
 
ledare 
Skall ett val vara kul i tv? 
Vem var den stora vinnaren i det amerikanska mellanvalet häromveckan?  Republikanska partiet? Nej. The Tea 
Party? Nej. Vinnaren var utan tvekan Fox News skriver Karl Frisch i Huffington Post. Kanalen lyckades bättre än 
någon annan försvaga president Obama och ta kontroll över representanthuset.  Om man tror att detta val inte 
berör oss i Sverige så var det helt enkelt kul att följa valvakorna och förundras hur kunskapslösa kan erövra 
makten. Medborgare som slåss med konstitutionen i handen utan att veta vad som står i densamma.  Resulta‐
tet var dock ett rejält bakslag inte enbart för den amerikanska demokratin utan också för övriga världen, som 
nu bl.a. knappast kan få med sig supermakten på klimattåget eller slutföra nödvändig fredsprocess i Palestina. 
Risken är också påtaglig att det blir än värre om två år när översteprästerna på Fox News lyckas övertyga Sarah 
Palin om att bli president. Hon markerar sin ovilja till detta idag, men det hör som bekant till spelet. Har italie‐
narna röstat på Berlusconi så kan nog amerikanerna rösta in Palin. Kvantitet är alltid mer systemdemokratisk 
än kvalitet.  
 
Fox News är den mest politiserade tv‐kanal världen har skådat utanför diktaturstater med tv‐monopol. På 
många vis börjar den likna stats‐tv i forna Sovjet. Fox News, som nu är störst av nationella kanaler i USA, drivs 
som en privat åsiktsverkstad av en av världens mäktigaste mediemoguler Rupert Murdoch. Han kontrollerar 
även en stor del av brittiska medier; en tredjedel av dagspressen och har majoriteten i satellit‐tv‐bolaget BskyB. 
Han vill nu ta över BskyB helt (se notis i detta nyhetsbrev).  Murdoch brukar använda sina tidningar för att stöd‐
ja det parti som han räknar med skall gynna honom när regelverk på medieområdet ändras eller tillkommer. 
Han stödde Blair på sin tid, men denna gång blev det Cameron. I den brittiska debatten har det framskymtat 
tankar om att Fox News kommer att få en brittisk eller europeisk systerkanal. När Murdoch i demokratins 
namn tar kontroll över medierna, kongressen blir ett teparty och Sarah Palin hamnar i Vita Huset kommer ge‐
neralerna i Burma att halvt garva ihjäl sig. Underhållning till döds… 
 
En motkraft till Murdoch och hans gelikar är förstås public serviceradion och televisionen. BBC är också ett 
hatobjekt för honom. I Sverige har public serviceföretagen ett enormt stort förtroende i jämförelse med andra 
medier. Det råder politisk konsensus om att behålla en stark public service. Men SVT:s största fiende kan finnas 
inom företaget själv. Dess ledning verkar vara mer ängslig än visionär. Finns det tillräcklig kompetens och en 
bra organisationsstruktur för 2010‐talet?  
 
Ett av SVT:s misstag just nu är att låta sig påverkas av de kommersiella kanalernas attityder och former. Reklam 
för egna program i form av tjatiga trailers speglar en rädsla över att ingen skall titta. Men retar desto fler. SVT:s 
största missgrepp är att försöka göra underhållning av politik. Valvakan var en stor besvikelse för de som tar 
valet på djupaste allvar. De som förväntade sig detaljerad bevakning av landets alla hörn och seriösa analyser 
även på regionalt plan. Kritiken har också varit förödande i andra medier (se notis i detta nyhetsbrev). Dags för 
SVT:s ledning att göra en pudel och lova att aldrig mer försöka göra något kul av valet. Ett seriöst SVT är vad vi 
behöver. På ett ökat avstånd från reklamkanalerna – och förstås rena rama motsatsen till Fox News. Där har 
man kul ända fram till galgen… 
 
 

 
Redaktör & Ansvarig utgivare: Christer Hederström 

Redaktionsråd: Gunnar Bergvall och Ola Stockfelt, Teknik & Distribution: Ideosphere  
Redaktionen: redaktion@publicaccess.se   tel 0733‐249750 

Om abonnemang och annat: http://www.publicaccess.se  
 

 

 

 

PUBLIC ACCESS  2010 : 10     
 Nyhetsbrev om radio, TV, film och andra medier 

‐ mediepolitik, yttrandefrihet och teknik – 
 11 november 2010 

www.publicaccess.se 
 



radio och tv 
 
Brittiska sparchocken  
drabbar BBC hårt 
De brittiska budgetnedskärningarna. som är 
de värsta sedan andra världskriget och som 
innebär bl.a. att 490.000 offentliga tjänster 
försvinner, drabbar också BBC med en ned‐
skärning om 16 %. Tv‐licensen £145.50/år 
fryses i sex år och BBC måste också 2015 ta 
över hela finansieringen av utlandstjänsten 
World Service från Utrikesdepartementet 
£272 miljoner per år och för bevakningstjäns‐
ten BBC Monitoring liksom för den walesiska 
tv‐kanalen S4C. BBC får också ta hela ansvaret 
för lanseringen av snabbt bredband på lands‐
bygden och rikstäckande digitalradio.  
 
Den totala kostnad som drabbar public servi‐
ceföretaget motsvarar vad det kostar för BBC 
att driva de fem nationella radiokanalerna. 
Chefen för BBC Global News Peter Horrocks 
varnar parlamentarikerna för att 300 jobb 
riskeras på BBC World Service samtidigt som 
en del sändningar på utländska språk kan slo‐
pas. 
 
I de slutna överläggningarna mellan regering‐
en och BBC inför budgetbeslutet hotade sty‐
relsen för ägarstiftelsen BBC Trust att avgå om 
BBC tvingades ta statens kostnader för att 
gratis tv‐licens för alla britter över 75; 556 
miljoner pund. Att behålla gratislicensen för 
pensionärerna var ett av David Camerons val‐
löften. Staten står nu även fortsättningsvis för 
denna finansiering.  
 
