
 

 
PUBLIC ACCESS  2009 : 8     
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

- mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 
 

 17 augusti 2009 
www.publicaccess.se 

 
 
ledare 
Utan reklamradion ingen digitalisering 
Det finns idag två ”gammelmedier” som drabbas av ekonomisk kris mer än några andra etablerade 
medier; dagspressen och radion. Det är förstås lätt att gömma sig bakom den globala finansiella kri-
sen, men sanningen är mycket brutalare än så. Teknikutvecklingen har förändrat spelplanen drama-
tiskt. Kommersiell radio är numera en olönsam affär så länge man har ambitionen att ge lyssnarna ett 
mervärde. Något mer än ”de senaste hittarna”, meningslöst pladder och illusionsmakeri.  Exempelvis 
låtsas att man är i direktsändning på natten när programmet spelats in under dagen innan eller att 
spela ”lokalradio” i Missoula Montana från en studio i New York.   
 
I Stockholms stad finns sex public servicekanaler, tio kommersiella radiostationer och sex närradiosta-
tioner.  Tio kommersiella stationer borde innebära en mångfald i utbudet (vilket var Birgit Friggebos 
drömscenario med den ”privata lokalradion”). Ingen av de sexton radiostationerna utanför Sveriges 
Radio har någon publicistisk verksamhet. För de två privatägda radiobolagen finns det ingen lönsam-
het i att försöka konkurrera med Ekot och Radio Stockholm. Till råga på allt hotas alltmer den seriösa 
reklamradionäringens ekonomi och utvecklingsförmåga av den privata kommersiella närradion. Ett 
faktum som statsmakten hittills har valt att blunda för. I den verkliga närradion – föreningsradion – där 
behovet är stort för olika invandrargrupper, finns inte resurser för nyheter eller reportage av något 
slag. Något samhällsstöd finns inte.  
 
Att det går dåligt för kommersiell radio skylls ofta på att koncessionsavgifter är för höga och att det 
behövs mer utrymme i etern.  Men blir reklamradion bättre utan koncessionsavgifter? Varför går det 
dåligt för reklamradio även där dessa avgifter inte betraktas som prohibitiva. Och viktigast av allt: 
Var finns publiken? Tycker den att vi har för få radiokanaler? Hade frågan ställts 1990 hade svaret 
blivit ett rungande ja och det var också i detta skede digitalradiotekniken började utvecklas. Men In-
ternet har nu kommit emellan och levererar idag mer än 17.000 kanaler från hela världen hem till min 
lilla bordsradio. En otrolig mångfald av information och underhållning. 
 
Regeringen konstaterar i sin public serviceproposition att det inte finns behov av att släcka ner det 
analoga FM-nätet. Samtidigt är man öppen för låta utveckla digital radio, men detta skall klokt nog 
skötas av marknaden d.v.s. SR och de kommersiella bolagen. Trots att DAB+ är en utmärkt teknik 
finns det förstås affärsmässiga risker att bygga upp en helt ny sändar- och mottagarstruktur vilket man 
i dagarna blivit varse i Tyskland (se notis).  Skattebetalarna eller licensbetalarna vill knappast stå för 
notan.   
 
I en del länder bl.a. Danmark och Storbritannien försöker man att rädda den kommersiella radiobran-
schen från undergång. Direkta och indirekta subventioner via staten och public service får kommersi-
ella radiobolag in i DAB-nätet, som BBC naturligtvis inte vill vara ensam aktör i. Och Danmarks Radio 
riskerar att bli ensam i DAB-nätet sedan kommersiell radio i Danmark faller samman (se notis).    
     forts nästa sida 
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: news@publicaccess.se   0733-249750 

Om abonnemang och annat:  http://www.publicaccess.se 
 

http://www.publicaccess.se


 
Samtidigt rullar succén med den nya brittiska närradion vidare. Mer än 200 community radiostationer 
(främst på FM) har nu fått tillstånd och man räknar med ytterligare 100 inom ett år.  Denna utveckling 
pekar Ofcoms chef på när han varnar för att i förtid släcka ner de analoga sändningarna. Det finns 
ännu ingen naturlig ingång i DAB-systemet som alternativ till FM vare sig tekniskt eller ekonomiskt 
för en lokal ideellt driven radiostation. Här kommer det civila samhället försvara sin erövring av etern 
och inom svensk närradio bör man ta intryck av vad som händer i Storbritannien. 
 
Svagheten med svensk radio är att de tre sektorerna har fått utvecklas utan sammanhang med var-
andra. Detta är också skälet till att vi idag har en delvis laglös närradio, som förtvinar, och en kom-
mersiell radio utan själ och mening (och pengar). Enda räddningen för radion är nu att staten utreder 
och tar ett samlat grepp om svensk radio i sin helhet.  
 
Utan framgång för reklamradion blir det inget DAB+ i Sverige och då får vi leva vidare med radio på 
FM och Internet. Och Sveriges Radio finns alltid kvar. 

 
 
radio och tv 
 
Tv-avgiften i fortsatt blåsväder: 
 
Kristdemokraterna vill avskaffa avgiften 
På kd:s riksting i Västerås beslutades att 
partiledningen nu ska verka för att avskaf-
fa tv-avgiften. Ledningen fick partimed-
lemmarna emot sig när frågan togs upp 
vid rikstinget när en motion vann en om-
röstning mot partistyrelsen med 154 röster 
mot 119. Enligt motionären är SVT och SR 
knappast fria från reklam i dag, och sy-
stemet med avgift är förlegat i det moder-
na medieklimatet. Public servicebolagen 
kan finansieras via skattsedeln, vilket 
skulle spara de 169 miljoner kronor som 
det i dag kostar att driva in de sju miljar-
der som avgiften omfattar. Eller så kan 
kostnader sänkas på andra vis, exempelvis 
genom försäljning av kanaler, anser kd. 
(VLT) 
 
Finsk majoritet mot ny medieavgift  
En majoritet av finländarna är emot den 
nya medieavgift som ska ersätta tv-
avgiften, skriver Hufvudstadsbladet. En-
ligt en undersökning gjord för fem dags-
tidningar är 58 procent negativa till avgif-
ten, medan 35 procent är för att den införs. 
Störst är motståndet bland unga, i Lapp-
land och hos de som röstar på Svenska 
Folkpartiet och Kristdemokraterna, medan 
centerpartister, pensionärer och boende i 
södra Finland är mer positiva till föränd-
ringen. I april föreslog en parlamentarisk 
arbetsgrupp att den nuvarande tv-licensen 

på 232 euro om året avskaffas. Istället ska 
public serviceverksamheten finansieras 
med en medieavgift på 175 euro som beta-
las av alla hushåll och företag, oavsett om 
de har tv-apparat eller inte.(Radionytt) 
 
Polen avskaffar tv-avgiften 
Senaten – parlamentets överhus – har 
röstat för den nya medielagen som innebär 
att radio- och tv-avgiften avskaffas. Istället 
kommer det nationella rundradiorådet i 
samverkan med finansdepartementet att 
år för år besluta om public servicebud-
geten. Det handlar således om skatte-
finansiering men public servicebolagen 
TVP och Polskie Radio garanteras minst ca 
900 miljoner zloty. (Polskie Radio) 
 
En tredje etermediesektor  
etableras i Polen 
En grupp som kallar sig The Community 
Media Initiative, har bedrivit en intensiv 
lobbyverksamhet för radio och tv i civila 
samhället vid sidan av statliga och privata 
kanaler. Initiativet hade aktivt stöd från 
den globala organisationen AMARC och 
den paneuropeiska CMFE. Man betraktar 
också senaste årets manifestationer för 
community media i Europaparlamentet 
och i Europarådet som ha bidragit till 
framgången. Hittills är det endast Ungern 
som har en etablerad tredje mediesektor 
bland de stater som en gång låg bakom 
järnridån.  I övrigt domineras Östeuropa 
av en statskontrollerad public service och 
en hyperkommersiell privat mediesektor. 
 
 



 3 

Det togs ett stort steg framåt när polska 
parlamentet 24 juni godkände att det i 
radiolagen införs en ny kategori ”public 
benefit broadcaster” (nadawca pozytku pub-
licznego). Stationer i denna kategori kom-
mer att kunna använda tio procent av en 
allmännyttig fond (Fundusz Zadan Pub-
licznych), som i första hand används för 
public servicefinansiering. Sedan tidigare 
har även s.k. sociala icke-kommersiella 
medier kunnat nyttja denna fond.  
Det finns nu således två typer av commu-
nity media i Polen. Public benefit radio 
och tv betalar ingen frekvensavgift och har 
inga reklambegränsningar, men får inte 
sända till mer än en kommun. Social radio 
eller tv behöver inte betala sändningsav-
gift, men får inte sändas reklam och har ett 
specificerat uppdrag. 
Läs mer på http://www.cmfe.eu/  
 
Radio och tv på Internet  
regleras i Slovakien 
Regeringen har ändrat i radio- och tv-
lagen så att kulturministeriet från decem-
ber skall kunna utfärda sändningsregler 
för ip-tv och för internetleverantör som 
levererar ljud/bild och andra medietjäns-
ter på beställning (on demand). För ip-tv 
handlar det om tv-sändningar med en fast 
tablå som är tillgängliga för allmänheten 
och som syftar till att tillhandahålla infor-
mation, underhållning eller utbildning. De 
som sänder behöver inte begära licens, 
men de måste anmäla sändningarna till 
mediemyndigheten. Till skillnad mot tra-
ditionell radio och tv behöver man inte 
heller hålla sig till de strikta reglerna om 
objektivitet, opartiskhet och opinions-
mångfald. (TASR) 
 
Nya EU-regler om public service  
De nya reglerna ska se till att konkurren-
sen mellan public service och kommersiel-
la medier inte snedvrids. Det ska ske ge-
nom förhandskontroll av nya tjänster som 
public servicebolagen startar. Marknadsin-
flytandet ska vägas mot nyttan för all-
mänheten, vilket är en modell som redan 
används i bland annat Storbritannien. In-
för varje lansering blir det offentliga över-
läggningar, där både EU-medborgare och 
”berörda parter” får chans att ge sina syn-
punkter. 

