
 

 

PUBLIC ACCESS  2010 : 7     
 Nyhetsbrev om radio, TV, film och andra medier 

- mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 
 

 19 augusti 2010 
www.publicaccess.se 

 

 
ledare:   
Ett hopplöst val 
Mediefrågorna ligger långt utanför listan över valfrågor. Men är verkligen Sverige fulländat ifråga om demokra‐
ti och yttrandefrihet?  Är radio och tv‐strukturen modern? Om inte, kan följande ske nästa mandatperiod? 
 
Public service: 
‐ tv‐avgiften slopas och ersätts med skattefinansiering.  
‐ Riktlinjer som tydligt sätter stopp för all slags kommersiell aktivitet (inte ens ”lite” sponsring eller produktpla‐
cering). 
‐ Förvaltningsstiftelsen ‐ politikerryggsäcken för ps‐bolagen – ersätts av en professionell överstyrelse utan poli‐
tiska tillsättningar.  
‐ SR ges ett skärpt demokratiuppdrag och återstartar utlandssändningar (Radio Sweden) i etern på digital kort‐
våg och mellanvåg. 
‐ UR får större andel av public servicekakan; mer pengar och vidgat uppdrag på områden som inte kan ges till 
SR och SVT – eller kommersiella aktörer. 
‐ UR får en egen tv‐kanal; Kunskapskanalen. 
‐ UR ges uppdrag att utveckla publicistisk radio‐ och tv‐verksamhet för andra språk än svenska och samverka 
brett med det civila samhällets medier. 
 
Kommersiell radio: 
‐ De snedvridande koncessionsavgifterna avskaffas helt. 
 
Den tredje mediesektorn: 
‐ Den korrupta privatiseringen och kommersialiseringen av närradion stoppas.   
‐ Närradion får resurser att utvecklas enligt utländska modeller till en riktig lokalradio ‐ community radio ‐ med 
de visioner som gjorts av Europaparlamentet och Europarådet 2008‐2009. 
‐ Det statliga stödet till privatägd dagspress (550 milj kr/år) minskas kraftigt och resurser förs istället över till 
det civila samhällets medier (icke‐kommersiell radio och tv), som idag får 0 kr i stöd. 
‐ Öppna kanaler får liksom i Danmark och Norge särkilt utrymme ‐ must‐carry ‐ i digitala marknätet. 
 
Sannolikt uppfylls inga av dessa visioner. Svenska rikspolitiker har nämligen inga kunskaper om medier i om‐
världen. De slår sig till ro; Sverige ändå är bäst. Makten över deras tankar ligger hos karriärdrogade lagvrängare 
och räknenissar i departement och myndigheter. Av 349 ledamöter i Riksdagen finns faktiskt bara en handfull 
som själva kan och vill något om radio och tv. Antalet är betydligt färre än det 40‐tal som behövs för att fylla de 
två utskott som berör medieområdet; konstitutionsutskottet och kulturutskottet. En omöjlig ekvation som 
speglar maktelitens repressiva tolerans; antalet kanaler optimeras medan innehållet bryr man sig inte om. 
Kvantiteten krossar kvaliteten. Näringsfrihet för ett fåtal går före yttrandefrihet för alla. 
 
Ett eventuellt regeringsskifte nästa månad förändrar inget. Särskilt som socialdemokraterna, nu med Pagrotsky 
i spetsen, inte har satt några djupare spår i mediepolitiken de senaste tjugo åren. Just nu har vi två stela be‐
tongblock. Men när blockpolitiken misslyckas och miljöpartiet går i samman med flertalet allianspartier börjar 
det röra sig även i mediepolitiken. Vi gör ett nytt försök. 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: redaktion@publicaccess.se    0733-249750 
Om abonnemang och annat: http://www.publicaccess.se 



radio och tv 
 

Tydligt statligt stöd  
till tredje mediesektorn i Österrike 
Community media i Österrike engagerar mer 
än 3.000 frivilliga i verksamheten på mer än 
25 språk. Det finns nu ett politiskt beslut om 
att mediemyndigheten RTR kommer att stödja 
samtliga 14 community radio‐stationer (när‐
radio) och två community‐tv stationer (öppna 
kanaler) med medel ur Fonden för icke‐
kommersiell radio och tv som lanserades 
2009. I en kommentar understryker statssek‐
reteraren för media Josef Ostermayer bety‐
delsen av den tredje radio/tv‐sektorn i landets 
medielandskap. Totalt anslås per år 1,56 mil‐
joner euro (motsvarande SEK 14,8 miljoner) 
vilket betyder att varje station får i snitt € 
90.000 (SEK 854.000) per år för programpro‐
duktion.  
Changing societies and commercialization of 
the media landscape led in many countries to 
a situation where traditional public service 
broadcasters are moving out of their former 
role. For a wide range of social groups Com‐
munity Media fulfills the role of public service 
from below säger Helmut Peissl, ordförande 
för FRO – Verbandes Freier Radios Österreich 
– det nationella närradioförbundet.  

Icke-kommersiella medieorganisationer 
kan gå samman 
För den icke‐kommersiella radio‐ och tv‐
sektorn i Tyskland finns f.n. tre nationella or‐
ganisationer. Det är BOK (för öppna kanaler 
radio/tv), BFR (freies radio = ungefär svensk 
närradio) och BCBAM (medborgar‐ och utbild‐
ningsmedia). Dessa tre organisationer har 
delvis olika inriktningar och har hittills heller 
inte kunnat samverka. BOK har nu begärt att 
organisationen för de federala mediemyndig‐
heterna (ALM) skall inleda en medlingspro‐
cess, som kan leda till ett samgående och 
därmed förbättra utvecklingsmöjligheterna för 
den tredje mediesektorn i förbundsrepubli‐
ken.  Från i år är BOK medlem i den paneuro‐
peiska organisationen Community Media Fo‐
rum Europe. BFR kommer sannolikt efter sitt 
kommande årsmöte att ansluta sig till CMFE. 
 
 
 

 
Att finansiera brittisk public service: 
 
Skuggministrar:  
Gör BBC till medlemsstyrt kooperativ 
Labours ordförandekandidat David Miliband 
och tidigare kulturministern Tessa Jowell före‐
slår i en debattartikel att BBC skall inrätta en 
ömsesidig modell, som ger licensbetalarna en 
”demokratisk röst” och gör public servicebola‐
get mer ansvarigt; ”strengthening the democ‐
ratic accountability of the BBC”.  Eftersom BBC 
finansieras direkt via hushållen är det inte mer 
än rätt att en vanlig medborgare som medlem 
skall kunna vara med och besluta om hur bo‐
laget drivs menar de. Enligt planen skulle med‐
lemmarna ha rätt att välja representanter till 
ett medlemsråd som i sin tur väljer majorite‐
ten av ledamöter i BBC Trust (ägarstiftelsen).   
 
Det finns ingen anledning varför sådana här 
idéer inte skulle kunna övervägas för BBC. 
Etablerade kooperativ finns redan som bl.a. 
banker, byggföretag och kreditföretag som 
förkroppsligar det bästa av ömsesidighet och 
som tillfredsställer konsumentbehov samtidigt 
som man främjar etiska, värdestyrda affärs‐
modeller, som uppträder ansvarsfullt på en 
marknad där för många institutioner inte fun‐
gerar så. Idén är inte främmande för den nya 
koaltionsregeringen och passar in i premiär‐
minister David Camerons Big Society‐manifest 
som lanserades innan valet i år och senast 
togs upp i ett tal i Liverpool i somras. se 
http://www.bbc.co.uk/news/uk‐10680062   
(MediaGuardian) 

 
Tankesmedja föreslår betal‐tv 
Den tidigare BBC‐producenten David Graham 
föreslår i en rapport från Adam Smith Institu‐
te, en liberal tankesmedja, att tv‐licensen av‐
skaffas och att bolaget istället finansieras ge‐
nom abonnemang. Om man går över till en 
frivillig abonnemangsmodell kommer enligt 
rapportförfattaren BBC uppmuntras till att 
konkurrera med de stora amerikanska film‐ 
och tv‐bolagen, exportera mer högkvalitativt 
innehåll och dessutom elda på en betydande 
tillväxt för den brittiska radio‐ och tv‐industrin 
och dess bidrag till ekonomin i stort. 

En stålring runt BBC mot terrorister  
BBC har fått klartecken från säkerhetstjänsten 
MI5 om att få bygga en fästningsliknande 



 3 

skyddsvärn runt Broadcasting House (Radio‐ 
och tv‐huset) vid Portland Place i London. 
”Stålringen”, som består av hydrauliska polla‐
re och betongblock som kan hålla stånd mot 
fordonsattacker, kostar 5 miljoner pund att 
bygga och blir klar i november.  

