
 

 

 

PUBLIC ACCESS  2010 : 9     
 Nyhetsbrev om radio, TV, film och andra medier 

‐ mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 
 

 18 oktober 2010 
www.publicaccess.se 

 

 
 
ledare 

Svenska dagstidningarnas tv‐tablåer – ett fiasko! 

Flera sidor i en svensk dagstidning kan idag vara reserverade för tv‐tablåer. Det kan vid första påseendet före‐
falla att vara en fin service för läsarnas skull. Men det är det inte. Tvärtom är det rena björntjänsten. Varför får 
vissa kanaler en framträdande plats (klass 1) och andra får man leta ordentligt efter (klass 2) ibland deportera‐
de till veckans tv‐bilaga (klass 3). Här hamnar oftast bl.a. dansk och norsk public service.  Är det en slumpvis 
datorgenererad fördelning eller ligger ett redaktionellt tänkande bakom?  
 
Inte är väl förklaringen fånigt numerisk; att ”3:an skall ligga mellan SVT4 och TV4 och Femman därefter”?  En 
tv‐tablå‐redaktör säger att man lägger ”de populäraste kanalerna” främst. Men inte är väl kanalerna 1 till 6 
alltid de mest populära av ett hundratal?  Och är det så vem är det som bidrar till att göra dem populära och 
göra uppförsbacken ännu värre för andra och kanske intressantare kanaler – jo just dessa tidningars oengage‐
rade redigering.  Inte lätt att hitta Kunskapskanalen, Axess TV och Mezzo. Minoritetskanaler som Öppna Kana‐
len i Stockholm och Canal 7 kan vi bara glömma i detta sammanhang. 
 
Varför ge utrymme åt alla filmkanaler? De kan bara ses av de som abonnerar vilket i praktiken betyder ytterst 
få av tidningens läsare per kanal i tablån. Dessutom får betal‐tv‐abonnenter programinformation direkt från 
Canal+ och andra.  Varför överhuvudtaget recensera filmer som inte visas i fri tv? 
 
Man kan också förundras över dagspressens dåliga fantasi när det gäller att ta betalt för sina tjänster av kon‐
kurrerande reklammedier. TV3 och andra kommersiella kanaler betalar inte ett öre för denna värdefulla expo‐
nering vilket däremot filmbranschen dyrt får göra för bioannonserna. Förklara detta någon marknadsexpert.  
 
En hel del kanaler som mycket väl kan kallas skräpkanaler får en dominerande plats medan kanaler av kvalitativ 
värde är svåra att hitta. Varför skall SVT1 och SVT2 vara lätta att hitta medan Kunskapskanalen och Barnkana‐
len/SVT24 är väl undanstuvade? Ett bra program som man missat i SVT dyker nämligen ofta upp i SVT24. Kun‐
skapskanalen är utan tvekan av högre kvalitet än exv. TV4 Fakta. Det är självklart och logiskt att samtliga fyra 
public servicekanaler får ett samlat och framträdande utrymme i tablåerna. Det är ju dessutom våra egna kana‐
ler, inte annonsörernas. Dagens Nyheter och andra borde se detta som en prioriterad samhällsservice, som 
vädret och börsen, och i grunden tänka om.  
 
I London kan man idag se 300 tv‐kanaler via kabel. För eller senare blir antalet kanaler som blir tillgängliga även 
i Sverige så många att dagstidningen måste göra ett urval som hellre speglar läsekretsens preferenser mer än 
den datorgenererade sorteringen. Sannolikt är det kvällstidningsläsarna som gillar TV3 och Femman, medan 
morgontidningens hellre ser SVT, Kunskapskanalen och möjligen TV4.  Dagspressen borde tänka själv och göra 
något betydligt bättre med sina tv‐tablåer. Dessa dyrbara tidningssidor kan förvaltas betydligt bättre än bli en 
pappersvariant av antistrukturen på internet. 
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: redaktion@publicaccess.se    0733‐249750 
Om abonnemang och annat: http://www.publicaccess.se 



radio och tv 
 
Public service special 

Krav i EU‐parlamentet:  
Redaktionell frihet och bättre finansie‐
ring av public service 
Public service TV och radio i en del av EU:s 
medlemsstater behöver ett rimligt finansiellt 
stöd liksom skydd för sin självständighet säger 
EU‐parlamentets kulturkommitté i en resolu‐
tion. Public broadcasters in some Member 
States are confronted with major problems 
jeopardising their political independence, their 
viability and even their financial basis. Dessa 
radio‐ och tv‐företag behöver också stärka sin 
närvaro på Internet för att nå ut till unga 
människor säger parlamentarikerna.  
Resolutionen uppmanar medlemsstaterna att 
upphöra med politisk inblandning i det pro‐
graminnehåll som publicservicebolagen erbju‐
der. Man pekar på att fortfarande är det en 
del medlemsstater som inte klarar av att 
respektera europeiska standardkrav på ytt‐
randefrihet, mediapluralism och självständig‐
het, uppdrag för och finansiering av public 
service. Resolutionen fick starkt stöd i kom‐
mittén; 19‐5 med en nedlagd röst. 

Kraftiga nedskärningar i BBC:s ledning 
Public servicebolaget meddelar att man skurit 
ned lönerna för högsta ledningen med £10 
miljoner per år. Generaldirektören Mark 
Thompson, försöker nu visa att vägen för sin 
tidigare utfästelse att få ner personalkostna‐
derna kraftig för hela bolaget. Detta görs strax 
innan bolaget förväntas få göra drakoniska 
nedskärningar efter det att regeringen presen‐
terar sin stora besparingspaket 20 oktober.  
Nedskärningar av BBC:s budget befaras att bli 
hela 40 %.  Antalet chefer i BBC har senaste 
året minskat från ca 650 till under 600. 
Thompson har utfäst sig att minska antalet 
chefer i högsta ledningen med en femtedel 
och även få ner lönerna där med 25 %. Två 
höga chefer har i dagarna sparkats; Vice gene‐
raldirektören Mark Byford som har 32 år i 
företaget liksom marknadsdirektören Sharon 
Baylay årslön £310.000. Kulturminister Jeremy 
Hunt har tidigare i höst sagt att the BBC has to 
live on the same planet as everyone else. 
 

Från april 2011 ser BBC:s högsta ledning ut så här: 
Generaldirektör och ordförande Mark Thompson, 
Chief Operating Officer Caroline Thomson, 
 Kanalchef BBC Vision Jana Bennett, Chef för BBC 
Audio & Music Tim Davie, Chef för BBC Future 
Media & Technology Erik Huggers, Chef för BBC 
News Helen Boaden. 

BBC Trust has 'never made sense' 
‐ BBC:s förvaltningsstiftelse underkänns 
Sir Christopher Bland, som tidigare har varit 
ordförande i BBC Governors, kritiserar dess 
förvaltningsstiftelse BBC Trust. Han menar att 
den inte kan reglera BBC och samtidigt skydda 
företaget från regeringsingripanden. Han me‐
nar att systemet med stiftelsen aldrig har varit 
vettigt. Stiftelsen nuvarande ordförande Sir 
Michael Lyons har meddelat att han inte 
kommer att fortsätta när mandattiden går ut i 
april nästa år. Bedömare säger att han miss‐
tänkte att han inte skulle få fortsätta för kul‐
turministern Jeremy Hunt, som tidigare ut‐
tryckt kritik mot ”the Trust”, som 2007 ersatte 
BBC Governors.   

