
 

  

 
PUBLIC ACCESS  2009 : 6    
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 
 

 18 maj 2009 
 

www.publicaccess.se 
 

 
 
 
ledare 
 
Public service – i sista minuten: 
 
Utbildningsradion måste få sin tv-kanal 
Innan månadens slut väntas public servicepropositionen och i dessa dagar kommer också 
Utbildningsradions styrelse att avslöja namnet den nye vd:n.  I propositionen väntas inte några 
överraskningar utan det mesta förblir som det alltid har varit med de tre public servicebolagens 
struktur och finansiering. SVT och SR behåller sin, oftast väl förtjänta, privilegierade ställning bland 
publicistiska företag. Detta i en omvärld där kommersiella radio- och tv-bolag nu faller ihop av 
penningbrist och de ideellt drivna medierna, främst närradion, förtvinar i politisk glömska. Även 
Utbildningsradion ser ut att fortsätta som förut, vilket dock inte innebär att UR är ett publicistiskt 
företag med en privilegierad ställning, utan har sitt särskilda samhällsuppdrag. Detta kan vässas 
betydligt.  
 
UR sänder trots sitt namn mycket lite radio, men desto mer tv. Det mest märkliga är dock att det är ett 
public servicebolag utan egna radio- och tv-kanaler. För att utveckla bolagets verksamhet i framtiden 
blir det helt nödvändigt att UR får förfoga över ett eget sändningsschema, dygnet runt. Det finns ett 
30-tal tv-kanaler i det marksända digitalnätet och det är rent av pinsamt att politikerna inte lyckas 
tillförsäkra UR en egen Kunskapskanal. Särskilt som några års erfarenhet med marknätet visar hur 
utrymmet slösats på flera från start dödfödda projekt. Nu måste staten se till att såväl kanalutrymmet 
som medel omfördelas mellan SVT och UR.  Det behövs också ett närmande mellan UR och det civila 
samhällets etermedier. Det finns här möjligheter till ömsesidig stimulans och utveckling. 
 
Risken är att det nya avtalet med staten inte ger UR utvecklingsmöjligheter med en egen kanal och en 
egen identitet. Istället låter man fortsätter UR att finnas till ”på nåder”. Då blir det den nye chefens 
stora utmaning att få politikerna att tänka om  - och dessutom tänka större. Vi önskar lycka till! 
 
Public service-tv ägs av tittarna 
I marknadsföringen av TV8 läser vi att målsättningen med ”Adaktusson” är att producera god public 
servicejournalistik som förhoppningsvis ger avtryck i samhällsdebatten.  Det är heller numera inte så 
ovanligt att journalistiska texter innehåller påståenden att ett och annat program i reklam-tv är god 
”public service”. Inte nog med det så har en del skribenter fortfarande för sig att det går att finansiera 
public service med reklam (se aktuell notis under lästips avd. television).         
      forts. 
 
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: news@publicaccess.se   0733-249750 

Om abonnemang och annat läs mer på http://www.publicaccess.se 
 

 
 



 2

Men public service är inte så enkelt som ”program av god kvalitet”. Det handlar förstås om en 
helhetssyn på hela utbudet i en public servicekanal, men kanske allra främst om vem som är 
avsändaren.  En kommersiell kanal har inget annat uppdrag än att leverera tittare till annonsörerna 
och vinst till kanalens ägare – inget annat. I en public servicekanals uppdrag är att arbeta enbart på 
tittarnas uppdrag via tv-avgiften. En public servicekanal kan inte vara annat än samhällsägd. De 
public servicekanaler i Europa som delfinansieras med reklam är därmed hybrider av public service 
eftersom reklamen gör en sådan kanal beroende av fler än tittarna d.v.s. annonsörer. Dessa påverkar 
också programutbudets integritet eftersom ett beroendeförhållande med den kommersiella 
marknaden uppstår.  Detta är också skälet till att de public servicekanaler som är delvis reklam-
finansierade idag har ett rent helvete med sina budgetar eftersom statsmakten oftast inte är benägen 
att skjuta till något för att täcka in bortfallet av reklamintäkter.  
 
Ett SVT och BBC står mycket trygga idag i relation till sina kommersiella konkurrenter. I Frankrike har 
president Sarkozy i tid tagit tag i problemet och reklamen i fransk public service har börjat avvecklas. 
Spanien tar man liknande grepp med sin public service.  I Italien är det ett mindre problem eftersom 
premiärministern äger så gott som alla tv-kanaler även public service (RAI är beroende av såväl 
Berlusconi som reklamen!). Kanadensiska CBC har berg av problem framför sig.  
 
Att de svenska public servicebolagen är samhällsägda och har tittarnas direkta uppdrag framgår 
sällan i debatten och inte heller i avtalet med staten. Kanske det är läge för politikerna att nu minska 
antalet allmänna floskler i avtalstexten och istället formulera SVT:s uppdrag i allmänhetens tjänst 
tydligare. Då skulle vi slippa marknadsförarnas och journalisternas motsägelsefulla floskler om 
”kommersiell public service”. 
 

 
Strunt är strunt, och snus är snus 
om än i gyllne dosor, 
men rosor i ett sprucket krus 
än ändå alltid rosor – 
en vacker vers som blev till grus,  
en illusion som brast, 
ty rosor i ett sprucket krus 
kan vara utav plast 
(Tage Danielsson 1967) 

 
 
Slå vakt om svenskan – med hjälp av Finland 
Ett konkret uttryck för det levande och fruktbara samarbete och de nära relationer som finns mellan 
Finland och Sverige är att vi kan se våra grannländers tv-sändningar. Det ska vi kunna göra även i 
framtiden, fastslog nyligen kulturministrarna i Sverige och Finland (se nyhetsbrevet nr 5). Detta är 
förstås en fantastisk service för finskspråkiga i Sverige. Men man har här helt glömt bort att finsk 
public service också sänder en svensk kanal?  Självklart borde vi i Sverige även få se även Svenska 
YLE inte minst för att finlandssvenskan är ett språk på en högre nivå än rikssvenskan, som numera är 
kontaminerad av amerikanska uttryck. Svenska YLE skulle också utgöra en motvikt till det kraftigt 
dominerande utbudet av amerikansk tv i Sverige och innebära en språklig utmaning för svensk public 
service. 
 
 
 
 

radio och television 
 
Inga extra pengar för public service 
Regeringen väntas inte föreslå mer pengar till 
Sveriges Radio och Sveriges Television. Det 
framkom när kulturminister Lena Adelsohn 
Liljeroth framträdde på Public Servicedagen i 
Stockholm tillsammans med tv- och radio-
cheferna. Regeringens proposition om radio 
och tv skulle ha presenterats men har fördröjts 

av praktiska hinder sade kulturministern.  Det 
är riksdagen som varje år beslutar hur mycket 
pengar som ska betalas till radio- och tv-
program och de senaste åren har medlen ökat 
med 2 procent per år oavsett om inflation och 
löneökningar skulle ha motiverat ökade 
resurser. Inför en ny avtalsperiod och en ny 
proposition från regeringen vill bolagen ha 
uppskrivning med 3 procent. En mörk bild 
målas upp av ansvariga chefer. Nedskärningar 
kommer att bli omfattande säger såväl SR:s vd 
Mats Svegfors som SVT:s vd Eva Hamilton. 



 3

Men enligt kulturministern är propositionen i 
princip klar med en fortsatt uppskrivning på 2 
procent. (SR Ekot) 
 
Vänsterpartiet vill dock ge en halv miljard 
extra till Public Service och använda det 
överskott som i dag finns på rundradiokontot, 
enligt uppgift 569 miljoner kronor. De extra 
pengarna till SVT, UR och SR ska öronmärkas 
för kultur i radio och TV. På rundradiokontot 
finns 569 miljoner kronor, pengar som licens-
betalarna alltså redan betalat in till televisionen och 
radion. Det är alltså inte fråga om ytterligare stats-
bidrag utan om att använda pengar som redan är 
avsedda för medieproduktion i samhällets tjänst, 
men rikta pengarna mot just kultur i radio och tv. 
På så sätt slår vi tre flugor i en smäll: fler kultur-
jobb, mer kultur i radio och TV och mer pengar 
över till övrig Public Serviceverksamhet, säger 
ordföranden för riksdagens kulturutskott, Siv 
Holma (v) (Journalisten). 
 
