
 

 
PUBLIC ACCESS  2009 : 12     
 Nyhetsbrev om radio, TV, Internet och andra medier 

‐ mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 
 

 4 december 2009 
www.publicaccess.se 

 
ledare 
 
En vilsen opposition i mediepolitiken 
Det är nästan omvända världen just nu. Den rödgröna oppositionen vill till skillnad mot alliansen ha 
mer sponsring i SVT – och Leif Pagrotsky kan t.o.m. tänka sig sponsring av Sveriges Radio. Vi väntar 
nu bara på att oppositionen vill införa även reklam i public service i syfte att kunna bredda under‐
hållningen och köpa in sport vad det än månde kosta. Socialdemokraterna har aldrig varit pålitliga 
ifråga om public service. Under åren med Olof Palme och framåt var det flera inom partiet som fick 
slåss med näbbar och klor för att försvara SVT mot den betongfalang som ville ha reklam åtminstone 
i TV2. En av segrarna i den striden var Bengt Göransson och en förlorare var just Palme. 
Det var ett stort parti och det fanns förstås många kloka personer som begrep värdet i en reklamfri 
television. Idag är partiet mindre och har tydligen inte kunnat annat än låta en okunnig och visionslös 
politiker som Pagrotsky vara talesman i kultur‐ och mediefrågor.  
 
Det nya public serviceavtalet är en ganska trist produkt, som dock försvarar public serviceidén väl. 
Det saknas dock mycket viktiga detaljer att åtgärda i public servicepolitiken. Svensk public service är 
dock fortfarande bland de bästa i världen. Vi får vara mycket tacksamma för att det var just Alliansen 
med Lena Adelsohn Liljeroth i spetsen och inte en vilsen opposition ledd av Leif Pagrotsky med sin 
trasiga kompass som fick försvara public service denna gång.  Den nyligen avslutade partikongressen 
(s) visade också att största partiet fortfarande inte har något att tillföra mediepolitiken. Det blir där‐
för en ännu större utmaning för kulturministern. Det är dags att sluta förvalta det bräckliga mediepo‐
litiska arvet efter socialdemokraternas långa regim och istället modernisera och stödja strukturerna 
inför 2010‐talet; för samtliga tre sektorer för radio och tv.  Samtidigt måste presstödet, som är ett 
partistöd, avskaffas helt. 
 
 
Reklamradions bleka ansikte 
Den officiella reklamradion som i stort sett består av två nätverk – MTG och SBS – går inte så bra 
ekonomiskt och kämpar nu för att bli av med de höga koncessionsavgifterna till staten (se notis under 
Radio).  Men saken är inte så enkel som det framställs i medierna och som politikerna kanske har fått 
för sig.  Sanningen är ju den att reklamradio är på väg utför i många länder jämförbara med Sverige.  
Men varför stoppar politiker och journalister sina huvuden i sanden istället för att erkänna att 
marknaden för radioreklam urholkas av det 30‐tal privat drivna kommersiella närradiostationer. Des‐
sa får sända på FM‐bandet utan att betala koncessionsavgifter. Om inte svenska staten begriper vad 
som döljer sig bakom täckmanteln ”ideell förening” så kommer nog EU:s konkurrensmyndighet att 
begripa. 

 
 

Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 
Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  

Redaktionen: news@publicaccess.se   0733-249750 
Om abonnemang och annat:  http://www.publicaccess.se 

 

 



  2 

radio och television 
 
 
Brittisk regeringsattack mot Murdoch 
Handelsminister Lord Mandelson har ankla‐
gat News Corporation för att hålla ett järn‐
grepp över betal‐tv och varnade för att bola‐
get tänker importera högerextrem journalistik 
à la Fox News till Storbritannien. Mandelsons 
utspel kommer samtidigt som Rupert Mur‐
doch står inför en växande konflikt med den 
australiska regeringen ifråga om en kontrover‐
siell skatteflykt som skedde när News Corp 
flyttade sitt huvudkontor till USA. Skattemyn‐
digheterna menar att Murdochs åtgärder fel‐
aktigt berövade Australien, Storbritannien och 
USA miljarder dollar i skatter på kapitalin‐
komster.  
 
Mandelson 
kritiserar också 
den kampanj 
som 
gemensamt 
förs av Tories 
och News Corp 
för att skrota 
mediemyndigheten Ofcom. De finns de inom 
den kommersiella sektorn som tror att framti‐
den för brittiska medier bäst betjänas av att 
man begränsar mediemyndighetens roll. They 
take this view because they want to comman‐
deer more space and income for themselves 
and because they want to maintain their iron 
grip on pay‐TV, a market in which many vie‐
wers feel they are paying more than they sho‐
uld for their music and sport. They also want 
to erode the commitment to impartiality. In 
other words, to fill British airwaves with more 
Fox‐style news, sade Mandelson i parlamen‐
tet. Han säger att regeringen kommer att be‐
kämpa News Corporations världssyn som in‐
nebär att enbart profiten skall vara drivkraften 
för radio/tv och journalistik. 
 
Oppositionsledaren David Cameron har i ett 
tal i somras sagt att en konservativ regering 
kommer att Ofcom ”as we know it will cease 
to exist”. Senare har James Murdoch, vd för 
News Corp i Europa och Asien, anklagat Of‐
com för att lägga en "förvånansvärd" regula‐
tivt tung börda på Sky. För tio sedan kritisera‐
de hans far Rupert den "smala elit" som kon‐

trollerade brittisk radio och tv. Mandelson 
menar dock att Ofcom represents an impor‐
tant means of securing media standards, secu‐
ring strong public service content and securing 
investment in the future infrastructure of the 
digital economy. Ofcom should be strengthe‐
ned, not emasculated. (MediaGuardian). 
 
BBC-chefen tror på  
ett mindre företag efter 2012 
BBC:s generaldirektör Mark Thompson förut‐
ser att public servicebolaget kommer att bli 
”mindre” i när alla radio‐ och tv‐företag blir 
digitala 2012. BBC webbplats kommer sanno‐
likt att skäras ned. Thomson menar att de 
skulle bli ett “big black cultural hole” om BBC 
försvann, men han bekräftar att företaget 
måste förändras. BBC måste fokusera på att 
tillhandahålla originalinnehåll och prioriterade 
områden som kvalitetsjournalistik, kultur, 
drama och barnprogram. Ett more fokuserat 
BBC kommer att leverera bättre kvalitet med 
större värde.  It may point to a BBC which is 
smaller in some respects, but no less confi‐
dent, a BBC which is even more capable of 
keeping that idea of public space alive and 
populated with wonderful things, säger Thom‐
son. 
 
Han anser att BBC webbplats, som har bl.a. 
nyheter på 32 språk, kan komma att skäras 
ned. This is great valuable news about the 
world which can be used by the public here 
and around the world…. I believe in that, säger 
Thompson som understryker vikten av en 
tjänst som är helt gratis.  Men han tillägger: 
måste den vara så här stor, kan vi fokusera 
mer, kan vi vara säkra på att allt på webbplat‐
sen verkligen främjar BBC:s uppdrag i allmän‐
hetens tjänst? Det är en av de saker vi tittar 
närmare på. (AFP) 
 
Riksdagen klubbade  
public servicepropositionen. 
Oppositionen ville ha mer sponsring 
Riksdagen har nu antagit regeringen förslag 
om public serviceverksamheten 2010‐2013. 
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Mil‐
jöpartiet enades om ett gemensamt motför‐
slag där de ville "värna Public service‐bolagens 
ekonomiska förutsättningar, oberoende och 
framtid som breda, folkliga och seriösa radio‐ 
och TV‐kanaler".  
 



  3 

Leif Pagrotsky (s) säger att det är olyckligt att 
de borgerliga har brutit det samförstånd över 
blockgränsen som funnits kring public service 
och att det rödgröna blocket vill ge bolagen 
ökad frihet och mindre detaljstyrning. Vi vill 
att SVT och SR ‐ också i praktiken ‐ ska vara 
breda TV‐ och radiokanaler i folkets tjänst. Det 
rödgröna blocket vill bland annat att SVT ska 
ha möjlighet att finansiera stora sport‐ och 
underhållningsprogram samt kultur genom 
sponsring. Pagrotsky kan också tänka sig 
sponsring i Sveriges Radio. Susanne Eberstein 
stödde som enda socialdemokrat regeringens 
förslag om direkt sponsring, som innebär att 
SVT får låta sponsra högst 20 program per år. 
Regeringen vill smalna av public serviceupp‐
draget och bedömer inte att det inte är nöd‐
vändigt att i sändningstillståndet definiera 
"underhållning" som en del av programutbu‐
det. Vi som vill ha bredast möjliga public servi‐
ce motsätter oss givetvis den typen av be‐
gränsningar och vill ha en bred definition av 
uppdraget, säger Miljöpartiets kulturtalesper‐
son Esabelle Dingizian.   
 
Det nya public serviceavtalet innebär inga 
större förändringar från det nuvarande avtalet 
än några detaljfrågor som detta nyhetsbrev 
tidigare har noterat.   
 
Public service mörkar chefslöner 
Brittiska medier har den senaste tiden frossat i 
alla konstiga utlägg som BBC‐cheferna gjort. 
T.ex. har vd:n Mark Thompson krävt ersätt‐
ning för parkeringskvitton värda mindre än en 
tia. Anledningen till att man nu går ut offent‐
ligt med löneuppgifterna för de 107 högsta 
cheferna är att man vill visa sig som "landets 
mest transparenta företag". I bakgrunden 
lurar ett hot från en ev. Tory‐regering att ing‐
en BBC‐anställd ska få tjäna mer än de dryga 
2,2 milj kr som premiärministern får. Den nya 
redovisningen visade att hela 37 BBC‐chefer 
tjänar mer än premiärminister Gordon Brown. 
Mark Thompson tjänar exempelvis runt 9,5 
milj kr.  
 