Må kutte i programtilbudet  
‐ Nedskärningar av norsk public service 
Public servicechefen Hans‐Tore Bjerkaas fick 
inte den tv‐avgiftsökning han bad om. Reger‐
ingen föreslår att avgiften ökas med 40 nkr. 
Bjerkaas ville ha 80 kr. Dette betyr et bortfall 
på rundt 75 millioner kroner. Vi kommer ikke 
unna kutt i programtilbudet og et svakere 
tilbud til publikum enn det vi ellers ville kunne 
presentert, säger Bjerkaas. NRK‐licensen är nu 
2.478 nkr (€306) inkl mervärdesavgift. Reger‐
ingen menar att NRK måste täcka in delar av 
förväntade pris‐ och löneökningar 2011 ge‐
nom besparingar och effektiviseringar. NRK 
har fått betydande intäktsökningar de senaste 
åren tack vare att allt fler betalat en höjd av‐
gift skriver regeringen i budgeten. (Kampanje) 
 
Finsk public service omorganiseras 
Yles örvaltningsråd fattade i kväll beslut om en 
ny organisation för 
rundradiobolaget. 
Målet med 
reformen är att 
skapa större helheter av Yles delområden och 
på så sätt göra strukturen tydligare och smidi‐
gare.  Den nya organisationen kommer att 
bestå av en utgivningsenhet, tre innehållsen‐
heter och en produktionsenhet. Den nya or‐



  3 

ganisationen väntas träda i kraft vid årsskif‐
tet.  Inga uppsägningar har hittills aviserats.  
Yle har ett budgetunderskott på cirka 25 mil‐
joner euro. Bolaget har som mål att minska 
antalet anställda med 200 fram till år 2012. 
Hälften av personalminskningen sker genom 
pensioneringar. (Svenska Yle) 

Reklamfri public service kan kosta minst  
Att Schweiz satsar mest pengar på public ser‐
vice, medan Spanien satsar minst framgår av 
en sammanställning över 15 länder som gjorts 
av den holländska dagstidningen Volkskrant.  
Att det kostar mycket i Schweiz kan förklaras 
av att sändningarna sker på fyra olika språk. I 
Sverige lägger vi mindre än hälften så mycket 
på public service.  
 
Sammanställningen bygger på public service‐
bolagens budgetar för de kommande fem 
åren. Så här mycket lägger vi ut per invånare: 
1  Schweiz 139 euro 
2  Österrike 122 
3  Irland 105 
4  Tyskland 99 
5  Norge 92 
6  Danmark 89 
7  Storbritannien 77 
8  Finland 75 
9  Belgien 71 
10  Sverige 65 
11  Frankrike 52 
12  Italien 51 
13  Nederländerna 50 
14  Portugal 32 
15  Spanien 28 
 
Kommentar: Det kan vara tveksamt att göra jämfö‐
relser utifrån public serviceföretagens budgetar. 
Förutsättningarna i de olika länderna är rätt olika. I 
Sverige får man exempelvis finansiera ett väsent‐
ligt större och vidsträckare sändarnät än Danmark 
och Nederländerna. Större delen av public service‐
företagen i Europa finansieras med statsanslag, 
tv/medie‐avgifter och reklam. Fransk och spansk 
public service kommer att nästa år bli helt reklam‐
fria. Reklamkostnaderna, som konsumenterna får 
betala via varor och tjänsters pris, har inte räknats 
in här. Det är då särskilt noterbart att fyra delvis 
reklamfinansierade ps‐bolag toppar kostnadslistan. 
En slutsats kan bli att reklamfinansiering av public 
service kostar mer än det smakar.  
 

I svenska statsbudgeten för 2011 framgår att an‐
slagen till SVT, SR och UR räknas upp två procent 
till att totalt omfatta 6,85 miljarder kronor.  
 

 
television 
 
Community TV 

Digitalt genombrott: 
‐ Öppna kanalerna ökar sin räckvidd 
Den nya radio och tv‐lagen som trädde i kraft 
1 augusti har inneburit väsentliga förbättring‐
ar för de icke‐kommersiella kabelburna Öppna 
kanalerna ifråga om att nå fler hushåll. Viktigt 
är att det blir obligatoriskt för kabelbolagen 
att kostnadsfritt distribuera kanalerna inte 
som hittills enbart analogt utan också digitalt. 
En helt ny distribution är att Öppna kanalerna 
även skall sändas kostnadsfritt i bredbandsnät 
(ip‐tv). Här är Telias digital‐tv det största med 
ca 400.000 anslutna hushåll över hela landet. 
Detta nät väntas nu bli uppdelat i regionala 
delar för att sända de öppna kanaler som finns 
inom resp. område (exempelvis Stockholm‐
Södertälje‐Eskilstuna).  
 
Fakta: Det finns idag Öppna Kanaler i Stockholm, 
Göteborg, Malmö, Lund, Norrköping, Linköping, 
Västerås, Örebro, Eskilstuna, Jönköping, Växjö, 
Skövde, Uddevalla och Örnsköldsvik. Öppna Kana‐
len i Stockholm når 350.000 hushåll i kabelnätet i 
Stockholm och nio grannkommuner. 
www.oppnakanalen.se 

Öppna kanaler för alla irländare  
‐ Marksänd digital‐tv på väg 
Vid en konferens om community television i 
Dublin förra veckan presenterades planer på 
att knyta ihop de tre öppna kanaler som finns i 
Republiken Irland med den i Nordirland ge‐
nom ett ”All‐Island Network”.  Detta kommer i 
kölvattnet efter de brittiska och irländska utri‐
kesministrarna har förbundit sig att garantera 
att BBC skall kunna ses i i Republiken Irland 
samtidigt som det irländska public servicebo‐
laget skall kunna 
ses på hela Nord‐
irland. 
 
Dublin Community 
TV når tillsammans med motsvarande i Cork 
och Naven ca 700.000 hushåll via kabel. Avsik‐



  4 

ten är att för främst kunna nå landsbygden nu 
få plats i det digitala marknätet (DTT).  Detta 
är redan klart för Northern Visions i Belfast, 
som är den första öppna kanalen som får 
sändningsrätt i det brittiska digitala marknätet 
2011‐2013.  Tv‐stationen beräknas därmed 
kunna öka sin räckvidd i Nordirland från ca 
30.000 till 212.000 hushåll.  De fyra stationer‐
na liksom eventuella tillkommande, kommer i 
första hand upprätta ett programutbytesnät‐
verk via internet för vidaresändning i etern 
och i kabel för hela ön. 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
 

Brittiska rivaler vill stoppa Murdoch 
Ägarna bakom Daily Telegraph, Daily Mirror, 
The Guardian, BT och Channel 4 har uppmanat 
Storbritanniens handelsminister Vince Cable 
att ”i allmänhetens intresse” stoppa medie‐
mogulen Rupert Murdochs att ta full ägarkon‐
troll (61 %) över satellitbolaget BSkyB. Skälet 
är att hans bolag News Corporation därmed 
skulle kontrollera 37 procent av mediemark‐
naden, med utsikter att nå 50 procent snart. 
BSkyB, som äger betal‐tv‐bolaget Sky, som 
omsätter 5,9 miljarder pund.  
 
Ett övertagande av BSkyB kan leda till makt‐
missbruk säger BBC‐chefen Mark Thompson, 
som varnar för att mångfalden på medie‐
marknaden kan förloras genom att BskyB och 
Sky får samma ägare. 
(Läs mer Murdochs politiska aktivitet i USA i avdel‐
ningen Allmänt). 

Norska oljepengar till diktators tv 
Nera Networks i Norge, som bygger telekom‐
strukturer runt om i världen, har nyligen reno‐
verat stats‐tv‐kanalen RTVGE i Ekvatorialgui‐
nea. Nu kan propaganda från diktatorn presi‐
dent Obiang nå alla landets hörn. Ett stort 
antal norska bolag i oljeindustrin har bidragit 
genom att pumpa in pengar som Obiang bl.a. 
använder för sin propaganda. Landets enda 
privata tv‐kanal ägs av presidentens son.  Ut‐
ländska journalister får sällan besöka landet.  
 
Eftersom Obiang helt kontrollerar media bru‐
kar han vinna valen med 95‐100 % av röster‐
na. Landet är ett av världens rikaste länder per 
kapita, men 77 % av befolkningen lever i djup 

fattigdom. 
Intäkterna från 
oljeindustrin går till 
Obiang och hans 
närmaste. Rainer 
Henig vid Tromsö 
universitet säger 
att det är oroväck‐
ande när ett norskt 
bolag stödjer ett  
sådant system. (norwatch.no) 
 

Kulturministern försöker  
få tv‐bolag att sända lokal‐tv 
Brittiske kulturminister Jeremy Hunt vill få s.k. 
kommersiella public servicebolag som ITV och 
Channel 4 to stå bakom en ny generation lo‐
kal‐tv och nättjänster genom att göra detta 
som villkor för sändningsrätten.  Hunt varnar 
bolagen för att om de vill behålla den efter‐
strävansvärda platsen i digital‐tv:s elektronis‐
ka programguider (EPG) som måste de garan‐
tera att de levererar en särskild mängd lokalt 
innehåll.  