Annonsörer föreslår reklam i public service 
Licensfinansieringen av public service är dyr 
och omodern. Istället borde reklam finansiera 
verksamheten, menar branschorganisationen 
Sveriges Annonsörer. Lyft fram sponsring och 
reklam och sätt upp tydliga ramar för hur det ska gå 
till. Möjliggör för fler kreativa samarbeten, låt 
annonsörerna och SVT närma sig varandra fast 
med full insyn. Utvecklande för SVT, och så kan de 
ta affärsmässigt betalt, säger Anders Ericson, vd 
för Sveriges Annonsörer. (Radionytt) 
 
Ny idé om public servicefinansiering  
Finansiera finska public servicebolaget Yle 
med en höjning av mervärdesskatten, föreslår 
Centerns riksdagsledamot Kimmo Tiilikainen. 
I en kolumn för tidningen Uutisvuoksi skriver 
Tiilikainen att en sådan typ av skattefinan-
siering vore mer rättvis för medborgarna än 
den föreslagna Yleavgiften.  
Enligt Tiilikainen skulle varje medborgare 
finansiera Yle i enlighet med konsumtionen. 
Tiilikainen tror att Yle kunde finansieras med 
en höjning av mervärdesskatten från 22 till 23 
procent. Om den tidigare föreslagna Yle-
avgiften tas i bruk ska alla hushåll betala en 
lika stor avgift per år. (Svenska YLE)  
 
Statligt stöd till radio och tv  
utanför public service  
Om ca tio dagar skall parlamentet i Österrike i 
anslutningen till budgetpropositionen ta beslut 
om en ändring i den lag som reglerar medie-
myndighetens arbete. Med detta kommer nu 
att ges ett statsstöd till kommersiell radio och 
tv med €5 miljoner per år och till icke-
vinstdrivande radio och tv 

(community media) med €1 miljon per år. 
Stödet till community media berör f.n. 13 
community radiostationer (närradio) och en 
öppen tv-kanal (Okto TV i Wien). 
 

 
 
Public service i Australien får extra medel 
Public servicebolaget ABC får ett extra 
statsanslag om A$ 167 miljoner (= nära 1 
miljard sv kr) för att under tre år kunna 
förstärka sitt nationella innehåll från 20 till 90 
timmar per år. Detta är det största extra 
anslaget sedan ABC startades 1983. Av 
anslaget används bl.a. 67 miljoner för att i år 
starta en barnkanal  ABC3 i digitala marknätet.  
70 miljoner för dramaproduktion och 15 
miljoner för nya regionala bredbandshubbar. 
The new funding for broadband content affirms the 
ABC’s role as Australia’s town square – a place 
Australians can come to speak and be heard, to 
listen and learn from each other. Broadband 
funding puts the ABC at the centre of the new 
digital revolution; using fast networks to 
communicate new content with audiences in 
different ways and allowing the ABC to host 
content the audiences create themselves, säger 
ABC-chefen Mark Scott. 
 
Fakta: ABC:s kärnverksamhet består av två tv-
kanaler och fem radiokanaler samt internationell 
verksamhet (Radio Australia m.m.) med tonvikt på 
Asien/Stillahavsregionen. ABC är reklamfritt och 
finansieras till största delen (80 %) genom 
statsbudgeten. Övriga intäkter kommer från 
programförsäljning o.d. Senaste budgetåret var 
statsanslaget A$1.058 miljoner (6.295 milj sv kr). 
ABC har ca 4.500 anställda. 
 
Anticastrostation  
skär ned och ändrar format 
Miamibaserade Radio and TV Martí, som har 
160 anställda, måste avskeda en femtedel av 
sin arbetsstyrka när de statliga medlen skurits 
ned med $2,4 miljoner. Radio Marti kommer 
att bli helt en nyhetskanal och TV Marti 
kommer att sända fem minuters nyheter varje 
halvtimme med underhållning och annat 
mellan. Målet är att med en mindre arbets-
styrka kunna producera nyheter snabbare och 
skarpare. Med detta vill man möte den breda 
kritiken om att verksamheten är ”overfunded 
and underwatched”. Kubanska regeringen 
störsänder regelbundet och många säger att 



 4

programmen är trista.  Kongressmannen Bill 
Delahunt (D), som var en av initiativtagarna 
till den rapport som avslöjade stationens brist 
på publik, frågar sig varför man skall fortsätta 
finansiera en verksamhet som ger absolut inga 
fördelar. (Miami Herald) 
 
 
 

television 
 
tv-mediet och EU-valet: 
 
TV4 nekar politiskt parti tv-reklam 
Sverigedemokraternas pressekreterare Erik 
Almqvist reagerar mycket negativt på TV4:s 
beslut att låta Junilistan sända tv-reklam i 
kanalen. Den slutsatsen jag drar är att det är 
negativt för demokratin om Sveriges största tv-
kanal väljer vilka som får synas och vilka som inte 
får synas, säger han.  
Om TV4 nekar Sverigesdemokraterna at sända 
avser man att vända sig till andra kanaler. 
(Dagens Media). Problemet för partiet blir 
dock att de andra större kommersiella 
kanalerna, som TV3 och Kanal 5, inte sänder 
från svensk mark och styrs av brittisk 
lagstiftning som inte tillåter politisk reklam. 
  
Det finns inga skäl för TV 4 att svartmåla eller 
beskäftigt styra den politiska tevereklamen. 
Det skriver i DN Debatt två medieexperter, 
universitetslektor Marie Grusell vid Göteborgs 
universitet och Lars Nord, professor i politiska 
kommunikation vid Mittuniversitet i 
Sundsvall. Tittar vi närmare på den svenska 
valkampanjen avviker denna i dag från de flesta 
andra länder genom att partiernas möjlighet till 
direktkommunikation i stora medier är mycket 
begränsad. Fram tills nu finns ingen tevereklam 
och inga särskilda program i radio och teve där 
partierna själva får presentera sin politik. I stället 
ska all valinformation, mer eller mindre påtagligt, 
styras av journalister som exklusiva utfrågare eller 
analytiker. De gör förvisso ofta ett bra jobb, men det 
skulle knappast skada debatten om journalistiska 
tolkningar och politiska budskap blandades i högre 
grad än i dag. 
 
Visst finns det fullt legitima och rimliga skäl 
att avstå från att producera politisk tevereklam 
i Sverige skriver Grusell och Nord. Det kan 
handla om att det är dyrt, och att det är osäkert 
om vilka opinionsmässiga effekter sådan 
reklam har i ett land där företeelsen inte 
tidigare prövats. Däremot finns det knappast 
några skäl att ensidigt svartmåla, eller 
beskäftigt styra, den politiska tevereklamen. Vi 
behöver en mer nyanserad debatt där inte allt 

bloggande och twittrande automatiskt 
betraktas som demokratiskt uppbyggligt, och 
där inte all politisk tevereklam kategoriskt 
avfärdas som ett demokratiskt problem långt 
innan den ens har börjat sändas avslutar 
Grusell och Nord sin debattartikel som i sin 
helhet kan läsas på 
http://www.dn.se/opinion/debatt/tv4-diskriminerar-
sverigedemokraterna-1.856753 
 
För fria val:   
alla partier skall ha tillgång till televisionen 
En pluralistisk television som ger tillgång till 
rättvis information om alla deltagande partier 
är en förutsättning för fria val enligt Miklos 
Haraszti, OSCE:s representant för mediafrihet. 
Detta sade han efter att OSSE i Wien hade 
undertecknat det gemensamma uttalandet om 
Medier och val tillsammans med FN, 
organisationen för amerikanska nationer 
(OAS) och den afrikanska kommissionen om 
mänskliga och folkliga rättigheter. When 
television, the main source of information, is 
monopolized by governments or by a tight group of 
owners, the print press or internet-based media 
cannot sufficiently perform the job elections require, 
namely ensuring that all viewpoints and political 
perspectives are presented to the electorate, sade 
Haraszti.  
 
