
 

 
PUBLIC ACCESS  2009 : 9    

 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 
- mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 

 
 15 september 2009 

www.publicaccess.se 

 
ledare 
Televisionens enfaldiga mångfald 
- ett hot mot demokratin 
Mycket av den bästa dramatiken och underhållningen som sänds i svensk television är made in U.S.A.  
Sopranos, Mad Men, Brotherhood, Simson, Six Feet Under och Vita huset skulle man nog inte vilja 
vara utan. Men dessa kvalitetsproduktioner är faktiskt undantag och kommer oftast från ett bolag; 
HBO. I verkligheten är det en massiv flod av till största delen undermåliga och billiga produktioner 
som Hollywood pumpar ut i världen. Dessa kvantiteter köps in av tv-kanaler som desperat försöker 
få ihop program mellan reklamavbrotten eller försöker etablera så många nya betalkanaler som 
möjligt hålla konkurrenter stången. Det blir nästan uteslutande billig amerikansk produktion med 
något enstaka inhemskt undantag. Övriga världen lyser med sin frånvaro. 
 
I Dagens Media noterar Fredrik Svedjetun att den av tidigare kulturministern utlovade mångfalden i 
det svenska digitala marknätet uteblivit (se notis längre fram).  Vid sidan av public service är det tre 
mediekoncerner som återstår och de kan inte drivas utan amerikansk produktion. I höst kommer en 
ny sammanställning från Bryssel som visar att Sverige inte lever upp till kravet på mycket europeiskt 
innehåll i tv-kanalerna. 2006 intog Sverige till och med en jumboplats bland EU-länderna med i 
genomsnitt bara 45 procent europeiskt. Och den siffran har knappast förbättrats till 2008 enligt 
kulturdepartementet.  EU-kommissionen kan komma med krav på åtgärder (se notis). I förhållande 
till det antal tv-kanaler som varje hushåll nu har (9-100) produceras det oerhört lite svenska tv-
program. Inte så konstigt att Svenska Dagbladets tv-krönikör kunde pricka in varje pristagare av årets 
Kristallen i morgontidningen - innan tv-galan!    
 
Svenska Boxer AB har fått uppdraget att tillhandahålla ett tv-utbud i det danska marksända digital-
nätet vid sidan av public service, folketings-tv och öppna kanaler. Häromdagen presenterades Boxers 
utbud och det var en besvikelse för de som hade hoppats på något mer än som i Sverige en ameri-
kansk slavsändare. Kanaler som formellt är ”danska” sänder ju mycket amerikanskt. Till skillnad mot 
i Sverige hade Boxer fått danska mediepolitikers lovvärda uppdrag att erbjuda tittarna tre grann-
landskanaler. Men politikerna gjorde misstaget att inte samtidigt ställa kvalitetskrav; Boxer valde 
reklamfinansierade TV4 Sverige och TV 2 Norge samt delvis reklamfinansierade ARD Tyskland. 
Kanaler som är betydligt mer beroende av amerikansk produktion än public servicekanaler som SVT 
och NRK.   
 
Under åren har det visat sig bl.a. när sådan här kritik framförts mot amerikaniseringen av vår 
television trampar man då och då på ömma tår. Vanligaste försvaret brukar vara att ”vi ger folk vad 
de vill ha” eller ”tittarna måste ha valfrihet”. Men detta är hyckleri eftersom man 1) aldrig ger tittarna 
möjlighet att någonsin upptäcka andra tv-världar och sedan få göra sina val och 2) tittarna kan aldrig 
välja något andra kanaler än de med svenskt/danskt resp. amerikanskt innehåll.  För ett vinst-
drivande företag blir det naturligtvis räknenissarna som gör urvalet som hushållen får ”välja fritt” 
från.                                                             (fortsättning nästa sida) 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: redaktion@publicaccess.se   0733-249750 

Om abonnemang och annat:  http://www.publicaccess.se 
 



 2

 
Vem kan försvara framtidens monokultur när svenskar och danskar enbart ser amerikanskt under-
hållning varvat med inhemska nyheter - och amerikanarna bara amerikanskt! Och nu talar vi om dålig 
tv; från Hollywoods enorma lager av B- och C-filmer och till propagandistiska nyhetskanaler som Fox 
News. Var finns den svenska politiker som vågar ställa sig upp och deklarerar att man stödjer denna 
monopolisering av vår tv-sfär. Den politiker som inte tycker att vi skall se program från Europa och 
andra delar av världen och den som kan förklara att monokulturen inte alls påverkar barns och 
vuxnas medvetande i vårt land.  Men tv-reklam påverkar och för detta tar man bra betalt. Varför 
skulle då inte tv-program påverka oss alla?   
 
Har någon politiker funderat över det sannolika att det enkelspåriga televisionsutbudet som i 
yttrandefrihetens namn vräks över oss på sikt urholkar demokratin.  Det italienska folket stödjer 
fortfarande Berlusconi eftersom man hellre ägnar sig åt titta på hans kanaler och diskutera fotboll, inte 
politik. Vi bör fundera på om Dansk Folkeparti och norska Framstegspartiet maktutrymme ökar i 
samma takt som vi får alltmer ”underhållning till döds”.  Ett tecken i tiden är att partiet, som har var 
fjärde norsk väljare bakom sig, vill avskaffa public serviceföretaget NRK.   
 
På papperet erbjuder de marksända digitala näten i Danmark och Sverige valfrihet och mångfald, 
men i verkligheten handlar det om inlåsning och enfald.  Det är bara att skämmas över att svenska 
statens kulturpolitik saknar insikt och visioner. Staten äger Boxer.  
 
 
 

radio och tv 
 
Delade åsikter om tv-avgiften i Norge 
Förslag om annan finansiering av NRK 
44 procent av norrmännen vill avskaffa tv-
licensen visar en opinionsmätning på 
NRK:s uppdrag. Men majoriteten 52 % vill 
dock behålla den. Flera politiska partier 
har frågan på sin agenda. Både Venstre 
och Høyre vill utreda alternativa finan-
sieringsformer medan Fremskritts-partiet 
vill avskaffa licensen helt och låta NRK på 
sikt finansieras med reklam.  Professorn i 
medievetenskap Espen Ytreberg, menar 
att siffrorna borde oroa NRK. Ett avgifts-
system som detta är ju beroende av ett 
tydligt stöd säger han. NRK-chefen Hans-
Tore Bjerkaas är dock positiv; De viser at et 
flertall av det norske folk ønsker at NRK 
fortsatt skal være lisensfinansiert.  Men om 
Framstegspartiet får regeringsinflytande 
har man ambitioner om att avskaffa 
licensen och finansiera NRK över stats-
budgeten tills bolaget kan privatiseras och 
bli reklamfinansierat.  
  