Danmarks Radios chef avgick  
DR:s VD Kenneth Plummer avgår med anled‐
ning av uppgifter i boken Plummer – summen 
av kardemommen. Till författaren Kurt Lassen 
avslöjade Plummer namnen på andra kandida‐
ter vid rekryteringen av en ny DR‐VD för fem 
år sedan. Detta för att slippa få sitt privatliv 
omskrivet i boken. Att vidareförmedla sådana 
uppgifter är straffbart enligt dansk lag. Plum‐
mer angriper i boken även de tidigare DR‐
cheferna Lisbeth Knudsen och Lars Vesterløk‐
ke för att ha fifflat med räkenskaperna. De två 
är idag är chefer för dagstidningsförlaget Ber‐
lingske Medier respektive nyhetsbyrån Ritzaus 
Bureau. 
 

I ett pressmeddelande från DR förklarar 
Plummer varför han nu väljer att avgå. Jag har 
idag tagit konsekvensen av den senaste tidens 
uppmärksamhet kring min person och medde‐
lat DR:s styrelseordförande att jag ämnar 
lämna min ställning. Jag är glad för mina fem 
år på DR och känner att DR som medieverk‐
samhet har kommit på rätt kurs – både eko‐
nomiskt och organisatoriskt. Jag tycker mycket 
om DR och vill därför inte heller att min person 
flyttar fokus från DR, säger Kenneth Plummer i 
pressmeddelandet. Maria Rørby Rønn, som är 
företagets juridiska och politiska sekretariat, 
utses som tillförordnad VD för 
DR. Rekryteringen av en ny VD sätts igång så 
snabbt som möjligt.  
 
Styrelseordföranden Michael Christensen 
kommenterar avgången: Jag beklagar att 
Kenneth Plummer väljer att gå, men jag för‐
står hans beslut. Kenneth Plummer har gjort 
otroligt mycket för DR under de gångna fem 
åren. Han ställdes inför en svår uppgift vid ett 
minst sagt svårt läge i DR‐s historia. Plummer 
har till fullo löst sin uppgift och har varit starkt 
bidragande till att få DR på rätt kurs efter 
budgetöverskridelserna i samband med byg‐
get av DR Byen. Också organisatoriskt har han 
stått i spetsen för den nödvändiga omstruktu‐
rering som säkrar att DR är rustat att möte 
framtidens krav som mediehus och kulturinsti‐
tution. (Radionytt) 
 

television 
 

NRK3 hotar 
kommersiell tv 
Med den flera tittarsuccéer slår den nya tredje 
public servicekanalen NRK3 igenom men de 
kommersiella kanalerna tycker inte om ut‐
vecklingen. Programdirektören i TVNorge Ei‐
vind Landsverk menar att NRK3 programmeras 
som en kommersiell kanal.  De programmer 
på samme måte som en kommersiell kanal. 
Klart de utgjør en trussel for oss. Kanalen spi‐
ser av det kommersielle markedet, säger han. 
NRK:s tv‐chef Arne Helsingen säger att man 
inte är ute för att konkurrera med de kom‐
mersiella kanalerna. Jeg er ikke så sikker på at 



  3 

programmer Trekant og Radiorespesjonen ville 
blitt satt opp på kommersielle kanaler. Efter 
att NRK tidigare lyckats med barnkanalen NRK 
Super ser också den nye kanalen NRK3 ut att 
bli en framgång både på dagtid och på kvällar. 
(Kampanje) 

TV4 minskar personalen  
TV4‐Gruppen omsatte drygt 5,5 miljarder kr 
förra året ‐ och redovisade ett rörelseresultat 
på 624 miljoner kr. Samtidigt har efterfrågan 
på tv‐reklam aldrig varit högre, och koncer‐
nens kanaler har varit slutsålda under våren 
och hösten. Trots det ser TV4‐Gruppen över 
sin organisation. Enligt uppgifter till Dagens‐
media.se kan upp till 10 procent av personal‐
styrkan vara borta inom fyra års tid, sannolikt 
till viss del genom att koncernen inte ersätter 
naturliga avgångar. I dag sysselsätter koncer‐
nen, enligt sitt senaste bokslut, lite drygt 1 000 
personer. Med andra ord riskerar 100 tjänster 
att försvinna.  
 
TV4‐Gruppens kommunikationsdirektör Gun‐
nar Gidefeldt säger att koncernen inte har satt 
några exakta siffror. Vi tittar hela tiden på sätt 
att arbeta effektivare och smartare. Vi har stor 
konkurrens från reklamkanaler och public ser‐
vice och den kommer inte att minska fram‐
över, säger han. Men vi vill samtidigt kunna få 
ut mer av det arbete vi gör. Det här är ingen 
unik vändning, så här har vi alltid arbetat. 
Exakt hur stor personalstyrka koncernen 
kommer att ha framöver beror på TV4:s fram‐
tida utbud, säger Gidefeldt. (Dagens Media) 

Tallinn TV -  
ett exempel på stadens fåfänga 
Fastän att det estniska kulturministeriet utfär‐
dat ett sändningstillstånd för kommunfinansi‐
erade Tallinn TV tycker kulturministern Laine 
Jänes att det ju finns många högkvalitativa tv‐
kanaler i landet och att en egen kanal för Tal‐
linn är ett slöseri med skattemedel särskilt 
med tanke på att staden just nu inte är i gott 
finansiellt skick Hon menar att Tallinn TV är ett 
exempel på stadens fåfänga. Tallinn TV skall 
starta vid årsskiftet och sända minst åtta tim‐
mar per dygn.   
 