I uttalandet skriver man bl.a. att det skall 
finnas tydliga ålägganden för public service att 
informera valmanskåren, att respektera strikta 
regler ifråga om opartiskhet och balans samt 
att garantera alla partier och kandidater 
tillgång på lika villkor.  Läs mer på 
http://www.hrea.org  
 
Norska Frikanalen  
får must-carry och tio miljoner 
Öppen kanal för alla politiska partier 
Frikanalen är den nya rikstäckande Öppna 
kanalen i Norge. Enligt Dagens Näringsliv 
väntas inom kort ett lagförslag som innebär att 
alla tv-distributörer, som  Get och Canal 
Digital, tvingas att sända Frikanalen, inte 
enbart som idag i marksända digitalnätet, utan 
även kabel- och ip-TV-näten. Detta liknar det 
amerikanska och tyska systemet med must-
carry för public access. I en bransch med hård 
konkurrens är varje åläggande negativt och fel. 
Men om det blir så bestämt är det ju något vi 
rättar oss efter, säger adm. direktör Svein Erik 
Davidsen i Canal Digital.  
 
Kulturminister Trond Giske kommer, med 
förbehåll om att Stortinget ger klartecken, 
bevilja Frikanalen tio miljoner nkr i 
investerings- och driftstöd för de kommande 



 5

tre åren. Motprestationen är att Frikanalen 
ställer sändningstid, även regionalt, till förfo-
gande för politiska partierna. Jeg er glad for å få 
på plass en avtale med Frikanalen som sikrer 
grunnlaget for driften de første årene, samtidig som 
kanalen får forutsigbarhet om den fremtidige 
støtten fra staten, säger Giske. Betingelsen for 
støtten er at Frikanalen forplikter seg til være en 
reell ytringskanal for alle politiske partier og lister. 
Tre uker før et valg skal partiene og listene gis 
prioritet og forhåpentligvis blir dette så populært at 
det blir trangt om plassen, säger han.  
 
Verksamhetschefen Finn H. Andreassen säger 
till Kampanje det inte ännu är bestämt hur 
mycket sändningstid som skall användas för 
de politiska partierna. Det skall prioriteras i de 
tre veckorna innan valet, men hur mycket 
beror på hur många som kommer och begär 
sändningstid säger han. Det skal prioriteres i de 
tre ukene før valget, men hvor mye avhenger av 
hvor mange som kommer og ber om sendetid, säger 
Andreassen. Han upplever inte att Giske köper 
sig plats på Frikanalen. Hela avsikten med 
Frikanalen var ju att öppna för menings-
yttringar.   
 
Kulturministern har på intet sätt givit upp sin 
kamp mot för att behålla förbudet mot politisk 
tv-reklam trots domen i den europeiska 
människorättsdomstolen. Detta avtal följer 
upp premisserna i om politisk tv-reklam 
genom att även mindre partier inför ett val 
försäkras tillgång till tv-mediet menar Giske. 
Vi hilser den statlige støtten hjertelig velkommen, 
og er svært glad for at kulturministeren bistår oss 
med å bygge en tv-kanal for det sivile samfunnet, 
det første fundament for den tredje mediesektoren, 
säger Trond Enger, styrelseordförande i 
Frikanalen och till vardags generalsekreterare i 
riksförbundet för Norges barn- och 
ungdomsorganisationer.  
 
Läs mer om Frikanalen på http://www.frikanalen.no  
och titta på http://www.frikanalen.tv 
 
Dansk öppen kanal bäst inför EU-valet 
Icke-kommersiella Kanal København kommer 
att fram till EU-valet 7 juni att sända inte 
mindre än 23 upptaktsprogram där man till-
sammans med eu.webidialog.dk kommer att 
presentera 41 kandidater. Danmarks største og 
bredeste tv-dækning af valgkampen til Europa 
Parlamentet - helt uden smagsdommere, spindok-
torer og andre ledvogtere – da kandidaterne får 
ordet, säger redaktör Benny Haugshøj om 
satsningen, som han kallar för  mångfaldig 
lokal public service tv när den är som bäst.  
I anslutning till denna satsning visas också de 

fyra faktaprogram ”Europa og EU” på Kanal 
København på fyra språk; danska, engelska, 
turkiska och arabiska. (TV-Nyt)  
http://kanalkobenhavn.dk/8-skarpe-om-eu 
 
 

 
 
Stormatch i VM-fotbollskval  
endast i digital-tv 
Efter flera månaders osäkerhet står det nu klart 
att kvalmatchen i VM-fotbollen 6 juni mellan 
Danmark och Sverige kan sändas direkt i 
dansk digital-tv. Det är kabel- och satellit-
distributörerna YouSee, Stofa, Viasat och TDC 
som har gått samman och köpt sändnings-
rättigheterna för att utan extra avgifter visa 
matchen direkt från Råsunda i Stockholm. För 
distributörerna var det avgörande att ingen av 
de stora riksstäckande tv-bolagen (DR, TV2 
etc) var intresserade att köpa matchen till 
utsatt pris. 
 
Vi skal betale temmelig meget for at vise kampen, 
og det er også baggrunden for, at vi ikke bare sender 
den gratis ud til alle. Vi er ikke en tv-station, men 
vi ser det som en god mulighed for at få gjort 
reklame for digitalt tv, og så håber vi selvfølgelig 
også, at det kan føre til, at flere vælger at blive 
digitale kunder. säger vicedirektören i YouSee, 
Ulf Lund. Kabel-tv-bolaget Stofas direktör 
Jørgen Kristensen säger att am kände sig 
förpliktigade att göra något när matchen inte 
skulle kunna ses av danskarna. Rättigheterna 
till matchen ägs av det schweiziska bolaget 
Kentaro som i sin tur köpt dessa av svenska 
fotbollsförbundet 
 
Med anledning av att danskarna denna gång 
riskerade att missa den stora matchen vill 
Dansk Folkeparti nu säkerställa att alla viktiga 
sportevenemang, och då inte enbart fotboll, 
skall vara tillgängliga för alla tv-hushåll. 
Partiets kultur-, ungdoms- och idrottsord-
förande Karin Nødgaard vill ta upp frågan 
med de andra partiernas medieordföranden. 
(TV-Nyt) 
 



 6

 
 
Mobil-tv lanserat i Oslo  
MiniTV är en ny tjänst som nu har lanserats 
över DAB-nätet med DMB-teknik som gör det 
möjligt att se tv på mobiltelefoner och andra 
mobila enheter. DMB-mottagare finns redan 
till försäljning på flera ställen i Oslo. Man 
erbjuder sex direktsända tv-kanaler från NRK, 
TV 2 och MTG. NRK-kanalerna kommer att 
vara gratis medan TV 2 och MTG planerar att 
ta betalt för några av sina kanaler. Tillgängliga 
kanaler är NRK1, NRK2, NRK3, TV 2, TV 2 
News 24 and TV 3.  Man kan också ta emot 15 
DAB-radiokanaler.  DMB mobil-tv, som också 
finns f.n. i Sydkorea, Kina och Ghana, ses som 
ett kostnadseffektivt sätt att sända mobil-tv. 
 