Ett reklamfinansierat NRK skulle leda till 
kollaps för den norska radio- och tv-
marknaden tror Morten Wiberg på Carat. 
Om Framstegspartiet skulle få igenom sitt 

förslag skulle det saknas 800 miljoner nkr 
på marknaden för att driva NRK med 
dagens budget.  Han påpekar att NRK 
idag har licensintäkter på 4,2 miljarder nkr 
medan den totala kommersiella markna-
den omfattar 3,4 miljarder. NRK er ikke i 
den situasjonen at de vil kunne overvinne alle 
de andre kanalene. De har blant annet en 
målgruppesammensetning som ikke akkurat 
tiltaler annonsørene. Over 40 prosent av 
NRKs seere er over 60 år, og disse seerne er 
ikke interessante for annonsører som kjøper 
TV-reklame. Da måtte NRK i så fall kompen-
sert med ekstremt lave priser, skriver Wiberg. 
De andre kommersielle kanalene vil miste 
dramatisk mye omsetning som vil føre til 
lavere inntjening, mindre budsjetter til 
produksjon og videreutvikling og dermed 
dårligere programmer, som igjen gir færre 
seere på sikt. Däremot blir annonsörerna 
vinnare eftersom de får ett ökat utbud 
med kraftiga prissänkningar. (Kampanje) 
 
En utredning på uppdrag av Kultur-
departementet konstaterar att om licens-
pengarna tas bort kommer NRK:s radio- 
och tv-utbud att raseras. Publiken kommer 
att färre norska kanaler och färre norsk-
producerade program. Jeg tolker utred-
ningen slik at NRK etter kort tid vil bli 
nedlagt. I hvetr fall må programtilbudet 
drastisk kuttes, säger kulturminister Trond 
Giske till Dagbladet. 



 3

Public servicechef  
sågar Yleutredning 
Yles verkställande direktör Mikael 
Jungner avfärdar den utredning som 
Tidningarnas Förbund låtit göra om Yle 
som otillförlitlig. Enligt Jungner är det 
förvånande att förbundet för fram fel-
aktiga siffror om Yles intäkter. Enligt 
Tidningarnas förbund skulle den nya 
medieavgiften på 175 euro per hushåll, 
som Lintiläkommittén nyligen föreslog, 
öka Yles intäkter till 450 miljoner euro. 
Summan stämmer inte, säger Jungner. År 
2008 var Yles intäkter ca 400 miljoner euro. 
Enligt den nya modellen skulle summan 
stiga till 415 miljoner euro; en ökning på 3 
procent. Jungner påpekar att Yle förlorade 
20 miljoner euro i uppsagda tv-avgifter i 
samband med digitaliseringen. Den här 
ökningen kompenserar bortfallet till en 
del. Jungner säger sig ändå inte vara för-
vånad över de felaktiga siffrorna. Under 
senaste halvåret har pressen behandlat Yle par-
tiskt, och samma linje tycks fortsätta. Det går 
inte att lita på pressen i frågor som gäller Yle.  
 
60 procent av de tillfrågade vill inte ha en 
medieavgift för alla hushåll. Vidare anser 
finländarna att medieavgiften är för hög; 
144 euro per år vore lämpligt, i stället för 
föreslagna 175 euro. Enligt enkäten mot-
sätter sig 60 procent av finländarna att Yle 
utvecklar sina regionala webbtjänster. 
Hälften av motståndarna anser att det 
vore rätt att konkurrensutsätta Yles Public 
serviceuppdrag. Vidare vill en majoritet av 
de tillfrågade ersätta Yles förvaltningsråd 
med ett sakkunnigorgan. Experterna 
skulle representera mediebranschen. 
Jungner säger att frågan om övervak-
ningen av Yle är mycket viktig, men säger 
att det nuvarande förvaltningsrådet är ett 
mycket kritiskt, krävande och opartiskt 
organ.  
 
Yle:s förvaltningsråd föreslår nu att Tv-
avgiften höjs med 4 procent nästa år. Yle:s 
styrelse hade hoppats på en höjning på 6,1 
procent men förvaltningsrådet ansåg att 
de ekonomiskt svåra tiderna inte tillåter en 
så stor höjning. Förvaltningsrådets ordför-
ande Kimmo Sasi anser ändå att en höj-
ning på 4 procent tillgodoser YLE:s verk-

samhet nästan på nuvarande nivå. Med 
denna höjning blir avgiften 233,30 euro (= 
2.382 sv kr).  
 
Kulturministern kräver  
klara besked om Yle 
Nu måste regeringen fatta entydiga 
politiska beslut om Yles roll i framtiden, 
säger Svenska Folkpartiets ordförande, 
kultur- och idrottsminister Stefan Wallin. 
Han reagerar speciellt på diskussionen om 
Yles framtida korrespondentnät. Svenska 
Yle riskerar att förlora sin korrespondent i 
Moskva. Men också andra delar av Yles 
uppdrag är i fara om inte finansieringen 
kan tryggas på sikt, säger han. Enligt 
Wallin måste tv-avgiften höjas både 2010 
och 2011 för att Yle inte ska tvingas skära 
ned på sin verksamhet. Avgiften måste 
vara dimensionerad så att den uppfyller 
förväntningarna på public serviceupp-
draget. Wallin hoppas att det finns en 
tillräckligt stor politisk enighet om att Yles 
uppdrag måste tryggas. Statsminister 
Matti Vanhanen lovar att regeringen 
snabbt - inom en eller ett par månader - 
kommer att ställning till Yles finansiering 
för de kommande åren. (Svenska YLE)  
 
Murdoch till attack mot BBC  
Rupert Murdoch äger ett av världens 
största medieimperium News Corp. Nu 
går hans son James Murdoch, tillika VD 
för News Corp Europa och Asien, ut och 
kritiserar BBC. Expansionen av statligt 
finansierad journalistik är ett hot mot den 
självständiga journalistiken, sade han på 
Edinburgh Television Festival. News Corp 
förlorade 30 miljarder det första halvåret 
vilket Rupert Murdoch beskriver som den 
tyngsta förlusten i bolagets historia. BBC 
är dominant på marknaden, andra organisa-
tioner upplever uppgång och fall men BBC 
inkomst är garanterad och växande, säger 
James Murdoch om det licensfinansierade 
BBC. Rupert Murdoch har tidigare med-
delat att News Corp kommer börja ta 
betalt för sina nyhetssajter och anser att 
BBC:s gratiswebb sätter käppar i hjulet för 
dessa planer. Det är viktigt för framtidens 
digitala nyhetsvärld att folk är beredda att 
betala ett rimligt pris för nyheter, säger James 
Murdoch. (Journalisten) 



 4

Ordkriget mellan BBC och New Corp 
höjdes efter BBC:s generaldirektör Mark 
Thompson beslöt att nämna James Mur-
doch i ett internt mejl till personalen. I 
detta nämner Thomson den nyligen gjorda 
undersökningen av Guardian som visar på 
ett ökat förtroende för BBC och ett ökat 
stöd för licensavgiften. 63 % anser att de 
får bra värde för pengarna. Thompson 
menar att Murdoch och andra kritiker är 
desperately out of touch with what the 
audience themselves are telling us.  
 