Svenska public serviceföretag brukar ofta ta 
efter sin förebild BBC. Men varken SVT, SR 
eller UR har några planer på att följa i britter‐
nas fotspår i den här frågan. Nej, det har vi 
inte. Vi följer den praxis som finns i svenskt 
näringsliv. Det innebär att vi redovisar lönerna 
för vd och vice vd. Om till exempel avdelnings‐

cheferna sedan vill redovisa sina löner så är de 
fria att göra det, säger Bengt Arwén, presschef 
på SR.  SR:s vd Mats Svegfors har 2 miljoner 
om året. SVT:s vd Eva Hamilton slår Svegfors 
med ett par tusenlappar. Hon hade förra året 
lön och andra ersättningar på 2.135.068 vilket 
motsvarar knappt 178.000 i månaden. Dess‐
utom avsattes pensionspremier på 614.988 kr 
för hennes räkning. Inte heller på SVT har man 
några avsikter att redovisa mer än det man 
gör idag. Fotnot: Statsminister Fredrik Rein‐
feldts lön är 135.000 kr i månaden. (E24.se) 
 

 
 
Amerikansk världsradio/tv når allt fler 
Amerikanska propagandasändningar nådde en 
stor internationell publik under 2009 trots den 
försämrade pressfriheten i en del länder med‐
delar Broadcasting Board of Governors. BBG 
ansvarar för Voice of America, Radio Free Asia, 
Radio Free Europe/Radio Liberty och Radio & 
TV Martí, Alhurra och Radio Sawa. Publiken 
var mer än 171 miljoner vilket är en 70 pro‐
cent ökning sedan 2002. Den största 
publikandelen har man i Irak (72 %), Rwanda 
(72), Kosovo (64), Afghanistan (56) och Haiti 
(50). Flest lyssnar och tittare har man i Nigeria 
(22 miljoner), Indonesien (16), Iran (14.5), and 
Iraq (11.7).  Publiken ökar starkt i Egypten. 
Den totala publiksiffran bör vara större, men i 
vissa länder är det omöjligt att mäta publiken 
eftersom tittande och lyssnandet på utlandet 
kan vara förbjudet. Exempel är Somalia, Nord‐
korea, Tibet och Xinjiang Uyghur autonoma 
region i Kina. 
 
BBG har ökat tv‐utbudet, ökat sin lokala när‐
varo med FM‐stationer och maximerat inne‐
hållet på internet liksom sociala medier. Ra‐
diopubliken minskar på en del marknader 
beroende på lokal konkurrens på FM‐bandet 
och den ökande populariteten för satellit‐tv. 
Största internetpubliken finns i Irak, Oman, 
Kosovo, Marocko och Förenade Arabemiraten. 
 
President Barack Obama har nu utsett en tidi‐
gare nära medarbetare till sin föregångare 
George Bush som chef för BBG. Dana Perino, 



  4 

är den första republikanska kvinna som arbe‐
tat som pressekretare i Vita Huset. Som ordfö‐
rande har Obama utsett Walter Isaacson, ord‐
förande för Aspen Institute leadership group 
och tidigare CNN‐chef.  De nominerade måste 
godkännas av senaten. 
 
Spansk public servicechef avgår 
Ordförande och chefen för RTVE Luis Fernan‐
dez har avgått av personliga skäl. Han avvisar 
tanken på att detta har att göra med den kon‐
troversiella regeringsbeslutet att slopa rekla‐
men på de två public servicekanalerna. Fer‐
nandez’ efterträdare blir den 81‐årige tidigare 
försvarsministern Alberto Oliart enligt en 
överenskommelse mellan socialisterna och 
det största oppositionspartiet Partido Popular. 
Valet av Oliart ifrågasätts särskilt som han 
offentligt sagt att han inte vet någonting om 
tv. Hans ålder är också ifrågasatt eftersom 
RTVE 2007 introducerade en omstrukture‐
ringsplan för att göra sig av med nästan 4.000 
anställda tvingade alla som var äldre än 52 
förtidspensionera sig. (AFP) 
 
 

 
television 
 
 
Kunskapskanalen 
nu på riktigt 
UR har ett tydligt 
uppdrag att försvara 
bildning och utbildning i etern. Tillsammans 
med SVT lanserar UR under 2010 en sådan 
Kunskapskanal, säger Utbildningsradions nye 
vd Erik Fichtelius. Vi bygger ut det som finns 
idag till en kanal som sänder från morgon till 
sen kväll, sju dagar i veckan. Politikutbudet 
kombineras med utbildningsprogram, doku‐
mentärer, föreläsningar, debatter, seminarier 
och författarporträtt. På det sättet får vi en 
höghaltig Kunskapskanal som kan erbjuda ett 
alternativ och visa på en annan möjlig väg i tv‐
världen. Fichtelius är övertygad om att detta 
inte bara kan bli en innehållsrik kanal, den har 
också potential att nå stora tittargrupper, bara 
man vågar tro på idén och törs stå för att ge 
intellektuellt tuggmotstånd.  
Kunskapskanalen, som idag delar kanalut‐
rymmet med Barnkanalen, tar nästa år över 
SVT24:s kanalplats. Den nylanserade kanalen 

kommer att sända dagligen 0900‐01.00.  I ett 
block vardagar 0930‐1600 sänds SVT Forum 
(dagens 24direkt från riksdag och europapar‐
lament). 
 
UR:s stora satsningar kommer att sändas först 
i Kunskapskanalen. Nya program i Kunskaps‐
kanalen blir bl.a. En bok en författare varje 
dag! Intervju i 30 min med författare till en 
fackbok ‐ svensk ‐ men också utländska. 200 
intervjuer nästa år varje vardag med sändning 
1900, 0000 och nästa dag 0900. UR Samtiden 
sänds 16‐19 vardagar och 12‐16 lördag och 
söndag med föreläsningar, debatter, semina‐
rier m.m. från universitet, högskolor, folkbild‐
ning och ideella organisationer. UR har skrivit 
avtal med Apple om att lägga ut föreläsning‐
arna på Internet via iTunesU.  (Läs även om 
UR:s nya ledning under Allmänt/personnytt). 
 
 
Fortsatt osäkert för tv på svenska  
- Morgon tv i FST5 ifrågasätts 
Public servicebolaget Yle måste göra stora 
besparingar. Mikaela Nylander, som är repre‐
sentant för Svenska folkpartiet i Rundradions 
förvaltningsråd, sägeratt inga färdiga sparpla‐
ner presenterats. Framtiden för FST5 diskute‐
rades inte heller i rådet. Vi gick bara genom de 
försämrade ekonomiska ramarna som beror 
på att den planerade höjningen av tv‐avgiften 
blir bara tre procent mot föreslagna sex pro‐
cent. Från 2012 införs medieavgiften, men 
ingen vet hur hög den blir. Nedskärningar är 
under alla omständigheter nödvändiga. Hon 
nämner sparåtgärder som en minskning av 
antalet kanaler närmast Teema och FST5. På 
ett möte 8 december ska förvaltningsrådet ge 
spardirektiv till styrelsen. Men eftersom det är 
klart att sparåtgärderna också drabbar den 
svenska verksamheten så bör vi nu föra en 
bred debatt om vad public service på svenska 
innebär. Vad är viktigast och vad kan vi undva‐
ra? Oberoende av om FST5 består eller om de 
svenska programmen ympas in i andra kanaler 
så måste vi nu prioritera. Nylander säger att 
utgångspunkten är att heltäckande public 
service också ska finnas på svenska. Allting 
annat är uteslutet. Detta kan bäst förverkligas 
i en egen kanal, men också i andra kanaler. 
Om FST5 läggs ner så ska finlandssvenskarna 
ändå ha tv‐program på bästa sändningstid, 
primetime.  
 



  5 

Morgon‐tv ska snart inleda sina sändningar, 
hur viktigt är det? Det är kanske lite olyckligt 
att FST5 startar upp en ny verksamhet samti‐
digt som omfattande nedskärningar står för 
dörren. Mina finska kolleger i förvaltningsrå‐
det höjer på ögonbrynen när de hör om sats‐
ningen på morgon‐tv. Även om fonder och 
stiftelser står för en stor del av utgifterna så 
ser det här lite konstigt ut.  (Hufvudstadsbla‐
det)  
 
Svenska Yles direktör Annika Nyberg Franken‐
haeuser bemöter kritiken mot att privata kraf‐
ter är med och finansierar det nya morgon‐tv‐
programmet Min Morgon. En av orsakerna till 
att Yle vill medverka till att upprätthålla en 
medieindustri i Finland utanför de stora, eta‐
blerade mediebolagen är att det breddar det 
kreativa rummet, säger hon. Bland andra 
MTV3:s vd Pekka Karhuvaara har riktat kritik 
mot att privata krafter deltar i finansieringen 
av Min Morgon. Han har noterat att Yle nog 
har råd med att köpa in dyra amerikanska 
serier, men inte med att upprätthålla public 
service. Min morgon startar på FST5 11 janua‐
ri.  (Svenska Yle) 
 
Om den svenska kanalen FST5 läggs ner, kan 
inte Annika Nyberg Frankenhaeuser eller nå‐
gon annan säga var de svenska programmen 
landar. Det är inte så enkelt att man kan säga 
att det blir på 
TV2 eller 
Teema. Vi kan 
stå inför en helt 
ny uppbyggnad 
av kanalerna. 
Yle ska under 
de tre följande 
åren spara in 31 miljoner. FST:s andel har be‐
räknats till cirka 2 miljoner. Hur mycket Yle 
sparar på att lägga ner en tv‐kanal, kan Nyberg 
Frankenhaeuser inte svara på. Inbesparingar‐
na på matris‐ och distributionskostnader för 
hela bolaget ska i alla fall uppgå till 11 miljoner 
per år. Om vi inte går ner till tre kanaler måste 
vi göra hela inbesparingen på innehållet. Vi 
accepterar hellre det faktum att vi inte kan 
erbjuda flera kanaler än att vi måste tänja på 
kvaliteten. Nyberg Frankenhaeuser räknar 
med att FST:s utbud om tre år är det samma 
som nu, minus importerat internationellt ma‐
terial. Vi ska ha kvar den egna finlandssvenska 
produktionen och importerad nordisk produk‐

tion. Det internationella materialet är vi be‐
redda att ge avkall på, det är dessutom inte så 
mycket. 
 
