt många frekvenser, både i analog 
och i digital miljö, liksom att community radio 
och tv inte får nackdelar efter övergången till  
digital miljö. 
 

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?ProgramID=2619


 3

Deklarationen kommer att bidra till att stärka 
ställningen för CM i arbetet med nationella 
regelverk och lagar bl.a. i fråga om finansiellt 
stöd för och tillgång till kommunikations-
trukturer, säger Pieter de Wit styrelseord-
örande i Community Media Forum Europe 
(CMFE). Liksom Europaparlamentets beslut i 
september 2008 stärker Europarådets dekla-
ation också närvaron av CM inom europeisk 
mediepolitik. CMFE har sedan 2007 deltagit i 
en arbetsgrupp under Europarådets styr-
ommitté för Media and New Communication 
Services (CDMC) och i samverkan med 
AMARC Europe bidragit aktivt till utformning 
av deklarationstexten. 
 
Europarådet, som finns i Strasbourg, har 47 
medlemsstater. Deklarationen förväntas få 
betydelse för utvecklingen av den tredje 
mediesektorn särskilt i östra Europa och då i 
synnerhet i stater utanför EU inklusive 
Ryssland.  
Läs hela Declaration on the role of community 
media (CM) in promoting social cohesion and 
intercultural dialogue.(4 sidor) på engelska eller 
franska på http://www.cmfe.eu/article.php?id=81 
 
Obama utser nära FCC-chef 
Som ny ordförande för mäktiga tele- och 
mediemyndigheten Federal Communications 
Commission väntas president Obama utse sin 
vän Julius Genachowski som han känt sedan 
studietiden i Harvard Law School. 
Genachowski har nu arbetat med området 

teknikpolitik i Obamas 
maktövergångsgrupp. 
Han har tidigare också 
varit riskkapitalist inom 
nya medier och man 
räknar med att han 
kommer att vara 
mycket fokuserad på 
bredbandsutbyggnaden 
som ingår i Obamas 

stimulanspaket.  Men Genachowski är också 
känd för att vara starkt kritisk till innehållet i 
medierna. Han är en av grundarna av organi-
ationen Common Sense Media, som bl.a. till-
ammans med National Institute of Health samlat 
forskning om visar att medieexponering är 
dålig för barns hälsa på flera sätt. 
 
Krav på att Obama ökar stödet  
till public service  
De amerikanska författarorganisationen The 
Writers Guild of America East säger att den har 
haft möten med Barack Obamas övergångs-
eam, som liksom kongressen, blivit uppmanad 

av WGAE att öka det statliga stödet till ”public 
broadcasting”. Även om en demokratisk 
regering alltid har varit mer lyhörd än 
republikanerna ifråga om denna icke-
kommersiella radio- och tv-sektor så vill man 
med tanke på rådande finanskris inte missa 
tillfället. WGAE:s ordförande Michael Winship 
pekar på att andelen donationer och spon-
sorskap från privatpersoner och företag, som 
tills idag står för 85 % av finansieringen, 
kommer att minska p.g.a. krisen. Var fjärde 
PBS/NPR-station har nu problem med sin 
likviditet och skulder. Detta har lett till 
försämring av kvaliteten på nyhetsför-
medlingen liksom den allmänna debatten i 
USA. (Broadcasting&Cable) 
 
Fakta:  Public broadcasting är det närmaste man i 
USA kan komma den europeiska modellen ”public 
service” med tv-stationer i nätet Public Broadcasting 
Service och radio genom National Public Radio. 
Dessa stationer har ofta koppling till universiteten. 
Någon finansiering genom tv-avgift förekommer 
inte. En annan icke-kommersiell nivå är de lokala 
access-tv-kanalerna (Public, Educational , 
Governmental), och low-power FM. 
 
Få kubaner lyssnar på  
amerikansk propaganda 
Utredare vid amerikanska kongressen 
rapporterar att Radio and TV Martís sänd-
ningar från Florida till Kuba efter totala kost-
nader på nära en halv miljard dollar har en 
mycket liten publik. The Government Accoun-
tability Office (GAO) drar slutsatsen att som 
bäst har 2 procent av öns 11 miljoner invånare 
sett eller hört minst ett program från Radio & 
TV Marti sedan 2003.  GAO har kommit fram 
till att programutbud har brister ifråga om 
journalistisk standard som balans och objekti-
vitet.  Kubanska regeringen betraktar sänd-
ningarna som ett brott mot internationell lag. 
USA har menat att man tillhandahåller ett 
objektivt programutbud som inte finns i 
kubanska medier. (Reuters) 
 
Internetcensuren ökar i Iran 
Reportrar utan gränser fördömer den nya 
censurvågen som drabbar iranska och 
utländska farsispråkiga webbplatser sedan 24 
januari. Det flesta sajterna innehåller artiklar 
som är kritiska mot regeringen och president 
Mahmoud Ahmadinejad vars mandatperiod 
går ut 12 juni i år. Bland de drabbade sajterna 
finns internationella radio- och tv-bolag som 
Deutsche Welle och Radio France Interna-
ional. Även den arabiska satellitkanalen Al-
Arabiya har drabbats. Den för unga iranier 
populära litterära sajten www.haftan.com 

 

http://www.cmfe.eu/article.php?id=81


 4

också blockerats. Iranska nyhetssajter som är 
regimkritiska eller som är knutna till poten-
iella rivaler till Ahmadinejad har också 
blockerats av iranska internetleverantörer bl.a. 
www.fardanews.com och www.parsine.com 
(Reporters Without Borders) 
 

 
Rättelse nyhetsbrevet nr 1 2009  
Jag vill rätta en felaktighet i er artikel om UR:s flytt 
till kvarteret Förrådsbacken i Stockholm. usen på 
Förrådsbacken ägs nämligen av UR, SR och SVT 
tillsammans.  
Christina Björk, vd Sveriges Utbildningsradio AB 
 

 
television 
 
Hur skall Channel 4 räddas 
Dragkamp om tv-avgiftsmedel  
för digitalisering 
Offentligägda reklamfinansierade Channel 4 
skall enligt förslag från mediemyndigheten 
Ofcom bli en del av en ny stark public 
serviceorganisation möjligen i partnerskap 
med BBC kommersiella del BBC Worldwide 
eller privatägda Channel Five. En väg enligt 
Ofcom är att låta Channel 4 få ta del av det 
årliga överskottet på BBC:s årliga tilldelning av 
tv-avgifts-edel som avsatts för den digitala 
övergången; £130 miljoner per år. Överskottet 
har uppstått eftersom digitaliseringen går 
långsamt och de hushåll som behöver stöd för 
övergången varit färre än vad som planerats. 
Hittills har endast 75.000 hushåll stängt av sina 
analoga mottagare. 
 
Annars kan en sammanslagning med Five eller 
annat tv-bolag tänkas. Däremot kan inte 
Ofcom tänka sig att Channel 4 skall räddas 
med tv-avgiftsmedel rakt av. En del obser-
atörer är dock tveksamma till om Channel 4 
har tillräckliga medel själv för att på egen hand 
gå in i sådana här samarbeten. 
 
Eftersom den största kommersiella marksända 
kanalen ITV nu släpper de flesta av sina public 
serviceåtaganden föreslår Ofcom även att ett 
särskilt konsortium som skall sända regionala 
nyheter till Skottland, Wales, Nordirland och 
de engelska regionerna skapas. Nyheterna 
skall sändas i särskilda ”slots” i ITV och 
Channel 4. De Detta kommer att kosta £30-50 
per år. Bolag som tidigare nämnts som intres-
erade i detta är Reuters, ITN och PA.  
 

Men nu pågår en dragkamp om BBC:s digitala 
överskott om £130 miljoner. Kommunikations-
inistern Lord Carter vill använda pengarna för 
att skapa ett s.k. universal broadband access 
innan Londonolympiaden och han siktar på att 
varje brittiskt hushåll skall ha bredband senast 
2012. Det finns även andra användnings-
områden för detta överskott bl.a. för investe-
ingar i BBC:s digitala tjänster inklusive DAB-
radion, men Ofcom har aviserat att man tänker 
slåss för sina förslag. Sannolikt kommer dock 
kommunikationsministern ta hem £90-100 
miljoner och för den regionala tv-lösningen 
avsätts £30-40 miljoner.  BBC kan inte längre 
hoppas på att få behålla ens en del av dessa 
medel för eget bruk. (MediaGuardian) 
 

 
 
Avkommersialiseringen av  
public service godkänd 
Franska Nationalförsamlingen har nu godkänt 
regeringsförslaget att införa nya skatter på 
telekombolag och privatägda tv-bolag liksom 
godkänt en höjning av tv-avgiften (som dras 
på skattsedeln) för att finansiera public 
servicekanalerna.  Som tidigare rapporterats i 
nyhetsbrevet upphör delfinansieringen genom 
reklam av France Télévisions. Reklamförbud 
har redan införts ifråga om programtiden efter 
kl 20.  Räcker inte detta till för att kompensera 
intäktsbortfallet kommer resten att täckas in 
genom statsbudgeten säger en senator i 
regeringskoalitionen Catherine Morin-Desailly 
(Nouveau Centre). (International Herald 
Tribune) 
 
Skall Utbildningsradion få sin egen kanal? 
Krav på fördjupad public service-tv 
I dag kan den som så önskar ha tillgång till 
hundratals tevekanaler. Men mångfalden i 
programutbudet har paradoxalt nog inte ökat i 
motsvarande grad. I stället tycks kanalernas 
utbud alltmer likna varandra. Även SVT 
strävar åt samma håll som sina kommersiella 
konkurrenter när det gäller programutbud. Vi 
skulle önska att åtminstone en av alla dessa 
hundratals kanaler kunde välja att stå upp för 
kunskap, fördjupning och folkbildning, skriver 
de folkpartistiska riksdagsledamöterna Cecilia 
Wikström, vice ordförande i kulturutskottet, 



 5

och Christer Nylander, ledamot i 
utbildningsutskottet på DN Debatt. 
 