Hunt driver dock sin plan om lokal‐tv i skuggan 
av mediebranschens skepsis om detta är rent 
kommersiell hållbart. Nicolas Shott, som har 
utrett om så många som 80 lokal‐tv‐stationer 
är hållbart säger att difficult to see a clear 
path to commercial viability of local TV.  Det är 
också tveksamt om företag som ITV längre 
anser fördelarna med en public service‐licens 
uppväger nackdelarna med de särskilda villko‐
ren för programinnehåll.  ITV, Channel 4 och 
Channel 5 fick ju dessa särskilda villkor när 
man han hade ensamrätt på etersändningar 
under den analoga eran. Idag sänder ju dessa 
kanaler liksom alla andra i marksänd digital‐tv. 
ITV har tidigare hotat med att sluta sända 
regionala nyheter, men har på sista tiden änd‐
rat sig. Hunts morot är den prioriterade pla‐
ceringen för dessa kanaler på första sidan i 
EPG. 

SVT rensar ut bemanningsanställda  
SVT‐medarbetare, som är anställda på be‐
manningsföretagen, har fått besked om dra‐
koniska nedskärningar och slut på medverkan 
på SVT för de allra flesta. Det handlar i första 
hand om Mediakompetens, men även perso‐
nal från Manpower. Den externa personalen 



  5 

har klagat över att de behandlades som andra 
klassens medarbetare, och under ett fack‐
klubbsmöte sedan var stämningen uppriven. 
Många av dem lämnar SVT i oktober. Enligt 
Lars Magnusson, ordförande för journalist‐
klubben på Mediekompetens och själv inhyrd 
till GP, leder besparingar inom SVT till att 
stressen och oron har ökat: Folk har varit oro‐
liga och mått väldigt dåligt. SVT har skött det 
rörigt och med oklar information. Man har 
vetat att det är nedskärningar på gång, men 
inte vilka som skulle drabbas. Rykten har flore‐
rat, och informationen har kommit från fel 
håll. Det är ett exempel på hur folk hamnar i 
kläm där flera parter är inblandade som upp‐
dragsgivare och arbetsgivare.  (Journalisten) 

Politiker vill ha bort  
landskamper från betal‐tv 
Ordförande i norska Stortingets kulturkommit‐
té, Gunn Karin Gjul (Ap) tycker inte om att 
fotbolls landslagets bortamatcher endast 
sänds på betal‐tv.  Det er selvsagt irriterende 
at ikke alle får se slike kamper, säger hon till 
VG.  Hon är positiv till att Norges Fotballfor‐
bund (NFF) säljer hemmamatcherna till gratis‐
kanaler, men menar att det nu är på tiden att 
gå vidare. Jag uppmanar NFF att ta initiativ 
tillsammans med internationella fotbollsorga‐
nisationer. Målsättningen måste vara att även 
bortamatcher sänds på breda plattformar 
säger Gjul. 

TV‐sporten måste granskas 
Är det som ses som oetiskt i politisk och eko‐
nomisk journalistik vara tillåtet i TV‐sportens 
värld? frågar sig journalisten Frank Östergren 
på DN Debatt. Han har begärt att Myndighe‐
ten för radio och TV ska granska Sveriges Tele‐
vision. Östergren reagerar på att Karin Hübi‐
nette fick lämna Agenda och inte får arbeta 
med politiska program eftersom hennes syster 
utsetts till minister. Även andra medarbetare 
på SVT har under åren fått lämna TV‐rutan på 
liknande grunder, påpekar han. Däremot tillå‐
ter SVT att medarbetare på SVT:s sportredak‐
tion fortsätter sitt arbete samtidigt som de har 
likadana uppdrag hos den kommersiella kon‐
kurrenten Viasat Sport och uppdrag hos spel‐ 
och vadslagningsbolag, skriver han. "Var finns 
logiken? Varför är trovärdighet och opartisk‐
het betydelsefullt i det ena fallet, men inte i 

det andra?", frågar han på DN De‐
batt.(Journalisten) 

TV4 och MTG attackerar  
SVT om sponsringen 
SVT:s påståenden att ägarna av stora sporträt‐
tigheter kräver att sponsorerna exponeras i tv 
är fel. SVT:s påstående är ett av public service‐
bolagets mest högljudda argument mot reger‐
ingens förslag att förbjuda sponsring i SVT. 
Enligt SVT Sports chef Per Yng skulle spons‐
ringsförbudet innebära att SVT skulle få det 
svårare att köpa sändningsrätterna till stora 
idrottsarrangemang som OS och fotbolls‐VM. 
Enligt Hans Pekkari, sportchef på TV4‐
gruppen, och Per Tellander, sportchef på Via‐
sat, är SVT:s argumentation felaktig. 
I ett gemensamt debattinlägg i DN skriver de 
att ett sponsringsförbud i SVT inte påverkar 
bolagets förhandlingsläge. Det går utmärkt att 
köpa sporträttigheter utan att visa sponsor‐
meddelanden i rutan, skriver de.  Det stämmer 
att vissa rättighetsinnehavare använder spon‐
sorexponering som en av flera parametrar i 
förhandlingar, men detta sker i mycket be‐
gränsad skala, i huvudsak för premiumrättig‐
heter som SVT inte är intresserade av och 
dessutom endast under förutsättning att sän‐
dande lands lagstiftning tillåter sponsorexpo‐
nering. (Dagens Media) 

Terroriståtal mot  
kurdisk tv‐station i Danmark 
Efter mer än fem 
års utredande har 
den danske 
justitieministern 
Lars Barfoed har 
beslutat om åtal 
mot danmarksbaserade, kurdiska satellit‐tv‐
stationen Roj TV för att stödja terror. Riks‐
åklagaren säger att det bl.a. gäller åtal för att 
tv‐stationen sänt program och intervjuer med 
PKK‐sympatisörer och ledare samt reportage 
från strider mellankurder och turkiska myn‐
digheter. Meddelandet om åtalet mot Roj TV 
kommer samtidigt som NATO‐chefen Anders 
Fogh Rasmussen är i Danmark. Då Anders 
Fogh blev utnämnd till generalsekreterare 
gavs det löfte om att Roj TV skulle utredas. 
Tidigare har radio‐ och tv‐myndigheten tre 
gånger avvisat turkiska klagomål om att Roj TV 
propagerar för PKK i sina sändningar. (TV‐Nyt) 



  6 

Sverige som amerikansk slavsändare: 
EU underkänner tv‐utbudet i Sverige 
Sverige uppfyller inte EU:s regler för hur 
mycket europeiskt producerade program som 
visas i rutan. En ny rapport visar att vi tillsam‐
mans med Cypern och Slovenien ligger i bot‐
ten bland alla medlemsländer. Rapporten från 
EU‐kommissionen dömer ut de svenska tv‐
kanalerna för att de inte visar tillräckligt 
mycket EU‐producerade program. Enligt unio‐
nens regler ska minst hälften av de program 
som sänds vara producerade i något av med‐
lemsländerna. Men den nya rapporten visar 
att de svenska tv‐kanalerna bara sände 45,5 
procent under 2008. Det gör Sverige till tredje 
sämst i unionen med endast Cypern och Slo‐
venien bakom i listan. För samma period hade 
till exempel Danmark 84,4%, Finland 56,8% 
och Storbritannien 50,7%. Snittet för hela EU 
ligger på 63 procent, visar undersökningen. 
Siffran för Sverige är en sammanställning av 
ett trettiotal kanalers innehåll under de två 
åren. 
 
