
 

 

PUBLIC ACCESS  2009 : 7    
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 
 

 14 juni 2009 

www.publicaccess.se 

 
ledare 1 

Public service via skattsedeln 
I proposition föreslås att regering och riksdag behåller makten att kunna skruva på kranen på rund-
radiofonden där avgiftsmedlen samlas upp. Detta är bra. Nuvarande konstruktion är om inte kanske 
den bästa, men en av bättre om man ser på omvärlden. Public service är förvisso ingen statlig institu-
tion, men väl en offentligägd sådan. Som sådan har den många uppdrag i samhällets tjänst som i de 
flesta fall sköts på ett utmärkt sätt.  
 
Det finns dock en del som SR, SVT och UR inte klarar av. Det kan handla om uppdrag som inte finns 
angivna i avtalen med staten utan är underförstådda eller har ramlat mellan stolar.  Det är naturligtvis 
viktigt att bolagen står helt fria från statsmakten ifråga om innehållet i programverksamheten, men 
samhället bör kunna ha möjlighet att begära förändringar i organisationen och andra strukturer utan 
att behöva invänta att en fyra- eller sexårig avtalsperiod formellt tar slut. Dessa långa perioder är ett 
arv från den tid när radion och televisionen på Gärdet drevs som en industri. 
 
Det bör finnas möjligheter under avtalsperioden att, som i Danmark, och Norge, kunna gå in och göra 
tilläggsavtal. Vill vi att t.ex. UR skall snarast starta upp en omfattande verksamhet för minoritetssprå-
ken skall man inte behöva invänta nästa avtalsperiod. Vill vi att SR skall ta ansvar och återupprätta 
Radio Swedens sändningar till utlandssvenskar och sjömän skall också det bli möjligt under ett riks-
dagsår. Det är sannolikt inte så att alltid företagens ledningar per automatik tar de för samhället och 
publiken rätta besluten. 
 

En finansiering 
via skattsedeln 
skulle innebära 
en starkare mar-
kering av det 
förhållande som 
redan råder; 
samhällsupp-
draget för public 
service. Det skul-
le också göra det 
lättare att under 
avtalsperioder 
ge verksamheten 
bättre transpa-
rens gentemot 

allmänheten och dess valda företrädare i riksdag och regering.  Finansiering via skattsedeln används 
redan i Frankrike. Man fyller i en blankett om man inte har en tv-mottagare. Annars dras avgiften 
automatiskt av skattemyndigheten.  Att inte anamma detta raka system i Sverige beror sannolikt på 
att man vill upprätthålla illusionen om public service som en värld för sig.  
 
 

 

Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 
Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se   0733-249750 
Om abonnemang och annat:  http://www.publicaccess.se 



radio och tv 
 

Skärpta, men bättre villkor  
för public service 
Regeringen har nu lämnat sin proposition 
till riksdagen ang. kommande tillstånds-
period för Sveriges Radio, Sveriges Televi-
sion och Sveriges Utbildningsradio. Det 
blir i huvudsak oförändrade villkor för 
företagen, men regelförenkling och ökat 
oberoende.  Regeringen menar att fria och 
självständiga medier är en förutsättning 
för den mångfald i nyhetsförmedling och 
opinionsbildning som är av stor betydelse 
i ett demokratiskt samhälle. Uppdraget 
handlar i vid mening om att självständigt 
och oberoende av utomstående ekonomis-
ka, politiska och andra intressen erbjuda 
ett programutbud som är tillgängligt för 
alla, speglar hela landet och kännetecknas 
av god kvalitet, allsidighet och relevans 
oavsett genre. Ett mångsidigt programut-
bud ska erbjudas men att det är viktigt att 
slå vakt om programområden som är be-
tydelsefulla för allmänintresset och som är 
kvalitativt eller kvantitativt underrepre-
senterade hos branschen i övrigt.  
 
Sändningstillstånden för kommande till-
ståndsperiod ska gälla fyra år fr.o.m. 2010 
med en avstämning efter två år. SR och 
SVT ska fortsätta att fördjupa, utveckla 
och vidga sitt kulturutbud inom ramen för 
nuvarande uppdrag på kulturområdet. Ett 
mål för tillståndsperioden föreslås vara att 
alla program på svenska i SVT:s kanaler 
ska textas och ambitionsnivån när det 
gäller programverksamhet på teckenspråk 
skall höjas. 
 
Bestämmelserna för direkt sponsring 
skärps; maximalt 20 evenemang per år ska 
få sponsras. Det är viktigt för tilltron till 
radio och TV i allmänhetens tjänst att verk-
samheten är oberoende av direkt politisk styr-
ning. Programbolagens trovärdighet bygger 
också på att programmen är fria från reklam 
och att produktionernas oberoende inte ifråga-
sätts, säger kulturminister Lena Adelsohn 
Liljeroth. (Läs mer under avdelningen Televi-
sion) 
 
Förvaltningsstiftelsen för de tre bolagen 
ska utse ordförande och samtliga valda 

ledamöter i respektive styrelse, vilket in-
nebär att regeringen inte längre kommer 
att utse ordförande samt suppleant för 
dessa bolag.  
 
I propositionen görs bedömningen att nu-
varande finansieringssätt för programföre-
tagen bör fortsätta att gälla, dvs. en direkt-
finansiering bör inte införas. Det föreslås 
att tv-avgiften i benämns radio- och TV-
avgift. Det föreslås också att det i lagen 
införs en bestämmelse som anger att en 
enda radio- och tv-avgift ska betalas för 
samtliga tv-mottagare om mottagarna in-
nehas av ett företag, en statlig myndighet 
eller en avgiftsskyldig. Syftet är dels att 
förenkla för företagen, dels att undvika att 
betalningsskyldigheten ökar när datorer 
blir att betrakta som TV-mottagare. 
 
Sändningstillstånden kommer alltså före-
slås bli fyra år istället för de sexårsperio-
der som man hade innan senaste reger-
ingsskiftet. Man har valt att gå på radio och 
tv verkets remissförslag där man vill synka 
Public service sändningstillstånd med de 
kommersiella tillstånden som idag är fyra år, 
säger Jan-Olov Gurinder, distributionschef 
på SVT till SVT Kulturnyheterna. Det 
kommer helt klart att resultera i en ökad politi-
sering av Public Service, säger han. 
 
Regeringen har också i lagt fram proposi-
tionen Utveckling för oberoende och kvalitet - 
Radio och TV i allmänhetens tjänst 2010-
2013. SR, SVT och UR får drygt 6,7 miljar-
der kr direkt från rundradiokontot 2010, 
en uppräkning med tre procent, vilket 
motsvarar cirka 200 miljoner kr. Därefter 
är uppräkningen två procent per år. Re-
geringen föreslår även en särskild satsning 
om ytterligare fem miljoner kr per år för 
att säkerställa kvaliteten i den SR-verk-
samhet som är knuten till Berwaldhallen, 
symfoniorkestern och Radiokören.  
 
Idag är radio- och TV-avgiften 2076 kronor 
per år. Tack vare att fler betalar kan den 
hållas oförändrad under åren 2010 och 
2011.  SR, SVT och UR är betydelsefulla na-
tionella kulturinstitutioner. Vi gör denna 
satsning för att bolagen ska kunna fördjupa, 
utveckla och vidga kulturutbudet. Jag tycker 
dessutom det är bra att radio- och TV-avgiften 



 3 

inte behöver höjas i ekonomiskt kärva tider, 
säger kulturminister Lena Adelsohn Lilje-
roth. 
 
Kulturministern ville ge public service 130 
miljoner extra till kultur men finansminis-
ter Anders Borg sade nej. Detta var enligt 
tidningen Resumé skälet till att public ser-
vicepropositionen försenades med två 
veckor i maj. Helt fel signaler när vi är i 
den värsta krisen i modern tid, löd Borgs 
argument.  
 
SVT har i uppdrag att spegla hela landet i 
sin programverksamhet. Folkpartiet har 
krävt att den gamla 55-procentsregeln 
skulle återupplivas. Regeln om att 55 pro-
cent av programproduktionen för riks-
sändningar ska ske utanför Stockholm 
kvarstår också i det nya avtalsförslaget.  
 
Riksdagen ska behandla propositionerna i 
höst. Både sändningstillstånd och anslags-
villkor beslutas av regeringen före årsskif-
tet. 
 

Finska  
Konkurrensverket om Public service: 
finansiering via statsbudgeten 
Både Mediernas centralförbund och Kon-
kurrensverket anser att Yle borde finansie-
ras med hjälp av statsbudgeten. De säger 
att en sådan finansieringsmodell bättre 
tryggar mediernas mångsidighet och en 
rättvis mediekonkurrens jämfört med tv-
avgiften som hushållen betalar. Konkur-
rensverket kräver att man definierar Yles 
public service så att konkurrenssituatio-
nen mellan privata och offentliga medier 
är neutral. Verket anser också att lagen om 
Yles verksamhet ska vara preciserad och 
att den borde innehålla en uppskattning 
över hur Yles verksamhet påverkar kon-
kurrensen. Konkurrensverket går således 
emot förslagen om att ersätta tv-avgiften 
med en medieavgift (om 175 euro/år). 
 