Stora nedskärningar  
väntar brittisk mediemyndighet 
Regeringen signalerade i sin nödbudget 22 
juni att man kan skära ner så mycket som 25 
% i alla departement/myndigheter. Medie‐
myndigheten Ofcom gör nu en utvärdering 
som kan leda till ”betydande” nedskärningar i 
budgeten.  
 

 
 
Ofcoms chef Ed Richards säger att det kan bli 
fråga om uppsägningar. Personalstyrkan är f.n. 
873 och budgeten £142 miljoner per år. Ri‐
chards säger att Ofcom förmodligen kommer 
att ”få göra mer för mindre”. Han har redan 
beslutat sänka sin egen lön med tio procent. 
Ofcom och Richards kritiserades förra året av 
de konservativa. David Cameron pekade sär‐
kilt ut Richards lön som ett exempel på de för 
höga lönerna inom den offentliga sektorn. 
Richards lön var förra året £392.056 (SEK 4,5 
miljoner).  Ofcoms ordförande Colette Bowe, 
arvoderades med £200,000 förra året.   
(MediaGuardian)  

 

Tre holländska public servicebolag  
går samman 
NPS, RVU och Teleac går 1 september samman 
i en gemensam organisation NTR som kommer 
att ha ca 300 anställda. Fokus kommer fortsät‐
ta att ligga på information, utbildning och 
kultur. Samgåendet sker inför hotet av att den 

nya koalitionsregeringen kommer att göra 
nedskärningar i den statliga finansieringen. 

Svenska staten tar över  
det danska radio- och tv-nätet 
Idag har Teracom AB kommit överens med 
säljarna, danska DR och TV2, att genomföra 
ett förvärv av marknätet för radio och tv. I 
förvärvet ingår operatören BSD (Broadcast 
Service Danmark), 34 sändarstationer samt 
fördelningsnätet ‐ det fibernät som tar hand 
om transmissionen och kontributionen i nätet. 
2009 digitaliserades det danska tv‐nätet, ett 
nät som täcker hela landet. I marknätet sänds 
även digitalradio samt FM‐radio. BSD har en 
stark position i Danmark med stabila kundkon‐
trakt och en verksamhet som genererar positi‐
va resultat, vilket kommer att bidra till kon‐
cernens lönsamhet. Förvärvet innebär att Te‐
racom‐koncernen kan dra nytta av de olika 
bolagens erfarenheter och kunskap och på ett 
slagkraftigare sätt utveckla de svenska och 
danska marknäten, säger Crister Fritzson, 
koncernchef Teracom.  Den helt statligt ägda 
Teracomkoncernen äger sedan tidigare betal‐
tv‐operatören Boxer TV A/S, som har en 12‐
årig licens i det danska marknätet.  

Kommersialiseringen av public service 
Dubbla budskap från (s) 
Om Pagrotsky blir kulturminister efter valet 
kan vi också vänta oss sponsrade kultursänd‐
ningar i tv och radio. Jag har den principiella 
uppfattningen att idrott och kultur inte skall 
särbehandlas när det gäller till exempel stöd 
från näringslivet. Det finns idag bara ett enda 
kulturevenemang som är tillåtet att visa i tv 
med sponsring och det är nyårskonserten från 
Wien. Där försvarar det sin plats och där går 
det tydligen att hitta sponsorer. Det skulle det 
kanske också gå att göra med föreställningar 
från Dalhalla eller Göteborgsoperan. Hur 
sponsring skulle göras i radio har han inte 
funderat kring. Men för mig räcker det att 
konstatera att det förbud som finns mot kul‐
tursponsring i public service inte har något 
skäl för sig.  (SR Mitt i musiken) 
 
Det nya sändningsavtalet för SVT måste regle‐
ra produktplacering. Det rivs därför upp om 
oppositionen vinner valet, säger Pagrotsky till 
Svenska Dagbladet. Alliansen har nämligen 
genom att avstå från reglering, öppnat för att 
SVT mot betalning kan exponera kommersiella 
produkter i sina egna produktioner. Produkt‐



 4 

placering är en mycket lömsk form av reklam 
eftersom tittaren inte har garden uppe. Det 
räcker inte att före eller efter programmet 
meddela att till exempel Kelloggs betalade 
frukostbordet, säger Pagrotsky. 

Irländsk public service  
riskerar privatisering 
Det nationella radio‐ och tv‐bolaget RTÉ har 
drabbats av dubbel motgång i dagarna. Gene‐
raldirektören Cathal Goan har sagt upp sig och 
bolaget har hamnat på listan över de statliga 
bolag som kan bli aktuella för privatisering. En 
utredningsgrupp har tillsatts för att granska 
företagen på listan och skall vara klara vid 
årets slut. Det som är mest alarmerande för 
RTÉ är att gruppen leds av ekonomen Colm 
McCarthy, som tidigare har föreslagit att kul‐
turrådet skall stympas och att kulturdeparte‐
mentet skall skrotas för att spara på statens 
utgifter.   
 
 
 

television 
EU godkänner ökad offentlig finansie-
ring av public service 
Europakommissionen har godkänt den ändra‐
de finansieringen av fransk och spansk public 
service som innebär avskaffande av reklam 
som delfinansiering och istället ökat offentligt 
stöd. Kommissionen anser att France Télévi‐
sions nya finansiering som innebär tv‐licens 
som direkt statstöd överensstämmer med 
EU:s regelsystem om statsstöd.  Villkoret är att 
public serviceuppdraget är tydligt definierat 
och att staten inte överkompenserar. Rekla‐
men, som stått för 25‐30 % av intäkterna, 
kommer att vara borta från France Télévisions 
i slutet av nästa år. reformen omfattar också 
två nya skatter; en på reklam och en på elek‐
tronisk kommunikation. 

 
Kommissionen har 
också godkänt det nya 
skattebaserade 
finansieringssystemet 

för Radio Television España som innebär att 
reklam och alla andra kommersiella aktivite‐
ter, som tv‐shopping och betal‐tv, avskaffats. 
Intäktsbortfallet kompenserar med nya skat‐
ter på tv och telekomoperatörer.  Kommersiel‐
la tv‐bolag med fri tillgång till etern beläggs 

med en skatt om 3 % och betal‐tv‐operatörer 
1,5 %.  Internetleverantörer och liknande be‐
talar 0,9 % på sina intäkter.  Dessutom får 
RTVE en 80 % andel av de nuvarande intäkter‐
na på frekvensavgifterna maximalt €330 mil‐
joner. Även om kommissionen är tveksam om 
dessa skatter är kompatibla med EU‐lagar är 
inte stödet till RTVE ifrågasatt. RTVE överkom‐
penseras inte för sitt uppdrag. Joaquín Almu‐
nia, kommissionär med ansvar i konkurrens‐
frågor, konstaterar att reformen tydligt mins‐
kar risken för snedvriden konkurrens mellan 
offentliga och kommersiella verksamheter. 

24 
Världstelevisionen 
Runt om i världen tar nationalstater vara på 
den nya tekniken och etablerar kanaler som 
främst via satellit dygnet runt kan nå stora 
delar av jordklotet. De sänder främst på eng‐
elska, men även viktiga regionbaserade språk 
som arabiska, persiska och spanska. Utveck‐
lingen liknar i hög grad tiden under Kalla kriget 
då kortvågen utvecklades med BBC och Voice 
of America som ledande aktörer. Med televi‐
sionen blir nu dessa tidigare giganter enbart 
två av betydligt fler.  I konkurrens med offent‐
ligfinansierade tv‐kanaler blir samtidigt allt 
svårare för kommersiellt drivna aktörer på den 
globala marknaden. Det visar bl.a. CNN:s öde. 
Här nedan ges några exempel från det aktuella 
nyhetsflödet. Läs även mer om detta under 
avd. Lästips i slutet av nyhetsbrevet. 
 
Kina  
satsar sju miljarder dollar på internationella 
nyheter. Det är 15 ggr mer än hela budgeten 
för BBC World Service. Förra månaden lanse‐
rades en andra nyhetskanal på engelska. CNC 
World (China Xinhua News Network Corpora‐
tion) skall sända via satellit, men också kabel, 
mobiltelefon och Internet. CNC säger sig vilja 
erbjuda ”en bättre bild av Kina för sin interna‐
tionella publik”. Man vill också ge en interna‐
tionell vision utifrån ett kinesiskt perspektiv 
och nå tittare i mer än 130 länder/regioner. 
 
Frankrike 
France 24 sänder nu bl.a. dygnet runt både på 
franska och engelska till USA bl.a. via Dish 
Network. Efterfrågan på France 24 har varit 



 5 

stor särskilt från presidentens rådgivare för 
Pakistan och Afghanistan Richard Holbrooke; I 
think it is very important for the United States, 
for Americans who do not know enough about 
foreign countries, that there is a different vi‐
ewpoint from other countries.  
 