Allt fler arabiska tv-kanaler 
Antalet satellitkanaler i den arabiska regionen 
uppgår nu till 733. Detta är utöver de satellit‐
kanaler som sänder från andra regioner som 

Europa och USA. Vid ett internationellt möte i 
Tunis sade ordföranden för Arab States 
Broadcasting Union Riyadh Najm, att 609 ka‐
naler av dessa drivs i privat regi medan 124 är 
offentligägda. 142 är betal‐tv och resten gra‐
tiskanaler. De flesta kanaler sänder från s.k. 
free‐zone media centres i Dubai, Egypten och 
Jordanien utan offentligt fastställda regelsy‐
stem.  Dr Najm sade att tittarna är bortskäm‐
da med valfrihet, men innehållet i många av 
kanalerna inte var acceptabelt, varken socialt 
eller moraliskt. Försök har gjorts att komma 
överens om en panarabisk innehållspolicy för 
satellitkanalerna, men det har endast resulte‐
rat i frivilliga riktlinjer. (Asia‐Pacific Broadcas‐
ting Union) 
 
Främlingsfientligt parti  
vill förbjuda al-Jazeera 
Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard vill förbjuda 
satellit‐tv‐kanalerna al‐Jazeera och al‐Arabiyya 
i Danmark. Hon menar att dessa TV‐kanaler 
sprider ett hatiskt budskap och vill även för‐
bjuda paraboler i ett bostadsområde i Odense. 
Kjærsgaard anser att kanalerna sprider hat 
och motverkar integrationen.  Kanalerna är 
internationellt erkända nyhetsmedier. Pia 
Kjærsgaard verkar inte veta särskilt mycket 
om saken, säger professor Jakob Skovgaard‐
Petersen till Berlingske Tidende. Partierna i 
nuvarande borgerliga regeringskoalitionen 
delar dock inte stödpartiets åsikter. 
 
 
Problem för religiös tv i Danmark 

Kristna högern  
mister danska sändningstillstånd 
Två s.k. kristna tv‐stationer ‐ TV7 och UCB ‐ 
har med omedelbar verkan fått sina sänd‐
ningstillstånd på DTT indragna i det regionala 
Kanal Østjylland. Vid en stickprovskontroll i 
maj fann radio‐ och tv‐myndigheten att tv‐
kanalerna inte har sänt egenproducerade pro‐
gram i enlighet med det statliga stöd som de 
erhållit. T.ex. har en kanal angett att utlands‐
producerade program som textats på danska 
är egenproduktion. 
 
Nämndens kontroll kom efter kraftig kritik 
från Peter Kramer, chef för TV 2/ Østjylland 
och Erik Meistrup, chef för Mediehus Århus 
och ordförande för Tv‐Samvirket i Østjylland. 
De kunde flera gånger konstatera att reglerna 



  4 

överträtts av de kristna kanalerna. Nu måste 
TV7 och UCB betala tillbaks DKK 676.000 resp. 
229.000 kr till staten. Dessutom måste Faglig 
TV, som kommit undan med en varning, beta‐
la tillbaks hela 1,2 millioner i för mycket utbe‐
talt statsstöd. (TV‐Nyt) 

 
Riksorganisationen SLRTV (Sammenslutningen 
af Lokale Radio‐ og TV‐stationer) uttrycker sin 
tillfredsställelse för att Radio‐ och tv‐nämnden 
börjat syna flera tv‐stationer i sömmarna. 
Organisationen är glad över att man fått rätt i 
sina tvivel om hur bidragssystemet utformats. 
De religiösa kanalerna har i år fått en stor an‐
del av den gemensamma statliga bidragspot‐
ten (i år ca DKK 30 miljoner), som finansierad 
genom medieavgiften (tv‐licensen).  
 
SLRTV har i flera remissvar varnat Kulturmini‐
steriet att lägga ned de tidigare de lokala ra‐
dio‐ och tv‐nämnderna, men tidigare kultur‐
ministern Brian Mikkelsen tog ändå bort den 
lokala förankringen. SLRTV menar att detta 
öppnade portarna för bidragsfusket på lokal‐
radio‐tv‐området. ”…ingen kan hverken for‐
vente eller forlange, at ét centralt nævn skal 
kunne føre et kvalificeret tilsyn med 220 regi‐
onale og landsdækkende tv‐stationer og 160 
lokale radiostationer. Slet ikke når nævnets 
sekretariat er så underbemandet, som tilfæl‐
det er. SLRTV är positiv till att det i det nya 
medieavtalet har bestämts att en arbetsgrupp 
skall undersöka om möjligheterna att säkra en 
lokal förankring så att dagens liknande pro‐
blem inte skall inträffa igen.  
 
Kristne tv‐stationer gör mer skada än nytta 
Kristna tv‐program på de nya regionala kana‐
lerna är så eländiga att de skrämmer folk för 
den kristna kyrkan menar kyrkofolket enligt 
Kristeligt Dagblad. Kanalerna har gjort mer 
skada än nytta. Jeg er ked af kvaliteten af de 
programmer, som mange af de kristne tv‐
stationer viser. Jeg mener, at programmerne 
har gjort mere skade end gavn for kirkerne i 
Danmark. Når de dårlige programmer domine‐
rer, går det også ud over de stationer, der 
laver gode programmer. Seerne ender med at 
putte alt kristent tv i samme bås, og kristent tv 
får dermed et frygteligt dårligt ry, säger Tore 
Pansell, direktör pingstkyrkliga Københavns 
Kristne Radio/ TV (KKR/ TV). Han pekar också 
på att programmen inte passar en dansk pu‐
blik. De är för amerikanska och för penningfix‐

erade.  Religionssociologen Peter Fischer‐
Nielsen, forskare i religion och medier vid 
Aarhus Universitet, bekräftar att de nya kana‐
lerna är "præget af amerikanske tv‐
produktioner og af danske produktioner af 
dårlig teknisk kvalitet". (TV‐Nyt) 
 
Kristen kanal lämnar marknätet 
Det högerkristna UCB TV säger nu nej tack till 
att sända i de regionala regionerna i det dans‐
ka marknätet och övergick 5 november till 
enbart satellit som når hela Skandinavien. 
Orsaken är enligt UCB de dåliga tittarsiffrorna i 
marknätet. Man startade redan i helgen över 
THOR‐6 1* W.  
 
UCB TV tillhör UCBMEDIA.DK som ingår i ett 
internationellt nätverk United Christian 
Broadcasters med radio, tv, tryckta  och socia‐
la medier. Att globalt spridda religiösa kanaler 
lämnar marknätet i Danmark är goda nyheter 
för lokalt eller regionalt förankrade ideella 
organisationer som får mer och bättre sänd‐
ningsutrymme förutom att konkurrensen om 
den statliga bidragspotten minskar. 