Reglerna när det gäller betaltjänster för-
tydligas och det blir mer kontroll av om 
public servicebolagen överkompenseras 
för sina uppdrag. Dessutom ska public 
servicebolagen få en ökad finansiell flexi-
bilitet. Genom det nya meddelandet upprättas 
en balans mellan offentliga och privata medier 
som garanterar en sund konkurrens i medie-
världens snabba utveckling, vilket kommer 
EU-medborgarna till godo. Offentliga radio- 
och tv-organisationer kommer att kunna ut-
nyttja utvecklingen av digital teknik och inter-
nettjänster för att erbjuda högkvalitativa tjäns-
ter på samtliga plattformar utan orättmätig 
snedvridning av konkurrensen på bekostnad av 
andra medieaktörer, säger Neelie Kroes, 
kommissionär för konkurrensfrågor. (Ra-
dionytt) 
 
Kommissionens regler finns på 
http://ec.europa.eu/   
 
Muslimsk spricka i  
holländsk public service  
Den holländske medieministern Ronald 
Plasterk har gett ett ultimatum till de två 
muslimska tv-organisationerna NMO och 
NIO. De måste upphöra med sina gräl 
inom sex veckor annars tas deras program 
ut sändningar på public servicenätet.  Siff-
ror från Foundation for Islamic Broadcas-
ting Time (SVIZ) visar att de två nätverken 
slösar bor hundratals tusen euros på in-
bördes strider.  Public servicesystemet i är 
organiserat så att varje social grupp i det 
kulturellt mångfaldiga i det holländska 
samhället ges en röst. SVIZ bildades 2007 
för att fördela det statliga verksamhetsstö-
det rättvist mellan den mer progressiva 
NMO och det mer konservativa NIO.  
Mycket av pengarna går till att lösa eko-
nomiska och juridiska problem. Enbart 
advokatkostnaderna för två domstolsmål 
2007 uppgick till 200.000 euro. Det blir 
således mindre pengar över för produk-
tion av radio och tv-program.  (RNW 
News) 
 
Public service för fred och säkerhet 
Sierra Leones parlament har nu beslutat 
att avsluta 50 år med statligt styrd radio 
och tv och istället inrätta ett public servi-
cebolag; Sierra Leone Broadcasting Corpora-
tion (SLBC). Därmed stängs också den av 
FN drivna Radio UNAMSIL, vars resurser 

http://www.cmfe.eu/
http://ec.europa.eu/


 4 

SLBC övertar. Radio UNAMSIL sattes upp 
och drevs under inbördeskriget 1991-2002 
för att verka för konfliktlösning och freds-
främjande.  
 
Beslutet kom sex veckor efter det att lan-
dets mediemyndighet dragit in sändnings-
tillståndet för såväl regeringspartiets ra-
diostation som för oppositionens (SLPP) 
med motiveringen att sändningarna var 
till förfång för fred och säkerhet i det väst-
afrikanska landet. Chefen för SLBC kom-
mer att tillsättas av president Ernest Ko-
roma medan styrelseledamöter kommer 
att tillsättas från yrkesliv och civila sam-
hället bl.a. Rådet för de Högsta Hövding-
arna, det interreligiösa rådet, journalist-
förbundet och advokatförbundet. (AFP) 
 
Förvaltningsrådet i  
finsk public service kan slopas 
Kommunikationsminister Suvi Lindén 
sade nyligen att YLE:s förvaltningsråd inte 
är tillräckligt oberoende för att övervaka 
bolaget, och att det kan komma att upplö-
sas. Han säger att det som ska diskuteras 
är ett utomstående organ som skulle över-
vaka bolaget. En arbetsgrupp som funde-
rat på Yles public serviceuppdrag föreslog 
att förvaltningsrådet, som består av riks-
dagsledamöter, ska finnas kvar. De kom-
mersiella medierna har krävt att övervak-
ningen ska skötas av andra än bolagets 
eget förvaltningsorgan. Även Konkur-
rensverket tycker att ett oberoende organ 
vore bättre. Yles förvaltningsråd borde 
förstärkas med public service-experter, 
anser Centerns riksdagsledamot Antti 
Kaikkonen. Regeringspartiernas ordfö-
rande ska diskutera Yle-reformen i augus-
ti. (FNB, Svenska YLE) 
 
Hård kritik mot utländsk  
företagsvinst på public service 
Teracoms finska motsvarighet Digitas sto-
ra vinster och Yles beslut att sälja bolaget 
utomlands får hård kritik i en artikel i 
Helsingin Sanomat. Enligt försörjninsbe-
redskapscentralen vd Ilkka Kananen bor-
de man ha gjort noggrannare överväg-
ningar när man fattade beslut om att sälja 
utomlands. Enligt Kananen är distribu-
tionsnätet av elektronisk media en viktig 
del av den nationella infrastrukturen och 

han ser därför ett visst hot i att de ut-
ländska investerarna kan spjälka ägandet 
och sälja det vidare. Nästan hälften av 
Digitas omsättning på 91 milj euro kom-
mer från public serviceföretaget, vilket 
innebär att investerarna i praktiken fått tv-
avgiftsbetalarnas pengar. I fjol betalade 
Yle 35 milj till Digita för distribution av 
sina program i antennätet. Det betyder att 
Yle har betalat tillbaka den summa man 
fick vid försäljningen av Digita på nio år. 
 
Digitas rörelsevinst var i fjol 40 procent. 
Vinsten är så stor att den väcker frågor, 
säger Yles vd Mikael Jungner. Han väl-
komnar beslutet att ge tillståndet för de så 
kallade HD-sändningarna till inhemska 
DNA, men befarar att skillnaden mellan 
monopol och två aktörer på marknaden 
inte blir särskilt stor. (Svenska YLE) 
 
Obama har nu fått sin  
uppgraderade mediemyndighet  
Julius Genachowski har nu svurits in som 
ny ordförande och chef för Federal Com-
munications Commission. Vid ceremonin 
noterade HD-domaren David Souter att 
Genachowski har utsett en medarbetarstab 
med mycket bred erfarenhet inom offent-
lig och privata sektorn. De har bakgrund i 
bl.a. FCC, justitiedepartementet, kongres-
sen, privata advokatbyråer och inom me-
dia- och teknikbranschen. The FCC should 
be a model for excellence in government, and 
this extraordinarily accomplished team will 
help us achieve that, sade Genachowski. The 
agency will benefit enormously from their lea-
dership, from their private and public sector 
experience, and from their dedication to public 
service. I look forward to drawing on their 
diverse and strong talents to ensure that the 
FCC pursues policies that unlock opportunity, 
unleash innovation and job creation, protect 
consumers, and help address many of our na-
tion's most pressing challenges. 
 
Kongressen har nu också utan omröstning 
godkänt nomineringarna av Mignon Cly-
burn och Meredith Attwell Baker till de 
två återstående platser i femmannakom-
missionen. Clyburn är demokratisk del-
statssenator från Syd-Carolina och dotter 
till representanthusets majoritetsledare 
James Clyburn. Hon säger att hon kommer 
att försvara konsument- och allmänintres-



 5 

sen i kommissionen. Republikanen Baker 
har tidigare arbetat i NTIA (National Tele-
communications and Information Admi-
nistration), som bl.a. var involverad i digi-
tal-tv-övergången. Hon är särskilt upp-
märksam på överdriven neutralitetsre-
glering av nätverk.  Förutom Genachowski 
finns således i kommissionen sedan tidi-
gare demokraten Michael Copps och re-
publikanen Robert McDowell. 
 
I en intervju i Broadcasting & Cable ger 
Genachowski en antydan om vad som 
väntas av honom och FCC de närmsta 
åren. Agendan handlar mycket om bred-
band, men televisionen är fortfarande i 
centrum. Han menar bl.a. att reglering av 
innehållet i tv fortfarande behövs eftersom 
marksänd tv fortfarande är den enda käl-
lan för miljoner amerikanska hem och te-
levisions dominans för satellit och kabel.  
FCC kommer att närmare utreda hälsotill-
ståndet för nyhetsmedierna.  
 