Kritiken på finlandssvenskt håll mot svenska 
Yles program är inte okänd för Nyberg Fran‐
kenhaeuser. Det dåliga språket både i radio 
och tv påtalas ständigt. Liksom att alla pro‐
gram inte håller lika hög professionell nivå 
som på finska sidan.  Vi har länge haft ett in‐
timt samarbete med Sveriges Radio och en 
utökning har diskuterats. Vi utnyttjar ju deras 
korrespondentnät. Det är ett sätt att visa hur 
svenska talas i Sverige. När vårt språk utarmas 
och förfinskas så är det utmärkt med influen‐
ser från Sverige. Hon avfärdar diskussionen 
om att de finlandssvenska fonderna skulle 
sponsorera FST. Det är omöjligt med nuvaran‐
de lagstiftning. Vi får inte ta emot sponsore‐
ring. Reklam är heller inte tillåtet i några som 
helst sammanhang. (Hufvudstadsbladet) 
 
Lägg ned hela finska TV2 
Yle vill minska antalet tevekanaler från fyra till 
tre för att få ekonomin att gå ihop. Problemet 
kan inte lösas genom att lägga ned FST5. Frå‐
gan är om Yles vd Mikael Jungner vågar lägga 
ned TV2 i stället, frågar sig medieforskaren 
Lars Lundsten i Hufvudstadsbladet. Jungners 
och hela Yles grundläggande problem handlar 
om legitimitet. Utan legitimitet inga pengar. 
Politikerna måste tro att Yle är nyttigt och 
samtidigt måste Yle vinna tittarnas hjärtan. 
Nyttan mäts i bästa fall enligt kriterierna för 
public service.  
 
Flaggskeppet TV1 gör väl ifrån sig. Kanalen har 
en stenfot av tämligen seriösa program i bästa 
public serviceanda. Enligt Finnpanel tävlar TV1 
och kommersiella MTV3 om positionen som 
Finlands populäraste tevekanal. TV1 är en 
klassisk och lite gammaldags huvudkanal för 
ett nordiskt public servicebolag. En nationell 
kanal för kultur, journalistik och underhåll‐
ning. Frågan är varför Yle skall ha två finska 
tevekanaler med blandad kompott frågar sig 
Lundsten. På 1960‐talet var det motiverat 
med skilda kanaler för TV1 och TV2. För då 
fanns inga andra. Nu är etern full med finska 
kanaler som kör sport, amerikanska serier och 
finska adaptioner av utländska programkon‐
cept: MTV3, Fyran, Sub, Jim, Liv och allt vad de 
heter. Yle kunde spola alla amerikanska serier, 
alla finska reality‐adaptioner, all finsk buskis‐



  6 

underhållning och alla dyra sportevenemang. 
Ta de bästa journalistiska och kulturella bitar‐
na av nuvarande TV1 och foga till barnpro‐
gram och annat gediget från nuvarande TV2. 
Då räcker materialet precis för en högklassig 
och populär kanal på finska. Finnarnas egen 
motsvarighet till FST5. Men vågar Jungner?  
(Hufvudstadsbladet) 
 
Yle når effektivt sin publik  
Rundradion når sina publik bättre än förut 
enligt undersökning av Taloustutikmus. Åtta 
av tio finländare följer med Yle:s program 
dagligen och tre av fyra följer med Yle:s nyhe‐
ter. Svenska Yle når 93 procent av finlands‐
svenskarna varje vecka. Yle når varje vecka 98 
procent av finländarna. Personer i åldern 60 år 
och uppåt är nöjdast med Yles utbud medan 
populariteten bland dem under 30 har mins‐
kat. 68 procent ansåg att tv‐avgiften rätt väl 
motsvarar vad man får ut av programmen. De 
nöjdaste var personer över 45 år. Andelen 
nöjda har ökat med 9 procentenheter sedan 
motsvarande utredning för ett år sedan. 
(Svenska Yle) 
 
Fakta om Svenska YLE:   
Den del av public service verksamheten som sker 
på svenska är organiserad inom ramen för Svenska 
YLE. Svenska YLE producerar radioprogram för två 
radiokanaler, Radio Vega och ungdomskanalen 
Radio X3M, och tv-program som sänds på FST5.  
Det svenska utbudet riktar sig i första hand till fin-
landssvenskar, men når också många andra som 
förstår svenska. Då en stor del av FST5:s program-
utbud är textat till finska är det möjligt att via tv ock-
så nå en enspråkigt finsk publik. Radio Vega och 
FST5 är baskanaler med ett heltäckande och 
mångsidigt programutbud. Vid mätningar gjorda av 
oberoende instanser har FST5 visat sig vara den 
mest mångsidiga tv-kanalen i Finland. Vid Svenska 
YLE arbetar ca 480 fast- eller visstidsanställda per-
soner, av dem är en övervägande majoritet journa-
lister och andra programmedarbetare. 
 
År 2005 sände FST5 ca 2000 timmar program! Det 
innebär mera finlandssvenska program, men också 
ett större utbud av det bästa från Norden och Euro-
pa och lån från YLE:s finska utbud, försett med 
svensk text. Kanalen är idag också YLE:s huvudka-
nal för nordiska program. YLE:s övriga tre tv-
kanaler, som alla sänder på finska, är TV1, TV2 och 
YLE Teema. 
  
 
Nyheter utan våld i ny kanal 
Tv‐kanalen Suomi TV som börjar sända mot 
slutet av året kommer också att producera 
egna tv‐nyheter. Kanalen, som betonar famil‐
jevärderingar, uppger att man i nyheterna ska 

satsa på ett bildutbud som är fritt från våld. 
Däremot är det ännu inte klart hur stor redak‐
tionen ska vara, hur långa sändningarna kom‐
mer att bli eller när de ska sändas. (FNB) 
 
Region Hovedstaden  
– en digital Öppen Kanal 
1 november startade den nya marksända digi‐
tala kanalen för Köpenhamn med omnejd;  
Region Hovedstaden.  Det blir emellertid 
trångt i etern eftersom hela 59 sändningstill‐
stånd måste dela på det tillgängliga utrymmet 
om 20 tim/dygn (21‐17). Av detta utrymme 
går tre timmar/dygn till rikstäckande s.k. idé‐
baserad tv och resten för lokala ”gräsrotstill‐
stånd”. Tvnyt.com har studerat sändningspla‐
nen närmare och konstaterar att de flesta 
organisationer i regionen får endast två tim‐
mar per vecka.  Mediemyndigheten har dock 
lyckats åstadkomma en fördelning som brett 
representerar danskt organisationsliv och inte 
låter något intresse få för stort utrymme på 
bekostnad av andra. Det fanns annars farhå‐
gor för att evangelister och andra religiösa 
aktörer skulle tillskansa sig mycket utrymme.  
 
Det största nytillskottet i Region Hovedstaden blir 
KRL‐TV/TV‐Hovedstaden, som ersätter hittillsva‐
rande kabel‐tv‐stationen TV‐Ishøj (som funnits 
sedan 1975) och nu kommer att sända kommunal 
information från alla kommuner i regionen. (KRL‐
TV = Kommunal og Regional Lokal‐TV). Stationen 
har fått 6 tim/vecka, tre gånger mer sändningstid 
än andra och på bästa tid; vardagar 0800‐0830 och 
2100‐2130. Mer info: www.tv‐hovedstaden.dk  
 
Bland övriga sändningstillstånd kan nämnas en av 
de äldsta etersända lokal‐tv‐stationerna  
Københavns Kristne Radio/TV (KKR/TV) som nu 
firar 25‐årsjubileum. Vidare Københavns Kunst TV, 
den ryskspråkiga Kulturkanalen CORSEG. Bland 
andra gamla trotjänare finns Bispebjerg Lokal‐TV, 
TV‐Bella, Christiania TV och Vesterbro Lokal‐TV 
(VLTV) är inblandad i två av sändningstillstånden 
(TV Vores By & Ældre‐TV), som dyker upp i 
landstäckande utrymmet. TV‐Glad för och av för‐
ståndshandikappade, som nu firar 10 år, fortsätter 
i Region Hovedstaden. TV‐Glad sänder också i Re‐
gion Sjælland och Region Syd. 
 
Bakom Valby Lokal‐TV står Karsten Madsen, som 
tidigare varit redaktör på många tidningar (bl.a. 
Berlingske Tidende, och Bornholms Tidende) och 
har i många år suttit i DR:s styrelse som represen‐
tant för Venstre. TV Europa har fokus på EU.  Bak‐
om ”LO‐TV”. gömmer sig tillståndet ”Station Øre‐
sund” för Kommunikationscentret, men man tyd‐



  7 

liggör sig nu som fackföreningsrörelsens tv.  Helt 
nya är musikkanaler är Copenhagen Underground 
TV och Jazz TV.  
 
