
 

  

 
PUBLIC ACCESS  2009 : 3    

 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 
- mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 

 
 9 mars 2009 

 
www.publicaccess.se 

 

 
ledare 
Utan fria medier stannar demokratin 
När internationell arresteringsorder utfärdas för presidenten i Sudan ställer går befolkningen ut på 
gator och torg och försvarar sin ledare. Detta förstår vi mycket väl. Landet är en diktatur som kontrol-
lerar alla massmedier inom landet. De som kan lyssna på utländsk radio och tv via kortvåg och Inter-
net tillhör knappast det fattigaste flertalet.  I sådana här ”failed states” kan man aldrig hoppas på en 
folklig resning mot ledare med ansvar för 100.000-tals mord på sina egna medborgare. Det är oro-
väckande hur Kina bistår Sudan och andra länder i Afrika att bygga upp effektivare sändningsteknik 
både för radio och tv. Europa och USA har inte en chans här längre. 
 
Skövlingen och utarmningen av Amazonas fortsätter och är ett av de största miljöhoten mot oss alla. 
Ändå hoppas vi på Brasilien, ett av världens största demokratier och på respekterade president Lula. 
Men det kommer inte heller här att fungera eftersom de norra delarna av republiken är styrs av 
guvernörer som vinner val efter val på demokratiskt vis. Den mäktigaste har kunna vinna trots att 
tillräckliga brottsbevis samlats av åklagarna. Folkets röster köps rakt av eller så manipuleras 
befolkningen av en maktelit, som äger och kontrollerar radio och tv-stationer i Norra Brasilien.  
 
För att en nation skall kunna utveckla och bibehålla demokratin behövs medier som kan stå fria från 
de starkaste maktintressena; staten och de privata kapitalintressena. Här är naturligtvis public service 
en bra metod, men inte självklart säker. Främst i de nordiska länderna, Australien, Japan och 
Storbritannien står public service stark och har ett förtroendekapital hos medborgarna. Men i många 
andra länder med public service är detta i praktiken en statsradio, som också kan styras indirekt av 
privata intressen. Härvidlag är ju Berlusconis kontroll över såväl RAI som privat tv en rejäl pinsamhet 
inom EU. Många public serviceföretags beroende av reklamintäkter har också gjort det allt svårare att 
särskilja public service från kommersiella kanaler. I Östeuropa är detta särskilt bekymmersamt. Finns 
exempelvis romerna för public service i Tjeckien och Slovakien?  En kommersiell mediemarknad 
kräver köpstark publik och här finns sällan minoritetsgrupper.  
 
Nuvarande public servicestruktur räcker inte till i det integrerade och mångkulturella Europa. 
Vi behöver fler kanaler som kan motverka dominansen av såväl den statliga som den privata 
maktelitens media. Den bästa vägen är mångfald.  Det behövs fler än ett public servicebolag i ett land 
och därvidlag har ju Sverige idag ett unikt utgångsläge med hela tre bolag. Ett fortsatt fristående 
Utbildningsradion måste förstås utvecklas och bl.a. samverka med det civila samhällets och dess 
medier. En mångfald av etermediekanaler utanför privat och statlig kontroll gynnar demokratin och 
motverkar utvecklingen av en auktoritär mediestruktur inom EU och dess medlemsstater.  En stark 
europeisk mediestruktur, utan dominans av mediebaroner, kan bli ett föredöme och resurs även för 
kämpande demokratier som Brasilien och Sydafrika. Länder som i sin tur har möjligheter att påverka 
Sudan. 
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: news@publicaccess.se   0733-249750 

Om abonnemang och annat läs mer på http://www.publicaccess.se 
 

http://www.publicaccess.se


 2

 
kommentar 
Diplomaterna skadade trovärdigheten 
Sveriges Televisions nyligen sända s.k. dokumentärserie ”Diplomaterna” om svenska 
utrikesförvaltningen blev ett riktigt magplask. Den gav en snedvriden och falsk bild om syftet var att 
beskriva UD. Det blev istället underhållning på bästa sändningstid.  Detta var tråkigt eftersom 
verkligheten faktiskt är både intressant och spännande utan att redigeras om. Hade programmen 
sänts i TV3 som dokusåpa hade den ilskna reaktionen från UD:s personal och från tittarna säkert 
uteblivit. Men SVT har ett seriöst uppdrag och ett unikt förtroende som nu skadats.  Det är knappast 
troligt att någon i den högsta ledningen hade sett programmet innan det sändes. I så fall hade man 
nog sett till att skjuta upp visningen till efter att public servicepropositionen hade tagits i Riksdagen i 
maj. Nu låg beslutet hos en mellanchef i Göteborg.  
Vi behöver en renodlad Kunskapskanal som sänder helgjutna svenska dokumentärfilmer och där 
infotainment inklusive fragmentariska dokusåpor är bannlysta. Sannolikt hade UR med sitt 
folkbildningsuppdrag kunnat ge oss en mer trovärdig bild av UD. 
 
 
 

 
radio och television 
 
 
Obama nominerar Genachowski  
att leda FCC 
Som Public Access skrev i tidigare nyhetsbrev 
förväntades Julius Genachowski bli ny chef för 
den mäktiga telekom- och mediemyndigheten 
i USA; Federal Communications Commission. 
President Barack Obama har nu nominerat 
honom och säger: I can think of no one better than 
Julius Genachowski to serve as Chairman of the 
Federal Communications Commission. He will 
bring to the job diverse and unparalleled experience 
in communications and technology, with two 
decades of accomplishment in the private sector and 
public service. I know him as the son of immigrants 
who carries a deep appreciation for this country and 
the American dream; and as the proud father of 
three children working with his wife Rachel to be 
responsible parents in this digital age. Förutom 
teknisk chef och entreprenör inom näringslivet 
har Genachowski tidigare arbetat för FCC som 
chefsrådgivare åt dess ordförande Reed Hundt 
och dessförinnan som speciell rådgivare åt 
William Kennard som senare också blev 
ordförande. (läs mer om i nyhetsbrevet 2009:2). 
 
Tillförordnad FCC ordförande Michael Copps 
(dem) säger att president Obama har gjort ett 
utmärkt val. I look forward to the prospect of 
working with him on a communications agenda 
focused on serving consumers and the public 
interest. He will find here a talented and energized 
team of public servants committed to precisely this 
goal. I wish him a successful Senate confirmation. 
säger Copps. 
 

 
 
Köpet av SBS kan bli  
en katastrof för ProSieben 
Tyska mediekoncernen ProSiebenSat.1 tvingas 
till slopad aktieutdelning och dramatiska 
kostnadsbesparingar efter dess dotterbolag 
SBS (med bl.a. Kanal 5 och 9 samt radio i  
Sverige) och en dålig reklammarknad bidragit 
till en nettoförlust. Företaget måste minska sin 
nettoskuld om 3,4 miljarder euro som är mer 
än 5 gånger större än inkomsterna av kärn-
verksamheten 2008.  Reklamintäkterna föll 9 % 
på huvudmarknaderna i Tyskland, Österrike 
och Schweiz trots en ökad publikandel. Man 
skall skära ner kostnaderna med €100 miljoner 
detta år. Redan i november meddelades att 225 
anställda skulle bort. 
 
ProSieben, gick med 129 miljoner euro 
nettoförlust 2008. Året innan hade man en 
nettovinst om €35,8 miljoner samma år som 
man köpte SBS för 3,3 miljarder euro. Detta 
gjorde man för att kunna möta huvudkonkur-
renten RTL bättre rustad. Istället har nu köpet 
blivit en tung börda för ProSieben. 
Att ProSieben i huvudsak ägs av två risk-
kapitalbolag, amerikanska KKR och Permira, 
gör koncernen utsatt i ett läge där det är extra 
svårt för särskilt riskkapital att få nya lån för 
att klara det växande skuldberget. 