TV-bolagen vill dra sig ur RiksTV 
RiksTV är betal-tv-operatören i det norska 
digitala marknätet (motsvarar Boxer i Sverige). 
Nu vill inte bara TV2 och Telenor sälja sina 
andelar i bolaget utan även publicservice-
bolaget NRK vill dra sig ur. Vi kommer ikke til å 
selge dette uten at vi får den prisen vi mener 
RiksTV er verdt, säger kommunikationsdirektör 
i TV 2 Gruppen Rune Indrøy. Frågan är om det 
är bra för RiksTV att alla tre ägarna vill sälja? 
Indrøy menar att ju mer som är till salu av 
bolaget ju större är ju möjligheten att det finns 
en intresserad spekulant. De tre ägarna i 
RiksTV betraktar bolaget som en framgång. 
För Telenor har tv-distribution och betal-tv 
länge varit en kärnverksamhet, men man har 
nu kommit till ett vägskäl. Om Telenor tar över 
NRK:s ägarandel, som man har förtur till, så få 
man 66 % ägarandel och detta kan bli för 
mycket då man också har ägarintressen i 
satellit-, kabel- och marknätet. (Kampanje) 
 
Enligt nyhetsbrevet Kampanje är också TV 2:s 
andel av systerbolaget Norges televisjon (Ntv) 
på spel. Vi kan komme til å gjøre en vurdering av 
posten vår i Norges televisjon, säger TV 2-chefen 
Alf Hildrum. NRK-chefen Hans-Tore Bjerkaas 
tänker dock vara kvar som delägare av Ntv 
oavsett vad som sker med RiksTV. Nu kan 
bägge bolagen som är knutna till det digitala 
marknätet vara på spel. Möjliga köpare av 
RiksTV kan vara svenska bolag; Modern Times 
Group och Boxer.  
 

Kanalpaketen ifrågasätts i Norge.  
Kulturministern utreder igen 
Dagstidningen VG skriver att kulturminister 
Trond Giske förkastar Medietilsynets utred-
ning om fritt kanalval. Folk hadde nok reagert 
dersom de kom i aviskiosken og og måtte kjøpe fire-
fem andre aviser for å få lov til å kjøpe den ene de 
kom for, säger Giske til VG.  
 
Därmed ger Kulturdepartementet ännu en 
gång Medietilsynet bakläxa. 2007 fick 
Medietilsynet i uppdrag att utreda fritt 
kanalval. I en rapport i oktober 2008 ville inte 
Medietilsynet ställa sig bakom en reglering 
som ålägger tv-distributörerna att erbjuda 
tittarna enstaka tv-kanaler (á la carte) istället 
för i paket. Rapporten til medietilsynet ble 
grundig kritisert av tv-selskapene, derfor har vi 
bestemt oss for å se på saken på nytt, säger Giske. 
En arbetsgrupp skall utreda vilken lösning 
som ger konsumenterna det bästa utbudet.  
 
Men kommunikationsdepartementet är inte 
överens med kulturministern och kommer inte 
att delta i en ny utredning. Där befarar man att 
en öppna nät kommer att hålla tillbaks 
investeringsviljan och man vill inte tvinga de 
som bygger ut näten att släppa in andra 
aktörer. Til syvende og sist vil dette være en sak 
for Samferdselsdepartementet. Vi har ansvaret for 
mediepolitikk, og Samferdselsdepartementet har 
ansvar for regulering av nettutbygging, säger 
Giske. (Kampanje) 
 
Høyre vill avskaffa tv-licensen i Norge 
Med 153 röster mot 115 beslöt Høyres 
landsmöte att anta en minoritetsförslag från 
partiets programkommitté om att tv-licensen 
skall avskaffas och att NRK istället  skall 
finansieras över statsbudgeten.  
 
SVT riskerar nya nedskärningar 
Sveriges Television genomför just nu nedskär-
ningar på hundratals miljoner kronor. Trots 
det slår SVT-chefen Eva Hamilton larm om 
nya besparingar, uppger Dagens Nyheter. I ett 
brev till kulturdepartementet beskriver hon 
företagets svåra ekonomiska läge.  Kvalitet 
kostar, vill man ha en samhällsdebatt, vill man ha 
dramaproduktion, vill man ha Uppdrag Gransk-
ning och ett Rapport som existerar dygnet runt så 
kostar det pengar, säger Hamilton till Rapport. 
Den dyra dramaproduktionen är i fara, 
nyheterna riskerar neddragningar och 
generellt väntar en avsmalning av program-
men. En ny omfattande nedskärning är att 
vänta 2012. Det är inte hållbart att varje år vara 
tvungen att plocka bort motsvarande ungefär 140 
tjänster, säger SVT-chefen. 



 7

Enligt Eva Hamilton finns det redan nu pengar 
som skulle kunna lösa krisen för SVT, men 
dem kommer hon inte åt i nuläget. Pengarna 
står på det så kallade rundradiokontot och är 
ett överskott från inbetalda licensavgifter.  Jag 
vill inte ha höjda tv-licensavgifter eller annat, jag 
vill ha tillgång till det överskott där publiken redan 
har betalat för att få bra program. Det finns ett 
överskott av tv-licenspengar som vi vill komma åt, 
säger Eva Hamilton. (SVT Rapport) 
 
Privat tv skall  
medfinansiera public service i Spanien 
Regeringen planerar att ersätta ett intäkts-
bortfall för den statliga tv:n med en treprocen-
tig skatteavgift på privata tv-bolag. Man vill 
också lägga en avgift på 0,9 procent på intäk-
terna för de telebolag, bl.a. Telefonica, som 
erbjuder tv-tjänster.  Åtgärderna kommer att 
ersätta intäktsförslusterna  efter det att rekla-
men kraftigt minskas och i framtiden ev. helt 
tas bort på public service-tv:n; innevarande år 
ca €477 miljoner. De privata tv-bolagen 
Telecinco, Antena 3, Prisa's Cuatro och La Sexta 
skall också investera fem procent av sina 
intäkter i spansk biofilm och tv-serier. 
 
Stora förluster för europeisk tv-jätte 
RTL, ägt av tyska Bertelsmannkoncernen, har 
drabbats hårt av det fortsatta raset för tv-
reklamen. Första kvartalet i år minskade 
försäljningen 11 procent från 1,58 (kv 1 2008) 
till 1,19 miljarder euro. RTL spår en nedgång 
på 15 % för den europeiska tv-marknaden 
under detta år. (Reuters) 
 
One Vision tar hand om  
marksänd digital-tv på Irland  
Broadcasting Commission of Ireland har nu 
beslutat att ge kontraktet för att driva de tre 
nationella marksända kanalknippena (mux) till 
konsortiet One Vision, som tidigare slogs ut i 
upphandlingen av svenska Boxer som dock 
nyligen drog sig ur projektet.  Ove Vision ägs 
av australiska, brittiska och irländska 
intressen; TV3 Group, Arqiva, Eircom och 
Setanta.  
 
Ökat politiskt intresse för  
amerikanska öppna kanaler  
PEG (Public, Educational and Governmental) 
Access är vad som närmast motsvarar Öppna 
kanaler i amerikanska kabelnät. Senaste åren 
har det i ökad grad uppstått problem när 
kabel- och telebolag med hjälp av de nya 
tekniska strukturerna kringgått de lokala 
must-carry åtaganden som är livsnödvändiga 
för de icke-kommersiella kanalerna. Bl.a. har 
Chicago Access Network Television och New 

York Citys Manhattan Neighborhood Network 
begärt att mediemyndigheten FCC tar ställ-
ning till att telekombolaget AT&T:s metoder 
att distribuera PEG på digitalt smalband, med 
sämre tillgänglighet för hushållen, står i strid 
med myndighetens regelverket liksom 
Communications Act.  FCC har fått in 770 
remissvar i frågan som i och med president 
Obamas tillträde i Vita Huset fått en konstruk-
tiv uppmärksamhet såväl FCC som i 
kongressen.  
 
PEG Access var nyligen ett huvudämne på en 
hearing om FCC:s budget  i Representanthuset. 
Kommittéordförande Jose Serrano (D-NY) och 
tillförordnade FCC-chefen Michael Copps var 
överens om betydelse av PEG för allmänheten. 
Copps ingav i ett skriftligt uttalande till kom-
mittén:  I know that a number of the members of 
the Subcommittee are concerned about recent 
developments regarding the carriage by multi-
channel video programming providers of PEG 
channels. 
 I share those concerns. PEG is a valuable source of 
diverse and local programming that not only 
provides an outlet for local voices, but also 
nourishes the civic dialogue and gives citizens the 
information they need to govern themselves... it is 
my hope that the Commission will take whatever 
steps are necessary to ensure that PEG remains a 
vibrant and valuable service.  
 