Ryssland 
I juli startade dygnet runtsändningar på eng‐
elska från Russia Today (RT) över det brittiska 
digitala marknätet Freeview och når den vä‐
gen 16,8 miljoner hushåll. Man vann utrym‐
met i konkurrens med andra internationella 
nyhetskanaler bl.a. Al Jazeera. RT kan också 
ses via satellitoperatören British Sky Broadcas‐
ting (BSkyB). RT, som också sänder på arabiska 
och spanska, har nu nominerats för det presti‐
gefyllda tv‐priset Emmy International Televi‐

sion Award i 
konkurrens med 
Sky News, Al‐
Jazeera English 
och TV Globo. 
 

Australien  
Public servicebolaget Australian Broadcasting 
Corp lanserade sin avgiftsfria ABC News 24 i 
juli.  Nya program, som har utvecklats specifikt 
för kanalen, fokuserar på internationella nyhe‐
ter, nationell politik och företagsvärlden. 
Många av ABC:s nuvarande nyhets‐ och aktua‐
litetsprogram kommer cockså att sändas i ABC 
News 24. En toppmodern nyhetscenter i Syd‐
ney blir kanalens hjärta. 
http://www.abc.net.au/news/abcnews24/ 
 
Israel 
Premiärminister Benyamin Netanyahu är ock‐
så minister för radio och tv‐frågor. Som sådan 
har han i sommar inför en kommitté i Knesset 
utryckt sin vision om en israelisk dygnet‐runt 
nyhetskanal som sänder på hebreiska, engels‐
ka och arabiska. 
 
Saudiarabien 
Världens 19:e rikaste person, prins Alwaleed 
bin Talal säger att hans Kingdom Holding 
group kommer att starta en dygnetrunt ara‐
biskspråkig nyhetskanal. Kanalen skall främja 
en moderat hållning inom politiska, ekono‐
miska och sociala frågor. Kanalen, vars chef 
blir den saudiska journalistveteranen Jamal 
Khashoggi, kommer att främst konkurrera 
med Al Jazeera och Al Arabiya. (Xinhua) 

Tittarflykt och identitetskris för CNN 
I början av 90‐talet, vid första Irak‐kriget, var 
CNN:s rapportering ny och banbrytande. Tre 
decennier senare är kanalen i en allvarlig iden‐
titetskris, skriver The Independent. CNN:s 
publik under dagtid föll till exempel från 
672.000 till 462.000 bara under förra året. 
Under kvällarnas bästa sändningstid attrahe‐
rar man i genomsnitt 624.000 tittare, vilket 
kan jämföras med MSNBC:s 763.000 och Fox 
News 2.000.000, som nått framgångar genom 
att anlita öppet subjektiva programledare. 
Efter att ha tappat en rad kända medarbetare, 
som Christiane Amanpour, har CNN också 
börjat anpassa sig till dessa mer kommersiella 
principer. 
 
CNN har fortfarande 4 000 anställda, statione‐
rade i 33 länder och har alltjämt en tongivan‐
de roll vid stora katastrofer. Problemet ‐ åt‐
minstone ur ett ägarperspektiv ‐ är att stora 
katastrofer inträffar sällan. Enligt The Inde‐
pendent har internetepoken lett till att folk 
inte längre söker sig till TV‐kanalerna på kväl‐
larna för att få nyheter (breaking news) ‐ utan 
för att få kommentarer på dessa nyheter. 
(Journalisten) 

3D utan glasögon på väg 
Tittarna kommer att få ullständig 3D om 2‐3 år 
säger Kim In‐Kyu, chef för Sydkoreas public 
servicebolag KBS. Tidsplanen håller om reger‐
ingens testsändningar av 3D marksändningar i 
oktober lyckas. Han säger att den globala för‐
säljningen av 3D‐mottagare överträffar alla 
förväntningar. Prognosen är att 80 miljoner 
mottagare sålts vid slutet av 2015. Kim In‐Kyu 
tror att 3D tv utan specialglasögon blir möjlig 
2020. (Asia‐Pacific Broadcasting Union) 
 
I Ungern har Antenna Hungária Zrt och iPont 
Kft har genomfört prov med sändning av 3D 
video via ett digitalt marksänt system och 
visualiserat innehållet på en särskild ”glas‐
ögonfri” apparat. (Budapest Business Journal) 

Svagt intresse för 3D i Japan 
Japanska konsumenter är inte lockade av 3D 
(ännu). Nästan 70 % svarar i en enkät att de 
inte har några planer att köpa en 3D tv. Orsa‐
ken är främst motståndet mot att ha särskilda 
glasögon, den höga kostnaden och bristen på 
intressant innehåll. (Reuters) 



 6 

Bolivia väljer japansk digital-tv  
Bolivia och Japan har träffat avtal om att inom 
tio år släcka ner landets analoga tv‐system och 
övergå till det japanska digitala systemet ISDB‐
T. Detta har valts även av andra länder i Syd‐
amerika, främst Brasilien, i konkurrens med de 
amerikanska, kinesiska och europeiska syste‐
men. (AFP) 

Italiensk tutt-tv övervakas 
Italien är känt för ett tv‐utbud med prat‐ och 
lekprogram där tävlingarnas kvalitet brukar 
beskrivas som underordnade funktionen att 
visa upp lättklädda unga kvinnor. Nu inrättas 
en myndighet som ska övervaka och motverka 
sexism i tv‐utbudet. Syftet är att få de statliga 
kanalerna återge människor på ett värdigt 
sätt, särskilt med tanke på förvrängda kvinno‐
bilder, rapporterar The Independent. Men det 
är endast den statliga televisionen RAI, som 
kontrolleras. Parlamentsledamoten Giovanna 
Melandri menar dock att myndigheten är en 
vändpunkt och hoppas att det även är början 
på en revolution inom italiensk tv:s sätt att 
återge kvinnor. Il Giornale, en tidning ägd av 
familjen Berlusconi, var dock kritisk och ansåg 
det vara "moraliserande". Independent be‐
skriver italiensk tv som "En ändlös parad av 
högresta blondiner i utmanande kläder som 
föses runt av irriterande 50‐åriga, kortväxta 
programledare kväll efter kväll." (Journalisten) 

Islamiska tv-kanaler i Spanien 
Det första spanskspråkiga islamiska tv‐nätet 
lanseras nu under Ramadan. Den Madrid‐
baserade kanalen kallas Cordoba och syftar till 
att sprida Islam bland 700 miljoner spanskta‐
lande i Latinamerika, Spanien och Afrika. Bak‐
om kanalen ligger det saudiska Risalat‐ul‐Islam 
Institute.  Córdoba är en stad i Andalusien som 
under Medeltiden var huvudstaden i det is‐
lamska kalifatet som erövrade och styrde Spa‐
nien i nästan 800 år. (Ahlul Bayt News Agency, 
Iran) 

Programkoncessionerna  
för finsk tv förlängdes 
Regeringen har beslutat förlänga programkon‐
cessionerna för Fyran och MTV3 med sex år. 
Dessutom förlängdes koncessionerna för Fy‐
ran Sport, Fyran Sport Pro, Liv, Jim, Sub, Sub‐
Leffa/Juniori, MTV3 Max, Turku TV, Voi‐
ce/TV5, Canal+ och Disney Channel. Efter det 
koncessionerna har förlängts kommer samtli‐
ga programkoncessioner för tv‐verksamhet att 

upphöra samtidigt i slutet av år 2016. Pro‐
gramkoncessionerna för de kanaler som nu 
fått förlängning hade annars upphört i slutet 
av augusti detta år. Då programkoncessioner‐
na förlängs och deras giltighetstid förenhetli‐
gas främjar det en stabil utveckling för bran‐
schen och tryggar en fortsättning för det nu‐
varande tv‐utbudet. När alla programkonces‐
sioner för tv‐verksamhet upphör samtidigt år 
2016 kan de granskas som en större helhet i 
stället för som enskilda koncessionsbeslut. 
Den koncession som beviljats Rundradion (Yle) 
för förmedlandet av program från SVT World 
förlängs till slutet av augusti 2011. 

NRK gick minus på schlagerfinalen 
Melodifestivalen blev en dålig affär för norska 
public service‐företaget NRK. Förlusten kan bli 
upp till fem miljoner norska kronor (över sex 
miljoner svenska kr). Utgifterna hölls under 
kontroll, men intäkterna svek, skriver Aften‐
posten. På utgiftssidan ligger vi omkring det vi 
beräknat, med kostnader på mellan 199 och 
201 miljoner kronor. På intäktssidan ligger vi 
runt 3 miljoner kronor lägre än beräknat, sä‐
ger radiochefen Hans‐Tore Bjerkaas. 
 