 3

Ökat stöd för tv-avgiften i Sverige  
Den positiva attityden till tv-avgiften når 
rekordhöjd i Radiotjänsts årliga attitydunder-
sökning. 39 procent anger att de har en positiv 
inställning mot 25 procent 2005 och 75 procent 
är neutrala eller positiva jämfört med 64 
procent 2005.  Samtidigt har även kunskapen 
om vad pengarna används till ökat kraftigt. 
Idag vet drygt tre fjärdedelar att SVT får del av 
tv-avgiften. Glädjande är också att 47 procent i 
dag vet att Sveriges Radio får del av tv-
avgiften, jämfört med 16 procent år 2000. De 
positiva resultaten i kombination med den starka 
tillväxten av nya tv-avgiftsbetalare visar att tv-
avgiften har en mycket stark ställning i Sverige 
säger Anna Pettersson, vd på Radiotjänst.  
 
Orsaken kan vara att fler tagit ställning i och 
med public serviceutredningen som presen-
terades i fjol. Radiotjänsts satsning på en tydlig 
och enhetlig kommunikation kan också vara 
bidragande. Vi märker att ju tydligare vi blir i vår 
kommunikation, desto populärare blir verksamheten 
och det gör att fler betalar. Vi kommer därför att 
fortsätta vårt arbete med att förklara vilken roll tv-
avgiften har för public service, och inte minst vad 
pengarna används till. I snitt tror de tillfrågade 
att tre av fyra betalar tv-avgift. En gissning 
som är lägre än hur det ligger till i verklig-
heten. Det är nio av tio som betalar. Vi är med 
andra ord bättre på att betala tv-avgift än vad de 
flesta tror, det vill vi gärna berätta, avslutar Anna 
Pettersson. 
 
Jakt på licensskolkare  
kostade 220 miljoner 
Under fem år har Danmark Radio använt DEK 
219,9 miljoner i jakten på ”svarttittare”. 
Beloppet täcker kravbrev och administration. 
men inte overhead, lokalhyra och IT. 
MetroXpress skriver, att beloppet skulle kunna 
täcka kostnader för dramaserier som 
”Sommer” i två år.  
 
Oluf Jørgensen, expert i medierätt vid 
Danmarks Journalisthøjskole, menar att det 
finns fördelar med att avskaffa licensen och 
införa medieskatt istället. De pengar man 
sparar på detta kan istället gå till bättre radio 
och tv. En skatteexpert säger enligt tidningen 
att det kommer att kosta några få miljoner att 
införa en medieskatt och därefter i stort sett 
ingenting. Men det finns inte en politisk 
majoritet för denna lösning (TV-Nyt) 
 

Kulturministerns mediepropp 
Norske kulturministern Trond Giske har haft 
en hög mediefrågor på bordet sedan han 
tillträdde hösten 2005. Det är nu frågan om 
han enligt Kampanje kan kunna infria sina 
tidigare löften innan valet i år. Detta är de fem 
viktigaste frågorna att lösa: 
 
Medieägarskaplagen: Pågående utredning, 
som följde efter den kontroversiella Media 
Norge-fusionen, är ännu inte klar.  
 
Lokalradiokoncessionerna: Efter att medie-
myndigheten inte gett flera av landets största 
lokala stationer förnyade koncessioner 
bestämde sig Giske för att utlysa koncessio-
nerna i 20 områden på nytt. Förhållandet 
mellan regering och myndigheten nådde 
bottennivå. hela ärendet är nu försenat ett helt 
år och koncessionerna tilldelas av allt att döma 
efter valet. 
 
Böter för Radio Norge. Den kommersiella 
rikskanalen hotas med böter på en halv miljon 
nkr då Medietilsynet menar att radiostationen 
inte produceras tillräckligt med egna nyheter. 
Radio Norge använder TV2:s nyheter i sina 
sändningar. 
 
Koncessionen för Norges televisjon (DTT-
operatören): Ntv har tillsammans med syster-
bolaget RiksTV har det senaste året varit i strid 
med Post- og teletilsynet. Ntv vägrar att följa 
kon cessionskravet att öppna marknätet för en 
konkurrent till RiksTV. Ett krav som Ntv 
ansökt till Samferdselsdepartementet om att få 
slippa helt. 
 
Frågan om politisk tv-reklam: 
Människorättsdomstolen i Strasbourg har 
fastslagit att det norska förbudet mot politisk 
tv-reklam är i strid de mänskliga rättigheterna. 
Giske är en varm anhängare av förbudet och 
vill överklaga domslutet. Förlorar regeringen 
ärendet kommer Giske att införa ett omfat-
tande regelverk som begränsar politisk tv-
reklam så mycket som möjligt. (Kampanje) 
 
 
14 miljoner till norsk  
lokalradio och lokal-tv    
Staten stödjer lokala etermedier årligen via 
fyra olika ändamål: Programproduktion, 
Kompetenshöjande åtgärder och Utvecklings-
projekt samt Driftsstöd till lokalradio riktat 
mot etniska och språkliga minoriteter.  I år 



 4

handlar det om totalt NOK 13,8 miljoner.  
Enligt Medietilsynet söktes för 2009 statsstöd 
för 190 projekt fördelat på 82 ansökare; 62 
radio och 20 tv.  Totalt har Medietilsynet 
fördelat NOK 9,8 milj (5,9 för tv, 3,7 för radio).  
Utöver detta det årliga driftsstödet till Norsk 
lokalradioforbund resp. Lokal-tv-grupperingen i 
Mediebedriftenes Landsforening om 2 milj till 
vardera riksorganisation. 

 
 
Vakna Nederländerna!  
Public service kan få populistkanal  
Telegraaf Media Groep (TMG), som publicerar 
den populistiska dagstidningen De Telegraaf, 
planerar att bilda en egen public serviceorgani-
sation enligt den unika holländska modellen. 
För att godkännas måste TMG senast 1 april ha 
samlat in 50.000 namnunderskrifter från de 
som vill bli medlemmar. 
Lyckas detta kan den nya organisationen 
Wakker Nederland (Vakna Nederländerna!) 
ansöka om sändningstid i de skattefinan-
sierade publika kanalerna där bl.a. AVRO och 
TROS sänder. Prenumeranter av De Telegraaf 
får gratis medlemskap. 
 
Initiativtagare till Wakker Nederland är 
tidningen Sjuul Paradijs, som hävdar att den 
vanlige holländaren helt enkelt inte hörs på de 
kanaler som produceras i Hilversum. Han 
menar att både TROS och AVRO är vänster-
vridna. Han påpekar att tidningen webbplats 
har en miljon unika besökare varje dag vilket 
visar att det finns ett behov av andra åsikter.  
 
Sändarorganisationen sägs komma att stå för 
värden som åsiktsfrihet, utbildningsfrihet, 
jämställdhet och motstånd mot alla former av 
diskriminering. Vidare bl.a. erkännande av 
entreprenörskap hos individer och företag, 
liksom stöd för parlamentarisk demokrati. 
Wakker Nederland säger att man inte är 
knuten till något politiskt parti. Paradijs 
insisterar att organisationen inte är höger-
vriden, men man inspireras den högerextreme 
programvärden Bill O'Reilly i amerikanska Fox 
som modell för en sorts program man vill 
sända. Paradijs tror att man kan hämta 
åtskilliga medlemmar bland de som brukar 
rösta (s). (Medianetwork/Radio Netherlands) 
 

television 
 
 
Öronmärkningen för tv i  
marknätet ifrågasätts 
Enligt rådande bestämmelser har statliga 
Teracom ensamrätt på det åtråvärda 
frekvensutrymmet 470 till 790 Mhz, som 
öronmärkts för tv-sändningar i marknätet. 
Utöver en årlig avgift till Post- och telestyrel-
sen på ett par miljoner kronor betalar Teracom 
ingenting för frekvenserna. I samband med att 
Teracoms nuvarande licens löper ut i mars 
2014 bör hela tv-mediets frekvensutrymme bli 
teknikneutralt och auktioneras ut till högst-
bjudande, föreslår myndigheten. Alla övriga 
användare av den här naturresursen måste 
konkurrera med varandra. Man bör fråga sig om 
det är lämpligt att tv fortsätter ha en särställning, 
säger My Bergdahl, avdelningschef för 
spektrum och marknad på PTS.  
 