Stora nedskärningar för TVNorge 
Nyhetssändningar försvinner  
– kanske även i TV 2 
Den av ProSiebenSat ägda tv-kanalen 
TVNorge lägger ned Aktuelt, Sporten, 
Spotlight och Vädret från årsskiftet. 35 
helårsjobb används för dessa program i 
TVNorge.  Jeg vil rette en stor takk til en meget 
dedikert og profesjonell stab hos Mastiff Nyheter 
som har produsert disse programmene for TVNorge 
siden 1 januar 2002, säger adm. direktör och 
chefredaktören Harald Strømme.  Nyheterna 
har varit ett centralt inslag i sändningstablån 
sedan starten 1991 och har spelat en viktig roll 
i utvecklingen av TVNorge. Strømme säger att 
nedläggningen är ett offensivt grepp för att 
kunna göra viktiga framtida satsningar och 
renodla TVNorge som en bred norsk 
underhållningskanal.  
 
Efter detta beslut har nu TV 2:s koncernchef  
Alf Hildrum antytt att även TV 2-Nyhetene 
kan försvinna. Vi kan havne i den paradoksale 
situasjonen hvor NRK igjen er alene om å tilby tv-
nyheter, säger Alf Hildrum till Dagsavisen. 
Han menar att det nu är upp till myndighe-
terna att se till att det även i fortsättningen 



 8

skall kunna vara en verklig mångfald av tv-
nyhetssändningar. Hildrum vill att TV 2 skall 
få samma möjligheter att göra reklamavbrott 
som övriga kanaler. TV 2 vill också att det 
reklam för läkemedel tillåts vilket kan betyda 
tresiffriga miljonbelopp i intäkter för tv-
branschen skriver Dagsavisen. (Kampanje) 
 

 
 

Snart slut för norsk lokal-tv  
Lokal-tv-döden slår nu även till mot huvud-
staden. TVNorge lägger ned lokal-tv-stationen 
Oslo-Tv, som också produceras av Mastiff. När 
hela landet är digitaliserat vid årsskiftet inne-
bär det att alla sändningar via det analoga 
nätet upphör. De nu gällande avtalen om 
distribution av TVNorge via lokal-tv-stationer 
upphör samtidigt. Ledningen för TVNorge har 
därför beslutat att lägga ned Oslo-Tv redan 19 
juni 2009.   
 
Finanskrise og nedgangstider har ført til at flere 
lokal-tv-stasjoner er blitt nedlagt, og derfor har 
prosessen aksellert. Mange av lokal-tv-stasjonene 
tilhører mediehus hvor papiraviser er drivkraften. 
Nå har papiravisene store utfordringer og da er 
lokal-tv mer utsatt. At Oslo-tv legges ned skyldes 
at hele lokal-tv-strukturen faller sammen säger 
verksamhetschefen Øystein Kristiansen. 
Systerbolagen Mastiff och Mastiff Nyheter 
omfattar ca 100 årsverken.  
 
De anställda i FVNTV i Kristiansand har fått 
besked om nedläggning. Lokal-tv-stationen 
tillhör Mediehuset Fædrelandsvennen där 
totalt 36,8 tjänster nu försvinner i ett spar-
paket. FVNTV startade under namnet TVSør 
1997 och har 20.000 dagliga tittare. (Kampanje)  

 
Norska TV 2 sparar stort 
TV 2-chefen Alf Hildrum sade under en debatt 
på Nordiske Mediedager i Bergen att man 
måste personalkostnaderna ned 60-70 milj nkr. 
Man räknar med bortfall av reklamintäkter på 
350 miljoner under detta år. Bland besparings-
åtgärderna nämns en eventuell en nollupp-
görelse med facket eller en lönesänkning på 
fem procent. 

Några lästips om tv:   
 
Öppna Kanalen Växjö snart i hela länet 
Kronobergs län kommer med största sannolikhet att 
få sin TV-kanal inom en snar framtid. Många visar 
stort intresse för den typen av forum och mötesplats 

som på engelska heter Community Media (folkets 
tv). Kanalen sänder idag i Växjö kommun genom 
Comhem och Tele2 och når ut till 50.000 invånare. 
Avdi Islami, verksamhetschef vill skapa en platt-
form där alla i samhället inklusive företag ska 
kunna finnas inom ett och samma nätverk. Läs mer:  
http:// 
www.activemagazine.se/CM.php?PageID=69060 

Flytta en SVT-kanal till Göteborg 
Det finns bara ett robust skäl för public service-tv 
och det är att tv bör ge fler perspektiv på tillvaron 
än utsikten från tv-huset på Gärdet i Stockholm. 
Därför bör 55-procentsregeln behållas. Men allra 
bäst vore att flytta en tv-kanal till Göteborg, skriver 
Göteborgs-Postens Gert Gelotte. Läs hela krönikan 
på 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=49434
0 
 
Du blir vad du tittar på 
Tidsandan tillåter dessa program, så man tittar på 
människor som i underhållande syfte förnedrar sig 
eller mobbar varandra. Kanske kommer det svenska 
tittardömet att en dag ångra att de ”gjorde sig 
skyldiga till” att titta på förnedrings-TV? Kanske 
kommer de att inse att dessa program är ett slags 
propaganda för en avskyvärd människosyn? frågar 
sig Maria-Pia Boëthius i en krönika i  ETC. Tidsandan 
är ett förödande vapen. Om de som äger berättelsen 
om världen påstår att ”det går an” låter intelligenta 
människor bli att tänka, vilket de inte borde. ”Detta 
sänds, alltså är det okej.” Hur höga tittarsiffror ett 
program än har kan det vara helt förkastligt, på 
samma sätt som nazisternas lockande och 
spektakulära iscensättningar drog en hyllande 
miljonpublik, trots att vi idag känner djup skam 
inför detta.  
Att gå med på att låta sig underhållas av förnedring 
och mobbing och utstötning är att förnedra sig själv, 
vilket är själva meningen. ”Vi är alla skitstövlar”, 
skrockar producenterna. Men det är vi inte! Att 
tänka själv, att kunna gå emot tidsandan är en av de 
största gåvorna vi fått. Det gäller bara att våga ta 
den i besittning skriver Boëthius .  
Läs hela debattartikeln på  
http://etc.se/du-blir-vad-du-tittar-pa/ 
 
 

 
radio 
 
Nya digitalradion startar i Sverige  
Regeringen kommer att i höst lägga förslag i 
riksdagen som sannolikt innebär att såväl 
public service som kommersiell radio kommer 
att sända digitalradio med senaste tekniken 
DAB+.  Såväl SR som de kommersiella bolagen 
MTG och SBS samverkar i frågan. Det fram-
kom vid Teracoms radioseminarium Radiopuls 
14 maj att det kommer bli möjligt att för alla 
intressenter att söka sexåriga sändningstill-
stånd för digitalradio. Kostnaden blir enbart en 



 9

ansökningsavgift till den nya mediemyndig-
het, som också startar nästa år. Tilldelningen 
sker dock enligt principen ”skönhetstävlan”. 
Däremot så kommer FM-tillstånd för kommer-
siell radio att auktioneras ut genom slutna 
anbud. Några planer på särskilt statligt stöd 
eller anslag för digitaliseringen till vare sig 
public service eller kommersiell radio finns 
inte utan regeringens ambition är att låta 
marknaden d.v.s. efterfrågan styra utbygg-
naden. Även om färdriktningen mot digital 
radio står klar vill inte regeringen idag disku-
tera en nedsläckning av det analoga FM-nätet. 
Skälet är FM-radions starka ställning hos 
hushållen och beredskapsskälen. Hur regerin-
gen tänker sig regelverket tydliggörs i den 
lagrådsremiss om radio- och tv-lagen som 
kommer i juni. 
 