Men faktum är att SVT drar upp den europe‐
iskt producerade andelen i Sverige. Jimmy 
Ahlstrand, som är strategichef, säger att siff‐
ran för SVT är hela 83 procent EU‐
producerat. Vi ligger jätteväl till. Det är den 
kommersiella marknaden som inte tillhanda‐
håller europeiskt producerade program, säger 
han.  (Resumé) 

Fransk nyhetskanal 
utmanar ensidig nyhets‐
förmedling i Danmark 
I Danmark har 145 000 
abonnenter på Canal Digital 

sedan i våras kunnat se den franska nyhetska‐
nalen France 24. Nu är kanalen också tillgäng‐
lig för 700.000 hushåll kostnadsfritt i det digi‐
tala marknätet i Köpenhamn. Vi vill utmana 
den ensidiga nyhetsförmedlingen säger Chris‐
tine Ockrent, chef för France 24. Som journa‐
list har jag sett många exempel på förenklad 
nyhetsförmedling. Det är resultatet av att 
nyhetsmedierna domineras av några få anglo‐
amerikanska aktörer. Hon säger att på France 
24 är det vår ambition att bidra med fler olika 
vinklar och inspirera våra tittare till att vara 
kritiska mot vad de ser. Vi har också skapat 
vårt eget nät med 5.000 bidragsgivare ‐ The 
Observers ‐ i hela världen. När vi får deras 

material är det vår roll att delta i diskussionen 
och kontrollera alla bidrag. France 24 startade 
i Frankrike 2006 och sänder dygnet runt på 
arabiska, franska och engelska. (TV‐Nyt)  
 
Fakta: France 24 kan fortfarande inte ses i svenska 
kabelnät eller marknätet. Enda möjligheten är f.n. 
Canal Digital via parabol. 

Ryska nyhetska‐
nalen 
framgångsrik i 
USA 
RT, den ryska engelskspråkiga kanalen har 
börjat sända dygnet runt i Chicago via Com‐
cast och kommer att nå 1.7 miljon kabelabon‐
nenter i USA:s tredje stad. Sedan tidigare finns 
RT i Washington, DC, New York, Los Angeles 
och San Diego liksom i andra delar av landet 
via satellit‐tv.  
RT chefredaktör Margarita Simonyan säger att 
But merely expanding the broadcast [range] is 
not enough to attract viewers. That’s why we 
focus on making RT programmes interesting 
specifically to our US audience and covering 
the subjects that appeal to American viewers. 
RT har också enligt Nielsenmätningar vunnit 
stora andelar av publiken från Al Jazeera Eng‐
lish, Deutsche Welle, France 24, Euronews och 
Kinas CCTV‐9. RT:s dagliga publik är exv. 6,5 
gånger större än Al Jazeera English. (newson‐
news.net) 

Framgångsrik test av  
superhögupplöst tv   
BBC har sänt i Super Hi‐Vision TV en spelning 
av en popgrupp till japanska publicservicebo‐
laget NHK som sedan visades på en lokal i 
Tokyo med stora skärmar. En sådan här tv‐
signal har en högre upplösning än den nuva‐
rande generationen högupplösta skärmar. 
Super Hi‐Vision TV kan generera en bildupp‐
lösning på 7680 x 4320 pixel som ingen tv‐
mottagare ännu kan visa. Idag är man begrän‐
sad till en upplösning på 1920 x 1080 pixels, 
som bara är en fjärdedel av upplösningen för 
Super Hi‐Vision. BBC planerar att använda 
tekniken för att spela in Olympiaden 2012 i 
London. NHK planerar att sända i formatet 
2020. ( BBC/International Business Times) 



  7 

Regional‐tv‐anställda  
rädda för att förlora jobbet 
Personalen på Yles finska regionalredaktion i 
Karleby är bekymrad över bolagets planer för 
den finska regionala verksamheten. I de pla‐
ner som har presenterats för personalen skul‐
le den regionala nyhetsverksamheten kon‐
centreras till de orter från vilka man sänder de 
regionala tv‐nyheterna, vilket i Österbotten är 
Vasa. Redaktionsavdelningen vid YLE Radio 
framhåller i ett brev till landskapets riksdags‐
ledamöter att Yle:s närvaro i Karleby och ar‐
betsplatserna är hotade. Centerns gruppleda‐
re i riksdagen, Timo Kalli, är chockad över 
Rundradions planer på att skära ned sänd‐
ningarna i regionerna. Enligt Kalli går det här 
stick i stäv med de försäkringar YLE:s ledning 
gav till riksdagsgruppernas ordförande i mars. 
  

 
 

radio 

Digitalisering av dansk radio: 
‐ Tre scenarier presenterade.  
DRM+ övervägs för lokal radio 
På konferensen Radiodays nyligen presente‐
rade mediemyndigheten Styrelsen for Biblio‐
tek og Medier tre scenarier för den planerade 
övergången från DAB till DAB+ i Danmark. 
Dessutom övervägs också digitalisering av FM 
genom DRM+.   
 
Myndigheten har i sin analys kommit fram till 
att är fyra kritiska faktorer som gäller innan 
digitalradio på allvar kan komma igång: Det 
finns inga radiostationer som vill stänga FM. 
Tidigare var det flera som förutsåg en snar 
nedläggning av FM‐bandet, men nästan ingen 
tror på detta inom den tioårsperiod man talar 
om. Lyssnarna förutsätter nya attraktiva kana‐
ler. Tredje och fjärde faktorn handlar om 
pengar. De privata aktörerna vill ha dels lägre 
sändningskostnader och dels lägre upphovser‐
sättningar till KODA och Gramex.  
 
Utgångspunkten för de tre scenarierna är det 
politiska beslutet om att de två nuvarande 
DAB‐blocken skall delas mellan DR och kom‐
mersiell radio d.v.s. Mux 1 används endast av 
DR och Mux 2 av kommersiell radio. Den tred‐
je muxen är regionalt uppdelat och skall an‐

vändas för regionala och lokala kommersiella 
stationer samt att DR får en kanal i varje om‐
råde för regional radio. En förutsättning är 
också det kulturpolitiska kravet om ökad 
mångfald och att det sker en glidande över‐
gång från FM och DAB till DAB+. Det blir ingen 
offentlig finansiering av digitalradio.  I den 
tredje muxen med ca 18 DAB+ kanaler kom‐
mer driftskostnaden för en regional kanal bli 
111.000‐167.000 DEK per år. 
 
De tre scenarierna:  
 
Marknadsscenariet: "Lad os vente og se!" FM 
samt DAB mux 1 och 2 fortsätter, medan mux 
3 inte startas. Fördelarna är två; bara bidrag 
till 2014 och färre risker för privata aktörer. 
Nackdelarna är färre nya kanaler och fre‐
kvensproblem.  
 
Scenarie B ‐ Digital expansion: FM fortsätter ‐ 
både för national och regional/lokal radio. 
Man utvecklar ett brett utbud på digital radio. 
Man kan överväga att låta lokala FM‐stationer 
att sända digitalt d.v.s. DRM+. Fördelen är att 
det blir nya kanaler överallt. Osäkerheten är 
om aktörerna vill och kan investera. Nackde‐
larna är lyssnarna tvingas skifta till DAB+ och 
ev. DRM+ och att flera aktörer måste betala 
för att sända både FM och digitalt. 
 
Migreringsscenariet: En planerad etappvis 
flyttning av kanaler från FM till DAB eller 
DAB+, och det kan vara en god idé att låta DR 
flytta först, eftersom DR drar med flest lyssna‐
re. FM kan släckas helt efter 2021 eller kan ev. 
fortsätta för lokal radio. Fördelarna är, att 
digitaliseringen genomförs snabbt och att 
aktörerna behåller FM‐sändarna. Nackdelarna 
är att privata kanaler får kostnader för över‐
gången och att lyssnarna måste köpa nya ap‐
parater.  
 
Jeppe Tanderup Kristensen från IT & Telesty‐
relsen säger att DRM+ är intressant eftersom 
det systemet i motsats till DAB kan användas 
av en radiostation med egen sändare och eget 
täckningsområde. På varje FM‐frekvens blir 
det plats till 1‐3 radiokanaler. Om man använ‐
der frekvensutrymmet för den tidigare analo‐
ga televisionen så finns det med ett spektrum 
på 7 MHz utrymme för 533 lokala sändare 
som alla sänder skilda program enligt IT & 
Telestyrelsens beräkning. 