Ordförande för BBC Trust, Sir Michael 
Lyons, har också gått ut till försvar i ett 
öppet brev till licensbetalarna. Han bekräf-
tar dock att BBC kan komma att behöva bli 
mindre i det nuvarande politiska och eko-
nomiska klimatet. BBC har intensifierat sin 
strid mot regeringens planer om att ge 
delar av tv-licensen (som är totalt £3,7 
miljarder per år) till kommersiella kon-
kurrenter.  Lyons citerar en opinions-
undersökning, som visar att publiken inte 
vill att avgifterna används till andra ända-
mål. Endast sex procent vill använda 
licensmedel för regionala nyheter i andra 
kanaler. Lyons säger att BBC inte är rädd 
för förändringar, men sådana must be 
driven by what the public wants and not by 
commercial or political pressures. 
(MediaGuardian) 
 
Community Media: 
Digitaliseringen skall vara  
en utmaning inte ett hot 
EU har begärt synpunkter på sin rapport 
Transforming the digital dividend opportunity 
into social benefits and economic growth in 
Europe. I sitt remissvar understryker den 
paneuropeiska organisationen Commu-
nity Media Forum Europe att inte tillräck-
lig fokus läggs på problemen för commu-
nity media (icke-kommersiell radio och tv) 
vid en övergång till digital teknik på 
radio-frekvenserna. De tekniker som valts 
(DVB-T, DAB, HDTV etc) är fortfarande 
ett hot mot community medias nöjligheter 
att överleva i denna nya teknikålder.  
Community media behöver extra garantier 
för att kunna delta i omvandlingen och 
också kunna vinna på den digitala om-
vandlingen. Man behöver utmaningar 

istället för hot från de valda teknikerna.  
CMFE vill att man avsätter tillräckligt 
frekvensspektrum för att kunna vidare-
utveckla lokal och community television 
liksom andra community media i varje 
land. New technology and also digitalization 
is meant to make more possible, not less. Läs 
mer på  http://www.cmfe.eu 
 
 

television 
 
Marksända digital-tv-nätet öppnas  
för civila samhället i Danmark 
Sändningstillstånd i marksänd digital tv 
(DTT) för icke-kommersiell tv i Danmark 
fördelats på 220 organisationer. Radio- och 
tv-nämnden har vid fördelningen lagt vikt 
vid allsidighet och egenproducerade 
program. Det handlar om såväl rikstäck-
ande som regionala sändningar i det första 
kanalknippet i marknätet (MUX1) som i 
övrigt används av public service. Sänd-
ningarna kan starta 1 november i år då det 
marksända analoga nätet släcks ned.  I dag 
sänder 150 organisationer analogt i etern 
och kabel i mindre lokala områden.  

 
De rikstäckande sändningarna kommer att 
bl.a. innehålla program med brett intresse 
och program riktade mot särskilda grup-
per, bl.a. om miljö, för kvinnor, barn-
familjer och etniska grupper. De regionala 
kommer att ha ett mer lokalt innehåll men 
också mer idébaserade program. Med 
tanke på det ökade antalet organisationer 
som nu skall dela på statliga bidragsmedel 
har man beslutat att fördela 2010 års stöd 
till icke-kommersiell radio och tv om DEK 
53 miljoner att radio resp. tv fördelas 35-
65% istället för som hittills 50-50%.  
 
En fullständig lista över 
sändningstillstånden finns på 
http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/rad
io-og-tv/landsdaekkende-og-regional/mux-1/tildelte-
tilladelser/ 



 5

Danmark är det andra landet i Europa 
(efter Norge) som avsatt utrymme för 
öppna kanaler i det digitala marknätet för 
det civila samhällets behov och möjlig-
heter - den tredje mediesektorn. Genom 
att man också använder tv-avgiftsmedel 
att stödja icke-kommersiell tv utanför 
public service har Danmark kommit långt 
ifråga om att gå i den riktning som 
Europaparlamentet förespråkat i sin 
resolution i september 2008 i vilken 
medlemsstaterna uppmanades till ett mer 
aktivt stöd. Syftet med resolutionen var att 
öka mångfalden i mediesektorn och på 
kulturområdet, och att klart definiera 
sektorn som en särskild mediegrupp vid 
sidan av public service- och kommersiella 
medier.  
 
Statliga medel för de organisationer som 
skall sända i digitala marknätet från 1 
november har nu fördelats. Totalt har för 
perioden t.o.m. 2010 fördelats DEK 38 
miljoner (52 milj svenska kr). Inga medel 
ges längre för sändningar enbart i lokala 
kabelnät. Listan över alla bidrags-
mottagare finns på 
http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/user_uplo
ad/dokumenter/medier/radio_og_tv/lokal_radio_tv/m
ux1_01/Tilskudsberegning_2009_og_2010_1.pdf 
 
Boxer i Danmark:  
Enbart dansk och amerikansk tv 
Svensk och norsk public service 
stängs ute 
Inför den analoga nedsläckningen i 
Danmark har nu svenska Boxer presen-
terat det utbud i marksända digitalnätet 
som man ansvarar för d.v.s. allt utanför 
första kanalknippena (MUX1-2) som 
innehåller samhällsförankrade kanaler 
som DR (inkl en HDTV-kanal), TV2, 
Folketingskanalen och öppna kanaler. 
Boxers största programpaket innehåller 
alla 25 kanaler, men enbart danska och 
amerikanska kanaler. 
Boxer är enligt avtal 
med staten ålagt att 
erbjuda tre grann-
landskanaler utan extra 
kostnad. Överraskande 
har Boxer valt ut 
kommersiella TV4 i 
Sverige och TV2 i 

Norge samt halvkommersiella tyska ARD. 
Boxer erbjuder inte ens public service SVT 
och NRK som tillval.  Danskar kan fort-
sättningsvis se dessa enbart via kabel eller 
satellit. I Sverige erbjuder Boxer ingen 
grannlandskanal alls (med undantag för 
en finskspråkig publik).  
 
TVNorge utmanade kulturminstern 
med gratis poltiskt tv-reklam  
Den kommersiella kanalen TVNorge 
erbjöd gratis reklamtid till alla politiska 
partier inför valet. Varje parti fick reklam-
tid till ett värde av 100.000 kr under en 
tvåveckorsperiod. På detta sätt utmanade 
TVNorge kulturminister Trond Giske och 
regeringens förbud mot politiskt tv-
reklam.  Beslutet kom strax efter att TV 2 
beslöt att inte sända politisk reklam.  TV 2 
anser att nuvarande regelverk gör det 
tveksamt att kunna säga ja till politisk 
reklam. 
 
Kulturminister Giske tycker att det var 
greit av TVNorge att skänka reklam-
utrymme till de politiska partierna.  Ingen 
kan nekte en tv-kanal å gi bort sendetid, og det 
er flott at TVNorge slipper partiene til. Det er 
pengekarusellen tv-reklame kan føre til vi har 
fryktet. Å få tv-kanalene til å gjøre plass for 
gratis tv-reklame var noe av det vi vurderte i 
forbindelse med dommen i Strasbourg, säger 
han. Arbetarpartiet, som först tackade ja 
till gratis sändningstid ändrade sig senare 
och skänkte sitt utrymme till Norsk Folke-
hjelp så kan informera som sitt internatio-
nella projekt bl.a. en film om minröjning. 
Detta accepterade dock TVNorge inte. 
(Kampanje).  
 
Det är således fortfarande olagligt att sända 
politisk reklam mot ersättning i Norge. De 
politiska partierna sänder också egna program 
i Frikanalen – den norska öppna kanalen i det 
digitala marknätet. 
 
Inget fotboll-VM i norsk public service 
NRK har sålt ut sina rättigheter till 
fotbolls-VM i Sydafrika 2010 till MTG:s 
Viasat Broadcasting. En del matcher 
kommer att sändas på gratiskanalen 
Viasat 4, medan övriga sänds i den nya 
kanalen Viasat Fotball. Denna kanal som 



 6

just startat har redan en bred portfölj av 
fotbollsrättigheter;  UEFA Champions 
League, den nya Europaligaen, FA-cupen, 
The Championship, Fransk Ligue 1, en rad 
landskamper och klubb-tv från Manch-
ester United och Chelsea. Den andra 
hälften av rättighetspaketet för fotbolls-
VM innehar TV 2. 
 