Nu, när sändningsvillkoren ska fastställas 
inför en ny avtalsperiod, är det rimligt för 
riksdag och regering att ange ramarna för 
verksamheten. Dessa ramar kan och bör 
innefatta ett uppdrag om en renodlad 
kunskapskanal, med egen kanalplats i det 
sändarnät som public serviceföretagen redan 
förfogar över.  Nu tvingas Utbildningsradion 
(UR) nöja sig med några timmars sändningstid 
på udda tider i SVT 1 och SVT2. Det räcker inte 
långt. En förnyad Kunskapskanal, eller kanske 
IQ-TV, kan mycket väl fylla utrymmet i en 
egen kanal. Där kan man producera utbild-
ingsprogram, program om vetenskap och 
forskning samt folkbildning. Dessutom ska 
man spegla det offentliga samtalet som hittills 
speglats av SVT 24 Direkt., menar riksdags-
edamöterna. 
Läs hela debattartikeln på 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=8767
56 
  
I framtiden, en förhoppningsvis snar sådan, 
vill Christina Björk att UR helt ska kunna rå 
över Kunskapskanalen.  I dagsläget går det att 
se UR:s program efter klockan 20, när 
Barnkanalen går över i Kunskapskanalen. 
Björk vill betona att det förs en sund 
diskussion mellan UR och SVT. Men SVT vill 
ha kvar Kunskapskanalen, samt att samtliga 
tre public servicebolag slås samman.  
Samtidigt som UR diskuterar med SVT, 
bearbetas politiker på olika nivåer och 
departement, säger Björk. Frågan måste lösas 
politiskt, säger Björk, och hon sätter hoppet till 
den nya avtalsperioden från 2010 och sex år 
framåt. Vi vill helt ta ansvar för Kunskapskanalen, 
men kan inte själva klara den kostnad det skulle 
innebära med hela distributionskostnaden och allt. 
Så det är klart att vi behöver politiskt ekonomiskt 
stöd, säger Björk. 
 
Kunskapskanalen skulle kunna sända mer eller 
mindre hela dagarna. I tablån skulle direktsända 
seminarier från högskolorna kunna sändas - så som 
tidigare gjordes i SVT24. Media i utbildningen 
behövs och diskuteras i hela Europa, säger UR-
chefen. Folkbildning och utbildning är viktigt. Och 
Kunskapskanalen är landets fjärde mest omtyckta 
kanal enligt en undersökning av MMS, säger hon. 
(Dagens Nyheter) 
 
Folkbildningsförbundet välkomnar debatten 
och är mån om att public service ska ha ett 
tydligt och än mer prioriterat uppdrag att satsa 

på folkbildning, och där är Kunskapskanalen 
en viktig del. TV och radio har en unik 
möjlighet att sprida kunskap, och väcka 
nyfikenhet för nya frågor. Det är ett intressant 
förslag att ge UR ett utvidgat uppdrag och egen tv-
kanal på bästa sändningstid, säger Folkbildnings-
förbundets generalsekreterare Maicen Ekman. 
En renodlad Kunskapskanal skulle ge 
människor bättre tillgång till folkbildning, och 
ge ökade förutsättningar för mer av 
fördjupning och offentliga samtal. 
 
Folkbildningsförbundet och studieförbunden 
har goda erfarenheter av att samarbeta med 
UR, och vill bevara den kompetens som finns 
inom UR:s organisation. Folkbildningsför-
bundet stöder också Public serviceutred-
ningens förslag att skriva i sändningstill-
ståndet att UR ska göra "folkbildnings-
program". Samtidigt har Folkbildnings-
förbundet erfarenhet av att SVT ger UR:s 
program alltför dåliga sändningstider.  
 
Webb-tv kan ge extra miljard  
till Radiotjänst 
SVT ligger i startgroparna för att lägga ut sina 
kanaler på webben. Eftersom alla landets 
datorer därmed kan betraktas som tv-
mottagare kommer därmed svenska företag att 
tillsammans betala närmare en miljard kronor 
om året. Den snabba teknikutvecklingen inom 
tv-området kan komma att påverka företagens 
avgifter till Radiotjänst. SVT betraktar webben 
på samma sätt som vidareutsändningar i 
kabelnäten. När SVT kör ut sina kanaler i full 
skala kommer de svenska företagen att få 
betala betydligt mer i tv-licens. Det finns 
uppskattningsvis 5 miljoner datorer på 
svenska företag. Reglerna säger att en 
licensavgift ska tas ut för var tionde mottagare 
på ett företag. Det skulle alltså innebära 
500.000 nya licensbetalare för Radiotjänst, 
enligt Computer Sweden. 
 
Public servicefinansierad  
kommersiell tv 
Melodifestivalen lyfter SVT:s webb-tv SVT 
Play. Men innehållet möts nu av skarp kritik:  
En del av innehållet är snarast public service-
finansierad kommersiell tv" säger Thomas 
Mattsson, chefredaktör för Expressen digitala 
medier. Under melodifestivalen bygger SVT 
tittande i sin webb-tvspelare med klipp som 
"Torsdagsfest i Skellefteå" och "Petras video-
dagbok". I går kväll såg jag schlagerartister dricka 
öl i ett webb-tv inslag på SVT Play. Jag förstår att 
det inslaget är bra reklam inför sändningen av 
delfinalen i broadcast-tv, men det gör också att jag 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=8767


 6

funderar public service-uppdraget, säger Thomas 
Mattsson. 
 
Han är starkt kritisk till användningen av 
licenspengarna, och tycker att konkurrensen 
snedvrids.  Jag tycker SVT Play är en bra webb-tv 
spelare, men en del av innehållet är snarast public 
service-finansierad kommersiell tv, säger han. 
Mattsson nämner också om att lokala aktörer 
inte har råd att ta upp konkurrensen med SVT.  
Peter Forsbergs comeback, som visade 
Örnsköldsviks Allehanda inte på sin sajt.  Ska 
SVT köpa, eller förhandla till sig, sådana rättig-
heter också för webb-tv och vad betyder det då för 
konkurrensen? säger han.  Expressen.se visar alla 
mål från Elitserien, så jag talar inte i egen sak. Men 
vad är egentligen framtidens public serviceuppdrag 
i webb-tv? Ska licenspengarna fortsätta att gå till 
"Petra Medes videodagbok"?  (Dagens Media) 
 
Konkurrenter vill begränsa  
public service-webb  
De privatägda medierna i Finland kräver att 
YLE ska begränsa sina tjänster på nätet.  
Kravet tas upp i ett brev till EU-kommissionen. 
Kritiken mot Yles webbsatsningar kommer 
bland annat från branschorganisationen 
Mediernas centralförbund. De motsätter sig att 
public servicebolaget kostnadsfritt erbjuder 
allmänheten nyhetsmaterial på den egna sajten 
och till privata mobiler. Vår poäng är att man 
tydligare än tidigare bör utreda vad Public service-
ppgiften är, säger Håkan Gabrielsson, vd för 
Mediernas centralförbund. Har du några 
konkreta fall där Yle går utanför sitt verksam-
etsmråde på webben?  Ett exempel är när Yle kör 
ut sina nyheter direkt på reklamtavlor i Helsing-
fors. Det vore omöjligt för FNB (finska nyhet-
sbyrån) att göra samma sak eftersom FNB måste få 
intäkter någonstans ifrån, säger Gabrielsson. 
 