Norska statsintressen  
i belgisk digitallicens  
Norska motsvarigheten till Teracom Nork-
ring får i uppdrag att planlägga, bygga och 
driva de nya digitala radio- och TV-näten i 
Flandern, den nederländsktalande norra 
delen av Belgien. I avtalet med medie-
myndigheten VRM (Vlaamse Regulator 
voor de Media) ingår bland annat en 15-
årig licens för en DABmultiplex. Norkring 
België bildades i januari och driver redan 
de analoga sändarnäten för public service-
bolaget VRT. Norkring België ägs till 49 
procent av Norkring, som betalade 9,8 
miljoner för sin andel, och till 51 procent 
av VRT. (Radionytt) 
 
BBC-ledningen på kollisionskurs  
med kulturministern 
Brittiske kulturministern Ben Bradshaw 
angriper BBC:s chef och ordförande Mark 
Thompson resp. Sir Michael Lyons för 
deras "self-defeating" och huvudlösa mot-
stånd mot att dela med sig av tv-avgiften 
till andra radio- och tv-företag. Bradshaw 
menar att de felbedömer regeringens pla-
ner som skisseras i Lord Carters rapport 
Digital Britain, I denna föreslås att ca 130 
milj pund av den årliga tv-avgiftsintäkten 
3,6 miljarder kan delas med konkurreran-
de bolag främst för ITV:s regionala ny-

hetsprogram och möjligen barn-program. 
[There] are plenty of people within the BBC 
that do not feel it is a well-led organisation and 
that is almost for me the most worrying thing, 
säger Bradshaw till Financial Times. There 
is almost a feeling of despair among a lot of 
highly respected BBC professionals. 
 
Thompson har anklagat ministrar för att 
ha ett "ideologiskt" motiv för planerna och 
Lyons har sagt att BBC Trust kommer inte 
att "sit quietly by and watch this happen". 
 
Bradshaw, som nyligen efterträdde Andy 
Burnham och själv har arbetat som journa-
list på BBC. säger I don't know why they 
have adopted this position. I don't think it's 
sensible. BBC kommer bättre att kunna 
försvara tv-avgiften i framtiden om man 
ser sig som en organisation som har en 
bredare uppgift att förvara och tillhanda-
hålla högkvalitativt public service-inne-
håll. Under kommande remissrunda nästa 
månad får BBC:s ledning chansen att visa 
ledarskap istället för att vilja vara kvar i en 
bunker, menar Brashaw.(MediaGuardian) 
 
BBC-chefer mjölkade licensbetalarna 
Flera toppchefer i BBC har använt 363.000 
pund av bolagets medel för att täcka pri-
vata utgifter rapporterar brittiska medier. 
Enligt The Times har licensbetalarna fått 
stå för dyra hotellräkningar i Beverly Hills 
och Cannes. Också chefernas lönenivåer 
har lyfts fram i sökarljuset. Exempelvis 
tjänade marknadschefen Sharon Baylay 
nära fyra miljoner skr förra året medan 47 
andra chefer tjänade väl över 2,5 miljoner. 
(Kampanje). 
 
 
television 
 
Socialdemokraterna  
i Norge gör tv-reklam 
Intresset för att sända politisk information 
på den norska rikstäckande öppna kana-
len – Frikanalen – har tagit fart i och med 
att såväl Arbeiderpartiet och Demokratene 
nu har sänt tv-reklam. Vi har fått flere hen-
vendelser fra politiske partier og grupperinger 
som har varslet at de gjerne vil sende, berättar 
verksamhetschefen Finn H. Andreassen. 
Han säger att även Pensjonistpartiet nu 



 6 

kommer att sända. 
 
Det var tidigare i våras som regeringen 
beslöt att under tre år stödja Frikanalen 
med ca tio miljoner nkr i investerings- och 
driftsstöd. Motkravet var att Frikanalen 
förband sig att bli en öppen kanal för alla 
politiska partier och listor och att kanalen 
tre veckor innan valet skulle prioritera 
partierna. Intresset var inledningsvis 
svagt, men nu har det tagit fart i och med 
regeringspartiet sänder sin första tv-
reklam någonsin. Detta trots att Arbeider-
partiet länge har varit motståndare till att 
tillåta politisk reklam på de stora kanaler-
na. (Kampanje) 
 
Norska TV 2 säger nej  
till politisk tv-reklam 
Mycket talar för att vi bör vara väldigt 
tillbakahållna ifråga om att säga ja till poli-
tisk reklam så som lagen ser ut idag säger 
informationsdirektör Rune Indrøy på TV 
2. Det var i kölvattnet av domen i Stras-
bourg som gav Pensjonistpartiet rätt till att 
sända politisk tv-reklam som TV 2 närma-
re undersökte möjligheterna att sända par-
tipolitisk reklam denna höst. Regeringen 
har dock varit tydlig med att förbudet 
fortfarande gäller. 
 
Høyre är ett av partierna som redan har 
varslat om att man är intresserad att köpa 
tv-reklam om någon kanal öppnar för det-
ta. Men efter TV 2:s beslut ser det ut som 
partiet måste nöja sig med Frikanalen. 
(Kampanje) 
 

 
 
MTG förlorade koncessionsstriden  
mot Norges televisjon  
Modern Times Group har kämpat för att 
få tillgång till det digitala marknätet. Den 
svenska mediekoncernen har begärt att 
koncessionen for digitala marknätet skall 
utlysas på nytt om regeringen ändrar kon-
cessionsvillkoren. Men regeringen har nu 
upphävt koncessionsvillkoret som kräver 
att NTV skall erbjuda kapacitet för en 
konkurrerande betal-tv-operatör efter av-
vecklingen av det analoga nätet. Samferd-
selsdepartementet håller därmed med 

NTV om att bolaget inte behöver ge nya 
aktörer kapacitet i marknätet. Utviklingen 
så langt viser at færre enn forutsatt har valgt å 
abonnere på betalingsfjernsyn i bakkenettet, 
heter det i beslutet. Skälet är således att 
det med fler aktörer ökar risken för att det 
inte blir lönsamt att driva betal-tv i mark-
nätet. Man skall jun också konkurrera med 
satellit- och kabel-tv-bolagen. 
 
NTV ägs av NRK, TV 2 och Telenor i lika 
delar. NTV har idag två kunder på sin 
plattform; NRK och betal-tv bolaget 
RiksTV (som också ägs av de tre nämnda 
aktörerna). RiksTV-chefen Espen Thorsby 
är glad för att regeringen ger bolaget ka-
paciteten i kanalpaketen (mux) 4 och 5. 
Nästa sommar ökar utbudet för tittarna 
med 60-70 procent bl.a. med HDTV. 
(Kampanje) RiksTV hade i juli ca 400.000 
kunder (Boxer AB har i Sverige ca 
700.000). 
 
Hallmark slutar sända i Norden 
Amerikanska Hallmark Channel ställer in 
sina sändningar till Norden från 1 sep-
tember. Kanalen, som ägs av NBC Univer-
sal, sänder till cirka 60 miljoner abonnen-
ter världen över. Utbudet har mestadels 
bestått av amerikanska sitcoms och serier 
på B- och C-nivå. 
 

 
 
Estniska regeringen -  
ett hot mot public service 
Estniska koalitionsregeringen, som består 
av det marknadsliberala Reformpartiet 
och konservativa Pro Patria/Res Publica 
Union, vill avskaffa den årliga sändnings-
avgiften om 25 miljoner estniska kronor 
(ca 16,3 milj sv kronor) vardera för de pri-
vata kanalerna Kanal2 and TV3. Den stat-
liga kanalen ETV har också slutat sända 
reklam. Sändningsavgifterna på privat tv 
går dock inte till ETV:s verksamhet utan in 
i statsbudgeten. Regeringen har också 
strypt ETV genom att skära ner dess bud-
get med EEK 37 miljoner.  
 



 7 

Urmas Kook på publicservice-bolaget sä-
ger att detta visar på stark lobbying av de 
privata kanaler och vilken sorts journalis-
tik estniska politiker värdesätter. (Baltic 
Business News) 
 
22 miljoner mobil-tv-tittare i Sydkorea 
Antalet mobil-tv-tittare har nu nått 22 mil-
joner sedan systemet för digital multimedia 
broadcasting (DMB) blivit vanligt i mobila 
mottagare främst mobiltelefoner. Trots 
den växande publiken har ännu inte en 
hållbar affärsmodell kunna utvecklas för 
tv-bolagen, som knäar under minskade 
intäkter per tittare och minskad reklam-
försäljning. Antalet mobil-tv-tattare utgör 
hela 45 % av befolkningen, men inkluderar 
såväl de som betalar för särskilda kanaler 
och de som tittar gratis på marksänd tv via 
DMB. Landets tre mobiloperatörer har sålt 
totalt 20 miljoner telefoner som kan ta 
emot marksänd tv. (Korea Times) 
 
Brittisk satellit-tv ökar snabbare  
– tack vare HD – och nu kommer 3D 
Trots finanskrisen rapporterar BSkyB en 4 
% vinstökning det senaste verksamhets-
året. Man har under senaste kvartalet fått 
124.000 nya abonnenter tack vare avgifts-
sänkningar och reklam för sin HDTV-
service. Ökningen är den snabbaste på fem 
år. I början av detta år sänkte Sky bl.a. 
priset för sin HD settop-box med hela två 
tredjedelar till £49, i syfte att fånga upp de 
uppskattningsvis 9 miljoner hushåll som 
hade en HD-klar tv-mottagare. Sedan dess 
fick man 534.000 nya HD-kunder och har 
nu mer än 1,3 miljoner HD-hushåll. Totalt 
har Sky nu 9,4 miljoner abonnenter. Man 
försöker nu också få sina kunder att abon-
nera på ytterligare tjänster som fast telefo-
ni och bredband. Idag har 16 % av Skys 
kunder alla tre tjänsterna. (MediaGuardi-
an) 
 
British Sky Broadcasting har meddelat att 
man kommer att lansera Storbritanniens 
första 3D-kanal nästa år. Utbudet kommer 
att kommer att bestå av filmer, underhåll-
ning och sport. De som har Sky+HD digi-
talboxar kommer att kunna se program-
men om man också skaffar sig en ”3D 
Ready” mottagare som kommer på mark-
naden 2010. 
 