Brittisk censur av Islam Channel 
Mediemyndigheten Ofcom har beslutat att 
den londonbaserade Islam Channel har brutit 
mot regelverket för radio och tv genom att i 
fem program 2008 och 2009 förespråka våld‐
täkt i äktenskapet, våld mot kvinnor och be‐
skriva kvinnor som bär parfym utanför hem‐
met som ”prostituerade”.  Islam Channel blev 
tidigare 2007 bötfällda av Ofcom (£30,000) för 
att ha brutit mot opartiskhetsregeln genom en 
ensidig bevakning av utrikes frågor och Mel‐
lanösternkonflikten. 
 
Tankesmedjan Quilliam har följt kanalens ut‐
bud under en tremånadersperiod och funnit 
att kanalen regelmässigt talar för våldsamma 
extremistsynpunkter och nedlåtande attityder 
mot kvinnor. Efter Quilliams rapport beslöt 
Ofcom att begära in ett antal program för 
granskning. Islam Channel har i sitt formella 
svar till Ofcom sagt att kanalen inte föresprå‐
kar eller uppmuntrar ”violence towards wo‐
men under any circumstances" eller heller 
”marital rape". (MediaGuardian) 
Fakta: Islam Channel startade 2004 och finns på 
flertalet satellitbaserade plattformar i Storbritan‐
nien. Räckvidden är hela Europa (utom Ryssland) 
samt Västafrika. 



  5 

Förödande kritik mot  
SVT:s valbevakning 
SVT:s valvaka blev en tittarsuccé, 2 miljoner 
såg den. Men kritiken mot de hurtfriska insla‐
gen var förödande. DN avslöjar i en ingående 
granskning att SVT‐ledningen reste till Köpen‐
hamn och studerade grannlandets partypräg‐
lade valrapportering. Årets valbevakning skul‐
le bjuda på en rejäl dos humor. Det var SVT‐
ledningens idé. De totalt 340 timmarna av mer 
beprövad valrapportering tryfferades därför 
med bl.a. Petter Settmans satirprogram ”Elfte 
timmen”, bidrag från komikerna Henrik ”Ting‐
eling” Dorsin, Peter ”1000 apor” Apelgren, 
Klara ”Mia och Klara” Zimmergren. En riktigt 
genomusel idé, enligt kritikerna. 
 
DN:s kulturchef Björn Wiman konstaterade att 
alla tv‐tittare var förlorare denna kväll: Den 
scen som utspelades när Sverigedemokrater‐
nas partiledare Jimmie Åkesson senare på 
kvällen anlände till SVT‐huset kan – ihop med 
Luuks möte med Bert Karlsson – gå till histori‐
en som en av SVT:s mest förnedrande stunder. 
Göran Greider, Dala‐Demokratens chefredak‐
tör, såg vakan som ett besked om att ”jakten 
på tittare har tagit över” inom SVT, ”när ett 
rasistiskt parti för första gången tagit plats i 
Sveriges riksdag, tycker de att vi ska gå runt 
och skratta”.  
 
Inom den danska public service‐televisionen 
DR är underhållningsvärde ett övergripande 
mål för bevakningen av valkvällen. Jakob 
Kwon Henriksen, operativ nyhetschef, beskri‐
ver de nutida valvakorna som ”partyn – men 
mer som nyårsafton än födelsedagskalas”.  
 
Mediekrönikören Rolf van den Brink, tidigare 
chefredaktör för Dagens media, ser SVT:s val‐
bevakning som en spegling av den tilltagande 
person‐fixeringen inom politiken. Det blir mer 
spännande att följa de enskilda partiledarna 
än själva politiken, och då hamnar man i Idol‐ 
och Melodifestivalspåret. Axel Andén, chefre‐
daktör på Medievärlden, tror att förlusten i 
trovärdighet är större än vinsten av att locka 
nya tittare med humor. Det finns grupper i 
samhället som det här valet var på blodigt 
allvar för – och då blir formatet närmast 
smaklöst.  
 
Moderate riksdagsledamoten och förre poli‐
tiske SvD‐chefredaktören Mats Johansson 

delar misstron mot humorgreppet. Han har 
fått beska reaktioner på SVT:s sändningar från 
sina väljare. Man vill inte se det mest seriösa vi 
har, ett riksdagsval, förvandlat till underhåll‐
ning. Det finns nog av sådant. Uppenbarligen 
trodde SVT denna gång inte på det politiska 
dramats egen attraktionskraft, konstaterar 
han. Humorinslagen signalerar en annan syn 
på public service‐uppdraget än den som ligger 
till grund för sändningstillståndet. Ledningen 
verkar fixerad vid siffror och kändisskap. Det 
leder till felaktiga prioriteringar; sökandet 
efter en ny Hyland som kan samla hela natio‐
nen. Det tyder på fantomsmärtor från mono‐
poltiden. Men riskerar inte låga tittarsiffror att 
under minera public service‐televisionens 
ställning och politiska stöd? Nej, tvärtom. Det 
ingår i uppdraget att utöver de breda pro‐
grammen också producera kvalificerade pro‐
gram, även om publikerna är begränsade. Jag 
har alltid förvånats över talet om ”få tittare” 
när man i själva verket har haft hundratusen‐
tals eller tiotusentals tittare. 
 
Åsikterna är många, men gemensamt för de 
sakkunniga som DN har talat med är en sti‐
gande oro för att SVT i alltför hög grad närmar 
sig de kommersiella konkurrenterna, (något 
också bland annat brittiska BBC i dag anklagas 
för). En dragning mot det lättuggade på be‐
kostnad av eftertanke och fördjupning. Något 
som blir särskilt vanskligt när den också tillåts 
omfatta den politiska journalistiken.    
 
Läs hela artikeln Danmark styrde SVT:s val på 
http://www.dn.se/kultur‐noje/nyheter/danmark‐
styrde‐svts‐val‐1.1194932 
 

Brittiska regeringen tvekar inför  
Murdochs maktambitioner 
Handelsministern Vince Cable har begärt att 
mediemyndigheten Ofcom skall utreda om 
News Corporations bud att med 12 miljarder 
pund ta full kontroll över BskyB är i allmänhe‐
tens intresse. On the basis of the information 
and submissions available to me, I have deci‐
ded that it is appropriate to issue an interven‐
tion notice in this particular case, säger Cable. 
The independent experts at Ofcom will now 
investigate and report to me on the media 
plurality issues that may arise from this propo‐
sed acquisition. Ofcoms rapport, som skall 
vara klar 31 december, skall utvisa vilken infly‐
tande övertagandet kan ha för mångfalden på 



  6 

mediemarknaden. Cable kommer sedan att 
lämna rapporten vidare till konkurrensmyn‐
digheten.  