  8 

Styrelsen for Bibliotek og Medier har således 
presenterat tre olika lösningar men har ingen 
egen preferens. Man kommer nu att färdig‐
ställa de tre scenarierna som sedan presente‐
ras för partiernas medieordförande och kul‐
turministeriet. Ett politiskt avtal om radions 
digitala framtid kan sedan träffas i början av 
2011.   
 

DAB Digital Radio: Licensed To Fail  
‐ Ny bok: DAB ersätter aldrig FM 
DAB kommer knappast någonsin ersätta FM i 
Storbritannien skriver en engelsk medieanaly‐
tiker i en ny bok. Grant Goddard, som har 30 
års erfarenhet i radio, avslöjar i boken ett 
hemligt avtal mellan den tidigare labourreger‐
ingen och den kommersiella radiobranschen. 
Avtalet innebär att branschen lovat att gå 
vidare med DAB mot att regeringen i gengäld 
genomförde en lagändring som gjorde att den 
största kommersiella radiogruppen kunde få 
förlängning av sin mest lönsamma rikstäckan‐
de FM‐licens utan att licensen först auktione‐
rades ut. 
 
Goddard skriver också att lobbyister från ra‐
dioindustrin offentliggjorde en mängd otillför‐
litlig och vinklad information som ett led i 
kampanjen att överbevisa politikerna och 
konsumenterna att DAB‐radio har blivit en 

succé i Storbritannien 
och andra länder samti‐
digt som att den största 
kommersiella radio‐
gruppen i lugn och ro 
höll på att stänga sina 
digitala stationer och 
sälja sina DAB‐licenser. 
Goddard uppskattar 
radioindustrin samlade 

utgifter hittills för DAB till nästa en miljard 
pund och drar slutsatsen att detta har bidragit 
mycket till branschens dåliga ekonomiska re‐
sultat. Han menar också att brittisk radios 
felinriktade tro på det europeiska DAB‐
systemet har förstört livskraften i den tidigare 
så vinstgivande kommersiella lokalradion. 
Boken kan beställas 
på http://www.radiobooks.org/ 

 

Norska digitalradiodebatten:  
‐ DAB kan bli radions död 
DAB får nu oväntad kraftig kritik från den 
norska butikskedjan  Soundgarden: Mit ind‐
trykk er, at forbrugerne ikke ønsker DAB, og 
jeg er oprigtig bekymret for, at en lukning af 
FM‐nettet vil føre til, at færre mennesker lytter 
til radio, säger inköpschef Christian Åkre. Han 
befarar att radiolyssnarna rätt och slätt vill dö 
ut.  Han är mest änglig för att radio som en 
levande och mångfaldigt medium ödeläggs 
och det slutar med att han bara säljer radio‐
mottagare till äldre människor. Yngre genera‐
tioner föredrar musik på pod‐ och nät‐ och 
streamingtjänster hellre än att gå över till 
DAB‐radio. Han har noterat att det råder en 
beskedlig efterfrågan på DAB‐radio i hans 
butiker. Det lär inte heller vara någon som vill 
ha DAB‐radio i bilen. Indtil nu er der i år ifølge 
branchens salgsstatistik, som jeg har tilgang 
til, kun solgt én (1) styk DAB‐radio for monte‐
ring i en bil, påpekar Åkre. (Radionytt.no) 

‐ DAB hotar inte lokalradio 
Införandet av DAB kommer inte att hota de 
lokala radiostationerna och därmed yttrande‐
friheten. Det innebär istället en revitalisering 
av norsk radio menar marknadsansvarig för 
intresseorganisationen Digitalradio Norge, 
Jarle Ruud.  I den upphetsade debatten kring 
Ja till radio‐kampanjen har det flera gånger 
visat sig att lokalradiobranschen känner sig 
hotad i samband med en övergång från FM till 
DAB. De flesta stationerna har för dålig eko‐
nomi för att klara teknikskiftet. Men merpar‐
ten av radiobranschen har genom Digitalradio 
Norge har sagt att de små stationerna skall 
kunna fortsätta på FM så de svagaste kan få 
god tid på sig. Ruud menar att lokalradion 
måste vara omställningsberedda. Att skona 
dem från ett skifte till DAB vore att göra dessa 
en björntjänst menar Ruud. (Kampanje) 

DAB+ test i Stockholm 
SBS Radio har inlett provsändningar med digi‐
talradiostandarden DAB+ i Stockholm. På en 
egen multiplex (12A) hörs nu tre av företagets 
radiostationer. En av stationerna finns i två 
versioner med olika ljudkvalitet. Vi provsänder 
Mix Megapol, Radio 107.5 och Rockklassiker i 
egen regi. Vi vill testa tekniken och bilda oss 
en uppfattning kring vilka kvaliteter man bör 
sända med etcetera säger Jakob Gravestam på 



  9 

SBS Radio. 12A är den tredje DAB‐multiplexen 
som tas i drift i Stockholm. På 12B finns sedan 
1995 Sveriges Radios kanaler, medan 12D 
används av Teracom för försökssändningar 
med DAB+. (Radionytt) 

Föreningslivet förlorar närradion 
Det är nu fritt fram för kommersiella radiofö‐
retag att ta över närradiofrekvenser. Detta är 
konsekvensen av att i radiolagen 1 augusti 
borttogs det s.k. riksförbudet, som innebar att 
den som sände närradio bara fick sända pro‐
gram producerade för den egna verksamheten 
(med några undantag). Nu finns inga sådana 
begränsningar vilket innebär att den som sän‐
der närradio kan återutsända andras program, 
vilket kan vara från kommersiell radio eller 
något annat. Att så kan ske har bekräftats av 
såväl Myndigheten för radio och tv som kul‐
turdepartementet.   
 
Lagändringen påskyndar den utveckling som 
redan tidigare inletts i och med att privata 
kommersiella intressenter startar lokala ”ide‐
ella föreningar” som fungerar som bulvaner 
och sänder reklamfinansierade program i lik‐
het med den officiella reklamradion. Sedan i 
höst sänder SBS Radios Rockklassiker från 
Stockholm över Landskronas närradiofre‐
kvens. Nyligen startade också en ny station 
102,8 MHz i Munkedal i Västra Götaland i 
kommersiella närradionätverket Radio Bohus‐
län som sedan tidigare också sänder i Sten‐
ungsund, Uddevalla och Lysekil. På Tjörn sän‐
der dessutom Dance som fungerar som en 
systerstation till Radio Bohuslän. Detta nät‐
verk kan växa p.g.a. att man nu slipper sända 
lokalt producerat material.  
 
Kommentar: Antalet privatägda kommersiella 
närradiostationer uppskattas till cirka 25. Det‐
ta antal kan nu förväntas växa betydligt och ta 
eterutrymmet från det verkliga föreningsliv, 
som närradion ursprungligen var avsedd för. 
Privatiseringen av närradion i Sverige är helt 
unik i Europa. 

Kramfors lämnar etern 
Kramfors Närradio hörs inte längre i FM‐
radion utan bara via nätet. Brist på pengar är 
som många andra fall för närradion orsaken. 
P.g.a. ökade omkostnader för STIM‐avgifter 
och masthyra har närradioföreningen hos 

Kramfors kommun sökt ett extra driftsbidrag 
på 65.346 kronor för 2010. Kommunstyrelsen 
har dock inte beviljat dessa pengar, däremot 
75.000 kronor till ny teknik på Kramfors fol‐
kets park för att kunna genomföra direkt‐
sändningarna från kommunfullmäktige.  
Närradion behöver runt 200. 000 kronor för 
att gå runt, varav 150 000 kronor till lednings‐
hyra och avgifter för radiosändaren.(OnAir.nu) 

Skånepartiet lämnar etern 
Efter Skånepartiet tappat många väljare vid 
valet stänger Carl P Herslow troligen sin upp‐
märksammade närradioverksamhet. Partiets 
närradiosändningar har i sina sändningar gjort 
utspel som lett till ett flertal anmälningar, 
både till polis och granskningsnämnden. I flera 
fall har man även blivit fällda. Under åren har 
man även haft en tvist med STIM om obetald 
musik i sändningarna. Skånepartiet kontrolle‐
rade tidigare helt en av de två närradiofre‐
kvenserna i Malmö stad. De senaste åren har 
man dock sänt via Malmö Närradioförening 
som numera kontrollerar bägge frekvenserna.  