Mediernas centralförbund poängterar att 
det ursprungliga argumentet om att bud-
getfinansieringen skulle skada Rundradi-
ons opartiskhet inte längre håller. Annan 
offentlig service finansieras också från stats-
budgeten, säger Satu Kangas på Mediernas 
centralförbund. 
(FNB/Vasabladet/Svenska Yle) 

Tredje mediesektorn  
bekräftas på Europarådskonferens 
Europarådet höll sin första Conference of 
Ministers responsible for Media and New 
Communication Services “Toward a new 
notion of media”, i Reykjavik 28-29 maj.  
Delegationer från 37 länder deltog. Här 
debatterades hot och möjligheter som ska-
pas av nya medier inklusive skyddet för 
de mänskliga rättigheterna. Avsikten att 
kunna ange en riktning för Europarådets 
arbete med dessa frågor närmaste åren. De 
sluttexter man enades om finns på 
http://www.coe.int/t/dc/files/Ministerial_Conferen
ces/2009_media_communication/default_en.asp 
 
I konferensen inledningsanförande fram-
håll den internationellt kände medieexper-
ten Dr. Karol Jakubowicz bl.a. att The flo-
odgates to universal expression are wide open. 
That is why some people say we should no 
longer speak of “mass media”, but of “media of 
the masses”. And this is where I would put 
community media – as media of the people, and 
not of the elite. Hela anförandet kan hämtas 
på http://www.cmfe.eu/article.php?id=110 
 
Ett ämne för konferensen var Relations of 
the media with the individual and with the 
community. Här var det civila samhället 
representerat av bl.a. ordföranden i Com-
munity Media Forum Europe (CMFE) Pie-
ter de Wit som framhöll att den tredje me-
diesektorn behöver fortsatt uppmärksam-
het på europolitisk nivå, särskilt i Europa-
rådet, för att följa utvecklingen i olika län-
der och erfarenhetsutbyte. Community 
media måste ingå i mediepolitiken ifråga 
om mediekunskap, public serviceuppdrag, 
interkulturell dialog, social sammanhåll-
ning och mediebevakning. Vid konferen-
sen framhölls bl.a. också att ifråga om ut-
vecklingen av mediekunskap måste med-
borgaren ha möjlighet att bygga upp och 
driva egna medier.  Inför konferensen bi-
drog CMFE och AMARC Europe med ett 
gemensamt dokument: 
http://cmfe.eu/article.php?id=102 
 
de Wits slutsats är att community media 
nu är erkänd som den tredje mediesektorn 
med ett viktig public service-värde. I sin 
rapport om verksamheten i styrkommittén 
för Media and New Communication Ser-
vices konstaterade dess ordförande 



 4 

Matthias Traimer med referens till rådets 
deklaration i februari om rollen för com-
munity media att “Community Media are a 
big, big enrichment to media diversity.” 
 
Tredje mediesektorn  
tydliggörs i Österrike 
Tv-licensen finansierar en stödfond 
Efter två års förhandlande har parlamentet 
nu slutligen antagit en ny lag om icke-
kommersiell radio och tv (community 
media).  Beslutet innebär att 1 miljon euro 
per år tillförs en fond för icke-kommersiell 
radio och tv som finansieras med licens-
medel och skall administreras av radio- 
och tv-myndigheten. Dessutom definieras 
icke-kommersiell radio och tv som en sär-
skild sektor efter att tidigare formellt räk-
nats till privat radio och tv.  Definitionen 
innebär radio och tv som är icke-vinst-
drivande, sänder program utan reklam 
och som är öppna för allmänhetens delta-
gande (public access). 
 
Målsättningen med fonden är att främja en 
programverksamhet som främjar österri-
kisk kultur, den nationella och europeiska 
identiteten samt information och utbild-
ning av befolkningen. Stödmedel kan an-
vändas för produktionskostnader liksom 
projekt, utbildning, utveckling och forsk-
ning.  I Österrike finns f.n. 13 närradiosta-
tioner och en öppen kanal.  
 
Extra licensmedel till  
dansk närradio och öppna kanaler 
I det nyligen träffade tilläggsavtalet för 
mediepolitiken i folketinget ingår finansie-
ring av en internetportal för icke-kommer-
siella lokalradiostationer. För detta avsätts 
ett engångsbelopp på 2 milj dkr av tv-
licensmedel, under förutsättning att radio-
stationerna, genom sina organisationer, 
påtar sig etablering och drift av portalen. 
Icke-kommersiell tv får 7,5 milj för att säk-
ra lägre distributionskostnader i ett första 
kanalknippet (mux1) i marksända nätet.  
(Läs mer om det mediepolitiska avtalet under 
avdelningen Radio) 
 
Fakta: Den danska community media-sektorn 
får i övrigt ett årligt driftsstöd om 50 miljoner 
dkr som finansieras av tv-licensen. 

Slut i rutan med svindlande höga löner  
Vid en mottagning i BBC:s tv-center blev 
stämningen frostig. BBC-chefen Mark 
Thompson använde nämligen tillfället att i 
ett timslångt tal berätta för bolagets mest 
kända presentatörer inklusive Bruce For-
syth and Terry Wogan, att eran med de 
höga lönerna var över. Varje radio- eller 
tv-stjärna som tjänar mer än £100,000 per 
år kommer att få en lönesänkning 25% när 
kontraktet omförhandlas. För de allra bäst 
betalda handlar det om 40%. Det finns de 
som tjänat £50,000 to £100,000 per pro-
gram. Allmänheten har också reagerat surt 
på sådana avtal som Johanthan Ross tre-
åriga som ger honom £5.6 miljoner (70 
miljoner Skr!) i årslön.  Debatten hettade 
till förra veckan när man i parlamentet 
lade fram en rapport där lönenivåerna för 
framträdande radiopresentatörer och disc-
jockeys hos BBC ifrågasattes. 
 
BBC har minskat antalet anställda med 
7.200 de senaste fyra åren och ytterligare 
1.200 skall få lämna. (MediaGuardian) 
 
BBC:s  internationella nyheter  
har en rekordpublik 
Global News-verksamheten drar nu en 
rekordstor publik om 238 miljoner som 
senaste året lyssnade till främst BBC 
World Service och tittade på BBC World 
News television. Året innan var publiken 
233 milj.  Största publiken finns i Nigeria 
(26 milj), USA (24.1) and Indien (22.2). 
 
Radiopubliken har gått ned något till 177 
milj, men BBC World Service fortsätter att 
vara världens mest populära internationel-
la radioverksamhet. I USA noteras en re-
kordökning till sex miljoner veckolyssna-
re. Man har också ett ökat antal lyssnare i 
hemlandet; 1,5 miljon. 
BBC World News kan nu tas emot av 292 
miljoner hushåll och har 74 miljoner tittare 
per vecka. BBC nya arabiska tv-kanal upp-
skattas ha ca åtta miljoner tittare per 
vecka. 
Publiken på Internet för BBC:s internatio-
nella radio och tv har ökat 27% på ett år. 
 
Fakta: BBC World News, som allmänt betrak-
tas som världen bästa nyhetskanal, sänds på 
satellit-tv och kabelnät i hela världen. Dessut-
om förekommer kanalen i nya marksända 



 5 

digital-tv-nät bl.a. i Norge. I Sverige kan man 
se BBC World News i Comhems kabelnät, men 
inte på Boxer.  Radiosändningarna från BBC 
World Service kan hittas på så gott som alla 
plattformar. Den traditionella är mellanvåg 
och kortvåg, som nu också digitaliseras 
(DRM), och Internet är snabbt växande. Kan-
ske den viktigaste kanalen är alla återutsänd-
ningar av lokala kommersiella eller icke-
kommersiella FM-stationer över hela världen.  
BBC betalar inget för denna distribution och 
radiostationerna betalar inte heller något till 
BBC för programmen. Detta ses som en win-
win situation för bägge parter. 
 
Irländsk public service nära konkurs 
Public servicebolaget RTÉ förlorar 1 miljon 
euro per vecka och kommer inte att kunna 
betala lönerna i oktober om inte kraftiga 
lönesänkningar och personalnedskärning-
ar görs de närmsta veckorna. 300 jobb ho-
tas.  RTÉ riskerar att få ett budgetun-
derskott på upp till 100 miljoner.    
 

Krisen kommer 
mitt i en växan-
de ilska inom 
personal över 
nivån på led-
ningen löner och 
bonus de senaste 

åren.  2007 tjänade företagets chef 441,000 
(mer än amerikanske presidenten Barack 
Obama) varav bonus var 108.000.  Sam-
ma år tjänade de verkställande direktörer-
na för RTÉ:s olika grenar mellan 150,000 
och 200,000 samt bonus och andra god-
saker som 12.000 om året enbart för att ta 
sin bil till jobbet.  Huvudskälet till bud-
getunderskottet sägs dock vara minskade 
reklamintäkter. RTÈ har annars mycket 
höga tittarsiffror.  
 