Det osäkra läget med vulkanutbrottet på Is‐
land ledde till att många biljetter kom i retur 
de sista dagarna före Eurovisionsfinalen. Det 
är också fortsatt oklart vem som ska betala 
polisens räkning för bevakningen runt evene‐
manget. Polisen har skickat en räkning på 10,3 
miljoner norska kronor till NRK, som i sin tur 
har skickat den vidare till kulturdepartemen‐
tet. Om NRK åker på att betala även den räk‐
ningen så blir minuset ännu större. (TT‐NTB) 

Öppen Kanal för hela Europa 
Långt framskridna planer finns att med Stock‐
holm som bas under 2011 etablera en satellit‐
sänd public access‐kanal. De flesta öppna ka‐
naler i Europa sänds idag lokalt via kabelnät. 
Undantag är via marknätet rikstäckande Åpen 
Kanal i Norge och de regionala icke‐
kommersiella kanalerna i Danmark. EUROPE 
ACCESS är ett icke‐kommersiellt, självfinansie‐
rande paneuropeiskt tv‐projekt. Syftet är att 
ge medborgarna i Europa en möjlighet att 
sprida sitt egenproducerade material via satel‐
lit till ett 50‐tal länder. Initiativtagare till pro‐
jektet är föreningen Mitt i Schack. Mer info: 
antoniakrzymowska@gmail.com 073‐2521018 



 7 

Öppna kanaler får digitalt lyft 
I den nya radio‐ och tv‐lagen, som gäller 
fr.o.m.1 augusti har man gjort förbättring som 
stämmer med en modern teknik. Bl.a. skall en 
kabeloperatör med ett elektroniskt kommuni‐
kationsnät med minst 100 hushåll anslutna 
kostnadsfritt sända de icke‐kommersiella 
Öppna kanalerna – eller ”lokal kabel‐tv‐
förening” som det heter i lagtexten. Kabelope‐
ratörerna kunde tidigare välja om detta skulle 
ske i analog eller i digital form. Nu måste man 
sända en öppen kanal såväl analogt som digi‐
talt om bägge systemen finns i resp. kabelnät. 
Lagändringen berör inte enbart de stora ka‐
beloperatörerna som Comhem utan även så‐
dana som sänder bredbands‐tv som Telia och 
andra telekomföretag. På något års sikt kan 
därmed antalet hushåll som kan se öppna 
kanaler komma att totalt utökas med flera 
hundratusentals hushåll. 

 

Schackprogram firar 300 
30 augusti sänder Mitt i Schack sitt 300:e ori‐
ginalproducerade program. Föreningen star‐
tade 2004 av de fem syskonen Krzymowski, 
jurister och blivande jurister, som hela tiden 
har producerat halvtimmes schackprogram i 
Mälarhöjden (Stockholm). Programmen sänds 
i kabel‐tv via de Öppna kanalerna i Stockholm, 
Växjö, Norrköping, Skövde och Uddevalla samt 
nu även av public accessstationen i Palo Alto i 
Kalifornien samt på nätet. Se 
http://www.chesstv.eu/ 

Svenskt investmentbolag  
köper dansk kabel-tv  
Ratos har köpt hela danska Stofa av svensk‐
finska TeliaSonera för DKK 1.090 miljoner (SEK 
1.386 milj). Stofa är en s.k. triple‐play‐
operatör (bredband, kabel‐tv och telefoni) 
som förser 350.000 hushåll med kabel‐tv och 
40 % av dessa också med bredband. Stofa 
grundades 1959 och köptes av Telia 1995. 
Stofa har 470 anställda. Investmentbolaget 
Ratos äger bl.a. Bibliotekstjänst AB och sålde 

nyligen Haglöfs till japanska Asics för med en 
vinst om ca SEK 765 milj. 

SD–politiker vägrar betala TV-licensen 
I slutet av juni kom beskedet från SVT. Sveri‐
gedemokraterna, SD, är inte välkomna i SVT:s 
traditionella slutdebatt inför höstens riks‐
dagsval. SD:s partiledare Jimmie Åkesson sva‐
rade med att partiet skulle inleda en protest‐
aktion mot SVT:s beslut. SD hävdar att SVT i 
och med detta, och andra, publicistiska beslut 
inte uppfyller sitt public service‐uppdrag. En 
del av protesten kan bli att strypa pengaflödet 
från partiets medlemmar till SVT. Flera ledan‐
de Sverigedemokrater har valt att – i protest – 
sluta betala tv‐licensen. Jan Axelsson, pro‐
gramdirektör på SVT, har tidigare sagt att Sve‐
rigedemokraternas opinionssiffror inte moti‐
verar att de skulle få delta i årets slutdebatt. 
Sverigedemokraterna har inte legat på någon 
konstant hög nivå i opinionsundersökningarna 
under våren, i stället har de pendlat upp och 
ner. De har inte heller haft någon central roll i 
den rikspolitiska debatten, sade han tidigare 
till SVT. ‐ SD storsatsar nu på att göra egen tv 
under namnet SD Television. Där ska en bild 
av Sverigedemokraterna som inte kommer 
fram i andra medier visas. (Dagens Media) 

SVT och UR får sända två hd-tv-kanaler 
Regeringen har i gett SVT och UR tillstånd för 
att parallellsända SVT1 och SVT2 i marknätet 
med hd‐teknik.  Med dagens beslut liksom 
tidigare från Radio‐ och TV‐verket kommer 
tittarna att få tillgång till totalt nio tv‐kanaler 
som sänds med en ny frekvenseffektiv teknik 
(DVB‐T2), vilken ger tittarna en mycket bättre 
bild än standard‐tv. För att ta del av de nya 
skarpare versionerna av SVT1 och SVT2 krävs 
en ny mottagningsbox. De vanliga SVT‐
kanalerna kommer fortsätta att sändas som 
vanligt och kräver inget byte av box. De nya 
sändningarna planeras att komma igång under 
hösten 2010.  

Klassisk kommersiell kanal skrotas 
I och med ZTV tog popkulturen på allvar plats i 
det svenska tv‐nätet. När kanalen drog i gång 
1991 mångdubblades i ett slag utbudet av 
indierock, programledare som visste vilka 
gympaskor man skulle ha på sig och bakfylle‐
anpassad underhållning (Bacon) i svensk tv. 
Plötsligt fanns också en inhemsk videomark‐
nad. Tidiga medarbetare nämner ”lekstuga” 
när de minns tillbaka. Resurserna var knappa, 



 8 

men trots – eller kanske tack vare det – fanns 
en frihet som tillät ett hårt nischat utbud. ZTV 
låg mittemellan MTV och SVT och var ett cent‐
ralt nav i den uppväxling av popkulturens roll 
som ägde rum i Sverige under 90‐talet. Per 
Sinding‐Larsen var med om att starta ZTV 
1991. ZTV var Jan Stenbecks sanna public ser‐
vice‐gärning. De första åtta åren lät han oss 
som jobbade där hållas som en sorts kabel‐tv:s 
husockupanter utan att tjäna en spänn, säger 
Sinding‐Larsen. De senaste tio åren har ZTV 
dalat i fråga om såväl tittarsiffror som infly‐
tande. Det hänger ihop med en allmän utveck‐
ling där musikvideo‐tv konkurrerats ut av in‐
ternet.  6 september planeras kanalen ersät‐
tas av sport‐ och dokumentärkanalen TV10.  
(Svenska Dagbladet) 

Konstverk på tv  
kan bryta mot upphovsrätt 
Sedan upphovsrättslagen ändrades får konst‐
verk inte längre visas i digitala medier utan 
upphovspersonens tillstånd. Ändringen av 
upphovsrättslagen försvårar för SVT att göra 
inslag som kritiskt granskar konst, reklam och 
marknadsföring. Ur yttrande ‐ och informa‐
tionssynpunkt är det synnerligen otillfredsstäl‐
lande att den granskade på detta sätt kan 
lägga hinder i vägen för granskning med hän‐
visning till sin upphovsrätt, skriver SVT:s bo‐
lagsjurist i ett brev till en rättssakkunnig inom 
justitiedepartementet. I Danmark och Norge 
är det tillåtet att visa konstverk i digital form i 
samband med kritiskt granskande. (Journalis‐
ten) 

Tidningsbaron köper brittiska Five 
Richard Desmond har köpt det brittiska tv‐
bolaget Five av dem europeiska radio‐ och tv‐
koncernen RTL Group (Luxemburg) för 125 
million euro (SEK 1.185 miljoner) kontant. Five 
driver den femte analoga marknätet och två 
digitala kanaler och har totalt ca 8 % av tv‐
reklammarknaden och sex procent av tittarna. 
Desmond, äger kändis‐
tidningen OK!, dagstidning‐
arna Daily Express och 
Daily Star samt en radda 
porrkanaler. (Reuters)  
 

Debatter om public service 
Tre aktuella debattinlägg om SVT presenteras i 
kortform nedan. Vi rekommenderar varmt 
läsaren att läsa dessa intressanta debattartik‐
lar i sin helhet i DN, Dagens Media resp. Ex‐
pressen. 
 