Stöd till eritreansk radiostation  
politiskt känsligt i Sverige 
Reportrar utan gränser har sökt pengar från 
Sida för att stötta radiostationen Erena, som 
sänder från Paris. Erena stöds redan av Re‐
portrar utan gränser i Paris och får en del av 
sin budget finansierad av EU‐kommissionen. 
Bakgrunden är regeringens 
beslut att öronmärka 
pengar i biståndsbudgeten 
till projekt för att stödja 
demokratisering och 
yttrandefrihet. Stödet om‐
fattade 100 milj kr första 
året och 120 milj per år under de följande två 
åren. 

Under våren meddelade Sida att 30 projekt 
skulle beviljas och stödet till Radio Erena fanns 
med tills det bara var 30 projekt kvar. Då be‐
slutade Sida att avslå ansökan. Vi tog in syn‐
punkter från bland annat UD, som uppgav att 
projektet var politiskt känsligt, säger Ylva Lind‐
ström, som handlagt frågan på Sida.  Sveriges 
ambassadör i Eritrea, Fredrik Schiller, bekräf‐
tar att UD uppfattat projektet som allt för 
politiskt känsligt. Jag avråder från allt som kan 
störa relationerna i Asmara, säger Fredrik 



  10 

Schiller. 

Den kampanj som de stora svenska medierna 
drivit för att sätta fokus på den svenske jour‐
nalisten Dawit Isaaks fall har länge varit en 
känslig fråga på UD, som anser att tyst diplo‐
mati är en bättre väg. En strategi UD hållit fast 
vid under de nio år Dawit Isaak suttit fängslad. 
Men trots att Sida i sitt beslut hänvisar till UD 
finns det ingen på UD som vill motivera om 
det är den tysta diplomatins strategi som gjort 
att man avrått från ett projekt som skulle gyn‐
na yttrandefriheten i Eritrea. 

Lena Ingelstam, chef för Sidas avdelnings för 
samverkan med andra aktörer, menar att det 
är UD som gjort hela bedömningen. Det ligger 
i vårt uppdrag att stämma av med UD om det 
finns politiska känsliga insatser. Det har vi 
gjort och då har UD gjort en politisk bedöm‐
ning. Vi vet inte i detalj vilka riskbedömning 
som har gjorts. (Sidas tidskrift Omvärlden) 

Holländsk utlandsradio finansieras av UD 
Den holländska utlandsradion Radio Nether‐
lands Worldwide kommer i framtiden att fi‐
nansieras direkt från Utrikesdepartementet 
via dess Utvecklingsorganisation.  Den nya 
regeringskoalitionen har beslutat att RNW 
skall fokusera mer på sitt kärnområde (utan 
att specificera vad detta är). RNW:s generaldi‐
rektör Jan Hoek är nöjd med förändringen 
som har tycker är logisk: It is good that the 
importance of an international broadcaster for 
an internationally oriented country like the 
Netherlands is recognized and acknowledged. 
70% of every euro is earned abroad, so the 
Netherlands has a responsibility and an inte‐
rest in maintaining an active presence on the 
international stage. Men RNW kan drabbas av 
nedskärningar eftersom UD måste spara in 
cirka 1 miljard euro. 
 
Fakta:  Svenska utlandsradion som numera 
ingår i Sveriges Radio finansierades tidigare 
direkt av UD. Idag har Radio Sweden som er‐
känd internationell utlandsradio i stora delar 
avvecklats. 
 

Vinnare av stora radiopriset 2010 
Radioakademin har delat ut Stora Radiopriset i 
nio kategorier:  
 
Årets Morgonprogram ‐ Äntligen Morgon, Mix 
Megapol SBS Radio 
Årets Reportage – Kölnkonserten Anton Karis Sve‐
riges Radio P1/Ekot 
Årets Underhållning ‐ Lilla Al‐Fadji i P3, Sveriges 
Radio/Munck AB 
Årets Musik ‐ Tyst för fan – historien om Ebba Grön  
Årets kanalprofilering ‐ Radio 107,5 SBS Radio 
Årets folkbildare ‐ Matens pris Daniel Öhman och 
Malin Olofsson Sveriges Radio Ekot 
Årets Public Service ‐ Elin‐mitt sorgliga liv 
Årets PLR‐station ‐ Bandit Rock. MTG Radio 
Årets Närradio ‐  Radio UPF, Radio AF Lund 
 
Årets Specialpris – Radiosporten, Sveriges Radio 
Årets Rookie ‐ Jonatan Unge, Sveriges Radio P3/ 
Malmö 
Årets Hederspris ‐ Claes” Clabbe” af Geijerstam 
TNS‐SIFO:s pris ‐ Årets mest populära programle‐
dare: 
‐ Bästa kvinnliga programledare: Lotta Bromé ‐ 
Sveriges Radio  
‐ Bästa manliga programledare:  Adam Alsing ‐ Mix 
Megapol  
‐ Nielsen Musics pris – Årets mest spelade svenska 
låt: Keep on walking spelades inte mindre än 6946 
gånger sedan Radiogalan förra året. På andra re‐
spektive tredje plats finns Robyn ”Dancing on my 
own” och Darin ”Viva la vida” 
Om Radioakademin: 
http://www.Radioakademin.org 

Internetradio via tv:n  
Philips TV‐apparater får tillgång till tusentals 
radiostationer, tack vare ett samarbete med 
det amerikanska bolaget Radiotime. På alla 
Philips‐modeller med tjänsten Net TV ska man 
kunna lyssna på 20 000 radiostationer från 
hela världen. Detta tack vare en ny applikation 
som har tagits fram av Radiotime. Det blir 
även en Radiotime‐applikation för Philips 
Streamium‐produkter. Dallas‐baserade Radio‐
time finns redan som en webbaserad tjänst 
och i ett stort antal mobiler och nätradiomot‐
tagare. Bland annat används Radiotime av 
Sonos, Logitech Squeezebox och Windows 
Media Center.  (Radionytt) 
 



  11 

allmänt 
 
Media och valet i USA 

‐ Investerare i protest mot Murdochs stöd 
till republikanerna 
Mediemogulen Rupert Murdoch har beslutat 
att hans News Corp. skall donera $2 miljoner 
till republikanska partiet i USA. Investerar‐
grupper i London och New York kommer att 
på olika sätt visa sitt missnöje mot att Rupert 
på detta sätt stöder oppositionen mot Obama. 
Nyligen stödde News Corp också med $1 milj 
US Chamber of Commerce, som är en lobby‐
organisation inom affärsvärlden som driver en 
intensiv kampanj för att Republikanerna skall 
återta kontrollen i kongressen. Organisationen 
har förbundit sig att spendera hela $75 miljo‐
ner på valrörelsen. News Corp. har också gett 
$1 milj till republikanska kandidater i kon‐
gressvalet. 
 
‐ Obama:  
Fox journalistik kan skada tillväxten 
I en intervju i Rolling Stone har president Ba‐
rack Obama kommenterat journalistiken i den 
högerextrema tv‐kanalen Fox News, som ägs 
av mediemogulen Rupert Murdoch. "Ett hot 
mot långsiktig tillväxt", var presidentens dom. 
Fox News och dess programledares subjektiva, 
polemiska och starkt högerorienterade journa‐
listik har genererat minst lika mycket fasa hos 
USA:s vänster som den har dragit publik. Ofta 
har Obama pekats ut som kommunist eller 
socialist i kanalens debattprogram. 
 