Konkurrenter till Murdoch är bekymrade över 
storleken på ett bolag som äger fyra nationella 
dagstidningar bl.a. the Times och the Sun lik‐
som det största tv‐bolaget i omsättning. De 
skrev till Cable tidigare i år om detta. News 
Corporation tror dock att man får grönt ljus 
och har nu också meddelat Europakommissio‐
nen om sina avsikter. Kommissionen kommer 
att den 8 december meddela sitt beslut om 
man skall gå vidare med en s.k. fas 2‐utred‐
ning, som kan ta ett halvår att genomföra. 

Storbritannien är inte en bananrepublik 
‐ Politiker och filmproducent angriper Mur‐
dochs försök att ta över  
I en debatt i överhuset om mediemångfald 
sade Lord Puttnam välkänd filmproducent och 
vice ordförande för Channel 4 att Storbritan‐
nien var på randen av en slippery slope that 
could find us falling further and further under 
the influence of a US‐based owner with a high‐
ly questionable interest in the benefits of a 

diverse and 
flourishing plural 
media in the UK. 
Lord Puttnam sade 
till ledamöterna att 
den situation man 
nu står inför är 
oöverträffad och 
om den inte stoppas 

innebär den ett verkligt hot mot landets fler‐
faldiga, konsensusbaserade demokrati. The UK 
is not a banana republic and we do ourselves 
no favours whatsoever by appearing to beha‐
ve like one".   
 
Han menar att storleken på News Corpora‐
tions imperium kommer att ”frysa ihjäl” kon‐
kurrenter. 2016 när tv‐licensen skall förnyas 
kommer BskyB:s inkomster vara 220 % av vad 
BBC får in.  Puttnam påminner om vad som 
händer när tidningsföretag tar över tv‐kanaler. 
När Channel 5 togs över av ägaren till Daily 
Star och Daily Express nämndes Channel 5 i 
tidningarna 1073 gånger i år mot endast 92 
gånger 2009.  
Where should we in this country seek to draw 
the line between information and influence? 
frågar sig Puttnam. (MediaGuardian) 

Kommersiell kanal  
vill slippa optimerad publikjakt 
Ledningen för brittisk ITV (motsvarar TV4 i 
Sverige) beklagar att man har blivit inlåsta i ett  
"ratings rat race" som har tvingat huvudkana‐
len ITV1 att sända program inriktade på den 
lägsta gemensamma nämnaren. ITV‐chefen 
Adam Crozier håller med om att programta‐
blån har en anmärkningsvärd brist på mång‐
fald i jämförelse med för tio år sedan. Han 
menar att restriktioner ifråga om reklamtid 
har tvingat ITV jaga program för masspubliker 
som såpoperor och sådant.  ITV‐ordförande 
Archie Norman säger att We need to be able 
to move away 
from the 
ratings rat race 
we are caught 
in. Crozier 
säger att om 
man slapp det 
systemet med Contract Rights Renewal skulle 
man kunna isatsa mer på genrer som drama, 
kultur och fakta.   
 
CRR innebär att ITV1 straffas finansiellt om 
tittarsiffror sjunker. Reklamintäkterna har 
sjunkit med ca 22 % sedan CRR introducerades 
2003. ITV räknar med att ha förlorat £262 
miljoner på CRR. Detta har gjort att vi investe‐
rar mindre och mindre i program sade Crozier 
inför Överhusets kommunikationskommitté. 
Advertisers would like us to target more uni‐
que audiences, rather than the same audien‐
ces again and again but the system works 
against that, menar Crozier. Han tror också att 
ITV åter kan satsa på regionala nyheter om 
CRR slopas. (MediaGuardian) 
 
 

 
radio 
 

Brittisk-tysk digitalradiokanal  
för Sydasien 
BBC World Service och Deutsche Welle har nu 
startat en ny digital radiokanal med DRM‐
tekniken för Sydasien.  Kanalen sänder dagli‐
gen 1400‐1800 UTC de bästa programmen på 
engelska och hindi från BBC och DW. DRM‐
sändningarna innebär nästan FM‐kvalitet på 
kortvåg och mellanvåg, textinformation och 



  7 

elektroniska programguide (EPG). Man kom‐
mer att använda två sändare i regionen och 
täcka det mesta av Sydasien. Sändningarna 
sker på 13590 och 5845 kHz (SW) samt kom‐
pletterande 1700‐1800 UTC på1548 kHz. (BBC 
& DRM Consortium) 

EBU stödjer  
europeisk digitalradioövergång 
European Broadcasting Unions digitalradio‐
konferens i Belfast samlade mer än 150 dele‐
gater från 60 organisationer som godkände en 
handlingsplan för EBU New Radio Group 
(NRG) för att påskynda en säker framtid för 
digitalradio. Det handlar om de europeiska 
standarder som DAB, DAB+ och DMB liksom 
DRM. 
 
Syftet är sammanfattningsvis att  
‐ Övertyga EU om att driva på övergångspolicy 
på europeisk nivå och att säkra ett tillräckligt 
frekvensutrymme för framtiden 
‐ Att driva på samarbetsformer mellan offent‐
liga och privata radiobolag för att kunna ut‐
veckla digitalt innehåll och stödja publika 
kampanjer för digitalradio. 
‐ Att utveckla effektivt samarbete mellan ra‐
diobolag och biltillverkarna. 
För första gången i samverkar här de tre störs‐
ta organisationerna för digitalradiostandarder; 
WorldDMB,  DRM Consortium och Internet 
Media Device Alliance (IMDA).  