På Yles Onlineredaktion möter man kravet om 
begränsningar på webben med ro. Tanken är 
befängd. Varför skulle vi begränsa oss till specifika 
plattformar när vi förmedlar information till 
publiken, säger Sara Landh frågande, Online-
hef för nyheter och sport. Men Mediernas 
centralförbund håller fast vid att Yle som 
finansieras av offentliga medel och därför 
borde satsa på sådant som de kommersiella 
kanalerna inte har möjlighet att erbjuda.  I 
dagsläget pågår utredningar inom EU om 
statliga subventioner till etermedier som sedan 
ska leda till ett utlåtande från kommissionen. 
Förhoppningen är att det därefter ska bli 
tydligare var gränsen mellan kommersiella 
medier och Public service går. 
(Hufvudstadsbladet) 

Konkursat tv-bolags sändningstillstånd 
utlyses på nytt 
Kanal Lokal gick i väntad konkurs för några 
veckor sedan. Den 19 januari upphörde 
sändningarna. En av Kanal Lokals största 
tillgångar var dess sju sändningstillstånd i det 
digitala marknätet. Kanal Lokal fick sina 
sändningstillstånd i våras. Nu är det oklart vad 
som kommer att hända med dem. Konkurs-
boet har ingen möjlighet att överlåta till-
stånden, enligt Radio- och tv-lagen. Antingen 
kommer tillstånden att lämnas tillbaka till oss eller 
så förfaller dem när konkursen är avslutad. Då kan 
det bli aktuellt med en ny utlysning, säger Eva 
Bengtsson på Radio- och tv-verket. (Dagens 
Media) 
 
Öppna kanaler ökar sin räckvidd i näten 
Utredningar från 2008 föreslår att de icke-
kommersiella s.k. lokala kabelsändarföretagen, 
mer kända som Öppna kanaler, skall få utökad 
tillgång till kabel-tv-näten genom att en sådan 
kanal skall sändas kostnadsfritt i såväl det 
analoga som digitala utrymmet. Dessutom vill 
man ta bort i radio- och tv-lagen undantaget 
från vidaresändningsplikten för bredbandsnät 
genom telefonlinjer (ADSL-nät).  
Detta vill Lotty Norling ensamutredaren om 
radio- och tv-lagen, som därmed går på 
samma linje som tidigare Radio- och tv-verket.  
TeliaSonera AB, erbjuder sådan tjänst f.n; ett 
abonnemang för sammanlagt ca 70 olika 
programtjänster. Den teoretiska tekniska 
räckvidden för detta nät är cirka 2,7 miljoner 
hushåll. Den faktiska räckvidden begränsas 
dock av ett antal faktorer, bland annat antalet 
portar på telestationerna och det faktum att det 
krävs en bredbandsaccess för att få tillgång till 
tjänsten. Bolaget hade 2008 drygt 300.000 
abonnerande hushåll.  
 
Om regering och riksdag går på RTVV:s och 
utredarens förslag kommer en Öppen Kanal få 
en ökad räckvidd även hushåll som inte har 
kabel-tv-anslutning. Av Comhems 600.000 
kabelhushåll i Storstockholmsområdet har 
idag 125.000 digitalbox, som det hittills inte 
har varit möjligt att ta emot Öppna Kanalen 
genom. 
 
Ip-tv-abonnemang ökar trefalt till 2012 
Abonnemang för tv som levereras av tele-
bolagen förväntas öka trefaldigt till 2012 enligt 
marknadsanalys av In-Stat. Trots det allvarliga 
ekonomiska klimatet kommer antalet abonne-
mang då nå 71,6 miljoner.  Sådan här tv – i 
första hand i form av ip-tv - tillhandahålls idag 
i USA av AT&T och Verizon liksom av andra 



 7

stora telekombolag som nu hoppar på tåget; 
France Telecom, Telefonica, Deutsche Telecom 
och China Telecom. De försöker nu alla 
utmana giganterna på området tv-distribution; 
satellit och kabel. Nyckelmarknader de 
kommande åren inkluderar Brasilien, Korea 
och Indien i takt med att myndigheterna där 
ändrar regelverket till förmån för denna teknik 
säger In-Stat. (C-Net|News.com) 
 
Finländarna gillar sina egna tv-kanaler 
Tv-kanalernas popularitet låg på samma nivå 
år 2008 som året innan, visar Finnpanels årliga 
undersökning om finländarnas tittarvanor. 
Närmare 90 procent av finländarnas tv-
tittande koncentrerar sig fortfarande på de 
inhemska tv-bolagens utbud.  
 
Public service TV1 är fortfarande störst och 
samlade 24,1 % av det sammanlagda tv-
tittandet. Kommersiella MTV3:s andel var 22,9 
%, medan TV2 hade en tittarandel på 16,8 %. 
10 procent av det sammanlagda tv-tittandet 
koncentrerades på Fyran (Nelonen). 
Finländarna såg på tv i medeltal 2 tim och 57 
min per dag i fjol. Det är en ökning med 10 
min från år 2007. De valde mellan i medeltal 
nio kanaler per vecka. År 2001, före digital-
tiden, såg finländarna i genomsnitt på fem 
kanaler per vecka. (Svenska YLE) 
 
Åker nischkanaler snålskjuts  
på de stora? 
41 internationella nischkanaler går samman 
mot förslaget att införa fritt kanalval för norska 
tv-tittare (à la carte). Det visar remissom-
gången om Medietilsynets rapport om fritt 
kanalval, som har skapat tydliga gränser 
mellan anhängare och motståndare.  Medan 
TV 2, Schibsted, Forbrukerrådet och 
Forbrukerpmbudet vill att tittarna skall slippa 
abonnera på kanalpaket vill distributörer som 
Telenor, Viasat, Get och RiksTV behålla 
dagens ordning.  
 
Också de internationella nischkanalerna 
fruktar att konsekvensen om folk själva vilka 
kanaler de vill ta emot. I ett gemensamt 
uttalande varnar småkanalerna om en 
prisökning och i värsta fall att kanaler 
försvinner. Ved valg av enkeltkanaler vil 
majoriteten bestemme, mens minoriteter kan bli 
ignorert. Små nisjekanaler med få, men trofaste 
seere mister inntekter de har vært sikret gjennom 
distributørpakkene. Dette kan føre til mindre 
investeringer på programsiden, og dårligere 
kvalitet. For de minste kanalene kan det til og med 
føre til nedleggelse, skriver Charlotte Repholtz 

National Geographic i pressmedelandet som 
Discovery Networks, National Geographic 
Channel, Eurosport, NBC Universal, BBC 
Worldwide, History Channel, Nonstop Television, 
Turner Broadcasting System och MTV Networks 
står bakom. De menar att konsumenterna 
förlorar valfriheten om kanalpaketen försvin-
ner. Orsaken är att kanalerna inte kan kom-
penseras av distributionsbolagen. Högre pris 
är också skälet till att Medietilsynet inte vill 
tvinga distributörerna att sälja enstaka kanaler.  
 
En undersökning förra året visar emellertid att 
tv-tittarna är villiga att betala mer för att slippa 
paketen och istället själv få välja. TV2 pekar på 
att med dagens system är det de norskägda 
kanalerna som måste betala för distributionen 
av utländska nischkanaler. (Kampanje) 
 
NRK satsar på sina andra tv-kanal 
Men vad skall den heta? 
Public servicebolaget kommer att satsa mer på 
programproduktion för NRK2 istället för att 
som hittills mestadels nöja sig med inköpta 
program. NRK2 skall renodlas som ett 
alternativ till RK1 och de kommersiella 
kanalerna. Nu programsätts kanalen med 
aktualiteter på dagtid och en fördjupnings-
kanal med kultur och dokumentärer på 
eftermiddags- och kvällstid. NRK-chefen 
Hans-Tore Bjerkaas utesluter inte att man 
kommer att investera ännu mer i kanalen 
framöver. En medlem i Kringskastingsrådet, 
Grethe Fossum, föreslår att kanalen skall byta 
namn för att bli av med lillebrorstämpeln 
förslagsvis till NRK Aktualitet eller NRK 
Nyheter. Tittarna blandar samman NRK2 och 
TV2 annars anser hon. Bjerkaas tycker dock 
det vore fel att byta namn. (Kampanje) 
 
Kan inte acceptera TV2 med  
politisk tv-reklam  
Norska TV2 (motsvarar TV4 i Sverige) har 
informerat Kulturdepartementet om att de vill 
bryta reklamförbudet mot politisk tv-reklam 
och trotsar därmed kulturminister Trond 
Giske. Förbudet mot politisk tv-reklam är 
inskrivet i rundradiolagen, men internationella 
människorättsdomstolen slog i december fast 
att det norska förbudet är i strid med 
yttrandefrihetsbestämmelserna.  Vi har vurdert 
dommen slik at loven som gir et forbud mot politisk 
tv-reklame i Norge, ikke lenger er gyldig. Det er 
nokså opplagt at dommen vil bli stående, og at det 
nå er en annen rettstilstand i Norge, säger TV 2-
chefen Alf Hildrum. När man får yttra sig i 
politiska frågor i andra medier finns det inget 



 8

skäll varför inte TV 2 skall göra detsamma 
menar han. 
 