De kommersiella aktörerna stöder satsningen, 
men menar att det inte är någon självklarhet. 
Om vi bara får fyraåriga tillstånd nu när reglerna 
för radiotillstånd görs om kommer vi inte satsa på 
digitalradio på det här sättet. Fyra år är alldeles för 
kort tid att jobba med, åtta åriga tillstånd är ett 
måste för att vi ska gå in i det här på allvar, sade 
Christer Modig, programdirektör på MTG 
Radio på seminariet. 
 
Ett utbyggt digitalradionät med DAB+ kom-
mer att ha fyra kanalknippen med plats för 
totalt cirka 80 kanaler. 12 maj startade Teracom 
provsändningar med DAB+  I den s.k. 
digitalradiopiloten kommer under detta år sex 
kanaler DAB+ sändas; fyra SR och två från 
MTG Radio i tre områden; Stockholm, Uppsala 
och Gävle. En total potential om 2 miljoner 
lyssnare. Tillsammans med partners i piloten, 
återförsäljare och mottagaretillverkare, 
placerar Teracom ut ett hundratal DAB+ 
mottagare hos en utvald grupp av lyssnare. 
 
Efter sommaren kan detta område komma att 
utvidgas. Fler kanaler kan tillkomma under 
året i detta kanalknippe som har plats för ca 20 
st. Diskussion pågår också om deltagande från 
några närradiostationer i provområdet.  
 
Sveriges Radio renodlar utbudet i 
Stockholm - en språkkanal och en 
musikkanal 
11 maj förändrades SR:s kanalutbud i Stock-
holm. P2 blir en renodlad musikkanal 
samtidigt som P6 blir kanalen för program på 
andra språk än svenska. Förändringen innebär 
att musikälskare i Stockholm, som ursprung-
ligen var tänkt med P2,  får möjlighet att lyssna 
på klassisk musik, nutida konstmusik, jazz, 

folk- och världsmusik 24 timmar om dygnet på 
frekvensen 96,2 MHz.  
De många musikintresserade har länge efterfrågat 
en renodlad seriös musikkanal. Nu kan vi förverk-
liga det på FM-bandet i Stockholm, säger 
kanalansvariga Elle-Kari Höjeberg. 
 
P6 på frekvensen 89,6 MHz i Stockholm samlar 
alla program på andra språk än svenska. Det 
innebär att programmen från SR International 
på minoritets- och invandrarspråk, SR same-
radion och SR Sisuradio som idag sänds i P2 
flyttas till P6. Dessutom sänds utbud från 
Utbildningsradion och tablån fylls ut med 
flödande musik från SR Världen. Kanalen 
utökas med repriser från de regionala sänd-
ningarna på samiska och med en timme finsk 
sändning på lördagar. För första gången kom-
mer programmen på vitryska höras på FM-
bandet. P6 finns också på webben. Genom att 
samla de olika språksändningarna för Stockholms-
lyssnarna i P6, och samtidigt renodla P2 till en 
musikkanal, skapar vi tydlighet som gagnar alla 
lyssnare säger Höjeberg. 
  
Fler lyssnar på public service  
P4:s morgonprogram är den klart största 
morgonshowen i Sverige och når varje dag ca 
1,6 miljoner lyssnare enligt Sifo:s senaste 
lyssnarundersökning. SR:s lyssnare ökar något 
i jämförelse med förra årets undersökning, 
även om det totala radiolyssnandet går ner. Vi 
har något unikt att erbjuda våra lyssnare – både 
den lokala närheten och den globala insikten. Det 
kan inget annat mediebolag erbjuda. Värnar vi om 
detta värnar vi också om vår publik och deras 
behov, säger Mats Svegfors, vd för SR. När 
radiolyssnandet minskar totalt står Sveriges Radio 
stabilt hos lyssnarna, vilket visar den 
utomordentliga betydelsen av public serviceradio, 
inte minst i tider av turbulens och osäkerhet, säger 
Svegfors. I Stockholm, Göteborg och Malmö 
ökar lyssnandet på P4:s lokala kanaler. De är 
var för sig den största radiokanalen i respek-
tive stad. Bland de lokala P4-kanalerna ligger 
P4 Jämtland i topp tätt följt av P4 Gotland och 
P4 Dalarna - över 40 procent av befolkningen i 
dessa områden lyssnar på P4. 
 
                                    2009/2          2008/2  
Radio total………………73,8………….74,3 
SR………………........... 46,8………….46,2 
Kommersiell radio......…31,1………… 33,2 
Närradio…………......... ..3,3…………...2,6 
P1………………............11,3………… 10,9 
P2………………..............1,4…………...1,4 
P3………………............10,4………….10,2 
P4………………............30,6………….30,2 
 
Räckvidd i procent anger hur många olika personer i 
åldern 9-79 år som hört minst fem minuter på en kanal 
under ett genomsnittligt dygn måndag t o m söndag. 



 10

SR får ekonomikorrespondent 
Sveriges Radio tillsätter för första gången en 
ämneskorrespondent. Staffan Sonning får 
titeln ekonomikorrespondent, och ska bevaka 
ekonomi i Sverige och internationellt. Den nya 
tjänsten är ett led i SR:s satsning på en ökad 
ekonomibevakning i samband med finans-
krisen. Ekonomikorrespondenten ska samar-
beta med utrikesavdelningen, ekonomi-
reportrarna, Ekot och de lokala kanalerna. Det 
här uppdraget är ett drömjobb för varje journa-
list, säger Sonning f.n. chefsstrateg på SR.  
 
Ny rikstäckande kristen radiokanal  
på gång i Sverige 
Det är visionen för Cross Air. Redan till 
sommaren hoppas vi köra igång, berättar 
Roger Arnfjell som står bakom projektet. Just 
nu finns ingen kommersiell frekvens till salu, 
om det blir tillgängligt är målet att få en sådan. 
Till att börja med ska vi utnyttja webben och 
närradionätet. Att få dygnet runt-sändningar 
är prioriterat, men vi satsar också på att 
syndikera program på bästa tid över stora nät, 
säger Arnfjell. Det behövs mer finansiering, 
men ett startkapital är redan garanterat till 
följd av en insamling gjord av radiokolleger i 
Dallas. Syftet är att konkurrera med både 
kommersiell radio och public service. Han tror 
att den kristna profilen passar bra för radio 
eftersom det i första hand handlar om att 
skapa en närhet, värme och relation med lyss-
naren. Jag tror att många människor har en 
önskan att radion ska fungera som en god vän. 
Några programledare är inte klara men 
Arnfjell nämner Göran Skytte och Hans-Göran 
Björk som tänkbara alternativ. (Dagen)   
Noterat: Äldre generationer, som varit ute och rest, 
reagerar nog på namnvalet ”Cross Air”. Det var 
fram till 2001 ett känt schweiziskt regionalflygbolag. 
 