Ett sådant beslut skulle få stora konsekvenser 
för både Teracom och tv-mediet. Intresset för 
att ta över delar av frekvensutrymmet skulle 
vara stort, inte bara från andra tv-operatörer 
utan även från mobil- och bredbandsmark-
naden. Att behålla ens en liten del av frek-
vensutrymmet skulle sannolikt kosta Teracom 
hundratals miljoner i licensavgifter varje år.  
Frekvensauktionen som genomfördes 2005 ger 
en relativt rättvisande bild av värdet på 
svenskt frekvensutrymme i dag, konstaterar 
PTS i en rapport från 2007. En MHz frekvens-
utrymme inbringade då 2,7 milj kr per miljon 
svenskar för en 10-15 års licens. Räknat på 
samma prisnivå är Teracoms andel av mark-
nätet, som når hela Sveriges befolkning, värd 
7,8 miljarder kronor – mer än dubbelt så 
mycket som Teracoms hela omsättning för 
2007. 
 
En yttersta konsekvens av en öppen auktion är 
att Teracom, och därmed tv-mediet, helt blir 
utan frekvenser i marknätet. I rapporten 
öppnar PTS för att även i fortsättningen 
reservera plats för public servicekanalerna i 
marknätet.  I dagsläget finns inte ens möjligheter 
för andra tv-sändningsbolag som är beredda att 
betala för sig. Det här är de enda öronmärkta 
frekvenserna som finns i dag. Frågan är om det ska 
fortsätta vara så, säger Berghdal. (Computer 
Sweden)  Läs hela artikeln på 
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.216137/m
iljardsmall-mot-teracom 
 

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.216137/m


 5

Hela Europa snart digitaliserat 
Alla EU-länder utom Polen är på väg att klara 
av målsättningen att år 2012 ha växlat från 
analog till digital marksänd tv (DTT) säger EU-
kommissionen. Redan idag har 21 länder nått 
målet. Övergången menar kommissionen skall 
garantera att EU-medborgarna skall kunna 
tillgodogöra sig fördelarna med digital-tv 
inklusive HDTV.  Övergången syftar också till 
att göra radiofrekvensspektret för nya tjänster 
bl.a. trådlöst bredband på landsbygden. 
Utanför EU är även Norge och Schweiz snart 
klara. Polen kommer att klara målet ”senast 
2015” enligt kommissionen. Även om kommis-
sionen hävdar att Europa är världsledande 
med den digitala övergången så kan man 
notera att USA har sin övergång i juni i år och 
Japan 2011.  
 
Framgångsrik digitalisering i Danmark 
Övergången till DTT i går enligt planerna inför 
den planerade nedsläckningen av det analoga 
nätet 31 oktober i år. Informationskampanjen 
genomförs av Sekretariatet for Det Nye Tv-
signal vars första mätning visar att befolknin-
gen är väl uppmärksam på skeendet. 81 
procent av hushållen känner nu till nedsläck-
ningen. Men det återstår många uppmaningar 
bl.a. skall det säkras att samtliga hushåll kan se 
tv efter den 31 oktober. Just nu är det endast 13 
procent som har säkrat sitt framtida tv-
tittande. (TV-Nyt)  
 
Boxer-Robert levererar   
i nya danska marknätet  
Programutbudet för det nya marksända 
digitalnätet, som svenska Boxer AB bygger 
upp ifråga om kanalknippena utanför MUX1 
håller på att bli klart inför starten 1 november i 
höst. Senaste tillskotten är Turner Broadcasting 
Systems nyhetskanalen CNN och barnkanalen 
Cartoon Network. Tidigare har Boxer säkrat 
distributionen av TV 2 Charlie, TV 2 News, TV 
2 Zulu, TV 2 FILM, Kanal 4, Kanal 5, 6’eren, 
Discovery Channel, Animal Planet, Discovery 
Travel & Living. Till skillnad mot i Storbritan-
nien planeras ingen HDTV-kanal i marknätet. 
Boxer har ”tjuvstartat” nätet, som når redan i 
stort sett hela Västdanmark. Programpaketet 
West Pakken kostar DEK 2208 per år. 
 
I MUX1, som hushållen kan ta emot utan 
kostnad, finns DR1, DR2, DR Update, TV 2, tre 
nya DR-kanaler, en folketingskanal och ökad 
sändningstid från TV 2-regionerne samt icke-
kommersiella lokala och idébaserade kanaler. 

Väckelsepredikant erövrar  
danska digitala marknätet 
Tv-predikanten Erling Ilsøe Jensen, som ligger 
bakom de många lokala sändningstillstånden 
med ”DKNET-TV”, siktar nu på 1 november 
då det digitala marknätet tas i bruk fullt ut. 
Hela Danmark ska få möjlighet att ta emot 
hans program, förutom de 32 städer var man 
redan sänder 944 timmar/vecka fördelat på 11 
DR2-sändare och 21 SBS-sändare i det analoga 
nätet. Men de 32 kanalerna kan ersättas av en 
enda när det blir möjlighet att sända rikstäck-
ande, idébaserad kanal i det digital marknätet. 
Erling Ilsøe har startat en insamling för att få 
ihop 1 miljon dkr för rikstäckande sändningar. 
De borde annars inte saknas pengar eftersom 
25 av de nuvarande sändningstillstånden, plus 
en kommande i Abenraa, fått statsbidrag på 
sammanlagt 6,5 mkr. Nu riskerar det ickekom-
mersiella utrymmet i marknätet fyllas av 
enbart Ilsøe Jensens program eftersom han kan 
lägga beslag på såväl det lokala som det riks-
täckande idébaserade utrymmet. Hela idén om 
en regional/regional kanal reserverad för 
lokal-tv/idébaserad tv och public service TV2-
regionerna riskerar få en religiös slagsida.  
 
Den religiösa slagsidan har oroat folketings-
politikerna, som nu har beslutat att det 
idéburna utrymmet minskas i kanalen från 
tidigare föreslagna 10 till 3 tim/dygn. Istället 
får lokala/regionala aktörer större utrymme.  
 
Det är en klar politisk prioritering av det lokala 
innehållet. De senaste åren har vi sett exempel på, 
att det har upprättats närmast bulvan- -stationer i 
alla områden, som man har kallat ”lokalt-tv”, säger 
Ellen Trane Nørby (Venstre) med direkt 
hänvisning till DKNET. Vi mener, at man også 
skal have noget indhold, der knytter sig til lokal-
området og ikke bare en fiktiv adresse, säger Trane 
Nørby. Politikerna tittar dessutom på 
möjligheten att göra det billigare för de lokala 
stationerna att sända på i marknätet och att 
TV2-regionerna skall kunna nyttja den 
sändningstid som lokal-tv inte använder. (TV-
Nyt) 
 
Öholm vill starta  
religiös TV-kanal med Murdoch 
Siewert Öholm planerar att starta en 
pannordisk kristen TV-kanal tillsammans med 
Fox. Han har fått i uppdrag av kristna tid-
ningen Världen Idag att utreda möjligheterna 
att starta 24-timmarskanalen. Öholm är redak-
tör på tidningen, som ägs bl.a. av Livets Ord. 



 6

Vem vänder sig kanalen till? Till kristna värde-
konservativa som inte gillar att man bränner ner 
ICA-butiker, samkönade äktenskap, som tycker man 
ska vara försiktig med aborter och som är för Israel, 
säger Öholm till realtid.se. Finns det inte redan 
utrymme för de här värderingarna i det 
nordiska medielandskapet? Nej, det tycker jag 
inte. Visserligen finns Axess, men de är för fina i 
kanten. Det här ska vara betydligt folkligare med 
humor och underhållning och nostalgi. Livets 
Ords Ulf Ekman kommer självklart att vara 
med i kanalen. Budgeten är på 30-50 miljoner 
kr. Kanalen ska vara annonsfinansierad och 
sändas i kabel och över satellit. 
 
För ett par år sedan försökte Öholm driva den 
norska kristna tv-kanalen Värdekanalen. 
Verksamheten las ner efter ett år på grund av 
bristande lönsamhet. Fox, som ägs av Rupert 
Murdoch, har gjort sig känt för sina högljutt 
konservativa programledare som Bill O'Reilly 
och Rush Limbaugh. Murdoch hade i slutet av 
90-talet affärer med kristna TV-prästen Pat 
Robertson. Siewert Öholm ledde under många 
år debattprogrammet Svar Direkt i SVT.  
 