RTÉ har börjat skära ned i höstens pro-
gramutbud samtidigt som alla produk-
tionsbudgetar skärs ned med 5-10 %. De 
anställda röstar just nu om lönesänkningar 
på mellan 2,35 och 12,5 %.(Independent.ie, 
Irish Times) 
 
Fakta: Public servicebolaget RTE har ca 2.300 
anställda och finansieras i första hand av 
kommersiella intäkter varav reklam är den 
stora delen samt tv-avgiften. Denna stod för 42 
% av intäkterna 2007. 
 

Utredning om  
upphovsrättsavgifterna i Danmark 
I det nya tilläggsavtalet till den mediepoli-
tiska uppgörelsen för 2007-2010 har be-
stämts att man skall följa upp den punkt i 
det ursprungliga medieavtalet om det 
upphovsrättsliga avtalet mellan KODA 
och Gramex (danska motsvarigheten till 
Stim och Ifpi) och radio- och tv-stationerna 
beträffande att man skall i ökad grad ta 
hänsyn till det faktiska lyssnandet och 
tittandet när avgifterna fastställs. Man 
kommer att titta närmare på om dessa 
principer i verkligheten slagit igenom – 
eller om det sker en dubbelbetalning för 
radioprogram som sänds både på FM och 
DAB. I september kommer de politiska 
partierna bakom medieavtalet att ta ställ-
ning till om det behövs politiska initiativ i 
frågan. 
 
Ny chef för  
europeiska radio- och tv-unionen 
European Broadcasting Union har utsett 
Ingrid Deltenre 
till generaldirek-
tör 2010. Under 
Ingrid Deltenre’s 
leadership the EBU 
will help Members 
to overcome the 
technical, editorial 
and financial chal-
lenges of the digital age and the current eco-
nomic climate. She will pursue the EBU inter-
nal reforms launched under Jean Réveillon’s 
leadership säger EBU:s ordförande Jean-
Paul Philippot (RTBF/Belgien). Ingrid 
Deltenre är holländska och har varit chef 
för den tyska televisionen för Schweitzer 
Fernsehen sedan 2004. (EBU) 
 
Public service-veteran ny chef för UR 
Erik Fichtelius lämnar SVT och blir chef 
för Utbildningsradion 15 augusti då han 
efterträder Christina Björk, som kommer 
att finnas kvar i företaget till årsskiftet. 
Fichtelius är f.n. redaktionschef på 24 Di-
rekt, som bl.a. sänder debatter och semina-
rier i oredigerat skick. Han anställdes i 
public service redan 1975 då han började 
på Riksradions Ekoredaktion. Där arbeta-
de han 1984-1986 med Konsumentekot och 
fick då Stora Journalistpriset för första 
gången. 1987-1993 var han chef för Ekore-



 6 

daktionen. Sedan kom han till SVT och 
fick 2007 för andra gången Stora Journa-
listpriset, som "Årets Förnyare" med pro-
gramserien Ordförande Persson. Fichtelius 
har också varit gästprofessor i journalistik 
vid JMK, Stockholms universitet. 
 
I ett brev till 
UR:s samtli-
ga medarbe-
tare skriver 
Fichtelius att 
han ser det 
som en fan-
tastisk chans 
att få vara 
med och 
påverka stukturen i det svenska medieut-
budet. UR med Kunskapskanalen kan 
vara det intellektuella alternativet i en tv-
värld som alltmer präglas av underhåll-
ning och kommersialism. Jag vill leda ett 
företag som vågar gå sin egen väg och 
som kan stå för bildning och fördjupning. 
Vi ska erbjuda lite tuggmotstånd skriver 
Fichtelius. 
 
Han delar fullt ut UR-styrelsens uppfatt-
ning att vilja ta huvudansvaret för Kun-
skapskanalen och utveckla den till en full-
värdig, egen kanal. Detta kan ske om man 
lägger samman dagens programutbud 
med det som görs av 24 Direkt idag, fort-
sätter de programsatsningar som gjorts 
särskilt för Kunskapskanalen och stärker 
samarbetet med universitet, högskolor och 
folkbildning. En framgångsrik Kunskaps-
kanal förutsätter deltagande av SVT, och 
det finns goda möjligheter att utveckla 
samarbetet också med SR. Om det inte 
skulle bli möjligt nu måste det vara UR:s 
långsiktiga mål att förfoga över en egen 
kanal skriver Fichtelius i sitt brev. 
 
Fichtelius vill ha de geniala och galna idéer-
nas sommar.  Inför sitt tillträde 15 augusti 
vill han ha UR-medarbetarnas idéer som 
välkomstpresent; att de släpper alla krea-
tiva hämningar och lämnar förslag på hur 
UR ska kunna vara det ledande kunskaps-
förmedlande företaget i landet. Det kan 
gälla program och format, tv, radio och 
nät, men också organisationsfrågor, tek-
nik, marknadsföring, kompetensutveck-

ling eller i princip vad som helst som kan 
vara till glädje och nytta under färden. 
Han vill ha förslagen anonymt för att idé-
erna inte ska låsas av hierarkiska fördo-
mar eller stukturer. 
 
 

 
television 
 
Nej till politisk tv-reklam i Norge 
Partiernas når ändå ut via tv  
Stortinget har med stor majoritet beslutat 
att vidmakthålla förbudet mot politisk tv-
reklam. Samtidigt har public service i av-
talet med staten getts ett ökat uppdrag att 
bättre bevaka de mindre partierna och 
dessutom garanterats små partier utrym-
me i den icke-kommersiella Frikanalen. 
 
Turerna har varit många sedan europeiska 
människorättsdomstolen förra året konsta-
terade att alla politiska partier, särskilt 
mindre sådana, inte hade möjlighet att nå 
ut via tv-mediet. Upprinnelsen till det 
långa ärendet var när lokalstationen TV 
Vest inför valet 2003 sände reklam för 
Pensionärspartiet i Rogaland. Det var så-
ledes inte förbudet mot tv-reklam i sig 
som fälldes. Detta gjorde det möjligt för 
kulturminister Trond Giske att hitta andra 
lösningar istället för att upphäva förbudet 
mot politisk tv-reklam. Regeringens för-
slag blev att NRK skulle få i uppdrag att 
förstärka sin bevakning av de mindre par-
tierna inför val och att den rikstäckande 
öppna kanalen Frikanalen genom avtal 
med staten ger utrymme för de politiska 
partierna (Arrangemanget beskrivs när-
mare i nyhetsnotisen nedan). 
 
I Stortinget röstade 61 mot 34 att avvisa 
oppositionsförslaget att avskaffa förbudet 
mot politisk reklam. Kristelig Folkeparti 
röstade med majoriteten. 65 mot 34 rösta-
de för att ge NRK det ökade uppdraget. Vi 
förstärker NRK-avtalet och därmed också 
NRK:s ansvarför att täcka in små partier 
inför valen. Samtidigt säkrar vi små parti-
ers tillgång till Frikanalen. Därigenom 
stärker vi yttrandefriheten för små partier 
i Norge säger Giske. Det er jeg glad for. Poli-
tisk TV-reklame ville gitt en kraftig kostnads-
spiral i politikken, gjort partiene avhengige av 



 7 

pengeinteresser og gitt dem med størst kapital i 
ryggen mye større makt på bekostning av de 
med små ressurser, säger han. 
 
I ett inlägg i Kampanje skriver kulturmi-
nistern bl.a. staten gör mycket för yttran-
defriheten. Vi har grunnlovsfestet ytringsfri-
heten, lovfestet redaktørfriheten, gir store beløp 
i pressestøtte til avisene og sørger for et NRK 
gir bred plass til debatt. Men staten trenger 
også medienes hjelp. Pressen bør gjennom sin 
redaksjonelle dekning bidra til at småpartiene 
får den ytringsfriheten de har krav på. Løs-
ningen er ikke betalt reklameplass. Det vil 
være en ytringsfrihet for de pengesterke på 
bekostning av dem som ikke har kapital i ryg-
gen. 
 
Regjeringen følger opp dommen fra EMD 
gjennom å bedre små partiers muligheter til å 
slippe til på tv. NRK får større ansvar for å 
dekke småpartiene i en valgkamp. Samtidig 
styrkes Frikanalens mulighet til å formidle 
småpartier. Alle som 
bruker Frikanalen må 
følge norsk lov, det er 
derfor ikke fritt fram 
for rasistisk propa-
ganda, som noen har 
skrevet. Våre tiltak 
sikrer regjeringen 
småpartienes ytrings-
frihet samtidig som vi 
slipper politisk tv-
reklame. Det tror jeg 
det norske folk setter 
pris på. 
 