Riksdagen uppmärksammar minskad 
SVT-bevakning på Gotland  
I en skriftlig fråga till kulturministern 
konstaterar Christer Engelhardt (s) att det 
senaste året har SVT i Norrköping genom-
gått en kraftig bantning, från hundra 
anställda till strax under 40. Men 
ledningen vill att det bara ska finnas 34,5 
tjänster på redaktionen, tre färre än i dag. 
Detta drabbar nu Östnytts redaktion som 
även har till uppgift att bevaka Gotland 
med två anställa reportrar på Gotland. 
SVT vill göra redaktionen på Gotland till 
en enmansredaktion.  För Gotlands del 
innebär det en klar försämring av 
mediebevakningen. Gotland har en sär-
ställning, på grund av sitt geografiska läge. 
Självklart är det därmed en angelägenhet för 
SVT att bevaka Gotland. Och fortsätter 
vidare i artikeln: Även om SVT är ett företag 
fritt från påverkan från både politiska och 
kommersiella intressen så är det ändå politi-
kerna som sätter ramarna för verksamheten 
varje gång sändningstillståndet ska förnyas. 
Min förhoppning är att politikerna ser behovet 
och värdet av en fri oberoende television i 
allmänhetens tjänst. Det grundar för en 
fortsatt god bevakning av Gotland, skriver 
chefen för SVT:s regionala nyheter.  
 
Med de besked som för dagen finns om 
ytterligare neddragningar inom de regio-
nala nyheterna är man från fackligt håll 
vid SVT Norrköping orolig för att man 
inte kan trygga en god journalistik med 
färre anställda skriver Engelhardt. Han 
frågar ministern vilka åtgärder hon tänker 
vidta för att en fortsatt god journalistik vid 
SVT:s regionala nyheter ska tryggas.  
 
Lagbrott: För lite europeiskt i svensk tv  
Den svenska tv-branschen hyllade sig själv 
och sina svenska produktioner under gala-
kvällen Kristallen. Men bortom galan finns 

den mindre festliga verkligheten. 
Medieforskare visar att det svenska tv-
innehållet håller på att urvattnas. 
Statistiskt krymper andelen svenska 
program i både SVT och TV4 och flera 
svenska tv-kanaler är så amerikanska att 
de bryter mot lagen. Kent Asp journalist-
professor vid universitetet i Göteborg har 
följt utvecklingen sedan 1998 och kan visa 
hur andelen svenskproducerat sjunkit till 
cirka två tredjedelar av programtiden i 
SVT och till knappt hälften i TV4. Det är 
dessutom en negativ utveckling för mång-
falden, på så vis att de olika typerna av pro-
gram minskar i SVT, säger Kent Asp, som 
tidigare också slagit larm om att utbudet 
av kulturprogram är mycket lågt i TV4. 
 
Men det är småkanalerna, de som också 
var på plats för att tävla med sina svenska 
program under galan, som är statistikens 
värstingar. Till exempel är bara en femte-
del svenskt i Kanal5 och så lite som en 
tiondel i TV6 enligt den årliga rapporten 
som lämnats till Granskningsnämnden. 
Med så lite svenskt klarar de kanalerna inte 
lagens krav på att minst 50 procent ska vara 
europeiskt material, säger Kent Asp. 
 
I propositionen om ny public servicelag 
har regeringen inte ändrat kärnkravet att 
SVT ska leverera ett mångsidigt utbud av 
program av hög kvalitet på svenska 
språket. Men där finns inga kvantitativa 
regler för hur mycket som måste vara 
svenskt, konstaterar Filippa Arvas Olsson, 
kansliråd vid kulturdepartementets 
medieenhet. En sådan kvotregel som 
gäller ursprunget för vad som sänds finns 
däremot i Radio- och tv-lagen, tack vare 
ett EU-direktiv som alltså inte bara gäller 
public service utan alla typer av sänd-
ningar från alla av medlemsländerna: Det 
gäller SVT och TV4 lika väl som TV3, 
Kanal5 och TV6. Om en kanal inte har 
mycket speciella skäl måste hälften vara euro-
peiskt i sändningarna och det kravet gäller 
även om de sänder från London. EU-direktivet 
gäller ju också i Storbritannien, säger Arvas 
Olsson. 
 
Den brittiska granskningsnämnden Ofcom 
redovisar således för EU-kommissionen 



 7

att till exempel TV3 Sweden bara hade 21 
procent europeiskt material under 2006 
och därmed bröt mot lagen. Liksom TV3 
sänder också Kanal5 mestadels ameri-
kanska program, men informationschefen 
Dan Panas förklarar att om kanalen följde 
lagen, så skulle man tvingas köpa in 
dyrare program i Europa eller sänka 
kraven. Det är jätteviktigt med svenska 
program, inte minst i en familjekanal, 
säger Malte Andreasson, planeringschef 
vid TV4, som också köper in mycket från 
USA men praktiskt taget ingenting från 
Frankrike och Tyskland. 
 
I höst kommer en ny sammanställning 
från Bryssel som visar att Sverige inte 
lever upp till kravet på europeiskt innehåll 
i tv-kanalerna. 2006 intog Sverige till och 
med en jumboplats bland EU-länderna 
med i genomsnitt bara 45 procent euro-
peiskt. Och den siffran har knappast 
förbättrats till 2008 enligt kulturdeparte-
mentet. Det beror på att Sverige har så många 
nischkanaler, ofta med amerikanskt innehåll. 
Och det har hittills inte varit en viktig fråga 
för Sverige, säger Filippa Arvas Olsson, 
som dock säger att EU-kommissionen kan 
komma med krav på åtgärder. (Svenska 
Dagbladet)  
 
SVT tog hem det mesta på tv-galan 
SVT dominerade totalt Kristallengalan i år. 
Något som kan bli ett problem, tyckte 
SVT-chefen Eva Hamilton själv. I samtliga 
kategorier utom årets kvinnliga program-
ledare vann SVT Kristallentävlingen. Trots 
att juryn består av en blandning av perso-
ner från såväl de kommersiella tv-bolagen 
som public service. Vi har ett annat uppdrag 
än de kommersiella bolagen. Vi kan göra 
program som inte säkert kommer att slå, eller 
som kommer att nå en mindre publik. De 
måste satsa på säkra kort.  (Journalisten) 
 
Vinnarna i de olika klasserna blev: 
Årets manliga programledare:  
Fredrik Skavlan, SVT 
Årets kvinnliga programledare:  
Carina Berg, TV4 
Årets program: På spåret, SVT 
Årets underhållningsprogram: Skavlan, SVT 
Årets dramaprogram: De halvt dolda, SVT 
Årets humorprogram: Mia och Klara, SVT 

Årets barnprogram: Häxan surtant, SVT 
Årets livsstilsprogram: Antikrundan, SVT 
Årets nyhets- och debattprogram: Debatt, SVT 
Årets kultur- och samhällsprogram:  
Kobra, SVT 
Årets dokumentärprogram:  
Himlen kan vänta, SVT 
Årets sportprogram: OS i Peking, SVT 
Årets hederspris:  
Robert Aschberg: Strix television  
 
TV-galan:  Politikens misslyckande 
med digitala marknätet 
Kristallen var ett party för digitalise-
ringens vinnare menar Fredrik Svedjetun 
chefredaktör i Dagens Media. I ett 
gammalt pressmeddelande från dåva-
rande kulturministern Leif Pagrotsky 2006 
läser han att 13 fri-tv-kanaler har fått nya 
sändningstillstånd i det digitala mark-
nätet. När jag ögnar igenom listan kan jag 
konstatera att minst fyra av de 13 kanalerna – 
TV7, The Voice, Gotlandskanalen och Kanal 
Lokal – är skrotade idag. En av kanalerna, 
ByTV Jämtland, har jag aldrig mer hört talas 
om, vilket borde innebära att den inte finns 
eller har fått en ytterst begränsad genomslags-
kraft, precis som en annan kanal på listan, 
Axess TV, som trots sina drygt tre år på 
nacken aldrig har lyckats vinna vare sig publik 
eller annonsörer. 
 