Vikande tittarsiffror  
ett hot mot public service‐tv 
Ny granskning av public service har presenterats. 
Politikerna sluter upp bakom SVT mer än någonsin. 
Men på sikt hotar vikande publikunderlag och 
intäkter. Utvärderingen – som gjorts på uppdrag av 
Granskningsnämnden – visar att SVT under de tre 
senaste åren uppfyllt de krav som kan ställas på ett 
mångsidigt programutbud. Det gäller bland annat 
balansen mellan det informationsinriktade och 
underhållningsinriktade och den inhemska tv‐
produktionens ställning. Men en del public service‐
krav uppfylls i mindre grad än tidigare, till exempel 
utbudet som riktas till ungdomar och minoritets‐
grupper. Aldrig tidigare har public service haft ett 
så brett politiskt stöd som i dag. I och med att 
moderaterna har bytt fot är den inte längre en 
partiskiljande fråga, skriver utredaren Kent Asp. 
Det är huvudslutsatsen i rapporten ”Mångfald och 
kvalitet i Sveriges Television – en utvärdering av 
tillståndsperioden 2007‐2009”. Läs Kent Asps hela 
debattartikel på 
http://www.dn.se/debatt/ 
 
TV4:s försök att skadeskjuta SVT är patetiskt 
Att göra public service sämre är inte rätt väg att 
utveckla medielandskapet, skriver Dagens Medias 
Erik Westerberg. SVT:s prisade Play‐tjänst har ska‐
pat mervärde för licensbetalarna, som fått tillgång 
till massor av material on demand på webben. 
Samtidigt har SVT, som ofta får utstå spott och spe 
för att vara en trögrörlig koloss, genom sin ambi‐
tiösa satsning drivit hela webb‐tv‐utvecklingen i 
Sverige. De har visat vägen. De kommersiella kana‐
lerna har snällt följt efter. 
 
Ingen kan idag hävda annat än att SVT banade 
vägen för den tresiffriga tillväxt som IRM nu spår 
inom webb‐tv. Det kan tyckas oproblematiskt att 
SVT gör sitt allra bästa för att skapa mesta möjliga 
nytta för mediekonsumenterna – oavsett platt‐
form. 
 
Om publiken flyttar ut på nätet måste självklart 
public service följa med. Allt annat vore slöseri 
med licenspengarna. Men nu ska Public Servicebo‐
lagen vingklippas för gott – för att skydda de kom‐
mersiella medieaktörerna från ”snedvriden kon‐
kurrens” från de allmänt finansierade public servi‐
cebolagen. 
 



 9 

För alla ”nya permanenta programtjänster och 
andra större tjänster av större betydelse” ska SVT, 
UR och SR först behöva be om lov från regeringen, 
enligt utredarens förslag. Opinion för dessa be‐
gränsningar piskas nu upp, bland via DN Debatt, av 
olika företrädare för medierna. Westerberg skriver 
att i remissvaret till kulturdepartementet framgår 
det att Jan Schermans TV4 vill att konkurrenten 
SVT ska behöva vänta i ett halvår, istället för före‐
slagna tre månader innan, de får godkännande 
eller avslag på att lansera nya tjänster. Ett tragiskt 
försök från TV4 – en marknadsledare med ett rö‐
relseresultat på 642 miljoner kronor krisåret 2009 
– att skadeskjuta sina konkurrenter istället för att 
själva bli bättre.  
Läs hela debattartikeln av Erik Westerberg: 
http://www.dagensmedia.se/asikter/kronikor/artic
le2439338.ece 
 
Strunt‐tv behöver inga licenspengar 
Debatten om den nya radio‐ och tv‐lagen riskerar 
att hamna fel redan från början. Om SVT ska an‐
vända sig av betald produktplacering är naturligtvis 
viktigt och bör diskuteras. Risken finns att vi kom‐
mer att diskutera den eventuella procent av SVT 
programtid som berörs av produktplacering utan 
att diskutera de övriga 99 procenten.  Därför bör 
vi prata om innehållskvalitén. SVT har nämligen 
inte valt vilken fot man vill stå på. Antingen kan 
man bli en del av tv‐marknaden, kämpa om tittar‐
na och producera kommersiellt gångbara program 
och då finns det ingen anledning att ha en licensfi‐
nansierad television. Det klarar nämligen kommer‐
siella kanaler bättre. Eller så kan man producera 
kvalitetsprogram, sluta vara ängslig för publiksiff‐
ror och skippa meningslösheter. Då har man också 
rätt att kräva en garanterad licensintäkt. Man kan, i 
och för sig, också vilja vara "både och" men van‐
ligtvis slutar det med att man blir "varken eller". 
Varken television med kvalitet eller kommersiell 
underhållning. Ungefär som nu.  Kvalitetsprogram 
trycks undan, det offentliga rummet avintellektua‐
liseras, förenklas och trivialiseras och fram kommer 
dokusåpor och meningslös underhållning.  

Det är svårt att överdriva den betydelse som den 
europeiska debatten har för oss. Trots det har SVT 
fortfarande efter 15 år i EU inte kommit på att 
skapa en EU‐kanal. Svenskarna vet väldigt lite om 
den europeiska debatten i Bryssel och ännu mindre 
om debatten i de enskilda EU‐länderna.  Bilden blir 
ännu dystrare när man betänker det faktum att 
den europeiska nyhetsbevakningen är hårt natio‐
nellt vinklad. Flera forskningsrapporter visar att 
nyheter förvrids medvetet av reportrarna på plats 
av den enkla anledningen att de försöker anpassa 
sina nyheter till hemmaredaktionernas nyhetsvär‐
dering. På så sätt blir europeiska frågor antingen 
framställda som del av en inrikes partipolitisk kamp 

eller så försöker man framställa EU som något som 
hotar den nationella suveräniteten. Informations‐
nivån sjunker, informationskvaliteten försämras 
och avståndet till EU växer. Det resulterar i ett allt 
sämre valdeltagande, ointresse för andra och en 
nationalistiskt präglad provinsialism.   

Vi behöver en public service som försvarar sin 
existens genom att vara relevant. Som förbättrar 
demokratin i stället för att bidra till dess försäm‐
ring. Exempelvis genom att köpa in de bästa euro‐
peiska programmen, sända nyheter om och från 
Europa, direktsända viktiga debatter i andra län‐
der, visa dokumentärer, film och den bästa under‐
hållningen från vår omvärld.  EU‐tv är naturligtvis 
bara ett exempel som illustrerar problemet. Men 
det visar hur vi skulle kunna få en annan public 
service. En public service som gör vår värld större. 
Då skulle jag kunna tänka mig att leva både med 
produktplaceringar och sponsorpengar.      

Jasenko Selimoviç  är konstnärlig ledare, dramatiker och 
regissör. Han är tjänstledigt från Sveriges Radio för att 
kandidera till riksdagen för Folkpartiet. Läs hela Selimo‐
viçs debattinlägg på 
http://www.expressen.se/debatt/1.2095238/strunt‐tv‐
behover‐inga‐licenspengar 
 

 

radio 

Närradion vill driva  
fjärde FM-nätet i Danmark 
Lad os drive den fjerde radiokanal, säger de 99 
lokala icke‐kommersiella radio‐ och tv‐
stationer som ingår i riksorganisationen Sam‐
menslutningen af Lokale Radio‐ og TV‐
stationer (SLRTV). De täcker tillsammans i 
stort sett varje avkrok i landet. Medan kultur‐
ministerns FM4‐utredning arbetar vidare med 
sitt förslag hur det fjärde FM‐nätet, (f.n. DR:s 
P2), har SLRTV nu kommit med sitt oväntade 
förslag. 
 