Sveriges Television vill inte  
släppa Kunskapskanalen 
Utbildningsradion vill ta över Kunskaps-
kanalen som de båda företagen i dag driver 
gemensamt. SVT:s vd Eva Hamilton säger 
blankt nej. UR har i dagarna lämnat in sitt 
budgetunderlag, som ska gälla från 2010, till 
regeringen. Där begär man att få ta över 
huvudansvaret för Kunskapskanalen.  SVT 
satsar ju på sina huvudkanaler SVT1, SVT2 och 
Barnkanalen och använder Kunskapskanalen som 
en kanal för repriser. Jag är övertygad om att det 
skulle vara bättre om vi fick ta över ansvaret för 
kanalen, säger UR:s vd Christina Björk. Det 
skulle vara maximalt olyckligt för Kunskapskanalen 
om UR tog över den. Jag ser en lång rad komplika-
tioner, det blir dyrare, kanalen får ett sämre genom-
slag och vi tvingas ha dubbla organisationer, säger 
Eva Hamilton.  
 
SVT och UR har drivit Kunskapskanalen 
tillsammans sedan 2004 och i dag delar kana-
len frekvensutrymme med Barnkanalen och 
har sändningstid på kvällarna. Det vill UR: s 
vd ändra på:  Vi vill ha en egen frekvens och 
kunna sända mycket mer än i dag. I dagens läge, 
med lågkonjunktur och utbildningsbehov, skulle det 
fylla ett behov. Hon poängterar att SVT även i 
fortsättningen bör finnas med och sända i 
Kunskapskanalen. Enligt Hamilton kan SVT 

samordna sina resurser och utnyttja sin starka 
förhandlingsposition när de skriver avtal eller 
gör inköp för SVT och Kunskapskanalen 
samtidigt och hon menar att det skulle bli 
betydligt dyrare om UR själv skulle sköta det. 
Men det är argument som Björk avfärdar: Vi 
har drivit frågan om en egen kanal länge. Det här 
är ett sätt att flytta fram positionerna, nu får 
politikerna bestämma hur det ska bli. 
(Sydsvenskan)  
 
Kris i norsk lokal-tv 
Norrmän har aldrig sett så mycket tv som i 
fjol, men lokal-tv fick inte ut något av detta. 
Den dagliga uppslutningen har minskat från 
11 till åtta procent. Av den 19 lokalstationer 
som fortsätter drivas i Norge fick endast tre ett 
ökat tittande. Störst är TV Nordland (20 %). 
 
Tre lokal-tv-stationer blev i fjol nedlagda och 
två fick nya ägare. Särskilt A-pressens 
stationer det svårt efter att mediekoncernen 
dragit sig ur tre stationer. Sedan start har de 
lokala kommersiella kanalerna slitit ekono-
miskt. Tanken att ta annonskronor från 
papperstidningarna höll inte. Istället har de 
flesta stationerna levat på svältgränsen. Jeg kan 
ikke huske at det har vært så ille som nå for 
bransjen og jeg har vært gjennom mye med lokal-tv, 
säger Halvor Borse på Mediebedriftenes 
Landsforening.  Han befarar fler nedlägg-
ningar. Medan de stora nationella och inter-
nationella tv-bolagen pekar på att det digitala 
marknätet bidrar mycket till det ökande 
tittandet så är förhållandet det motsatta för 
lokal-tv. En färsk undersökning visar att 60 % 
av befolkningen kan se lokal-tv – ett tal som 
sjunkit från 67 % på ett år. (Kampanje) 
 

 
 
Frankrikes största tv-kanal drar ned 
Det blåser inte snålt enbart för public service. 
Frankrikes ledande kommersiella tv-bolag TF1 
(motsvarar svenska TV4) såg annonsförsälj-
ningen sista kvartalet 2008 minska med hela 
sex procent. TF1 måste nu dra ned på sina 
kostnader med 60 miljoner euro inför en 
prognos om minskad annonsförsäljning med 9 
procent under 2009. Detta trots att den inledda 
avvecklingen av reklam i public servicekana-
lerna borde ge ökade intäkter för de privat-
ägda kanalerna. 



 7

TV inget för småbarn 
Tv-tittande främjar inte småbarns språk-
utveckling och inte någon annan utveckling 
heller - även om sådana teorier ibland lagts 
fram. Enligt en färsk amerikansk studie är tv:n 
å andra sidan inte heller till någon skada för de 
intellektuella funktionerna. Den amerikanska 
studien är veterligen den första där effekterna 
av tv-tittande på barn under två år har utretts.  
I studien deltog 872 barn. Forskarna påpekar 
samtidigt att fastän negativa följder inte 
påvisats i deras studie har sådana ändå 
konstaterats i andra sammanhang. Man har 
bland annat funnit att tv-tittande innebär en 
förhöjd risk för övervikt, koncentrations-
svårigheter och sömnproblem.  
 
Samtidigt visar en brittisk studie att barn som 
tittar mycket på tv löper en större risk för att 
insjukna i astma. Sannolikheten för att få astma 
är nästan dubbelt så stor för barn som tittar på 
tv över två timmar om dagen än för barn som 
ser bara lite på tv. Experter tror att orsaken 
ligger i att barn som tittar mycket på tv helt 
enkelt rör på sig för lite. Svag fysisk kondition 
leder till problem i andningsorganen. I studien 
som publicerades i tidningen Thorax följde 
man med drygt 3 000 barn under flera års tid. 
(Svenska YLE) 
 
Tv-tapeter kan täcka  
vardagsrumsväggen 
Framtidens vardagsrumsvägg kan bli täckt av 
ett revolutionärt papper som förvandlar sig till 
en tv-skärm. Genombrottet för ”tapetskärmar” 
är resultatet av förbättringar av s.k. organic 
electroluminescence (OLED) skärmteknik, som 
gör det möjligt för papperet att avge ljus. 
OLED-tekniken använder en bråkdel av den 
energi som behövs för en LCD- eller plasma-
skärm. Tapetskärmarna kan även användas 
enbart för att ge ljus och ersätta konventionell 
armatur. Forskningsprojektet är ett huvud-
område för Toshibas nanoteknikforskning. Det 
kommer dock att dröja flera år innan en tapet-
skärmar blir en kommersiell produkt (The 
Telegraph) 
 
Alkohol- och sexreklam  
får bästa sändningstid 
Tv-utbudet blir alltmer vuxenvärldens domän 
och det handlar inte bara om programinne-
hållet. Reklamen för Absolut Vodka, som 
sändes i Los Angeles och 14 andra städer 
under den nyligen hållna Grammygalan, 
innebar att det var första gången för sprit-

reklam på primetime på stationer som ägs av 
de stora bolagen. På bästa tittartid visas nu 
också infomercials, som tidigare endast 
visades mitt i natten och reklam för sextill-
behör. Recessionen gör att tv-bolagen mister 
annonsköpare och måste för att överleva sända 
reklam man aldrig tidigare accepterat. Det 
handlar inte bara om tv-kanalerna. * 
 
Basketorganisationen NBA har nu lyft sitt 
förbud mot arenareklam för alkohol. Detsam-
ma har också Google och Facebook gjort. 
Utomhusreklamföretag tillåter stripklubbar att 
göra reklam vid vägarna. När reklamintäk-
terna sinar, måste du börja leta efter nya och 
kreativa medel för att locka annonsköpare 
säger Tim Winter, ordförande för Parents 
Television Council. (Los Angeles Times) 
 
Holländska kabelnät bör öppnas för 
konkurrens 
Frågan eldar på norska politiker  
Holländska post- och mediemyndigheten  
OPTA vill tvinga landets fyra största 
kabeloperatörer att öppna sina nät för 
konkurrens. Orsaken är enligt OPTA att 
konsumenterna förlorar på den slutna mark-
naden. EU-kommissionen med Vivianne 
Reding i spetsen står bakom denna reglering 
vilket bekymrar tv-distributörerna i hel 
Europa.  
 