HTV‐Kanal 56 har i många år varit en av huvudak‐
törerna bakom lokal‐tv i Helsingör. Nu när staden 
mist sin egen tv‐frekvens och därmed fått långt 
färre sändningstimmar har man löst problemet 
genom att kassören på HTV‐Kanal 56 har fått ett 
eget tillstånd TV3000. Därmed har de dessa två 
tillstånd tillsammans 4 veckotimmar. Några organi‐
sationer berör utsatta grupper. TV Marineret säger 
sig vara språkrör för mennesker som har valgt at 
søge væk fra mainstreamen i Danmark, og dels 
give opmærksomhed omkring socialt ”svagt” stille‐
de i København. Kofoeds Skole har fått sändnings‐
tillstånd för TV‐Udsat, där man vill producera tv 
från ”Under‐Danmark”. En annan är TV‐
Gaderummet. 
 
Från Fredriksberg Mediecenter sänds Fredriksberg 
Senior‐TV, Miljø‐TV, Företags‐tv‐kanalen Television 
CPH och Københavns UngdomsTV. Från Nörrrebro 
sänder Nørrebro TV.  KAOS TV blev en av de stora 
vinnarna då personer involverade också fick hela 
tre skilda tillstånd för landstäckande sändningar 
med Klimat‐TV, NGO‐TV och UGM‐TV. Kanal 
København‐chefen Jimmy Rehak ligger bakom 
tillståndet för Kanal 1, som också fått tid i det 
landstäckande nätet under namnet Lux 1. 
 

 
Fjord TV har tidigare haft sändningstid nästan dyg‐
net runt i kommunerna Halsnæs, Gribskov och 
Frederikssund. Detta är slut nu, men Fjord TV har 
fått tre skilda tillstånd om 2 tim och kan sända sex 
timmar per vecka i Region Hovedstaden.  Kanal 
Roskilde har klarat ut ett liknande problem genom 
att ha fått tillstånd både i Region Hovedstaden och 
Region Sjælland. Det statliga stödet gäller varje 
tillstånd så för Kanal Roskilde innebär det dubbla 
stödet. En rad sändningstillstånd i hittillsvarande 
Kanal København fortsätter sitt samarbete med 
Mediehuset København bl.a. U‐lands TV, TV Glad‐
saxe, TV‐Salam, TV‐Mosaik, TV‐Frederiksberg, 
Whiskybæltets TV, Kanal 1, TV‐Strandparken och 
TV‐Østerbro. Avsikten är att Kanal København skall 
relanseras under namnet Kanal Hovedstaden. Till‐
sammans har man 19 veckotimmar i det digitala 
utrymmet. Ny är Ørestad TV, som har anknytning 
till KUA, Københavns Universitet på Amager, som 
fokuserar på utbildning och företag. Bland invand‐
rarorganisationer finns det redan etablerade pakis‐
tanska TV‐Link och Qausar Amins Kvinder I Fokus‐
TV.  Kurdan, den kurdiska redaktionen på Nørrebro 

TV, har nu fått sitt eget sändningstillstånd. Qaran 
TV och TV Salam är somalisk tv. 
 
Bland förkunnelsekanalerna förutom KKR‐TV finns 
Helsingørsbaserede More 2 Life TV, som fått till‐
stånd även i Region Sjælland og i Region Nordjyl‐
land. Vidare Airport TV, med rötter i  Pingstkyrkan 
Amager). Värst är tv‐predikanten Erling Ilsøe och 
Nordisk TV Mission, som totalt har 16 tillstånd i alla 
regioner genom DKNET‐TV och Glory TV. I Region 
Hovedstaden har man DKNET‐TV Hillerød, som 
utlovar ”senior‐tv”.  
 
Den digitala kanalen för Region Hovedstaden 
kommer att ersätta Kanal København när de ana‐
loga sändningarna upphör på UHF. En del lokal‐tv‐
stationer fortsätter inte och stänger bl.a. IPTV, som 
har stått för de fräcka nattprogrammen på Kanal 
København, ungdomsstationen TV Kurt och den 
autonoma Ung TV.  Några som slutar med lokal‐tv, 
men fortsätter med landstäckande idébaserad tv är 
Canal Africa, TV‐TV (f.d. TV Stop) och MOVE TV. 
 
Fakta: Region Hovedstaden är en av Dan-
marks fem storregioner som bildas 2007. Här 
finns 1,6 miljoner invånare fördelade på 29 
kommuner inklusive Bornholm. Regionerna 
motsvarar i stort TV2 åtta regionala områden 
med det nyhetsfönster som sänds (utan re-
klam) 20-21 i kanalen. I regionen används 
kanal 4 i första kanalknippet (Mux1), som delas 
med bl.a. DR och TV2 och är avgiftsfri. 
 
Svensk tv i Danmark textas på danska  
Sedan Danmark gick över till digital‐tv 1 no‐
vember har tittare som saknar kabel‐ och 
bredbands‐tv inte kunnat se SVT. Men för dem 
som fortfarande har kvar de svenska kanaler‐
na har situationen blivit bättre än någonsin. 
Uppemot 40 timmar svensk tv i veckan textas 
nu till danska. Samma sak gäller för en norsk 
och två tyska public service‐kanaler. Det här är 
länder som har stor betydelse för oss, men vi 
har inte så lätt att förstå varandras språk 
längre. Undertexter hjälper till med det, säger 
Jacob Hedebrink på upphovsrättsorganisatio‐
nen Copydan. Tillsammans med kabel‐tv‐
distributören You See och Forenede Danske 
Antenneanlæg står Copydans avdelning Ver‐
dens TV bakom den ideella satsningen, som 
bara kostar ett enskilt hushåll en krona i må‐
naden.  Programmen som ska textas är i första 
hand kanalernas egenproduktioner inom kul‐
tur, samhällsfrågor, vetenskap och ekonomi. 
Danskar vet allt om amerikanska förhållanden, 
men det är många som inte vet vem som är 
statsminister i Sverige. Men egentligen bety‐



  8 

der de länder som ligger nära mer för oss, 
säger Hedebrink till Nytt från Öresund.  
 
Nu är även Norge digitaliserat 
1 december släcktes de analoga sändarna i 
Troms och Finnmark fylke i Nordnorge och 
därmed är tv i hela landet digitaliserat. Där‐
med är en lång resa som startade i Rogaland 
2007 för ägarna av det marksända digitalnä‐
tet; NRK, TV 2 og Telenor som tillsammans 
driver sändarbolaget Ntv (Norges televisjon) . 
Marknätet når nu 98 % av fastboende hushåll 
och 87 % av fritidshusen.  Ntv:s två kunder är 
NRK samt RiksTV, som liksom Boxer i Sverige 
säljer betal‐tv i nätet. RiksTV har 430.000 kun‐
der, men av dessa nöjer sig 220.000 med gra‐
tisutbudet från NRK och TV2. Situationen kan 
ändras nästa år när TV2 tänker börja ta betalt 
för sina kanaler.  
 
RiksTV var först med att erbjuda sina kunder 
att sätta samman sina egna kanalpaket för 
NEK 20‐40 per kanal. Efter en månad med fritt 
val konstaterar RiksTV att TV2 väljs i särklass 
mest med TVNorge på andraplats. För TV2 är 
detta goda nyheter inför omläggning nästa år 
från gratiskanal till betalkanal.  I genomsnitt 
köper kunden 2,1 kanaler. (Kampanje) 
 
Fakta: RiksTV erbjuder 15 tv-kanaler i sitt 
betal-tv paket.  Frikanalen och Lokal-tv får man 
gratis via programkortet (engångsavgift NEK 
120), medan de fyra NRK-kanalerna är helt 
gratis i digitala marknätet. 
 
Utrop TV  
- Norges första mångkulturella tv-kanal  
Det fanns tidigare en minoritetsspråkig radio, 
Radio Tellus, som sände på skilda språk men 
den fick läggas ned efter 20 år i etern. Med 
TV‐kanalen vår, tenker vi helt nytt, säger re‐
daktör Majoran Vivekananthan. Vi skall göra 
TV på norska för minoritetsgrupper. På så vis 
är vi ett pionjärprojekt.  Han säger att de dis‐
kussioner som invandrare har mellan sig är 
relevanta för hela samhället och sänder man 
på norska kan fler delta. Han menar att det 
blir en slags lärprocess för att våga tala norska 
i tv.  Utrop TV kommer att i januari börja sän‐
da en timme i veckan på den rikstäckande 
Frikanalen.  
 
Vivekananthan hoppas att myndigheterna ser 
nyttan av detta och att man får offentligt stöd 
för tv‐produktion. Nu sker en del av arbetet 

med frivilliga krafter. Utrop TV har som ång‐
siktigt mål att skapa en egen internationell 
kanal med bas i Norge. Vi kommer att ha ett 
varierat utbud. Gärna film från syd, världsmu‐
sik, diskussioner och nyheter från det mång‐
kulturella Norge säger Vivekananthan. (Dagsa‐
visen) http://utrop.no/ 
 
Frikanalens grundare slutar 
Finn H. Andreassen har meddelat att han läm‐
nar chefsjobbet i Frikanalen. Då jag tillträdde 
befattningen var jag tydlig med att detta var 
ett projektjobb som jag ville avgränsa till två 
år – och nu har två gått. Det har varit fantas‐
tiskt roligt att vara grundare igen och Frikana‐
len har varit en utmaning i detta hänseende. 
Nu är kanalen uppe och går, finansieringen är 
säkrad de kommande åren och den tekniska 
plattformen på plats. Så tiden är mogen för 
andra att ta över säger Andreassen till Kam‐
panje. Andreassen, som en gång var med och 
startade TV 2, var bl.a. med att säkra finansie‐
ringen av Frikanalen då det stormade som om 
förbudet mot politisk reklam. Dåvarande kul‐
turministern Trond Giske gav kanalen drifts‐
stöd värt tio miljoner de kommande åren mot 
att kanalen ställer sändningstid till förfogande 
för politiska partier och listor. 
 