DAB-lyssnandet ökar inte längre 
De brittiska förväntningarna om att DAB vid 
en tidpunkt skall ersätta FM helt eller delvis 
har fått ännu ett bakslag. Andelen radiolyss‐
nande på DAB har ifrån kvartal 2 till kvartal 3 
inte ökat utan istället minskat något; från 15,8 
till 15,3 procent. Samtidigt har lyssnandet på 
Internet också gått tillbaks medan radiolyss‐
ning via digital‐tv går framåt. Det blir först när 
50 % av all radiolyssning sker digitalt som 
myndigheterna kommer att överväga att låta 
de landstäckande och de stora regionala sta‐
tionerna att släcka FM och skifta helt till DAB. 
(Radionyt DK) 

Sändningsutrymme för  
kommersiell digital radio i Sverige 
Regeringen har beslutat om sändningsutrym‐
me för kommersiell digital radio. Det handlar 
om idag oanvända frekvenser som genom 
internationella överenskommelser är planera‐
de för digital radio. Det analoga FM‐nätet har 

begränsade utvecklingsmöjligheter och vi ger 
nu den kommersiella radion förutsättningar 
att utvecklas på en ny plattform, säger kul‐
turminister Lena Adelsohn Liljeroth. Jag anser 
att utvecklingen av digitalradion bör vara 
marknadsdriven, vilket innebär att radioföre‐
tagen bestämmer utvecklingen och där givet‐
vis konsumenternas intressen är vägledande. 
Beslutet medför att det nu är möjligt för Myn‐
digheten för radio och tv att ge sändningstill‐
stånd. Beroende på vilken teknik som används 
kan det bli upp till 30 kanaler i hela landet. 
Nästa steg är att MTV i samråd med bran‐
schen utarbetar en strategi för tillståndsgiv‐
ningen.  
 
Regeringen har samtidigt också förnyat Sveri‐
ges Radios och Utbildningsradions komplette‐
rande tillstånd att bedriva digitala ljudradio‐
sändningar. För SR:s och UR:s del innebär be‐
sluten rent praktiskt ingen skillnad jämfört 
med tidigare. I dag sänder företagen åtta pro‐
gramtjänster med DAB‐teknik i Stockholm, 
Göteborg och Malmö samt Luleåområdet. 

Sveriges Radio  
lägger ner utlandssändningar 
En mer än 70‐årig radioepok tog slut 31 okto‐
ber när Sveriges Radios kortvågssändningar 
från Hörby och mellanvågssändningarna från 
Sölvesborg upphörde. Det känns inte längre 
relevant att sända via kort‐ och mellanvåg. 
Det är varken ekonomiskt försvarbart eller 
publicistiskt motiverat. Nu kan pengarna sty‐
ras dit där behoven finns, säger programdirek‐
tör Björn Löfdahl.  
 
Det är ännu inte beslutat om all AM‐teknik 
kommer att rustas ned helt och hållet, ev. kan 
det finnas andra intressenter som vill använda 
tekniken för utsändning av radio eller annan 
information, berättar Teracoms pressansvari‐
ge Lennart Ivarsson.  
 
De första sändningarna i mellanvåg startade 
redan 1929 från Sverige och den nuvarande 
sändarstationen i Hörby blev klar 1938. Sänd‐
ningarna vände sig till svenskar utomlands och 
under åren har Radio Sweden sänt på elva 
språk till utlandet.  
 
På 30‐talet var kort‐ och mellanvåg den teknik 
som man sände radio på. FM kom först på 50‐
talet. På 30‐talet fanns det svenskar främst i 



  8 

USA, dit många emigranter fortsatt att sök sig 
även under 20‐ och 30‐talen. Sen nådde också 
sändningarna affärsfolk, sjömän, missionärer, 
fiskare m.fl. Vid krigsutbrottet 1939 fick ut‐
landssändningarna högre prioritet med dagli‐
ga sändningar även på engelska, tyska och 
franska. På 50‐talet blev sändarna starkare 
och språken fler och nu riktades intresset mot 
Latinamerika. 1967 började man sända mot 
Sovjetunionen där SR var en sällsynt leveran‐
tör av objektiv journalistik till en nyhetstörs‐
tande befolkning. Sedan har språken kommit 
och gått beroende på ekonomiska och geopo‐
litiska förändringar.  

 
1952 ersattes de första kortvågssändarna i 
Motala med två betydligt starkare 100 kW‐
sändare i Hörby. Tjugo år senare uppfördes 
nya och starkare kortvågssändare i Hörby och 
en kortvågssändare i Karlsborg. En sådan hade 
en effekt på 500 kW. 1985 flyttades mellan‐
vågssändningarna från Hörby till en ny sända‐
re i Sölvesborg. 1992 invigdes en ny sändarut‐
rustning, med tre 500 kW‐sändare, i Hörby. 
Samtidigt uppfördes ett nytt antennsystem. 
(Sveriges Radio / Teracom, OnAir) 

Kommersiell radio  
fortsätter ta över närradiofrekvenser 
Den skånska radiostationen Guldkanalen ut‐
ökade under tisdagen sitt sändningsområde 
till Helsingborg, Landskrona och nordvästra 
Skåne. Den nya sändaren på 95,9 MHz är pla‐

cerad i Barsebäck i Kävlinge kommun och fun‐
gerar som en slavsändare till Guldkanalens 
huvudfrekvens 102,7 MHz i Staffanstorp, som 
täcker in sydvästra Skåne. Båda två är närra‐
diofrekvenser. Radiostationen drivs av DB 
Media som även driver Rockkanalen 104,7 i 
Helsingborg, som kommer 2011 att ingå i 
Bandit Rock‐nätverket. (Radionytt) 
 
Fakta: Ändringar i radiolagen 1 augusti har gjort 
det möjligt för privata vinstdrivande företag att ta 
över föreningslivets närradiofrekvenser och även 
skapa gränslösa nätverk inom landet. 

 

Det totala radiolyssnandet  
i Sverige minskar  
Allt färre lyssnar på radio, enligt Sifos under‐
sökningar. Den senaste mätningen visar att 
72,9 procent lyssnar på radio minst fem minu‐
ter per genomsnittligt dygn, en minskning 
både jämfört den senaste mätningen och med 
förra årets mätning. Sveriges Radios räckvidd 
minskar med en knapp procentenhet till 48,6 
procent. Endast P1 lyckas behålla sina lyssnare 
och har en räckvidd på 12,9 procent, samma 
som 2009. 
 