Det kommer ikke til å bli noe frislipp av politisk tv-
reklame i Norge, säger kulturminister Trond 
Giske. Om man inte vinner överklagandet så 
kommer man att skriva ett sådant strängt 
regelverk för den lilla politiska reklam man 
tvingas att ha i tv säger han. Vi vil begrense det 
til et minimum, säger kulturministeren till 
Dagens Næringsliv. (Kampanje)  
 
Internationella tv-kanaler partiska  
I en avhandling från högskolan i Jönköping 
kritiseras de tre stora mediebevakarna BBC, 
CNN och al-Jazira för sin brist på opartiskhet, 
balans, neutralitet och objektivitet. Avhand-
lingen Strategies of power in multilingual global 
broadcasters har skrivits av Leon Barkho som 
bland annat arbetat på Reuters och AP i Irak, 
men som i grunden är utbildad språkvetare. 
Han har undersökt interna dokument och gjort 
språkliga analyser på hur de olika tv-kana-
lerna bevakar Mellanöstern. Han har också 
intervjuat flera nyckelpersoner.  Bl.a. är CNN 
och BBC i sin bevakning är mer pro-israeliska i 
sitt språkbruk än vad de vill erkänna. Al-
Jazeera är uppenbart pro-palestinsk, men det 
är också något kanalen erkänner.  
I SR:s program Publicerat menade Leon 
Barkho att även svenska medier visar mer 
förståelse för den israeliska sidan än den 
palestinska i konflikten. Avhandlingen finns 
på Högskolan i Jönköpings hemsida. 
http://www.hj.se  (Journalisten) 
 
Mobil-tv nytt 
 
Norge: Mobil-tv i april 
Bolaget Norges mobil-TV ägs av de tre stora 
tv-bolagen. Medietilsynet har nyligen godkänt 
en ansökan om provkoncession i Oslo-
området. Vi starter opp i slutten av april. Det 
gleder vi oss veldig til. Nå jobber vi med å få på 
plass utstyret og sette sammen kanalpakker, säger 
adm.direktör Gunnar Garfors. Det är ännu 
svårt att tag i DMB-mottagare, men enligt 
Garfors har det redan sålts ett fyrsiffrigt antal 
DMB-mottagare och det kommer fler modeller 
innan provsändningarna startar lovar han. 
Man har tidigare testat tekniken i Oslo och 
Trondheim. Detta blir mer som en kommersiell 
lansering; hur marknaden ser ut och vad folk 
önskar se. Jag har all anledning att tro att DMB 
kommer att lyckas i Norge säger Garfors. 
Radionätet DAB har redan 80-procentig 
täckning och en uppgradering för tv-
sändningar är snabbt gjord. 

Programutbudet är ännu inte klar, men 
troligen blir det ett gratis basutbud med bl.a. 
NRK-kanalerna samt ett tilläggsutbud. Inter-
aktivitet blir viktig. Hvis du har mobiltelefon med 
DMB kan du for eksempel stemme i «Idol» direkte 
fra skjermen, uten å sende SMS. Det er mulig fordi 
du har en returkanal direkte i mottakeren. Så langt 
har jo ikke de andre distribusjonsmåtene det, säger 
Garfors. (Kampanje) 
 
Sydkorea: DMB växer snabbt 
Under 2008 växte antalet DMB-abonnenter 
med s.k. ”handhållen tv” med hela 60 %. 
Antalet är nu över 17 miljoner. Sydkorea var 
2005 det första land som började med DMB, 
som här sänds både via satellit och det digitala 
marknätet.  (TV-nyt) 
 
Australien:  DVB-H testas här  
I Sydney testar telebolaget Optus tekniken 
DVB-H. Mobilkunderna har tillgång till nio tv-
kanaler inklusive public servicekanalerna 
ABC1 och SBS samt kommersiella Seven och 
utländska CNN och Fox Sports. Det är möjligt 
med 20 kanaler genom detta system. (Asia-
Pacific Broadcasting Union) 
. . . 
 
Tv-frekvenser ger plats för  
trådlöst Internet  
Den tyska staden Wittstock var först i Europa 
med att pröva trådlöst Internet i det nya 
frekvensutrymmet som blivit tillgängligt efter 
den analoga nedsläckningen. Det handlar om 
UHF-bandet under 862 MHz. Avsikten är 
främst att nå landsbygdsområden, som 
fortfarande helt står utanför bredbandssfären i 
Tyskland eller som inte kan få snabba 
uppkopplingar via ADSL eller kabel-tv-nät. 
Det är Deutsche Telekoms mobilbolag T-Mobil 
som gör provsändningarna i samarbete med 
Berlin-Brandensburgs mediemyndighet och 
Bundesnetzagentur (motsvarar svenska PTS). 
(Rapid TV News) 
 
Analog nedsläckning uppskjuten i USA 
I nästan sista minuten har senaten utan 
motstånd godkänt ett den analoga nedsläck-
ningen för tv i USA skjuts upp från 17 februari 
till 12 juni i år. Skälet är främst oron över att 
uppskattningsvis 20 miljoner, i första hand 
fattiga, åldringar och landsbygdshushåll inte 
är tekniskt beredda för de digitala marksänd-
ningarna. Många hårt ekonomiskt pressade tv-
bolag, särskilt lokala sådan, har förgäves 
protesterat mot förseningen eftersom de 
drabbas av extrakostnader på tiotusentals 
dollar och kanske tvingas att avskeda personal, 

http://www.hj.se


 9

Samtidigt rapporteras att landets 50:e delstat 
Hawaii blev den första delstaten som nu helt 
släckt ned och blivit digital.  
 
Inte bara cocacolareklam i sport-tv 
Hälften av reklamavbrotten under tv-sänd-
ningarna av amerikansk fotboll (NFL) visar 
minst en reklamsnutt som lyfter fram sex, 
droger eller alkohol enligt en undersökning av 
Common Sense Media. Det noteras särskilt att 
-  40 % visade reklam för potenshöjande medel 
(som Viagra) 
-  46,5 % av reklamen med sexuellt eller 
våldsamt innehåll var promotion för tv-
bolagens egna program 
-  Nästan 500 reklamsnuttar visade en ökad 
form av våld, inkluderande mord, explosioner 
och strid med skjutvapen. (Associated Press) 
 
Britterna tittar på mer tv än någonsin 
Hushållen tittade på tv mer än 26 tim 18 min 
per vecka förra året. Vilket är 48 minuter mer 
än 2007. Orsaken tros vara bra tv-program som 
The X Factor, dåligt väder och finanskris som 
gör att konsumenterna tillbringar mer tid i tv-
soffan. Kommersiell tv stod för 63 % av allt tv-
tittande 2008. 
Undersökningen har gjorts av Thinkbox som 
menar att tittandet online via sådant som BBC 
iPlayer och Virgin Media, ligger utöver de 
redovisade siffrorna. Dessa kanaler används 
till 78 % för att se program som man missat på 
traditionella kanalerna. Man har också funnit 
ut att digitala videoinspelare (PVR) som Sky+ 
och Freeview+, har ökat tv-tittande i allmänhet 
med 17 %. The broadcast audience may not always 
be watching the same programme at the same time 
as it did when there were a handful of channels... 
but viewers haven't gone anywhere, säger Tess 
Alps, chef för Thinkbox. (MediaGuardian) 
 
Japansk public service  
tar upp kampen med CNN 
NHK World TV har startat en engelskspråkig 
konkurrent till de världsomspännande tv-
kanalerna BBC World, CNN och Al-Jazeera.  
Det har saknats en asiatisk röst på den globala 
arenan, säger Hatsuhisa Takashima, vd för 
nystartade Japan International Broadcasting 
(JIB). I Japan finns det många intellektuella 
som aldrig får komma fram i den internatio-
nella debatten bara för att de är japaner. Vi vill 
ge dem en röst och samtidigt ge omvärlden en 
bild av hur dagens Japan fungerar. 
 
JIB, som sänder via Astrasatelliten över de 
skandinaviska länderna, nådde vid program-
starten 110 miljoner hushåll i världen.  

Förutom public servicejätten NHK ägs JIB till 
40 procent ägs av japanska nyhetsbyråer, 
kommersiella tv-bolag och andra intressenter 
bl.a. Microsoft och Mizuho bank.  
 
Tonvikten ska ligga på Japan, men kanalen har 
också ambitionen att stå för en djupare och 
mer nyanserad bevakning av asiatiska frågor 
än vad exempel CNN hittills mäktat med.  Vår 
styrka är vårt kunnande om närområdet och där 
tror jag att vi har alla möjlig-heter att bli den 
ledande nyhetskanalen, säger Yoshinari Imai, 
vice vd för NHK. En del program från 
kommersiella tv-kanaler också kommer att 
sändas – tillsammans med reklam - vid sidan 
av NHK:s icke-kommersiella utbud. Det blir 
första gången som ett företag i NHK-koncer-
nen finansierats med annat än licenspengar. 
(Japan Times, Dagens Nyheter) 
 
Antikrundan hade inte blivit succé i TV4 
Sveriges mest sedda program.  Större än Let’s dance, 
större än Oldsbergs På spåret. Vad beror tittarfram-
gången på? Programidén från England, är förstås 
genial och outslitlig. Här blandas historia och spel 
till en sorts kulturbingo. Men framför allt är det 
levande och småroligt utan att någon tar i. Och 
underskatta inte Anne Lundberg, i dag en av 
Sveriges största tv-favoriter. 
 