Vid nyår tar Hans‐
Kristian Schilde 
över. Han har den 
perfekte bakgrunn 
for å overta ledel‐
sen av Frikanalen, 
säger Andreassen. 
Schilde har många års erfarenhet  av tv‐
produktion både i TV 2 och NRK och allsidig 
bakgrund i olika frivilligorganisationer Han har 
bl.a. masterexamen i freds‐ och konfliktstudier 
från Universitetet i Oslo.  
 
Nordiskt ministermöte i Bryssel  
om public service 
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har i 
Bryssel varit värd för ett möte med sina nor‐
diska ministerkollegor och chefer för public 
serviceföretagen i Norden. Syftet med mötet 
var att diskutera det framgångsrika nordiska 
tv‐samarbetet inom Nordvisionen, samt hur 
man kan öka tillgängligheten till de kulturskat‐
ter som finns i de olika radio‐ och tv‐arkiven. 
Vid mötet antogs ett uttalande till stöd för de 
praktiska upphovsrättsliga lösningar som an‐



  9 

vänts i Norden. Efter mötet hölls ett seminari‐
um om Nordvisionen 50 år, dit representanter 
för övriga EU‐länder var inbjudna. Det är vik‐
tigt att Sveriges Radios, Sveriges Televisions 
och Utbildningsradions arkiv blir så öppna som 
möjligt, så att alla kan ta del av materialet, 
säger kulturministern.  
 
SVT får färre kommersiella kr,  
men ett överskott 
Vi har under detta år lyckats dra ned på kost‐
naderna med 250 miljoner kr. Och nu hittar ni 
alltså en stor del av denna summa som ”plus‐
pengar” i programbudgeten nästa år, skriver 
vd Eva Hamilton i en krönika i SVT:s personal‐
tidning ”Vi på tv”. Hamilton berättar att det 
blir en ökning av dramabudgeten 2010, efter 
några års neddragningar. Det blir även för‐
stärkt utrikesbevakning. Kunskapskanalen får 
utökad sändningstid, 0900‐0100 – alltså hela 
dagen. En pott ska göra att rörligheten ökar – 
medarbetarna på de lokala nyhetsredaktio‐
nerna ska få lättare att byta till andra pro‐
gramprojekt och orter, skriver Hamilton. En 
miljon kommer även att läggas till nyhets‐
medarbetare som vill göra dokumentärer. 
SVTi får en slant för att utveckla svt.se. 35 
miljoner kr från kulturdepartementet ska an‐
vändas till en ökad kultursatsning, skriver Ha‐
milton. SVT får i år runt 4 miljarder kr av li‐
censmedel. (Resumé) 
 
Riksdagen har till stora delar antagit regering‐
ens proposition som innebär begränsade möj‐
ligheter för public service att ta in sponsorer. 
SVT får därmed maximalt ha 20 program per 
år som är direkt sponsrade av företag. Sport‐
evenemang är undantagna och även Melodi‐
festivalen får även i fortsättningen sponsras, 
något som regeringen inte ville. Under 2007 
sände SVT 50 program med direkta sponsorer. 
 
Ägarbyte för jätte inom film och tv 
General Electric har träffat avtal med franska 
mediekoncernen Vivendi om att köpa Vivendis 
andel av film‐ och tv‐bolaget NBC Universal för 
ca $5,8 miljarder. Detta gör det möjligt för GE 
att nu sälja 51 % av NBC Universal till kabelbo‐
laget Comcast som förutom $6,5 i kontanter 
lägger sina egna underhållningskanaler bl.a. E! 
och nio sportkanaler i potten. GE vill släppa 
NBC Universal p.g.a. ökade förluster och Com‐
cast vill få kontroll över mer av de filmer och 

tv‐program som flödar genom dess kabelsy‐
stem.  (New York Times) 
 
Fakta: GE är ett av världens största företag. 
Eftersom man är inriktad på tillverkningsindu-
stri bl.a. inom elkraft och flygindustri har NBC 
Universal länge varit en främmande fågel. Nu 
kan GE fokusera på sitt traditionella affärsom-
råde. Comcasts köpplaner kan dock stöta på 
patrull hos konkurrensmyndigheten, men köpet 
kan gå igenom eftersom GE t.v. behåller ett 
minoritetsägande i NBC Universal. 
 
Förbud mot elslukande tv  
Snart kommer energihungriga tv‐mottagare 
att förbjudas i Kalifornien. Delstaten blir den 
första med obligatoriskt energitak på alla mot‐
tagare, som beräknas spara in mer än $8 mil‐
jarder under tio år för medborgarna. Tv‐
mottagare står idag för ca 10 % av elförbruk‐
ningen i kaliforniska hushåll. California Energy 
Commission kommer att kräva att alla nya tv‐
mottagare med upp till 57 tums bildstorlek 
2011 skall dra 33 % mindre ström än idag. 
Sedan skruvas kraven upp. 2013 skall de vara 
50 % effektivare. Kalifornien har länge varit 
pionjär ifråga om tuffa energikrav för hus‐
hållsmaskiner och annat. Till skillnad mot alla 
andra delstater i USA har också energiför‐
brukningen hållit sig på en konstant nivå i hela 
tre decennier. (BBC News)  
 
Köpenhamnskonferensen  
direkt på nätet 
Klimatkonferensen i Köpenhamn 7‐19 decem‐
ber har kallats den viktigaste konferensen 
sedan andra världskriget. OneClimate.net  har 
lanserat en interaktiv tv‐kanal som låter tittare 
över hela världen följa konferensen live på 
sina datorer. På kanalen sänds även viktiga 
nyheter direkt och man har också möjlighet 
att kommunicera med experter. Kanalen har 
fått stöd från tunga globala medieaktörer som 
Skype, Justin.TV, The Guardian online, LinkTV, 
Yahoo! News, New American Media och Al 
Gores Current TV. http://oneclimate.net 
 

 

radio 
 
Klartecken i amerikanska senaten  
för utökad närradio 
Senatens handelsutskott har nu gett klarteck‐
en för lagändringen Local Community Radio 



  10 

Act (S. 592), tidigare godkänd i representant‐
huset. Detta innebär att man tar bort restrik‐
tionerna som 2000 ålades mediemyndigheten. 
FCC kan nu ge sändningstillstånd till hundra‐
tals nya lågeffekts‐FM‐stationer. Sådana sta‐
tioner, som oftast sänder med uteffekter om 
100 watt eller mindre har ett särskilt värde 
eftersom de kan sända även vid elnätsavbrott 
eftersom man kan använda egna generatorer 
och t.o.m. bilbatterier. Icke‐kommersiella, 
lokalt baserade och drivna med frivilliga kraf‐
ter möter lokalsamhällets behov på en nivå 
som inte större stationer klarar av. (US Senate 
Commerce Committee) 
 
Brittisk närradio:  
150.000 veckotimmar frivilligt arbete 
Mediemyndigheten Ofcom har nu publicerat 
årsrapporten 2008/09 för Community Radio 
(CR), som introducerades 2005 i Storbritanni‐
en.  214 radiostationer har fått sändningstill‐
stånd. 159 av dessa har börjat sända.  Den 
andra omgången av utdelning av tillstånd på‐
går ännu och Ofcom överväger 13 ansökningar 
från grupper i sydöstra England utanför Lon‐
don. 
 
De flesta radiostationerna betjänar en allmän pu‐
blik antingen i större stad (17 %) eller i mindre 
städer/landsbygd (44%). Men det finns många som 
riktar sig till vissa intresseområden som etniska 
grupper (14%), ungdomar (9%) och religiösa grup‐
per (7%). 170 stationer finns i England, 14 i Nordir‐
land, 20 i Skottland and 10 i Wales. 
 
Ofcom kan reglera hur stor del av inkomsterna för 
en CR‐station som kan komma från reklam och 
sponsring. För de flesta stationerna är gränsen satt 
vid 50 %, men två stationer har en lägre gräns om 
25 resp 10 % och 18 stationer får inte ha någon 
som helst sådan inkomst. Detta är beroende på om 
stationens räckvidd sammanfaller helt eller delvis 
med en mindre kommersiell radiostation. 
Varje station som har sänt i mer än ett år måste 
göra en komplett årsredovisning som visar hur  
stationen klarat de åligganden som finns inskrivna i 
sändningstillståndet liksom inkomster och utgifter. 
Den genomsnittliga inkomsten för en station var 
under året (april 08‐mars 09) £79.000. Men in‐
komsterna är ojämnt fördelade; de fyra stationer‐
na med högst inkomst drog in lika mycket som de 
50 med lägst inkomst. Medleinkomsten sjönk med 
ca 20 % från året innan.  
 
Den viktigaste inkomstkällan för sektorn är bidrag 
(43 %) följt av reklam/sponsring (23 %). 

23 % av stationerna sände ingen reklam/sponsring. 
Kommunala institutioner står för den största delen 
(17%) av den offentliga finansieringen medan kul‐
turdepartementet via Community Radio Fund en‐
dast står för 4 %. En CR station kostar i genomsnitt 
£81,000 om året att driva. Största utgiftsposterna 
är personal (52%), lokaler och teknik (10 % varde‐
ra).  I snitt gick en CR station med £3.000 i under‐
skott, men det är här en stor spännvidd. En del gick 
med mycket plus upp till £83,000 och en del med 
större underskott ner till £133.000. 
 
EN CR station sänder i genomsnitt live 77 timmar 
per vecka och ytterligare 10 timmar förinspelat 
originalmaterial. Genomsnittsstationen har om‐
kring 75 frivilliga knutna till sin verksamhet, som 
gör en veckoarbetsinsats omkring 222 obetalda 
timmar per station. Ofcom uppskattar att det tota‐
la frivilligarbetet inom CR‐sektorn nu uppgår till ca 
150.000 timmar per vecka. 
 