Thailändsk  
tv i exil 
Landsflyktige 
tidigare premi-
ärminister Thak-
sin Shinawatra 
tänker satsa 29 miljoner dollar på ett 
globalt satellit-tv-nät ”Voice TV” som star-
tar nästa månad. Thaksin kan tänkas själv 
vara programvärd. Voice TV knyts till 
People’s Station och MTV och kan ses på 
den redan befintliga webbplatsen 
http://ww.voicetv.co.th 
(AsiaOne) 
 
Dagstidningar delar material  
med public service 
Det brittiska public service-företaget BBC 
har slutit ett avtal med några av landets 
tidningar om att de ska få visa BBC-
material på sina hemsidor. Och hemma i 
Sverige visar nu tidningsbranschen intres-
se för ett liknande avtal med SVT. Tomas 
Brunegård, Tidningsutgivarnas ordföran-
de och vd för mediekoncernen Stampeng-
ruppen, säger att han gärna skulle se ett 
liknande samarbete med svenska public 
service. Den här typen av samarbete är en 
viktig framtidsfråga.   
 
Brittiska The Guardian kallar avtalet för 
historisk. Den går ut på att de fyra största 
brittiska webbtidningarna, Mail, Guardi-
an, Telegraph och Independent på sina 
hemsidor får visa BBC-producerade ny-
hetsklipp inom ämnena inrikespolitik, 
ekonomi, hälsa och teknologi. Men det får 
inte finnas någon reklam i videoklippen, 
förutom BBC:s egen logga. 
 
SVT:s vd Eva Hamilton säger att hon är 
öppen för en diskussion, men hon tillägger 
att saken inte är okomplicerad eftersom 
SVT har andra och mer restriktiva regler 
för kommersiella samarbeten än vad BBC 
har. (SR Kulturnytt) 
 
Video deal is free marketing for BBC, menar 
Murdochägda News International, Kon-
cernen som bl.a. äger brittiska The Sun 
and The Times, säger att man har förkastat 
BBC:s förslag att dela med sig av sitt ny-
hetsmaterial till tidningarna eftersom det 
involverar ”betungande marknadsförhål-
landen” som innebär att BBC gratis främ-

http://ww.voicetv.co.th


 8 

jas. We expect the BBC will require the Daily 
Mail, Guardian, Daily Telegraph and Inde-
pendent to provide marketing for the BBC at 
no cost, including embedding a BBC player 
(rather than using their own), featuring BBC 
pre-roll "stings" on the content, linking to the 
BBC and accepting a ban on advertising, sä-
ger en taleskvinna för koncernen. 
 
Nyhetsbyrån Press Association säger att 
man är förvånad och besvikna över BBC:s 
erbjudande som man menar förvrider 
marknaden och underminerar kommersi-
ella bolags investeringar.  Negativa reak-
tioner har också kommit från ITV och ITN. 
 
Stöd till tidningar  
att sända lokal-tv föreslås 
Regionalpolitikern Hew Lewis (labor) fö-
reslår att statliga bidrag skall finansiera ett 
antal "super local" tv och radiokanaler, 
som drivs av dagstidningar. Detta skulle 
kunna bidra till att göra Wales till ett ”cen-
tre of excellence for journalism”. Det skul-
le inte kosta särskilt mycket, men skulle 
skapa och säkerställa arbetstillfällen på 
lokaltidningar och förbättra den lokala 
nyhetsbevakningen. Regionparlamentet 
överväger nu förslaget som kan innebära 
att 12 lokala digitala tv-kanaler finansie-
ras. (BBC News via Ifra Executive News)  
 
Öppna kanaler: 
 
Förnyade och nya  
sändningstillstånd i Sverige 
Radio- och TV-verket har förordnat Kanal 
Linköping ideell förening som nytt ”lokalt 
kabelsändarföretag” i Linköpings kom-
mun. Förordnandet gäller fr.o.m. 1 april 
2009 till längst 31 mars 2012.  Verket har 
förnyat förordnande för Sundskanalen i 
Helsingborgs kommun längst t.o.m. 25 
maj 2012 och för Öppna Kanalen Närke i 
Örebro, Kumla och Hallsbergs kommuner 
längst t.o.m. 22 juli 2012. 

 
Den tredje öppna kanalen  
på Nya Zeeland 
Den senast startade nonprofit regionala tv-
stationen i landet är nu Channel North i 
Whangarei. Den sänder dagligen nio tim-
mar lokalt producerat material och i övrigt 
satellitprogram. Liksom andra community 

tv-stationer sänder man i etern på UHF.  
En hel del av produktionen görs av barn 
vid 19 låg- och mellanstadieskolor till-
sammans med fem projektanställda. Ele-
verna får utbildning i tv-produktion och 
animering. Det finns en ”film crew” i varje 
klassrum i den skola man för tillfället sän-
der ifrån. Pukeko Echo finansieras av ut-
bildningsministeriet. I övrigt har tv-
stationen tre anställda med minimal lön 
och finansieras av lokala sponsorer och 
några stiftelsebidrag. Man tillåts sända 
betald reklam för högst 50 % av totala in-
täkterna, men är ytterst 
restriktiva med vilka som 
tillåts annonsera. Chan-
nel North har fokus på 
ursprungsbefolkningen 
bl.a. sänds nyheter på 
både engelska och maori. 
http://www.channelnorth.co.nz 
 
Stort intresse för öppna kanaler  
i danska marknätet 
Radio- og tv-nævnet har tagit emot totalt 
302 ansökningar om sändningstillstånd för 
icke-kommersiell tv i marksända digital-
nätet fr.o.m. 1 november 2009. Sändningar 
ske på en kanal i kanalknippe 1 (MUX), 
som i övrigt används för public service. 
Av ansökningar gäller 46 landstäckande 
icke-kommersiell tv (idéburen). I övrigt 
handlar det om sändningar i ett av åtta 
regionala områden. 24 augusti avgörs vil-
ka som får sändningstillstånden. Radio- 
och tv-nämnden fördelar tillstånden så att 
utbudet i varje mux (regional eller natio-
nell) blir så mångsidigt som möjligt.  
 
Läsa hela listan på ansökande organisatio-
ner: 
http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/  
 
En del lokala tv-stationer har dock inte råd 
att hänga med på övergången till mark-
sänd digital-tv enligt TV Nyt. TV Nord-
kysten och TV Skævinge, Nordsjælland, 
stänger när det analoga nätet släcks ned 1 
november. Man har också avstått från att 
söka det statliga driftsbidrag, som senaste 
året handlade om ca 550.000 dkr. Tv-
stationernas verksamhetschef Anouschka 
Andersen, säger att tiden nærmer sig, og vi 
har stadig ikke fået at vide af Kulturministeri-
et, hvor meget det kommer til at koste, hvad 

http://www.channelnorth.co.nz
http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/


 9 

tilskuddet bliver, og hvem der fremover skal 
afvikle tv-signalet. Hvis vi skal kunne sende 
ud digitalt, kræver det, at vi skal til at investe-
re i en masse nyt udstyr og derfor vil vi gerne 
vide, hvad betingelserne bliver, før vi beslutter 
os.  
 

 
 
TV-Glad 10 år 
TV-Glad – världens första tv-station för 
utvecklingshämmade – har nu firat sitt 10-
års jubileum. Tv-stationen har ca 130 med-
arbetare och elever i Köpenhamn. 2004 
etablerades Glad Fagskole och f.n. är 45 
elever igång med utbildning i tv, radio, 
animation, grafik, teater och matlagning. 
TV Glad har lokalavdelningar och sänd-
ningar i Esbjerg, Slagelse och Aabenraa 
med totalt ca 50 medarbetare. TV Glad 
sänder en halvtimme varje dag och kan nå 
ca en tredjedel av befolkningen.  Läs mer 
om den internationellt uppmärksammade 
tv-stationen på http://www.tvglad.dk 
 

TV-Glad skal bidrage til at sikre, udbygge og 
fastholde handicappedes demokratiske rettigheder 
til ytringsfrihed på egne betingelser. 

 
Färre ser på tv i Sverige 
Tv-tittandet i landet har minskat något 
sedan förra året. Generellt ser man mindre 
på TV i storstäderna och i regioner med en 
yngre befolkning som exempelvis univer-
sitetsstaden Uppsala. Mätningen visar 
även att man i glesbygdsområden tittar 
mer på SVT än i storstäderna. I genomsnitt 
ser en stockholmare på SVT i 55 minuter 
medan en TV-tittare från Norrbotten ser 
på SVT i 68,5 minuter. Skåningar (56,5 
min) och de som bor i Uppsala (52,6) är 
inte heller stora TV-tittare. De som bor i 
Östergötland är de som ägnar mest tid (78 
min per dag) åt att se på övriga TV-
kanaler, alltså TV3, TV4 och Kanal 5.  