Stationerna menar att de har exakt de erfa‐
renheter av att sända radio som krävs enligt 
de krav som ministern redan har ställt; Ingen 
reklam, ingen dominans av pop‐musik men i 
stället en bred musikprofil, liksom nyhets‐, 
aktualitets‐, kultur‐ och debattprogram, lik‐
som att stora lyssnarsiffror inte är det viktigas‐
te framgångskriteriet. Många av SLRTV:s med‐
lemsstationer har varit i etern i mer än 25 år. 
Det er efter de kriterier vi har produceret radio 
igennem mange år. Vore radio‐ og tv‐stationer 
har direkte føling med lyttere og seere i vore 



 10 

lokalområder, hvor vi sender nærværende og 
vedkommende radio, så vi véd naturligvis, 
hvordan en ny landsdækkende radiokanal kan 
drives, säger Preben Poulsen, som är konstitu‐
erad ordförande i SLRTV samtidig som han 
leder radiostationen Christianshavns Kanal i 
Köpenhamn. Det statliga bidraget till icke‐
kommersiell lokalradio är 2010 DEK 25 miljo‐
ner, som finansieras genom medieavgiften 
(tidigare tv‐avgiften). (Radionyt DK) 

Inga beslut om övergång till digitalradio 
Den nya brittiska koalitionsregeringen har 
meddelat att man slopar tidigare satt målda‐
tum 2015 för radions analoga nedsläckning av 
radio. Istället kommer tidpunkten anpassas till 
lyssnarnas efterfrågan. Ett beslut om tidpunkt 
tas först när hälften av lyssnandet är digitalt, 
säger kommunikationsminister Ed Vaizey. F.n. 
dominerar FM och mellanvåg medan står DAB 
för 15 procent av lyssnandet. We can’t impose 
this on an unwilling public, no matter how 
persuasive the business case, or how clearly 
we know that analogue is already providing a 
barrier to growth and creativity, säger Vaizey.  
Listeners need to be persuaded that the con‐
tent on offer is compelling, that the quality is 
high and that digital radios, at home or in the 
car, are affordable and have listening quality 
that is at least as good as FM. (Reuters) 
 
Lyssnare på Irland har fått regeringens besked 
om att de inte behöver slänga sina analoga 
mottagare trots att DAB‐sändningar nu sker i 
landet. En talesman för kommunikationsminis‐
tern säger att Ireland has no plan to cease 
VHF‐FM band II. Ireland never had such a plan. 
If digital radio delivery takes off, then it may 
be possible to phase out analogue radio, but 
there are many radios per household, so may‐
be 5‐10 million FM radio receivers nationwide.  

Fyra nya kanaler  
i rikstäckande norsk digitalradio                                               
De kommersiella Radio Norge, P5, NRJ och 
Radio1 finns nu i DAB‐nätet. Därmed finns alla 
de största kanalerna i nätet som nu innehåller 
18 kanaler. Sju av dessa sänder exklusivt på 
DAB och inte parallellt på FM. 

Kritik mot norsk digitalradiokampanj 
Intresseorganisationen Digitalradio Norge AS 
har lanserat en stor kampanj ‐ "Ja til radio" ‐ 
som bl.a. via radio‐ och tv‐reklam skall överty‐
ga norrmännen om DAB‐radions välsignelser. 

Alla är dock inte så glada. Radio Nero kallar 
exempelvis kampanjen för totalt vilseledande. 
Den ger intryck av att en samlad radiobransch 
står bakom, men i verkligheten handlar det 
om de stora aktörerna som sänder i DAB‐nätet 
och bedriver en våldsam lobbyverksamhet, 
säger Trond Frost på Radio Nero till Dagsavi‐
sen. Kampagnen er det sidste krampagtige 
udspil fra NRK, P4 og SBS i forsøget på at få et 
gennembrud for en norsk DAB‐satsing, som 
har pågået i 29 år.  Ordförande för Norsk Lo‐
kalradioforbund Andreas Reitan är också skep‐
tisk till kampanjen och säger att han verkligen 
förstår kritiken. ‐ Digitalradio Norges kampanj 
kan ses här: http://www.jatilradio.no 

Japansk digitalradio går sin egen väg 
F.n. pågår en digital övergång för marksänd tv 
som skall vara klar i juli 2011. I en rapport The 
Future of Radio and Regional Information Me‐
dia från inrikes‐ och kommunikationsministe‐
riet (MIC) försöker man reda ut hur även 
andra medier skall digitaliseras.  Ett problem 
med radio är att man i Japan använder 76‐90 
MHz för FM‐bandet inte 87,5‐108 MHz som i 
större delen av världen i övrigt. MIC förutser 
dock att en kommande digitalradio kommer 
att sändas på VHF band I (90‐108 MHz) med 
samma standard som för tv; ISDB‐T. Enligt 
Mainichi Daily News kan detta starta redan 
hösten 2013, men att stationerna kommer att 
parallellsända analogt på FM så länge de fin‐
ner detta lämpligt. (RadioWorld) 

Mer än 800 nya FM-stationer i Indien 
Nu rullas den tredje fasen av privata FM‐
stationer ut efter ett regeringsbeslut. Fasen 
har blivit försenad i nästan två år p.g.a. av bl.a. 
försvarsministeriets invändningar om risken 
för störningar i försvarsanläggningar. Det 
handlar om 806 nya FM‐sändare i 217 städer. 
Stationerna kommer att täcka alla städer med 
ett invånarantal över 100.000.   (The Financial 
Express) 

Digital radio på väg i mobiler 
Det finns i dag inga smartphones med möjlig‐
het att ta emot digital radio i USA. Det är dyrt 
att lyssna på radio via nätet och tar upp en 
massa bandbredd. Så mycket att det stora 
telebolaget AT&T, inte längre erbjuder s.k. 
flatrate (fast avgift). Istället väntas nu 
smartphones i USA från mitten av nästa år 
komma med digitalradio. Det handlar då om 
det amerikanska systemet med digitalradio på 



 11 

samman frekvenser som FM och mellanvåg; 
HD‐Radio eller IBOC (In Band On Channel). 
Försäljningen av HD Radio har varit ytterst 
beskedlig hittills har det sålts enbart 4 miljo‐
ner mottagare i USA (i jämförelse med 13,5 
miljoner DAB‐mottagare i Storbritannien och 
Nordirland). Men en vändning väntas i och 
med mobilerna således får HD‐Radio.  
(Radionyt DK) 

Inget åtal mot närradioprogram 
Regimkritiker kallades för "landsförrädare" 
och hotades med "vi ska klippa tungan av 
dem". Trots detta blir det inget åtal mot ra‐
dioprogrammet Eritreanska röster som sänds i 
närradion.  JK motiverar beslutet att inte 
väcka åtal på följande sätt: Förtal kan inte bli 
aktuellt när det som i det här fallet är en före‐
ning som står bakom anmälan. Det måste röra 
sig om en enskild person. Hets mot folkgrupp 
innefattar inte politiska åsikter och av det 
skälet väcks inget åtal. Uppvigling innebär att 
man i till exempel en radiosändning försöker 
uppmana någon till en brottslig gärning. JK 
bedömer här att hotet om att klippa tungan av 
regimkritiker inte kan uppfattas som bokstav‐
ligt.  
 
Jag tycker ändå vår anmälan är en viktig mar‐
kering. De kan inte fortsätta köra på i samma 
stil som den eritreanska regimen, med hot och 
kränkningar, säger Esayas Isaak, bror till Dawit 
och medlem i Svensk‐eritreanska organisatio‐
nen för demokrati och rättvisa i Göteborg. 30 
juni anmälde de Eritreanska röster, som drivs 
av Eritreanska föreningen i Göteborg, för vad 
de menar är "upprepade påhopp och kränk‐
ningar" riktade mot dem som arbetar för de‐
mokrati och rättvisa. I anmälan till JK tar orga‐
nisationen upp sex tillfällen i januari och feb‐
ruari i år då de tycker att radioprogrammet 
gått över gränsen. Bl.a. då en kvinna ringer in 
till programmet och säger om medlemmarna i 
organisationen att "de luktar ruttet kött", "de 
är odugliga" och "ta avstånd från dessa av‐
skum". Programledaren gör inget för att stop‐
pa henne. I ett annat program som sänds strax 

innan en laglig demonstration för frisläppan‐
det av Dawit Isaak uppmanas lyssnarna att 
"komma och titta på förrädarna" och ta med 
sig kamera för att dokumentera. En lyssnare 
ringer också in och uppmanar alla eritreaner 
att ta med sig en sax för att klippa tungan av 
dem som är regimkritiker. 
 (Göteborgs‐Posten) 
 

Public service stärkt i San Francisco  
USA:s största public service‐radion, KQED i San 
Franciscos, har stärkts och är nära att bli sta‐
dens största radiostation. KQED har 5,6 pro‐
cent av radiolyssnandet i den senaste elektro‐
niska radiomätningen från Arbitron. Det räck‐
er till en tredjeplats och är bara 0,3 procent‐
enhet mindre än den marknadsledande ny‐
hetsstationen KBS‐AM. Nu satsar KQED på en 
utökad lokal nyhetsservice, med 16 istället för 
sex dagliga nyhetssändningar. KQED stärker 
därför sin nyhetsredaktion med åtta nya jour‐
nalister och flyttar samtidigt ihop redaktio‐
nerna för radio och webb. (Radionytt) 