Hela utskottsbetänkandet:   
http://stortinget.no/no/Saker-og-
publikasjo-
ner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2008-
2009/inns-200809-237/ 
 
Frikanalen blir  
öppen kanal även för småpartierna 
Till beslutet i Stortinget om att förbudet 
mot tv-reklam skall behållas var också 
kopplat regeringens avtal med Frikanalen, 
som sänder i det digitala marknätet i Nor-
ge.  Avtalet innebär i korthet att Frikana-
len skall vara en verklig ytttrandefrihets-
kanal för samtliga politiska partier och 
listor, som också skall ges prioritet i tablån 
under tre veckor inför ett val. Utgångs-

punkten för uppdraget är Föreningen Fri-
kanalens stadgade uppgift att "styrke yt-
ringsfriheten og det deltakende demokra-
tiet gjennom å gi flere mulighet til å ytre 
seg gjennom TV-mediet." Det skall också 
ges utrymme för regionala sändningar för 
lokala partier. 
 
Frikanalen får 3,5 miljoner Nkr i driftsstöd 
2009 och samma belopp är utsatt för nästa 
år.  2011 får kanalen ett drifts- och inve-
steringsstöd om 2 milj och därefter ett år-
ligt driftsstöd om 1 miljon. Frikanalen når 
f.n. 40 % av befolkningen via digitala 
marknätet, men arbete pågår för att redan 
i år bli must-carry i kabelnäten och där-
med nå ca 80% av hushållen. Även om 
Frikanalen är den första öppna kanalen i 
ett digitalt marknät så har pardoxalt nog 
Frikanalen ännu inte kostnadsfri distribu-
tion i kabelnäten, som i andra länder med 
öppna kanaler. 

 
Se ett kortreportage som Öpp-
na Kanalen Göteborg gjorde 
vid ett studiebesök på Frikana-
len i Oslo på Webb-tv 
http://83.248.209.25/index.html 
 
SVT fortsätter med Kunskapskanalen,  
men UR närmare framtida övertagande 
Cecilia Wikström (fp) har tidigare krävt att 
UR ska ta över Kunskapskanalen från 
SVT, vilket gjort SVT:s vd Eva Hamilton 
rasande enligt tidningen Resumé.  I den 
nyligen presenterade public service-
propositionen föreslås dock ingen föränd-
ring. I denna skriver man att UR såväl i 
sitt remissvar som i sitt budgetunderlag 
för 2010 har framhållit att Kunskapskana-
len för UR är en central framtidsfråga och 
förordar en ökad satsning där UR tar över 
huvudansvaret för Kunskapskanalen. I 
den nuvarande konstruktionen tilldelas 
SVT sändningsutrymme och är skyldig att 
ge utrymme för sändningar av UR:s pro-
gram. Regeringen bedömer att samarbetet 
mellan SVT och UR om Kunskapskanalen 
är värdefullt och anser att det är viktigt att 
detta samarbete sker på ett konstruktivt 
och jämbördigt sätt. Regeringen bedömer 
att Kunskapskanalen är en viktig kanal för 
tillgängliggörande av utbildnings- och 
folkbildningsprogram och att denna kanal 
bör värnas särskilt.  
 



 8 

Dock skriver regeringen att man noga av-
ser följa utvecklingen av Kunskapskanalen 
under den kommande tillståndsperioden 
för att överväga eventuella förändringar 
inför nästföljande tillståndsperiod. 
 
"SVT förstör marknaden" - Hård kritik 
mot SVT:s sponsringsförsäljning 
När Sveriges Television vill få annonsö-
rerna att öppna plånboken jämför sig pub-
lic service-företaget med lågprisbolaget 
Ryanair skriver chefredaktören för Dagens 
Media Fredrik Svedjetun i en ledare. Någ-
ra andra argument som SVT och dess sälj-
bolag More Space använder: 
• "Kvalité och trovärdighet i en brusfri miljö". 
• "Erfarna medarbetare och välkända expert-
kommentatorer". 
• "Reklamfria kanaler bidrar till att budskapen 
når fram". 
• "Kostnadseffektiv reklamlösning". 
• "Ridsport i SVT - Ta chansen och exponera 
varumärket för en väl definierad kvinnlig och 
köpstark målgrupp". 
 
I en situation där många icke licensfinansiera-
de medieföretag kämpar för sin överlevnad 
känns SVT:s ogenerade reklam- och spons-
ringsförsäljning minst sagt osmaklig skriver 
Svedjetun. Det är inte rätt att SVT ska 
konkurrera om annonsörernas pengar i en 
tid då reklammarknaden störtdyker med 
konkurser och massuppsägningar till följd 
hos de medieföretag som tävlar på helt 
andra villkor är den "fria televisionen". Vi 
skriver om sporträttigheterna i tv som 
skenar i pris. SVT bör ge upp jakten på 
dessa rättigheter och de 30-50 miljoner per 
år som SVT drar in på sponsring ska till-
falla de företag vars verksamheter vilar på 
reklamintäkter, menar Svedjetun. 
 
Begränsningen av SVT:s sponsring är inte 
tillräcklig. Det säger TV4-Gruppens vd Jan 
Scherman, som häpnar över SVT:s aggres-
siva säljmetoder. Jag blir, med förlov sagt, 
förvånad när jag läser hur deras säljmaterial 
ser ut, säger Jan Scherman. Det är svårt att 
kombinera detta med SVT:s andra uttalanden 
om fri television, integritet och oberoende från 
alla former av ekonomiska beroenden samt att 
de är de enda som kan uppvisa den typen av 
trovärdighet. Man kan inte ens säga att detta 
krackelerar, det rämnar faktiskt. Förutom att 
Jan Scherman tycker att SVT uppvisar en 

kraftig dubbelmoral. När det finns ett före-
tag på marknaden som kan sätta priser helt 
oberoende av konjunktur och marknadens vill-
kor så inte bara stör utan förstör det markna-
den. 
 
Enligt public servicepropositionen skall nu 
SVT:s möjligheter till sponsring begränsas 
till 20 evenemang per år. Men det är inte 
tillräckligt, tycker Jan Scheman. Ett viktigt 
kriterium som utgör själva grunden för Public 
Service är att finansieringen inte är kommersi-
ell i någon utsträckning. Om Public Service, 
som det är nu, gör sig beroende av kommersiel-
la intäkter så försvinner ett särdrag. Grunden 
för mångfald i etern är att det finns olika äga-
re, olika finansieringsformer och olika uppdrag. 
Scherman vill att alla kommersiella finan-
sieringsmöjligheter för SVT stoppas.  
 
SVT:s sponsringschef Rolf Porsborn avvi-
sar kritiken. Vårt säljbolag använder sig av 
samma metoder som alla andra. Vi använder 
sponsring för att kunna finansiera de allra 
dyraste rättigheterna. Det här ger oss möjlig-
heten att kunna välja de 20 mest attraktiva 
evenemangen och det är väl bra, säger Pors-
born. Visst är vi mindre konjunkturkänsliga 
men det ligger i sakens natur. (Dagens Me-
dia) 
 
SVT: mer underhållning och sport 
mindre nyheter och fakta  
Den nya strategi som SVT lanserade förra 
året har lett till ett mer underhållningsin-
riktat programutbud. Samtidigt ökar tit-
tandet på SVT:s kanaler för första gången 
på 15 år. Även om ökningen är måttlig står 
förändringen i stark kontrast till den stän-
diga dödförklaringen av televisionen Den 
nya utbudsstrategin har inneburit att 
mångfalden i SVT:s programutbud har 
minskat.. Det skriver professorn i journa-
listik vid Göteborgs Universitet Kent Asp i 
rapporten ”Svenskt TV-utbud 2008” som 
också presenterades på DN Debatt 7 juni. 
 
Bredden har minskat i SVT-familjens 
samtliga kanaler, och i första hand i det 
informationsinriktade utbudet. Däremot 
har bredden i underhållningsutbudet ökat 
både i SVT1 och SVT24. SVT1 har blivit 
”den breda kanalen” och SVT2 ”den fakta-
inriktade kanalen”. Faktaprogram om ex-
empelvis konst, teater, vetenskap och mil-



 9 

jö förekom under 2007 både i SVT1 och 
SVT2, men under 2008 enbart i SVT2. SVT-
kanalerna har därigenom fått en tydligare 
programprofil. Men det har också innebu-
rit att bredden i programutbudet har 
minskat. Den nya strategin har också in-
neburit att SVT:s samlade utbud blivit 
mindre informationsinriktat och mer un-
derhållningsinriktat.  
 
Den nya utbudsstrategin verkar ha hejdat 
och kanske till och med vänt den långa 
nedåtgående trenden för SVT. Totalt sett 
är tittandet på SVT-kanalerna något större 
efter omläggningen än före. Den i och för 
sig måttliga ökningen måste ses mot bak-
grund av att SVT de senaste 15 åren varje 
år tappat i tittartidsandelar. Att inte fort-
sätta tappa tittare måste därför betraktas 
som ett viktigt trendbrott för SVT.  En ök-
ning med cirka 4 procent kanske inte ver-
kar så mycket. Men det står i stark kon-
trast till den ständiga dödförklaringen av 
televisionen. En enkel bearbetning av sta-
tistiken visar dock att svenska folket trots 
internet och sociala medier aldrig någon-
sin har ägnat så mycket tid åt ”gammel-
tv” som under 2008! För tio år sedan titta-
de vi enligt MMS på tv i genomsnitt 143 
min per dag. För 2008 är siffran 160 min. 
 