De kommersiella radiokanalerna minskar ännu 
mer; nära två procentenheter och nu har en 
sammanlagd räckvidd på 29,2 procent. Det 
som är bekymmersamt i Sifo:s rapport är att 
allt färre yngre lyssnar på kommersiell radio. I 
långt perspektiv är det en oroande trend. Den 
kommersiella radion är viktig för att unga 
människor ska grundlägga vanan att lyssna på 
radio, säger Mats Svegfors och Cilla Benkö i 
ett pressmeddelande. 

Sveriges Radios  
framtidsutredning öppnar 
"Nästa decennium kommer att bli ett Big Bang för 
information".  
 "De flesta journalistutbildningar borde läggas ner 
eller göras om i grunden. De jobb som, studenterna 
utbildas till finns inte längre. Vi efterfrågar helt 
andra kunskaper".  
 "Mobilen förändrar journalistiken mer än något 
annat. Om du är på plats är du en journalist". 
 "Företag som aldrig har haft ett demokratiskt 
uppdrag är på väg att ta kontrollen över samhälls‐
diskussionen". 
 
Så säger några av de drygt hundra personer som 
har intervjuats i Sveriges Radios Framtidsutred‐



  9 

ning. Det är representanter från kulturlivet, medi‐
er, webb‐ och mobilområdet och med utgångs‐
punkt i bland annat intervjuerna och diskussioner 
på nätet är nu Sveriges Radios framtidsutredning 
klar. Från och med i dag börjar utredningen läggas 
ut för allmänheten på Sveriges Radios hemsida. 
Under våren 2011 kommer villkoren för Public 
Service att bestämmas för lång tid framöver. Detta 
sker i en omvälvande period för hela mediesamhäl‐
let. Därför har vi genomfört en framtidsutredning 
som ett första led i en långsiktig utveckling för hela 
Sveriges Radio, säger Mats Svegfors, vd för SR. 
 
SR:s Framtidsutredning startade efter sommaren 
2009. Utredningen innehåller sex områden och de 
läggs ut, avsnitt för avsnitt, på webben:  

‐ Samhällsauktoriteterna försvagas  
‐ Mer och mer är upp till mig själv  
‐ Tekniken blir snabbare och mer tillgänglig 
 ‐ Pengarna tar nya vägar  
‐ Mer personstyrda mediebeteenden  
‐ Alla blir medieaktörer 

Dessutom finns en beskrivning av framtida medie‐
vanor och ett antal framtidsscenarier. Vi hoppas 
att många ska vilja vara med och diskutera hur 
framtidens medier kommer att se ut och komma 
med förslag på hur utredningen kan bli bättre, i en 
sorts crowdsourcing på webben, säger Hanna 
Stjärne, som har lett arbetet med utredningen.  Vi 
tror att vi är det första medieföretag i Sverige som 
lägger ut strategiskt arbetsmaterial på det här 
sättet och ber om hjälp att göra det skarpare, sä‐
ger hon. För mer information:   
hanna.stjarne@sr.se  08‐7847071,  0730‐567071 

Ta del av och diskutera Framtidsutredningen: 
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=
3113&grupp=11144   
 

Vattenstråle som antenn 

 
SPAWAR System Center Pacific, en forsknings‐
enhet inom den amerikanska flottan, har kon‐
struerat en apparat som förvandlar en havs‐
vattenstråle till en improviserad flödande an‐

tenn för en kraftfull antennanläggning för 
fartyg, nödarbeten m.m. Havsvattenantennen 
använder den magnetiska induktionen från 
saltet för att få vanligt havsvatten att sända 
och ta emot radiosignaler. Beroende på vat‐
tenstrålens höjd kan man använda den för 
sändningar inom frekvensområdena för HF 
(kortvåg), VHF och UHF (2‐400 MHz).  Läs mer 
och se en femminuters informationsfilm på 
http://www.wired.co.uk/news/archive/2010‐11/09/sea‐
water‐antenna 
 

 

 
allmänt 
 
Sveriges Radio har störst förtroende   
I Förtroendebarometern som mäter allmänhe‐
tens förtroende för medier, företag och insti‐
tutioner fick SR störst förtroende. – Detta 
fortsatt stora förtroende för Sveriges Radio 
visar att våra publicistiska ambitioner och 
visioner uppskattas av en mycket stor 
lyssnarskara. Min förhoppning är att även våra 
beslutsfattare förstår att detta förtroende är 
något att slå vakt om, säger Mats Svegfors, vd 
för Sveriges Radio. ”Förtroendebarometern” 
görs av Medieakademin och Göteborgs Uni‐
versitet och har genomförts sedan 1997. Sve‐
riges Radio har i flera år legat i topp bland 
medieföretagen. I år intar man förstaplacer‐
ingen när det gäller medieföretag och den 
totala andraplaceringen (efter IKEA) när det 
gäller företag och samhällsinstitutioner.  
Förtroendet för Radio och TV i sin helhet har 
dock minskat stadigt sedan toppåret 1997; 
från 61 till 47 %.  Här har Universitet/ högsko‐
lor, Riksbanken, Regeringen, Riksdagen och 
Kungahuset större förtroende (65‐50 %). 
 
Medietopplistan :  
Sveriges Radio 76 %  
Sveriges Television 75 %  
Dagens Nyheter 52 %  
TV 4 39 % 
Aftonbladet 14 %  
TV3 13 %  
Hela undersökningen 
http://www.medieakademin.welcom.se/fortroend
ebarometer_2010.pdf  
 



  10 

Statligt marknadsstöd till film 
i Danmark 
Den stora nyheten i det nya danska filmavtalet 
är inte bara höjningen av stödpengarna utan 
att det nuvarande 60/40‐systemet ersätts av 
ett marknadsstöd. Man satsar också på doku‐
mentärfilm, talangutveckling och dataspel. 
Det framgår när Danmarks regering tillsam‐
mans med flertalet andra partier har under‐
tecknat ett nytt filmavtal för de kommande 
fyra åren. Totalbudgeten blir 2,7 miljarder 
svenska kronor, vilket är en ökning med cirka 
129 miljoner kronor. Det nya marknadsstödet, 
som ersätter 60/40‐ordningen, ger nya möjlig‐
heter för dansk film, och vi ser fram emot att 
vi med de nya stödvillkoren kan skapa det 
utvecklingsutrymme som alla har efterlyst, 
säger Henrik Bo Nielsen, administrativ direktör 
på danska filminstitutet. 
 