SVT:s flaggskepp känns omöjlig hos konkurrenten 
TV4. Där hade det inte blivit succé för vissa typer av 
program fungerar inte i TV4 - hur mycket public 
service TV4-chefen Jan Scherman än vill vara. Det 
handlar om trovärdighet. SVT är starkt hos tittarna 
just nu och blir starkare. TV4 är ett rikt tv-bolag och 
blir rikare. Scherman shoppar en ny kanal i veckan 
och har snart täckt in hela tv-kartan. Där ute snurrar 
små nischkanaler, som bedöms så viktiga, men 
kanske inte har en enda tittare. Som ständigt hotad 
från alla håll, har SVT förbluffande många tittare. 
Under förra tv-veckan hade TV4 inte ens en 
fjärdedel av 100 i topp. SVT är på gång (tyckte 
Anders Björkman i Expressen) 
 
Ledarcitatet: Föråldrad licens 
Att tv-licensen överlevt sig självt och att man 
snarast borde hitta ett annat finansieringssystem för 
public service blir tydligare för var dag som går. De 
senaste dumheterna är att man vill börja ta ut 
licensavgift för datorer den dagen SVT lägger ut 
samtliga sina sändningar på webben. Detta vare sig 
man tittar på SVT via webben eller inte. För redan 
licensbetalande hushåll blir det ingen skillnad men 
för företag kan det bli en dyr historia. Att television, 
internet och datorer smälter samman är en naturlig 
utveckling. Därmed blir också licensen allt mer 
otidsenlig och borde avskaffas. Public service kan 
med fördel finansieras via skattsedeln. (ledare i Nya 
Wermlandstidningen) 
 



 10

radio 
 
Utlandssvensk protest mot  
SR-nedläggning  
Intresseorganisationen för utlandssvenskar 
Sverige i Världen (SVIV) har med sin 
ordförande Ulf Dinkelspiel i spetsen nu i en 
skrivelse till SR:s nytillträdde vd Mats 
Svegfors protesterat mot den planerade 
nedläggningen av Radio Swedens 
svenskspråkiga redaktion riktad till 
utlandssvenskarna. I stället ska utlandsradion 
sända program från SR:s övriga kanaler och 
Ekot. SVIV har förståelse för att SR satsar på 
minoritetsspråk i Sverige men menar att SR 
inte samtidigt bör dra in den viktiga servicen 
till nära en halv miljon utlandssvenskar.  
 
SVIV menar att SR har i uppdrag att förse 
svenskar utomlands med nyheter och 
samhällsinformation. Program som Sverige-
magasinet, Sjöfartsmagasinet och Sverige i Världen 
har på ett förtjänstfullt sätt utgjort en viktig 
informationskanal med och för svenskar i utlandet 
vid val och andra samhällsförändringar och frågor. 
I tillägg till detta har Radio Sweden fungerat som 
viktig livlina då svenskar utomlands är i behov av 
information som en följd av krig, oroligheter, 
naturkatastrofer, människorov, m.m.  Genom åren 
har SVIV också fått många bevis för att Radio 
Swedens sändningar är mycket uppskattade 
av sina medlemmar.  
 
Om dessa specialprogram tas bort kommer 
utlandssvenskarnas särskilda frågor som berör 
t.ex. skatter, pensioner, skolfrågor mm inte 
längre att bevakas och informeras om. 
Utlandssvenskarna kommer inte heller få 
relevant information inför valen, nu närmast 
Europaparlamentsvalet. SR har ett demokrati-
ansvar också för svenskar i utlandet menar 
SVIV, som har också skrivit till kulturminister 
Lena Adelsohn Liljeroth. 
 
Beredskapsradio för holländare utomlands  
Publicserviceföretaget Radio Netherlands 
Worldwide har startat en särskilt katastrof-
service för holländare utomlands. Man har på 
redaktionen satt upp ett katastrofteam som 
börjar arbeta så fort större händelser som ett 
stort antal holländare är inblandade i 
exempelvis naturkatastrofer, olyckor eller 
angrepp. Man kommer att tillhandahålla 
holländska medborgare i berört område 
information och rådgivning, och om 
nödvändigt rapportera vilka möjligheter det 
finns att kunna återvända till Holland. 
Informationen kommer förutom via kortvågs-

radio också sändas via tv, Internet och mobil-
telefoni.  Redaktionschefen Rik Rensen säger 
att de särskilda katastrofsändningarna blir en 
extra tjänst utöver de reguljära sändningarna. 
Han påpekar att det fanns en mycket stor 
efterfrågan på mer information under attack-
erna i Mumbai och under blockaden av 
Bangkoks internationella flygplats.  
 
3 miljoner kan lyssna på SR via tv 
En undersökning som SIFO har gjort på 
uppdrag av Sveriges Radio visar att 4,1 % av 
Sveriges befolkning någon gång under en 
vecka lyssnar på radio via sin tv. Det är väldigt 
glädjande siffror, säger Hanna Stjärne, 
programdirektör. Många svenskar hittar 
radiosändningarna i tv:n, trots att sänd-
ningarna i marknätet är en försöksverksamhet 
som när undersökningen gjordes bara hade 
varit i gång i ca 5 månader. Det finns platser i 
Sverige som inte har en helt fullgod täckning på 
vissa FM-kanaler, säger Jörgen M Andersson, 
direktör Nya medier och Utsändning. Men nu 
kan de som har TV i dessa områden ha en annan 
möjlighet att ta del av vårt FM-utbud. 
 
Undersökningen visade också att hela 58 % av 
befolkningen känner till att det går att lyssna 
på SR via TV. De kanaler som sänder via 
marknätet för digital-tv är P1, SR Klassiskt och 
P3. SR Klassiskt ersätts senare i år med P2 
Musik (se notis nedan) till 1,2 milj mottagare. 
Sedan tidigare sänder SR i Comhem kanalerna 
P1, P2, P3 och SR Sisuradio till 1,75 miljoner 
mottagare. Tjänsten innehåller i övrigt normala 
DVB-tjänster såsom EPG (programtablå-
information) där det finns närmare informa-
tion om SR:s program och tjänster. 
Ljudformatet som SR:s kanaler sänds i är 
MPEG1 L2 Stereo, 256 kbit/s vilket är i nivå 
med nuvarande DAB-sändningar. Tjänsten 
finns i tv-mode och inte i radiomode. 
 
Bilradio via Internet 
Bilister kommer att få tillgång till 30.000 
radiostationer över hela världen genom den 
nya australiska tekniken miRoamar som nu 
presenterats i samarbete med tyska Blaupunkt. 
Tekniken, som kommer att integreras i de nya 
bilmodeller av tillverkare som Ford, Audi, 
Mercedes och BMW kan också användas i 
mobiltelefoner. miRoamer introduceras i 
Europa och USA under andra halvåret 2009. 
(The Age) 
 



 11

Storbritannien satsar på DAB,  
men ingen analog nedsläckning planeras 
I rapporten ”Digital Britain” från den brittiska 
regeringen anges att man vill satsa på DAB 
som framtidens primära plattform för radio. 
Kommunikationsminister Lord Carter, 
Minister säger att The innovation, creativity and 
vitality of our communications industries rightly 
demand clarity from Government on its role and a 
framework for the future.  
Samtidigt avvisas tanken på att sätta ett datum 
för släckning av de analoga signalerna på FM-
bandet. Det finns nämligen inget skäl varför 
inte analog och digital radio kan finnas 
samtidigt. Det går inte att dra paralleller med 
den digitala övergången för tv. En gradvis 
övergång är bättre. Det blir således ingen 
stängning av FM-bandet 2017 som tidigare 
föreslagits. Man ser gärna att DAB integreras i 
exempelvis mobiltelefoner och inte minst att 
DAB blir standard i nya bilar. Först när den 
digitala radiolyssningen har nått 50 procent 
kan man dra igång en planering för övergång 
till DAB. F.n. har DAB en lyssnarandel om 
11,4% i Storbritannien. Dessutom förutsätts att 
minst 90% av befolkningen nås av DAB-
sändare och detta väntas inte ske förrän 2015. I 
rapporten aviseras också en Digital Radio 
Delivery Group som skall främja attraktionen, 
tillgången och prispress på DAB-mottagare 
och som skall vara rådgivande för den s.k. 
Digital Migration Plan. Dessutom planeras en 
utvidgning av BBC:s DAB-nät för att kunna 
matcha nuvarande FM-täckning. 
(MediaGuardian) 
 
HD Radio testas i Vietnam 
Radio the Voice of Vietnam (VOV) och Asian-
Pacific Broadcasting Union (ABU) har 
organiserat testsändningar med den 
amerikanska tekniken HD Radio i Vietnam. 
Syftet är främst att med tekniken In-Band On-
Channel (IBOC) sända digitalt tillsammans 
med analoga signaler inom tillgängligt 
frekvensspektrum (mellanvåg och FM). man 
vill demonstrera möjligheten att utveckla nya 
digitala mottagare samtidigt som 
bakåtkompabilitet finns med nuvarande 
analoga mottagare. I regionen Asien-Stilla 
havet finns några av de största radiobolagen 
med mellanvågssändare. ABU tror att detta 
kan leda till kostnadseffektiv övergång till 
digitala sändningar. The Voice of Vietnam 
påbörjade redan i juni 2008 testsändningar 
med HD Radio i Hanoi. (ABU) 
 
Fakta:  För digitalisering av mellanvåg har en del 
länder i Asien bl.a. Kina istället anammat det 

europeiska systemet DRM, som även används för 
kortvåg. 
 