Sammanställningen bygger på SIFO:s un-
dersökning Orvesto Konsument 2009:1. 
Över 15.000 i åldrarna 15 till 79 deltog i 
undersökningen. (Journalisten) 
 
Svenske kungen sågar dokusåporna 
I en stor intervju med Göteborgs-Posten 
berättar kung Carl XVI Gustaf vad han 
tycker om dokusåpor som Big Brother och 
Robinson. - Jag blir så irriterad. Allt går ut på 
att man skall knäcka den andre. Så skall det 
inte vara i samhället. Samhället bygger ju på 
att man skall hjälpa varandra och att den svage 
skall hjälpas och tas om hand, säger han. Och 
tycker att tv-programmen är ”fullständigt 
vansinnigt obegripliga”.  
 
Robert Aschberg bildade tv-bolaget Strix, 
som producerat flera kända dokusåpor tar 
inte åt sig av kungens kritik. Det är möjligt 
att det finns mer väsentliga saker för kungen 
att engagera sig i än just kampen om dokuså-
porna, säger Aschberg till Aftonbladet. Han 
kanske skulle vara med i en dokusåpa själv för 
att känna hur det är. Kanske skulle han tycka 
det var kul. Han sitter ju själv och tronar över 
den ädlaste av alla dokusåpor, kungahuset och 
det hovliga livet. Det är ju en fantastisk doku-
såpa som pågår året ut och året in. Han ska 
inte vara rädd för lite konkurrens. (Aftonbla-
det) 
 
 
 
radio  
 
Kommersiell radio nära krasch  
i Danmark 
Situationen för Danmarks största kom-
mersiella radiobolag är mycket allvarlig. 
Radio 100FM kan inom kort tvingas 
stänga om man inte hittar nya investerare. 
Underskottet är enormt och kassan nästan 
tom. Nästa månad finns inga pengar till 
lönerna. Ägaren holländaren John de Mol 
har fått nog efter att ha spenderat drygt 
300 milj dkr på sitt danska radioäventyr. 
Talpa Radio Danmark hade 2008 ett un-
derskott på 61,5 milj dkr mot 33,3 året in-
nan. Enligt Berlinske Business är det 
knappast möjligt – vare sig det kommer 
nya investerare eller ej – att Radio 100FM 
betalar sin årsavgift om 22,5 milj till staten 
för sändningstillståndet i FM6-nätet. 

http://www.tvglad.dk


 10 

Den danska radiomarknaden kan sägas 
redan ligga i ruiner. Historien om riks-
täckande kommersiell radio innehåller 
absolut inga succéhistorer skriver Berlins-
ke som sammanfattar: Et samlet underskud 
på over en milliard, to døde radiokanaler i form 
af Sky Radio og TV 2 Radio, Radio 100FM i 
akut likviditetskrise og SBS Radio herunder 
Nova FM på nødblus. Detta är resultatet 
sedan dåvarande kulturminister Brian 
Mikkelsen (kons) 2003 stolt auktionerade 
ut FM5 och FM6 – två mer eller mindre 
landstäckande kommersiella radiokanaler.  
Politikerna har nyligen gjort ett nytt avtal 
om radio med väsentliga förbättringar, 
men detta skall ske först 2011-2014 och det 
kan då vara för sent. Dessutom har Dan-
marks Radio stabilt 75 % av allt radiolyss-
nade och det finns inga utsikter till detta 
ändras med det nya avtalet (vars detaljer 
tidigare redovisats i Public Access 7).  Och 
ovanpå allt detta går det riktigt trögt för 
radioreklamförsäljningen som årets första 
fem månader har fallit med 30 % mot 
samma period 2008. 
 
Förra året uppskattade Eric Hansen, ord-
förande för SBS Danmark, att den kom-
mersiella marknaden måste trefaldigas om 
det skulle kunna vara en god affär att be-
driva kommersiell radio i Danmark.  
(Radionyt DK) 
 
De danska partierna är eniga om att rädda 
Radio 100 FM genom att utlysa sändnings-
tillståndet på nytt säger kulturministern 
Carina Christensen till Kristeligt Dagblad. 
Ett förnyat tillstånd skulle förmodligen bli 
betydligt billigare. ”Det är ju helt klart 
intressant för deras investerare att känna 
till de långsiktiga förutsättningar, när det 
gäller hur mycket pengar de ska lägga in i 
kanalen här och nu” säger Christensen 
(Radionytt). 
 
Evangelister invaderar  
danska FM-bandet 
Den senaste utlysningen av ledig sänd-
ningstid för lokala radiostationer innebär 
att mindre gräsrotsstationer (närradio) blir 
omringade av väckelsepredikanter på sina 
frekvenser.  TV-predikanten Erling Ilsøe, 
som redan innehar det inofficiella rekordet 
för antalet lokal-tv-tillstånd, har tillsam-

mans med andra frikyrkliga grupper gått 
metodiskt efter all ledig sändningstid som 
kan fås fram oavsett tidpunkt och oavsett 
vem som annars sänder på frekvensen. 
Bl.a. kommer evangelisterna nu att dela 
frekvens med den nazistiska Radio Oasen 
i Greve. En ny station DKN-Radio har fått 
sig tilldelad 14 sändningstillstånd, medan 
Glory Fm fått sex tillstånd och Top Radio 
fått fyra.  Bakom dessa tre organisationer 
ligger Gloryline i Helsingborg som också 
är känd som ”Nordisk TV Mission”. Till-
sammans får de samtliga lediga sänd-
ningstimmar på frekvensen i alla städer 
vilket förhindrar att gräsrotsstationen på 
frekvensen senare kan utvidga sin sänd-
ningstid. (Radionyt DK) 
 
Detta är bara några exempel; det är f.n. 
svårt att få någon insikt i situationen annat 
än att evangelisterna utnyttjar det föga 
stringenta regelsystemet för den icke-
kommersiella radiosektorn väl till sin för-
mån utan att ta hänsyn till andra gruppers 
behov.  Men det skall noteras att trots allt 
har mediemyndigheten kunnat andra 
sändningstillstånd för gräsrotsradio, som 
inte har några samband med Nordisk TV 
Mission.  
 
Start för DAB+ i Danmark nästa år 
Enligt det nya medieavtalet skall Danmark 
byte till DAB+ från DAB. Detta betyder att 
i stort sett alla 1,3 miljoner DAB-mottagare 
som finns i hushållen skall bytas ut.  DR 
börjar redan 2010 med de första kanalerna 
med DAB+, men det kommer att ta ett par 
år till innan de nuvarande DAB-sändning-
arna upphör. Man kunne godt forestille sig, 
at P1, P2 og P3 får lov at sende videre på DAB 
i en længere årrække end resten af det digitale 
kanaludbud. Men det kommer nok til at af-
hænge af, hvor godt de nye apparater sælger, 
säger Erik Henz Kjeldsen som är chef för 
DR Distribution och ordförande i bransch-
föreningen DAB Danmark. Han pekar på 
att bytet till DAB+ kommer att upplevas 
som en fördel för lyssnarna som då bortser 
från utgiften för en ny mottagare.  
(Radionyt DK) 
 
Motgång för DAB+ i Tyskland 
KEF, en kommission som fördelar tv-
licenspengarna, underkänner public servi-
ce-bolagens planer på att starta digitalra-



11 

diosändningar senare i år. Kommissionen 
förklarar beslutet med att ARD och 
Deutschlandradio inte har lyckats uppnå 
de kriterier som formulerades för att pro-
jektet skulle genomföras. Dessutom påpe-
kar KEF att reklamradion har dragit sig ur. 
Deutschlandradiochefen Willi Steul kallar 
beslutet "en svart dag" för radions framtid 
och befarar att de digitala frekvenserna nu 
kommer att användas till annat än radio. 
KEF har tidigare beslutat ge ARD 30 mil-
joner euro för digitalradio under åren 
2009-2012, medan Deutschlandradio skulle 
få 12 miljoner euro under samma period.  

I höst skulle Tyskland börja sända digital-
radio med standarden DAB+. Men de 
kommersiella etermediernas organisation 
VPRT har tagit ställning mot lanseringen. 
Organisationen, som bland annat repre-
senterar NRJ och RTL, ser i dagsläget ing-
en affärsmässighet i DAB+ och tror inte på 
ett införande förrän om tidigast fem till sju 
år. Den finansiella krisen är inte rätt tillfäl-
le för riskabla investeringar menar VPRT 
vidare. Trots det vill VPRT säkra frekven-
ser för en digitalisering längre fram i ti-
den. (Radionytt) 

Sändarbolag tar över Global Radios DAB 
Det australienägda sändarbolaget Arqiva 
tar över det kommersiella radiobolaget 
Global Radios 63% andel av den brittiska 
rikstäckande multiplexen Digital One och 
flera Global Radios sändartillstånd för 
lokala multiplexer. På D1 finns Classic 
FM, talkSPORT, Absolute Radio, BFBS 
Radio (militären), Planet Rock, Fun Kids 
och Amazing Radio.  
Arqiva kommer också att helt äga Now 
Digital, som driver Global Radios lokala 
multiplexer. Tom Bennie, vd Arqiva, säger 
att Arqiva now plans to invigorate DAB with 
new channels and services and as an indepen-
dent operator we’re in a good position to reali-
se the full potential of the Digital One multip-
lex. Det finns nu mer än 130 Arqivasända-
re som når 90 % av befolkningen. Global 
Radio är landets största privata radiobo-
lag. 