Hela årsrapporten finns på 
http://www.ofcom.org.uk/radio/ifi/rbl/commun_radio/
cr_annualrpt0809/cr_annualrpt0809.pdf 
 
Indien planerar digitala radionät 
Informations‐ och rundradioministern Ambika 
Soni säger att landet behöver bra radiotäck‐
ning för de miljoner indier som lever på lands‐
bygden och i avlägsna landsdelar.  Han säger 
att det behövs billiga DRM‐mottagare för en 
snabb och effektiv introduktion av den nya 
tekniken. Under Commonwealth Games nästa 
år planerar All India Radio (AIR) att sända live 
7,5 tim/dag.  AIR avser att låta DRM spela en 
roll här. F.n. sänder AIR åtta timmar om dagen 
med DRM på kortvåg.  (Radio World)  
 
Redan i maj i år uttalades intresse att låta 
DRM bli en viktig del inför nedsläckning av det 
analoga tekniken 2015.  Närmast handlar digi‐
taliseringen om kortvåg och mellanvåg, men 
även kommersiella operatörer på FM‐bandet 
har uttalat intresse för DRM+. Frågorna kom‐
mer i fokus på Radio Asia konferensen i New 
Delhi 22‐24 februari 2010. 
 
DAB+ provas av  
12 radiostationer i Warszawa  
Fem public servicekanaler Jedynka, Dwojka, 
Trojka, Radio EURO och Radio dla Ciebie, sju 
privata RMF FM, RMF Classic, Radio ZET, Chilli 
ZET, Tok FM, Radio ESKA och Radio Maryja 
provsänder med DAB+ i huvudstaden. Dessut‐
om testas mobil‐tv på DMB av Radio EURO.  
Räckvidden blir 2,5 miljoner lyssnare mobilt 
och 2,1 miljoner inomhus. Den första testen 



  11 

med DAB+ inleddes tidigare av public service‐
stationen Radio Wroclaw och planeras fortsät‐
ta sex månader. (WorldDMB) 
 
Tio miljoner DAB-mottagare 
Digital Radio Development Bureau meddelar 
att det nu har sålts totalt 10 miljoner DAB‐
mottagare i Storbritannien. De senaste tre 
åren har ca 2 miljoner mottagare sålts per år 
och marknaden värderas till ca £170 per år. 
Internationellt har DAB‐tillverkaren PURE sålt 
totalt 3 miljoner mottagare mycket tack vare 
lanseringen av DAB+ i Australien och Schweiz. 
(Radio World) 
 
Digitalradio på L-bandet  
Den tjeckiska telekommyndigheten har utan‐
nonserat en ny rikstäckande digitalradiomul‐
tiplex. Sändningstillståndet gäller i tio år och 
säljs till högstbjudande. Till skillnad från i res‐
ten av Europa, som använder band III, kom‐
mer Tjeckien att utnyttja L‐bandet för digital‐
radiosändningar. Det är det upp till operatö‐
ren om sändningarna sker med DAB, DAB+ 
eller DMB. Ett villkor för tillståndet är att 30 
procent av landet ska nås inom två år. (radio‐
nytt.se) 
 
Fakta: L-bandet använder frekvensområdet 1452-
1490 MHz istället för band III 174–240 MHz som har 
bättre räckvidd och som normalt används för DAB. 
Som jämförelse kan nämnas att mobiltelefoni GSM 
använder 900 och 1800 MHz, 3G på 2140 MHz. 
 
Inget datum  
för nedsläckning av brittisk FM 
Regeringen har avvisat önskemål om att fast‐
ställa ett datum när de analoga signalerna på 
FM‐bandet skall släckas. Det rekommendera‐
des annars i Lord Carters rapport om digitalra‐
dio i juni att (i stort sett) alla FM‐stationer 
skulle släckas 2015 och dessa istället skulle 
sända via DAB.  Regeringen vill istället med en 
kommande lagstiftning se till att underlätta 
förutsättningar för att radiostationer och inf‐
rastrukturen som förbereder ett byte till digi‐
tal radio. (Radionyt DK) 
 
Norsk lokalradio  
skeptiskt inför digitalisering 
Regeringen gör kartläggning 
Mer än hälften (54 %) av lokalradiostationerna 
är pessimistiska inför en övergång till digital 
radio. 37 % är positiva. Det är särskilt de eko‐
nomiska förutsättningarna som gör stationer‐

na osäkra enligt en undersökning som Norsk 
Lokalradioforbund (NLR) gjort bland sina 157 
medlemsstationer.  78 % av stationerna be‐
svarade enkäten.  
 
Sekreteraren i NLR, Susanne Hjelmeset säger 
till radionyt.com att många stationer var osäk‐
ra på digitaliseringen och många tänkte i DAB‐
banor. Det er jo ikke sikkert, at digitalisering af 
den norske radiobranche vil betyde DAB eller 
DAB+, men det er i skrivende stund disse alter‐
nativer, der virker mest sandsynlige, säger 
hon.  Inför arbetet med en proposition om 
digitalradio har Kulturdepartementet nu gett 
Medietilsynet i uppdrag att göra en ”spørring” 
(enkät) för att kartlägga lokalradiobranschens 
önskemål och behov av en digitalisering samt 
hur branschen själv bedömer detta kan 
genomföras. Kartläggningen skall ske i samar‐
bete med Post‐ og teletilsynet och alla syn‐
punkter skall vara inne senast 11 januari 2010. 
 
Fakta: Norsk lokalradio omfattar såväl privat kom-
mersiell radio som icke-kommersiell närradio. 
 
Första närradiostationen  
som testar DAB+  
Studentradion 98.9 i Uppsala har fått utrym‐
me på Teracoms testnät för DAB+ i Mälarda‐
len/Uppsala/Gävle. Tidigare finns här 12 andra 
kanaler; fyra public service SR P2 Musik, SR P3, 
SR P4 Stockholm, SR Metropol och åtta kom‐
mersiella; RIX FM, Bandit, NRJ, Lugna Favori‐
ter, Radio Deejay, Skärgårdskanalen, Dans‐
bandskanalen och Radioseven. 
 
SR-ledningen gör utspel om digitalradio 
Danmarks Radio föreslår nu att digitalradio 
fullt ut ersätter FM‐radio i Danmark senast 
2015. I Norge – som redan nu ligger långt fram 
i den digitala radioutvecklingen ‐ kan beslut 
om nedsläckning av FM förväntas inom de 
närmaste månaderna. Därmed kan digitalise‐
ringen av radio vara fullt genomförd i Norge 
på bara några års sikt, skriver vd för Sveriges 
Radio, Mats Svegfors, och Cilla Benkö, vice vd, 
i ett gemensamt uttalande. 
 
För ledningen för SR är en av huvudfrågorna 
hur den tar med den starka public serviceradi‐
on in i den digitala framtiden. Om vi inte inser 
att tiden har kommit för digitalisering också av 
radio och därmed fattar fel beslut eller inte 
fattar beslut alls riskerar vi att public service‐



  12 

radio förlorar sin unikt starka position. Vi inom 
Sveriges Radio har ett stort ansvar för vad som 
nu händer, menar de. Oanade möjligheter 
öppnas för att nå nya lyssnargrupper via 
nischkanaler i public service men också genom 
kommersiella nischade radiokanaler, avslutar 
Svegfors och Benkö.  
 
Reklamradion  
har inte råd med digitalisering 
Om det inte blir någon sänkning av konces‐
sionsavgifterna, kommer reklamradion inte att 
kunna vara med en planerad digitalradiosats‐
ning nästa år säger Christer Modig, vice vd 
MTG Radio och Staffan Rosell, vd på SBS Ra‐
dio. Vi ser att det inte finns något stöd för 
digitalisering från regeringen och vi kan inte 
plöja ned pengar i digitalradion när vår hu‐
vudaffär går med förlust säger Staffan Rosell. 
Sveriges Radio har sagt att en förutsättning för 
att public service‐radion ska göra en nysats‐
ning på digitalradio är att även de kommersiel‐
la bolagen finns med. 
 
Finansdepartementet  
mot en avgiftssänkning  
Det blir av allt att döma inte någon sänkning 
av reklamradions koncessionsavgifter. Kultur‐
departementet är för en sänkning men har 
mött på motstånd från finansdepartementet. 
Frågan bereds nu mellan regeringspartierna 
och därefter presenterar regeringen en lag‐
rådsremiss. De som har drivit radiofrågor i 
samtliga allianspartier är positiva till en sänk‐
ning enligt utredningens förslag, men det är 
på finansdepartementet som förslaget stöter 
på patrull, säger Staffan Rosell, VD på SBS 
Radio. 
 
Reklamradions kompromissförslag går ut på 
att koncessionsavgifterna trappas ned stegvis 
under åtta år. Till att börja med skulle avgif‐
terna sänkas nästa år med 5 procent, motsva‐
rande 6 miljoner kr. Därefter följer sänkningar 
med 10 % 2011 och 13 % 2012. Reklamradio‐
stationerna betalar 130 miljoner om året i 
koncessionsavgifter. Avgifternas storlek av‐
gjordes när tillstånden såldes på auktioner i 
mitten av 90‐talet. (Radionytt.se) 
 
Reklamradion  
tystnade en timme - officiellt 
Total radiotystnad i MTG:s och SBS:s reklam‐
radiokanaler rådde i en timme på torsdags‐

morgonen. Aktionen var en protest mot villko‐
ren för den kommersiella radion i Sverige. Det 
här är en chans för oss att visa för lyssnarna 
hur en morgon utan kommersiell radio kom‐
mer att låta, säger Per Lorentz, informations‐
chef för MTG Sverige och talesperson för ra‐
diobranschen i den här frågan. Det är de 
kommersiella radiokanalernas sätt att demon‐
strera mot de höga koncessionsavgifterna. (TT 
Spektra). 
 