DAB+ kommer till Australien 
De första DAB+ digitala radiosändarna har 
anlänt till Australien. Totalt kommer 16 
sändare installeras på skilda platser i de fem 
delstatshuvudstäderna Sydney, Melbourne, 
Adelaide, Brisbane och Perth.  Australien 
kommer att få det mest frekvenseffektiva och 
sofistikerade digitala radionätet i världen. 
Sändningarna kommer att starta i maj i år. 
(Current.com.au) 
 
Fakta: DAB+ är en moderniserad och betydligt 
bättre version av den nu föråldrade DAB-teknik 
som ännu används i bl.a. Danmark, Norge och 
Storbritannien. 
 
NRK-chefen vill ha en strategi  
för digitalradio 
Förutom att NRK1 skall vara landets största tv-
kanal är Hans-Tore Bjerkaas fast besluten på 
att NRK P1 skall vara landets största radio-
kanal. På radio er utfordringen først og fremst å få 
gjennomslag og bred aksept for å legge en digital 
strategi for radio. Digitalradio må komme, derfor er 
det en utfordring å skape en bred forståelse for 
nødvendigheten av det, säger Bjerkaas. 
(Kampanje) 
 
Trögt för DAB i Norge,  
men uppåt i Danmark 
Förra året såldes beskedliga 61.000 DAB-
mottagare i Norge, vilket vara samma nivå 
som 2007. Kulturminister Trond Giske får 
mycket av skulden. TNS Gallupmätning visar 
att  640.000 norrmän säger sig ha tillgång till en 
digital radiomottagare, men totalt har det inte 
sålts mer än  290.000. Vi legger ikke skjul på at vi 
gjerne skulle ønsket at utviklingen gikk litt raskere, 
men vi ser at det ligger en klar begrensning i at 
aktørene i markedet ikke har en sluttdato for FM-
nettet å forholde seg til, säger marknadsansva-
rige Jarle Ruud i intresseorganisationen 
Digitalradio Norge.  
I Danmark och Storbritannien går det däremot 
starkt uppåt för DAB-radio. Det är nu 1,3 
miljoner danskar som har en sådan mottagare. 
En analys som DAB Danmark genomfört 
pekar på att nästan ytterligare en miljon 
danskar kommer att skaffa en DAB-radio det 
närmsta året. Vanligtvis har danskarna DAB-
radio i köket, sovrummet eller i badrummet 
eller kanske på alla tre ställena. DAB kommer 
också att bli mer vanlig i bilen. Små mottagare 
kan enkelt anslutas till redan monterad 
bilradio. (Kampanje, Radionyt DK) 



 12

Lokal p2-kanal startas   
I vår kommer delar av Sveriges Radio P2 att 
görs om till en ny renodlad musikkanal med 
konstmusik, jazz och folkmusik och utan 
språksändningar. Den nya kanalen har fått 
namnet P2 Musik och kommer sändas lokalt 
över Stockholmsområdet på 89,6 MHz samt på 
webben och i digitala marknätet. P2 Musik ska 
ingå i Boxers digital-TV-utbud och kommer  
att ersätta dagens provsändningar av SR 
Klassiskt, och ljudkvalitén blir då bli 
överlägsen.  (OnAir.nu) 
 
Medieprogram startar lokalt 
nyhetsprogram 
Nu startar medieprogrammet på 
Alströmergymnasiet ett lokalt nyhetsprogram i 
närradion, Radio MA - Media Alströmer. 
Ambitionen är att spegla aktualiteter i 
Alingsås. Lyssnarna får ta del av vad som 
händer i Alingsås, dels i form av reportage och 
intervjuer som eleverna gör, dels som 
förprogram inför kommunfullmäktige och 
regionfullmäktige. Under våren kommer 
dessutom Per-Henrik Rosenström att ta 
lyssnarna med på en stadsvandring i Alingsås. 
Tio avsnitt ligger klara för sändning. 
Sändningstiderna är fredagar 0730-0830, med 
repris 1900 samma dag och 0945 lördagar. 
Alingsås närradio sänds på frekvensen 98,6 
mHz. Sändningarna kan också avlyssnas på 
internet http://www.medieprogrammet.nu. 
(Alingsås Tidning) 
 
Radio Skellefteå satsar på  
politisk bevakning   
ideella föreningen Goldtown Radio som står 
bakom sändningarna i Radio Skellefteå, 
ansöker om bidrag med 630.000 kronor för att 
under 3,5 år kunna projektanställa en person. 
Denne ska vara mentor för radiostationens 
praktikanter. Förstärkningen ska i första hand 
rikta in sig mot de kommande valen, eu-, 
kyrko-, kommunal-, landstings- och riksdags-
val, men även följa de kommunala 
nämndernas arbete samt utvecklingen i 
byarna. (OnAir.nu) 
 
Regeringen försöker stoppa 
närradiostationer i Thailand 
Regeringen överväger att via domstol försöka 
stoppa community radio i Chiang Mai, Lam 
Phun, Udon Thani och Bangkok, som anklagas 
för att användas för politiska syften. En 
minister menar att stationerna uppviglar till 
oroligheter och har ett aggressivt språk. Han 
försäkrar att man inte vill komma åt den förre 
premiärministern Thaksin Shinawatras 

supportrar även om stationerna just finns i 
Thaksins kända starka fästen. (Asia-Pacific 
Broadcasting Union) 
 
Mediemyndighet åsiktsregisterar  
De franska radiostationerna har fått en lista 
över 1.800 offentliga personer med uppgifter 
om deras politiska åsikter. Avsändare är 
mediemyndigheten CSA, som sedan nyår 
kräver att radiostationerna ger lika mycket 
sändningstid åt anhängare till regerings-
partierna som till oppositionen. I listan, enligt i 
dagstidningen La Croix, finns inte bara 
politiker, utan även exempelvis artister, 
skådespelare, forskare och författare. Alla har 
klassificerats efter om de stöder regeringen, 
oppositionen eller ett parti utanför parla-
mentet.  Redan 1986 infördes pluralism-regeln 
för TV, men sedan nyår gäller den alltså även 
för radio. Journalistfacket i Frankrike har 
protesterat mot förändringen och uppmanar 
sina medlemmar att ignorera regeln. 
(radionytt.se) 
 
Många vill sända norsk lokalradio 
I höstas körde kulturminister Trond Giske 
över Medietilsynet och skrinlade hela 
lokalradiotilldelingen eftersom han såg 
oklarheter ifråga om vad som betraktas som 
lokalt innehåll. Han bedömde också att 
finanskrisen skulle begränsa antalet nya 
ansökningar.  
 
Men med den nya listan över sökande, som nu 
offentliggjorts av Medietilsynet, verkar inte 
radiobranschen visa fruktan. Det har kommit 
in 163 ansökningar om 34 koncessioner. Även 
denna gång avgör mängden lokalt innehåll 
vilka som får sändningstillstånd. Konkur-
rensen har nu skärpts och nu avgörs tilldel-
ningen med en minuts marginal. Förutom de 
två kommersiella nivåerna - 24/7- resp. 
allmänkoncessioner – har Kulturdeparte-
mentet också utlyst åtta koncessioner för de 
frekvenser som tidigare användes NRK 
Klassisk. Listan över ansökningar domineras 
av SBS Radio, NRJ, 21st Venture/Radio Metro, 
P4 och Jærradiogruppen i de större städerna. 
Den kompletta listan över ansökningar m.m. 
finns på 
http://www.medietilsynet.no/no/Tema/Radio1/ 
 
Mer om norsk lokalradio, såväl kommersiell som 
icke-kommersiell, på Norska Lokalradioförbundets 
webbplats  http://www.lokalradio.no/ 
 

http://www.medieprogrammet.nu
http://www.medietilsynet.no/no/Tema/Radio1/
http://www.lokalradio.no/


 13

Kommersiell lokalradio blir nu  
icke-kommersiell i Danmark 
Mediesekretariatet har nu offentliggjort över 
driftstödet till de icke-kommersiella lokal-
radiostationerna för 2009. 156 sändnings-
tillstånd får stöd vilket är ett nytt rekord. 
Sammanlagt ges ett årligt stöd ärligen till 
denna radiosektor om 26 miljoner dkr, vilket 
finansieras genom medieavgiften (tidigare tv-
licensen). Genomsnittsstödet per sändnings-
tillstånd är idag 148.385 dkr utifrån ett timpris 
om 190,24 dkr. En särskild stödfond ser till att 
det ges högre stöd till studentradio och handi-
kappradio, men detta är sista gången detta 
stöd ges. 
 
Nytt är att direkt radiostöd har gått till 
tidningsföretaget Jylland-Posten. Flera 
kommersiella stationer har nämligen övergått 
till att bli ickekommersiella d.v.s. sänder inte 
reklam. Bl.a. har Radio Ringkøbing helt 
avskaffat reklamen och får istället fullt stöd-
belopp för sina tre sändningstillstånd. På 
Samsø är nu båda lokalradiostationerna Radio 
Survivor och Radio Samsø icke-kommersiella. 
Detsamma har skett med i Korsør med Radio 
K og Radio Storebælt. 
 