Har public serviceuppdraget offrats för 
tittarsiffror, frågar sig Asp. Public service-
företag befinner sig i skärningspunkten 
mellan ett samhällsintresse och ett publik-
intresse. Frågan är om SVT gör en rimlig 
avvägning mellan samhällsintresset och 
publikintresset. 
SVT-familjen fortfarande den överlägset 
största programmångfalden och ett utbud 
som över huvud taget inte finns i några 
andra svenska tv-kanaler. En stark ställ-
ning för det informationsinriktade utbudet 
är också ett grundläggande public servi-
ce-krav. Även om detta utbud minskat 
genom kanalprofileringen är fortfarande 
övervikten stor för det informationsinrik-
tade utbudet (nästan 60 procent).  
 
Det är möjligt att SVT i det nu fullt ut-
byggda digitala tv-landskapet funnit den 
balanspunkt mellan samhällsintresset och 
publikintresset som gör att man fortsatt 
kan ha en stark förankring både hos sin 

publik och hos sina uppdragsgivare, me-
nar Asp. Han ser också SVT Play som en 
kommande viktigt faktor att räkna med.  
Läs hela artikeln på  
http://www.dn.se/opinion/debatt/mer-
underhallning-i-svt-okade-tittandet-1.886049 
 
Hela Mellersta Östern sände Obamatal 
President Barack Obamas tal i Kairo nyli-
gen direktsändes eller bevakades av de 
flesta tv-kanalerna i Mellersta Östern. 
Minst 34 arabisktalande kanaler sände det 
timmeslånga talet som riktade sig till värl-
dens 1,5 miljarder muslimer. Detta inklu-
derar tv-kanaler som betraktas som USA:s 
ärkefiender. Al-Manar, en satellit-tv-kanal 
som drivs av Hezbollah i Libanon, och 
Irans Al-Alam liksom statskontrollerade 
kanaler sände alla talet. (AFP) 
 
Tredje öppna kanalen startar på Irland 
Mediemyndigheten BCI har gett Cork 
Community Television Ltd (CCTv) ett 
tioårigt tillstånd för att sända en öppen 
kanal i Cork och dess omgivningar. CCTv, 
som är den tredje öppna kanalen på Ir-
land, kommer till att börja med att sända i 
UPC:s digitala kabelnät 1-2 timmar per 
dygn. På sikt planerar man sända även i 
det digitala marknätet.  BCI:s ordförande 
Conor J. Maguire säger: Community televi-
sion is an important part of the broadcasting 
landscape in enabling a participative, approach 
to broadcasting, while at the same time promo-
ting principles of com-
munity development. I 
wish all involved with 
the station every suc-
cess in the coming ye-
ars.   
Cork Community 
Television: http://www.corkcommunitytv.ie/ 
 
Regionalt nyhetssamarbete  
BBC - ITV i återvändsgränd 
I våras meddelades planer på att BBC 
skulle samarbeta med den största kom-
mersiella tv-bolaget ITV ifråga om regio-
nala nyhetssändningar. På detta sätt skulle 
man kunna spara mycket pengar. Det har 
dock visat vara en svår nöt att knäcka. De 
bägge bolagen kan inte komma överens 
om var man skall börja med en pilotverk-
samhet. Närmaste kandidater är Manches-
ter och Birmingham. ITV har också kom-



 10 

mit fram till att de eventuella besparing-
arna £7-8 miljoner per år uppnås först 2016 
och är modesta. Chefen för ITV News Da-
vid Mannion säger också att BBC ”opera-
tes in a pretty old-fashioned way."  Det har 
också visat sig att det finns ett oväntat 
problem; regionala och nationella nyheter 
är svårt att dra gränsen mellan. It is a false 
frontier, säger en luttrad direktör på BBC, 
som inte vill att BBC:s bildinsamling runt 
om i landet skall kunna användas för att 
stödja ITV:s nationella nyhetsservice 
(ITN). (MediaGuardian)  
 
Hästkur i fransk tv 
Krisdrabbade public servicebolaget France 
Télévisions måste göra sig av med 900 
anställda fram till 2012.  Bolaget har fått 
det tuffare med ekonomin sedan regering-
en tog beslut om att avveckla reklamen i 
France 2 och France 3.  
 
Dom kan vara slutet för reality-tv 
En domstol i Paris har fastslagit att de som 
uppträder i reality-tv utför ett arbete och 
deltagarna därför måste ges anställnings-
kontrakt av tv-bolagen. Produktionsbolag 
kan inte längre använda individer som de 
har gjort i flera år och låta dem göra vad 
de vill under 24 timmar säger advokaten 
Jeremie Assous som företrädde tre perso-
ner som deltagit i Ile de Tentation (Tempta-
tion Island) fallet togs upp redan upp 2005, 
men har gått igenom flera överklaganden 
fram till det slutliga domstolsbeslutet.  TF1 
Productions ordförande Edouard Boccon-
Gibod varnar för att domen kommer att 
beröra många olika tv-program som byg-
ger på vanlig folks medverkan.  (AFP) 
 
Mogulerna i ordkrig 
Ett ordkrig med sylvassa anklagelser har 
brutit ut mellan mediebaronerna Silvio 
Berlusconi och Rupert Murdoch. Berlus-
coni använder sina egna tv-kanaler där 
han hävdar att Murdoch använder sina 
tidningar för att smutskasta honom. Det 
började med att Murdoch för några år se-
dan etablerade sitt satellit-tv-bolag Sky i 
Italien. Innan hade Berlusconi via sitt Fi-
ninivest dominerat italienska tv-markna-
den. Speciellt när han satt i regeringsställ-
ning och hade inflytande över statliga tv-
bolaget RAI hade Berlusconi monopol på 

italiensk tv. Monopolet bröt Murdoch med 
Sky Italia. Men Berlusconi ansåg att det 
gick för bra för konkurrenten och drev 
igenom kraftiga skattehöjningar på avgif-
terna för betal-tv.  
 
Däremot har Murdoch fått in hårda smäl-
lar på Berlusconi den sista veckan. Brittis-
ka dagstidningen The Times som haft flera 
artiklar om Berlusconis utsvävande liv 
med lättklädda fotomodeller och tonårs-
flickor. I en intervju i tv-kanalen Canale 5, 
som Berlusconi äger, hävdar Berlusconi att 
artiklarna är en hämnd för vårens skatte-
höjning på betal-tv. Jag vill inte vara elak 
men olyckligtvis innebar skattehöjningen för 
Sky att det blev en brytning i relationerna med 
Murdoch som nu har publicerat en serie med 
artiklar som attackerar mig, säger Berlusconi 
enligt Guardian. Han förklarar däremot 
inte en rad andra tidningars bevakning av 
honom. The Economist har till exempel 
idiotförklarat den italienske premiärminis-
tern under flera år. (Resumé) 
 
YouTube i tv-rutan 
Google har presenterat en ny videotjänst; 
läsaren YouTube XL, som gör det möjligt 
att se videofilmer på YouTube på stora 
skärmar. Genom denna kan man ansluta 
sin vanliga tv hemma till en laptop eller 
spelkonsol (som Xbox 360). Det är en 
mycket avskalad läsare som inte ger möj-
lighet att scrolla eller att komma åt kom-
mentarutrymmet. Man har dock sökfält 
och tumnagelbilder för att hitta fram. 
(CNET News)  
 
Webb-tv 
 
- Brittiskt tv-bolag  
lägger ut alla sina program gratis 

Channel 4 blir det första brittiska tv-bolag 
som lägger ut hela sitt programbibliotek 
på nätet helt fritt.  I juli blir mer än 4.000 
timmar eller 10.000 programtitlar ur arki-
vet på den s.k.  
4oD catchup service.  Hittills har denna 
tjänst gett tittarna möjlighet att på nätet se 
program under 30 dagar efter sändning i 
Channel 4.  En del inköpta program som 
amerikanska serier som Vänner kommer 
inte att kunna ses på nätet p.g.a. upphovs-
rättsliga skäl. Initiativet kommer att sätta 
tryck på BBC som idag erbjuder sina pro-



 11 

gram via sin iPlayer enbart under en vecka 
efter sändningen.  BBC anser dock att C4:s 
initiativ är "great news for viewer choice". 
(MediaGuardian) 
- Drastisk nedtrappning  

för tysk public service 

De tyska public servicebolagen ARD och 
ZDF kommer att drastiskt minska på det 
programutbud man erbjuder via Internet. 
Detta kommer som ett svar på attackerna 
från de kommersiella kanalerna och dags-
tidningarna som anser utbudet är orättvis 
konkurrens. ZDF kommer att reducera 
programutbudet med 70 % och begränsa 
tiden som program ligger på nätet efter 
ursprunglig sändning. ARD och ZDF:s 
rapportering på nätet kommer att tas bort 
efter en vecka. Ifråga om stor sport som 
Bundesliga kommer rapporteringen bara 
ligga ute ett dygn. (Reuters) 
 
Fakta: ARD och ZDF finansieras både licens - 
och reklamfinansierade vilket innebär att bola-
gen konkurrerar på samma marknad som 
kommersiella medier. Channel 4 är reklamfi-
nansierad, men offentligägd. 
 