Det rådet också en het debatt om detta i Norge 
där Høyres Olemic Thommessen har föreslagit 
en utredning i frågan. Förslaget blev nedröstat 
i Stortinget, men blev bilagt protokollet i 
anslutning till den pågående remissrundan 
angående ett fritt kanalval. I Norge har 
innehållsleverantörerna bl.a. TV 2, Schibsted 
och Mediebedriftens Landsforening, arbetat 
mycket aktivt för att få en sådan öppning av 
norska kabelnät. Mediebranschen menar att 
dagens system där kunden är bunden till det 
utbud som kabeloperatören erbjuder är 
konsumentfientligt och hämmar yttrande-
friheten.  
 
Den teknologiske utviklingen går så fort at politi-
kerne ikke kan henge med. Derfor er det viktig å 
sette opp noen visjoner for hvordan vi ønsker det. 
Etter hvert vil vi jo nesten alle være koblet til en 
kabel og da kan vi ikke ha det slik at kabeleierne har 
bygget gjerder som gjør det vanskelig både for 
forbrukerne og ytringsfriheten, säger 
Thommessen.  
 



 8

MTG konsoliderar i Bulgarien 
Modern Tmes Group slår ihop sina bulgariska 
tv-intressen till en organisation. MTG:s 
delägda Balkan Media Group Ltd slås ihop 
med helägda Nova Televizia. I och med detta 
äger MTG 95 % och har därmed kontroll över 
kanalerna Diema, Diema Family, Diema 2 och 
MM i Bulgarien, liksom den albanska kanalen 
ERA TV i Makedonien. Nova Televizia sänder 
Nova TV channel, som är Bulgariens näst 
största tv-kanal. (Novinite.com via Bengt 
Ericson) 
 

 
 
SVT Europa byter namn     
SVT Europa som är Sveriges Televisions 
utlandsservice via satellit byter namn till SVT 
World! Namnbytet sker successivt. Under 
våren kommer även grafiken i rutan att 
förändras. 
 
 

radio 
 
Ingen ny musik  
i norsk kommersiell radio 
En samlad norsk musikbransch har lagt fram 
sin syn på det bristande intresset hos kommer-
siell radio att spela ny norsk musik. Branschen 
har lyckats bevisa tillräckligt för att få kultur-
minister Trond Giske att kalla in radiobolag 
som Radio Norge och P4 samt ev. Radio 1 och 
de största regionala stationerna till möte om 
problemet. Dette er egentlig en sak for Medie-
tilsynet, som skal sørge for at konsesjonene 
overholdes. Men her er det kommet frem nyttige 
innspill for neste konsesjonsrunde i 2014, säger 
Giske. Han befarar en urvattning som resultat 
av att radiostationerna väljer att spela endast 
etablerade låtar istället för att vara med och 
lansera nya. Det kommer att drabba alla parter 
i musikbranschen och får stor betydelse för 
norska artisters intäkter säger han. (Kampanje) 
 
Skandinavisk public service-
uppmaning för digital radio 
Cheferna för SR, UR, NRK och DR vill ha en 
gemensam skandinavisk plan för övergången 
till digital radio. I ett gemensamt uttalande 
skriver de att radion är en viktig del av folks 

liv och spelar en avgörande roll för utveckling 
och bevarande av skandinaviska språk och 
kultur. Trots det kan radion bli det enda 
elektroniska mediet som inte digitaliseras. 
Frånvaron av en koordinerad politisk plan för 
övergången från analog till digital radiodistri-
bution kan på sikt leda till att radion blir 
margi-naliserad och ointressant för folkfler-
talet. Digitala sändningar ger utrymme till fler 
kanaler och många nya tjänster, som kommer 
göra radioplattformen livskraftig i den skärpta 
konkurrensen på framtidens digitala 
mediemarknad.  
 
Den digitala övergången för radio bör ske i 
nära samarbete mellan de nationella bolagen, 
de kommersiella aktörerna och myndigheterna 
skriver man vidare. Man pekar på att inte finns 
ekonomi på radiomarknaden att klara av en 
långvarig period med både analog och digital 
distribution. Därför behövs besked om tid-
punkten för övergången, som skedde ifråga 
om övergången till digital-tv.  
 
Digitalradio i Australien något försenad      
Public servicebolaget Australian broadcasting 
Corp har flyttat fram starten för sin nya 
digitala radio (DAB+) till juli. Den skulle ha 
startat 1 maj, men förseningen beror på pro-
blem med finansieringen av utrustning och 
infrastruktur. ABC startar med sändningar i 
Sydney, Melbourne, Adelaide, Brisbane och 
Perth med kanaler för Radio National, lokalradio, 
Triple J, Newsradio och Classic FM. Dessutom 
tre nya musikkanaler som f.n. endast sänds på 
Internet. (ABC News) 
 

 
 
 
Remissvar på 
Utredningen om kommersiell radio: 
 
Justitiekanslern:  
Förhandlingslösning vid övergången 
JK har yttrat sig över den utredning som ska 
föreslå nya villkor för den kommersiella 
radion. Utredningen pekar på att det finns en 
risk att stationerna stämmer staten när deras 
kontrakt inte längre kommer att kunna 



 9

förlängas. För att lösa detta föreslår utredarna 
att staten ger kraftig rabatt på koncessions-
avgiften. Justitiekanslern är dock tveksam till 
förslaget och förordar att man istället försöker 
hitta en förhandlingslösning. 
 
Radioakademin:    
Längre tillståndsperioder,  
fler FM-tillstånd och  
stopp för reklam i närradion 
Radioakademin tillstyrker utredningens 
förslag om att kraven på lokalt material ska tas 
bort liksom förslaget om lättnader i spons-
ringsregler.  Vidare har man synpunkter ifråga 
om tillståndsperiodernas längd, förslagen 
kring digital kommersiell radio, övergångs-
perioden på fyra år, utrymme för fler analoga 
sändningstillstånd på FM-bandet och 
kommersiell närradio. 
 
Att driva kommersiell radio kräver omfattande 
investeringar i teknik, marknadsföring och 
löpande kompetensuppbyggnad hos personal. 
Sex år är för kort tid för långsiktiga investe-
ringar och Radioakademin föreslår därför, om 
nu tillstånden överhuvudtaget skall vara tids-
begränsade, att tillstånden bör vara minst åtta 
år även för digitalradion, som även kan vara 
längre för att främja de långsiktiga investe-
ringarna som krävs för att etablera en ny 
distributionsform.   

Utredningen föreslår en fyraårig övergångs-
period från 2010-2013 med kraftigt sänkt 
koncessionsavgift för nuvarande tillstånds-
havare. Radioakademin anser att en över-
gångsperiod på endast fyra år är för kort. För 
att etableringen av digitalradions ska kunna ta 
fart fordras att alla nuvarande aktörer får 
möjlighet att verka under ekonomiskt rimliga 
och stabila villkor de närmaste tio åren 
motsvarande en övergripbar investerings-
period för etablering av digitalradion. Är 
någon part tveksam så riskerar detta att 
drabba hela radiobranschen, även public 
serviceföretagens framtida digitala 
verksamhet. 
 
Radioakademin anser att det finns goda 
möjligheter att öka mångfalden i etern genom 
att etablera nya lokala sändningstillstånd på 
FM-bandet. Frågan om fler lokala sändnings-
tillstånd bör snabbutredas med direktiv som är 
mindre snäva än de som PTS-utredningen 
arbetade med. 

 
 
Radioakademin delar inte utredarens förhopp-
ning om att de föreslagna ändringarna kom-
mer att minska kommersiella aktörers intresse 
att genom föreningsbildning ta över närradio-
tillstånd. Detta förutsätter att tillgången till 
framtida digitalt sändningssystem kommer att 
ligga på en kostnadsnivå som inte skiljer sig 
från dagens lågeffektssändningar på FM-
bandet. Mindre aktörer kommer sannolikt inte 
att klara av investeringar i ett digitalt nät. 
Radioakademin anser att det behövs klara 
spelregler för en kommersiell radiomarknad. 
Reklamfinansiering förekommer sällan inom 
det verkliga föreningslivet. Radioakademin ser 
det som naturligt att reklamförbudet åter 
aktualiseras för närradion, i synnerhet som 
Radio- och tv-verket även föreslår att det s.k. 
riksförbudet för närradio bör slopas. 

Fakta: Propositionen om kommersiell radio i 
september/oktober 2009 uppges komma på 
Riksdagens bord i september/oktober 2009. 
 