I intervjun får han frågan om han tycker att 
Fox News är ett bra fenomen för landet. 
Obama svarar att landet har en tradition med 
fri press, och en press som också är subjektiv. 
Den objektiva pressens gyllene år var en gans‐
ka kort tidsrymd i vår historia. Innan dess 
fanns sådana som Hearst som medvetet an‐
vände sina tidningar för att föra fram sina 
åsikter, säger han. Jag tycker att Fox är en del 
av den traditionen ‐ den av en del av tradition 
som har en tydlig ståndpunkt, det går inte att 
förneka. Det är en ståndpunkt jag inte håller 
med om. Det är en ståndpunkt som jag tror i 
slutändan är skadlig för den långsiktiga tillväx‐
ten i ett land som har en vital medelklass och 
är konkurrenskraftig i världen. Det framgår 

inte i intervjun om Obama tycker att själva 
den subjektiva, polemiska journalistiken eller 
det specifika innehållet i Fox tillämpning av 
denna som han tror hotar USA:s ekonomiska 
dynamik. (Journalisten) 

‐ Miljarder till reklam,  
mer lögner i valrörelsen 
Under gångna fem veckor i den amerikanska 
valrörelsen har nära $200 miljoner spenderats 
på politisk reklam, Detta är en 75‐procentig 
ökning från motsvarande period 2008 enligt 
Wesleyan Media Project. Totalt sedan årsskif‐
tet har $367 miljoner lagts ut, en ökning med 
68 % från 2008.  Dessa stora belopp kan vara 
särskilt tänkvärda när den politiska propagan‐
dan blir alltmer påträngande och osaklig. 
 
Reklam från ”Super PCAs” och andra politiska 
grupper har visat sig i en överväldigande grad 
sprida överdrifter och lögnaktigheter enligt 
faktaanalys av PolitiFact. Av 31 påståenden i 
tv‐reklaminslag från grupper som American 
Crossroads och Patriot Majority PAC fick 42 % 
graderingen Halvsanning, 23 % Nästan sant 
och 13 % Falskt eller ”Eld i byxan”. Endast fem 
av 31 påståenden från grupperna fick grade‐
ringen Ganska sant och endast två fick Sant!  
(Politico, National Public Radio) 

Vuxencensuren upphör 
I regeringens kulturproposition noteras att 
vuxencensuren tas bort, och den nya myndig‐
heten Statens medieråd inrättas från årsskif‐
tet. Statens biografbyrå läggs ned. Den nya 
myndigheten får en budget på 16,8 miljoner 
kr, och kommer huvudsakligen att ägna sig åt 
skydda barn och unga mot skadlig mediepå‐
verkan, samt att stärka dem från som med‐
vetna medieanvändare. 

Mediepolitiska ledamöter  
i nya Riksdagen  
I regeringen blir Lena Adelsohn Liljeroth kvar 
som kulturminister med ansvar för mediefrå‐
gorna. Men i Riksdagen har det skett en hel 
del förändringar. Så här ser det ut i de två 
utskott som har ansvar för radio‐ och tv‐
frågor; konstitutions‐ resp. kulturutskottet. 
 
Konstitutionsutskottet (KU) 
 
Ordförande Eriksson, Peter (mp)  



  12 

Vice ordförande Bill, Per (m)  
Hultqvist, Peter (s) 
Norlén, Andreas (m) 
Petersson, Helene i Stockaryd (s) 
Elinderson, Lars (m) 
Gustafsson, Billy (s) 
Sigfrid, Karl (m) 
Andersson, Phia (s) 
Granbom Ellison, Karin (fp) 
Hoff, Hans (s) 
Johnsson, Per‐Ingvar (c) 
Ekström, Hans (s) 
Lunderquist, Kajsa (m) 
Skånberg, Tuve (kd) 
Åkerlund, Jonas (sd) 
Sydow Mölleby, Mia (v) 
 
Kulturutskottet (KrU) 
 
Ordförande Högman, Berit (s)  
Vice ordförande Nylander, Christer (fp)  
Magnusson, Cecilia (m) 
Brodén, Anne Marie (m) 
Johnsson, Peter (s) 
Montan, Göran (m) 
Engle, Kerstin (s) 
Hoffstedt, Gustaf (m) 
Svedberg, Per (s) 
Zedell, Christina (s) 
Flanking, Anders (c) 
From, Isak (s) 
Svensson, Michael (m) 
Ehn, Tina (mp) 
Carlson, Andreas (kd) 
Karlsson, Mattias (sd) 
Berg, Bengt (v) 
 
Ovan redovisas inte suppleanter. Samtliga 
riksdagsledamöter kan nås via telefon 08 786 
4000 eller per e‐post för‐
namn.efternamn@riksdagen.se 

It‐minister i nya regeringen 
För första gången har Sverige officiellt en it‐
minister. Tidigare infrastrukturminister Åsa 
Torstensson har lämnat sitt uppdrag och 
Anna‐Karin Hatt (c) tar nu över alla it‐frågor i 
regeringen med titeln it‐ och regionminister; 
också biträdande 
näringsminister. 
Catarina Elmsäter 
Svärd (m) blir ny 
infrastrukturminister 
vilket innebär att 
Anna‐Karin Hatt kan 
ha ett mer renodlat 
fokus på it.   

Hon har sedan 2006 varit statssekreterare för 
Centerpartiets samordningskansli vid Stats‐
rådsberedningen. Hon har studerat  statsve‐
tenskap, internationella relationer och freds‐ 
och konfliktkunskap vid Göteborgs Universi‐
tet. Hon har tidigare arbetat som bland annat 
ledarskribent, varit vice vd på pr‐byrån Kind & 
Partners och vd på friskoleföretaget Didaktus.  
 
I sin regeringsförklaring sade statsminister 
Reinfeldt: Tillgång till goda elektroniska kom‐
munikationer underlättar vardagen och är en 
förutsättning för att företagare ska kunna 
bedriva verksamhet i hela landet. Dessutom 
lyfte han fram vikten av ett fritt internet och 
sa att arbetet för nätets frihet och säkerhet 
ska ges ny styrka.(Computer Sweden) 

Qbrick störst på webb‐tv i Europa 
Svenska Qbrick har förvärvat det danska 
marknadsledande Webb TV‐bolaget Arkena. I 
och med affären och sammanslagningen av 
bolagen blir Qbrick det största europeiska 
bolaget inom Streaming Media, det vill säga 
Webb‐ och Mobil‐TV. Detta är en mycket bra 
affär för två nordiska bolag som gemensamt 
bildar det största europeiska bolaget i i bran‐
schen, säger Eric Matsgård VD på Qbrick. I 
Norden tittar man mest av alla européer på 
Webb och Mobil TV. Med vår gemensamma 
erfarenhet av Norden blir vårt erbjudande 
starkt när den europeiska marknaden tar fart 
på allvar de närmaste åren. Qbrick kommer i 
och med detta att ha drygt 70 medarbetare i 
Norden och omsätta över 100 MSEK under 
2010. www.qbrick.com 

Över 200 orter får 4G‐nät under nästa år  
Telias 4G‐nät lanserades i december 2009 och 
erbjuder hastigheter upp till 80 Mbit/s. Det 
finns redan i delar av Stockholm, Göteborg 
och Visby. Under 2011 börjar utbyggnaden på 
riktigt. Operatören uppger att drygt 200 orter i 
landet ska få tillgång till den snabba mobila 
anslutningen. I samband med 4G‐utbyggnaden 
ska operatören även passa på att öka kapaci‐
teten i de befintliga näten. Vi stärker och ökar 
nu kapaciteten i alla våra nät för att möta 
kundernas kommunikationsbehov och inte 
minst den ständigt ökade aptiten på band‐
bredd, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitets‐
tjänster på Telia. 4G.  
 