Jyllands Postens nyhetsradio, Radio JP  
http://jp.dk/radio/ , som använder två sänd-
ningstillstånd för Bent Hansens Kommuni-
kationscentret i Köpenhamn på Frederiksbergs 
92.9 MHz som vardera får maximala drift-
bidraget om 148.385 dkr. Till detta skall läggas 
Radio JP:s egen sändningstillstånd på 100,9 
MHz i Gladsaxe.  
 
Totalt har Bent Hansen, liksom tidigare, 
lyckats skrapa ihop den största andelen av 
driftsbidraget, för sitt  Kommunikationcenter 
genom att åtskilliga sändningstillstånd ligger 
här bl.a. fyra invandrarradioföreningar med 
vardera maximala stödbelopp. Totalt har han 
ifråga om radiostödet denna gång lyckas 
skrapa ihop 2.275.237 dkr. Till detta 
tillkommer stödberättigade tv-organisationer 
som finns på Kommunikationscentret. Stora 
bidragsmot-tagare också är Pingstkyrkan, som 
skrapat ihop totalt 890.310 dkr för UCB och 
liknande samt studentradio XFM i Lyngby och 
Köpen-hamn med 520.426 dkr. Mediehuset 
Århus har tre fullt stödberättigade 
sändningstillstånd under samma tak; 
Mediehus Århus Radio, Radio Bazar och Radio 
Fri/Eagles FM vilket ger totalt 445.155 dkr i 
stöd. (Radionyt DK) En översikt över samtliga 
bidragsmottagare finns på 
http://www.mediesekretariatet.dk    

  
Fakta: Ur det internationella perspektivet är det 
endast Danmark och Sverige som utfärdar 
sändningstillstånd för producerande föreningar, 
inte som normalt är för den organisation som driver 
radiostationen ifråga. Detta innebär att det kan 
finnas ett stort antal sändningstillstånd för en och 
samma frekvens i ett sändningsområde. Till skillnad 
mot Sverige finns det dock för dansk närradio också 
ett statligt stöd som finansieras genom tv-avgiften.  
 
Radiostation för kvinnor  
stoppas i Jordanien 
Regeringen har vägrat att utfärda ett sänd-
ningstillstånd för en närradiostation 
(community radio) för kvinnor i Jordandalen. 
Det handlade om en FM-station som inte 
skulle sända nyheter eller politiska program. 
Det var andra gången regeringen, utan ange 
motiv, satte stopp för en närradiostation. 
Idén till radiostationen, som bl.a. har norskt 
och tyskt ideellt stöd, togs under 2006 års 
AMARC-konferens i Amman, som hölls med 
stöd från premiärministern. Förhoppningar 
var då att även community radio skulle tillåtas 
vid sidan av de privata radiostationer som 
hade fått tillstånd i landet. I arabvärlden är det 
nämligen ännu sällsynt med sådana här 
ickekommersiella stationer vid sidan av statligt 
och kommersiellt kontrollerade stationer. 
 
Daoud Kuttab, grundaren och chefen för radio 
Al Balad i Amman säger att kung Abdullah 
har förklarat 2009 som jordbrukets år och vid 
upprepade tillfällen uppmanat media att 
uppmärksamma kvinnors rättigheter. What is 
the message of the government by rejecting a license 
to establish a community radio station for women 
in a povery striken farming area, säger han. 
(Mer information: Daoud Kuttab 00962795577646).    
 
1.500 anställda får gå från 
reklamradiobjässe  
Clear Channel Communications Inc, som är 
storägare till radiostationer liksom inom 
utomhusreklam i USA, planerar att skära bort 
sju procent av sin arbetsstyrka på 20.000. 
Avsikten är att spara $400 miljoner i en 
vikande annonsmarknad. (Wall Street Journal) 
 
Satellitradio närmar sig konkurs 
Det amerikanska satellitradiobolaget Sirius 
XM förbereder en ansökan om konkursskydd 
enligt kapitel 11 i den amerikanska konkurs-
lagen, uppger New York Times. Konkurs-
skydd enligt kapitel 11 gör det möjligt att 
rekonstruera ett företag för att undvika en 
konkurs. Sirius XM har ett lån på 300 miljoner 
dollar som ska betalas på tisdag. Större delen 

http://jp.dk/radio/
http://www.mediesekretariatet.dk


 14

av lånet köptes nyligen ut av Charles Ergen, 
som bland annat äger satellit-TV-bolaget Dish 
Network och Echostar. I och med att Sirius XM 
nu ser ut att ansöka om konkursskydd kan 
Ergen tvingas lägga ett formellt uppköpsbud 
på Sirius XM, för att slippa bjuda på företaget i 
en auktion. Sirius XM bildades i juli förra året 
genom en sammanslagning av de förlust-
tyngda satellitradiobolagen Sirius och XM. 
Tillsammans 18,5 miljoner abonnenter. 
(Radionytt.se) Det rapporteras nu att Sirius 
XM SIRIUS, för att hålla Ergen på avstånd, för 
samtal om investeringar av miljardären John 
Malones Liberty Media Corp, som bl.a. kontrol-
lerar DirectTV Group; tv-konkurrenten till 
Ergens tv-satellitbolag.  Förhandlingarna går 
dock långsamt och tiden för Sirius rinner 
snabbt ut. (Wall Street Journal)  
 

 
annat 
 
Quick Response prisas  
Quick Response, QR, är en redaktion som 
granskar den svenska nyhetsrapporteringen 
om invandring, integration och främlings-
fientlighet. Som mediegranskande journalister 
granskar vi press, radio och TV och de bilder 
av samhället som förmedlas där. Artiklar 
publiceras på http://www.quickresponse.nu och i 
Röda Korsets Ungdomsförbunds tidning 
Megafon. 
 
Quick Response har valts till en av Europas 30 
bästa initiativ för främjandet av mångfald och 
motverkandet av diskriminering i medier. 
Sedan maj 2008 har Internationella journalist-
federationen (IFJ), Internews Europe och 
Media Diversity Institute, med stöd från 
Europeiska Kommissionen undersökt Europas 
olika initiativ för mångfald i medier. Av 472 
initiativ valdes 30 "betydelsefulla" och 
"innovativa" projekt som kommer att samlas i 
en skrift med rekommendationer till media, 
beslutsfattare och civila samhällets organisa-
tioner. Europa är en strålande blandning av kultur 
och mångfald. Vi måste värja oss mot diskrimi-
nering i all dess form. Initiativen och rekommen-
dationerna som identifierats visar medier hur de 
kan se till att representera mångfald. Medier måste 
första att de kan förlora ekonomiskt på att inte 
engagera sig för mångfald, säger Aiden White, 
generalsekreterare på IFJ.  Förutom Quick 
Response var finska public service-kanalen 
YLEs antidiskrimineringsatsning det enda 
andra initiativet i Norden som prisades. 

Finska staten bygger krissida  
Regeringen grundar en webbsida som ska 
fungera som en informationskanal där 
medborgarna snabbt ska ha möjlighet att få en 
bild av vad som händer i krissituationer t.ex. 
för att sprida information vid vattenutdel-
ningskriser eller i fall av en eventuell pandemi. 
Då inga kriser hotar skulle innehållet bestå av 
nyttiga länkar till olika myndigheter på nätet. 
Regeringen har redan arrangerat en anbuds-
tävling för att bygga upp sidan. (Svenska YLE) 
 
Utländska miljardärer räddar tidningar  
i London och New York 
Ryska miljardären och tidigare KGB-agenten 
Alexander Lebedev har tagit ägarmajoritet i 
den krisdrabbade Londontidningen Evening 
Standard (som startades 1827). Lebedev har 
ägardelar i ryska banker, energibolag och 
flygbolaget Aeroflot liksom största oppo-
sitionstidningen säger att han är intresserad i 
tidningar med inflytande. han är också intres-
serad av The Independent. Detta är första 
gången brittisk press kommer i utländsk ägo. 
 
Den mexikanska miljardären Carlos Slim, en 
av världens rikaste män, har investerat $250 
miljoner i New York Times för att tidningen 
skall komma över sina värsta finansiella 
problem. Slim som redan äger nära sju procent 
av Times Company, som har skulder på $1,1 
miljarder att betala igen de närmsta åren. För 
sin kvartsmiljard får Slim optioner som senare 
kan förvandlas till aktier varvid han då 
kommer att äga 17 % av bolaget. Än så länge 
har familjen Sulzberger kontroll över företaget. 
(Reuters, New York Times)  
 
Svensk film på bio 2008 
En helt okej vår, en katastrofal sommar och en 
fullkomligt strålande höst. Så kan man sam-
manfatta de svenska marknadsandelarna när 
filmåret 2008 ska summeras. Totalt gick 
svenskarna något mer på bio under 2008 och 
besöken ökade från 14.937.835 under 2007 till 
förra årets 15.155.229 besök, en ökning med 1,5 
procent. Eftersom det har varit en del prishöj-
ningar under året har intäkterna ökat med 5,8 
procent, vilket alltså är rejält bättre än den 
marginellt ökade publiktillströmningen. 
Januari och december som av tradition har 
varit de bästa biomånaderna fick under 2008 
stryk av juli, augusti, september, oktober och 
november.  
 