Tre kommersiella  
närradiostationer fällda 
De privatägda Skärgårdsradion i Värmdö och 
Gamla Godingar i Landskrona fälldes av 
Granskningsnämnden för att man sänder 
TV4Nyheterna, som använder sig av samma 
signatur som TVs nyheter, och att webbsidan 
nyhetskanalen.se nämns i slutet av sändnin-
gen. Tidigare har TV4Nyheterna fällts av 
samma anledning på den kommersiella 
närradiostationen V97 i Vallentuna.  
 
Även Fun Radio, som sänder över Lund och 
Malmö, har fällts för otillåten sponsring. ”Fun 
Radio Traffic Update is brought to you by Go-
Kart City”. Granskningsnämnden konstaterar 
att Fun Radios trafikrapporter hade ett eget 
tema och en egen presentatör. 
Trafikrapporterna i anslutning till halvtim-
marna var dock endast sex sekunder långa och 
kan enligt nämndens mening inte anses 
uppfylla kriterierna för att kunna betraktas 
som särskilda program som kan omges av 
sponsringsmeddelanden.  Dessa meddelanden 
hade Fun Radio således placerat i strid med 
radio- och TV-lagen (7 kap. 8 §). 



 10

PLR i Skåne utmanas av  
SR och kommersiell närradio 
Mix Megapol går ned från 9,7 till 9,1 procent 
och förlorar förstaplatsen bland reklamkana-
lerna till Rix FM, som ökar från 8,8 till 9,2 
procent.  i Malmö/Lund.  Samtidigt går SR:s 
Din Gata (4,3%) om The Voice (4,2%).  När-
radiostationen Fun Radio, som har ett dans-
musikformat, är med i Sifo-mätningen för 
första gången och når i Malmö/Lund en 
daglig räckvidd på 0,7 procent. (Radionytt) 
 
Stängning av närradio kritiseras 
Moderata kommunalrådet Jonas Ransgård 
kritiserar Göteborgs närradioförening för att 
den stängt av Radio Kian Iran efter misstänkta 
brott mot de etiska reglerna. Jag förstår att det 
kan finnas skäl för en etisk granskning av sända 
inslag. Men en sådan granskning får förstås ske i 
efterhand, säger Ransgård som bl.a. är  vice 
ordförande i idrotts- och föreningsnämnden 
som beviljar Göteborgs Närradioförening 
bidrag. I kraven för att få bidrag ingår att 
föreningen fungerar demokratiskt och slår 
vakt om yttrandefriheten.  Jag tänker ta upp 
saken på Idrotts- och föreningsnämndens 
kommande möte och be om en granskning av om 
Närradioföreningen uppfyller de krav vi ställer för 
kommunala bidrag, säger Ransgård.  
 
Närradioföreningen stängde av Radio Kian 
Iran, ledd av den före detta översten 
Aboulghasem Farhoumand, som i sändning 
gått till personligt angrepp på flera personer, 
bland annat Karim Khoshagiedeh som drivit 
radio Hamrah och Abkar Noori som driver 
radio Talish. Abkar Noori anser sig så kränkt 
att han polisanmält Farhoumand.  
 
Ordföranden för Västregionen av Iranska 
riksförbundet i Sverige, med 43 föreningar som 
medlemmar i Göteborg, har begärt att RTVV 
drar in sändningstillståndet för Radio Kian 
Iran. Man menar att programledaren "vid 
upprepade tillfällen gjort sig skyldig till förtal 
och personliga angrepp mot såväl enskilda 
individer som olika etniska grupper i Iran". Vi 
har förstås inte möjlighet att dra in sändnings-
tillståndet. Men vi har beslutat att Aboulghasem 
Farhoumand inte får utnyttja närradioföreningens 
utrustning, säger Roden Bergenstein i Göte-
borgs Närradioförening. Det är inte första 
gången Närradioföreningen hindrar någon 
från att använda föreningens utrustning. För 
ett par år sedan stoppades sändningarna från 

Göteborgs patientförening på samma sätt. 
(Göteborgsposten) 
 
Nu hörs Radio Kian dock igen. Program med 
de som anmälts ska också översättas till 
svenska. Därefter ska styrelsen ta ställning till 
en eventuell avstängning.  Radio Kian har 
också anmälts till Radio- och TV-verket. 
Översten Farhoumand anklagas för att ha 
skrivit anda människors namnteckningar i 
samband med att tillståndet blev beviljat. 
(OnAir) 
 
Veteran inom reklamradion till  
närradion - jobbar ideellt 
Dave Nerge, som nyligen fick sparken från 
SBS-stationen Rockklassiker, får en egen show 
hos Rocket 95,3. The Rock Home of Stockholm 
drog igång i augusti 1996 och sänder i dag 
även på nätet. Alla program är på engelska och 
man sänder cirka 40 timmar i veckan. Alla 
jobbar ideellt. Rocket startades av Eric Paglia, 
som tillsammans med Dave Nerge arbetade på 
dåvarande Bandit i mitten på 1990-talet. Eric är 
en kille som delar samma syn som jag när det gäller 
radio. Radio är viktigt för många människor och ska 
vara ett proaktivt medium och inte reaktivt som 
dagens reklamradio, säger Nerge. Det här känns 
som en nystart. Det känns lite som det gamla 
Bandit på 90-talet. Jag älskar att sända radio mer 
än någonting i världen. 
 
Enligt Paglia är Rocket en av de största inom 
närradio i Sverige. Rocket är ett väldigt brett 
format sett till musiken. Vi tar det bästa från 
Rockklassiker och från Bandit och lite indie som du 
hör på P3, men vi kan egentligen inte jämföras med 
någon av dem, säger han. Jag tror att de kommer-
siella radiostationerna underskattar hur pass 
sofistikerade svenska rockfans är och tror att de vill 
höra samma låtar om och om igen. Att ha Dave 
ombord kommer att ge oss ett lyft. (Dagens 
Media) 
 
Fakta: Rocket sänder med Kgl. Tekniska Hög-
skolans studentkårs sändningstillstånd på en av tre 
FM-sändare som drivs av Stockholm Närradio-
förening. http://www.narradio.se 
 
 
Miljardär startar  
engelsktalande radio i Moskva 
Alexander Lebedev, som nyligen köpte The 
London Evening Standard (se Public access nr 
2) planerar nu att utvidga sitt medieimperium 
med en engelsktalande radiostation i Moskva. 
Dessutom överväger han att distribuera sin 

http://www.narradio.se


 11

tidning även i Moskva. Han har införskaffat 
sig ytterligare ett radiotillstånd.  
(MediaGuardian)  
 
Massiv förlust för Clear Channel 
USA:s största radioägare, Clear Channel, 
gjorde en förlust på hela 4,6 miljarder dollar 
(42 miljarder svenska kronor) förra året. 
Anledningen till jätteförlusten är att företaget 
har skrivit ned värdet på sina tillgångar med 
5,3 miljarder dollar, varav radiostationernas 
sändningstillstånd står för 1,7 miljarder.  Clear 
Channel omsatte under 2008 6,7 miljarder 
dollar, (en minskning med tre procent sedan 
2007). Radioverksamhetens omsättning föll 
med sju procent till 3,3 miljarder dollar, medan 
utomhusreklamdelen låg kvar på samma nivå 
- 3,3 miljarder - som föregående år. Nästan 
hälften av radions minskade omsättning 
skedde under sista kvartalet 2008. (Radionytt) 
 
 
Clandestine 
 
Clandestine radio handlar om ofta hemligt 
belägna radiosändare med politiskt syfte som 
sänder inofficiellt i eller till regioner eller stater utan 
tillstånd från vederbörande myndigheter. Här är 
kortvågen den effektivaste metoden, men även FM, 
mellanvåg och Internet används.  
Enligt 2008 års Clandestine Activity Survey 
(Mathias Kropf) minskade de politiska clandestine-
stationernas aktivitet på kortvåg med 5,3 % under 
förra året. Högst clandestine-aktivitet är det just nu 
mot Nordkorea, följt av Kina och Cuba. Antalet 
länder som det riktas sändningar mot har minskat 
från 18 till 17. Det är Senegal som försvunnit under 
2008. En veteran på kortvågslyssning, Björn 
Fransson på Gotland, rapporterar regelbundet om 
Clandestine i tidskriften Eteraktuellt 
http://www.sdxf.se 
 
Community radio utan gränser  
Jag stannade till på 7290 kHz och där hördes IRRS 
med en fanfar och identifikation. Eftersom jag vet 
att IRRS hyr ut sändningstid till diverse små 
stationer och föreningar, så stannade jag kvar på 
frekvensen och plötsligt, kl 18.30, kom det ett anrop 
som jag aldrig hört förut: ”Free Speech Radio”. 
Programmet bestod av nyheter, mängder med 
Gazarapportering och det senaste från den ameri-kanska 
senaten. En presskonferens från CIA debatterades också. 
Kl. 19.00 slutade sändningen.” skriver 
kortvågslyssnaren Ingmar Larsson. 
  