De sju kanaler på Pagrotskys lista som har 
överlevt har en sak gemensamt – de tillhör 
SVT, TV4 och MTG . Snacket i samband 
med nedsläckningen av det analoga mark-
nätet var att de stora tv-jättarnas domi-
nans skulle brytas. Fler aktörer skulle 
kunna kliva in på marknaden, och nya 
hungriga nischkanaler skulle tugga i sig 
av storkanalernas tittarandelar. Det råder 
alltså en total avsaknad av starka utma-
nare. Det förhållandet blir aldrig så 
uppenbart som på SVTs, TV4s, Prosiebens 
och MTG:s televiserade personalfest. 
Samma gamla tv-chefer kindpussas med 
varandra, och samma gamla program och 
tv-stjärnor står på nomineringslistorna. 
Alla som inte tillhör de fyras gäng stängs 
ute, skriver Svedjetun (Dagens Media) 
 
Öppen kanal får inte gynna av 
kommersiella intressen 
Granskningsnämnden har fällt ett 



 8

program i Öppna Kanalen Göteborg där 
reportern besökte olika lokala företag i 
Halland. Nämnden ansåg att expone-
ringen, bl.a. i form av väl synliga företags-
namn och logotyper, av de medverkande 
företagen innebar ett otillbörligt gynnande 
av kommersiella intressen. Läs hela 
beslutet på http://www.grn.se 
 
Privat turkisk tv på kurdiska 
Turkiet kommer att lätta på tidigare 
restriktioner i fråga om tv-sändningar på 
kurdiska och andra minoritetsspråk, 
hävdar den turkiska dagstidningen 
Milliyet. Syftet är att möta de krav som EU 
ställt i fråga om minoriteters rättigheter i 
Turkiet. Statliga tv-kanalen TRT startade 
tidigare i år en tv-station som sänder på 
kurdiska. Enligt det nya lag-förslag som 
just nu utarbetas så ska även kurderna 
tillåtas att öppna privata tv-stationer som 
sänder på kurdiska. (SR Ekot) 
 
Sydamerika väljer helst  
japansk tv-standard 
Argentina har nu valt SBTVD för mark-
sänd digital-tv som sin standard. Detta är 
samma som det japanska ISDB-T med 
förbättringar gjorde av Brasilien. Peru har 
nyligen också meddelat att man skall 
använda systemet. Chile och Ecuador är 
på väg i förhandlingar. Tre av kontinen-
tens fyra länder kommer nu att ha SBTVD, 
medan Mexico, Honduras och El Salvador 
valt ATSC från USA.  Colombia, Panama 
och Uruguay har valt den europeiska 
standarden DVB-T. (TV Technology) 
 
Mobil-tv växer långsamt 
Mobil-tv har ännu inte kunnat leva upp 
sitt löfte om att bli allmänt förekommande, 
men analytiker räknar med att antalet 
användare ökar till 54 miljoner detta år. 
Man tror också att 2013 kommer ca 300 
miljoner att titta på analog tv via den s.k. 
tredje skärmen – mobiltelefonen. Den 
största potentialen ses i nya marknader 
eftersom mobil-tv kombinerar de två 
vanliga sakerna alla i den industriali-
serade världen redan har; tv och mobil-
telefon. F.n. är dock Japan och Sydkorea 
de största marknaderna där användarna 

tittar på tredje skärmen mer än en timme 
om dagen. (BBC)  
 
Reklam i nordkoreansk television 
Den statstelevisionen i denna hårt styrda 
kommunistisk stat har börjat sända 
reklam. Enligt sydkoreanska källor har 
Korean Central Television sänt reklam för 
Taedonggang öl, Pyongyangs berömda 
Okryugwan restaurang med dess vaktel-
rätter, Cosmos hårspännen och Kaesong 
Koryo ginseng.  Efterfrågan på öl har ökat 
sedan reklamen började sändas i juli.(AFP) 
 
Hallå Presidenten!  
Chávez sänder till Colombia  
I den venezolanska gränsstaden Ureña har 
man installerar man slavsändare som gör 
det möjligt att sända president Hugo 
Chávez tv-program ”Al’o Presidente” och 
andra bolivariska program in i Colombia. 
Man kommer att nå mer än en miljon 
colombianer i Cucuta och andra städer. 
Chávez har, mitt i en diplomatisk kris med 
Colombia, meddelat att han söker nya 
vägar för att distribuera sin ”revolutio-
nära” budskap till det colombianska 
folket. Colombia har till Organization of 
American States fördömt detta som 
inblandning i inre angelägenheter.  
(Colombia Reports) 
 

 

radio 

 
 
Klart godkänt för  
holländska utlandsradion 
En utredning har studerat hur den hol-
ländska utlandsradion - Radio Netherlands 
Worldwide - har klarat av sitt uppdrag 
2004-2008. I det stora hela blev det ett 
positivt resultat. Man konstaterar dock att 
den del som sänder på holländska bör 
fokusera mer på program för specifika 
grupper utomlands som utlandshol-
ländare, semesterfolk, långtradarförare, 



 9

sjömän och holländsk militär utomlands. 
Å andra sidan bör de inhemska radio-
bolagen nyttja den internationella 
expertisen som RNW:s personal utgör. 
 
Utredningskommissionen ser positivt på 
RNW:s sätt att organisera sina sändningar 
på utländska språk. RNW skiljer sig från 
många andra internationella radiosta-
tioner genom att man koncentrerar sig på 
teman som mänskliga rättigheter och 
pressfrihet, och riktar sig till länder som är 
bristfälliga på just dessa områden. 
Kommissionen varnar dock RNW för att 
sprida ut sina resurser för tunt över ett 
stort antal språk, målområden och mål-
grupper. RNW måste bli tydligare med 
sina strategiska val och välja sina priori-
teter. RNW:s generaldirektör Jan Hoek är 
nöjd med de positiva omdömena. Han 
säger att RNW medveten om att kortvåg 
är generellt mindre betydelsefull än vad 
det en gång var. Men Hoek understryker 
att RNW tänker behålla sin närvaro på 
kortvågen eftersom denna kan ökas vid 
katastrofsituationer. Dessutom behövs 
kortvågen fortfarande för att nå viktiga 
målområden (framför allt i Afrika och 
Sydasien) där det inte finns bättre 
distributionsplattformar. 
 
Radio Netherlands sänder på tio språk 
dygnet runt radio och tv på kortvåg, 
satellit och Internet från Hilversum. På 
kortvågen har radiostationen varit en 
pionjär med att sända digitalt (DRM) bl.a. 
via sina relästationer utomlands. RNW är 
en självständig public serviceorganisation 
och får ca sex procent av de statliga medel 
som finansierar public service (och delvis 
community media) i Holland. 
http://www.rnw.nl 
 
Starkt kongresstöd för  
utvidgad närradio i USA 
Icke-kommersiella lågeffekts FM-stationer 
– community radio - fick för första gången 
etableras i USA för tio år sedan under Bill 
Clintons tid i Vita huset. Utvecklingen 
bromsades sedan under Bushs och 
republikanernas regim. Nu ligger ett 
lagförslag Local Community Radio Act of 
2009 som med uppbackning av såväl 

demokrater som republikaner bedöms bli 
godkänt i kongressen redan i år. Detta 
innebär att antalet licensierade närradio-
stationer kommer att öka från ca 800 idag 
till kanske 1.600 eller mer. Clintons 
ambitioner för LPFM "giving voice to the 
voiceless” kan komma att bli verklighet. 
 