Fox News anklagas för hets till mord 
Abortläkaren George Tiller blev skjuten 
under söndagen när han besökte sin kyrka 
i Wichita. En misstänkt gärningsman, med 
koppling till antiabortgrupper, är gripen. 
Tiller har under flera år varit hatobjekt för 
den kristna högern och konservativa me-
diekommentatorer.  
En av de häftigaste kritikerna har varit Fox 
News arrogante Bill O´Reilly. Sedan 2005 
har O´Reilly kallat Tiller, bland annat, för 
nazist och barnamördare. Enligt nättid-
ningen Salon har Fox högerstjärna attacke-
rat Tiller 28 gånger. Det finns ingen annan 
person som bär så mycket ansvar för att ha 
skapat bilden av en lös vilde som kan 
döda barn på grund av stöd från en koali-
tion av kulturelit, politiker och sekulära 
journalister, skriver Salon. Flera tidningar 
och sajter, som Daily Kos och Huffington 
Post har framfört liknande anklagelser. 
(Resumé)  
 
Svenska Boxer köper upp  
finska PlusTV 
Boxer, en del av Teracomkoncernen, köper 
majoriteten av aktierna i den finländska 
betal-TV-operatören PlusTV. Baker Capi-

tal och IT Provider Funds kvarstår som 
minoritetsägare. Målet är att fortsätta att 
utveckla PlusTV till nytta för både kon-
sumenter och programbolag. Plus TV har 
etablerat sig som en ledande betal-TV-operatör 
på den finländska marknaden och har stor po-
tential. Vi räknar med att utveckla synergier 
mellan våra verksamheter i Sverige, Danmark 
och Finland och att lära oss av varandra. Med 
vår samlade förmåga kommer alla företagen att 
bli starkare på alltmer konkurrensutsatta 
marknader, säger Per Norman, vd Boxer. 
 
PlusTV startade 2006 
och erbjuder attrakti-
va programpaket till 
hushåll via det fin-
ländska digitala 
marknätet. PlusTV 
har 280.000 kunder, 
omsätter drygt  50 
miljoner, har 35 anställda. 
 
 
 

radio 
 
Politiskt avtal om dansk radio: 
Kommersiell radio skall räddas 
Kulturminister Carina Christensens rädd-
ningsplanka för den nödlidande kommer-
siella radiomarknaden blir att den fjärde 
landstäckande FM-kanalen. Denna kanal, 
som sänder P2, kan Danmarks Radio 
komma att förlora 2011 till förmån för en 
kommersiell kanal med klara public servi-
ceförpliktelser ”af høj kvalitet."  Framtiden 
för denna radiokanal har dock inte fast-
ställts i det tilläggsavtal som nu flertalet 
partier i folketinget kommit överens om 
bl.a. att ändra villkoren för de nuvarande 
nästan rikstäckande kommersiella näten 
FM5 och FM6 när nuvarande tillståndspe-
riod går ut 31 dec 2010. De två kanalerna 
skall fördelas genom skönhetstävlan. Det 
blir fortsatt en avgift till staten, men denna 
skall anpassas till intäkterna. De kommer-
siella stationerna får dessutom förbättrade 
villkor för att göra sig gällande på DAB.  
 
Regeringspartierna Venstre och 
Konservative har i åtta år upprepade 
gånger utlovat en omplanering av FM-
bandet för att ge plats för ytterligare 
kanaler. Men nu avlyses dessa planer och 



 12 

ses dessa planer och istället satsar man 
helt på en utbyggnad av DAB och webb-
radio istället. I medieuppgörelsen har man 
dock inte köpt socialdemokraternas för-
slag om att stänga FM-bandet 2017. Även 
om kulturministern själv tror på digital 
radio, ser hon inte just nu något skäl till att 
stänga FM-bandet. Hon menar att det inte 
är nödvändigt att ta frekvenserna på FM-
bandet för att införa digital radio. Det skall 

fortsättningsvis 
satsas på FM, 
inte minst den 
fjärde lands-
täckande kana-
len.   
 
Politikerna vill 

att DAB-mux 3 skall börja byggas ut sna-
rast möjligt för användning av DR:s regio-
nalradio och för kommersiella lokala och 
regionala radiostationer.  L-bandet kom-
mer inte att användas för digital lokalra-
dio utan istället skall det nyttjas för mobil-
tv och liknande.  Det skall också utarbetas 
en långtidsplan för digitaliseringen av 
radio som innefattar en övergång till den 
modernare standarden DAB+.  
 
FM5 och FM6-näten kommer således att 
nästa gång fördelas genom s.k. skönhets-
tävlan. Det var ett av de största politiska 
misstagen att sälja ut kanalerna till höst-
bjudande, säger lektor Per Jauert på Insti-
tut ved Informations- og Medievidenskab 
Århus Universitet. Ansvaret er den tidligere 
kulturministers, men også branchen har sin 
del. Det nya tilläggsavtalet löser inget just 
nu, menar han. Satset på DAB og skønheds-
konkurrence hjælper ikke her og nu. Eric Han-
sen, adm. direktör för SBS Radio, håller 
med: Det er ingen hemmelighed, at dette år 
har været et forfærdeligt år for kommerciel 
radio i Danmark. Satset på DAB og skønheds-
konkurrence hjælper dog ikke her og nu. Men 
det giver arbejdsro. Uppgiften att definiera 
vad de kommande kommersiella kanaler-
na skall innehålla ligger hos Radio- och tv-
nämnden och folketingets medieordfö-
rande för de olika partierna.  
I avtalet har man också markerat att för att 
främja utvecklingen av DAB och säkra de 
kommersiella radiokanalerna en bättre 
konkurrenssituation så skall public servi-

ceavtalet preciseras ifråga om DR:s pro-
gramverksamhet på DAB.  DR sänder f.n. 
en rad hitmusikkanaler på DAB, som till 
förväxling liknar de kommersiella statio-
nerna – utan reklam. Det blir kanske dessa 
kanaler man nu sätter stopp för.  
 
DR Medieforskning har sedan november 
2008 undersökt hur danskarna lyssnar på 
DR:s radioutbud; fyra radiokanaler på FM, 
15 på DAB och alla dessa plus några till på 
nätet.  DAB-lyssnandet var i november 7 
% och har till i maj i år ökat till 8,5 %.  På 
internet är lyssnandet endast 2,1 % medan 
de flesta fortfarande lyssnar på FM. I maj 
var lyssnandet på FM 89,4 %. (Radionyt 
DK) 
 
Digitalradion marknadens ansvar 
Svenska FM-nätet kvar minst tio till 
I public servicepropositionen bedömer 
regeringen liksom flertalet av de remissin-
stanser som yttrat sig att FM-nätet kom-
mer att vara i drift under lång tid, men 
dess begränsade utvecklingsmöjligheter 
innebär att det är nödvändigt för radio-
branschen att dra nytta av teknikutveck-
lingen och att använda nya distributions-
former. En utveckling av marksänd digital 
radio bör vara marknadsdriven och förut-
sätter en samverkan mellan SR och den 
kommersiella radion.  
 

Regeringen anser att FM-nätet är ett väl 
utnyttjat och tillförlitligt distributionsnät 
som bör finnas kvar under lång tid fram-
över. Samtidigt är utrymmet i det analoga 
FM-nätet begränsat. En digitalisering skul-
le troligen innebära möjligheter till en om-
fattande ökning av radioutbudet i hela 
landet. Det skulle i sin tur innebära en 
möjlighet för hela radiobranschen att ut-
vecklas och stimulera arbetsmarknaden 
för externa producenter på radioområdet.  
 
Regeringen bedömer att en utveckling av 
digital radio bör vara marknadsdriven. 
Detta innebär att de kommersiella aktö-
rerna på radiomarknaden deltar och att 
parterna samverkar, dels beträffande val 
av teknisk standard och dels när det gäller 
att bära kostnaderna för utveckling och 
utbyggnad. SR bör inte ensamt driva ut-
veckling av digitala sändningar. En av 
förutsättningarna för en framgångsrik 



 13 

utveckling av digitala sändningar är ett 
lättillgängligt och varierat utbud från både 
SR och de kommersiella kanalerna. Mer-
värdet av digital marksänd radio måste 
klart framgå för konsumenten.  
 
Ett teknikskifte på radioområdet torde 
komma att ta betydligt längre tid än över-
gången från analog till digital marksänd 
TV. AM-sändningarna, som nådde hela 
befolkningen, fortsatte 20 år efter det att 
FM-nätet täckte hela landet. En övergång 
till digital radio bör vara en process som 
drivs av radioföretagen och där konsu-
menternas intressen är vägledande. Reger-
ingen anser att det inte kommer att bli 
aktuellt att sätta ett slutdatum för FM-
sändningarna under det närmaste decen-
niet.  
SR:s tillstånd att sända digitalt, som löper 
ut 2009, bör förlängas och vidgas. Dock 
tillförs inte i propositionen SR extra medel 
för att utveckla och driva digitalradio. 
 