Var femte biobiljett under 2008 var till en 
svensk film. De 20 procent i marknadsandel 
som svenska filmer fick i genomsnitt var inte 

http://www.quickresponse.nu


 15

direkt en siffra som låg stabil under året. Bästa 
månaden under förra året var oktober då 
svenska filmer stod för 36,8 procent besöken. 
Sämst var det i juni och juli med 0,8 respektive 
0,3 procent i marknadsandel. Svensk film 
under 2008 har gått bra när det väl har funnits 
något att se.  
 
De fem svenska filmer som sågs av flest 
svenskar under 2008:   
Arn - Tempelriddaren, Arn - Riket vid vägens, 
Patrik 1, Rallybrudar och Vi hade i alla fall tur 
med vädret igen.  Etta av samtliga biofilmer var  
Mamma Mia!  (Filmnyheterna.se) 
 
Nu kommer digital 3D på bio 
SF Bio har installerat digital 3D i totalt åtta 
salonger; tre i Stockholm, två i Göteborg samt 
en salong vardera i Malmö, Uppsala och 
Umeå. . Tekniken som valts är Real D. Först ut 
blir Disneys familjefilm Bolt. Och det är precis 
där, i genren animerade familjefilmer, som 
tyngdpunkten kommer att ligga, med filmer 
som Ice Age 3 och Monsters vs Aliens.  Senare 
James Camerons Avatar en film som 3D-
förespråkarna hoppas extremt mycket på.  
 
2009 blir året då en lång rad titlar kommer att 
visas i både två och tre dimensioner. Framför 
allt gäller detta datoranimerade filmer, där det 
generellt sett blir både billigare och bättre att 
göra i 3D-versioner. Jeffery Katzenberg, chef 
för Dreamworks Animation, menar att det 
finns flera fördelar med den nya tidens 3D på 
biograf. Det erbjuder en filmupplevelse som 
inte går att få hemma framför tv:ns filmkana-
ler, DVD-spelare eller vid datorns alla lagliga 
och olagliga alternativ. Dessutom går det att ta 
mer betalt för 3D-filmer.  Det vore självklart en 
fördel om lite av de ökade kostnaderna för 3D 
kunde hämtas hem via DVD-filmer som kan 
ses i 3D hemma i soffan. Problemet har varit 
att inga tv-apparater har haft tillräcklig 
prestanda för dagens 3D-system. Nu har flera 
tv-tillverkare kommit ut med modeller som är 
”3D-ready”. Först ut var Samsung som enligt 
Variety har sålt cirka en miljon tv-apparater 
som klarar 3D-visning med aktiva glasögon.  
 
Läs hela den intressanta artikeln om 3 D-tekniken:  
http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/SF-Bio-satsar-pa-
digital-3D/ 
 
Världens första 4G-nät i Stockholm 
En ny generation trådlöst bredband är här. 
Telia har vunnit auktionen för att driva 4G-nät 
i Sverige (statens inkomst för den 15-åriga 
licensen blev 563 miljoner). Tillsammans med 

Ericsson börjar man uppbyggnaden i 
Stockholms innerstad, Kista centrum, Globen 
och Stockholmsmässan i Älvsjö. Onlinespel, 
strömmad tv och film i och till bärbara datorer 
nämner Telia som några exempel på vilka 
tjänster som kan dra nytta av utbyggnaden. 
4G-näten i 2,6 GHz-bandet ska leverera upp till 
tio gånger snabbare uppkopplingshastigheter 
än dagens turbo 3G. Telia beräknar att 4G-
näten kan vara i kommersiell drift år 2010. 
(Uppsnappat) 
 
Över en miljard surfare 
Miljardvallen spräcktes för första gången i 
december 2008, då 1.007.730.000 personer 
använde Internet. Europa står för närmare 30% 
av användarna, Nordamerika ca 20% och 
drygt 40% hittar vi i Asien.  Analysföretaget 
Comscore har sammanställt data över världens 
internetanvändare, från 15 år och uppåt, som 
surfar från hem och arbete. Mobila enheter och 
internetkaféer har inte räknats in i statistiken. 
Kina toppar statistiken, fördelat per land, med 
180 miljoner användare vilket motsvarar ca 18 
% av det totala antalet. USA ligger på en 
andraplats med ca 16 % av surfarna och Japan 
ligger på bronsplats med sex procent. 
(Uppsnappat) 
 
 
personnytt 
 
Ny chef för medieenheten   
Charlotte Ingvar-Nilsson 
tillträder inom kort sin 
tjänst som chef för 
enheten för medier, film 
och idrott på 
Kulturdepartementet. 
Charlotte Ingvar-Nilsson 
är jurist och kommer 
närmast från advokat-
byrån Bird & Bird i 
Stockholm där hon varit chef för den avdel-
ning som specialiserat sig på rådgivning ifråga 
om regelsystem inom IT-, kommunikations- 
och mediaområdena. Tidigare har hon arbetat 
på bl.a. PTS dr hon också varit ansvarig för 
dessa områden. Hon efterträder Kerstin 
Persdotter som går i pension. 
 
Fakta:  Enheten svarar för frågor och ärenden om 
dagspress, film och videogram, idrott, nya medier 
och ny teknik, radio och television samt åtgärder 
mot skadliga inslag i massmedierna inklusive 
filmcensur. 
 

http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/SF-Bio-satsar-pa-digital-


 16

lästips 
 
How creativity is being strangled  
by the law 
För dig som vill lära dig mer om upphovsrätt/ 
copyright och vilken inverkan detta har på 
våra samhällen. En videoföreläsning (19 
minuter) av Lawrence Lessig, professor i 
juridik vid Stanford Law School och grundare 
till Center for Internet and Society. Även 
grundande styrelsemedlem i Creative 
Commons, styrelsemedlem i Software 
Freedom Law Center och tidigare i  
Electronic Frontier Foundation. 
http://www.ted.com/index.php/talks/larry_lessig_says_
the_law_is_strangling_creativity.html 
 
Finding and funding Voices:  
the London experience 
Medieforskaren vid London Metropolitan 
University Peter Lewis, har nyligen publicerat 
'Finding and funding Voices: the London 
experience', en jämförande studie av 
community media i London, Cardiff, Budapest 
och Stockholm, i tidskriften  Information, 
Society and Justice (ISJ). Lewis behandlar 
frågan om hur marginaliserade och eftersatta 
grupper skall kunna bli hörda i större städer 
och lyfter fram betydelsen av särskilt 
community radio (närradio). 
Artikeln kan laddas ner på 
http://www.londonmet.ac.uk/londonmet/library/s16011
_3.pdf   
 
Hela den aktuella utgåvan av ISJ (Volume 2.1, 
December 2008) med temat 'World Cities and 
their media and information networks', 
redaktörer Shehina Fazal och Ali Memon, kan 
laddas ner gratis  
http://www.londonmet.ac.uk/londonmet/library/s67861
_3.pdf 
 
tittartips 
 
DEMOCRACY NOW!   
Det mediekritiska nyhetsprogrammet från 
USA som leds av Amy Goodman, mottagare 
av det alternativa nobelpriset, sänds på Öppna 

Kanalen vardagar kl 0800 och 0000 i Stockholm 
resp. tisdag-torsdag kl 0700 och 1700 i Växjö. 
 
 
evenemang 
 
Community Media and European Policy 
Ett internationellt workshop arrangeras 12-14 
mars i Halle, Tyskland om community media 
(närradio, öppna kanaler) och dess position i 
den europeiska politiska sfären.  Det ökande 
intresset för möjligheterna med icke-
kommersiell radio och tv i såväl 
Europaparlamentet och Europarådet samlar 
politiker och representanter för organisationer 
inom den tredje mediesektorn.  Organisatör är  
medien ost e.V. med stöd av Staatskanzlei 
Sachsen-Anhalt, Aktion Mensch, Medienanstalt 
Sachen-Anhalt, Mitteldeutsches Multimedia 
Zentrum GmbH, Radio CORAX och Community 
Media Forum Europe (CMFE).  Man kan 
registrera sitt deltagande på 
info@medienost.de  Mer info: Thomas Kupfer, 
+49 345 681 95 70 http://www.medienost.de eller 
http://www.cmfe.eu 
 
Årsmöten inom tredje mediesektorn 
I april samlar riksorganisationerna för icke-
kommersiell radio och tv sina medlems-
stationer till årsmöten. Närradions 
Riksorganisation håller årsmöte med 
tillhörande närradiodagar i 24-26 april 2009 i 
Jönköping.  Medarrangör är Jönköpings 
Närradioförening.  
Riksförbundet Öppna Kanaler håller sitt 
årsmöte med anslutande seminarier 4-5 april i 
Stockholm. 
 
Public servicedagen 
Den traditionella public servicedagen i 
Stockholm arrangeras av SVT, SR och UR 
onsdagen 13 maj. Detta innan public service-
propositionen offentliggörs, preliminärt 14 
maj. Bland talarna på PS-dagen finns 
kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth och BBC-
chefen Mark Thomson. 

 
 
 

http://www.ted.com/index.php/talks/larry_lessig_says_
http://www.londonmet.ac.uk/londonmet/library/s16011
http://www.londonmet.ac.uk/londonmet/library/s67861
http://www.medienost.de
http://www.cmfe.eu