 
 
Läs reportaget om närradiostationen KXZI 
Creston i Montana 
http://www.nytimes.com/2009/09/08/us/08radio.html
?_r=1&ref=todayspaper 
 
Kulturminister utlovar  
förslag om digitalradio 2010 
Kulturminister Trond Giske kommer att 
lägga fram ett förslag om digitalradio 
2010. Vi vil i løpet av 2010 legge frem en 
stortingsmelding om DAB, hvor vi blant annet 
vil drøfte om myndighetene kan bidra mer 
aktivt for å fremme digitaliseringen av 
radiomediet. Vi har nå god erfaring med 
digitalisering av TV, selv om radiodigitalise-
ringen vil ta lengre tid og kreve større forbere-
delser. Blant annet er det langt flere radioappa-
rater som skal skiftes ut enn det var TV-appa-
rater, derfor er det utrolig viktig at denne over-
gangen skjer på en samfunnsmessig god måte, 
säger Giske. Man kan ännu inte ge exakt 
datum för analog nedsläckning, men pro-
positionen kommer att innehålla ett tids-
perspektiv i vilket man lägger en strategi 
mot ett nedsläckningsdatum. Det viktig-
aste är att vi får igång planeringen säger 
han.  Giske står fast vid att hälften av 
hushållen ska ha tillgång till DAB innan 
en nedsläckning påbörjas. (Aftenposten) 
 
MTG, SBS och NRK har tillsammans 
startat ett bolag som skall förvalta digitala 
radiofrekvenser i Norge. Även Lokalradio-
förbundet har bjudits in som delägare i 
bolaget Digitalradio Norge AS.  Målsätt-
ningen är att säkra goda och förutsägbara 
rammöjligheter för radiobranschens 



 10

aktörer, något som i sin tur kan bidra till 
ett bättre radioutbud för lyssnarna. 
(Digitalradio Norge) 
 
Kristen radiostation vill sända digitalt - 
med Guds och lyssnarnas hjälp 
Premier Christian Radio planerar att 
sända rikstäckande i Storbritannien i det 
digitala nätverket (DAB). Radiostationen 
sänder f.n. på mellanvåg och DAB i 
London liksom i digital-tv och på webben.  
Man har träffat avtal med digitalradio-
operatören Digital One att börja sända 21 
september. Det blir dock ett högt pris att 
betala; 650.000 pund (ca 7,6 milj kr) per år. 
Man räknar med lyssnarnas bidrag. It is 
fantastic that God has moved in such an 
amazing way to provide Premier this national 
digital licence! Now may you and I be found 
faithful as we steward this new resource for 
His glory and for the advancement of His 
Kingdom! säger Premiers chef Peter 
Kerridge. 
 
Arqiva, som blev majoritetsägare i Digital 
One i april, har sänkt sändningsavgifterna 
för stationer som vill sända rikstäckande 
DAB.  F.n. finns fyra radiokanaler på 
Digital One som enbart sänder digitalt; 
Planet Rock, Amazing Radio, militära 
BFBS Radio och barnradion Fun Kids. 
(MediaGuardian) 
 
Radio Deejay testar  
digitalradio i Stockholm 
Webbradiokanalen Radio Deejays sänd-
ningar ingår som en del i en kommande 
pilot av digitalradio, som är ett samarbete 
mellan programbolagen och Teracom. 
Syftet är att undersöka vad lyssnarna som 
ingår i testet tycker om det utökade inne-
hållet och de tilläggstjänster som digital-
radio medger. Piloten kommer även att 
möjliggöra för programbolagen att utvär-
dera kvalitet, innehåll och tjänster inför en 
kommande bred lansering av digitalradio, 
där såväl public service, närradio som 
kommersiella kanaler kan ges utrymme. 
Tekniken som kommer att användas är 
DAB+. 
 
Radio Deejays digitalradioutsändningar i 
DAB+ från Nackasändaren i Stockholm är 

nu igång. När piloten inleds kommer 
sändningar förutom i Storstockholms-
området ske i Gävle och Uppsala. F.n. 
sänder även MTG Radio och SR i det 
digitala radionätet över Stockholmsom-
rådet. Radio Deejay sänder dancehits 
dygnet runt utan reklam. 
http://www.radiodeejay.se 
 
DRM-standardisering godkänd 
Det uppgraderade DRM-systemet har nu 
godkänts av European Standards Organisa-
tion – ETSI, som är en av EU godkänd 
standardiseringorganisation.  Det handlar 
om två huvudsakliga förbättringar som 
vidgning av frekvensområdet på rund-
radioband upp till 174 MHz (DRM+) och 
införandet av MPEG surroundstöd. DRM+ 
kan nu användas på FM-bandet med en 
bandbredd om 95 kHz och ett frekvens-
gitter om 100 kHz. 
 
Ruxandra Obreja, på BBC World Service, 
DRM-organisationens ordförande säger 
att  detta gör DRM-systemet komplett 
genom att erbjuda digitala lösningar på 
alla rundradioband; långvåg, mellanvåg, 
kortvåg och FM-bandet. And now local and 
regional broadcasting will get the same digital 
radio benefits with adoption of the extended 
DRM standard for broadcast frequencies above 
30 MHz. säger Obreja. 
  
Mer närradio i Sandviken 
Radio Sandviken startade 1 september 
sändningar med anknytning till Sand-
vikens kommun. Evenemangstips, inter-
vjuer med kommuninvånare, lokala 
nyheter, sport och kultur är några exempel 
på det innehåll som planeras. Lyssnarna 
får stora möjligheter att påverka inne-
hållet, uppger närradioföreningen. 
Programledare blir Daniel ”Bobo” 
Hagström och Johan Bakke, som båda 
jobbat ideellt med närradiosändningarna i 
Sandviken i många år och är kända röster i 
etern. (Arbetarbladet) 
 
FM-radio i Apples nya Ipod  
I april gick den amerikanska radions 
branschorganisation NAB ut med en 
uppmaning till Apple. I ett brev till Apple 
skrev man att "NAB vill uppmuntra Apple 



 11

att, som marknadsledare när det gäller 
både mobiletelefoner och mobila musik-
spelare, ta med FM-radio som en funktion 
i sina framtida Iphone- och Ipod-produk-
ter". Apple har uppenbarligen lyssnat på 
radiobranschen. Den nya versionen av 
Ipod Nano har nämligen en FM-motta-
gare, som första produkt i Apples sorti-
ment. (Radionytt) - Den inbyggda radion 
har en funktion Live Paus som gör att man 
kan pausa i direktsändning utan att missa 
något.  
 

 
Den tunna Ipoden har dessutom  

videokamera och stegräknare. 