Största radiokoncernen i USA  
närmar sig konkurs 
Förra året var det största radio- och 
utomhusreklambolaget Clear Channel 
Communications den största medieaffären i 
USA när riskkapitalbolagen Thomas H. Lee 
Partners och Bain Capital tog över koncernen 
för $24 miljarder . Nu rasar bolaget intäkter 
och kassflöde vilket gör det svårt att betala 
skulderna på de lån som möjliggjorde köpet. 
Clear Channel kan enligt en bedömare på 
banken Wachovia komma att bli ett av de 
värsta problemen i medieindustrin eftersom 
bolaget också kan komma att få det extra svårt 
att övertyga kreditorerna att byta ut kontant-
skulder mot aktier för att undvika konkurs. 
Övertagandet förra året var nämligen präglat 
av en stridbar atmosfär inkluderande en 

domstolstvist. Clear Channels skuld är f.n. $18 
miljarder och förlusten senaste kvartalet var 
$418 miljoner.  
(New York Times, TheDeal.com) 
 
Så sent som i januari tvingades 1.850 anställda 
lämna Clear Channel, som en del av ett 
besparingspaket. Det räckte uppenbarligen 
inte. Nu får ytterligare 590 anställda lämna 
företaget. Totalt betyder det att 12 procent av 
personalen försvinner. Lyssnarna kommer att 
märka av förändringarna genom att en del 
direktsända program ersätts av nätverks-
produktioner och inspelade program. 
(Radionyt)   
 
Kommersiell radio i USA måste betala 
upphovsrättsavgifter 
National Association of Broadcasters har 
skruvat upp sin lobbyverksamhet mot ett 
lagstiftningsförslag som organisationen 
bedömer kommer att innebära arbetslöshet och 
ta död på lokala radiostationers utbud. 
Förslaget har nu dock godkänts i berört utskott 
och innebär ett slut på mellanvågs- och FM-
stationernas undantag från att betala upphovs-
rättsavgifter till de musiker som spelas på 
stationerna. Utskottsbetänkandet innehåller 
dock ett visst skydd för små och minoritets-
ägda radiostationer. (CongressDaily) 
 
Kina startar sin andra station i Australien 
CRI Beyond Beijing har börjat sända 12 
tim/dygn på FM 88 i den huvudstaden 
Canberra. Det handlar om CRI:s mest populära 
program som China Now, Today, People in 
the Know, Music Safari och the Hot Pot Show. 
Tidigare har China Radio International börjat 
sända i Perth på FM 104.9. Som vi rappor-
terade i tidigare nyhetsbrev sänder CRI nu 
också via Finland på mellanvåg. 
 
Perth först ut med DAB+ radio i Australien 
Nio kommersiella radiostationer i Perth - Mix 
94.5, 92.9, Nova 93.7, 6PR, 96 fm, 6ix, Radar, Pink 
Radio and Novanation - blev de första perma-
nenta DAB+ kanalerna. 90 % av stadens 
invånare har nu tillgång till gratis digitalradio. 
I de övriga storstäderna startar kommersiella 
DAB+ sändningar under maj med Sydney sist 
30 maj. Public servicebolagen ABC och SBS 
startar i juni och juli. Mellanvåg och FM 
kommer att fortsätta sända som hittills medan 
uppskattningsvis 50 miljoner analoga motta-
gare med tiden byts ut. (Perth Now) 
 
Indonesien på väg mot DAB+ 
Regeringen har beslutat att den europeiska 
Eureka 147-standarden skall användas för 



 11

kommande digitalradio i band III. Indonesia is 
proud to be leading the way in the digitalisation of 
radio in the Asia-Pacific region and we are very 
much looking forward to the future roll out of 
DAB/DAB+ digital radio services next year. säger 
Freddy Tulung på ministeriet för kommuni-
kation och IT. Tester med mobil-tv med DMB-
tekniken gjordes redan förra året i Djakarta. 
 
Community radio i Thailand legaliseras 
Telemyndigheten NTC ser illegal community 
radio som ett säkerhetshot och trycker nu på 
behovet av att reglera och kontrollera statio-
nerna. Det finns mer än 5.000 community 
radiostationer och alla sänder utan tillstånd 
säger överste Natee Sukolrat som leder arbets-
gruppen om community radio. Stationer kan 
delas upp på tre kategorier:  public service, 
community services och affärsdrivande. Den 
sistnämnda kategorin är den mest omfattande.  
 
Ett nytt regelverk kommer antagligen först att 
utfärda sändningstillstånd för den andra 
kategorin; ca 100 community servicestationer.  
Stationerna de andra kategorierna uppmanas 
registrera sig och sända på prov i väntan på 
sändningstillstånd.  De stationer som inte har 
registrerat sig 20 maj kommer att betraktas 
som illegala. Även om det inte ännu finns 
någon särskild lagstiftning att använda för 
detta så kommer man att hitta andra av 
stationerna begångna brott enligt thailändsk 
lag. Sådana brott säger Natee förekom under 
den politiska oron nyligen. (Bangkok Post) 
 
Brittisk radio:  
Upp för BBC, ner för kommersiella 
I den senaste publikmätningen från Rajar 
framgår det att de kommersiella radio-
stationernas marknadsandel faller från 42,2 till 
41,6 % samtidigt som BBC ökar från 55,7 til 
56,3 % . BBC Radio 2, BBC Radio 4 och BBC 
Radio 1 är de klart största radiokanalerna och 
de går all tre uppåt.   
 
Dansk reklamradio faller kraftigt i år 
Kenneth Brenøe i Group M säger till Børsen att 
man räknar med att radiomarknaden faller 
med hela 36 procent 2009. Detta fall skall ses i 
ljuset av att radiomarknaden redan 2008 föll 
med 20 procent.  
 
Därmed är det möjligt att ca 40 milj dkr för-
svinner från den tidigare förväntade reklam-
radiointäkterna på 120 miljoner.  Detta betyder 
problem för Talpa Radio (Radio 100FM) og 
SBS Radio (The Voice och Nova FM).  Proble-
met är enligt Brenøe är att många annonsörer 
att helt förlorat tilliten p.g.a. de många 

nedläggningar och den osäkerhet som hela 
tiden finns på marknaden. Han pekar på SBS 
Radio som i mars var nära att stänga helt. 
(Radionyt) 
 
 

 
annat 
 
Europaparlamentet  
bromsar telekompaketet 
Användarnas tillgång till Internet får inte 
begränsas utan föregående beslut från dom-
stol. Detta klargjorde Europaparlamentet vid 
omröstningen om telekompaketet. Ledamö-
terna valde att inte godkänna överenskom-
melsen med rådet i den här frågan, något som 
innebär att hela telekompaketet nu går till 
förlikning. Ledamöterna ställde sig bakom 
övriga delar i överenskommelsen som gäller 
konsumentregler, infrastruktursatsningar och 
modernare användning av radiospektrum. 
Men eftersom de valde att ändra den före-
slagna, gemensamma formuleringen om 
användarnas grundläggande rättigheter faller 
hela överenskommelsen. De texter som 
antagits är parlamentets ståndpunkt i andra 
behandling. Nu har parlamentet och rådet åtta 
månader på sig att nå en ny överenskommelse 
i förlikning. 
 
Svenska inlägg i debatten som föregick 
omröstningen:  
Eva-Britt Svensson (v) talade om "gamla 
maktstrukturer" som känner sig hotade och som 
därför vill kontrollera vad som sker på Internet.  
Hon framhöll att "vi som faktiskt älskar Internet och 
de möjligheter Internet ger, vi säger att användarnas 
rättigheter ska definieras av vad vi använder vårt 
abonnemang till." 
Gunnar Hökmark (m) välkomnade telekompaketet 
och menade att det innebär "klarare regler för 
konkurrens" och möjliggör "att fler tjänster, fler 
operatörer kan agera".  Hökmark framhöll att 
lagstiftningen säkrat "att ingen ska kunna kränka de 
enskilda användarnas frihet på Internet utan att det 
finns en legal och juridisk process som uppfyller de 
grundläggande kraven".  
Charlotte Cederschiöld (m) framhöll att huvudsyftet 
med telekompaketet är "att uppnå ökad konkurrens 
som leder till ökat utbud, lägre priser och bättre 
kvalitet för slutkunderna". Integritetsproblem är "en 
framtidsutmaning" och hon menade att "kommis-
sionen skulle kunna bidra genom att inrätta en 
gemensam task force för att finna gemensamma 
principer och balans".  Christofer Fjellner (m) poäng-
terade att telekompaketet "är i grunden bra" och att 
det "stärker konkurrensen och användarnas rättig-
heter". Samtidigt undanröjer inte telekompaketet, 
enligt Fjellner, alla hot som finns mot Internet men 



 12

det är ett "steg i rätt riktning" och tydliggör 
medborgarnas fri- och rättigheter, framför allt "att 
slippa bli avstängd utan rättslig prövning". 
Carl Schlyter (mp) noterade att ministerrådet inte 
deltog i debatten och framförde krav på rådets 
närvaro vid omröstningen. "Jag tror att det är 
många medborgare i Europa som skulle vilja ha ett 
svar från rådet om varför de motsätter sig en text 
som uttryckligen säger att inga ska stängas av från 
Internet utan ett föregående domstolsbeslut". 
 