Men i många delar av landet fortsatte reklam‐
radio att sändas utan uppehåll. Det finns ett 
30‐tal kommersiellt drivna närradiostationer, 
som inte betalar någon koncessionsavgift alls. 
Bl.a. Ystads och Österlens närradio, Radio 
Active, berörs inte av protesten. Vi har inte 
samma avtal eller avgifter som exempelvis Mix 
Megapol och Rix FM. Vi sänder som vanligt, 
säger Radio Actives marknadschef Anette Cla‐
rén‐Jönsson till Kristianstadsbladet.  Bland 
andra kommersiella närradiostationer med 
stor räckvidd, som inte berörs av protesterna 
från MTG och SBS, kan nämnas Radio Vallen‐
tuna och Skärgårdsradion, Radio Prime i Bo‐
huslän, Radio Båstad, Favorit och KissFM i 
Skåne.  
 
Närradions kriser: 
 
Slutet närmar sig för Wisby FM 
Närradiostationen Wisby FM har en anställd, 
Jeremy Brooks, och engagerar även en hand‐
full frivilliga vuxna samt ungdomar i radiopro‐
duktion och tillverkning av en ungdomstid‐
ning. 
 
Stationen finansieras främst av Hassela, som 
beslutat att minska anslagen till nästa år. Vi 
har sökt nya pengar hos kommunen och All‐
männa arvsfonden, men de säger nej, berättar 
Brooks. Wisby FM behöver 52 000 kr i måna‐
den för att klara driften. Därför startas nu en 
insamling där privatpersoner kan skänka 
pengar genom ett särskilt sms‐nummer, bank‐
giro eller genom att köpa t‐tröjor från statio‐
nen. Får vi inte in tillräckligt med pengar 
kommer vi att skänka allt till Rädda Barnen, 
säger Jeremy Brooks. Wisby FM sänder ung‐
domsradio kl 7‐23. (Gotlands Tidningar) 
 
Mölndals närradio nedläggningshotad 
Mölndals närradioförening vädjar om hjälp 
hos kommunstyrelsen för att klara sig ur sin 



  13 

ekonomiska knipa. Sedan starten har närradi‐
on fått 25.000 kr om året i bidrag från kom‐
munen för att sända fullmäktiges möten i ra‐
dion.  Beloppet har varit oförändrat, trots att 
lokalhyra och sändningsavgifter blivit dyrare. 
Tyvärr är vi lite sent ute. Vi borde bett om en 
höjning för flera år sedan. Dessutom har anta‐
let sändande föreningar minskat, Som mest 
var vi 15 stycken. Idag finns bara åtta kvar, 
säger Kaj Johansson, ordförande i närradiofö‐
reningen.  
 
Föreningen betalar sändningsavgift till företa‐
get Darub som äger sändaren. Det är hit större 
delen av medlemsavgifterna går; drygt 
100.000 kr om året kostar det att sända. Loka‐
lerna i Folkets Hus går på ytterligare cirka 
60.000.  Vi har redan höjt medlemsavgifterna 
kraftigt under några år för att få råd med 
sändningsavgifterna. I fjol höjde vi från 60 till 
70 kr per sändningstimme. Men vi kan ju inte 
höja hur mycket som helst. Då slutar medlems‐
föreningarna att sända, säger Johansson. 
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade i 
onsdags att föreslå kommunstyrelsen att säga 
nej till ett extra tillskott på 30.000 kr för 2009 
samt att permanent höja de kommunala an‐
slagen till 55.000 kr om året. Det är ett mycket 
kärvt läge för föreningen. I den kommunala 
budgeten är 30.000 inte mycket, men för när‐
radion är det en fråga om liv eller död, säger 
Johansson. Risken är att närradioföreningen 
tvingas lägga ner efter 21 års sändningar på 
90,7 MHz. (Mölndalsposten) 
 
Gällivare närradio firar 20 år i etern 
Det har varit en tid av både framgångar och 
problem, berättar Aimo Liukku, närradions 
röst i 16 år. Närradioinitiativet togs av ortens 
arbetarrörelse och dåvarande kommunalrådet 
Ulf Rehnberg, som inbjudits till lördagens öp‐
pet hus, minns framför allt utsändningarna 
från fullmäktigesammanträdena. Direktsänd‐
ningarna utsträckte sammanträdestiden rejält. 
De mindre partierna såg möjligheten att föra 
ut sin uppfattning direkt till väljarna och det 
blev väldigt långa debatter, säger han.  
 
Första hotet mot närradion stod en amerikan 
för. Frekvenserna utlottades och han köpte 
frekvenser både här och i Arvidsjaur. Samma 
frekvens som vi sände på. Han erbjöd mig an‐
ställning och tjänstebil för att slippa konkur‐
rens men jag tackade nej, berättar Aimo Liuk‐

ku. I början av 2000‐talet fanns inga medel för 
en fortsättning.  Vi behövde 100.000 kr och jag 
tog kontakt med näringslivet som ställde upp. 
På bara några dagar hade vi pengarna. LKAB 
och Boliden tog det största ansvaret och vi 
slapp lägga ned. Jag minns Bolidens platschef 
som sade "Hur mycket behöver ni" och som 
sedan tog beslutet direkt i telefonen. Från att 
ha varit "Ungdomsradion" i folkmun är man 
numera en radio för alla. Närradions engage‐
mang mot droger fick stort folkligt stöd även 
om Aimo Liukku brände sitt ljus i bägge ändar. 
(Norrbottens‐Kuriren) 
 
Randi Mossige-Norheim prisas igen 
Torgny Segerstedts frihetspenna går till SR‐
reportern Randi Mossige‐Norheim som bl.a. 
hörts i Konflikt, Efter tre, Studio ett och P1 
Morgon. Motiveringen för priset lyder Randi 
Mossige‐Norheim har i sina radiodokumentä‐
rer och reportage, framförallt i programmet 
Konflikt, med envis precision, tonsäker lyhörd‐
het och respektfullt lyssnande visat en enastå‐
ende förmåga att via enskilda människors 
livsberättelser belysa och förklara de stora 
skeendena på världsscenen.  Mossige‐Norheim 
har tidigare fått Stora Journalistpriset (2001), 
Ikarospriset (2005) och Röda korsets journa‐
listpris (2009). 
 
Norsk public service  
vill inte dela med sig 
NRK har kommit fram till att man inte vill dis‐
tribuera sina nyhetssändningar utanför NRK:s 
egna radiokanaler.  (Se Public Access nr 11) 
Dette henger blant annet sammen med at 
flere aktører innen radiomarkedet har hen‐
vendt seg til NRK for å få til et tilsvarende sa‐
marbeid som Norsk Lokalradioforbund ønsker. 
NRK skall kommande år överväga sin position 
och roll som nyhetsleverantör på den norska 
marknaden och innan denna interna process 
har gjorts kommer det inte ingås några allian‐
ser eller samarbetsprojekt med externa aktö‐
rer, skriver NRK:s nyhetsredaktör Jon Gelius 
till NLR.  Rikstäckande kommersiella P4 Radio 
Hele Norge har avslutat sina avtal med lokal‐
radiostationer som har sänt dess nyhetsbulle‐
tiner. (NLF) 
 
FM radio i tunnelbanan   
Under sommaren 2009 började Storstock‐
holms Lokaltrafik (SL) installera ett radiosy‐
stem för säkerhetsrelaterad kommunikation i 



  14 

tunnelbanesystemet. I och med de nya radio‐
systemet gavs även möjlighet att distribuera 
vanlig FM‐radio. Systemet är installerat och är 
i provdrift. Ibland släcks systemet ner och det 
görs omsinstallationer, och under perioden av 
provdrift kan möjligheten att lyssna på radio 
variera. Det kommer inte att vara möjligt att 
lyssna på alla kanaler eftersom bandbredden 
är begränsad. Vilka kanaler som blir tillgängli‐
ga är en förhandlingsfråga mellan SL och ra‐
diobolagen. 
De radiokanaler som f.n. går att få in är Sveri‐
ges Radio P1, P3, P4 Stockholm samt ungefär 
5‐6 reklamradiostationer. SL kommer att gå ut 
med information till resenärerna när systemet 
är klart, vilket beräknas bli någon gång under 
första halvåret 2010. (OnAir.nu)  
 
Noterat: En provlyssning 25 november på resa 
Mariatorget-Danderyds sjukhus visade att det gick 
att höra åtminstone P1 hela vägen. Mottagningen är 
ännu inte tillräckligt störningsfri för musiklyssning, 
men helt tillräcklig för talkanaler som P1. 
 
FM via USB-pinne 
Logitech tar nu fram en USB‐pinne som funge‐
rar som AM/FM‐mottagare när man sätter i 
det i exempelvis en laptop och man kan då via 
stickan lyssna på och även spela in radiopro‐
gram på datorn. Den har en inbyggd antenn 
för FM‐mottagning och fungerar både för PC 
och Mac. 
 
Mobiltelefonen som landsbygdsradio 
I avlägsna områden på den indiska landsbyg‐
den lyckas mobiltelefonen få fram något som 
televisionen, radio och även dagstidningar 
misslyckats distribuera; omedelbar tillgång till 
musik, information, underhållning, nyheter 
och även bön. Trots den snabba modernise‐
ringen förblir många av de 750.000 byarna 
isolerade med undantag för mobilteleräckvid‐
den.  I exempelvis byar som inte kan ta emot 
FM‐stationer ringer man ett nummer och lyss‐
nar via hörlurar på låtar ur Bollywood‐filmer. 
Denna primitiva mobila ”radio” användes av 
nära 20 miljoner indier förra året enligt en 
uppskattning från ett telekombolag. (Wall 
Street Journal) 
 
 

allmänt 
 
Pressen har gett upp sitt uppdrag 
Pressen är inte längre en vakthund. Den var‐
ken biter eller skäller. Den har dragit sig tillba‐
ka till kenneln och lever på slamsor från PR‐
byråerna, skriver Guardians mediekommenta‐
tor och professorn i journalistik vid London 
City University Roy Greenslade, som vill se 
kamp för journalistik finansierad utan vinst‐
motiv. Han slår larm om läget för journalisti‐
ken i den ekonomiskt trängda tidningsbran‐
schen. Vi går inte mot en 
omfattande kris i 
journalistiken. Vi är 
redan i en sådan kris som 
sätter hela vår rolls sam‐
hällstjänande roll i fara, 
skriver han. 
 