 
 
Klassisk radiostation i New York  
blir icke-kommersiell 
The New York Times Co, har stora skulder 
och säljer sin väl etablerade radiostation 
WQXR-FM för $45 miljoner. Om FCC 
godkänner kommer WNYC Radio, som är 
landets största icke-kommersiella public 
radio, tillsammans med latinska Univision 
Radio ta över. WQXR kommer att fortsätta 
att sända klassisk musik. We are very plea-
sed that this transaction will preserve 
WQXR’s ability to serve New York City’s 
classical music audience and its cultural insti-
tutions as a public radio station, säger Times 
Co vd Janet Robinson. (AFP) 

Public service samverkar  
med närradio i Indonesien 
Radio Republik Indonesia kommer att sam-
arbeta med community radio för att kunna 
nå hela landet. Idag når RRI endast 76 % 
av befolkningen. This is a win-to-win pro-
gramme. Community radios can get news ma-
terials from us and we broadcast their pro-
grammes,  säger RRI:s chef Parni Hadi. Till 
att börja med har RRI träffat avtal med 
Radio Suara Petani (Voice of Farmers, JRSP) 
i Jaringan på Västra Java. Det finns minst 
2.000 närradiostationer i landet. (Tempo 
Interactive)   
Fakta:  Sedan 1998 har RRI utvecklats från en 
ren statsradio med ett monopol till en public 
serviceradio i konkurrens med community 
radio och kommersiell radio. Uppbyggnaden 
av public service sker sedan 2001 med bistånd 
från svenska SIDA och Sveriges Radio. 

Venezuela: Radio för folket 
Omkring 240 privatägda radiostationer i 
Venezuela - motsvarande 40 % av landets 
alla radiostationer kan nu mista sänd-
ningstillståndet. President Hugo Chavez 
säger, att regeringen inte vill ta över fre-
kvenserna, men att det inte heller längre 
skall vara det välbeställda borgerskapet 
som skall behärska dem. Frekvenserna 
skall istället ges till folket. Venezuela är 
igång med en demokratisering av etern 
menar ministern för offentliga arbeten, 
Disodado Cabello. 154 FM-stationer och 86 



 12 

mellanvågsstationer kan mista sändnings-
tillståndet för att de inte har följt upp sina 
registreringar hos myndigheterna.  
 
Situationen beskrivs som en "mediekrig 
mot privata radio- och tv-stationer." Sedan 
Hugo Chavez blev vald som president 
1999 har antalet offentliga radio- och tv-
stationer ökat starkt – några är statsägda 
medan andra drivs av kooperativ och 
andra folkliga grupperingar. De privata 
radio- och tv-stationerna har vid många 
tillfällen varit starkt kritiska till Chavez. 
2002 deltog två tv-stationer RCTV och 
Globovisión, aktivt i en misslyckad mili-
tärkupp mot Chavez. (Radionyt DK) 
 
Pagrotsky vill låta sponsra SR 
Tiden är mogen för företagssponsrade 
radioprogram i Sveriges Radio, SR. Det 
säger Leif Pagrotsky, socialdemokraternas 
talesman i kulturfrågor till SvD. Till ex-
empel kan han tänka sig att en musikfesti-
val som Östersjöfestivalen eller en produk-
tion från Dalhalla betalas av företag som i 
gengäld ges omnämnande av radions pro-
grampresentatör. Det finns bra sponsring 
som ska vara tillåten i såväl SVT som SR, 
säger Leif Pagrotsky, som dock vill ha 
regler för att undvika braskande reklam 
mellan programmen. Den tidigare kul-
turministern vill också att kulturprogram 
ska kunna sponsras i lika hög utsträckning 
som sportsändningar. (SvD) 
 
Privatägd närradiostation byter namn 
Den skånska radiostationen Favorit 102,6 
har bytt namn. Favorit, som ägs av DB 
Media, fick i april ett något förändrat mu-
sikformat, med mer fokus på oldies och en 
tydligare inriktning på en vuxen publik. 
Nu har stationen även fått ett nytt namn: 
Favorit 102,6 Guldkanalen. Kortas senare 
ned till 102,6 Guldkanalen. Sloganen ”Din 
Öresundsradio" har tagits bort. Favorit 
102,6 Guldkanalen sänds över Malmö och 
Lund på en närradiofrekvens i Staffans-
torp. DB Media driver även PLR-stationen 
Favorit 103,9 i Södertälje, Rockkanalen 
som sänds från norra Själland samt webb-
baserade Dansbandskanalen. (Radionytt) 
 
Fortsatt förlust för SBS Radio 
SBS Radio noterar i sitt bokslut att radion 
har tagit medieandelar under året, då för-

säljningen under det första halvåret ökade 
med 8,2 procent medan annonsmarkna-
dens tillväxt var 2,9 procent under samma 
period. Därefter kom finanskrisen och 
radions tillväxt sjönk till 3,8 procent, jäm-
fört med en nolltillväxt för annonsmark-
naden. 
 
SBS Radios intäkter ökade med sju procent 
under 2008 och vid årets slut uppgick de 
till 227 miljoner kr. Bolaget gör dock fort-
farande en betydande förlust, om än 
mindre än 2007. Rörelseresultatet blev -
24,3 miljoner (-26,6) och resultatet på sista 
raden stannade på -23,5 (-27,3). Från års-
skiftet 2009 har SBS Radio nio nya statio-
ner i sin portfölj efter att man köpt loss 
dem från Stampen. Men istället för kon-
tanta medel gick Stampen in som delägare 
i SBS Radio. Affären innebar också att nio 
Rix FM-stationer blev Mix Megapol och 
Rockklassiker. I april 2009 genomförde 
SBS Radio ett sparpaket som bl.a. innebar 
att 15 fast anställda fick sluta. (Dagens 
Media) 
 
Hälften lyssnar på radio i mobilen  
53 procent av mobilanvändarna i Sverige 
lyssnar på radio i sin mobil, enligt en ny 
undersökning som gjorts av Samsung och 
TNS-Gallup. Ytterligare 20 procent av mo-
bilanvändarna skulle vilja ha radiomot-
tagning i sin mobil. Tal, SMS, foto, musik 
och MMS är de enda funktioner som är 
mer efterfrågade än radio, medan inter-
netanslutning kommer först på tionde 
plats. (Radionytt) 
 
Rädda demokratisk radio! 
1 juli tog Sverige över ordförandeskapet i 
EU och därmed ansvaret att driva utveck-
lingen framåt i Europa. Regeringen före-
språkar demokratisatsningar i Vitryssland. 
Men Public Service, Sveriges Radio, delar 
inte uppfattningen skriver fyra folkparti-
politiker med riksdagsledamoten Birgitta 
Ohlsson i spetsen i en debattartikel som 
publicerats i många tidningar runt om i 
landet.  De protesterar mot att SR upphör 
med utlandssändningarna på vitryska. 
 
I en färsk rapport från Freedom House, Worst 
of the Worst – världens mest repressiva sam-
hällen, ligger Belarus (Vitryssland) en hårs-
mån från den absoluta botten i världen beträf-



 13 

fande politiska och civila rättigheter. Sverige 
har länge varit ledande när det gäller bi-
ståndsinsatser i Belarus. Sveriges Radios be-
slut att strypa radiosändningarna på belaru-
siska är obegripligt. Vi är övertygade om att 
åtskilliga skattebetalare har en annan uppfatt-
ning än Ingemar Löfgren och Sveriges Radios 
ledning. Initiativ som främjar demokrati i Eu-
ropas sista diktatur ska applåderas, inte begra-
vas.    
Läs hela debattartikeln på: 
http://www.folkpartiet.se/ 
 
Dokumentärfilm om  
rasistisk radiostation 
Den brittiske filmaren Aro Korol gör f.n. 
en dokumentärfilm Hitler’s Daughter, om 
den kontroversielle katolske prästen fader 
Tadeusz Rydzyk och hans radiostation 
Radio Maryja. Filmen beräknas vara klar 
nästa år men redan nu har en trailer 
släppts. I denna visas bl.a. filmbilder från 
Auschwitz och Radio Maryja anklagas för 
att hetsa fram antisemitiska stämningar i 
Polen. Filmen titel syftar på radiostationen 
och i trailern jämställs Rydzyk med tredje 
rikets propagandaminister Goebbels. 
(Polskie Radio) 
 
Se trailern på: http://polskieradio.pl/ 
 
 
 
annat 
 
Färre lokala nyheter  
kan öka korruptionen 
Alan Rusbridger, Guardians chefredaktör, 
ställer sig bakom planerna på att offentligt 
stöd skall ges till Storbritanniens nyhets-
byrå the Press Association, som tidningar-
na äger gemensamt, för att kunna tillhan-
dahålla de nyheter från myndigheter och 
domstolar som lokaltidningar inte längre 
har råd att bevaka. Med minskad över-
vakning från lokaltidningar och regional 
nyhets-tv menar han att korruption och 
ineffektivitet kommer att öka. 
This bit of journalism is going to have to be 
done by somebody. It makes me worry about all 
of those public authorities and courts which 
will in future operate without any kind of sys-
tematic public scrutiny. I don't think our le-
gislators have begun to wake up to this immi-
nent problem as we face the collapse of the 

infrastructure of local news in the press and 
broadcasting, säger Rusbridger. Han menar 
att lokal public servicejournalistik kan ses 
som en slags samhällstjänst i klass med 
gas och vatten. (MediaGuardian) 
 
Nyhetsmedia klarar inte  
hälsovårdsdebatten 
Amerikanarna är kritiska mot på det sätt 
nyhetsmedia ger en bild av den nuvaran-
de största nyhetshändelsen. Nyheter om 
den förslagna reformen var den mest be-
vakade nyhetshändelsen häromveckan 
liksom veckan innan. Mer än en tredjedel 
(36 %) säger att de följde debatten mer än 
något annat och en lika stor andel talade 
om frågan med sina vänner. Detta var vik-
tigare än något annat inklusive finanskri-
sen. En undersökning av Pew Research 
Center visar dock att allmänheten ger ny-
hetsmedia lågt betyg för sin bevakning av 
hälsovårdsreformen. 40 % säger att media 
gör ett dåligt jobb och endast 21 % ger 
godkänt. 
 