Kommersiell närradio går över gränsen 
Företaget Mastertimes AB, som driver 
Radio Prime har köpt upp Radio Sarps-
borg i Norge, och konceptet Radio Prime 
utökas nu i Östfold. Mastertimes AB har 
sin bas i Strömstad, där också verksamhe-
ten en gång startade. Radio Prime-koncer-
nen räknar nu in tre radiostationer, Radio 
Prime Sverige (Strömstad, Tanum, Svine-
sund), Radio Prime Halden och nu också 
Radio Prime Sarpsborg (OnAir.nu)  
 
Fakta: Närradiotillståndet för Radio Prime 
innehas av ”Radio Latitude Strömstad Tanum 
Ideella Förening” och gäller tre frekvenser i 
kommunen. Enligt radiostationens webbsida 
är man ”en framgångsrik kommersiell radio-
kanal med brett innehåll” och någon ideell 
föreningsverksamhet redovisas inte här. 

SR gör framtidsutredning 
Sveriges Radio startar nu en långtidsut-
redning som ska ta fram ett antal utveck-
lingsalternativ för public serviceradion. 
Arbetet kommer att ledas av Hanna Stjär-
ne, fd programdirektör på SR. Framtidsut-
redningen omfattar hela radions verksam-
het och ska analysera samhällsutveckling-
en i stort. Utredningen ska sedan ligga till 
grund för en rad strategiska beslut inom 
SR de kommande tio åren.(TT Spektra) 

Première étape pour la radio numérique 

 
Massvis med digitalradio i Frankrike 
Kan bli aktuellt med två system 
I december blir Paris, Nice och Marseille 
de första tre områdena av 19 i Frankrike, 
som får digital radio. I huvudstaden 
kommer lyssnarna att kunna välja mellan 
8 public servicekanaler och 55 privatägda 
kanaler. Sju av dessa 55, som har just fått 
sina sändningstillstånd av mediemyndig-
heten CSA, är helt nya radiostationer;  
Radio Mandarin d’Europe (på kinesiska), 
R20 (för barn 6-13 år), Crooner Fréquence 
Numerique, Jazz Radio, Antinea Radio 
(for berber), LCI Radio (nyheter) og RTL 
L’Équipe (sport). I Nice får 40 tillstånd 
varav flera är helt nya bl.a. två sportkana-
ler, R2O, Latina FM, Alta Frequenza (kor-
sikansk) och Radio Campus Cote d’Azur 
(Universitetet Nice-Sopia Antipolis). Här 
kommer också utlandsservicen RFI (Radio 
France International) sända nyheter dyg-
net runt. I Marseille har 41 privata statio-
ner fått tillstånd.  I Frankrike har man, 
liksom Sydkorea, valt digitalradiostan-
darden DMB. 
 
Det finns dock 600 radio associatives (när-
radiostationer) i Frankrike och många är 
inte så glada över digitaliseringen. Gilbert 
Andruccioti är chef för närradiostationen 
(radio associative) Agora FM i Grasse på 
Rivieran och företräder också riksorgani-
sationen Syndicat National des Radios 
Libres (SNRL) som organiserar 300 närra-
diostationer. Han säger i en intervju i 
Nice-Matin att det kommer att behövas ett 
statligt stöd från CSA för en övergång till 
digitala sändningar (DMB). Han uppskat-
tar kostnaden till 25.000 euro för en radio-
station. Sedan blir det ju också kostnader 
för lyssnarna. 
 
DRM+ testsändes torsdagen från Tour 
Pleyel i norra Paris på 64.5 MHz. Prov har 
gjorts tidigare i Kaiserslautern i Tyskland, 
men detta var första gången på Band 1. 
David Blanc i SNRL säger att man försöker 
hitta en lösning för alla radio associative 
och andra lokala radiostationer som inte 
har möjlighet att gå med i multiplexer 
(kanalknippen i DAB+) och som vill behål-
la kontroll över sina egna sändarsystem. 
Han vill att DRM+ för mottagning på 



 14 

bandet 60-108 MHz integreras i alla digita-
la mottagare. 
 
Digital radio för alla europeiska bilister 
Den europeiska digitalradioindustrin har 
haft ett av WorldDMB organiserat interna-
tionellt workshop tillsammans med före-
trädare för bilindustrin. Man har här 
kommit ett steg närmare ett samarbete 
mellan de två sektorerna för att utveckla 
digital radio i bilar och det handlar när-
mast då om Eureka 147-standarden (DAB, 
DAB+ och DMB). Mr Quentin Howard, 
ordförande för WorldDMB säger att The 
digital radio industry sees the car sector as key 
to the successful uptake of digital radio in Eu-
rope and worldwide. By working together we 
can ensure the effective migration from analo-
gue to digital across Europe. DAB-radio är 
idag ett möjligt tillval i 50 olika tysktill-
verkade modeller och i 90 modeller från 
andra länder som Ford, Seat, Toyota och 
Volvo.  
 
Digitalt FM prövas  
i Brasilien och Indien 
DRM-konsortiet har på India Radio Forum 
visat upp DRM+ för de indiska radioföre-
tagen,  som är särskilt intresserade av möj-
ligheterna att på FM kunna sända fyra 
olika tjänster på samma frekvens liksom 
multimediatjänster som EPG. Dessutom 
har 5.1 digital surround ljud demonstre-
rats.  Statliga All India Radio, som i janua-
ri började sända DRM på kortvåg från 
Delhi, har nyligen meddelat att man kom-
mer att använda DRM även för sin över-
gång från analog till digital radio, som 
skall vara genomförd 2015. 
 
En liknande demonstration har skett vid 
en ABERT Broadcasting Congress i Brasi-
lia. Brasiliansk telekom säger nu att man  
kommer att inkludera DRM under ett 
halvårs utrednings- och remisstid om valet 
av en digital standard för digitalradio-
struktur i Brasilien. De två andra kandida-
terna är Ibiquitys HD Radio och Eureka 
147 DAB/DAB+ 
 
Panama väljer HD Radio  
Efter att ha övervägt olika digitalradio 
tekniker har Panama valt som republikens 
standard HD Radio in-band, on-channel 
(IBOC).  De europeiska systemen Eureka 

147 och DRM blev här förlorarna. (Radio 
Magazine) 
 
DAB+ prövas i Polen 
Den lokala public servicestationen Radio 
Wroclaw testar nu under ett halvår DAB+ 
i landets fjärde största stad (640.000 inv). 
Förutom fyra radiokanaler kommer man 
även att pröva mobil-tv med den närlig-
gande tekniken DMB.  
 
Meningslöst med datum  
för nedsläckning av analog radio  
Chefen för mediemyndigheten Ofcom Ed 
Richards, varnar för att låta utropa en 
”meningslös” tidpunkt för nedsläckning 
av analog radio innan industrin var redo 
för detta.  Alla förändringar måste göras 
för publikens bästa. You need to address the 
underlying economics first. I could give you a 
date now but it is meaningless without a cre-
dible plan to get there, sade han vid konfe-
rensen Radio 3.0 i London. There is no point 
in doing something that the audience would 
regard as a disaster.  Richard menar att den 
kommersiella sektorn måste få DAB att 
betala sig innan det kan bli tal om en ana-
log nedsläckning. 
 
Richards sade också att tiden är inne för 
att montera ned det nuvarande regelsy-
stemet för lokal kommersiell radio. Radio 
är ännu det mest reglerade av alla medier 
och ändå det minsta ifråga om omsättning. 
We are acutely aware of the importance of kee-
ping local radio commercially viable, but at the 
same time we want to ensure it remains ap-
propriately local. 
 