  13 

Halva dagen med medier 
Mer har förändrats i mediekonsumtionen de 
senaste två åren än under de 30 föregående 
åren säger Bruce Friend som är chef för ame‐
rikanska analysföretaget Ipsos OTX MediaCT.  
Enligt en undersökning man gjort med 7.000 
konsumenter i åldern 13‐74 på nätet tillbring‐
ar människor idag hälften av sin vakna tid i 
interaktivitet med medier samtidigt som man 
har ökat sin konsumtion med en hel timme 
per dygn under de två senaste åren. Detta är 
mer tid än vad man ägnar sig åt att arbeta 
eller sova. Man tror att denna intensiva ut‐
veckling fortsätter i och med att en andrage‐
nerations apparater bli vanligare. Enligt un‐
dersökningen äger nu 24 % smartphones typ 
Iphone som kan användas på nätet samtidigt 
som innehavet av vanliga mobiltelefoner sjun‐
kit från 81 till 65 procent sedan 2009. (The 
Wrap) 

Cecilia Stegö Chilò:  
SD kom alldeles för enkelt undan 
Expos ansvarige utgivare Robert Aschberg har 
tagit in Cecilia Stegö Chilò, f.d. kulturminister i 
styrelsen. Hon ser fram emot uppdraget: Få 
saker engagerar mig mer än försvaret av det 
öppna samhället. Jag har följt de främlingsfi‐
entliga krafternas framfart på nära håll i Eu‐
ropa och vet att det behövs ett brett engage‐
mang om inte deras enkla lösningar och bud‐
skap ska bli framgångsrika, säger Cecilia Stegö 
Chilò. Hon är förvånad över att Expos kart‐
läggning av Sverigedemokraterna inte fick 
större uppmärksamhet: Jag tycker att Sverige‐
demokraterna kom alldeles för enkelt undan. 
Uppgifterna var starka. De motiverade ett 
större utrymme och betydligt skarpare frågor 
från mediernas sida, säger hon. Expo avslöjade 
nyligen att 45 av Sverigedemokraternas kan‐
didater har kopplingar till vit‐makt‐miljön. 
Enligt Expos granskning förnekade SD‐
kandidater Förintelsen, det skrevs under mejl 
med nazistiska hälsningar och det donerades 
pengar till nazistiska grupper i samhället. 
 
Cecilia Stegö Chilò har varit in‐ och utrikespoli‐
tiskkommentator i flera medier, chef för Tim‐
bro och under några dagar hösten 2006 kul‐
turminister. Stiftelsen Expo är en svensk stif‐
telse som ger en tidskrift med samma namn. 
Stiftelsens mål är att upplysa allmänheten om 
rasism och främlingsfientlighet. (Resumé) 

 
Dawit Isaak nominerad till yttrandefrihetspris 
Dawit Isaak, den fängslade svensk‐eritreanske 
journalisten, har nominerats till Europaparla‐
mentets Sacharovpris. Bakom nomineringen 
står de svenska ledamöterna i ALDE‐gruppen: 
folkpartisterna Olle Schmidt, Marit Paulsen 
och Cecilia Wikström, samt centerpartisten 
Lena Ek. Totalt har nio personer och organisa‐
tioner, som på olika sätt försvarat de mänskli‐
ga rättigheterna och yttrandefriheten, utsetts 
till kandidater till årets Sacharovpris. Vinnaren 
utses på torsdag 21 oktober. 15 december 
hålls prisceremonin i Strasbourg. 

Europaparlamentet: 
‐ Betänkande om  
harmoniserad upphovsrätt  
Brott mot immateriella rättigheter är ett väx‐
ande problem i EU, exempelvis nedladdning av 
musik och litteratur. Därför röstade Europa‐
parlamentet för en icke‐bindande resolution 
där ledamöterna efterlyser ett stärkt skydd av 
upphovsrätten på EU‐nivå. Bland annat kritise‐
rar resolutionen EU‐kommissionen för avsak‐
naden av ett gemensamt europeiskt licenssy‐
stem och uppmanar den att utveckla ett li‐
censsystem snarast. Parlamentet påpekar att 
det också saknas nödvändiga data för en har‐
monisering och menar därför att kommissio‐
nen bör göra en oberoende utredning innan 
förslaget presenteras. Under debatten i kam‐
maren kritiserade piratpartisten Christian 
Engström (De gröna/EFA) förslaget och mena‐
de att en oberoende utredning borde ha initi‐
erats av parlamentet före resolutionen lades 
för att ge tydligare direktiv till kommissionen. 
Resolutionen godkändes med 328 röster för, 
245 emot och 81 nedlagda. 

Statlig satsning på digitala biografer 
Regeringen satsar 60 miljoner kr under fyra år 
från 2012 för digitalisering av biografer. Sats‐
ningen görs för att ett stort antal biografer, 
främst på mindre orter, riskerar att slås ut då 
de inte klarar omställningen till digital teknik 
på egen hand. Genom skifte till den digitala 
tekniken kan biografer över hela landet erbju‐
da aktuella filmer och ett mer varierat utbud 
än tidigare. Därutöver får biograferna möjlig‐
het att visa evenemang, som t.ex. opera‐, mu‐
sik‐ och teaterföreställningar liksom stora 
idrottsevenemang. Det kan handla om direkt‐



  14 

utsändningar från Metropolitan i New York, 
Dramaten, Kungliga Operan och Stockholms 
Konserthus. Vi är mycket glada över att kunna 
genomföra denna satsning säger näringsminis‐
ter Maud Olofsson och kulturminister Lena 
Adelsohn Liljeroth. Det innebär att många 
biografer på mindre orter inte behöver läggas 
ned, utan istället kan få nytt liv med digital 
teknik och erbjuda besökarna mer upplevelse 
än tidigare. 
 
Samtidigt ges nya möjligheter till ökad till‐
gänglighet av film för publik med funktions‐
nedsättning. Exempelvis kan teknik med i för‐
väg inspelade syntolkningsljudspår utvecklas. 
Filminstitutet kommer att administrera sats‐
ningen på digitalisering av biograferna. 

Stöd till brittisk filindustri från tv‐kanal 
Offentligägda men reklamfinansierade Chan‐
nel 4 har nu beslutat att öka sin filmbudget 
med 50 % vilket betyder att brittisk filmindu‐
stri får en injektion om 5 miljoner pund (53 
milj kr). Detta är särskild välkommet då British 
Film Council kommer att läggas ned.  
 
läsvärt 

Partierna och filmpolitiken 
Det har med rätta sagts att politiker inte visar 
något större intresse för filmsituationen efter‐
som det finns ett filmavtal som reglerar villko‐
ren. Men sällan eller aldrig har politiker från 
alla riksdagspartier så bedyrat sina kärlekar till 
filmen, som när de inför valet på inbjudan av 
Filmnyheterna fått skriva ned sina förslag till 
en framtida filmpolitik och uttrycka sina åsik‐
ter om film. Gunnar Furumo, tidigare verksam 
inom Teaterförbundet, har i Filmnyheterna 
gjort en intressant granskning av partiernas 
syn på filmsituationen.  

http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Alla‐
forlitar‐sig‐pa‐ett‐nytt‐filmavtal/ 

"Mediernas självfixering blir deras död" 
Men istället för att reda ut vilka konsekvenser 
partiernas politik skulle få för väljarna ägnade 
medierna sig till stor del åt metajournalistik i 
valrörelsen. Om medierna ska fortsätta vara 
relevanta måste de börja rapportera om sina 
konsumenters vardag igen, skriver Martin 
Schori i en tänkvärd krönika i Dagens Media. 
http://www.dagensmedia.se/asikter/kronikor
/article2479253.ece 
 
 
Evenemang 

Ansvar och gränser 
Konferens om public service i Norden på te‐
mat Kampen om publiken kl 09.00‐16.00 den 2 
december 2010 i Sibeliussalen, Finlandsinsti‐
tutet, Stockholm.  Många intressanta ämnen 
tas upp och talarlistan är befriande eftersom 
den består av personer med hellre kunskap än 
kändiskap. I programmet finns bl.a. ett block 
om Minoriteterna och public service. Ansvar 
och gränser en serie om fem nordiska konfe‐
renser om de väsentliga framtidsfrågorna för 
public service i Norden med avsikt att sprida 
relevant och mångsidig kunskap om verksam‐
hetens funktion och förutsättningar. 
http://www.nordenifokus.se 

CIVILMEDIA 11 
hålls på Salzburgs universitet i Österrike 14‐16 
april 2011. Temat är denna gång: Community 
Media for Social Change: Low Treshold – High 
Impact.  Detta är femte året Civilmedia hålls i 
Salzburg.  http://civilmedia.eu 

 

 
*** 