Hälsovårdsdebatten bra för  
reklammarknaden 
Hittills i år har mer än $52 miljoner spen-
derats på reklam som relaterar till hälso-
vårdsreformen. Läkemedelstillverkare, 
fackföreningar, de stora politiska partierna 
och den sektor som står mest i centrum; 
sjukvårdsförsäkringsbolagen köper an-
nonsplats i medier främst tv. All pekar 
mot ett marknadsrekord för en lagstift-
ningsstrid i USA. This has the potential to 
certainly be the biggest [ever] as far as an ad-
vocacy advertising campaign goes, säger 
Evan Tracey på Campaign Media Analysis 
Group.  
 
En frontalattack mot pressfriheten 
Det förslag till nya presslagar som Vene-
zuelas riksåklagare har lagt fram på upp-
maning av landets president Hugo Chávez 
beskrivs av människorättsorganisationen 
Human Rights Watch som en frontalattack 
mot pressfriheten. Massmediabrott är en 
ny kategori brott som introduceras i den 
nya presslagen. Det kan röra sig om att 
ifrågasätta statens institutioner, motverka 
social fred, undergräva det nationella obe-
roendet, hota den mentala hälsan och hota 
den allmänna moralen och ordningen. 
Alla dessa nya massmediabrott är brott 

http://www.folkpartiet.se/
http://polskieradio.pl/


 14 

som kan leda till mellan fyra månader och 
fem års fängelse. Andra brott som nämns 
är manipulation av information, feltolk-
ning av information, vägran att avslöja 
sina källor och mycket annat. 
 
Det venezuelanska journalistförbundet har 
reagerat upprört mot den nya lagen och 
menar att om den antas så kan den liknas 
vid en gravsten över press- och yttrande-
friheten i Venezuela, och ingenting tyder 
på att lagen inte kommer att antas. Chávez 
har uppmanat parlamentet att skynda på 
med att anta en rad lagar som garanterar 
att revolutionen inte kan vridas tillbaka. 
(SR Ekot).  
Det rapporteras nu att parlamentet i detta 
skede också avvisat lagförslaget. 
 
Vilseledande om  
mediepolitik i Venezuela 
I alla demokratiska länder finns det en medie-
lagstiftning som innefattar statlig reglering av 
radio- och TV-frekvenser, licenser för privata 
aktörer och lagar och förordningar som medi-
erna måste följa. Brott mot dessa lagar, t.ex. 
vägran att betala skatter och avgifter eller 
medverkan till brottslig verksamhet, kan inne-
bära att sändningstillstånd dras in. Så funge-
rar medielagstiftningen i bl. a. Sverige och 
USA. Få ifrågasätter behovet av sådana här 
nödvändiga regleringar, skriver Erik Svens-
son professor vid Lunds Universitet i ett 
debattinlägg på Second Opinion.  Han 
menar att mot denna bakgrund är det 
märkligt att DN-journalisten Erik de la 
Reguera beskriver den aktiva mediepoliti-
ken i Venezuela som att regeringen 
"stänger" oppositionella radiostationer. 
Han menar att i själva verket rör sig om 
fullt normal statlig mediepolitik som inte 
ifrågasätts i Sverige eller USA. När ska 
svenska liberala journalister sluta med sin 
ensidiga propagandakampanj gentemot Vene-
zuela. Läs hela inlägget på  
http://www.second-opinion.se/so/view/609 
 
Högerpolitiker i Norge  
vill stoppa Schibsted  
Høyre-toppar går emot partiets syn på 
ägarbegränsningar i medierna. For Høyre i 
Midt-Norge er det viktig å bidra til å unngå 
ytterligere monopoldannelse, säger partiets 
stortingsrepresentant från Sør-Trøndelag, 
Linda Cathrine Hofstad Helleland. Till-

sammans med en annan høyrepolitiker 
varnar hon för att släppa på ägarbegräns-
ningarna For Høyre er det grunnleggende å 
bidra til maktspredning, mangfold og konkur-
ranse, säger Hofstad Helleland som heller 
inte tror att en borgerlig regering kommer 
att ta bort nuvarande gräns som är 33,3 %. 
(Kampanje) 
 
EU vill strypa presstödet 
EU:s konkurrenskommissionär Neelie 
Kroes dom över det svenska presstödet för 
tidigare i somras var entydig – stödet till 
de stora tidningarna måste ned till en läg-
re nivå på några års sikt. Landsortstid-
ningarna får däremot ha kvar sitt stöd, 
eftersom de verkar på en avgränsad 
svensk marknad. 
 
Neelie Kroes sågar det svenska presstödet 
– som funnits sedan 1971 – i småbitar: 
• Det har inte lett till fler tidningar, tvärt-
om har det försvunnit företag. Stödet för-
svårar etableringen av nya tidningsföre-
tag. 
• Stödet har omöjliggjort priskonkurrens 
eftersom ett av kraven för att få stödet har 
varit att man inte fick hålla lägre pris än 
konkurrenterna. 
•  det finns inte något som tyder på att 
stockholmsmarknaden inte skulle räcka 
för två prenumererade dagstidningar utan 
att man ger stöd. Det klassiska argumentet 
bakom presstödet – att mekanismerna i 
annonsförsäljningen gynnar förstatidning-
en på orten i accelererande grad – tillba-
kavisar hon också. Snarare finns det ett 
direkt proportionellt samband mellan 
upplaga och intäkter. 
• Inte heller det svenska Konkurrensver-
ket anser att presstödet är motiverat. 
 
Att Svenska Dagbladet numera ägs av den 
norska mediekoncernen Schibsted, som 
har verksamhet i flera europeiska länder, 
gör också att stödet till tidningen ifråga-
sätts särskilt, eftersom det kan slå mot 
konkurrensen på EU-marknaden. Internet 
har också förändrat det svenska medie-
landskapet och tillgodoser till stor del 
demokratiska behov som presstödet skulle 
värna. 
 

http://www.second-opinion.se/so/view/609


 15 

EU-kommissionen kräver därför av den 
svenska regeringen att stödet till storstads-
tidningarna antingen tas ned till samma 
nivå som landsortstidningarna, d.v.s. till 
ca 16,9 miljoner per år, eller tas bort helt. 
Man går med på att det fasas ned under en 
femårsperiod. För SvD och Skånska Dag-
bladet, som i år får maximalt stöd på 63,9 
miljoner kr var, innebär det ett stort tapp 
på 47 miljoner kr. (Dagens Nyheter) 
 
Mitterand ny fransk kulturminister  
President Nicolas 
Sarkozy har utsett 
Frédéric Mitterand 
till ny kultur- och 
kommunikations-
minister. Frédéric 
Mitterrand, brorson 
till Frankrikes ex-
president François 
Mitterrand.  Mitter-
rand den yngre är 61 år och har gjort kar-
riär som författare, filmmakare och pro-
gramledare i tv. 2003 utsågs han till pro-
gramchef på den internationella fransk-
språkiga kanalen TV5 och blev förra året 
chef för franska kulturinstitutet i Rom. 
Även om Frédéric Mitterrand är socialist, 
precis som sin avlidne farbror, säger han 
till tv-kanalen France 2 att han inte ser 
några problem med att ingå i Nicolas Sar-
kozys borgerliga regering. Mitterand er-
sätter Christine Albanel som kulturminis-
ter.  
Rekordsiffror på bio i Sverige 
Svenska Filminstitutet har nu samman-
ställt biografstatistiken för juni. Juni upp-
visar historiskt höga siffror och även siff-
rorna för första halvåret är mycket bra, 
speciellt avseende den svenska marknads-
andelen. Besöken för juni ökade med 13,4 
procent jämfört med 2008 och uppgick till 
1.055.196. Detta är högre än någon annan 
juni-period under åren 1994-2009. De tota-
la besöken för halvåret (januari-juni) upp-
gick till 7.570.828 och man måste gå tillba-
ka till 2004 för att hitta en motsvarande 
period med fler besök (2004 uppgick be-
söken 8.200.683 januari-juni). Sommaren har 
tidigare varit den period under året med lägst 
besöksnivåer och med tanke på detta lär årets 
juni-siffror ha överträffat alla motsvarande 
perioder under de senaste 30 åren.  Siffrorna 
för juni följer och bekräftar de senaste årens 

trend med ökade biobesök under sommaren. De 
fina besökssiffrorna för första halvåret visar 
återigen att biobesöken står sig starka i lågkon-
junktur, säger Thomas Bryntesson stati-
stikansvarig på Filminstitutet. 
 