 
Kristen radio vill bli rikstäckande  
Hope FM är namnet på en ny kristen 
radiostation, som sänder dygnet runt på 
webben. Hope FM har som främsta syfte 
att föra ut det kristna evangeliet. Stationen 
har även planer på att sända i etern när 
radiofrekvenser blir tillgängliga. Målet är 
att bli en rikstäckande radiostation. Hope 
FM hoppas få en egen frekvens i Lin-
köping redan i höst. Även en närradio-
frekvens i Huddinge har nämnts, liksom 
ett köp av en av reklamradiofrekvenserna 
i Stockholm.  
Föreningen Hope FM leds av den tidigare 
pingstpastorn Roger Arnfjell, som idag 
arbetar som internetkonsult.  Alla som är 
med i Hope FM har en vision att använda 
radio som det mycket effektiva medieslag det är 
för att nå människor utanför kyrkan, säger 
Arnfjell. Hope FM har redan genomfört en 
specialsändning från Jesusmanifesta-
tionen. Dessutom har föreningen arran-
gerat ett seminarium med Ron Harris, som 
varit chef för den kristna stationen KCBI i 
Dallas.  Den amerikanska organisationen 
National Religious Broadcasters (NRB) har 
inlett ett insamlingsarbete för Hope FM 

som man hoppas ska ge 125.000 dollar till 
verksamheten. (Radionytt) 
 
Nomineringar till Stora radiopriset 2009 
De tre nomineringarna i respektive 
kategori av tio är klara. Som vanligt 
dominerar Sveriges Radio listan, men 
bland kommersiell radio har Bandit Radio 
lyckats få hela sex nomineringar.  I Årets 
närradio märks Radio Totalnormal i 
Stockholm är "en radioshow som görs av 
oss med psykisk ohälsa" och har fått stor 
uppmärksamhet i pressen sedan starten i 
oktober förra året. Verksamheten drivs av 
föreningen Fanzingo och medlemmar på 
Fountain House (se även tidigare 
nyhetsbrev 2008:13).  

 
 
Priserna delas ut den 23 september vid 
Stora Radiogalan på China med galafest 
efteråt på Berns. Alla 30 nomineringar 
finns på http://www.radioakademin.se/ 
 
 

annat 
 
Ny kommunikationsstrategi  
mot talibanerna 
Obamas regering har inrättat en ny enhet 
på UD som skall arbeta för att möta 
militant propaganda i Afghanistan och 
Pakistan – ett krig med ord och idéer som 
USA ännu förlorar enligt Richard 
Holbrook som är presidentens särskilt 
utsände i regionen. Enheten överväger 
bl.a. att satsa $150 miljoner om året på 
lokala FM-stationer för att bemöta illegala 
radiosändningar liksom vidgade mobil-
telefonnätverk i bägge länderna. Man 
tänker också öka utbildningen av lokala 
journalister. The Taliban have unrestricted, 
unchallenged access to the radio, which is the 
main means of communication, säger 
Holbrooke. We can’t succeed, however you 
define success, if we cede the airways to people 
who present themselves as  false messengers of 
a prophet, which is what they do. And we need 
to combat it.  



 12

I exempelvis Pakistans stamområden finns 
det endast fyra legala FM-stationer, men 
mer än 150 illegala lågeffekts FM-stationer 
som talibanerna sänder över. En del av 
dessa stationer är mobila. Man sänder från 
bilar eller även åsnekärror för att undvika 
upptäckt. Mobiltelefoner har blivit allt 
viktigare för kommunikationer i avlägsna 
områden där talibanerna är som starkast. 
2001 hade Afghanistan inga mobiltele-
foner, idag finns det ca 9,5 miljoner 
abonnenter. Strategin är enligt NATO:s 
kommunikationschef i Kabul Gregory J. 
Smith att skydda befolkningen och de 
kommunikationsnäten mot talibanerna. 
Ökad förmåga att kunna kommunicera 
stärker civilbefolkningen. Utbyggda och 
skyddade mobilnät har också fördelen att 
de bidrar till ekonomisk utveckling bl.a. 
genom trådlösa banktjänster. 
 
I den nya enheten vill man också försöka 
förstärka rösterna för afghaner som talar 
till afghaner liksom pakistaner som talar 
till pakistaner. Hellre än att kommuni-
kationen stämplas Made in the U.S.A. Vi 
måste göra ett paradigmskifte som innebär 
att debatten inte förs mellan USA och 
talibanerna utan mellan folket och taliba-
nerna, säger Holbrooke. (New York 
Times) 
 
Förbud mot alkholreklam  
kan ödelägga mediebranschen 
Alkholreklam ökar hetsdrickande och 
andra alkoholproblem bland unga. Det 
hävdar det brittiska läkarförbundet British 
Medical Association (BMA) i den nya 
rapporten ”Under the Influence”, enligt 
The Guardian. Det är kanske inte så konstigt 
att unga människor lockas av alkohol när det 
läggs 800 miljoner pund per år på reklam och 
sponsorskap som skapar kopplingar med de 
(ungas) kulturella ikoner på fotbollsplanen och 
musikarenan, skriver BMA. Ett totalförbud 
krävs mot all marknadsföring av alkohol, 
från tv-reklam till sponsring av musik-
festivaler och sportevenemang.  
 
Jim Marshall, på mediebyrån Starcom, 
hävdar att det inte finns någon bevisad 
koppling mellan alkoholreklam och ungas 
hetsdrickande. Även det brittiska kultur-

departementet tar avstånd från ett totalför-
bud på liknande grunder. Enligt bransch-
experter skulle ett förbud mot alkohol-
reklam minska den redan pressade medie-
branschens annonsintäkter med 2 miljar-
der kronor (180 miljoner pund). Alkhol-
reklam förekommer i alla brittiska medier, 
men tv och tidningar/tidskrifter tar större 
delen av kakan. 
 
Enligt svensk lag är det i praktiken för-
bjudet med alkoholreklam i tv. Samtliga 
reklamkanaler utom TV4 har dock kring-
gått svensk lagstiftning genom att sända 
från England. Ändå är det inte förrän på 
senare år som de börjat sända reklam för 
vin och sprit. Grundprincipen för både 
TV3 och Kanal 5 är att inte sända sprit-
reklam före klockan 21 och att helt und-
vika alkoholreklam i program med en 
målgrupp under 18 år. Ingen av kanalerna 
tror att BMA:s utspel påverkar dem på 
kort sikt.�Men vi följer den noga. Kommer 
nya forskningsrön som påvisar en koppling 
mellan reklam och ungas drickande tar vi 
intryck av det, säger Jerker Bluhme, försälj-
ningschef på Kanal�5. (MediaGuardian, 
Dagens Nyheter) 
 
Mediepolitisk debatt:  
Ministern mötte skuggministern 
På Kristallens seminariedag möttes 
kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth 
(m) och Leif Pagrotsky (s) i en debatt om 
mediepolitik. Pagrotsky klagade på alltför 
få mediepolitiska propositioner från 
alliansens kulturdepartement, för stort 
fokus på styrelseutnämningar och ett 
alldeles för litet medieintresse hos stats- 
och finansministern. Kulturministern var 
däremot nöjd med sin insats och pekade 
bland annat på förbättrade sponsorvillkor 
för annonsörer och nya regler för frek-
vensanvändandet. Brännande ämnen var 
som vanligt tv-licensen, regleringar av 
public service programutbud, moms-
frågan och möjligheten att släppa in fler 
aktörer inom public service.(Dagens 
Media) 
 
Publiksuccé för Videocracy i Italien 
Erik Gandinis omtalade dokumentärfilm 
Videocracy hade italiensk premiär under 