TV och tidningar viktigaste 
informationskällan för unga 
För att få information om EU-valet vänder sig 
unga helst till TV och tidningar. Sociala medier 
och bloggar hamnar långt ner på listan, det 
visar en undersökning som Sveriges Ung-
domsorganisationer beställt. Undersökningen 
är gjord bland 1 000 personer i åldrarna 18-28 
år och visar att de traditionella medierna är 
ungas absolut viktigaste källa till information 
om EU-valet, skriver Resumé. Högst på listan 
hamnar TV-nyheter, som 45 % kommer att 
använda för att få information, därefter kom-
mer tidningar som 39 % kommer att använda 
sig av. Endast sex procent kommer att hämta 
information från sociala medier, och fem 
procent från bloggar. (Journalisten) 
 
Unga journalister får statlig lön 
Holländske medieministern Ronald Plasterk 
(PvdA) kommer att ge statlig lön till 60 unga 
journalister för arbete i privatägda dagstid-
ningar.  Han har reserverat €4 miljoner för två 
år och de kan efter sommarsemestrarna börja 
arbeta vid några av de cirka 30 nationella eller 
regionala dagstidningarna i landet. Plasterk 
har märkt att unga journalister är oftast de 
första som förlorar jobbet när tidningar 
behöver skära ned. Regeringen kommer att 
anslå ytterligare €8 miljoner i ännu icke 
fastställda stödåtgärder för pressen. (NIS 
News) 
 
Snart slut på gratis dagstidningsläsande 
Som vi skrev i tidigare nyhetsbrev pekar nu 
mediemogulen Rupert Murdoch på att dagens 
gratis tidningsläsande på nätet är över.  Han 
lyfter fram sin tidning Wall Street Journal som 
ett lyckat exempel på hur man kan ta betalt för 
innehåll på nätet.  Han överväger nu också att 
inom ett år ta betalt för sina brittiska tidningar 
(Times, Sunday Times, The Sun och News of 
the World).  
 
Mediekonglomeratet News Corporations 
senaste kvartalsvinst minskade med 47 % till 
$755 miljoner och det är främst dagstid-
ningarna som drar ner vinsten. Globalt gick 

just dagstidningsvinsten ner med hela 97 %.  
De interaktiva medierna med MySpace går 
inte heller bra. Murdoch avfärdar dock kon-
kurrensen från Facebook. We're not going for the 
Facebook model of getting hundred and hundreds of 
million of people who don't bring any advertising 
with them at all, säger Murdoch. Ljuspunkter 
var biograffilmen och Fox Channel i USA.  
3.000 fick fick lämna jobbet i News Corp. förra 
året. (MediaGuardian, Press Gazette) 
  
Danska Jyllands-Posten/Politiken vill likt 
Murdochs News Corp ta betalt för webb-
material. Vi måste erkänna att det inte är hållbart 
över tid att ge bort dyrt producerade nyheter, säger 
JP/Politikens vd Lars Munch till nyhetsbyrån 
Ritzau. JP/Politiken vill börja ta betalt för 
webbartiklar, men hur det ska gå till vet man 
inte, skriver Medievärlden. Problemet är 
Danmarks Radios sajt, DR.dk, vars webbmate-
rial antagligen kommer att fortsätta att vara 
gratis. Det gör det svårt för JP/Politiken att ta 
betalt för sitt material, eftersom man då 
riskerar att förlora läsare, enligt Munch.  
 
En undersökning, som gjorts av  
Pricewaterhouse Cooper i samarbete med World 
Association of Newspapers, med 700 personer 
i sju länder, visar att 62 procent kan tänka sig 
att betala för såväl nischade som allmänna 
nyheter på webben. Undersökningen visar 
också att de under 50 år är mer benägna att 
betala för webbnyheter än de äldre. 
(Journalisten) 
 
Finskt statsstöd till digitala biografer 
Att i största möjliga utsträckning upprätthålla en 
omfattande och mångsidig riksomfattande 
föreställningsverksamhet är en del av den 
nuvarande regeringens filmpolitiska åtgärder, 
understryker Wallin. I dag finns 307 biograf-
salar i vårt land - av dem är ett trettiotal 
digitaliserade. Med bidraget på 2,5 miljoner 
euro kan ytterligare ett trettiotal salar 
digitaliseras, säger Wallin. Stimulerings-
åtgärderna riktade främst till biografer utanför 
huvudstadsregionen. (Svenska YLE) 
 
Nordisk Film & TV-fond får fortsatt liv 
De nordiska kulturministrarna har ingått ett 
nytt femårigt avtal med Nordisk Film & TV-
fond. Avtalet, som sträcker sig fram till och 
med 2014, stärker Norden i den internationella 
konkurrensen på film- och TV-området. 
Budgeten för fonden förblir ca 70 miljoner 
danska kronor. Dock har ytterligare 1 miljon 
DKK beviljats för att marknadsföra nordiska 
filmer och talanger för en internationell publik. 
Samtliga 17 parter har undertecknat avtalet. 



 13

Det nuvarande upplägget, som innebär att 
Nordiska ministerrådet samarbetar med både den 
nordiska film- och TV-branschen, är nämligen helt 
unikt i internationella sammanhang och bidrar till 
att både upprätthålla konkurrenskraften och en höjd 
kvalitetsnivå, säger Nordisk Film & TV-Fonds 
vd Hanne Palmquist. Det finansiella stödet till 
fonden är fördelat på följande sätt: en tredjedel 
från Nordiska ministerrådet, en tredjedel från 
de nordiska filminstituten samt en tredjedel 
från nordiska public servicekanaler och 
kommersiella tv-stationer. (Filmnyheterna.se) 
 

  
 
Bredband för alla via satellit 
Eutelsat Communications har lanserat Tooway, 
en internettjänst via satelliten EUROBIRD 3, 
som är avsedd för privata brittiska konsu-
menter. För 30 pund i månaden kan hushåll på 
landsbygden och i s.k. ”slowband areas” nu 
via en liten parabol och en enkel installation få 
tillgång till 2 Mb/s (nedlänk) utan att behöva 
telefonlinjer. Systemet är också förberett för 
triple-play d.v.s. distributörer har möjlighet att 
med samma utrustning också erbjuda tv och 
ip-telefoni. Enligt en rapport i januari från 

Digital Britain är 14-20 % av hushållen i 
England fortfarande utan bredbandstillgång. 
Man uppskattade då att det skulle bli dyrt att 
med kabel nå dessa hushåll och det skulle 
dessutom ske långt efter det önskade startåret 
2012. Tooway finns redan i 20 europeiska 
länder och fler väntas de närmsta månaderna. 
Nästa år kommer Eutelsat att erbjuda högre 
hastighet upp till 10 Mb/s via den nya 
satelliten KA-SAT, som är särskilt avsedd för 
bredbandsdistribution. Läs mer på 
http://www.tooway.com/ 
 
Konferens: 
Civilmedia 09 får åter EU-stöd 
Civilmedia 07 och Civilmedia 08 var två 
framgångsrika konferenser om community 
media som med EU-stöd hållits i Salzburg.  
Detta var också det enda österrikiska projekt 
som bjöds in till konferensen och utställningen 
Conference on Creativity and Innovation - Best 
practice from European Union programmes i 
Bryssel i mars.  Den positiva responsen både 
från Bryssel och från deltagarna har nu lett till 
att även Civilmedia 09 får stöd av EU. 
Konferensen 5-7 november 2009, som tidigare i 
Salzburg, är öppen för alla organisationer och 
intressenter inom media i det civila samhället. 
Resebidrag utgår. 

 
 
 
 
 

Citatet 
 

Change will not come if we wait for some other person or some other time.  
We are the ones we've been waiting for.  

We are the change that we seek.  
(President Barack Hussein Obama) 

 
  
 
 
 