Biografgigant satsar på 4K digitalbio 
Världens näst största biografägare, ameri-
kanska Cinemark med sammanlagt 4.846 
salonger i USA och Latinamerika, satsar 
på nya digitala projektorer med möjlighet 
att visa film i 4K i över 3.000 salonger i 
USA. 2K är den standard som de stora 
amerikanska bolagen har enats om för 
digital visning av film på biografer. Sony 
tillverkar sedan ett par år teknik som även 
möjliggör visning i 4K. I klartext betyder 
det förmågan att visa fyra gånger så 
många pixlar som 2K, vilket förbättrar 
bildkvaliteten. Till att börja med fungera-
de inte Sonys teknik för två bildströmmar, 
vilket gjorde det omöjligt att visa 3D i 4K. 
Det problemet har det japanska företaget 
nu kommit till rätta med. Men i och med 
att den andra stora tekniktillverkaren på 
området, Texas Instruments, tagit fram en 
egen version av 4K finns plötsligt två leve-
rantörer att välja mellan. Första leveransen 
av nya digitala projektorer kommer i slu-
tet av året. 
(Filmnyheterna) 
 
 
Disney säljer film på minneskort 
Walt Disney Cos enhet i Japan säger att 
man skall börja sälja filmer på flashmin-
neskort som en små som en nagel. Där-
med kan man se filmerna på mobiltelefo-
ner och andra portabla apparater som 
GPS. Disney planerar med start i novem-
ber att paketera förinspelade microSD-kort 
tillsammans med DVD- skivor med sam-
ma innehåll. Sedan kan man välja att se 
filmen antingen hemmavid på tv:n eller 
”on the go”. priset för ett sådant paket blir 
ca 25 % högre än för en DVD utan medföl-
jande kort. (Reuters) 
 



 16 

Månadens Berlusconi: 
 
Tidningskoncern stämmer Berlusconi 
Italiens näst största tidningsgrupp 
L’Espresso stämmer premiärminister Sil-
vio Berlusconi för förtal sedan han beskri-
vit dagstidningen La Repubblica som 
”subversiv” efter att tidningen, liksom 
tidskriften L’Espresso, närmare granskat 
Berusconis privatliv. Koncernen säger att 
premiärministern har avrått företag från 
att köpa annonsutrymme i dess tidningar. 
(BBC News) 
 
Berlusconi mot journalisterna 
Svensk berlusconidokumentär 
Italiens premiärminister har gjort det igen. 
I en radiointervju igår sade Berlusconi att 
det oacceptabelt, att den italienska public 
service televisionen, som enda media i 
världen, alltid är emot den italienska re-
geringen, för ”regeringen det är ju vi”. Det 
är inte utan att man kommer att tänka på 
solkungen, Ludvig den fjortonde och hans 
klassiska men icke-autentiska replik – 
l´etat c´est moi – staten det är jag 
 
Man får anta att Berlusconi menar något i 
stil med att re-
geringen är 
folkvald, och att 
det som folket 
väljer inte bör 
kritiseras av det 
som folket beta-
lar för via sina 
skattsedlar, 
nämligen public 
service teve.  
Ministerstyre är 
bara förnamnet.                             Bild: Atmo 
 
Den svenske dokumentärfilmaren Eric 
Gandinis kommande film, om mediekli-
matet i Berlusconiland de senaste decenni-
erna har orsakat en viss debatt i Italien 
sedan det blev känt att chefen för Vene-
digs filmfestival, plockade bort filmen från 
en av de officiella tävlingskategorierna. 
Bl.a. Giuseppina Manin i Corriere della 
Sera, menar att anledningen är att filmen 
är för kontroversiell. Berlusconis advokat, 
Niccolò Ghedini svarade i samma tidning 
att det var rätt att ta bort "Videocracy" ur 
tävlan, eftersom citat, ”det är väl inget 

som säger att det är en bra film bara för att 
den är mot Berlusconi". (SR Kulturnytt) 
  
Videocracy har blivit uttagen till Toronto 
International Film Festival i september. I en 
"videocracy" eller "videokrati" har bildens 
makt i samhället blivit helt avgörande. 
                                                                                                               
I Italien har en och samma man, Silvio 
Berlusconi, haft makten i över tre decenni-
er, först som entreprenör och tv-mogul 
och sedan som politiker. I Videocracy åter-
vänder Gandini till sitt barndoms hemland 
och berättar om konsekvenserna av ett 30 
år långt tv-experiment. Videocracy är en 
chockerande och tragikomisk film som skildrar 
ett nytt politiskt system där en bisarr tv-kultur 
betyder allt och ord ingenting. Jag är helt över-
tygad om att Eriks film kommer röna stor 
uppmärksamhet på festivalen - och i världen, 
säger Sara Yamashita Rüster, dokumentär-
filmsansvarig på Filminstitutets utlands-
avdelning. Gandini har tidigare bland an-
nat gjort de uppmärksammade dokumen-
tärerna Gitmo om militärbasen Guantá-
namo Bay (tillsammans med Tarik Saleh) 
och Surplus om konsumtionssamhället. 
Filmen, som har svensk premiär 28 augus-
ti, distribueras av Folkets Bio med produk-
tionsstöd från Filminstitutet. Se trailern på 
http://www.atmo.se/film-and-tv/videocracy/ 
 
Europeisk eldsjäl för  
tredje mediesektorn har avlidit 
2 augusti avled oväntat Thomas Kupfer i 
sitt hem i Halle, Tyskland.  Kupfer har 
under många år varit en pådrivande kraft 
bakom den europeiska utvecklingen av 
den tredje mediesektorn och var en av 
grundarna och medlem av styrelsen för 
den paneuropeiska organisationen Com-
munity Media Forum Europe.  Under två 
decennier låg han bakom flera konferenser 
i Tyskland och Österrike inom community 
media-sektorn. Kupfers mediepolitiska 
engagemang i Halle, i forna DDR, inleddes 
redan innan murens fall. Kupfer har speci-
aliserat sig på mediepedagogik och arbetat 
med Radio Corax i Halle, en av de mest 
välorganiserade icke-kom-mersiella lokal-
radiostationerna (Freis Radio).  
 
Mediemyndigheten i delstaten Sachsen 
Anhalt säger att man har förlorat an extra-
ordinarily competent partner, whose intelli-

http://www.atmo.se/film-and-tv/videocracy/


 17 

gent and always active engagement in the de-
velopment of democratic and participatory 
medium models can’t be undestimated. Och 
hans kollegor på Radio Corax säger bl.a. 
att for the people that knew and loved him, 
what remains is the loss, but also the memory 
and the responsibility to continue to bring 
forward and to realise our common ideals.  
Thomas Kupfer blev 45 och efterlämnar 
hustru och dotter. 
Mer info: http://cmfe.eu/ 
 
 
Publicerat 
 
International Approaches to Funding 
Community Radio  
Den kanadensiska mediemyndigheten 
CRTC har nu publicerat en rapport som 
ger en sammanfattning och analys av hur 
community radio och studentradio är re-
glerade och finansierade i 12 länder; Au-
stralien, Belgien, Frankrike, Irland, Neder-
länderna, Nya Zeeland, Schweiz, Spanien, 
Storbritannien, Sverige, Tyskland och 
USA. 
http://www.crtc.gc.ca 
 
Evenemang 
 
Köpenhamn:  
Listeners and Viewers in the Digital Age 
I flera länder med public service-tv finns 
sedan länge lyssnar- och tittarorganisatio-
ner. I Europa finns dessa samlade i EU-
RALVA (European Alliance of Listeners' 
and Viewers' Associations) som 6 oktober 
håller heldagskonferens i Danmarks Radio 
Byen i Köpenhamn. Inledningstalare är 

kulturminister Carina Christensen. Avgift 
£50. 
Hela programmet och info om anmälan kan 
hämtas här: http://www.euralva.org/  
 
Köpenhamn:   
Radiodays är den danska radiobranschens 
årliga evenemang. Denna gång 25-26 sep-
tember i DR Byen. Läs mer på: 
http://www.radiodays.dk/ 
 
  
Stockholm:   
Radiodagen 2009 hålls 23 september på 
biografen Rigoletto i Stockholm. 
Under dagen intressanta seminarier. På 
kvällen traditionellt Radiogalan med Stora 
Radiopriset. Läs mer på 
http://www.radiodagen.se 
http://www.radioakademin.se 
 
Berlin:  
Den årliga konsumentelektronikmässan 
IFA i Berlin hålls  4 - 9 September 2009. 
http://www.ifa-berlin.de/ 
  
Salzburg:  
Civilmedia 09: Social and technological 
innovation in open-access media. Den 
fjärde Civilmedia UnConference hålls 5-7 
november. Community radiostationen 
Radiofabrik och VFRÖ (österrikiska när-
radioorganisationen) arrangerar med EU-
finansiering. Deltagare får troligen ett re-
sebidrag om €200 per person. (Seminarie-
bidrag och anmälan via wiki)Läs mer på 
http://civilmedia.eu   
 
 

 
 
 
 

Citatet: 
The great thing about television is  

that if something important happens anywhere in the world,  
day or night, you can always change the channel.  

(From "Taxi") 

http://cmfe.eu/
http://www.crtc.gc.ca
http://www.euralva.org/
http://www.radiodays.dk/
http://www.radiodagen.se
http://www.radioakademin.se
http://www.ifa-berlin.de/
http://civilmedia.eu