Richard sade slutligen att den nya sortens 
småskalig community radio har visat sig 
enormt populär och att efterfrågan på li-
censer var ”omättbar” och gjorde slut på 
tillgängligt analogt frekvensutrymme. 
(MediaGuardian) 
 
200 sändningstillstånd för  
brittisk community radio 
Ofcom har nu gett tre nya femåriga sänd-
ningstillstånd för community radio (när-
radio). Därmed har det totala antalet utde-
lade licenser passerat 200. Sedan commu-
nity radio introducerades 2004 har Ofcom 
fått 360 ansökningar. 201 grupper har fått 
licens och 135 har redan börjat sända. De 



 15 

tre nya FM-stationerna är HCR FM i Hun-
tingdon, Intobeats i Bedford och AHBS 
Community Radio i Ashford, Kent.  
Läs mer på 
http://www.ofcom.org.uk/media/news/2009/05/nr
_20090520 

 
Talksport årets brittiska reklamradio  
Sport- och talstationen Talksport utsågs 
till bästa brittiska radiostation på Arqiva 
Commercial Radio Awards, som delades 
ut under fredagen. Talksport vann i kate-
gorin för stationer som kan nå mer än en 
miljon lyssnare. Till bästa digitala station 
utsågs Planet Rock. (Radionytt) 
 
Radioreklam i 
påveradion 
Vatikanradion 
kommer nu att 
sända radiore-
klam för första 
gången sedan man startade för 80 år se-
dan. Man sänder i juli en serie spottar för 
den statskontrollerade italienska energijät-
ten Enel. Vatikanradion sänder över hela 
världen på 47 olika språk och finns på den 
flesta plattformar från kortvåg till Internet. 
Enel har sitt affärsområde i Europa, Nord-
amerika och Latinamerika.(Earth Times)  
 
 
annat 
 
Guardian vill ta betalt för webben 
Allt fler medier vill ta betalt för webben. På en 
dagstidningskonferens uttryckte Guardian 
Media Groups vd Carolyn McCall en vilja att 
ta betalt på nätet, skriver Medievärlden. Men 
så länge BBC erbjuder sitt webbmaterial gratis 
är det svårt för The Guardian att kunna ta 
betalt. The Guardian tänker dock börja ta be-
talt för specialsajter, som MediaGuardian.  I 
förra veckan sa Rupert Murdoch att News 
Corp ska börja ta betalt för sitt webbmaterial 
inom ett år. (Journalisten) 
 
Spanskt nätverk för  
community media  
24 maj bildades efter fyra års förberedelser den 
nya riksorganisationen för icke-kommersiell 
radio och tv (community media) Red de Medi-
os Comunitarios (ReMC). Dess syfte är att 
försvara rätten till community media, kräva 
offentligt utrymme och utvecklingsmöjligheter 
för community media i Spanien. ReMC skall 
också främja yttrandefrihet och det fria flödet 

av idéer, åsikter och information genom alla 
slags kommunikationsformer. 
 
De 18 medlemmar grundat nätverket är Cuac 
FM (La Coruña), Jaleo Radioacción (Córdoba), 
Komunikatuz (Bilbao), Ecoleganés (Madrid), 
Radio Enlace (Madrid), Artegalia (Alicante), 
Radio Popular Canaria (Kanarieöarna), Radio 
Oasis (Salamanca), Tas Tas Irratia (Bilbao), 
Radio Ritmo (Madrid), Onda Merlín (Madrid), 
Radio Vallekas (Madrid), Onda Polígono (To-
ledo), Radio Kras (Asturias), Unión de Radios 
Libres y Comunitarias de Madrid, Onda Tole-
do, Radio Cortijo (Almería) and Assemblea per 
la Comunicació Social (Barcelona). Många fler 
radio- och tv-stationer samt andra organisatio-
ner väntas ansluta sig de närmsta månaderna.  
http://www.medioscomunitarios.net/ 
 
Gratislicenser för  
icke-kommersiell verksamhet 
Musikskaparnas organisation Stim inför under 
en tvåårig försöksperiod så kallade Creative 
Commons-licenser (CC). Licenserna gör det 
möjligt för artister att välja ut låtar som får 
användas gratis i icke-kommersiella samman-
hang.  Vi har förstått att behovet av en CC-licens 
finns hos en del upphovsmän. Vi gör det som våra 
medlemmar vill att vi ska göra, därför har vi sett 
över våra avtal och kommit fram till att vi kan 
prova och se hur det fungerar. Stim vill inte sätta 
käppar i hjulen för våra upphovsmän om de jobbar 
på ett visst sätt, säger Ingrid Herrström på 
Stims medlemsservice. 
 
Enligt Stim så varar dock en CC-licens för 
evigt. Det innebär att om en artist vill göra en 
låt gratis att använda i något icke-kommersiellt 
sammanhang så blir det svårt för organisatio-
nen att inte tillåta fri användning också i andra 
icke-kommersiella sammanhang. Om ett verk 
med CC-licens senare blir en hit kan det bli svårt 
att få några royalties från användningen och sprid-
ning av verket även i kommersiella sammanhang. 
Det är också svårt att definiera icke-kommersiell 
användning och i varje enskilt fall skilja den från 
kommersiell användning, avslutar Herrström. 
 
Filmproducenter enas i ny branschförening 
De tre branschföreningarna Sveriges Filmpro-
ducenter, TV-producenterna och Sveriges Re-
klamfilmsproducenter med tillsammans, har 
nu har gått samman Film & TV Producenterna. 
Enligt ordföranden Björn Rosengren, represen-
terar de 105 medlemmarna en dynamisk sektor 
med en omsättning på cirka 3 miljarder kronor 
per år och där många nya arbetstillfällen ska-
pas. När tre blir en kan vi tala med en starkare 
röst, sa Rosengren, och har större möjligheter att 
påverka regering och riksdag, organisationer, Sve-



 16 

riges Television, en del monopol och de regionala 
filmpoolerna. Han menade också att samman-
slagningen är naturlig eftersom de flesta bolag 
arbetar parallellt inom de tre sektorerna film-, 
reklam- och TV-produktion. De viktigaste 
frågorna just nu är filmavtalet och upphovsrät-
ten. Läs mer på: http://www.filmtvp.se (Filmny-
heterna.se) 
 
Filmcensuren för vuxna avskaffas 
- men förstärkt skydd för barn och unga  
Utredningen om översyn av filmgransknings-
lagen m.m. har överlämnat sitt betänkande till 
kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.  
 
Endast en liten del av all film som finns till-
gänglig ses numera på bio vid offentliga vis-
ningar. De filmer som granskas blir sällan fö-
remål för ingripande. Det förändrade medie-
utbudet innebär också att censur av filmer som 
ska visas offentligt har en mycket liten effekt. 
Utredningen menar att den inskränkning i 
främst yttrandefriheten som filmcensuren in-
nebär inte uppvägs av den marginella nytta 
den kan antas ha när det gäller att skydda 
vuxna från förråande våldsskildringar. Utred-
ningen föreslår att censuren av filmer som ska 
visas offentligt för vuxna avskaffas. Ingripan-
den mot sådana skildringar kommer i fortsätt-
ningen enbart att kunna ske i efterhand med 
stöd av straffrättsliga bestämmelser. Kravet på 
åldersklassificering av filmer som ska visas 
offentligt för barn under 15 år blir kvar och 
omfattar alla former av film som visas offent-
ligt, även digital bio. De nuvarande ålders-
gränserna behålls. För filmer som inte har ål-
dersklassificerats kommer det automatiskt att 
gälla en 15-årsgräns. 
 
En ny mediemyndighet bildas med uppdrag 
att skydda barn och unga mot skadlig medie-
påverkan. Den skall bl.a. vara expert på me-
dieutvecklingen och dess konsekvenser för 
barn och unga, samt stärka dem som medvet-
na mediekonsumenter. Myndigheten ska också 
svara för åldersklassificeringen av filmer. Sta-
tens biografbyrå och Medierådet avvecklas. 
 
tittartips: 
Film om närradio i Australien 
Becoming a Community Radio Broadcaster - A 
Guide for Emerging Communities är en doku-
mentärfilm som producerats av radiostationen 

3ZZZ i Mel-
bourne. Det är 
landets största 
etniska radio-
station som 
sänder på mer än 65 språk.  
Filmen kan ses på 
http://www.cbonline.org.au/index.cfm?pa-
geId=15,103,3,1729 
 
lästips: 
Mediebarometern  
är en årlig räckviddsundersökning som avser 
att belysa hur stor andel av den svenska be-
folkningen som en genomsnittlig dag under 
respektive år tagit del av ett antal enskilda 
medier: radio, tv, text-tv, video/dvd, bio, cd-
skiva, mp3, morgontidning, kvällstidning, 
vecko-/månadstidning, tidskrift, bok, reklam. 
Medieanvändningen studeras oavsett distribu-
tionsteknik – radio och tv via Internet och 
mobiltelefon liksom nättidningar och 
ljudböcker är inkluderade.  
http://www.nordicom.gu.se/?por-
tal=mt&main=info_publ2.php&ex=282&menu=m
enu_sve&me=8  

 

Medierapport från Radio- och TV-verket  
Radio- och TV-verket har presenterat sin elfte 
årliga rapport om mediemarknaden i Sverige. 
I Medieutveckling 2009 beskrivs bl.a. tv- och 
radiomarknaden och den tekniska utveckling-
en. Ladda ned gratis på http://www.rtvv.se  
 
Sommarläsning: DVD-samlingens tid är ute 
Kjell Häglund, filmkritiker och skribent, skri-
ver en tankeväckande om att samla på film- 
och tv-program. Oavsett om det är filmindu-
strin som lurat på oss alla köp-DVD eller om 
det är vi som lurat oss själva är lite oklart. Men 
det får räcka nu, tycker Kjell Häglund som vill 
se branschen möta publiken med ny teknik. 
Läs Så fimpar jag en filmsamling igen på Filmny-
heterna. http://www.filmnyheterna.se/Nyhe-
ter/DVD-samlingens-tid-ar-ute/ 

 

*** 
Public Access gör nu ett sommaruppehåll 

och återkommer i augusti 
Redaktionen önskar alla läsare  

en skön sommar! 

 
 
 