Piratradio ett vågspel utanför Fiji 
En opponent till Fijis intermistiska regering vill 
starta en flytande radiostation för att kunna 
sända ocensurerade nyheter in i örepubliken. 
Usaia Waqatairewa, ordförande i det Sydney‐
baserade Fiji Democracy and Freedom Move‐
ment, vill börja sända på samma sätt som 
piratradion under 60‐talet sände popmusik till 
Storbritannien och Radio Hauraki till Nya Zee‐
land. Waqatairewa menar att Fijis folk behö‐
ver nyheterna som regimen Bainimarama inte 
låter dem höra (Radio Australia) 

Filippinsk radio  
måste spela filippinsk musik 
Den filippinska radioetern fylls alltmer av ut‐
ländsk popmusik. Nu har president Benigno 
Aquino III fått nog och har utfärdat en presi‐
dentorder till berörda myndigheter om att alla 
radiostationer måste spela minst fyra original‐
stycken filippinsk musik varje timme. 
 (Manila Times) 



 12 

 
 
Elegi över en trogen vän: Hälsning över haven tystas 
 
När sommarschemaperioden löper ut 31 oktober förpassar Sveriges Radios ledning Radio Sweden’s utlands‐
sändningar på kort‐ och mellanvåg till den eviga radiotystnaden. Det sker i enlighet med den rådande villfarel‐
sen att alla lyssnare utomlands numera är uppkopplade på Internet, där radions utbud finns tillgängligt. 
 
Så skyll er själva, ni efterföljare till de båda Skanskaingenjörer som 1994‐95 var i den colombianska gerillans 
klor och hade en liten kortvågsmottagare som mental livlina till Sverige! Ni måste förvissa er om att era kid‐
nappare låter er vara online på Internet. Detsamma gäller er som hamnar i krigs‐ eller katastroflägen, där 
infrastruktur och elförsörjning bryter samman och en batteridriven radiomottagare skulle visa sig vara guld 
värd – om det bara funnes en sändare i andra ändan. 
 
Radioledningen har agerat målmedvetet och taktiskt skickligt, med ett steg i taget. Vid övergången till vår‐
schemat 2009 slopades Radio Sweden’s lyssnaranpassade program på svenska. I stället drev gamla Eko‐
medarbetare i ledningen igenom att Lunchekot skulle repriseras till svenska lyssnare utomlands. Därför kunde 
eder red. förra sommaren avnjuta sjörapporten över de svenska farvattnen då han befann sig vid Stilla havets 
stränder. Tackar och bockar, betydligt bättre än den radiotystnad som nu stundar! 
 
Radio Sweden’s förhistoria inleddes 1938. Det var en orolig tid. Spanien blödde av inbördeskrig och i kristallku‐
lan kunde ännu större tragedier skönjas. Österrike anslöts till Nazi‐Tyskland. Snart tvingades det tjeckiska 
Sudetlandet in under samma hatt – samtidigt som den brittiske premiärministern Neville Chamberlain anings‐
löst deklarerade ”fred i vår tid”. I november iscensatte nazisterna de våldsamma judeförföljelser som kom att 
kallas Kristallnatten. Ett programurval från svenska Radiotjänsts inrikesutbud började sändas på långvåg, riktat 
mot Nordatlanten. 
 
Specialprogrammen för lyssnare utomlands föddes då andra världskriget rasade och riktade sig direkt till den 
svenska sjömanskåren. När Skagerrakspärren infördes 1940 och tiotusentals sjömän fann sig avskurna från 
hemlandet inledde Radiotjänst kortvågssändningar till dem, kallade Hälsning över haven. Signaturmelodin – 
en smäktande tangoballad med samma namn – skapades av kompositören Lars‐Erik Larsson och universalge‐
niet Alf Henrikson: 
 

Luften var glasklar och höstsolen brann 
och det blåste en angenäm bris 
när fyren på Vinga bakom oss försvann 
under skimrande avlägsna dis 
 
Och de våra en tanke skänkte vi 
som i hemlandet stannade än 
men till jul, men till julen, tänkte vi 
skall vi vara tillbaka igen… 

 
De egenproducerade Radio Sweden‐programmen borde således ha fått fira sitt 70‐årsjubileum i år. I stället 
fullbordar utlandssändningarnas dödgrävare sitt svek mot lyssnarna. 
Bakom kulisserna har SR:s vice VD Cilla Benkö drivit frågan. Hon har gjort det med hjälp av benägna hantlanga‐
re, SR Internationals utbudsansvarige Elle‐Kari Höjeberg och dess redaktionschef Ingemar Löfgren. Beredvilligt 
genomför de avrättningen. Radiochefen Mats Svegfors, som borde veta bättre från tidigare inslag i karriären, 
rör inte ett finger. Epitetet de fyras gäng har fått en ny innebörd. Ett sorgligt slutkapitel skrivs i Radio Sweden’s 
stolta historia. 
 
Efter SR:s svek får vi trogna kort‐ och mellanvågslyssnare förlita oss på BBC World Service. Förhoppningsvis 
fortsätter BBC att bistå sina mångmiljonhövdade lyssnarskaror ute i världen och fäster kanske lite extra vikt vid 
oss som övergivits av våra egna public servicestationer. 
 
Torbjörn Dalnäs 
Redaktör för Sjöfartsverkets tidskrift UTKIK  

 



 13 

 

allmänt 

Island blir öppenhetsparadis 
Alltinget har enhälligt antagit en lag som ska 
skydda pressen mot domstolsförelägganden 
och förtalsturism. Beslutet innebär att Island 
får världens mest långtgående lag om yttran‐
de‐ och pressfrihet. Alltinget har ställt sig bak‐
om Icelandic Modern Media Initiative, Immi, 
ett projekt som initierades efter bankkraschen 
och som syftar till att förvandla Island till en 
öppenhetens frizon i världen, en motsvarighet 
till skatteparadis som Cayman Islands. 
Den nya lagen skyddar whistleblowers, journa‐
lister och medier som offentliggör dokument 
och historier som stater eller företag vill hem‐
lighålla. Lagen är en sammanställning av öp‐
penhetslagar från hela världen, bland annat 
Sverige. En av de drivande bakom Immi har 
varit Julian Assange, grundare av Wikileaks. 
(Journalisten) 

EU-kommissionen godtar statligt stöd 
till privatägd press 
EU‐kommissionen godkänner det svenska 
presstödet och lägger ner den prövning som 
inleddes redan 2006. Kommissionen gör där‐
med bedömningen att presstödet är förenligt 
med EU:s regler om statligt stöd till företag. 
Godkännandet kommer efter att riksdagen 
beslutat om vissa justeringar av stödet till 
storstadstidningarna, det vill säga den del av 
stödet som berör Svenska Dagbladet och 
Skånska Dagbladet. Riksdagens beslut innebär 
bl.a. att det maximala stödet sänks från SEK 60 
miljoner till 45 miljoner per år. Vidare införs 
ett antal övergripande regler om att tidningar 
som får presstöd varje år ska redovisa hur 
stödet används.  
 
Den prövning som inleddes 2006 och då avsåg 
hela presstödet, avslutas nu helt. EU‐
kommissionens beslut visar att regeringens 
arbete för att förklara presstödets syfte och 
funktion och att försvara stödets förenlighet 
med de gemensamma europeiska reglerna har 
varit framgångsrikt, säger kulturminister Lena 
Adelsohn Liljeroth i en kommentar. Totalt får 
de kommersiella tidningsföretagen SEK 550 
miljoner per år i statsstöd. 

 
Nordiskt stöd  
till multietniskt mediemöte 
Danmarks första multikulturella tv‐station 
Indvandrer TV i Århus är bland de projekt, som 
av Nordiska Kulturfonden nyligen har beviljats 
DKK 95.000. Pengarna skall användas för en 
multietnisk medieträff med deltagare från 
hela Norden. Här skall man ”dele viden og 
belyse det omfattende positive potentiale, der 
ligger i at udnytte de nordiske multietniske 
medier bedre”. Seminariet skall fokusera på 
att stärka samarbetet mellan olika medier som 
öppna tv‐kanaler och närradion.  
 
personnytt 
 
Ny försäljnings‐  
och marknadsdirektör på Teracom 
Magnus Rosenberg 
har utsetts till 
försäljnings‐ och 
marknadsdirektör på 
Teracom. Han 
kommer att ingå i 
Teracoms 
företagsledning. Rosenberg har lång erfarenhet 
från radio‐ och tv‐branschen och har tidigare bland 
annat varit försäljningschef på Teracom och ansva‐
rat för sektionen Broadcast. I samarbete med övri‐
ga Teracom‐koncernen är jag är övertygad om att 
Magnus med sitt driv och engagemang kommer att 
lyckas med lanseringen och implementerigen av 
hdtv i marknätet. Som nästa utmaning står digitali‐
seringen av radion, säger Stephan Guiance, Sveri‐
gechef på Teracom. 
 