Avtalet innebär i korthet att budgeten för de 
kommande fyra åren är 129 miljoner kronor 
högre än för åren 2006‐2010. Totalsumman är 
nu 871 miljoner kronor som ska gå till utveck‐
ling, produktion och distribution av spelfilm. 
Det existerande stödsystemet med en konsu‐
lentordning för film med ”stærke kunstneriske 
kvaliteter”, som det står i avtalet, kvarstår. 
Ambitionen under perioden är att producera 
60‐75 spelfilmer med dansk huvudproducent 
plus 20‐36 danska samproduktioner och 120‐
140 dokumentärer. 
 
För att ytterligare stärka dokumentärfilmen 
och göra den mer tillgänglig för en yngre pu‐
blik ska minst 213,5 miljoner kronor investeras 
i utveckling och produktion av danska doku‐
mentärer. Filmavtalet innebär också en sats‐
ning på digitaliseringen. Mindre biografer och 
så kallade "art cinemas" kan välja mellan ett 
engångsstöd på 258.000 kronor per biograf för 
digital utrustning eller ett stöd för digital dis‐
tribution. En långsiktig satsning sker också på 
talangutveckling inom såväl spelfilm som do‐
kumentärfilm. Under fyraårsperioden avsätts 
cirka 190 miljoner kronor för detta ändamål. 
 
Filmavtalet 2011‐2014 i miljoner svenska kr  
Filmavtalet totalt  = 2 746,4 
‐ varav driftsmedel till danska filminstitutet = 611,5 
‐ varav bidragsmedel till danska filminstitutet = 1 
513,7 
‐ varav bidragsmedel från DR och TV 2 = 621,2 
 

Svenska filminstitutet omsätter årligen cirka 450 
miljoner kronor, som dels kommer från det 
branschbaserade Filmavtalet och dels pengar från 
staten för filmkulturella ändamål. Motsvarande 
siffror i Norge är cirka 432,9 miljoner kronor.(Alla 
belopp är i svenska kronor) . (Filmnyheterna.se) 

200.000 läser The Times digitalt 
För första gången publicerar News Corpora‐
tion nu resultaten sedan man införde avgifts‐
belagd nättillgång till de brittiska dagstidning‐
arna The Times and The Sunday Times. Detta 
ger en föraning om vad läsare är beredda att 
betala för att läsa allmänna nyheter på nätet. 
105.000 nätkunder har hittills betalat för en 
månadsprenumeration, enstaka exemplar 
eller betalt per besök. Till detta kommer att 
100.000 prenumeranter av pappersutgåvan 
har aktiverat sin gratistillgång på nätet.  
 
Därmed ligger totala antalet digitala läsare på 
ca 200.000. Det är dock fortfarande svårt att 
göra en bättre analys eftersom man inte vet 
hur många läsare som köpt iPad‐applikationen 
hellre än ett webbabonnemang. Times kostar 
£1 för tillgång ett dygn eller £2 för en vecka 
(vilket då inkluderar Sunday Times). Från ut‐
landet kan man få tillgång till Times på nätet 
för £1.50 per dygn eller £3 per vecka. En iPad 
app kostar £9.99 per månad. (Financial Times) 
 
evenemang 
 
Bok & Bibliotek startar mediemässa 
Mediemässan sker 8‐9 mars 2012 på Svenska 
Mässan i Göteborg. Initiativet till mässan har 
tagits av Medieakademin, men Bok & Bibliotek 
blir arrangör i samarbete med bland annat 
Tidningsutgivarna, Göteborg International 
Film Festival och Göteborgs Universitet. Bak‐
grunden till mässan är att svenskar spenderar 
allt mer tid åt medier, vilket gör mediefrågor 
till några av vår tids viktigaste frågor. Samti‐
digt finns det i dag ingen mötesplats och arena 
som hanterar både bredden och djupet i me‐
dieutvecklingen. Vi ser et utökat behov av en 
arena för att diskutera mediefrågor och hop‐
pas få en stor mediebredd på mässan, säger 
Anna Falck, vd för Bok & Bibliotek. Vad har ni 
för konkurrenter? Inga vad vi kan se. Det finns 
självklart mötesplatser för delar av medie‐
branschen, men det finns ingen mässa som är 
täcker hela branschen.  
 
Programmet ska ta upp frågor om affärsstra‐



  11 

tegi och innehåll, integritet, upphovsrätt, 
press‐ och yttrandefrihet. Målgruppen för 
mässan är branschfolk inom allt från musik, 
film, tv, tidningar och bokförlag till telekom, 
information, reklam och pr. Den riktar sig ock‐
så till medieköpare, medieforskare och offent‐
lig förvaltning. Det kommer också att finnas 
punkter på programmet som vänder sig till en 
bredare allmänhet. Nu arbetar Bok & Bibliotek 
med att bjuda in medieaktörer som ska delta i 
utvecklingen av konceptet. Programmet ska 
vara klart först nästa höst. (Dagens Media) 

OrdfrontTV-möte i Stockholm 
Måndagen 6 december kl 18.00 håller Ord‐
front TV öppet möte. Man visar Lotta Eke‐
lunds film Heligt vatten och senaste nytt från 
Ordfront TV. Alla är välkomna! Plats: Tid‐
skriftsverkstan, L M Ericssonsväg 26 4 tr, T‐
Telefonplan. OrdfrontTV är ett ideellt nätverk, 

en del av föreningen Ordfront Stockholm. 
www.ordfronttv.se/tv 
Kontakt valter.oom@ebrevet.se 
 

 

tv-tips:  
DEMOCRACY NOW!  Det dagliga alternativa 
prisbelönta nyhetsprogrammet från New York 
sänds regelbundet av Öppna Kanalerna i Sve‐
rige bl.a. i Stockholm mån‐fre 2400 med repris 
tis‐lör 0800 och 1200, Göteborg mån‐fre 2200, 
tis‐fre 1200, lör 1715, Växjö tis‐lör 0700 och 
1700 samt Skövde dagligen 2200.

 
 
 
 

*** 
 

 

 