Greenslade hävdar att de drastiska nedskär‐
ningarna nu får effekt på granskningen, och 
den kommunala bevakningen, som är genom‐
gående ytlig. De sociala mediernas nya journa‐
listik har inte lyckats bli verklighet utan kvar‐
står som "en teori i väntan på en praktik." 
Trots entusiastiska bloggare finns det få teck‐
en på att de sociala medierna kan komma i 
närheten av det granskande uppdrag som 
traditionella medier utfört. Greenslade refere‐
rar även till internetgurun Clay Shirky, som 
varnar för att städer i USA genom utveckling‐
en riskerar att sjunka mot endemisk korrup‐
tion på grund av bristande bevakning. Greens‐
lade stödjer därför tanken på att ge upp tan‐
ken på journalistik som en kommersiell verk‐
samhet, till förmån för en journalistik finansie‐
rad via statligt stöd eller ideellt. Det är ett 
avgörande första steg för att pånyttföda jour‐
nalistiken, skriver han. Vi kan inte låta det 
gamla dö innan det nya uppstått. (Journalis‐
ten) 
 
Gör oss medierna rädda? 
I Helsingin Sanomat finns en artikel om hur 
fritt barn får röra sig och det visar sig att bar‐
nens rörelsefrihet har begränsats radikalt ge‐
nom åren. I 50‐talets Helsingfors fick 6‐åringar 
springa fritt på gatorna och skjuta råttor på 
slakteriet, medan dagens 6‐åringar bara får 
röra sig fritt på sin egen gård. Forskaren 
Marketta Kyttä, som har specialiserat sig på 
barnens rörelsefrihet, skyller på medierna. 



  15 

Hon hävdar att Helsingfors idag är mycket 
tryggare än på 50‐talet, ändå är föräldrarna 
mer rädda. Det skulle de inte vara om inte 
medierna gjorde ett så stort nummer av pedo‐
filer, kidnappare och mördare, säger Kyttä.  
 
Pliktleveranser för nätpublikationer 
Utredaren Sören Öman föreslår forskningsmi‐
nister Tobias Krantz att elektroniska doku‐
ment som publiceras på nätverk som Internet 
ska lämnas in till Kungl. biblioteket för att be‐
varas för framtiden. Det är i första hand de 
etablerade publicisterna på nätet som ska 
leverera material. Det handlar exempelvis om 
tidningsföretag, bok‐ och musikförlag, radio‐ 
och TV‐företag samt filmproducenter. Privata 
hemsidor och bloggar omfattas inte av försla‐
get. Genom förslaget kan vårt digitala kultur‐
arv bevaras för framtida forskning. Mer och 
mer publiceras i dag bara på nätet. Det behö‐
ver samlas in och bevaras på ett framtidssä‐
kert sätt, annars kommer kommande genera‐
tioner inte att kunna ta del av det, säger 
Öman. Leveranserna ska enligt förslaget 
komma igång i full skala under senare delen av 
2013, men vissa leveranser ska börja redan i 
slutet av 2011. 
 
Regeringsuppdrag om digitalisering 
Den digitala utvecklingen erbjuder "minnesin‐
stitutionerna" helt nya möjligheter att ge 
medborgare och forskare tillgång till kulturar‐
vet, oberoende av var de befinner sig. Reger‐
ingen har beslutat att ge ett antal myndighe‐
ter och institutioner i uppdrag att komma in 
med underlag för en nationell strategi för digi‐
talisering, elektronisk tillgång och digitalt be‐
varande. Ytterligare ett antal institutioner har 
bjudits in att lämna bidrag. Uppdrag och in‐
bjudan gäller arkiv, bibliotek, museer och in‐
stitutioner med audiovisuella samlingar. Upp‐
draget ska redovisas april 2010. Som inledning 
kommer Kulturdepartementet att bjuda in de 
berörda institutionerna till en konferens på 
eftermiddagen 17 december 2009. 
 
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth säger i 
en kommentar: De uppdrag som har beslutats 
är ett viktigt steg i arbetet med att öka till‐
gängligheten till våra gemensamma minnes‐
nycklar. Vi behöver nya användarvänliga lös‐
ningar och ett gemensamt förhållningssätt 
inom våra verksamheter för att medborgarna 

ska få bättre tillgång till kulturarvet i den digi‐
tala miljön. 
 
Utvidgat uppdrag för Medierådet 
Regeringen har beslutat ge Medierådet ett 
utvidgat uppdrag för att öka förståelsen för 
barns och ungas kreativitet och aktiviteter på 
Internet. Uppdraget är ett led i regeringens 
pågående insatser för att stärka barn och unga 
som mediekonsumenter. Medierådet fick år 
2008 2 miljoner kr extra för att under en tre‐
årsperiod bland annat öka kunskapen om den 
roll som Internet och andra interaktiva medier 
spelar i barns och ungas vardag. Konferensen 
Digital Turist handlar om barns och ungas me‐
dievanor och innehåller en praktisk upplevel‐
sedel där unga guidar vuxna i sina digitala 
aktiviteter. Unga människors kunskap om digi‐
tala medier och Internet, både när det gäller 
möjligheter och risker, är betydligt mer omfat‐
tande än föräldrars och andra vuxnas. Samti‐
digt är de ungas erfarenheter av livet mer 
begränsade. En kunskapsöverföring är alltså 
viktig från bägge håll, säger kulturminister 
Lena Adelsohn Liljeroth.  
 
I juni beslutade regeringen om att tilldela fö‐
reningen Surfa Lugnt 1 miljon kr för att verka 
för att minska riskerna med barns och ungas 
aktiviteter på Internet, framförallt genom att 
öka kunskapen hos vuxna i deras direkta 
omgivning. 
 
Fakta: Medierådet är en ”virtuell” statlig myndighet 
placerad i kulturdepartementet. Medierådet kommer 
troligen att bli en del av den nya mediemyndighet 
som inrättas 1 juli 2010. 
 
Sveriges första presstjänst  
för rörlig bild  
Tillsammans med Ny Teknik erbjuder Clipsour‐
ce nu alla teknik‐ och IT‐företag en unik möj‐
lighet att få fler tittare i rätt målgrupper. Alla 
filmer som distribueras via den gemensamma 
tjänsten ”Ny Teknik Klipp” kommer automa‐
tiskt att publiceras på Nyteknik.se, med cirka 
140.000 unika besökare per vecka. Utöver att 
publiceras på Nyteknik.se kommer filmerna 
att distribueras via RSS till teknikintresserade 
journalister på tidnings‐ och tv‐redaktioner 
runt om i landet. Vi vet sedan tidigare att fil‐
mer om tekniska prylar är populära både på 
tidningarnas webb‐tv‐kanaler och på Youtube. 
Nu gör vi det lättare för teknikintresserade att 
hitta sådana filmer genom att samla ihop och 



  16 

distribuera dem på ett strukturerat sätt, säger 
Dan Willstrand, VD för Clipsource. 
 
 
Personnytt 
 
Dessa leder Utbildningsradion 
Erik Fichtelius, som tillträdde som vd 15 augusti  
har nu sin klar sin nya ledning: 
Programchef nya projekt: Ragna Wallmark 
Programchef barn och ungdom: Ami Malmros 
Programchef Vuxen: Cecilia Bäcklander 
Ekonomi: Anders Lundbäck 
Personal: Ulla Hunting 
Strategi: Agneta Somansson 
IT och Teknik: Daniel Elliot 
Vd:s assistent är Pia Lyckeberg‐Ståhle 
Johan Grafström har rekryterats som redaktions‐
chef för barn och språk på UR. Närmast kommer 
han från SVT där han jobbat som projektledare på 
SVT interaktiv. Johan Grafström var tidigare pro‐
gramchef på SVT Malmö med ansvar för Barn och 
ungdom, Samhälle och Dokumentär.  
Andra nyrekryterade chefer är Lena Allerstam 
(Samtidsredaktionen) från SVT, Cecilia Edwall An‐
dersson (Samtidstv) från Göteborgs universitet och 
Richard Henley (Interaktiva medier) från TV4. 
 
 

Teve-räv till Kreab 
Jan Friedman har en lång bakgrund i mediebran‐
schen. På 80‐talet var han med och grundade bolag 
som TV3, TV1000 och Strix Television. Han har 
också varit verksam som konsult inom företags‐
strategi för en rad olika bolag och är ordförande i 
intresseorganisationen tevefolket. Nu blir han 
seniorrådgivare hos PR‐byrån Kreab. 
 
 

 
 
Rättelse 
I anslutning till notisen on MTG:s nya hus på Söder 
i Stockholm i Public Access nr 11 visades en bild på 
huset utan att namnet på upphovsmannen angi‐
vits. Redaktionen beklagar detta och rättar här 
gärna till detta misstag: 
 

 
Bild och Visualisering -  

Terence Hales, tel. 070 791 9460 

 
 
 
 

 
Citatet 

 
Jag skulle inte kunna göra filmer som sågs av en masspublik. 

Jag har svårt att föreställa mig ett populärt konstverk. 
Andrei Tarkovsky  

Rysk filmregissör mm (1932 ‐1986) 
 

 
 