Ny generaldirektör  
för nya mediemyndigheten 
Regeringen har utsett Magnus Larsson till general‐
direktör och chef för Myndigheten för radio och 
tv. Larsson (född 1967) är idag direktör för Gransk‐
ningsnämnden för radio och TV samt vikarierande 
generaldirektör för Radio‐ och TV‐verket. Han har 
tidigare bl.a. varit hovrättsassessor vid Svea hov‐
rätt samt tingsfiskal vid Nacka Tingsrätt. Han har 
även bakgrund på Kulturdepartementet.  
Granskningsnämnden och Radio‐ och TV‐verket har 
avvecklats 1 augusti, samtidigt som den nya radio‐ 
och tv‐lagen trätt i kraft. Verksamheterna vid de 
båda myndigheterna överförs istället nu till den 
nya Myndigheten för radio och tv. 
www.radioochtv.se 

 



 14 

UR‐chef  
ny hedersdoktor vid Mittuniversitetet 
Erik Fichtelius blir en av fyra nya hedersdoktorer 
vid Mittuniversitetet. Motiveringen är bland annat 
hans långa erfarenhet av nyhets‐ och samhälls‐

journalistik på högsta nivå. 
Fichtelius har också varit en 
återkommande gästföreläsare 
vid Mittuniversitetets 
journalistutbildning. Det här är 
ett erkännande av mitt 
engagemang i journalistiken. 
Jag är stolt, glad och rörd, 
säger han om utnämningen. 

 
Fichtelius intresse för mediernas och journalisti‐
kens roll i samhällsutvecklingen samt engage‐
manget i public service har också haft betydelse för 
utnämningen. Jag är glad för att det jag gör inom 
public service, till exempel utvecklingen av Kun‐
skapskanalen, har betydelse för utbildningsväsen‐
det, säger Erik Fichtelius som i dag är vd för Utbild‐
ningsradion.  (Foto:Johan Bergmark/UR) 

 
 
 
evenemang 
 
ECREA 2010, 3rd European Communication 
Conference  
hålls i Hamburg 12‐15 oktober 2010 på huvudte‐
mat Transcultural Communication ‐ Intercultural 
Comparisons.  Ca 1000 deltagare väntas komma. 
Läs mer på http://www.ecrea2010hamburg.eu/ 
 
AMARC 10 Global Conference 2010 
Vi påminner de som har ett intresse av demokrati‐
frågor och lokal radio om konferensen den 10:e 
World Assembly of Community Radio Broadcasters 
som hålls i Ciudad de la Plata (Buenos Aires) i Ar‐
gentina 8‐13 november 2010. Man räknar med 400 
deltagare från mer än 110 länder. Bidrag för delta‐
garkostnad (sponsorship) kan sökas hos AMARC.  
All information på http://amarc10.amarc.org/ 

 
Radiodagen och Radiogalan 2010 
sker i Stockholm onsdagen 29 september med 
seminarier under hela dagen på Kulturhuset och 
utdelning av Stora Radiopriset på kvällen med fest 
på Berns. Läs mer på http://www.radiodagen.se/ 
 och http://www.radioakademin.org/ 

 
 
 
 
 

lästips 
 
Medierna fyller politiskt tomrum 
LO:s förre chefekonom Dan Andersson har skrivit 
rapporten ”Mäktar politikerna med medielogi‐
ken?” om hur medieutvecklingen påverkar valrö‐
relser och medborgarnas röstbenägenhet. Denna 
Arbetarrörelsens Tankesmedjas 23e rapport ställer 
frågan: Vad händer med medborgarna/väljarna när 
medier fyller ut politikens vakuum? Anderssons 
genomgång utmynnar i 14 slutsatser. En slutsats är 
att medierna satsar allt mindre resurser på kvalita‐
tiv journalistik och det i slutänden leder till ökande 
dominans för populistisk och förenklad rapporte‐
ring om politiken och politikerna och att det i sin 
tur missgynnar Socialdemokraterna.  
 
I rapporten diskuteras också effekterna av så kalla‐
de mediedrev. Om dessa skriver Dan Andersson i 
sin första av 14 slutsatser: Allmänheten förlorar 
nästan alltid på mediedrev. Skälet är att frågan 
som drevet gäller är ofta av lägre dignitet än för‐
lusten i form av ökad populism i samhället. Anne‐
Marie Lindgren, utredningschef i Arbetarrörelsens 
Tankesmedja, skriver i förordet till rapporten: Me‐
dierna – eller för att vara exakt, de delar av medi‐
erna som sysslar med bevakning av ekonomi och 
politik – brukar definiera sin uppgift som ”att 
granska makthavarna”. I den meningen är medier 
viktiga demokratiska väktare – mot maktmissbruk, 
mot misstag och felgrepp och, för all del, affärer 
och skandaler. 
 
Men en väktare är, på sitt sätt, också en makthava‐
re. I makten att bevaka ligger makten att välja vad 
som ska anses misstänkt och nödvändigt att dra 
fram i ljuset. Och den makten kan förstås användas 
fel och för att gynna egna intressen – om det alltså 
inte finns någon som vaktar själva väktarna. Medi‐
erna är i dag på ett helt annat sätt än för några 
decennier sedan en aktör i politiken, inte bara en 
rapportör, eller ens kommentator. Agerandet styrs 
av egna mekanismer och en egen logik – och ge‐
nom att se och förstå det kan man själv granska 
dem. 
http://www.arbetarrorelsenstankesmedja.se/ 

 
Om att finansiera public service 
European Audiovisual Observatory har gett ut 
rapporten IRIS Plus, Public Service Media: Money 
for Content (57 sidor) Pris print €24,50 ‐ pdf €33. 
Beställning: orders‐obs@coe.int  



 15 

Western state‐backed news outfits are 
struggling to keep their influence in  
the developing world 
När Saad Mohseni växte upp i Afghanistan brukade 
hans far lyssna till BBC och Voice of America. Detta 
var nästan de enda sättet att få tillförlitliga nyheter 
både inrikes och utrikes. Så är det inte längre, För‐
ra månaden lanserade Mohseni sin satellitsända 
nyhetskanal som dygnet runt sänder på Dari och 
Pashto. Sådana här nya kanaler är skälet till att 
västerländska regeringar tappar sina röster på 
ställen där de som mest vill bli hörda.  
Ny teknologi har dramatiskt sänkt kostnader och 
rivit de flesta hinder för nykomlingar. Det senaste 
året har BBC World Service förlorat 8 miljoner 
lyssnare och tittare. Fem av sex skattefinansierade 
amerikanska utlandssändande radio‐ och tv‐
organisationer har förlorat publik. Detta har skett 
trots att respektive budget varit generös. Övergång 
från kortvåg till återutsändningar via lokala FM‐
stationer och till Internet har gjort sändningarna 

enkla att censurera eller stoppas för myndigheter‐
na i bl.a. Kina och Iran. 
 
Det största problemet är konkurrensen från Kina, 
Frankrike och andra länder som startat engelsk‐
språkiga nyhetskanaler dygnet runt (se även noti‐
sen i avd Television). Nykomlingarna erövrar inte 
bara territorium utan även personal som friställs 
från västerländska kanaler bl.a. kortvågsstationer 
som Voice of America. Nu avvecklar VOA sina kort‐
vågssändningar från hemmaterritoriet, medan 
Radio China i rask takt har etablerat kortvågssta‐
tioner i hela världen bl.a. i Texas.   
 
Läs hela den intressanta artikeln i The Economist  
http://www.economist.com/node/16791638?story_id
=16791638&fsrc=rss 
 
webbtips 
Roas eller oroas? Möt en främmande värld i nord‐
koreansk tv med reportage och nyheter 
http://www.youtube.com/user/uriminzokkiri

 

 
 

*** 
 
 

Citatet 
 

Vem vet – kanske någon svensk TV‐kanal vågar följa det franska mönstret och låter människorna 
själv med TV‐kameror som anteckningsblock få berätta om det Sverige idag, där snart var femte vux‐
en medborgare är arbetslös. Denna barfotatelevision skulle säkert bredda och fördjupa perspektivet 
på krisen som hittills räknemaffian, politikeretablissemanget, storföretagen och facktopparna haft 
monopol på att beskriva.  (Jan Scherman reporter på Kalla Fakta TV4 i Resumé 1993) 

 