Politiska organisationerna som hörs via IRRS köper 
sändningstid genom Nexus-IBA för att sprida sitt 
budskap från någon annan plats än via sin egen 

statliga radio.  Nexus-IBA har sitt huvudsäte i 
Milano, Italien. Nexus är latin och betyder ungefär 
”länk” eller förbindelsepunkt. Organisationen 
bygger sin verksamhet på ideellt arbete och tjänster 
utan vinstsyfte. Man vill helt enkelt vara en länk 
mellan organisationer som vill nå ut med sina 
budskap till allmänheten via Internet och 
internationella radiosändare. Från början kallade 
man sig för Globe Radio Milan och var ett sätt att 
göra piratradioverksamhet laglig! Globe Radio var 
en av de första privatradiostationerna på FM-bandet 
i Italien och man sänder fortfarande sina program i 
Milano på 88.85 MHz. När man gick över till 
kortvåg tog man sig namnet IRRS Shortwave (IRRS 
= Italian Radio Relay Service). 
  
IRRS hyr numera sändningstid via en 100 kW-
sändare i Slovakien. Enligt programschemat finns 
både religiösa, kulturella och gamla piratstationer i 
listan över ”broadcasters”. Här kan också DX-
programmen ”World of Radio” (Glenn Hauser” och 
”DX Party Line” avlyssnas, liksom nyheter från UN 
Radio. Det är ingen tvekan om att man vill göra det 
möjligt för vem som helst, utan egna sändare, att få 
ut sina budskap. På hemsidan hittar vi även länkar 
till de flesta av organisationerna. 
http://www.nexus.org (Björn Fransson, Visby)  
 

  

 
Radio Miami International 
En annan organisation, som hyr ut sändningstid, 
bland annat till Clandestines, är Radio Miami 
International. Som framgår av hemsidan, så är de 
flesta programmen riktade till Kuba, Ofta hör man 
dock numera också WRMI:s annonsering före 
program från hyrda europeiska sändare, som till 
exempel riktar sig mot Etiopien eller Eritrea.  För 
aktuella tider och frekvenser för WRMI:s egna 
sändningar från Florida på 9955 kHz och via dess 
reläer: http://www.wrmi.net  (Björn Fransson, 
Visby) 
 
 

annat 
 
 
Jounalistnej till lönesänkningar 
En historisk uppgörelse mellan IF Metall 
arbestgivarorganisationerna, innebär en 
lönesänkning på 20 procent ska bromsa 
varselvågen. På Journalistförbundet kan man 
inte tänka sig en liknande lösning. 
Det här är en gammaldags permittering och något 
vi inte sysslat med inom SJF. En tillverknings-
industri kan också stängas av under en period. Det 

http://www.sdxf.se
http://www.nexus.org
http://www.wrmi.net


 12

kan man inte göra med en dagstidning, säger 
Agneta Lindblom Hulthén, SJF:s ordförande. 
 
Men MTG har fryst lönerna och Realtid.se vill 
sänka lönerna med 30 procent? De svenska 
medieägarna har aldrig tjänat så mycket som de 
gjort på 2000-talet. Goda företagsledningar måste 
ha förutsett att konjunkturen skulle gå ner och ha 
sparat i ladorna. På de platser där vi har 
kollektivavtal kommer vi inte att gå med på några 
sänkningar, säger hon (Journalisten)  
 
Telemuseets gamla samlingar i fara 
Nedlagda Telemuseets gamla samlingar, med 
15.000 föremål från 1800-talets mitt och framåt, 
kan komma att säljas, skänkas bort eller 
förstöras. Det hotar ägarna Telia Sonera och 
Ericsson med i ett brev till regeringen. 
Företagen drev tidigare Telemuseet, i Tekniska 
museets lokaler i Stockholm, som lades ned för 
fyra år sedan och nu vill man att staten tar 
över samlingarna. Det behövs fem miljoner 
behövs för att kunna ta hand om samlingarna. 
Företagen uppvaktat tidigare regeringen i 
frågan. (Dagens Nyheter) 
 
Telenor vägrar att i Norge  
stänga The Pirate Bay 
Telenor avvisar kravet på att stänga tillgången 
till den svenska Internetsajten The Pirate Bay. 
Det i stort statsägda företaget säger att det inte 
finns juridisk grund för att tvinga internet-
leverantörer att kontrollera eller värdera 
innehållet i vad användarna laddar ner. 
Kraven på Telenor kommer från IFPI, Norsk 
Videogramforening och Norske Filmbyråers 
Forening. Vi følger gjeldende lover og regler, og 
kan ikke se at det er juridisk grunnlag for at en 
internettleverandør skal ivareta digitale rettig-
hetshaveres interesser og stenge ute enkeltnet-
tsteder, säger Ragnar Kårhus Telenor Norge. 
Det vore som om Posten skulle öppna brev och 
kontrollera vilka som skall levereras. Telenor 
tar dock avstånd från otillåten piratkopiering 
och fildelning. (Kampanje) 
  
Mediemyndighet vill ha satsning  
på ultrasnabbt bredband 
Brittiska Ofcom har offentliggjort planer på 
hur man skall främja utvecklingen av 
ultrasnabbt bredband i hela landet. Det 
handlar här om bredband med hastigheter på 
minst 40 Mb/s – mer än tio gånger snabbare 
än nuvarande genomsnitt. Ofcom kan tänka 
sig att ålägga telekomjätten British Telecom 
(BT) att inte enbart vara grossist för 

koppartrådnätet (ADSL) utan även 
tillhandahålla konkurrenter fiberoptiska nät. 
 
Virgin Media planerar redan ett bredbandsnät 
med 50 Mb/s via fiber. BT planerar att nästa år 
kunna erbjuda hela 40 % av hushållen ett 
bredband med upp till 40 Mp/s. Ofcom är 
beredd att stödja sådana satsningar, men man 
har också fått signaler om att detta inte räcker. 
Få tror att privata investeringar kommer att 
räcka till för den nära framtidens behov. 
(MediaGuardian) 
 
Rekordmånga .se-adresser 
Fler .se-adresser än någonsin registrerades 
under 2008. Vid slutet av året hade 229 042 nya 
domäner registrerats. Den totala summan 
aktiva .se-adresser uppgår till 834 000 stycken. 
Enligt Stiftelsen för Internetinfrastruktur väljer 
sex av tio privatpersoner en svensk .se-adress 
framför andra toppdomäner.  Bland företag 
med fler än tio anställda föredrar närmare nio 
av tio .se och enligt Statistiska Centralbyrån 
har 85 procent av landets företag ett eget 
domännamn. När det gäller småföretag med 
färre än tio anställda hade 59 procent ett eget 
domännamn registrerat under förra året. Mer 
information på http://www.iis.se  
 
Filmcensuren försvinner 
Sedan 1911 har vi i Sverige förhandsgranskat 
och i förekommande fall censurerat all 
vuxenfilm som ska visas offentligt. Vad 
Filmnyheterna erfar var en av anledningarna 
till att filmcensuren infördes Asta Nielsens 
hetsande och omoraliska "gauchodans" i den 
danska filmen "Avgrunden" från 1909. I och 
med att Norge 2004 avskaffade censuren är 
Sverige en av de sista demokratierna i världen 
som fortfarande granskar vuxenfilm. Men 
klippt i någon film har de fyra censorerna inte 
gjort sedan 1995, då tortyrscenerna i Martin 
Scorseses ”Casino” censurerades. Dessutom 
granskas inte merparten av all film som 
distribueras och visas i andra fönster än på 
biograferna. 
 