 13

torsdagen, och redan efter två dagar hade 
över 30.000 italienare sett filmen. Filmen 
ligger fyra på den italienska biotoppen. La 
Repubblica spår att dokumentären, som 
just nu visas i 71 kopior över hela Italien, 
kommer att bli en succé. Videocracy hade 
redan före premiären på filmfestivalen i 
Venedig orsakat en hel del debatt i landet. 
Bland annat vägrade den statliga tele-
visionen Rai och premiärminister Berlus-
conis mediebolag Mediasat att visa 
trailern till filmen på sina respektive 
kanaler. Normalt visar italiensk TV 
rutinmässigt trailers för bioaktuella filmer, 
som en filmpolitisk åtgärd.  
En enad italiensk kritikerkår gav dock 
"Videocracy" höga betyg efter den 
nationella premiären, och menade att 
Gandini speglade det verkliga Italien av i 
dag. (TT/Kulturnyheterna) 
 
Europa näst störst på bredband 
Det finns nu 135 miljoner bredbands-
abonnenter i Europa som nu är den näst 
största bredbandsregionen i världen enligt 
siffror som redovisades vid Broadband 
World Forum-Europe. Europe står för 30 
% av världens bredband and 51 % av iptv-
abonnenter. Totalt i världen finns 445 
miljoner bredbandsabonnenter och 26,9 
miljoner iptv-abonnenter. Under året fram 
till juli 2009 har ip-tv anslutningen ökat 
med 51 %. Frankrike har största iptv-
kundbasen med sju miljoner abonnenter. 
(Broadband TV Group) 
 
Mest babbel på Twitter 
Institutet Pear Analytics i Texas har 
granskat meddelanden på Twitter och 
konstaterar att 40 procent består av 
"meningslöst babbel", skriver TT. Institutet 
läste ett par tusen slumpmässigt valda 
meddelanden. Enligt rapporten innehöll 
bara knappt fyra procent någon nyhets-
information. 
 
Ny högskola ännu utan namn 
I Stockholm finns två högskolor med 
betydelse för film-, radio- och tv-området. 
De slås nu ihop. Dramatiska institutet och 
Teaterhögskolan i Stockholm startar 2011 
en ny gemensam högskola. Men man har 
ännu inget namn. Skicka namnförslag 

senaste den 30 september på 
http://www.nyhogskola.se/web/Lamna_namnforslag.
aspx  
 
 

personnytt 
 
Ny chef för PTS  
Göran Marby blir ny generaldirektör och 
chef för Post- och telestyrelsen 2010-2015. 
januari. Marby är idag VD för IT-
säkerhetsföretaget Appgate Network 
Security och har även varit chef för Cygate 
och Cisco Systems i Sverige. Han ersätter 
Marianne Treschow, som har varit 
generaldirektör sedan 2004. 
 
Ny vd för MTG Radio  
Rich Marston slutar som vd för MTG 
Radio. Han ersätts av Anna Berggren, som 
sedan förra året har varit vice vd för MTG 
Sverige. Innan dess fanns hon på Prosie-
benSat 1 (SBS), där hon var samordnings-
ansvarig. Hon har även arbetat på 
Ericsson i mer än tio år, bland annat som 
personalchef för Ericsson Global Services. 
Rich Marston får ett nytt uppdrag som VD 
för MTG Academy, som är MTG:s globala 
utbildningsverksamhet. Han har varit vd 
på MTG Radio sedan 2003. 
 
 

publicerat 
 
Mediemarknad & medieägande  
Under sommaren har två nya böcker om 
den nordiska respektive den svenska 
mediemarknaden publicerats av 
NORDICOM.  
Båda finns tillgängliga som gratis pdf-filer 
på Nordicoms webb.  
The Nordic Media Market 2009 
http://www.nordicom.gu.se/?portal=publ&main=info_
publ2.php&ex=273&me=5 
Den svenska mediemarknaden 2009 
http://www.nordicom.gu.se/?portal=publ&main=info_
publ2.php&ex=284&me=10 
 
Understanding Community Media 
Här redovisar ett 30-tal författare från 
skilda delar i världen värdet och 
betydelsen av community media under 



 14

eran med globala kommunikationer.  Det 
är ett internationellt team av lärare, 
forskare och aktivister som introducerar 
studenter till mediestudier i det växande 
området community media.  Här kan man 
läsa om alla typer av community media; 
bl.a. radio, deltagande video, 
gatutidningar, fria mediecentra, Internet 
runt om i världen.  Boken ger en 
inträngande och aktuell analys av 
förhållandet mellan media och samhälle, 
teknik och kultur samt kommunikation 
och 
”community”.  Boken, är indelad i sju 
delar: 
- Theoretical Issues and Perspectives 
- Civil Society and the Public Sphere 
- Cultural Geographies 
- Community Development 
- Community Media and Social Movements 
- Communication Politics 
- Local Media, Global Struggles 
Boken, som är sammanställd av Kevin 
Howley vid DePauw University i USA, 
kostar £23.00 kan beställas från London på 
http://www.uk.sagepub.com/booksProdDesc.nav?pr
odId=Book232060& 
 
Anna af Solum –  
Televisionens verklighetsbild 
Anna R Sahlström skribent och 

projektledare på Citizen 
Media. I sin bok Anna af 
Solum ger hon hela 
svenska tv-branschen 
svidande kritik och 
anklagar den för att ge 
oss en helt skev verklig-
hetsbild. Boken är en 
personlig berättelse om 
livet bakom kulisserna i 

den svenska tv-världen som bl.a. reporter 
på bland annat SVT och TV4. Men andra 
delen av boken med överrubriken "Insikt", 
går hon igenom vilka verklighetsbilder tv 
ger oss, hur vi som mottagare tolkar dessa 
bilder och hur det fungerar på de olika tv-
kanalerna och produktionsbolagen.  
 

Vi skapar en ny underklass uppfostrad med att 
allt ska vara "produktionsbolagsroligt, skriver 
Anna. Mediebranschen är så fullt upptagen 
med att hålla igång sin nya teknik och sina 
mediehus att innehållet faktiskt blir en bisak, 
säger hon till Publicerat i SR P1 . De skapar 
vår verklighetsbild, som vi anammar. Plötsligt 
är vi bara fångade i den – underhållnings-
kulturen.  Boken kan beställas på 
http://www.citizenmedia.se 
 
 

 
evenemang 
 
Radiodagen 2009 
Vilka besked om radions nya villkor från 
2010 kan kulturminister Lena Adelsohn-
Liljeroth ge till en samlad radiobransch? 
Kommersiella radion väntar på ett förslag 
från regeringen om koncessionsavgifterna 
och hela branschen vill ha besked om den 
digitala radion. Även närradion väntar på 
förbättrade villkor för föreningsradion 
med bl.a. ett stopp för privatiseringen.  
Vi hoppas att kulturministern ska skingra en 
del frågetecken kring radions framtid, säger 
Anders Held, projektledare för 
Radiodagen. 
 
Radiodagen bjuder på förutom kultur-
ministerns framträdande 20 seminarier 
från medborgarjournalistik till morgon-
show, mediebeteenden och nya platt-
formar. Även den svenska radio-
branschens chefer och profiler på plats. 
Erik Fichtelius, ny vd för Utbildnings-
radion, deltar in slutdebatten tillsammans 
med Mats Svegfors SR, Christer Modig 
MTG, Staffan Rosell SBS.  
 
Radiodagen äger rum på biografen 
Rigoletto Kungsgatan 16, 23 september 
9.00-16.30. På kvällen går Radiogalan på 
Berns med utdelning av Stora Radiopriset.  
http://www.radiodagen.se 

 
 
 