Enligt Riksdag & Departement ger nu 
enmansutredaren Marianne Eliason signaler 
om att vuxencensuren kommer att avskaffas. 
Kristdemokraterna har tidigare varit för en 
vuxencensur men är nu öppna för konstruk-
tiva förslag. Viktigast för oss är hur skyddet för 
barn ska lösas. Det är det vi prioriterar och vi vill 
ha kvar åldersgränserna. Sedan återstår att fundera 

http://www.iis.se


 13

på vem som ska sätta gränserna och hur kontrollen 
ska utföras, säger Dan Kihlström(kd). 
Frågan är således hur en eventuell tillsyn ska 
organiseras. En möjlighet är att slå ihop 
Biografbyrån och Medierådet (som bland 
annat har i uppgift att se till barns och ungas 
intressen när det gäller dataspel) till en ny 
mediemyndighet. Utredningen ska vara färdig 
31 maj i år. En positiv sidoeffekt av Biograf-
byråns arbete med att granska all film som har 
biografvisning i Sverige är att det har varit 
relativt enkelt för forskare, journalister, 
filmarkiv och andra intresserade att ha total 
faktakontroll på alla filmer. (Filmnyheterna.se) 
Läs hela artikeln på 
http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Filmcensur
en-forsvinner/ 
 
Iranska filmer och regissörer  
till Stockholm 
I april får  Stockholm besök av två iranska filmare:   
Lila Ghobady (nu  verksam i Montreal). Lila 
började arbeta för den iranska tidskiften Cinema 
redan när hon var 18. Senare började hon forska och 
skriva artiklar om kvinnofrågor och om religiösa 
minoriteter 2001 blev hon den första kvinnan med 
ansvar för information vid National Arts House i 
Teheran. Året därpå blev Lila tvungen att lämna 
Iran.  
Moslem Mansouri, född 1964, i fängelse 1981-83 på 
grund av sina åsikter, senare filmstudier på Azad 
Universitetet; lämnade Iran 1999 och är nu bosatt i 
New York.  
Lila och Moslem lärde känna varandra i Iran och 
kom först att arbeta tillsammans med dokumen-
tären ”Trial”. Därefter gjorde de också filmer som 
”Utopia” och ”Epitaph”,som handlar om sexhandel 
i det muslimsk fundamentalistiska Iran. Alla dessa 
filmer är inspelade i största hemlighet.  
 
Söndagen 19 april 13.30 – 16.30 visas: 
1. Trial (45 min, 2003) av Moslem Mansouri  
2. Forbidden Sun Dance (34 min, 2008) av Lila 
Ghobady   
3. Ahmad Shamlou (60 min, 2009) av Moslem 
Mansouri  
 

 
 
Stort medieprojekt för 
invandrarungdomar i Öppna Kanalen  
Föreningen Ordfront satsar på ett 3-årigt 
medie- och dialogprojekt i Botkyrka, Rinkeby/ 
Tensta och Södertälje. Målgruppen är 
ungdomar i åldern 18-25 med annan etnisk 
bakgrund är den svenska. Projektet ”Dialog 

om demokrati – film som verktyg för 
förändring” går ut på att utbilda ungdomar i 
tv- och web-produktion. Deltagarna skall göra 
reportage och filmer om sin egen omgivning 
och sin egen verklighet. Reportagen sänds i 
Öppna Kanalen Stockholm samt på webben. 
Projektet finansieras till största delen med 
medel från Allmänna Arvsfonden.  För det 
första året har 1,5 milj kr beviljats.   
   
Vi vill försöka nå de grupper som inte har tillgång 
till media och som har något att berätta, säger 
Ordfronts projektledare Gunnar Vagerstam, 
som är journalist och TV-producent, tidigare 
mångårig SVT-medarbetare och aktiv i 
Ordfront.  Ordfront vill tillsammans med unga 
kvinnor och unga män med annan etnisk 
bakgrund finna verktyg för förändring och 
utveckling, former att kommunicera med och 
påverka beslutsfattare, makthavare, föräldrar 
och samhälle. Dessutom att få dem och oss 
själva att se ungdomarnas egen verklighet. 
Ledorden är:  Demokrati och mänskliga 
rättigheter. 
    
Vagerstam berättar att Ordfront TV 2008 
producerat 14 halvtimmesprogram med hjälp 
av frivilliga, ideella krafter; Ungdomar från 
journalistutbildningar, äldre erfarna Ordfront-
medlemmar och personer som gillar det sätt på 
vilket Ordfront arbetar. Ja, de frivilliga 
medarbetarna bär upp hela Ordfront TV och vi 
kraftsamlar nu för att bidra till det nya projektet.  
Tanken är att vi sänder ungdomarnas produktioner 
i Ordfront TV i Öppna Kanalen över 
stockholmsområdet, säger Gunnar Vagerstam. 
 
Målet är att ungdomarna med filmen som 
verktyg utvecklar självtillit som ger dem bättre 
möjlighet att bilda sig egna uppfattningar om 
hur de vill forma sina liv. Projektet ger 
ungdomarna möjlighet att formulera och 
visualisera sin egen verklighet, sin egen bild av 
hur det är att leva i Sverige i dag. Projektet ger 
dem insikt i att de är viktiga för att samhället 
skall utvecklas. 
 
Efter projektets första år har de möjlighet att 
använda sin nya kompetens till att utbilda nya 
grupper av ungdomar nästkommande år, men 
inte bara det; De kan aktivt arbeta för en 
förändring av normer och attityder hos den 
vuxna omgivningen. Det är här vikten av 
etermedia kommer in, menar Gunnar 
Vagerstam. Vår strävan är att lyfta fram 
ungdomarnas egen konkreta verklighet, inte minst i 

http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Filmcensur


 14

relation till arbetsmarknaden. Det långsiktiga målet 
är att stärka ungdomar på olika sätt och nå en 
större medvetenhet hos beslutsfattare och allmänhet 
som leder till reella förändringar för flickor och 
pojkar, säger han. 
 
Generalsekreterare Fredrika Morén, Före-
ningen Ordfront, vidgar perspektiven:  
Det civila samhällets, frivilligorganisationernas, 
möjlighet att få tillgång till etermedia måste 
förbättras. I höstas tog EU-parlamentet ett 
uttalande i den riktningen, precis när vi skrev 
ansökan till Arvsfonden! Det kändes bra och 
alldeles nyligen, nu i februari 2009, kom från 
Europarådet en deklaration som erkänner Öppna 
Kanaler (”community media”) som en mediesektor 
vid sidan av public service och privata kommersiella 
media. Bra, vårt projekt handlar precis om att 
främja ”social sammanhållning och interkulturell 
dialog”.  
 
 

Hon hoppas att regeringen i sin mediepro-
position i höst släpper in Öppna Kanalen i det 
digitala marknätet. Utredningen, som är en del av 
underlaget i den kommande propositionen, säger att 
kanalen har för få tittare. Märkligt! Om kanalen 
släpps in i det digitala marknätet så ökar ju antalet 
tittare, så klart; Demokratin skulle tjäna på det och 
också ge bättre ekonomi åt de öppna kanalerna, 
avslutar Fredrika Morén.   
http://www.ordfront.se/ForeningenOrdfront/Ordfr
ontTV/DialogomDemokrati.aspx 
Mer info: gunnar.vagerstam@mediamiljo.com 
0705-917789  
 
evenemang  
 
Media för barn och ungdom: Ändrad tid 
Den stora internationella konferensen om 
media för barn och ungdom - World Summit 
on Media for Children and Youth - i Karlstad 
har flyttats till 14-18 juni 2010.  Mer info: 
http://www.wskarlstad2010.se  
 

 

 
*** 

 
 
 

Citatet 
 

Silence is the virtue of fools 
(Tystnaden är de enfaldigas dygd) 

Francis Bacon 1564-1626 

http://www.ordfront.se/ForeningenOrdfront/Ordfr
http://www.wskarlstad2010.se

